Auteur Topic: Geloofsopvoeding - ook op school?  (gelezen 17882 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geloofsopvoeding - ook op school?
« Gepost op: december 18, 2007, 11:55:21 pm »

quote:

nieuw terbregge schreef op 14 december 2007 om 16:45:
Oké, mooi dat je dan genuanceerder denkt dan Wilders, die 5 jaar lang geen moskeeën en islamitische scholen wil. Kennelijk ben jij meer aanhanger van vrijheid van godsdienst en onderwijs dan Wilders.

Ik zal het nog sterker vertellen, ik ben tegen elke vorm van door godsdienst ingegeven onderwijs ofwel tegen gereformeerd, katholiek, islamitisch of wat dan ook voor vorm van identiteitsonderwijs.
Godsdienstopvoeding mag je lekker in je eigen gezin en thuis doen.
Ik ben dus voor een WEER SAMEN NAAR SCHOOL systeem waarin christenen gedwongen worden om standpunten in te nemen en zo een zoutend zout te zijn.
Mail me maar als je wat wilt weten

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2007, 06:44:57 pm »
Of anders gezegd, je bent voor een WEER SAMEN NAAR SCHOOL systeem waarin christenen onder sterke sociale druk hun geloof verliezen, of er op z'n minst niet voor uit durven te komen.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2007, 07:43:42 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 19 december 2007 om 18:44:
Of anders gezegd, je bent voor een WEER SAMEN NAAR SCHOOL systeem waarin christenen onder sterke sociale druk hun geloof verliezen, of er op z'n minst niet voor uit durven te komen.
Nee hoor, daar is Okidoki niet voor. Althans, dat heeft hij niet gezegd. Hij is

quote:

Okidoki schreef op 18 december 2007 om 23:55:
tegen elke vorm van door godsdienst ingegeven onderwijs ofwel tegen gereformeerd, katholiek, islamitisch of wat dan ook voor vorm van identiteitsonderwijs.
En daar ben ik het van harte mee eens. Kinderen een bepaalde geloofsovertuiging meegeven is een taak van de ouders, niet van de school. In Nederland wordt van staatswege mogelijk gemaakt (lees: gefinancierd) dat kinderen allerlei levensbeschouwingen krijgen opgedrongen (als zij bijzonder onderwijs volgen). Waarom is dat? Ik vind het een hele goede zaak als er godsdienstonderricht gegeven wordt op scholen, maar dan om kinderen kennis te laten maken met allerlei verschillende godsdienstige overtuigingen, niet om ze op te voeden in de vreze des Heren. Nogmaals, dat is geen taak van de staat, maar van de ouders.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2007, 09:12:13 pm »
Ik zou er zwaar op tegen zijn als mijn kinderen iets opgedrongen zou worden aan levensovertuiging. Dus laat ik ze naar een katholieke school gaan, waar ze geen seculier wereldbeeld wordt opgedrongen. Persoonlijk ben ik wel blij met de vrijheid van onderwijs, en het ontgaat me veelal volledig waarom mensen zich daar zo druk om maken. Als je je kinderen graag naar een openbare school wil laten gaan, vooral doen. Het Nederlandse systeem geeft je die vrijheid. Maar waarom zou ik mijn kinderen niet naar een school mogen laten gaan waar, bijvoorbeeld, communie-catechese wordt gefaciliteerd?

En voor de helderheid, die school van mijn kinderen krijgt net zoveel geld als de openbare school, voor hetzelfde onderwijs. Willen de, katholieke, ouders iets méér, dan betalen ze dat zelf. Het zou de overheid geen cent schelen als die bijzondere scholen openbare status zouden krijgen.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2007, 09:14:02 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2007, 11:25:31 pm »

quote:

Fleur schreef op 19 december 2007 om 19:43:
[...]

Nee hoor, daar is Okidoki niet voor. Althans, dat heeft hij niet gezegd.

Heb je helemaal gelijk in. Vermoedelijk wil hij het ook helemaal niet. Maar m.i. gaat het wel gebeuren, want op openbare scholen is het "not done" om te geloven, dus het neutrale onderwijs waarvan ik de indruk krijg dat okidoki het wil, is een mythe.

quote:

En daar ben ik het van harte mee eens. Kinderen een bepaalde geloofsovertuiging meegeven is een taak van de ouders, niet van de school. In Nederland wordt van staatswege mogelijk gemaakt (lees: gefinancierd) dat kinderen allerlei levensbeschouwingen krijgen opgedrongen (als zij bijzonder onderwijs volgen). Waarom is dat? Ik vind het een hele goede zaak als er godsdienstonderricht gegeven wordt op scholen, maar dan om kinderen kennis te laten maken met allerlei verschillende godsdienstige overtuigingen, niet om ze op te voeden in de vreze des Heren. Nogmaals, dat is geen taak van de staat, maar van de ouders.
De staat stelt slechts normen waaraan het onderwijs moet voldoen, en geeft subsidies. Als ik jou een beetje volg, zie jij het liefst minstens de subsidies voor het niet-openbaar onderwijs afgeschaft. Of zelfs alleen maar openbare scholen toelaten. Als die openbare scholen werkelijk neutraal zijn, valt daar veel voor te zeggen. Maar neutraliteit is in mijn ogen gewoon een levensvisie, subjectief dus. In het godsdienstonderwijs wat je als voorbeeld noemde, worden dan alle wereldreligies als gelijk behandeld. Daarmee geef je kinderen iets mee, wat niet neutraal te noemen is. Religie is niet neutraal. Moraal is niet neutraal. Dus als je werkelijk neutraal onderwijs wilt, laat je je kinderen les krijgen van een computer die hen leert te lezen, schrijven en rekenen. Geschiedenis en godsdienst en dat soort vakken dienen verbannen te worden. Leraren allemaal ontslaan. Overal zal mijn kind vooroordelen meekrijgen, het maakt niet uit welke school en het maakt ook niet uit of ze naar Al Jazeera of naar CNN kijken (Al Jazeera schijnt beter te zijn, qua feitelijkheid van het nieuws ;)). En dan ben ik met diak2b blij dat we in Nederland de vrijheid hebben om onze kinderen naar eigen inzicht te laten onderrichten op een school waar de vooroordelen zo min mogelijk schade aanrichten (in onze ogen). Of positief gesteld, waar onze kinderen een moraal meekrijgen die wij goed vinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2007, 12:25:31 am »

quote:

okidoki schreef op 18 december 2007 om 23:55:
[...]

Ik zal het nog sterker vertellen, ik ben tegen elke vorm van door godsdienst ingegeven onderwijs ofwel tegen gereformeerd, katholiek, islamitisch of wat dan ook voor vorm van identiteitsonderwijs.
Godsdienstopvoeding mag je lekker in je eigen gezin en thuis doen.
Ik ben dus voor een WEER SAMEN NAAR SCHOOL systeem waarin christenen gedwongen worden om standpunten in te nemen en zo een zoutend zout te zijn.

Hoe oud zijn die kinderen die naar school gaan?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2007, 12:31:37 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 december 2007 om 00:25:

[...]

Hoe oud zijn die kinderen die naar school gaan?
wat denk je 8)7  Leerplicht geldt vanaf 5 jaar toch??

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2007, 12:33:39 am »

quote:

Dostojevski schreef op 19 december 2007 om 18:44:

Hoe kom je daarbij?
Je trekt een conclussie die er helemaal niet hoeft te zijn.
Wie zegt (onderbouwing) dat christelijke ouders en kinderen niet zoutend kunnen zijn op een openbare school?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2007, 12:41:22 am »

quote:

Dostojevski schreef op 19 december 2007 om 23:25:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. Vermoedelijk wil hij het ook helemaal niet. Maar m.i. gaat het wel gebeuren, want op openbare scholen is het "not done" om te geloven, dus het neutrale onderwijs waarvan ik de indruk krijg dat okidoki het wil, is een mythe.
Gek, ervaringen op meerdere openbare scholen leert mij dat geloven gewoon mag en kan en dat er ruimte voor eigen beleving is.

quote:

De staat stelt slechts normen waaraan het onderwijs moet voldoen, en geeft subsidies.
en waarom moet een school gesubsidieerd communiecatechese, gereformeerde dogmatiek of wat dan ook geven terwijl de ouders daar een verantwoording in hebben?
Wie stonden er aan het doopvont?

quote:

Als ik jou een beetje volg, zie jij het liefst minstens de subsidies voor het niet-openbaar onderwijs afgeschaft. Of zelfs alleen maar openbare scholen toelaten. Als die openbare scholen werkelijk neutraal zijn, valt daar veel voor te zeggen.

Ik ken meerdere openbare scholen waar predikanten en andere theologen les geven over godsdienst.

quote:

Maar neutraliteit is in mijn ogen gewoon een levensvisie, subjectief dus. In het godsdienstonderwijs wat je als voorbeeld noemde, worden dan alle wereldreligies als gelijk behandeld. Daarmee geef je kinderen iets mee, wat niet neutraal te noemen is.
Als je je zin even terugleest dan zie je dat je het hebt over balans. Mijn kinderen op de GrefoBasisschool (die niet op religie maar op onderwijskwaliteit is gekozen overigens!) leren niets over moslims, atheïsten, boedhisten en hervormden. Dat heet IMHO ENG onderwijs.

quote:

Religie is niet neutraal. Moraal is niet neutraal. Dus als je werkelijk neutraal onderwijs wilt, laat je je kinderen les krijgen van een computer die hen leert te lezen, schrijven en rekenen.
Daarmee voorkomen we in ieder geval een stuk indoctrinatie en een eenzijdig schoolse opvoeding :)

quote:

Geschiedenis en godsdienst en dat soort vakken dienen verbannen te worden. Leraren allemaal ontslaan. Overal zal mijn kind vooroordelen meekrijgen, het maakt niet uit welke school en het maakt ook niet uit of ze naar Al Jazeera of naar CNN kijken (Al Jazeera schijnt beter te zijn, qua feitelijkheid van het nieuws ;)).
je schiet wel erg door vrees ik.....

quote:

En dan ben ik met diak2b blij dat we in Nederland de vrijheid hebben om onze kinderen naar eigen inzicht te laten onderrichten op een school waar de vooroordelen zo min mogelijk schade aanrichten (in onze ogen). Of positief gesteld, waar onze kinderen een moraal meekrijgen die wij goed vinden.

Maar wie heeft nu de taak om de geloofsopvoeding te doen?
JIJ of de onderwijzer?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2007, 12:42:59 am »

quote:

diak2b schreef op 19 december 2007 om 21:12:
Maar waarom zou ik mijn kinderen niet naar een school mogen laten gaan waar, bijvoorbeeld, communie-catechese wordt gefaciliteerd?
Is dat onderwijs of geloofsopvoeding?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2007, 12:46:50 am »
Resumé: leuk om te zien dat Wilders uit beeld is.
Zonder gekheid: geloofsgebonden onderwijs is een luxe en een eigen keus van de ouders.
Ik ben er niet voor en wij doen de geloofsopvoeding thuis en niet op school. Sterker nog, met regelmaat moeten we de dogma's van de school thuis in ander daglicht stellen, breder trekken.\
Onderwijs gaat m.i. over lezen, schrijven etc. niet over persoonlijk geloof.
Voor mijn oudste is het heerlijk om een moslim klasgenoot te ontmoeten. Dat missen kinderen kennelijk op de basisschool van de GKv.

Ik ben niet voor een verbod op identiteitsscholen, ook niet voor een moslimsschool of een vrije school. Ik heb wel mijn twijfels over of het goed is dat elke richting zijn eigen school gaat stichten (denk aan de iederwijsscholen etc.). Maar dat is offtopic :)
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 12:48:51 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 20, 2007, 01:10:18 am »

quote:

okidoki schreef op 20 december 2007 om 00:41:
[...]
 en waarom moet een school gesubsidieerd communiecatechese, gereformeerde dogmatiek of wat dan ook geven terwijl de ouders daar een verantwoording in hebben?
Wie stonden er aan het doopvont?

1. Alles wat onze school méér doet dan het staats-programma, betalen wij als ouders zelf.
2. Alles wat de school doet, betalen wij overigens als belastingbetalers óók zelf.
3. Zolang we niet in de Sovjet-Nederland wonen, is opvoeding een aangelegenheid voor de ouders, NIET voor de staat. Het spreekt dus redelijk vanzelf, dat de school, voorzover ze een opvoedende taak heeft, dat doet in overeenstemming met de keuze van de ouders.

Aangezien wij er voor kiezen onze kinderen katholiek op te voeden, laten wij ze naar een katholieke school gaan, waar katholieke ouders het bestuur van vormen, waar katholieke ouders de handen uit de mouwen steken, waar katholieke ouders een schoolbijdrage betalen die niet mals is.

En in alle eerlijkheid, als de staat zou besluiten het bijzonder onderwijs af te schaffen, dan onderwijzen we onze kinderen wel zelf. Mijn kinderen worden opgevoed door hun ouders, en niet door de staat.

Ik vind het eerlijk gezegd van een hemeltergende kortzichtigheid getuigen als je doet alsof de school geen opvoedende rol heeft. Ik laat die taak met alle plezier aan de school, mits en voorzover er sprake is van samenwerking en samenspraak. Geen ambtenaar in Zoetermeer gaat bepalen wat mijn kinderen voor wereldbeeld, religie of filosofie als fundament dienen te hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2007, 01:11:12 am »

quote:

okidoki schreef op 20 december 2007 om 00:42:
[...]

Is dat onderwijs of geloofsopvoeding?
definieer het verschil maar, gaan we daarna wel ruzie maken. (Ja, serieus, kom aan mijn kinderen en je hebt me heel snel giftig)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2007, 08:38:39 am »
Ik denk dat het onderwerp onderwijs wel zo groot is dat het een eigen topic verdient.
Misschien dat ik hier later als bijna afgestudeerde Pabo student op reageer.

Overigens is de keuze van de ouders voor onderwijs met een eigen (geloofs)inslag grondwettelijk bepaald.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 20, 2007, 08:51:54 am »

quote:

okidoki schreef op 20 december 2007 om 00:31:
[...]

wat denk je 8)7  Leerplicht geldt vanaf 5 jaar toch??

Vandaar. Moet een kindje van 5 uit zichzelf een zoutend zout zijn? Redelijk jong lijkt me.
Begeleiding van het geloof kan geen kwaad.
Al was het alleen maar uit bescherming van wat er al aan geloof is op die leeftijd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 20, 2007, 09:07:20 am »

quote:

diak2b schreef op 20 december 2007 om 01:11:
definieer het verschil maar, gaan we daarna wel ruzie maken. (Ja, serieus, kom aan mijn kinderen en je hebt me heel snel giftig)

Okidoki zegt toch niets over je kinderen?  :?
Hij komt alleen aan je opinie over godsdienst en levensbeschouwing in het onderwijs. Daar mag toch gerust discussie over gevoerd worden? Het lijkt me niet nodig om bij voorbaat al boos te worden.

In het algemeen over (basis)scholen: ik verwacht van de school waar mijn kinderen straks naar toe gaan dat die ze leert lezen, schrijven, en rekenen en het één en ander van geschiedenis, biologie en aardrijkskunde. Gymnastiek, tekenen en creatieve vorming schijnen er bij te horen (ja, mijn grote frustraties van vroeger  ;)  ). Verder wil ik dat de school werkt aan een goede sfeer, dat er duidelijk beleid is als kinderen gepest worden, dat ze daadwerkelijk naar schóól gaan (dus niet continu vrij hebben vanwege onderwijsvergaderingen), dat er voldoende leerkrachten zijn en niet te grote klassen. En oja, de school moet tenminste hebben nagedacht over voor- en naschoolse opvang.

Ik snap niet zo goed hoe je op een gereformeerde, katholieke, joodse of atheïstische manier kunt onderwijzen over de tafels van vermenigvuldiging of de ligging van Assen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een verschil hebt bij het onderwijzen van geschiedenis (kerkelijke geschiedenis meenemen of niet?) of biologie (evolutie, seksuele voorlichting) maar ik vraag me af of je een christelijke/gereformeerde manier van biologie-onderwijs zou kunnen definiëren. Ten eerste zeggen Bijbel en belijdenis er weinig over en ten tweede verschillen christenen onderling nogal van mening over deze onderwerpen.

Kleine christelijke kinderen naar een openbare school sturen om daar een zoutend zout te zijn lijkt me ook niet zo zinnig om eerlijk te zijn. De vraag is eerder: horen levensovertuigingen uberhaupt wel thuis in het vakkenpakket van een basisschool of moet een basisschool zich beperken tot de schoolvakken?

For the record: mijn vragen zijn niet retorisch of suggestief bedoeld, ik zit er serieus over na te denken naar welke school mijn kinderen straks moeten gaan.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 20, 2007, 10:17:03 am »
Zou je geloofsopvoeding geheel willen scheiden van wat de kinderen op school leren?
Ik vind het fijn als er school word gebeden als de dag begint bv en er met se kinderen liederen over God worden gezongen. Dat is de veilige bedding waarin ik iig kleine kinderen wil hebben. En we hebben de mogelijkheid want in Nederland is er vrijheid om bijzondere scholen te stichten.
Openbaar onderwijs zal ook altijd een achterliggende overtuiging hebben en vandaaruit handelen. Dat kan volgens mij niet anders. Het zal bv humanistisch zijn. En vandaaruit de kinderen met elkaar om laten gaan.
Als je over pestgedrag wilt praten bv kan dat m.i. ook niet zonder idee hoe de mens in elkaar zit.

Mijn kinderen zitten op een gewonen P.C.-school en helaas vind ik veel dingen daar veel te horizontaal en zul je thuis moeten aanvullen. Thuis ligt de basis, dat vind ik trouwens wel. Je mmoet het niet aan de school overlaten.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 10:18:10 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 20, 2007, 10:31:05 am »
Modbreak:
Deze berichten komen vanuit een ander topic
Discussie rondom Wilders
maar zijn een eigen topic waard

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 20, 2007, 11:20:31 am »
Als een school slechts een gebouw was waar een kind leert rekenen en schrijven dan zou ik neutraal tegenover 'samen naar school' staan, maar dat is het niet. De school is een omgeving waar het kind uren van zijn tijd doorbrengt, vriendjes maakt, deels opgevoed wordt, voorbereid wordt op de toekomst, etc. Ik vind het belangrijk dat dat gebeurt door mensen die daar eenzelfde levensbeschouwing hebben als ik en daar wil ik best extra voor betalen.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 11:20:53 am door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 20, 2007, 12:20:27 pm »
Eensch.

Laten we daarbij de geschiedenis vergeten. Subsidie voor bijzonder onderwijs is iets waar onze voorvaderen jarenlang voor geknokt hebben. Je weet wel, in die tijd dat er nog echte socialisten waren...

1. 'Objectief' of 'neutraal' onderwijs bestaat niet. Bewust danwel onbewust zal de leerkracht redeneren vanuit een bepaald denkkader.
2. Het lijkt me niet nuttig kinderen voor de middelbare te confronteren met andere geloofssystemen. Los van het gegeven dat ze het reine er niet van zullen snappen, hebben ze er ook weinig aan. Kom dan met eerlijke informatie over verschillende religies of systemen in de puberteit/adolescentie. In mijn tijd heb ik w.m.b. redelijk neutrale info gekregen over andere religies: de vijf zuilen van de Islam, het boeddhisme en het hindoeïsme (enzovoort). Niet dat ik de mogelijkheid gepresenteerd kreeg een keuze te maken, maar ook niet dat er meteen een christelijke verwerping van die religies bij was.
3. Wat is dan het onderscheid, op de basisschool? Kinderen krijgen hetzelfde onderwijs, maar dan binnen een ander kader, waar gebeden wordt en gelezen uit een (kinder)bijbel en psalmen worden aangeleerd ( :+ )
4. De vraag blijft ook: willen we dat onze kinderen neutraal onderwijs krijgen, of willen we ze onderwijzen en laten onderwijzen in de 'leer ten leven'. Klinkt wat zwart-wit, maar u begrijpt wat ik bedoel: waarom zouden we democratische waarden voorrang moeten geven aan onze eigen religie?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 20, 2007, 12:57:12 pm »

quote:

Ursa schreef op 20 december 2007 om 12:20:
Laten we daarbij de geschiedenis vergeten. Subsidie voor bijzonder onderwijs is iets waar onze voorvaderen jarenlang voor geknokt hebben. Je weet wel, in die tijd dat er nog echte socialisten waren...

Dat is toch geen argument? Er zijn ook mensen die jarenlang geknokt hebben voor vrije abortus, dat houdt niet in dat het een goede zaak is...

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 20, 2007, 01:23:00 pm »
Dat openbaar onderwijs kinderen per definitie een seculiere levensbeschouwing zou bijbrengen is een stelling die ik graag bewezen zou willen zien. Misschien dat het voor leraren niet mogelijk is om absoluut obejctief te zijn, maar een leraar die daar naar streeft zal objectiever zijn dan een leraar die de islam (of het socialisme, of jugendstil, etc.) propageert.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 20, 2007, 01:39:13 pm »

quote:

1. 'Objectief' of 'neutraal' onderwijs bestaat niet. Bewust danwel onbewust zal de leerkracht redeneren vanuit een bepaald denkkader.

[...]

In mijn tijd heb ik w.m.b. redelijk neutrale info gekregen over andere religies: de vijf zuilen van de Islam, het boeddhisme en het hindoeïsme (enzovoort). Niet dat ik de mogelijkheid gepresenteerd kreeg een keuze te maken, maar ook niet dat er meteen een christelijke verwerping van die religies bij was.[/q]

Neutraal onderwijs bestaat niet maar jij hebt het wel gehad? (even gechargeerd)
Als redelijk neutraal onderwijs mogelijk is op een gereformeerde school, even aangenomen dat je daar naartoe bent geweest, dan toch net zo goed op een openbare?

[q]4. De vraag blijft ook: willen we dat onze kinderen neutraal onderwijs krijgen, of willen we ze onderwijzen en laten onderwijzen in de 'leer ten leven'. Klinkt wat zwart-wit, maar u begrijpt wat ik bedoel: waarom zouden we democratische waarden voorrang moeten geven aan onze eigen religie?

Dat lijkt me inderdaad een relevante vraag, en het antwoord is: ja, we willen kinderen onderwijzen en laten onderwijzen in de leer ten leven. Een volgende vraag is dan: dient dat onderwijs plaats te vinden op een basisschool, of is dat eerder de plaats om te leren lezen, schrijven en rekenen? Kan dat onderwijs-ten-leven niet beter ergens anders en door iemand anders worden gegeven?

(nogmaals: oprechte vragen, geen retorische)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 20, 2007, 02:57:10 pm »
Ik heb het zelf als erg positief ervaren om basisschool en middelbare school op gereformeerde scholen te volgen. Maar dat betekende niet dat mijn leven zich alleen binnen het gereformeerde afspeelde. We speelden met kinderen uit de buurt die niet bij ons op school zaten, we zaten weliswaar op een christelijke turnvereniging, maar dat wilde niet zeggen dat alle kinderen ook als christen werden opgevoed. Mn ouders hebben ons altijd wel gestimuleerd om ook met kinderen om te gaan die niet geloofden, of wat anders geloofden. Toen ik op de middelbare school zat, ben ik lid geworden van een drumfanfare waar de meesten niets (meer) met het christendom hadden. Maar tegelijk hadden we de veilige achtergrond van huis, kerk en school waar we onze christelijke broers en zussen om ons heen hadden. En van daar uit konden we onszelf blijven bij de niet-christenen, die echt wel door hadden dat bij ons het geloof niet alleen een sausje was, maar juist de kern van ons leven.
Ik denk dat het best heel goed is om je kinderen naar een grefo-school te sturen (ook vanwege de doopbelofte), maar dat je daarnaast je kinderen moet leren dat er anderen zijn die niet of anders geloven en hoe je daarmee om moet gaan. Wat mij betreft mag vanaf halverwege de middelbare school (moment waarop precies zal per kind verschillen) het onderwijs wel volledig vanuit een andere visie dan de grefo-visie zijn, mits er thuis over alles doorgepraat kan worden.
Juist met de huidige tendens van school voedt op, naschoolse opvang enzo, denk ik dat het belangrijk is dat wel vanuit gereformeerde grondslag te doen en niet via openbaar onderwijs. Kinderen worden thuis nauwelijks meer opgevoed, dus als die taak bij de school komt te liggen, moet die school wel eentje zijn die opvoedt vanuit hetzelfde standpunt als de ouders. Als een school puur leren lezen, schrijven, rekenen enz zou bestaan, dan zou het idd niet of weinig uitmaken wat voor iemand er voor de klas staat. Maar in de huidige situatie ben ik voor grefo-onderwijs tot en met een jaar of 15 á 16, met daarnaast de stimulans om ook buiten de eigen klas/school te kijken
computerfout: een vreemde een in de byte

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 20, 2007, 03:05:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 december 2007 om 09:07:

Ik snap niet zo goed hoe je op een gereformeerde, katholieke, joodse of atheïstische manier kunt onderwijzen over de tafels van vermenigvuldiging of de ligging van Assen.

Met je eens, m'n beste Bumblebee! :)

Maar wat betreft de ligging van Assen moet je onderscheid maken tussen de 'randstadscholen' en de grote provinciale rest. :+

De eerste categorie heeft niet of nauwelijks aandacht voor wat men minachtend de 'periferie' of de 'provincie' noemt.  :(

De hoogmoedswaanzin ten top! 8)
Ik ben trots te mogen domiciliëren in de 'parel van Drenthe'. :P

Overigens kun je bij grefo's op leeftijd verschillende reacties krijgen als je uitroept: Assen '26!    :*)
Dat zegt nl. iets over hun ligging

Asser Kerstgroet   :w  :w    :w    :w   :w

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 20, 2007, 03:49:22 pm »

quote:

Anemino schreef op 20 december 2007 om 13:23:
Dat openbaar onderwijs kinderen per definitie een seculiere levensbeschouwing zou bijbrengen is een stelling die ik graag bewezen zou willen zien.

Ik ook. ;)
Maar voor wat mijn uitingen betreft: die waren gebaseerd op persoonlijke ervaringen en verhalen van mensen die ik ken.

quote:

Misschien dat het voor leraren niet mogelijk is om absoluut obejctief te zijn, maar een leraar die daar naar streeft zal objectiever zijn dan een leraar die de islam (of het socialisme, of jugendstil, etc.) propageert.

(...of het christendom)
Maar, wat bedoel je met propageren? Ik zie een leraar voor me die continu reclame zit te maken voor zijn levensbeschouwing. Volgens mij is dat niet zoals het eraan toe gaat op een christelijke school, dus maak je nu niet een karikatuur? En dat even daar gelaten, denk je dat leraren die op een openbare school proberen neutraal te zijn, neutraler zijn dan leraren die dat proberen op een christelijke school? Denk je dat het neutraliteitsgehalte van de leraren gemiddeld hoger is op een openbare, dan op een christelijke school? Ook zoiets schreeuwt om bewijzen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 20, 2007, 04:01:31 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 december 2007 om 13:39:

[...]

Neutraal onderwijs bestaat niet maar jij hebt het wel gehad? (even gechargeerd)
Als redelijk neutraal onderwijs mogelijk is op een gereformeerde school, even aangenomen dat je daar naartoe bent geweest, dan toch net zo goed op een openbare?

Als er geen 'neutraal' onderwijs mogelijk is, dan iig naar een chriustelijke school met je kinderen als christen-ouders.
Want wat krijg je dan voor onderwijs op een openbare school als het per definitie niet neutraal is?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 04:02:13 pm door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 20, 2007, 06:00:26 pm »
Even ervan uitgaande dat gereformeerd of katholiek onderwijs moet kunnen (onze meningen en ervaringen verschillen daarin) en dat opvoeding mee een taak van de school is (ook daarin denk ik anders, de school geeft les in de schoolse zaken, opvoeden doen de ouders [waarbij mbt het doen onderwijzen zoals bij de doop beloofd is m.i. niet met de school maar met kerkelijk onderwijs (club, catechese etc) te maken heeft.) wat doen jullie dan met de naschoolse opvang?
80% van de scholen  (staat in de berichten TSO / NSO voor MR leden) heeft de voorschoolse en naschoolse opvang uitbesteeds aan grotere opvangaanbieders.
Kijk je dan ook naar een christelijke BSO?
Zijn jullie kinderen naar de katholieke peuterspeelzaal geweest? Of naar de reformatorische peuterspeelzaal?

@ Diak2b: ik heb niet de intensie om een ruzie met je uit te vechten en ook niet het idee dat ik aan je kinderen kom.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 20, 2007, 06:44:40 pm »
Neutraal bestaat niet. De keuze om het niet religieus te doen is niet neutraal te noemen maar wijst iets uitgesproken af. De keus om het katholiek of protestants te doen is ook al niet neutraal. Verwar neutraal of "objectief" nóóit met openbaar svp.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 20, 2007, 07:39:44 pm »

quote:

De staat stelt slechts normen waaraan het onderwijs moet voldoen, en geeft subsidies. Als ik jou een beetje volg, zie jij het liefst minstens de subsidies voor het niet-openbaar onderwijs afgeschaft.

Krek. Wie zijn kids bijzonder onderwijs wil laten genieten (en zijn/haar eigen 'gelovige' opvoeding thuis derhalve niet voldoende acht) moet daarvoor zelf betalen.

quote:

Maar neutraliteit is in mijn ogen gewoon een levensvisie, subjectief dus. In het godsdienstonderwijs wat je als voorbeeld noemde, worden dan alle wereldreligies als gelijk behandeld. Daarmee geef je kinderen iets mee, wat niet neutraal te noemen is. Religie is niet neutraal. Moraal is niet neutraal. Dus als je werkelijk neutraal onderwijs wilt, laat je je kinderen les krijgen van een computer die hen leert te lezen, schrijven en rekenen.
Ik had het ook niet over neutraal onderwijs. Lezen, schrijven en rekenen hoeft niet gepaard te gaan met een katholieke, gereformeerde, islamitische etc. identiteit. Godsdienstonderricht en kerkgeschiedenis evenmin. Het is voldoende, naar mijn overtuiging, om kinderen bij deze vakken een algemene (godsdienst-)historische bagage mee te geven. Dat kan best 'neutraal'. De onmetelijke rijkdom van specifiek katholieke of gereformeerde kerkgeschiedenis geven ouders hun kinderen thuis maar mee.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 08:16:53 pm door Fleur »

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 20, 2007, 07:53:36 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 december 2007 om 01:10:
En in alle eerlijkheid, als de staat zou besluiten het bijzonder onderwijs af te schaffen, dan onderwijzen we onze kinderen wel zelf. Mijn kinderen worden opgevoed door hun ouders, en niet door de staat.

Precies, daar zit 'm de crux, naar mijn idee.

quote:

diak2b schreef op 20 december 2007 om 01:10:
Ik vind het eerlijk gezegd van een hemeltergende kortzichtigheid getuigen als je doet alsof de school geen opvoedende rol heeft. Ik laat die taak met alle plezier aan de school, mits en voorzover er sprake is van samenwerking en samenspraak. Geen ambtenaar in Zoetermeer gaat bepalen wat mijn kinderen voor wereldbeeld, religie of filosofie als fundament dienen te hebben.

Natuurlijk heeft de school een opvoedende rol. Op school wordt een kind, als het goed is, normbesef meegegeven, een algeheel pakket aan waarden, aan deugden, zodat het kind, als het van school afkomt, klaar is voor de grote boze wereld. Maar als ouders vinden dat hun kind niet genoeg heeft aan wat het op school heeft geleerd, dan moeten ze zelf, thuis, hun kind die 'extra' bagage meegeven.

Geen ambtenaar in Den Haag (ja, het Ministerie van Onderwijs zetelt al sedert een flink aantal jaren in Den Haag) zal of kan bepalen wat voor fundament kinderen dienen te hebben. Dat doen de ouders. Maar als zij willen dat hun kind óók op school volgegoten worden met de katholieke of gereformeerde leer, ja, dán zullen ze daar zelf voor moeten betalen, zo is mijn overtuiging.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 20, 2007, 07:56:20 pm »

quote:

In het algemeen over (basis)scholen: ik verwacht van de school waar mijn kinderen straks naar toe gaan dat die ze leert lezen, schrijven, en rekenen en het één en ander van geschiedenis, biologie en aardrijkskunde. Gymnastiek, tekenen en creatieve vorming schijnen er bij te horen (ja, mijn grote frustraties van vroeger  ;)  ). Verder wil ik dat de school werkt aan een goede sfeer, dat er duidelijk beleid is als kinderen gepest worden, dat ze daadwerkelijk naar schóól gaan (dus niet continu vrij hebben vanwege onderwijsvergaderingen), dat er voldoende leerkrachten zijn en niet te grote klassen. En oja, de school moet tenminste hebben nagedacht over voor- en naschoolse opvang.

Ik snap niet zo goed hoe je op een gereformeerde, katholieke, joodse of atheïstische manier kunt onderwijzen over de tafels van vermenigvuldiging of de ligging van Assen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een verschil hebt bij het onderwijzen van geschiedenis (kerkelijke geschiedenis meenemen of niet?) of biologie (evolutie, seksuele voorlichting) maar ik vraag me af of je een christelijke/gereformeerde manier van biologie-onderwijs zou kunnen definiëren. Ten eerste zeggen Bijbel en belijdenis er weinig over en ten tweede verschillen christenen onderling nogal van mening over deze onderwerpen.
_/-\o_

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 20, 2007, 08:08:22 pm »

quote:

2. Het lijkt me niet nuttig kinderen voor de middelbare te confronteren met andere geloofssystemen. Los van het gegeven dat ze het reine er niet van zullen snappen, hebben ze er ook weinig aan. Kom dan met eerlijke informatie over verschillende religies of systemen in de puberteit/adolescentie. In mijn tijd heb ik w.m.b. redelijk neutrale info gekregen over andere religies: de vijf zuilen van de Islam, het boeddhisme en het hindoeïsme (enzovoort). Niet dat ik de mogelijkheid gepresenteerd kreeg een keuze te maken, maar ook niet dat er meteen een christelijke verwerping van die religies bij was.
Bij jou niet? Hmm, bij mij wel. Ik denk (toegegeven, met terugwerkende kracht) met afgrijzen terug aan het godsdienstonderricht dat ik heb bekomen op de lagere school. Reeds daar (op de lagere school dus!) is mij bijgebracht dat er een rechtstreekse lijn ligt tussen Golgotha en de Broederweg in Kampen (te uwer info: daar zetelt de 'universiteit' der gereformeerd-vrijgemaakte kerken). De reinste waanzin, gefaciliteerd door de belastingbetaler!
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 08:35:10 pm door Fleur »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 20, 2007, 09:56:35 pm »

quote:

Fleur schreef op 20 december 2007 om 20:08:
 een rechtstreekse lijn ligt tussen Golgotha en de Broederweg in Kampen (te uwer info: daar zetelt de 'universiteit' der gereformeerd-vrijgemaakte kerken).
Ach, dat valt onder wereldkennis, aardrijkskunde en routeplanning _/-\o_

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 20, 2007, 10:27:07 pm »

quote:

[...]

Okidoki zegt toch niets over je kinderen?  :?
Wie aan de opvoeding komt, komt aan de kinderen. En wie aan het bijzonder onderwijs komt, komt aan de opvoeding. Dusssss :+

quote:

Hij komt alleen aan je opinie over godsdienst en levensbeschouwing in het onderwijs. Daar mag toch gerust discussie over gevoerd worden? Het lijkt me niet nodig om bij voorbaat al boos te worden.
Ik ben ook niet boos hoor.

quote:

Bidden aan het begin van de dag? Catechese? Ruimte voor voorbereiding op kerkelijke feesten? Wat wil je dat je kind leert over Pasen: feest van geverfde eieren, feest van sommige mensen die het gekke idee hebben dat ene Jezus toen opstond, of wil je dat het leert wat Pasen is?

Ik heb hier weinig keus, in mijn vorige woonplaats had ik de keus uit o.a. PC, RK en openbaar onderwijs. Het RK onderwijs is in Nederland zelden erg RK, op dat punt had ik het PC eigenlijk liever gehad. Maar ik vind het belangrijk dat een kind op een school zit waar kernwaarden uit de opvoeding niet als belachelijk, of vijandig worden behandeld. Moet een kind van 5, 6 zich verdedigen tegen leerkrachten die uitleggen dat katholieken niet deugen, of dat christenen in fabeltjes geloven? En nee, ik overdrijf dus niet.

quote:

De vraag is eerder: horen levensovertuigingen uberhaupt wel thuis in het vakkenpakket van een basisschool of moet een basisschool zich beperken tot de schoolvakken?
Ik denk dat je de rol van "vakken" enorm overschat, en de pedagogische rol van een school even enorm onderschat, als je denkt dat het gaat om zoiets als "christelijk rekenen". Wat een bassisschool doet is heel wat holistischer dan wat je van je middelbare school kent.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 20, 2007, 10:28:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 december 2007 om 10:17:
Zou je geloofsopvoeding geheel willen scheiden van wat de kinderen op school leren?
Ik vind het fijn als er school word gebeden als de dag begint bv en er met se kinderen liederen over God worden gezongen. Dat is de veilige bedding waarin ik iig kleine kinderen wil hebben. En we hebben de mogelijkheid want in Nederland is er vrijheid om bijzondere scholen te stichten.
Openbaar onderwijs zal ook altijd een achterliggende overtuiging hebben en vandaaruit handelen. Dat kan volgens mij niet anders. Het zal bv humanistisch zijn. En vandaaruit de kinderen met elkaar om laten gaan.
Als je over pestgedrag wilt praten bv kan dat m.i. ook niet zonder idee hoe de mens in elkaar zit.

Mijn kinderen zitten op een gewonen P.C.-school en helaas vind ik veel dingen daar veel te horizontaal en zul je thuis moeten aanvullen. Thuis ligt de basis, dat vind ik trouwens wel. Je mmoet het niet aan de school overlaten.
:+ wie had dat kunnen denken, we zijn het 110% met elkaar eens

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 20, 2007, 10:29:42 pm »

quote:

Anemino schreef op 20 december 2007 om 13:23:
Dat openbaar onderwijs kinderen per definitie een seculiere levensbeschouwing zou bijbrengen is een stelling die ik graag bewezen zou willen zien. Misschien dat het voor leraren niet mogelijk is om absoluut obejctief te zijn, maar een leraar die daar naar streeft zal objectiever zijn dan een leraar die de islam (of het socialisme, of jugendstil, etc.) propageert.

Gewoon voor het idee: heb je je al georienteerd op scholen voor je kinderen?

Dat klinkt flauw wellicht, maar dit is zo makkelijk te bespreken vanuit de theorie. Als het de opvoeding van je eigen kinderen raakt, blijkt die theorie ineens knap ver weg.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 20, 2007, 10:34:00 pm »

quote:

Fleur schreef op 20 december 2007 om 19:53:
[...]
Op school wordt een kind, als het goed is, normbesef meegegeven,

welke normen?

quote:

een algeheel pakket aan waarden

welke waarden?

quote:

aan deugden
wat zijn deugden, en wat ondeugden?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 20, 2007, 10:56:09 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 december 2007 om 22:27:
Wie aan de opvoeding komt, komt aan de kinderen. En wie aan het bijzonder onderwijs komt, komt aan de opvoeding. Dusssss :+

Een koe is een beest dus een beest is een koe. :Y)
Er komt niemand aan jouw opvoeding, ik zou niet durven :9 .

Ik lees net in de stadskrant hier dat de openbare scholen een stichting worden om zo mee mee te kunnen in de lijn van het bijzonder onderwijs.
Redenen: de openbare scholen hebben meerwaarde tov de PC scholen. Welke meerwaarde: het onderwijs is gericht op de taken die de overheid aan het onderwijs heeft toebedeeld en niet op zaken als persoonlijk geloof.

quote:

Ik ben ook niet boos hoor.
gelukkig...

quote:

Bidden aan het begin van de dag?

Doen we thuis, bid je ook op je werk aan het begin van de dag, met je collega's?
Of aan het begin van een cursus op je werkgebied? Gaat de cursusleider dan voor in gebed en bidt je samen?

quote:

Catechese?

Hoort binnen de kerkelijke gemeente en niet op school. Mocht je het op school willen doe het dan niet in de genormeerde lestijden maar verruim de schooltijden daarvoor

quote:

Ruimte voor voorbereiding op kerkelijke feesten?

Wat doen we thuis nog? Vieren we als gezinnen nog, bereiden we nog voor óf laten we het aan het onderwijs over?

quote:

Wat wil je dat je kind leert over Pasen: feest van geverfde eieren, feest van sommige mensen die het gekke idee hebben dat ene Jezus toen opstond, of wil je dat het leert wat Pasen is?
Jij gaat er van uit dat in het Openbaar onderwijs geen ruimte is voor religie terwijl dat er wel degelijk kan zijn.

quote:

Ik heb hier weinig keus, in mijn vorige woonplaats had ik de keus uit o.a. PC, RK en openbaar onderwijs. Het RK onderwijs is in Nederland zelden erg RK
de plaatselijke RK school hier verft elk jaar eieren voor de mensen in het verzorginshuis _/-\o_  en zeker weten dat die oudjes (ook de GKv-ers) het schitterend vinden dat die kinderen dat doen. Typisch rooms hoor je niemand zeggen.
Typisch ongelovig ook niet overigens.
Ik vrees dat er plaatselijk gewoon verschillen zijn?

quote:

Maar ik vind het belangrijk dat een kind op een school zit waar kernwaarden uit de opvoeding niet als belachelijk, of vijandig worden behandeld. Moet een kind van 5, 6 zich verdedigen tegen leerkrachten die uitleggen dat katholieken niet deugen, of dat christenen in fabeltjes geloven? En nee, ik overdrijf dus niet.
Je baseert je op ervaringen misschien?

quote:

Wat een bassisschool doet is heel wat holistischer dan wat je van je middelbare school kent.
Vertel? Please?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 11:08:50 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 21, 2007, 01:02:23 am »
Tsja, wat boeit het ook. Als zelfs christenen al pleiten voor seculier onderwijs, dan is het ook werkelijk verspilling van energie.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 21, 2007, 08:57:55 am »
Ik heb de indruk dat de pro-openbaar-onderwijsers geloof als een soort "upgrade" beschouwen die je kinderen meekrijgen in de opvoeding. Zo zie ik het niet: geloof is voor mij de basis van morele vorming van mijn kinderen. Natuurlijk maakt het geen zak uit waar ze leren rekenen. Maar zoals diak2b al aangaf: er gebeurt heel wat meer op een school. Als dus mensen zoiets hebben van "ze krijgen op school een set standaard universele normen en waarden mee, en daar verven we thuis een keurig christelijk laagje vernis overheen", dan strookt dat iig niet met mijn beeld van normen en waarden (die slechts in héél abstracte vorm, zoiets van "wat gij niet wilt dat u geschiedt...", enigszins universeel zijn) en ook dus niet met de positie die ik het geloof in mijn leven toeken. Ik wil dat niet per se aan mijn kinderen overdragen, vind het belangrijk dat ze een veelzijdig beeld meekrijgen zodat ze ooit een zelfstandige keus kunnen maken, maar dan wel vanuit een katholieke basis en niet vanuit een seculiere.

Enfin... mijn vrouw heeft op het Greijdanuscollege gezeten, en als ik haar verhalen zo hoor: prima school (beter dan het Stedelijk Gymnasium Leiden iig), maar met zulk godsdienstonderwijs zou ik ook tegen bijzonder onderwijs zijn geweest. ;) Dat is alleen wel een uiterste, een marginaal groepje binnen het geheel van christelijke scholen, dus daar zou ik niet het hele bijzonder onderwijs op afrekenen.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 08:58:26 am door Dostojevski »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 21, 2007, 09:37:12 am »

quote:

okidoki schreef op 20 december 2007 om 22:56:
[...]

Een koe is een beest dus een beest is een koe. :Y)
Er komt niemand aan jouw opvoeding, ik zou niet durven :9 .

Ik lees net in de stadskrant hier dat de openbare scholen een stichting worden om zo mee mee te kunnen in de lijn van het bijzonder onderwijs.
Redenen: de openbare scholen hebben meerwaarde tov de PC scholen. Welke meerwaarde: het onderwijs is gericht op de taken die de overheid aan het onderwijs heeft toebedeeld en niet op zaken als persoonlijk geloof.

Lijkt me een vreemde meerwaarde aangezien het in zijn geheel geen meerwaarde is, maar een verplichting. Die verplichting hebben bijzondere scholen overigens ook, vandaar dat ook bijzondere scholen regelmatig bezoek krijgen van de inspectie die controleert of alles nog netjes aan de regels en normen voldoet.

quote:

Doen we thuis, bid je ook op je werk aan het begin van de dag, met je collega's?
Of aan het begin van een cursus op je werkgebied? Gaat de cursusleider dan voor in gebed en bidt je samen?

Een volwassenen kan zulke dingen zelf doen. Kinderen hebben wat dat betreft een stok achter de deur nodig. Daarnaast kun je geloof niet van iemand scheiden  het is een onderdeel van iemand die het altijd met zich mee zal dragen, dus ook op het werk of op school.

quote:

Hoort binnen de kerkelijke gemeente en niet op school. Mocht je het op school willen doe het dan niet in de genormeerde lestijden maar verruim de schooltijden daarvoor

Daar ben ik het niet mee eens. Maar het is wel een beetje een modetrend van deze seculiere maatschappij. Geloven is prima zolang je het maar thuis doet met gordijnen dicht en in je vrije tijd. Ik vind dat niet passen binnen het christendom en zeker niet binnen het geloof zoals ik het beleef. Daarnaast besteden vele openbare scholen ook lessen aan humanistische vorming of geloofsvorming. Er zijn de laatste jaren zelfs methodes op de markt gekomen die kinderen waarden en normen bijbrengen (dit nav de grote vraag). Deze worden toegepast op enkele openbare scholen waar ik ben geweest en dat gebeurd ook gewoon onder de lestijd. Daarnaast (en dan spreek ik voor mijn eigen denominatie) heeft het christendom niet voor niets een groot netwerk van kwalitatief hoogwaardige scholen neergezet (een gemiddelde katholieke school scoort hoger dan een openbare school), dat is wel degelijk bedoeld om kinderen op te voeden vanuit het christendom.

De tegenstelling die je hier probeert neer te zetten is er dus niet. De tijd dat onderwijs simpel stampwerk was is al enige tijd voorbij (als het al zo was in het verleden). Juist het christelijke/katholieke onderwijs heeft een geweldige ondergrond die ten volste benut zou moeten worden om kinderen ook sociaal en emotioneel klaar te maken voor de toekomst.

Ik ben nu werkzaam op een openbare school. Toch kom ik dagelijks dingen tegen waar ik het geloof bij zou kunnen betrekken. Geheel buiten de lessen om. Catechese is dus niet iets wat enkel plaats moet vinden binnen een vaste tijd (wat vaak het probleem is op openbare scholen met die methodes over waarden en normen), het is iets wat in de leerkracht moet zitten en wat de gehele dag door beleden moet worden, als het ware moet je het in en uit ademen en moeten de kinderen de kans krijgen om het op te pakken. En in het begin zullen dat basis dingen zijn als elke ochtend bidden.

quote:

[...]

Wat doen we thuis nog? Vieren we als gezinnen nog, bereiden we nog voor óf laten we het aan het onderwijs over?

Wat de mensen thuis doen weet ik niet. Wat ik wel weet vanuit mijn contacten met ouders is dat zij het katholieke onderwijs zoals dat op enkele scholen vormgegeven wordt te mager vinden. Zij hebben hun kinderen naar een katholieke school gestuurd met de hoop dat ze het katholicisme vol mee zouden krijgen zoals zij dat zelf ook hebben meegekregen. Wat ik merk en wat ze uitspreken is dat ze het ontzettend moeilijk vinden om het geloof goed over te brengen, om daar over te praten. Als dat regelmatig en goed op school gebeurd dan maakt dat de drempel ook veel lager om er thuis over te spreken.

quote:

[...]
Jij gaat er van uit dat in het Openbaar onderwijs geen ruimte is voor religie terwijl dat er wel degelijk kan zijn.

Buiten wat oppervlakkige ruimte is dat er niet. Ik zal niet met de kinderen uitgebreid kunnen uit gaan leggen wat ik nou geloof en hoe dat is/gaat. Weliswaar is een openbare school een plaats waar alle mensen welkom zijn, van alle geloven er zijn nogal wat beperkingen. Zo heb ik een Jehova's getuigen kind in mijn klas wat me dus al belet om een kerstverhaal te gaan vertellen. Daarnaast is het niet wenselijk dat ik langer dan een minuut of 10 op het kerstverhaal inga aangezien er ook kinderen van atheïsten in mijn klas zitten. Daarnaast zitten er ook moslims in mijn klas, ook daar spreken we zo nu en dan over (bv nav het slachtfeest afgelopen donderdag), maar niet langer dan een minuut of 5.

quote:

[...]
 de plaatselijke RK school hier verft elk jaar eieren voor de mensen in het verzorginshuis _/-\o_  en zeker weten dat die oudjes (ook de GKv-ers) het schitterend vinden dat die kinderen dat doen. Typisch rooms hoor je niemand zeggen.
Typisch ongelovig ook niet overigens.
Ik vrees dat er plaatselijk gewoon verschillen zijn?

Bij mijn weten is paaseieren schilderen een volk traditie en heeft het vrij weinig raakvlak met het katholicisme. Ontzettend leuk dat de kinderen dit doen voor de bejaarden, maar het paaseieren schilderen op zichzelf zal niet het doel zijn van deze 'les'.

quote:

[...]
 Je baseert je op ervaringen misschien?

Ervaring die ik kan onderschrijven. In deze huidige seculiere maatschappij zetten veel mensen zich af tegen het christendom (en met name het katholicisme omdat nog het best zichtbaar is) daar zitten ook docenten tussen. Daarom lijkt mij het een ideale situatie als kinderen op de basisschool onderwezen worden door een docent met in grote lijnen dezelfde denkbeelden.

Els Lodewijks-Frencken schrijft in "De morele opvoeding van het jonge kind" (studiemateriaal openbare Pabo) dat een kind eerst lange tijd het goede moet ervaren om een aanvaring met het kwade aan te kunnen. Ook schrijft zij dat de verhuftering van de samenleving een direct gevolg is van de afname van de kerkgang. Kregen kinderen met ouders die het allemaal moeilijk vonden om waarden en normen over te brengen op kinderen in ieder geval nog in de kerk te horen hoe het moet, dat is nou voor een groot deel weggevallen.

En om het nogmaals even te zeggen, de vrijheid van onderwijs staat verankerd in de grondwet (Artikel 23).

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 21, 2007, 09:44:30 am »

quote:

diak2b schreef op 20 december 2007 om 22:29:
Gewoon voor het idee: heb je je al georienteerd op scholen voor je kinderen?
Mijn kinderen gaan naar school.

quote:

Dat klinkt flauw wellicht, maar dit is zo makkelijk te bespreken vanuit de theorie. Als het de opvoeding van je eigen kinderen raakt, blijkt die theorie ineens knap ver weg.
Ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren. De praktijk is bijna altijd anders dan de theorie. Is daarom de theorie niet belangrijk meer?
(misschien begrijp ik je verkeerd hoor)
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 21, 2007, 09:59:06 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 december 2007 om 09:37:
Buiten wat oppervlakkige ruimte is dat er niet. Ik zal niet met de kinderen uitgebreid kunnen uit gaan leggen wat ik nou geloof en hoe dat is/gaat. Weliswaar is een openbare school een plaats waar alle mensen welkom zijn, van alle geloven er zijn nogal wat beperkingen. Zo heb ik een Jehova's getuigen kind in mijn klas wat me dus al belet om een kerstverhaal te gaan vertellen. Daarnaast is het niet wenselijk dat ik langer dan een minuut of 10 op het kerstverhaal inga aangezien er ook kinderen van atheïsten in mijn klas zitten. Daarnaast zitten er ook moslims in mijn klas, ook daar spreken we zo nu en dan over (bv nav het slachtfeest afgelopen donderdag), maar niet langer dan een minuut of 5.
Maar laten we het dan toch nog een keer vergelijken met politicologie. Stel je voor dat een leraar zou verzuchten dat hij helemaal geen tijd meer heeft om kinderen te vertellen over het communisme. Nu moet hij ook liberalise, socialisme enzo gaan behandelen en per stroming is er dan ook nog eens weinig tijd!
En wat betreft de Jehova's getuige: Waarom zou die het kerstverhaal niet mogen horen? Sterker: waarom zou je dat niet mogen verplichten (kan nuttig zijn toch?)? Rekenen en lezen is toch ook verplicht?

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 21, 2007, 10:07:12 am »

quote:

Daar ben ik het niet mee eens. Maar het is wel een beetje een modetrend van deze seculiere maatschappij. Geloven is prima zolang je het maar thuis doet met gordijnen dicht en in je vrije tijd.
Maar wat zou je dan allemaal met je geloof willen doen in de publieke ruimte?

quote:

Daarnaast besteden vele openbare scholen ook lessen aan humanistische vorming of geloofsvorming. Er zijn de laatste jaren zelfs methodes op de markt gekomen die kinderen waarden en normen bijbrengen (dit nav de grote vraag). Deze worden toegepast op enkele openbare scholen waar ik ben geweest en dat gebeurd ook gewoon onder de lestijd.
Maar openbaar algemeen onderwijs, zoals voorstanders het graag zouden zien, hoeft niet per definitie overeen te komen met het openbaar onderwijs zoals het nu is.

quote:

Daarnaast (en dan spreek ik voor mijn eigen denominatie) heeft het christendom niet voor niets een groot netwerk van kwalitatief hoogwaardige scholen neergezet (een gemiddelde katholieke school scoort hoger dan een openbare school), dat is wel degelijk bedoeld om kinderen op te voeden vanuit het christendom.
Gewoon even als vraag: Hoe definieeer je een kwalitatief hoogwaardige school?

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 21, 2007, 10:10:46 am »

quote:

Bij mijn weten is paaseieren schilderen een volk traditie en heeft het vrij weinig raakvlak met het katholicisme. Ontzettend leuk dat de kinderen dit doen voor de bejaarden, maar het paaseieren schilderen op zichzelf zal niet het doel zijn van deze 'les'.
Je zegt het zelf al: leuk voor bejaarden. Je kunt ze dus uitleggen dat Pasen te maken heeft met de dood en opstanding van Jezus en vervolgens gezellig eieren gaan schilderen voor opa en oma. Je zou het zelf tegelijkertijd kunnen doen. Je kunt ook helemaal geen eieren schilderen. Ik bedoel, is dit nu werkelijk een issue?

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 21, 2007, 10:14:42 am »

quote:

En om het nogmaals even te zeggen, de vrijheid van onderwijs staat verankerd in de grondwet (Artikel 23).
Precies, en zolang dat er is dienen we dat te respecteren. Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om ervoor te pleiten om dat artikel af te schaffen. Tenminste, zolang Artikel 7 er is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 21, 2007, 10:16:13 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 09:59:
[...]
Maar laten we het dan toch nog een keer vergelijken met politicologie. Stel je voor dat een leraar zou verzuchten dat hij helemaal geen tijd meer heeft om kinderen te vertellen over het communisme. Nu moet hij ook liberalise, socialisme enzo gaan behandelen en per stroming is er dan ook nog eens weinig tijd!
En wat betreft de Jehova's getuige: Waarom zou die het kerstverhaal niet mogen horen? Sterker: waarom zou je dat niet mogen verplichten (kan nuttig zijn toch?)? Rekenen en lezen is toch ook verplicht?

Hoe geïnteresseerd is een groep met atheïsten die van huis uit mee krijgen dat alles wat met God te maken heeft slecht is, en een JG kind wat van papa en mama geen traktaties mag aannemen en waar de godheid van Jezus ontkend wordt (lijkt me een vrij essentieel ding van het kerstverhaal, tenminste als je er wat dieper op in wil gaan). Ik moet alles bekijken vanuit een neutrale positie. Ik zal dus bij alles moeten benoemen dat een groep dat geloofd, maar dat elke andere mening/denkwijze ook prima is. Religie is een erg gevoelig onderwerp, vooral op openbare basisscholen. Vanuit die neutrale positie kan ik dus nooit vrijuit praten, kan ik nooit daadwerkelijk echt iets met geheel mijn hart overbrengen wat mijn geloof betreft.

Het lijkt me dat als je als docent aandacht wil besteden aan het communisme je op een openbare school ook aandacht moet besteden aan iig enkele andere politieke stromingen. Je moet iig een neutraal beeld geven zodat de kinderen later met de informatie die jij hebt gegeven zelf keuzes kunnen maken. En daar zien we ook gelijk dat er nogal een scheve schaats gereden wordt in onderwijsland. De linkse ideologieën worden namelijk veelal aangeprezen en de rechtse ideologieën worden veelal neergezet als iets onwenselijks. Nou heb je als docent nogal snel de neiging om wat jij denkt goed te vinden, en je hebt nou eenmaal meer linkse mensen in het onderwijs. Qua politieke stromingen speelt het zich overigens voornamelijk af in het voortgezet onderwijs. Op de basisschool is dit in veel mindere mate en erg oppervlakkig aan de orde.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 21, 2007, 10:19:07 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:10:
[...]
Je zegt het zelf al: leuk voor bejaarden. Je kunt ze dus uitleggen dat Pasen te maken heeft met de dood en opstanding van Jezus en vervolgens gezellig eieren gaan schilderen voor opa en oma. Je zou het zelf tegelijkertijd kunnen doen. Je kunt ook helemaal geen eieren schilderen. Ik bedoel, is dit nu werkelijk een issue?

Het schilderen is natuurlijk zowel voor kinderen als bejaarden erg leuk om te doen. Maar het lijkt mij dat het accent op de diaconie moet komen te liggen.

Het verhaal van pasen wordt op katholieke scholen anders (veel uitgebreider) aangepakt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 21, 2007, 10:23:32 am »

quote:

Anemino schreef op 21 december 2007 om 10:07:
[...]
Maar wat zou je dan allemaal met je geloof willen doen in de publieke ruimte?
Alles. Mijn geloof en ik zijn onafscheidelijk.

quote:

[...]
Maar openbaar algemeen onderwijs, zoals voorstanders het graag zouden zien, hoeft niet per definitie overeen te komen met het openbaar onderwijs zoals het nu is.
Dan kunnen we nog een hele tijd door praten over toekomstige situaties en mogelijkheden die er waarschijnlijk nooit zullen zijn. Het is zoals het is, en daar hebben we het maar mee te doen. Ik heb overigens nog geen groot draagvlak kunnen ontdekken voor het wijzigen van het basisonderwijs zoals het nu is. Wellicht dat het rijk het op kan leggen, maar in het verleden is wel aangetoond dat veranderingen in het onderwijs die niet gedragen werden door de docenten rampzalig uitpakten.

quote:

[...]
Gewoon even als vraag: Hoe definieeer je een kwalitatief hoogwaardige school?
Aan de hand van toetsscores (bv het methode onafhankelijke Cito), vervolgopleidingen van de leerlingen, periodieke inspectie bezoeken, inzet en bereidwilligheid van docenten (om zichzelf te ontwikkelen) en de algehele sfeer op school.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2007, 10:26:46 am door Thorgrem »