Auteur Topic: The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*  (gelezen 85901 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*
« Gepost op: augustus 04, 2003, 11:09:22 am »
Nav. een mailtje van Ronduit (zie onder) en een aantal discussies gisteren wilde ik graag jullie mening weten over de film die in pasen wordt uitgebracht, by Mel Gibson.

De nieuwste verfilming van de laatste uren van Jezus leven zijn bloedig, bijbelgetrouw, heftig, en geproduceerd door een Hollywoodster. De trailer is inmiddels op het internet te bekijken.

Het duurt slechts 1 minuut 40, maar lijkt een eeuwigheid. Nog nooit zijn de laatste uren van het leven van Jezus Christus zo realistisch en dus gruwelijk weergegeven. Wat bezielt Gibson om een dergelijke Jezus-film te maken, er zijn immers genoeg films over het leven van Jezus uitgebracht?

Gibson,“Ik vind dat deze films niet vanuit de kracht achter dit verhaal zijn gemaakt. Heb je deze films echt goed bekeken? Ze zijn historisch onjuist, gebruiken slechte muziek of foute haardracht. Deze film laat de passion van Jezus Christus zien zoals het zich werkelijk afgespeeld heeft. Het is als terugreizen in de tijd en de gebeurtenissen, exact zoals ze zich hebben voorgedaan, zien ontrollen.”

De titel van de film is ‘The Passion’ en verteld het verhaal van de laatste twaalf uur van Jezus leven. De film is geinspireerd door de dagboeken van St. Anne Catherine Emmerich (1774-1824) zoals die zijn verzameld in het boek ‘The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ’.

“Ik wil zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus weergeven. Dit is voor mij zeer realistisch, persoonlijk en zo dicht mogelijk bij de waarheid zoals ik die geloof,” vertelt de Hollywood acteur/producer/regisseur die met zijn eigen bedrijf ICON de film geheel, en zonder vertaling, in Aramees en Latijn tegen verwachting Pasen 2004 uit wil brengen.

Wat vinden jullie van deze verfilming? Persoonlijk vindt ik dat het eigenlijk niet moet gaan om de haardracht of de muziek achter de film, maar om de boodschap.
Toch denk ik dat het mensen wel aan het denken gaat zetten. Als ik eerlijk ben vindt ik dat wanneer ik naar zo'n film gekeken heb dat het dan toch beter tot je doordringt wat Jezus allemaal moest ondergaan voor onze verlossing.

Kán dit wel? (denkende aan 10 geboden?)

http://www.gospelcom.net/...hollywoodjesus/Passion.rm

Schokkende trailer..

(mocht hier al een topic over zijn, excuseer mij)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2003, 11:33:02 am »
Waarom zou het niet kunnen? Ik snap het niet helemaal...

Ik dnek dat ik zeker ga kijken. Het is een film die probeert de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. En gewoon de bijbel wil naspreken, wat kan daar nou mis mee zijn?

Als je het hebt over geen beeld van God maken, dan mag je dus ook niet naar musea waar schilderijen van Jezus hangen... dan mag je zelfs geen fictie lezen over de tijd waarin Jezus leefde en Hij in voor komt (denk aan Ben Hur)...
Pinkeltjefan

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2003, 12:16:41 pm »
Ik heb gemengde gevoelens heb over het afbeelden van Christus. Zelf heb ik vaak de neiging om Jezus te zien als een soort Germaan met lange blonde manen en dat is te danken aan de ilustraties in kinderbijbels en christelijke prenten waar ik mee ben grootgebracht.

Het is een lastig dilemma. God's grootheid is niet in beelden te vatten, maar wil je het verhaal van de Bijbel aan iedereen brengen dan ontkom je er soms niet aan om Jezus af te beelden. God de Vader afbeelden vind ik weer iets anders, dat is mijns inziens onmogelijk. Maar tegen religieuze kunst op zich sta ik niet negatief. Wij zijn opgevoed in een calvinistische traditie die het gebruik van kunst in de kerk afwijst, maar in vroeger eeuwen waren beeldverhalen in kerken en kathedralen onmisbaar om het analfabetische klootjesvolk te leren over de bijbel. Kunst was geen doel op zichzelf (zoals tegenwoordig) maar een manier om tot God te komen.

In Nederland maakte de Reformatie grotendeels een einde aan de beeldencultus in de kerk. Vanaf dat moment werd de nadruk gelegd op het geschreven woord van de bijbel en werden drie geschriften aangenomen die samen met de Statenvertaling het fundament vormen van de gereformeerde kerk: de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. In het protestantisme heeft het woord dus de plaats ingenomen van het beeld, met als voornaamste motivatie de Stenen Tafelen. God gaf geen plaatjesboek aan Mozes, maar Zijn schriftelijke wetten.

Maar goed, nu heb ik wel een leuk verhaaltje uit mijn pc gerammeld, ik ben er nog steeds niet uit wat nu mijn mening is over het afbeelden van God/Jezus. Wanneer je de bijbel leest, vorm je je automatisch een beeld van God en Jezus, is dat niet hetzelfde als het feitelijk afbeelden? Een mens is een visueel ingesteld wezen en beelden heb je nodig om dingen een plaats te kunnen geven. Ik denk dat het uitbeelden van Jezus geen kwaad kan, als je maar in je achterhoofd houdt dat het maar een beeld is en geen werkelijkheid.

Tenslotte over de film The Passion van Mel Gibson: Ik wist niet dat Mel een film over de Kruisiging heeft gemaakt en er blijkt nogal wat ophef over te zijn. Die ophef wordt niet veroorzaakt door gelovigen die vinden dat je Jezus niet mag afbeelden, maar door het antisemitisme dat de film zou uitdragen. De joden krijgen namelijk de schuld van Christus' kruisdood, iets wat eeuwenlang een excuus was voor jodenvervolgingen. Het onderstaande artikel gaat hierover.

Hoe het ook zij, wanneer een dergelijke film met eerbied gemaakt is, is het misschien een mooi middel voor evangelisatie. Zelf sta ik er niet voor te trappelen. Jezus afbeelden op een schilderij of via een beeld vind ik minder ver gaan dan Hem spelen als acteur. De rol van Jezus wordt vertolkt door Jim Caviezel, een bekende Hollywoodacteur, en Maria Magdalena door Monica Bellucci. Kwee nie, maar helemaal lekker zit me dit niet...  Overigens zijn de talen die in de film gesproken worden Aramees en Latijn, de authentieke talen van die tijd. Ondertitelingen zijn er wel, maar zo min mogelijk. Leuk.

Passion
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2003, 02:25:10 pm »
Dit heb ik net in een email getikt naar wat vrienden

Inhoud:

-Feitjes over de film
-Mel's intentie en evangelisatie-gebruikmaking van deze film.
-De 10 geboden - Exodus 20 : 1 - 4

Een aantal feitjes:

-De film The Passion is opgenomen in het Latijn en het Aramees, de oorspronkelijke talen uit Jezus' tijd. Leden van de christelijke organisatie Focus on the Family, die onlangs een voorvertoning van de controversiële film bekeken, zeggen dat de film gewoon ondertiteling bevat.

-Het feit dat Gibson zijn film, behalve op de vier evangelisten, naar eigen zeggen ook baseert op de geschriften van twee mystieke nonnen: de Spaanse Maria de Jesús de Agreda (1602-1665) en de Duitse Anna Catherina Emmerich (1774-1824). De een was ervan overtuigd dat de joden eeuwig moesten lijden omdat ze het bloed van de Verlosser hadden vergoten; de ander beschrijft een visioen waarin ze een oude jodin van het hellevuur redt, nadat deze heeft bekend dat de joden christenkinderen wurgen en hun bloed gebruiken voor rituelen.

(Lekkere inspiratiebron:P)

-De Christusfiguur wordt gespeeld door James Caviezel

-De rol van Maria wordt vertolkt door de Roemeense actrice Maia Morgenstern, terwijl de Italiaanse seksdiva Monica Bellucci, bekend van 'The Matrix Reloaded', Maria Magdalena voor haar rekening neemt.

-Mel Gibson betaalde dit uit eigen zak (hij had altijd al zo'n film willen maken..)

-Hij woonde zelfs elke dag een mis bij (rk) omdat hij 'zuiver' wilde zijn voor de film...

Bron (oa) : http://www.joods.nl:9673/rubrieken/printartikel?nr=3216

(Joodse site, waar ze redelijk kritisch naar de film kijken)

Intentie van Mel

Het is erg lastig om waarheidsgetrouwe informatie in te winnen over deze film aangezien de woorden van Mel Gibson vaak blijken te zijn vervormd in interviews.. Zijn intentie is mij nog niet helemaal duidelijk. Het blijkt wel dat hij deze film erg graag wilde maken, anders ga je het niet uit eigen zak betalen.

Wil je weten wat zijn intentie is raad ik aan je te verdiepen in Mel Gibson als persoon en in zijn leven.(dan nog kan een mens veranderen van de 1 op andere dag...) En artikelen lezen over de film en zijn ideeën die redelijk waarheidsgetrouw zijn, wat hij zegt is soms zo veranderd dat je het op een andere pagina of blad totaal bewerkt terugleest.

Mijn mening is nog niet helemaal gevormd, maar ik weet dat ik niet naar die film zal gaan. Lees liever de bijbel, ivm verkeerde ideeën krijgen. Ook zal ik niet op m'n gemak in die bios zitten als ik daar een acteur voor Jezus zie spelen, (en waarschijnlijk nogal belabberd ook). Kan ik me daarmee niet vermaken. Maargoed ben dan ook geen echte filmliefhebber.
Ik zou het ook niet kunnen gebruiken om ongelovige vrienden met het geloof in aanraking te brengen, aangezien ik me er rot bij zou voelen. Dan lees ik liever voor uit de bijbel of als het toch om films gaat blijkt Jezus van Nazareth een redelijk bijbelgetrouwe film te zijn.

Het is ook belangrijk om te weten of de wederopstanding van Jezus gefilmd is. Daar gaat het namelijk ook om! Geloof je in de dood en wederopstanding van Jezus Christus, God's Zoon?

Wanneer je ongelovige vrienden mee wilt nemen naar deze film is het goed om dit laatse te bespreken met ze. Anders missen ze een gedeelte. (like Jesus Christ Superstar waarin Jezus alleen gekruisigd is)

Tot slot about the commandments....

Exodus 20 : 1 - 4

1 Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

...

tekst van Pleun:D

Aldus, Pleun Haringkaak

Dan schreef Crashit ook nog iets goeds over uit een boekje.. maar dat post hij vast en zeker nog wel :D

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2003, 10:39:11 pm »
oordeel niet als je hem niet gezien hebt lijkt me zo ik ga hem wel kijken ben erg benieuwd  :)
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2003, 08:47:47 pm »

quote:

op 04 Aug 2003 12:16:41 schreef Pleun:
... Maria Magdalena door Monica Bellucci. Kwee nie, maar helemaal lekker zit me dit niet...  Overigens zijn de talen die in de film gesproken worden Aramees en Latijn, de authentieke talen van die tijd. Ondertitelingen zijn er wel, maar zo min mogelijk. Leuk.
Wat in ieder geval voor de film spreekt is dat de originele talen gebruikt worden :). Daar kan ik me dus gigantisch aan storen als dat niet gebeurt :X. Welke rol speelt die Monica Belluci in The Matrix Reloaded dan?

Ennieweej, ik ga er niet heen. Ik heb de trailer gezien en de beelden die ik daar zag staan me gewoonweg tegen. Ik heb een hoop films gezien, met veel actie, doden en gewonden, maar ik kan niet tegen bepaalde soort scenes en hier zie ik er een (het inslaan van de spijkers in 'Jezus' handen). Voor de rest kan ik het toejuichen dat dit soort films gemaakt worden, maar er moet dan wel rekening gehouden worden met een aantal dingen. Eén daarvan is de bijbelgetrouwheid en de levens van degenen die meespelen. Voor wat ik nu heb gelezen, hier dus ;), is dat allemaal niet vreselijk positief en dat staat me tegen.

quote:

op 04 Aug 2003 22:39:11 schreef cochise:
oordeel niet als je hem niet gezien hebt lijkt me zo ik ga hem wel kijken ben erg benieuwd  :)
Dat is IMHO een enorm non-argument. Op basis van de huidige informatie is het weldegelijk mogelijk om een waarde-oordeel te vellen. Als dat niet meer zou kunnen, zou je het forum wel op kunnen doeken omdat daar juist vaak zonder _volledige_ informatie gepraat wordt en het dus veelal preconsumpties zijn waarover men praat. Door het toevoegen van informatie en het praten daarover kun je een beeld vormen. Iedere 'denker' (academicus klinkt zo zwaar :P) weet dat hij/zij altijd open moet blijven staan voor nieuwe denkbeelden en dat zal ook met de gebruikers in dit topic zo zijn, verwacht ik :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2003, 09:14:09 pm »

quote:

op 05 Aug 2003 20:47:47 schreef Harm:
[...]

Welke rol speelt die Monica Belluci in The Matrix Reloaded dan?

Persephone.  :>

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0234215/MX2CT-3215R.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2003, 05:39:52 pm »
Die foto heb ik al 1000 keer gezien.. PLEUN!

:(

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2003, 10:40:31 pm »
Sarah wilde graag dat ik, crashit voor degenen die mij kennen, dit stuk hieronder op dit forum zette. Helaas is het iets te groot voor 't forum, dus kun je hem vinden op deze link:

http://www.kena.nl/~gelov...53a79fc8b2bda0bdaaf2abd3b

Als je verder scrollt naar de user "Crashit", dan kun je het daar vinden.

Binnenkort komt hier wel een betere link te staan, maar voor ff moeten jullie het hier mee doen... Helaas...

Ik raad het jullie overigens wel aan om het door te lezen. Er staat heel belangrijke informatie in aangaande het gebruik van beelden - wat in het tweede gebod verboden wordt.

Greetz,

Crashit

Eh... ik bedoel, Johanan

[edit door Harm]
Hier is een betere link te vinden die je direct naar de reactie brengt.
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...

Johanan

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2003, 11:10:21 pm »
Sarah wilde graag dat ik, crashit voor degenen die mij kennen, dit stuk hieronder op dit forum zette. Helaas is het iets te groot voor 't forum, dus kun je hem vinden op deze link:

http://www.xs4all.nl/~edschut/stuff/Godlerenkennenhfst4.doc

Ik raad het jullie overigens wel aan om het door te lezen. Er staat heel belangrijke informatie in aangaande het gebruik van beelden - wat in het tweede gebod verboden wordt.

Greetz,

Crashit

Eh... ik bedoel, Johanan
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2003, 11:09:21 am door Johanan »

Johanan

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2003, 11:11:21 pm »
dit bericht kan worden weggehaald...

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2003, 01:17:05 am »

quote:

op 06 Aug 2003 17:39:52 schreef Sarah:
Die foto heb ik al 1000 keer gezien.. PLEUN!

:(
En dat er nog meerdere keren zullen volgen  :9~
Live vanuit de luie stoel

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2003, 09:20:36 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 01:17:05 schreef Does:
[...]

En dat er nog meerdere keren zullen volgen  :9~
*zucht....* MEN!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2003, 09:38:54 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 21:20:36 schreef Sarah:
[...]

*zucht....* MEN!
Wat!!?

Tis gewoon een lekker ding...  :9~

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2003, 09:51:42 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 21:38:54 schreef Does:
[...]

Wat!!?

Tis gewoon een lekker ding...  :9~

Back ontopic!

Chatten doe je in je eigen log..

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:18:47 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 21:51:42 schreef Sarah:
[...]

Back ontopic!

Chatten doe je in je eigen log..

:o Je mag niet chatten in een log!! Daar moet je bloggen!!!  :X

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:19:27 pm »
Goed, ik heb offtopic reacties verwijderd. Vanaf hier gaan we weer lekker ontopic door :). Oja, als je het er niet mee eens bent moet je in Feedback zijn.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:21:35 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 22:19:27 schreef Harm:
Goed, ik heb offtopic reacties verwijderd. Vanaf hier gaan we weer lekker ontopic door :).
Was dat nou weer voor een gezeik!?  :(

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:29:25 pm »
Van mij mag je Christus afbeelden, zolang je niet vereerd..
en O ja..

Echt een lekker DING!!!!!  :9~

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:53:17 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 22:29:25 schreef Does:
Van mij mag je Christus afbeelden, zolang je niet vereerd..
Gaat het om wat jij vind of wat God vind en ons geboden heeft in de Bijbel?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2003, 11:05:01 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 22:53:17 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Tja.. dat weet je dus niet..  |:(

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 07, 2003, 11:11:07 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 22:53:17 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Ja en gewoon letterlijk nemen of zo? niet kijken en interpreteren wat er bedoeld wordt?
Pinkeltjefan

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2003, 11:53:29 am »
Volgens mij is God duidelijk genoeg in Zijn wetten...  elke waarom zorgt volgens mij voor meer tolerantie.. En daarvoor zijn er geen wetten.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2003, 12:38:30 pm »
Letterlijk staat er in het 2e gebod dat je geen enkel beeld mag maken, en ook geen "gestalte" (= afbeelding?) (Ex 20: 4). Er wordt geen verschil gemaakt tussen afbeeldingen van God en andere afbeeldingen.
Letterlijk genomen is Ex 20:5 (niet ervoor buigen en ze niet dienen) een extra gebod. Een uitbreiding van vers 4 dus, en niet, zoals christenen het meestal opvatten, een beperking.

Ik vind de geboden in de bijbel dus helemaal niet zo duidelijk als Sarah suggereert.
as blunt as Ockham's razor

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2003, 08:28:19 pm »

quote:

op 08 Aug 2003 12:38:30 schreef gesp:
Letterlijk staat er in het 2e gebod dat je geen enkel beeld mag maken, en ook geen "gestalte" (= afbeelding?) (Ex 20: 4). Er wordt geen verschil gemaakt tussen afbeeldingen van God en andere afbeeldingen.
Letterlijk genomen is Ex 20:5 (niet ervoor buigen en ze niet dienen) een extra gebod. Een uitbreiding van vers 4 dus, en niet, zoals christenen het meestal opvatten, een beperking.

Ik vind de geboden in de bijbel dus helemaal niet zo duidelijk als Sarah suggereert.

Niet duidelijk omdat we zo zondig zijn denk ik...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 08, 2003, 08:38:46 pm »
Jezus kwam op aarde als mens. Daarom zie ik geen problemen om daar een tekening, kunstwerk of zo van te maken. Een film is natuurlijk wel iets anders nog maar ik zie niet direct problemen, ik wil eerst de film zien. Ik heb ook de Jezus Film (the true story) gezien en vind die wel heel interessant, en leerzaam, heeft me wel aan het nadenken gezet. Misschien wil God daar ook wel het medium film voo rgebruiken, om mensen te bereiken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 28, 2003, 01:12:29 pm »
'The Passion' letterlijk onder vuur

24-10-2003, Acteur Jim Caviezel, die in Mel Gibson's 'The Passion' de rol vertolkt van Jezus, is op de filmset buiten Rome door de bliksem getroffen. Caviezel stond naast assistent-regisseur Jan Michelini toen de bliksem beide mannen trof, maar geen van beiden werd ernstig gewond.

Een getuige van het incident zegt dat hij ongeveer dertig meter bij de slachtoffers vandaan stond, toen hij plots rook uit de oren van Caviezel zag komen. Het was overigens al het tweede soortgelijke incident op de set voor Michelini; een poosje geleden liep hij brandwonden op aan zijn vingers toen de bliksem in zijn paraplu sloeg.

De productie van 'The Passion' ligt overigens op verschillende fronten onder vuur. Gibson wordt beschuldigd van anti-Semitisme omdat het Joodse volk in de film aansprakelijk wordt gesteld voor de dood van Christus. Kardinaal Dario Castrillon Hoyes gooide onlangs vanuit het Vaticaan olie op het vuur door de verklaren dat de Joden geen aanstoot moeten nemen aan deze film.

In 'The Passion' speelt James Caviezel ('The Thin Red Line') de rol van Jezus Christus en het verhaal concentreert zich vooral op de laatste uren van Christus tot aan zijn kruisiging. Voorlopig staat de film gepland voor begin 2004. Naast Caviezel speelt ook Monica Bellucci mee.

http://www2.filmfocus.nl/nieuws/nieuwsbericht.php?id=4897
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 17, 2004, 03:05:20 pm »
Ook het Reformatorisch Dagblad bericht over deze film. :)

„Jezus-film Gibson niet op evangeliën gebaseerd”

Veel scènes in de omstreden film The Passion of Christ (Het lijden van Christus) van regisseur Mel Gibson, die deze maand in Amerika uitkomt, zijn niet gebaseerd op de evangeliën, maar op rooms-katholieke zieners, zoals de 19e-eeuwse mystica Anne
Katherina Emmerich.
(...)
Gibson schrapte vorige week een omstreden passage uit zijn film met het citaat uit Matthéüs: „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen.”
[Prediker 7:29]

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 17, 2004, 05:15:09 pm »

quote:

op 04 Aug 2003 14:25:10 schreef Sarah:

-De Christusfiguur wordt gespeeld door James Caviezel

iemand bekend met deze acteur?
james caviezel is een zeer aktief christen en draagt dat ook wel uit in zijn werk en zal dus niet voor niets voor deze rol gekozen hebben lijkt me

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 17, 2004, 06:38:14 pm »
De 10 geboden zijn aan de joden gegeven. Voor hen die Christus hebben aangenomen vormen ze geen wet meer, hooguit goede leefregels, in dankbaarheid na te volgen. 't Is dus geen kwestie van moeten of van verboden.
Je bent als christen vrij van de wet (lees romeinen), de nieuwe wet wordt in je hart geschreven (galaten 4 en 5). Daarnaast is het heel typerend dat Christus zelf nooit de 1e 4 geboden aanhaalt als de wet van Mozes ter sprake komt. Bovendien leest Hij de wet niet naar de letter, maar naar de geest (lees de bergrede, of wat Hij tot de rijke jongeling zegt).

Kortom: zeggen dat het niet mag omdat dat in de 10 geboden staat, is te kort door de bocht. 't Gaat meer om het waarom van het afbeelden, de intentie erachter. En wat ik er tot nu toe van heb gehoord is de intentie van Mel niet het maken van veel geld of een ander ondeugdelijk motief, maar meer een eerbetoon aan zijn God.
Als je de brieven in het NT leest, blijkt dat een christen zich niet onderscheidt in het naleven van allerlei regeltjes, maar het christen-zijn blijkt uit karaktertrekken: liefde, trouw, barmhartig, goedertieren enz.
Ik zou zeggen: bidt God om leiding en volg je hart!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 17, 2004, 07:03:07 pm »

quote:

op 17 Feb 2004 15:05:20 schreef Marloes:
Ook het Reformatorisch Dagblad bericht over deze film. :)

„Jezus-film Gibson niet op evangeliën gebaseerd”

Veel scènes in de omstreden film The Passion of Christ (Het lijden van Christus) van regisseur Mel Gibson, die deze maand in Amerika uitkomt, zijn niet gebaseerd op de evangeliën, maar op rooms-katholieke zieners, zoals de 19e-eeuwse mystica Anne
Katherina Emmerich.
(...)
Gibson schrapte vorige week een omstreden passage uit zijn film met het citaat uit Matthéüs: „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen.”

als je de boeken van de 19e-eeuwse mystica Anne
Katherina Emmerich leest (ze had ook de stigmata) dan kom je er misschien achter, dat wat ze _gezien_ heeft zeer wel waar zou kunnen zijn,
dus met een eventueeel oordeel maar wachten tot dat gedaan is...
zeer indrukwekkend! is mijn mening...

Eerste levensjaren

Anna Katharina Emmerich, de dochter van Bernard Emmerich en Anna Hillers, arme en vrome boeren, werd geboren in het bisdom Münster in de boerengemeente Flamske vlakbij Coesfeld (Duitsland), op 8 september 1774. Die dag wordt in de Rooms-katholieke kerk gevierd als de geboortedag van Maria.
Al in haar kindertijd ervoer zij een wezen uit de hogere wereld dat bij haar was om haar te begeleiden en beschermen: haar beschermengel. Deze kon ze schouwen (bovenzinnelijk waarnemen) en ook bevragen in haar kinderlijke onschuld. Deze leiding en het schouwvermogen zijn gebleven tot aan haar dood in 9-2-1824. Ze schouwde ook Maria en allerlei heiligen (zoals de Rooms-katholieke kerk deze kent) en kon geestelijke gesprekken met hen voeren. Toen ze over deze belevenissen begon te spreken in haar naaste omgeving kwam ze er langzamerhand achter, dat niet alle mensen begrip hadden voor deze ervaringen. Ze werd zwijgzaam.

Net als Dorothea Visser (een nederlandse gestigmatiseerde) was ze een tijdje hoedster van koeien. (Ik moet daarbij denken aan de schapenhoeder uit Johannes 10 en de vissers uit Mattheus 4.)  Zo, in de natuur samen zijnde met de dieren kreeg ze inzichten in het wezen en de werking van giftige en geneeskrachtige kruiden en planten. Ze had een hard leven als arme boerendochter, doch koos ook zelf voor de eenvoud, waardoor het leven niet gemakkelijker werd. Toen ze 16 was ontwaakte in haar het verlangen om het klooster in te gaan. Maar ze was te arm en moest nog twaalf jaar wachten op intreding. Intussen had ze, in 1798, 24 jaar oud, een cruciale ervaring. Terwijl ze in een kerk voor een kruis in gebed was,  "zag" ze vanuit het tabernakel Christus als een lichtende jongeling voor haar verschijnen. In Zijn linkerhand was een bloemenkrans en in Zijn rechterhand een doornenkroon. Ze kreeg de keus en koos uiteindelijk voor de doornenkroon. Weer tot zichzelf gekomen had ze hevige pijn rondom haar hoofd. Bloedvlekken aan haar hoofd die later begonnen op te treden moest ze maskeren door het dragen van een hoofdband.

Kloosterjaren

Op 18 december 1802 trad ze eindelijk in, in het klooster Agnetenberg van de Augustinessen te Dülmen, na op 13 november 1802 als novice aangenomen te zijn. In de enge gemeenschap van het klooster kon het niet uitblijven dat men iets van haar lot en omstandigheden vernam. Door enkele mede-zusters werd ze achter haar rug om bespot, uit jaloezie en hoogmoed. Omdat ze helderziend (voelend, horend) was kon Anna deze verdachtmakingen (roddel) toch vernemen en beleefde dat als scherpe pijlen die op haar gericht waren. Hoewel ze daar uiterlijk niets van liet merken, voelden de medezusters haar medelijden (wat ze als antwoord op hun daden ontvingen) en kregen daar een zeer onbehaaglijk gevoel bij.

Reeds enkele dagen na haar intrede, met Kerstmis 1802, werd ze erg ziek met pijngevoelens in de hartstreek. Deze pijn verliet haar het hele leven niet meer. In 1812 tijdens een extase ontstaat er op die plaats van het hart ter hoogte van het borstbeen een kruis. (nog een overeenkomst met Dorothea Visser). Als ze in de kloostertuin werkte kwamen de vogels tot haar en gingen zelfs op haar schouders zitten. Hier zien we een gelijkenis met Franciscus van Assisi, ook een gestigmatiseerde.

Ze werd veel ziek in het klooster. Maar de bron van dat lijden lag niet zozeer in haar eigen constitutie maar meer daarin dat ze plaatsvervangend kon lijden voor andere mensen, die zich daar in de regel niet van bewust waren. In feite nam ze andermans lijden op zich. In het vorige artikel werd iets dergelijks gezegd over de verhouding tussen Dorothea en pastoor Kerkhof.

Brentano komt naar Dülmen

Later tijdens een gebed waarin ze geconcentreerd was op het lijden van Christus aan het kruis kreeg ze brandende pijn aan handen en voeten. Zo had ze gedurende langere perioden in haar leven aan vijf plaatsen de wondtekenen of stigmata ervaren: hoofd, hart/ rechterzijde, de beide handen en tenslotte de voeten die als één wond tellen omdat daar bij de kruisiging één spijker doorheen ging. Tot 1813 bleven deze verschijnselen voor de buitenwereld verborgen. Maar het klooster werd in 1812 opgeheven. Samen met een oude bevriende priester ging ze wonen bij een arme weduwe in Dülmen, ieder in aparte kamers. Daar kwam ze in een mensengemeenschap terecht die sterk met haar lot verbonden bleek te zijn, zowel in positieve en negatieve zin. Er waren bijvoorbeeld  Jezuïeten die invloed op haar uit wilden oefenen.

In 1818 kwam de dichter Clemens Brentano naar Dülmen. Hij is dan 40 jaar oud. Katharina vertelde hem: ”Ik kende je al, voor je bij me kwam. Vaak is me in voorgezichten van mijn leven een man met donkere gezichtskleur als bij mij aanwezig, schrijvend getoond; daarom moest ik, als je de eerste keer in mijn kamer binnenkwam, denken: Ach, daar is hij dan.”Hij wordt haar biograaf. Anna noemt hem de “pelgrim”. Aan Brentano danken we het bestaan van bijna 2000 bladzijden die beschrijven wat Anna Katharina schouwde.

De schouwingen van Anna Katharina

In “gezichten “ beleefde ze het hele aardse leven van Jezus (de Christus) mee. Verder schouwde ze het leven van Maria en haar voorgeslacht. (Het voert hier buiten het kader van dit artikel om er op in te gaan of hier meer van de Maria sprake is zoals deze in het Lukas-evangelie beschreven is of volgens het Mattheus-evangelie.) Daarnaast had ze ook “gezichten” die met de mensheidsontwikkeling te maken hebben zoals de zondeval, de zondvloed, de ontmoeting van Abraham met Melchisedek enzovoort. Tenslotte hoorden ook toekomstvisioenen bij haar schouwen. Aan het slot van dit artikel worden de boeken opgesomd (voorzover mij bekend) waarin de schouwingen worden beschreven. Deze vijf boeken zijn na de dood van de dichter samengesteld uit zijn vele aantekeningen, die hij maakte, zittend naast het lijdensbed van Anna Katharina.

Behalve de voorspellingen over de toekomstige werkzaamheden van de aartsengel Michaël is er een pregnante uitspraak van haar betreffende de 20e eeuw. Ze heeft dit gezicht als ze de zogenaamde hellevaart van Christus meebeleefd, na de graflegging.

" In het midden was een afgrond vol nacht. Lucifer was daarin geworpen, geketend. Het borrelde zwart rondom hem. Dit gebeurde volgens bepaalde wetten. Ik hoorde dat Lucifer, wanneer ik mij niet vergis, 50 of 60 jaar voor het jaar 2000 weer een tijdlang zou worden vrijgelaten.”

Je kunt je verbazen over de gedetailleerdheid van haar schouwvermogen als het bijv. over fysieke feiten gaat. Tot in de finesses beschrijft ze het interieur van het Coenaculum (de plaats van het Laatste Avondmaal en Pinksteren),de vorm van het kruis en de houtsoorten waaruit deze vervaardigd is. Zelfs de klinknagels worden uitgebreid beschreven.

Niet alleen fysiek waarneembare feiten komen aan de orde. Het is aandoenlijk om te lezen hoe Anna de gemoedstoestand van Maria Magdalena weet te beschrijven, zoals deze met haar haren de voeten van Christus afdroogt.

Boeken op basis van de aantekeningen van Brentano
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 12:03:30 am door cheese »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 28, 2004, 12:13:43 am »
Nou, ik heb die film als eerste hier op het forum ook daadwerkelijk gezien!

Ja, het is een gruwelijke film als je afgaat op het geweld enzo. Daar houd ik in het algemeen helemaal niet van, maar dat is het 'm nu net: om mijn zonden is er met Jezus Christus heel veel gebeurd waar ik niet van houd, maar moet ik daar m'n ogen voor sluiten? Na het zien van die film weet je weer een stuk beter wat dat betekent: geselen, doornenkroon, kruisiging; of: "door zijn striemen is ons genezing geworden".

Om maar een paar dingen te noemen:
* Jezus ziet er in de film net zo uit als in de meest gangbare schilderijen. Maar het grootste deel ervan is hij bedekt met bloedige striemen. Hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd....
* De woorden die Hij spreekt komen allemaal vrijwel letterlijk uit de Bijbel. Wat dat betreft gelukkig geen gefantaseer. De flashbacks uit zijn drie jaar als prediker zijn m.i. evenwichtig gekozen.
* De enige persoon van wie ik vind dat hij niet helemaal eerlijk is uitgetekend, is Pontius Pilatus. Hij heeft echt zo'n sympatiek Amerikaans presidentenhoofd en tot twee keer toe vertelt hij zijn soldaten op te houden met hun gruwelen. Ook legt hij in een intermezzo aan z'n vrouw Claudia uit waarom het politiek gezien verstandiger is Jezus te laten kruisigen. Al met al wordt er voor hem meer sympathie gevraagd dan de bijbel laat zien.
* Het Aramees en Latijn zijn geweldig! Jammer voor de mensen die die talen niet kennen, want de spotwoorden en kreten van de Romeinse soldaten en de Joden worden niet allemaal ondertiteld. (Het Latijn wordt op z'n Italiaans uitgesproken met soms een vlaag van Amerikaans accent, maar alla...)
* Satan wordt uitgebeeld als een bleke vrouw in een zwarte pij. Ze is aanwezig in Gethsemane, bij Judas' zelfmoord, in de menigte die toekijkt bij de kruisiging. Op zeker moment laat ze Jezus een afzichtelijke baby zien. Wie dat is is niet helemaal duidelijk, maar het moet een soort Anti-Christ zijn, de Zoon van Satan. Aan het eind wordt ze getoond in een troosteloze omgeving, vol wanhoop. Wat mij betreft had die scene er uit gemogen.
* Idem voor de laatste tien seconden, die de opstanding proberen te betrekken bij de film. Ik snap dat Gibson die belangrijke gebeurtenis een plaats wilde geven en het pleit voor hem, dat hij geaarzeld heeft meer van de verheerlijkte Jezus in beeld te proberen te brengen. Nu is het echter een halfslachtige poging.
* Veel verschillende personages (Maria, Maria, Petrus, Johannes, Judas, Simon van Cyrene, Pilatus, diens vrouw, Malchus, Herodus, een centurion, Barabbas, de misdadigers aan de andere kruizen) zijn voldoende uitgewerkt. Knap, zoveel personen in een korte tijd.
* Roomse invloeden? Misschien de manier waarop Satan is uitgebeeld. Misschien het feit dat Jezus af en toe bezwijkt onder het kruis. De nadruk op het laatste avondmaal (3 flashbacks) is niet Rooms maar algemeen christelijk, dunkt me. Mystieke tendenzen zijn er nauwelijks. Het meest "middeleeuws" zijn wel de waanvoorstelling van Judas na zijn verraad (misvormde kinderen die hem lastig vallen) en de kraai die op het kruis van de spottende moordenaar neerstrijk om hem in zijn gezicht te pikken. En de witte duif die overvliegt tijdens de veroordeling.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 28, 2004, 12:16:46 am »
En de anti-semitische lading, waar steeds sprake van is? Daar nog wat van terug gezien?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 28, 2004, 12:23:49 am »
Nee. De Joden hebben Jezus' dood er door gedrukt (tegen kerkordes en wetboeken in ;) ) maar dat is in de bijbel ook zo. Kajafas komt bij de kruisiging nog even langs om Jezus te bespotten, maar dat deden de Joden in de bijbel ook.

Wat indirect antisemitisch is, is de sympatieke figuur van Pilatus. De wreedheid van de Romeinse soldaten krijgt zo tegenwicht. Pilatus is, zeg maar, de 21-ste eeuwer in de film. De Joden zijn allemaal mannen met baarden ("anders"), de Romeinen zijn net echte Amerikanen ("onze jongens"). Op die manier worden de vooroordelen van het filmpubliek wel een beetje versterkt. Maar niet heel sterk.

De anitsemitisme-claim komt denk ik mede doordat Mel's pa nogal een antisemiet is. Dat steekt natuurlijk en Mel Gibson heeft zich er niet openlijk van gedistantieerd.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 28, 2004, 12:36:54 am »
Dat valt dan weer mee gelukkig. :)
Ik ben we benieuwd geworden onderdehand.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 28, 2004, 04:40:30 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 00:13:43 schreef Qohelet:
* De enige persoon van wie ik vind dat hij niet helemaal eerlijk is uitgetekend, is Pontius Pilatus. Hij heeft echt zo'n sympatiek Amerikaans presidentenhoofd en tot twee keer toe vertelt hij zijn soldaten op te houden met hun gruwelen. Ook legt hij in een intermezzo aan z'n vrouw Claudia uit waarom het politiek gezien verstandiger is Jezus te laten kruisigen. Al met al wordt er voor hem meer sympathie gevraagd dan de bijbel laat zien.
Dan vraag ik me toch of het voor hem pleit dat hij zijn eigen straatje schoon probeert te praten en alleen maar aan zichzelf denkt. Als juist dát zo duidelijk wordt gemaakt in de film, dan lijkt me dat - gezien in het juiste perspectief - juist niet positief voor hem. Maar goed, dat is dan iets dat ik zelf zal moeten gaan beoordelen.

Bdw, waar heb jij de film gezien dan?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 28, 2004, 05:52:53 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 16:40:30 schreef Harm:
[...]

Vermoedelijk in Amerika.

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 28, 2004, 06:10:18 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 17:52:53 schreef Pleun:
[...]

Vermoedelijk in Amerika.
hij draait in de states pas vanaf aswoensdag(25/2/04)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 28, 2004, 06:43:21 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 18:10:18 schreef cochise:
[...]
hij draait in de states pas vanaf aswoensdag(25/2/04)
Ja, en? Het is nu 28/2/04...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 28, 2004, 08:28:12 pm »
De film heet overigens :
The passion of THE Christ.

Een wezenlijk verschil lijkt me.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 28, 2004, 09:07:55 pm »
Kan iemand mij trouwens het grote verschil tussen wel of geen 'The' uitleggen?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 28, 2004, 09:17:37 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 16:40:30 schreef Harm:
[...]

Dan vraag ik me toch of het voor hem pleit dat hij zijn eigen straatje schoon probeert te praten en alleen maar aan zichzelf denkt. Als juist dát zo duidelijk wordt gemaakt in de film, dan lijkt me dat - gezien in het juiste perspectief - juist niet positief voor hem. Maar goed, dat is dan iets dat ik zelf zal moeten gaan beoordelen.

Studio 28, 28th Street, Wyoming, Michigan, USA, zaal 7

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 28, 2004, 09:19:25 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 21:07:55 schreef Mezzamorpheus:
Kan iemand mij trouwens het grote verschil tussen wel of geen 'The' uitleggen?
Het lidwoord legt er meer nadruk op dat Jezus de Gezalfde is (zijn functie, en de enige in zijn soort). Christus is geen eigennaam maar een titel. Ik vind het goed dat Gibson dit heeft laten uitkomen in zijn titel.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 29, 2004, 12:21:35 am »
Via de CGK talk list kreeg ik dit bericht door:

quote:

Zojuist via het nieuws op SBS 6 bekend gemaakt: vrouw overleden aan een hartaanval n.a.v. het kijken naar de verschrikkelijke beelden van onze veelbesproken film.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 29, 2004, 12:27:36 am »

quote:

op 29 Feb 2004 00:21:35 schreef Jan W:

[hartaanval]

Tja,  Dat gebeurt overal dus ook bij deze film.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 29, 2004, 12:30:10 am »
Dit is natuurlijk heel verdrietig, ik vraag me echter af of dat relevant is in dit topic. Ook tijdens, noem eens wat, sportwedstrijden kan zoiets gebeuren. Geeft dat dan een kwalificatie aan die sportwedstrijden?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 29, 2004, 12:32:26 am »

quote:

op 29 Feb 2004 00:27:36 schreef Doarseveld:
[hartaanval]

Tja,  Dat gebeurt overal dus ook bij deze film.
Niet zo vaak gelukkig. Heb net "Panic Room" gezien...  ;) Maar naar mijn weten is niemand daar bij overleden. Alles wat ik nu heb gelezen rondom deze film heeft mij één ding wel duidelijk gemaakt: "Het lijden van Christus is voor normale mensen ondraaglijk geweest, wellicht dat we daar eens meer bij zouden kunnen stilstaan, dan om te bepalen wie het slimste jongentje of meisje van de klas is omtrent de juiste interpretatie van Gods geboden. Liever zag ik dat mensen op hun knieeën vallen en God danken dat dit lijden hun om Christus wil bespaard is gebleven"."
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 29, 2004, 12:35:08 am »
Precies, ik hoorde gisteren op de radio een stukje van een (heidense?) verslaggever die vermelde dat iedereen  erg stil en onder de indruk de filmzaal verliet.
Voor de moderne mens moet alles gevisualiseerd worden,maar het lijden van Jezus Christus is  voor ons nooit te  bevatten.

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 29, 2004, 01:47:44 am »

quote:

op 29 Feb 2004 00:21:35 schreef Jan W:

[...]

Zojuist via het nieuws op SBS 6 bekend gemaakt: vrouw overleden aan een hartaanval n.a.v. het kijken naar de verschrikkelijke beelden van onze veelbesproken film.
dit zegt natuurlijk niks sbs6 ach ja sensatie zender

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 29, 2004, 11:08:56 pm »
http://aztlan.net/thepassioncrucified.htm

ivm Katharina Anna Emmerich

The film, however, is based on biblical and historical fact. Mel Gibson based the script on the diaries of St. Anne Catherine Emmerich that are collected in the book "The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ", on Mary of Agreda's "The City of God" and on the New Testament Gospel of Luke, John, Matthew and Mark. The Jews are mostly concerned that the film includes scenes that are described in the Venerable Anne Catherine Emmerich's diaries. St. Anne Catherine Emmerich was an Augustinian nun who lived in Germany between 1774 and 1824.

Mary of Agreda's "The City of God" ???
wie weet daar meer over?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2004, 10:30:47 am door cheese »