Auteur Topic: The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*  (gelezen 85903 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*
« Reactie #250 Gepost op: maart 16, 2004, 02:49:12 pm »
ja, ga me nou niet doorzagen op allerlei spellingsfouten. het is een conceptartikel, zal het snel wijzigen. oké?  :+
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: maart 16, 2004, 02:52:43 pm »
Ja sorry, beetje gezeur idd. Verder leuk stuk maar wel errug neutraal. Dat moet wel, dat snap ik, maar jij schrijft toch voor een christelijk blad? Kun je er niet OOK een opiniestukje over schrijven?
Bombus terrestris Reginae

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: maart 16, 2004, 03:10:57 pm »
zou die acteur die Jezus speelt zich een beetje hebben kunnen inleven in zijn rol?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: maart 16, 2004, 03:13:05 pm »
Wat ik me afvraag is of de film een verrijking aan je eigen leven toevoegd, zelf heb ik dat idee dus niet.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: maart 16, 2004, 03:26:11 pm »
We weten ondertussen hoe je erover denkt Lonneke.  :P
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: maart 16, 2004, 03:52:27 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 15:13:05 schreef lonneke:
Wat ik me afvraag is of de film een verrijking aan je eigen leven toevoegd, zelf heb ik dat idee dus niet.
Dan kun jij nog maar heel weinig films bekijken. W.s. helemaal niets meer.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: maart 16, 2004, 05:16:23 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 15:52:27 schreef Wilhelmina:
[...]

Dan kun jij nog maar heel weinig films bekijken. W.s. helemaal niets meer.
Ik kijk ook weinig films inderdaad.....meest toch documentaire's en nieuws e.d

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: maart 16, 2004, 05:17:55 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 15:26:11 schreef Pleun:
We weten ondertussen hoe je erover denkt Lonneke.  :P
Wie is "we" ?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: maart 16, 2004, 05:26:07 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 15:10:57 schreef _Mart_:
zou die acteur die Jezus speelt zich een beetje hebben kunnen inleven in zijn rol?
Volgens het ND is hij ook een christen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: maart 16, 2004, 05:56:42 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 17:26:07 schreef Doarseveld:
[...]

Volgens het ND is hij ook een christen...
En het ND heeft gelijk. Interessant interview wat erin staat vandaag.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: maart 16, 2004, 06:00:42 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 11:52:03 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nou en? Als je voortdurend roept (als makers) dat de film bijbelgetrouw etc. is en je legt vervolgens enorm de nadruk op iets waar in de Bijbel nauwelijks nadruk op ligt, ga ik toch vraagtekens stellen bij het woord 'bijbelgetrouw'. Dit riekt misschien toch wel naar 'buitenbijbelse' dingen erbij halen. En dat nota bene bij het kernpunt van de hele Bijbel. Ik vraag me eigenlijk toch wel af of op dit punt niet tegen het uitdrukkelijk gebod in de Bijbel dat er niets aan toegevoegd mag worden ingegaan wordt.  Moeten we wat dit betreft toch niet de Bijbel voor zichzelf laten spreken en de Heilige Geest via de Bijbel zijn werk laten doen? (Misschien heeft Qohelet hier een goed inzicht in? Hij heeft tenslotte de film al gezien).
Iemand nog antwoord op mijn vragen (naast P&A)?  :?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: maart 16, 2004, 06:15:20 pm »
Deze film voegt inderdaad toe aan de bijbel, maar wordt dat ook niet gedaan bij sommige predikingen? En in kinderbijbels en vertellingen op de zondagsschool of kinderclub?
Wat ik zelf wel 'slecht' vind, is dat Gibson elementen uit het boek van die non heeft gebruikt. Dat is voor mij in ieder geval de hoofdreden om zelf niet te gaan kijken. Het voegt voor mij ook niets toe aan mijn geloof in het volbrachte werk op Golgotha en de daaropvolgende opstanding en hemelvaart van de Here Jezus.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: maart 16, 2004, 06:17:32 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 18:15:20 schreef els:
Deze film voegt inderdaad toe aan de bijbel, maar wordt dat ook niet gedaan bij sommige predikingen? En in kinderbijbels en vertellingen op de zondagsschool of kinderclub?
Wat ik zelf wel 'slecht' vind, is dat Gibson elementen uit het boek van die non heeft gebruikt. Dat is voor mij in ieder geval de hoofdreden om zelf niet te gaan kijken. Het voegt voor mij ook niets toe aan mijn geloof in het volbrachte werk op Golgotha en de daaropvolgende opstanding en hemelvaart van de Here Jezus.
Hoeft ook niet iets toe te voegen aan je geloof. Ik vind het een mooi evangelisatiemiddel dus waarom grijp je die kans niet aan om met ongelovige vrienden die film te gaan bezoeken?
Live vanuit de luie stoel

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: maart 16, 2004, 06:26:00 pm »
Als ze het ter sprake zouden brengen... misschien wel. Maar ik ben bang dat ik ze daarna een heleboel uit hun hoofd moet praten, omdat het voor een deel uit een verkeerde bron komt. En uit een zilte bron kan geen zoet water komen, he?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: maart 16, 2004, 06:44:57 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 18:26:00 schreef els:
Als ze het ter sprake zouden brengen... misschien wel. Maar ik ben bang dat ik ze daarna een heleboel uit hun hoofd moet praten, omdat het voor een deel uit een verkeerde bron komt. En uit een zilte bron kan geen zoet water komen, he?

Dit vind ik een nogal negatieve benadering. Volgens mensen die de film al hebben gezien is deze zeer bijbelgetrouw. Als evangelisatie-middel lijkt me de film een groot aanknopingspunt. Laten we dat dus met beide handen aanpakken. Kijk naar de ervaringen in Amerika, waarom zou dat in Europa niet ook kunnen gebeuren? Soms onderschatten we de kracht van de Geest.

Verder ga ik niet in op inhoudelijke punten, totdat we de film in Nederland kunnen zien.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2004, 07:24:10 pm door Hiedeen »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: maart 16, 2004, 07:13:37 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 18:17:32 schreef Does:
Hoeft ook niet iets toe te voegen aan je geloof. Ik vind het een mooi evangelisatiemiddel dus waarom grijp je die kans niet aan om met ongelovige vrienden die film te gaan bezoeken?

Ik ga wel naar de film, maar ik vind het absoluut geen evangelisatiemiddel. Het feit dan niet gelovigen het toch zien is misschien een aanknopingspunt van evangelisatie maar niet meer dan dat.
Ik ga absoluut geen mensen meenemen om te evangeliseren.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: maart 16, 2004, 07:23:55 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 19:13:37 schreef Zacharov:
Ik ga wel naar de film, maar ik vind het absoluut geen evangelisatiemiddel. Het feit dan niet gelovigen het toch zien is misschien een aanknopingspunt van evangelisatie maar niet meer dan dat.
Ik ga absoluut geen mensen meenemen om te evangeliseren.

Hoeft ook niet, maar het is wel een heel mooie gelegenheid.

Evangelisatie is ook belangstelling voor de ander. En vanuit zijn belevingswereld proberen Gods Waarheid te verkondigen.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: maart 16, 2004, 08:06:19 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 14:48:39 schreef lonneke:
[...]Ik heb al genoeg ellende en leed gezien. Ik kijk liever naar "All you need is love"

Er zijn mensen die dat programma en Robert ten Brink ook als 'ellende en leed'
beschouwen.. :)  Maar dat terzijde.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: maart 16, 2004, 08:21:26 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 18:15:20 schreef els:
In de kinderbijbel moet je ook wel iets toevoegen voor het verhaal...dat zal toch meer in de trend liggen van: Jezus zat aan het meer; de mensen kregen honger.... En dan voeg je erbij: misschien hadden ze al een heel eind gelopen om bij Hem te komen, ze konden in de buurt ook niet het eten kopen... Wat zou Jezus nu doen? ...etc.etc. Onschuldige toevoeging......
Ik zal trouwens eens kijken hoe de lijdensgeschiedenis beschreven staat in de kinderbijbel bijvoorbeeld...

En inderdaad, het verhaal van de non en haar visioenen is toch wel een essentieel punt voor mij plus de katholieke tradities die er verder nog bijkomen.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: maart 16, 2004, 09:38:15 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 20:06:19 schreef vaneccles:
[...]

Er zijn mensen die dat programma en Robert ten Brink ook als 'ellende en leed'
beschouwen.. :)  Maar dat terzijde.
Ja, beetje wel....soms. ;)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: maart 16, 2004, 09:40:26 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 17:17:55 schreef lonneke:
[...]

Wie is "we" ?
Ehm, ikzelf. Maar ik tel wel voor 10.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: maart 16, 2004, 09:43:21 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 21:40:26 schreef Pleun:
[...]
Ehm, ikzelf. Maar ik tel wel voor 10.  :+
kun je die kikkertjes ook wel oppakken :D

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: maart 17, 2004, 11:24:44 am »
Ik vond op de EO-site dit verhaal. Erg mooi en goed verwoord wat mij betreft.
Verder blijf ik benieuwd of mensen antwoord hebben op mijn vragen. Vooral naar de mening van Qohelet (en evt. anderen die hem al gezien hebben) ben ik erg benieuwd.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: maart 17, 2004, 11:31:36 am »
Dat zal me nogal een discussie worden als de film hier ook draait. Of zijn we dan misschien allemaal met stomheid geslagen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: maart 17, 2004, 11:32:58 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:31:36 schreef Doarseveld:
Dat zal me nogal een discussie worden als de film hier ook draait. Of zijn we dan misschien allemaal met stomheid geslagen?

Het ND de laatste tijd nog gelezen? De discussie is al in volle gang, ik heb tot nu toe trouwens bijna alleen maar negatieve verhalen gezien over de film. Vanochtend stond er een positieve in geloof ik.
Goed stuk trouwens, uit dat EO gebeuren.
Bombus terrestris Reginae

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: maart 17, 2004, 11:33:33 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:31:36 schreef Doarseveld:
Het is gewoon een hype. Na een tijdje wordt nergens meer over gesproken. En Mel Gibson is miljoenen rijker.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: maart 17, 2004, 11:44:05 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:32:58 schreef Bumblebee:
[...]

Het ND de laatste tijd nog gelezen? De discussie is al in volle gang,
Dat weet ik, ik bedoel maar te zeggen: er wordt al vollop gediscussieerd over iets wat bijna niemand gezien heeft.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: maart 17, 2004, 11:55:14 am »

quote:

uit het ND van vandaag
De predikant van de Baptistengemeente Brunsum Treebeek, G. Bosveld, deelt tijdens de zondagdiest volgende week gratis kaartjes uit.
Dat zal me een volle kerk opleveren!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: maart 17, 2004, 12:06:28 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 11:32:58 schreef Bumblebee:
[...]

Het ND de laatste tijd nog gelezen? De discussie is al in volle gang, ik heb tot nu toe trouwens bijna alleen maar negatieve verhalen gezien over de film. Vanochtend stond er een positieve in geloof ik.
Goed stuk trouwens, uit dat EO gebeuren.

Zo positief was die niet.... Daarin werd gemekkerd over het feit dat je een replica op schaal kan kopen van de spijkers die in de film werden gebruikt om Jezus te kruisigen.... waar het heen moet met de christenen van tegenwoordig. Hoe kortzichtig kun je zijn, miljoenen christenen habben een heel martelwerktuig waaraan Hij werd gespijkerd om hun nek of in hun oren hangen  :?

Ach ja... het is satan in elk gaval weer gelukt om verdeeldheid te zaaien, om er voor te zorgen dat christenen elkaar in de haren vliegen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: maart 17, 2004, 01:05:25 pm »
misschien is het voor voorstanders en tegenstanders van de film goed om zich eens af te vragen waarom je naar deze film zou gaan kijken. Omdat iedereen om je heen zegt dat je het moet doen? Of juist omdat iedereen zegt dat je het niet moet doen?
Ga je er heen omdat je denkt dat het je in je geloof zal sterken? Of ga je er misschien heen omdat je wel eens wil zien waar als die ophef goed voor is?
Ga je om de film? Ga je om Jezus? Ga je om jezelf?  

verder is deze vraag misschien ook nuttig: wwjd?

oftewel, zou Jezus welkom zijn bij deze film?

wat zou Hij van deze film vinden? zou Hij het ook 'indrukwekkend' vinden? zou Hij er stil van worden? zou Hij zeggen: 'het is zoals het was'? zou Hij de muziek achter de film mooi vinden? zou Hij de acteur die het speelt een goede acteur vinden? zou Hij de montagetechniek goed vinden? zou hij genieten van het dolby theatre system? zou Hij de bioscoopstoelen lekker vinden zittten? zou Hij een biertje erbij pakken? zou Hij de film 'spannend' vinden? angstaanjagend? afschrikwekkend? horror? zou Hij tegen het vele bloed kunnen dat er te zien is? zou Hij het nog een keer aan willen zien?

zou Hij daar naar binnen gaan?

Of zou Hij zeggen: "één keer is genoeg"
"Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven."
"Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. Zie, Ik heb het u voorzegd. Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet."

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: maart 17, 2004, 01:06:28 pm »
De discussie gaat hier verder.  :)

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: maart 17, 2004, 01:12:00 pm »
ik vind trouwens sowieso het lijden van christus niet in een bioscoop thuishoren, maar goed.

als het mel gibson serieus niet om het geld was te doen geweest dan had hij de film bijvoorbeeld alleen op dvd en video uit kunnen laten komen, en niet via het reguliere film circus laten distribueren.

Er was voor de premiere in de VS al enorm veel aandacht aan besteed dus het argument dat je via de bios een groter publiek bespeelt zou niet geldig zijn, als het enkel en alleen op dvd en video was uitgekomen dan had waarschijnlijk het grootste deel van de biosgangers de film wel gekocht of gehuurd.

Als mel gibson een vent was geweest had hij gewoon de hele distributie stop gezet toen duidleijk was dat het een enomr kassucces zou gaan worden, dan had hij het gewoon via de winkels kunnen laten doen. er is nogal een verschil of je die film in de bios bekijkt of dat je hem rustig met vrienden en geloofsgenoten thuis bekijkt en ermee bezig bent.