Auteur Topic: The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*  (gelezen 85904 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*
« Reactie #200 Gepost op: maart 13, 2004, 07:06:52 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 18:24:50 schreef Priscilla en Aquila:
Hoe vind jij dan zijn bespreking......als je even ojectief kan zijn?
Ik lees zo'n recensie gewoon zoals hij tot me komt en doe er m'n voordeel mee....

Zou het kunnen zijn dat jij een beetje te simpel denkt over de echte Mariaverering?
Daar weet je dan misschien te weinig van om goed te kunnen beoordelen....

O, dat kan inderdaad heel goed  :)
Ik denk dat de echte Mariaverering minder voorkomt dan we denken, er zijn uitwassen en dat is verkeerd.

Tja en Geelhoed, ik kan me wel vinden in zijn opmerking dat er in de film, in tegenstelling tot de Bijbel, veel nadruk wordt gelegd op het lichamelijk lijden van Christus. De vraag is of dat nou zo erg is. In allerlei christelijke boeken bijvoorbeeld die serie van Francine Rivers worden verhalen uit de Bijbel omgevormd tot romans, worden gebeurtenissen toegevoegd en gedramatiseerd en krijgen de hoofdpersonen gevoelens en gedachten toegekend die niet in de Bijbel beschreven staan. Nou en?

Vervolgens zegt hij: een aantal scènes zou in een horrorfilm niet misstaan.
Dat verwondert mij niet: we hebben het over de Kruisiging, niet over een uitstapje naar de speeltuin. Verder stipt hij aan dat Satan en de antichrist er "demonisch" uitzien. Dan denk ik: Well, duh!!

Tenslotte heb ik er grote problemen mee dat die man zonder (imho) duidelijk bewijs Jan en Alleman "occult belast" noemt. Van Emmerich (met die stigmata) tot aan Carl Jung, van Lewis tot Ouweneel. Kom op zeg! Zoals ik al zei, hij ziet achter iedere boom een boze geest.

Als je land in oorlog is doe je er goed aan te geloven, en er rekening mee te houden, dat er spionnen zijn. Je doet er tevens verstandig aan om vrijwel geen van de in omloop zijnde spionageverhalen te geloven.
Dat illustreert mijn gevoel als ik de beschouwingen van Geelhoed lees.

Ik weet trouwens nog niet of ik de film ga zien. Ik ben vrij weekhartig.
Bombus terrestris Reginae

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: maart 14, 2004, 12:35:20 am »
Aankondiging voor een tv-programma morgen:

quote:

Film: The Passion of the Christ
In IKON LIVE analyseert theologe Manuela Kalsky de film The Passion of the Christ. De film is volgens haar meer dan een walgelijke orgie van geweld en antisemitische propaganda. IKON LIVE neemt alvast een voorproefje op de Nederlandse première en analyseert scherp en zinnig.
   IKON LIVE
   TV Ned 1 - zo 14 maart 16.25 uur
[Prediker 7:29]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: maart 14, 2004, 12:43:07 am »

quote:

op 13 Mar 2004 19:06:52 schreef Bumblebee:
[...]
Tenslotte heb ik er grote problemen mee dat die man zonder (imho) duidelijk bewijs Jan en Alleman "occult belast" noemt. Van Emmerich (met die stigmata) tot aan Carl Jung, van Lewis tot Ouweneel. Kom op zeg! Zoals ik al zei, hij ziet achter iedere boom een boze geest.
De duivel vindt het denk ik wel prettig dat je de occulte invloeden (dan bedoel ik dat in het algemeen) wel mee vindt vallen......

En een boek met visioenen over Jezus van Emmerich.... Kan dat volgens jou? Of heb je daar nog nooit over na gedacht..... Van wie komen die visioenen....
Ik dacht dat er niets meer aan de Bijbel toegevoegd hoefde te worden..... Gods woord is volledig in de Bijbel...
Hoe denk jij dan dat iemand aan 'stigmata' komt? Zoals Emmerich? Is dat dan van God afkomstig of kun je medisch verklaren waarom die stimata spontaan ontstaan.... :)

Als dat niet van God komt is er maar 1 andere verklaring... (Tenzij je een medische verklaring hebt.... :) )

Misschien heb je niet in de gaten dat 'occult' ook nog wel eens (of juist vaak) versluierd is..... Als het namelijk superduidelijk was dat het van de duivel zou komen heb je geen waarschuwing nodig.
Juist satan als een engel des lichts, is verraderlijk omdat het er allemaal zo mooi en echt uitziet.... Of hij laat waarheid en leugen door elkaar lopen.
Ook niet makkelijk te onderkennen dus.....
Satan is ook niet gek. Hij kan je op allerlei manieren om de tuin leiden.

Hij laat zich bij voorkeur dus niet zien als een duiveltje....valt te veel op - zelfs als hij achter een boom zit.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: maart 15, 2004, 09:44:43 am »

quote:

op 14 Mar 2004 00:43:07 schreef Priscilla en Aquila:
Hoe denk jij dan dat iemand aan 'stigmata' komt? Zoals Emmerich? Is dat dan van God afkomstig of kun je medisch verklaren waarom die stimata spontaan ontstaan.... Als dat niet van God komt is er maar 1 andere verklaring... (Tenzij je een medische verklaring hebt.... :) )
Wat dacht je van een gezond-verstand verklaring: het kon ook nog wel eens menselijk zijn ipv Goddelijk of duivels. Nep, dus.

Ik zeg niet DAT het nep is, en ik geloof ook heus dat de duivel bestaat en akelig loopt te doen, maar precies wat ik zei over spionageverhalen: je kunt ook overdrijven.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: maart 15, 2004, 10:30:16 am »
P en A schreef:
Ik dacht dat er niets meer aan de Bijbel toegevoegd hoefde te worden..... Gods woord is volledig in de Bijbel...
......................................................

En hoe verklaar je dan de tekst uit Joël die Petrus nog eens aanhaalt in Handelingen :

En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten (visioenen) zien, en uw ouden zullen dromen dromen; ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.

Dit geldt toch ook voor deze tijd, of is dat volgens jou al in die volledige bijbel opgenomen ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: maart 15, 2004, 11:39:22 am »
Afgelopen woensdag mochten 300 voorgangers en evangelisten de voorpremiere zien van de film. Nadat de aftiteling helemaal klaar was, bleef het nog zker 10 minuten doodstil Niemand durfde zich voor die tijd te verroeren. Één van de voorgangers vertelde nooit meer een preek over het lijden en sterven van Jezus te kunne  houden zonder zich werkelijk bewust te zijn van wat zich daar heeft afgespeeld, en de bewuste teksten uit de bijbel nooit meer te zullen lezen zoals hij dat altijd gedaan had.
Zelfs op deze voorgangers heeft de film een onuitwisbare indruk gemaakt.

En als ik dan gisteren op de tv die engerd van een ter Linden hoor zeggen, die notabene gevráágd was de film te beoordelen, dat hij de helft maar niet gekeken heeft omdat hij het pulp vond, dan wordt ik juist fanatiek.
Als een vrijzinnig iemand als hij, zich zó denegrerend uitlaat over een film, die al vele levens veranderd heeft, dan weet ik instinctief dat er een enorme boodschap in moet zitten. Een boodschap waar mensen als ter Linden van walgen.
Onze voorganger heeft al verschillende collega's uitgenodigd op zijn kosten mee te gaan naar de film.
Zo wie zo een pracht kans om in gesprek te komen met ongelovigen. Jongens pak alles aan om de boodschap bij de mensen te brengen. Ik geloof er namelijk niets van dat de tegenstanders van de film, uit gaan om het opstandings verhaal dan maar aan hun collega's rechtstreeks uit de bijbel te vertellen.

En wat mij ook verbaast is, dat op dit forum recensies worden geschreven over films die echt pulp zijn voor christenen, en die zonder blikken of blozen worden aangeraden. Vreemd, dat dan bij deze film er zo veel weerstand ontstaat.

Zorg eerst maar eens dat mensen onder de indruk raken van het lijden en sterven van Jezus, en als je je dan werkelijk zorgen maakt, of ze zich de "rechte leer" wel eigen maken, neem je ze mee naar jouw gemeente om ze verder onderwijs te geven. Pak deze kans met beide handen aan. Dank God voor een evangelisatiemiddel, uit een onverwachte hoek.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: maart 15, 2004, 11:43:14 am »

quote:

op 15 Mar 2004 11:39:22 schreef Wilhelmina:
Afgelopen woensdag mochten 300 voorgangers en evangelisten de voorpremiere zien van de film. Nadat de aftiteling helemaal klaar was, bleef het nog zker 10 minuten doodstil Niemand durfde zich voor die tijd te verroeren. Één van de voorgangers vertelde nooit meer een preek over het lijden en sterven van Jezus te kunne  houden zonder zich werkelijk bewust te zijn van wat zich daar heeft afgespeeld, en de bewuste teksten uit de bijbel nooit meer te zullen lezen zoals hij dat altijd gedaan had.
Zelfs op deze voorgangers heeft de film een onuitwisbare indruk gemaakt.

En als ik dan gisteren op de tv die engerd van een ter Linden hoor zeggen, die notabene gevráágd was de film te beoordelen, dat hij de helft maar niet gekeken heeft omdat hij het pulp vond, dan wordt ik juist fanatiek.
Als een vrijzinnig iemand als hij, zich zó denegrerend uitlaat over een film, die al vele levens veranderd heeft, dan weet ik instinctief dat er een enorme boodschap in moet zitten. Een boodschap waar mensen als ter Linden van walgen.
Onze voorganger heeft al verschillende collega's uitgenodigd op zijn kosten mee te gaan naar de film.
Zo wie zo een pracht kans om in gesprek te komen met ongelovigen. Jongens pak alles aan om de boodschap bij de mensen te brengen. Ik geloof er namelijk niets van dat de tegenstanders van de film, uit gaan om het opstandings verhaal dan maar aan hun collega's rechtstreeks uit de bijbel te vertellen.

En wat mij ook verbaast is, dat op dit forum recensies worden geschreven over films die echt pulp zijn voor christenen, en die zonder blikken of blozen worden aangeraden. Vreemd, dat dan bij deze film er zo veel weerstand ontstaat.

Zorg eerst maar eens dat mensen onder de indruk raken van het lijden en sterven van Jezus, en als je je dan werkelijk zorgen maakt, of ze zich de "rechte leer" wel eigen maken, neem je ze mee naar jouw gemeente om ze verder onderwijs te geven. Pak deze kans met beide handen aan. Dank God voor een evangelisatiemiddel, uit een onverwachte hoek.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan! Heb eigenlijk gewoon niks meer toe te voegen!
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: maart 15, 2004, 11:45:01 am »
Ik kan me de reactie van ter Linden wel voorstellen. Wat is er nu leuk aan een bloederige film? Kun je je ook voorstellen dat er mensen zijn die dit zo afschuwelijk vinden ( om te zien) dat ze van deze film afzien. Het is nooit leuk om te zien hoe mensen afgeslacht worden. En helemaal niet onze Schepper lijkt mij...
Maar iedereen moet maar doen wat hem/haar goeddunkt...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: maart 15, 2004, 12:05:18 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 11:45:01 schreef lonneke:
Ik kan me de reactie van ter Linden wel voorstellen. Wat is er nu leuk aan een bloederige film? Kun je je ook voorstellen dat er mensen zijn die dit zo afschuwelijk vinden ( om te zien) dat ze van deze film afzien. Het is nooit leuk om te zien hoe mensen afgeslacht worden. En helemaal niet onze Schepper lijkt mij...

Ik denk dat het grootste deel van de christenen , ik ook niet, ten diepste beseffen wat Jezus werkelijk geleden heeft, om ons te bevrijden van de zonde.
Het zou goed zijn om daar eens wel bij stil te staan door ernaar te kijken.
Of hou je liever het plaatje uit de kinderbijbel in je hoofd?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: maart 15, 2004, 12:11:48 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 12:05:18 schreef Wilhelmina:
[...]
Ik denk dat het grootste deel van de christenen , ik ook niet, ten diepste beseffen wat Jezus werkelijk geleden heeft, om ons te bevrijden van de zonde.
Of hou je liever het plaatje uit de kinderbijbel in je hoofd?

Nee, maar het is niet nodig om het te visualiseren aangezien op de Filipijnen elk jaar mensen ( vrijwillig ) voor Pasen worden gekruisigd. Ik had een foto hierzo geplaatst hoe je kon zien dat een 6 cm lange spijker door een voet werd geslagen. De foto is hier weggehaald omdat men dit te schockerend vond ( waar ik ook begrip voor heb ) Dus wil je een echte kruisiging zien dan kun je dit ook gewoon op internet zien dmv foto's.  Viel me ook op dat op de foto een ca. 8 jarig kindje staat toe te kijken hoe de spijkers door de voeten worden geslagen....
Dus wil je toch zien hoe afschuwelijk het is....doe het dan real-life.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: maart 15, 2004, 12:24:25 pm »
Ik was altijd een fanatiekeling in discussies over deze film, maar ik moet toegeven dat ik ook niet erop uit ga om mensen te vertellen wat er gebeurd is toen op Golgotha, eigenlijk weet ik zelf niet wat eens wat er letterlijk in de bijbel staat.

Het is soms zo verleidelijk om je door je eigen trots te laten leiden en doelloos te discusseren. En er is er een die lacht. Eigenlijk is het heel triest.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: maart 15, 2004, 01:46:19 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 11:45:01 schreef lonneke:

Nee.... Maar beste Lonneke, ik ga ook niet naar de film toe omdat het me leuk lijkt. Ik vier bijvoorneeld ook geen Goede Vrijdag omdat het me leuk lijkt.

Ik kan me voorstellen dat mensen het afschuwelijk vinden om te zien. Ik denk dat ik het ook afschuwelijk en heel confronterend ga vinden... en toch wil ik er heen. Want dat afschuwelijke wat er toen gebeurde, gebeurde wel om mij te redden. Het moest gebeuren om mij vrij te maken.

Juist omdat het erg is om te zien hoop ik te gaan beseffen wat Jezus voor me over had. Leuk is dat niet... maar het lijdensverhaal naar de achtergrond duwen omdat het geen leuk verhaal is, is al helemaal geen oplossing.

Jezus heeft voor jou geleden, ongelovelijk zwaar geleden. Daar kun je 2 dingen mee doen: Zo snel mogelijk vergeten dat zoiets ergs nodig was om jou te redden.... of het onder ogen zien en heel klein worden voor God.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: maart 15, 2004, 01:58:05 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 12:05:18 schreef Wilhelmina:
Ik denk dat het grootste deel van de christenen, ik ook niet, ten diepste beseffen wat Jezus werkelijk geleden heeft, om ons te bevrijden van de zonde.

Ik ben het op zich met je eens hoor  :) , en ik ga de film ook kijken, maar denk jij dat alle christenen 2004 jaar lang geen enkel besef hebben gehad van wat Christus heeft doorstaan, omdat we nu pas Gibson hebben?

Ik denk het niet. De Heilige Geest kan een dergelijk besef denk ik ook via andere wegen tot je laten komen, voor mijn part door rechtstreeks, of via het sober beschreven verhaal uit de Bijbel, op je hart "in te werken".

Even iets anders:
De kerk waar wij nu een kring doen heeft op zaterdag 10 april Pathe Groningen afgehuurd voor de film, zodat je het met "echte belangstellenden" (dus gelovigen en evt. ongelovige mensen die door hen zijn uitgenodigd) kunt kijken en geen last hebt van joelende met popcorn gooiende ettertjes die voor een sensationele gruwelfilm komen. Wij weten nog niet of we daar heen gaan of "gewoon" naar de film.

Vinden jullie dit een goed idee of zijn we ons dan juist weer te veel aan het afzonderen? Zijn wij "nodig" bij de gewone voorstellingen, als christenen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: maart 15, 2004, 01:58:50 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 13:46:19 schreef Marnix:
[...]

. Ik vier bijvoorneeld ook geen Goede Vrijdag omdat het me leuk lijkt.

.

Hier heb je de kern te pakken. Waarom wordt een goede vrijdagdienst zo slecht bezocht, en heeft iedereen het over Pasen?
Iedereen heeft zin in Pasen, maakt er de mooiste samenkomsten van, en eh, o ja, eerst nog even op vrijdagavond de goede vrijdagdienst.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: maart 15, 2004, 02:02:52 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 13:58:05 schreef Bumblebee:
[...]

Vinden jullie dit een goed idee of zijn we ons dan juist weer te veel aan het afzonderen? ?
Ik vind het een prima idee, wij overwegen ook zoiets, maar dan wel met het verzoek om in ieder geval  één onbekeerde, of afgedwaalde mee te nemen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: maart 15, 2004, 02:03:50 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 13:58:05 schreef Bumblebee:
[...]

Even iets anders:
De kerk waar wij nu een kring doen heeft op zaterdag 10 april Pathe Groningen afgehuurd voor de film, zodat je het met "echte belangstellenden" (dus gelovigen en evt. ongelovige mensen die door hen zijn uitgenodigd) kunt kijken en geen last hebt van joelende met popcorn gooiende ettertjes die voor een sensationele gruwelfilm komen. Wij weten nog niet of we daar heen gaan of "gewoon" naar de film.

Vinden jullie dit een goed idee of zijn we ons dan juist weer te veel aan het afzonderen? Zijn wij "nodig" bij de gewone voorstellingen, als christenen?
Ik vind dit wel een goed idee. Als ik in de buurt zou wonen, zou ik ook naar die voorstelling komen. Met afzondering heeft het toch niks te maken? Daar doen gereformeerden toch al sinds jaar en dag aan, omdat ze niet 'werelds' zijn.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: maart 15, 2004, 02:18:01 pm »
Bumblebee schreef:

Even iets anders:

...........................................................

De bioscoopeig. in onze woonplaats was niet van plan om de film hierheen te halen, maar na een verzoek van onze voorganger wil hij het toch voor één avond doen en dan de zaal voor ons vrij houden, zodat wij mensen mee kunnen nemen.
Het is nog niet zeker.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: maart 15, 2004, 02:18:22 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 11:39:22 schreef Wilhelmina:

Dit is wat ik al eerder hierover schreef:

quote:

Maar ieder moet zelf beslissen of hij wil gaan kijken... Het is echter nooit verkeerd kritische geluiden van te voren te horen. Zo ben je misschien wat minder zo dat je alles zo overweldigend vindt dat je niet meer objectief kan zijn.
Het kan ook heel goed zijn dat ongelovigen gewoon medelijden voelen als ze deze film zien die de menselijke kant van het lijden benadrukt van de Here Jezus..... En wat voor beslissing neem je dan als je op grond hiervan een keuze maakt?
Dit is gewoon een gedachte die in mij opkomt en geen veroordeling van mensen die daar anders tegenaan kijken.....

Jouw zinnetje: "..en als je je dan werkelijk zorgen maakt, of ze zich de 'rechte leer ' wel eigen maken...' heeft een beetje een laatdunkende toon, Wilhelmina.... Of lees ik dan verkeerd? Zo van, waar maak je je druk om...als het evangelie maar wordt gebracht..... Dat vind ik ook heel belangrijk... Maar ik vind wel dat je niet een evangelie moet brengen, maar het evangelie...
Ik vind het dus niet verkeerd om het hierover met elkaar te hebben.....
In een discussie over een film als dit, komen er natuurlijk twee kanten aan bod.
Er staan ook waarschuwingen in de bijbel bijvoorbeeld aan de Korintiers:

2 Kor. 11:
3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. 4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.

Het kan dus zo zijn dat wij het niet zo onderkennen en een andere Jezus of een ander evangelie best goed verdragen.... Dat is een reden voor mij, mezelf te onderzpeken hoe ik daar tegenover sta....

En als ik hier in dit topic lees over de non Emmerich en haar boek vol visioenen, die in de film zijn ingepast, vraag ik me af of dit inderdaad niet een ander evangelie is..
Maar ik vind nog steeds dat ieder zelf moet beslissen om te gaan kijken of niet....
Maar dan mag een je je ook niet laatdunkend uitlaten over mensen die op deze gronden een andere afweging maakt en niet willen gaan kijken...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: maart 15, 2004, 02:26:35 pm »
Och staat er niet geschreven dat God met een kromme stok rechte slagen kan geven ?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: maart 15, 2004, 02:30:52 pm »
Prisc, volgens mij laat de film het verhaal zien van Jezus... inderdaad, het uiterlijke lijden. Tuurlijk heetf de film tekortkomingen... maar ligt daar voor ons niet juist een grote verantwoordelijkheid? Om mensen het verhaal dat ze hebben gezien toe te gaan lichten?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: maart 15, 2004, 02:48:39 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 13:46:19 schreef Marnix:
[...]

Nee.... Maar beste Lonneke, ik ga ook niet naar de film toe omdat het me leuk lijkt. Ik vier bijvoorneeld ook geen Goede Vrijdag omdat het me leuk lijkt.

Ik kan me voorstellen dat mensen het afschuwelijk vinden om te zien. Ik denk dat ik het ook afschuwelijk en heel confronterend ga vinden... en toch wil ik er heen. Want dat afschuwelijke wat er toen gebeurde, gebeurde wel om mij te redden. Het moest gebeuren om mij vrij te maken.

Juist omdat het erg is om te zien hoop ik te gaan beseffen wat Jezus voor me over had. Leuk is dat niet... maar het lijdensverhaal naar de achtergrond duwen omdat het geen leuk verhaal is, is al helemaal geen oplossing.

Jezus heeft voor jou geleden, ongelovelijk zwaar geleden. Daar kun je 2 dingen mee doen: Zo snel mogelijk vergeten dat zoiets ergs nodig was om jou te redden.... of het onder ogen zien en heel klein worden voor God.
Ik heb al genoeg ellende en leed gezien. Ik kijk liever naar "All you need is love"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: maart 15, 2004, 03:19:20 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 14:30:52 schreef Marnix:
Prisc, volgens mij laat de film het verhaal zien van Jezus... inderdaad, het uiterlijke lijden. Tuurlijk heetf de film tekortkomingen... maar ligt daar voor ons niet juist een grote verantwoordelijkheid? Om mensen het verhaal dat ze hebben gezien toe te gaan lichten?
Ja inderdaad, en in ieder geval zou ik als ik ging, liever samen met gelovigen kijken.....
Wat mij zondag opviel......-misschien lette ik er extra op - dat het lijden van de Heer niet zozeer gaat over de lichamelijke lijdensweg naar Golgotha... maar om het Godverlaten zijn - het geestelijke lijden - het tot zonde gemaakt worden
Het grote lijden was eerst Getsemane, daarna konden de mensen Hem niet meer raken om het zo te zeggen..... Moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel.....
Het was inderdaad zo dat Jezus zelf zijn leven gaf; Hij had op elk moment stop kunnen zeggen. Het lijden was het ergst omdat Hij Gods toorn moest ondergaan.
En dat aspect zie ik niet zo terug in alles wat ik tot nu toe erover heb gelezen....

Als ik er niet heen zou gaan is dat ook omdat ik absoluut niet tegen geweldsfilms kan..... Een zeer menselijke reden dus :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: maart 15, 2004, 04:02:28 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 14:48:39 schreef lonneke:
[...]

Ik heb al genoeg ellende en leed gezien. Ik kijk liever naar "All you need is love"
Dat vind ik nou ellende.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: maart 15, 2004, 04:17:19 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 16:02:28 schreef Pleun:
[...]
Dat vind ik nou ellende.  :+
nou, ik niet. Lang leve de liefde!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: maart 15, 2004, 04:18:25 pm »
Lang leve de sentimentele kitsch zal je bedoelen.

Maarre, ontopic maar weer.  ;)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: maart 15, 2004, 04:19:30 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 16:18:25 schreef Pleun:
Lang leve de sentimentele kitsch zal je bedoelen.

Maarre, ontopic maar weer.  ;)
wat ben jij kwetsbaar pleun.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: maart 15, 2004, 04:20:11 pm »
als de mod nu ff de chatposts weghaalt, dan blijft het lekker leesbaar  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: maart 15, 2004, 09:20:02 pm »

quote:

Ja inderdaad, en in ieder geval zou ik als ik ging, liever samen met gelovigen kijken.....
Wat mij zondag opviel......-misschien lette ik er extra op - dat het lijden van de Heer niet zozeer gaat over de lichamelijke lijdensweg naar Golgotha... maar om het Godverlaten zijn - het geestelijke lijden - het tot zonde gemaakt worden
Het grote lijden was eerst Getsemane, daarna konden de mensen Hem niet meer raken om het zo te zeggen..... Moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel.....
Het was inderdaad zo dat Jezus zelf zijn leven gaf; Hij had op elk moment stop kunnen zeggen. Het lijden was het ergst omdat Hij Gods toorn moest ondergaan.
En dat aspect zie ik niet zo terug in alles wat ik tot nu toe erover heb gelezen....

Snap ik... dat kunnen mensen zo ook niet zien. Maar als je dat nou eens weet... dat dat lijden nog erger was.

Ik ging eens een keer bergwandelen met mijn vader, een jaar of 10 geleden. Af en toe waren er best steile stukken bij waar het heel inspannend was om te lopen. Na een poos bereikten we een restaurant bij de top. Ik zei: Nou, dat was zwaar he. Mijn vader zei: Inderdaad, maar ik ben wel eens een berg op geweest, daar was het nog wel 10x zo zwaar.

Zonder dat ik die berg ooit had gezien besefte ik hoe zwaar dat moest zijn. Als het nog veel zwaarder was dan dit... moest dat wel heel zwaar zijn!

Zou het met The Passion ook zo kunnen zijn? Als je weet dat het geestelijke lijden van Jezus nog veel zwaarder was... en je ziet hoe zwaar zijn lichamelijke lijden was dat je beseft: Als dit al zo zwaar is... hoe zwaar zal dat geestelijke lijden dan geweest zijn.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: maart 15, 2004, 09:26:21 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:20:02 schreef Marnix:
[...]
Zou het met The Passion ook zo kunnen zijn? Als je weet dat het geestelijke lijden van Jezus nog veel zwaarder was... en je ziet hoe zwaar zijn lichamelijke lijden was dat je beseft: Als dit al zo zwaar is... hoe zwaar zal dat geestelijke lijden dan geweest zijn.
Op elk geestelijk lijden is maar één antwoord: loslaten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: maart 15, 2004, 11:43:10 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:26:21 schreef lonneke:
[...]

Dat mogen wij als christenen doen. Jezus was de ENIGE die er doorheen moest, de verlatenheid en de schuld dragen, en het niet losliet omdat Hij aan het einde kon zeggen: Het is volbracht...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: maart 15, 2004, 11:47:33 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 23:43:10 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Dat mogen wij als christenen doen. Jezus was de ENIGE die er doorheen moest, de verlatenheid en de schuld dragen, en het niet losliet omdat Hij aan het einde kon zeggen: Het is volbracht...
Hij liet zichzelf als mens los.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: maart 15, 2004, 11:54:56 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:20:02 schreef Marnix:
[...]

Snap ik... dat kunnen mensen zo ook niet zien. Maar als je dat nou eens weet... dat dat lijden nog erger was.

Het kan je er wel bepalen ja..dat denk ik wel.....
Alleen wat ik nu verder las over wat erbij in gebracht is in de 'geschiedenis' van het lijden naar het kruis toe, dat is toch wel veel meer dan ik had gedacht toen ik het artikel in het ND had gelezen over Mel Gibson en z'n motivatie om deze film te maken....
Ik kan dan niet meer volgen dat je kan zeggen dat het bijbelgetrouw is nagespeeld....
Dat zei Gibson wel in het artikel....misschien met iets andere woorden maar hij bedoelde hetzelfde....
Maar misschien zie je als overtuigd katholiek het lijdensverhaal 'bijbelgetrouw gevolgd' toch wel heel anders dan wij 'protestanten'.....
Al zouden we liever willen dat die verschillen niet meer bestonden, ze bestaan dus blijkbaar wel..... Je kunt ze niet wegpoetsen....
En dan heb ik het nog niet gehad over het 'extreem geweldadige karakter' van de film....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: maart 16, 2004, 12:41:49 am »
Ik ga gewoon kijken hoe bijbelgetrouw de film is ok? :)

quote:

Wij zijn vergeven dus kunnen we dat wel vergeTen? Ik denk elke avondmaalsviering en elke goede vrijdag aan zijn lijden... Waarom is het avondmaal ingesteld als het enige antwoord op Zijn lijden zou zijn om dat maar snel weer los te laten?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: maart 16, 2004, 09:48:44 am »

quote:

op 16 Mar 2004 00:41:49 schreef Marnix:
Ik ga gewoon kijken hoe bijbelgetrouw de film is ok? :)

[...]
Wij zijn vergeven dus kunnen we dat wel vergeTen? Ik denk elke avondmaalsviering en elke goede vrijdag aan zijn lijden... Waarom is het avondmaal ingesteld als het enige antwoord op Zijn lijden zou zijn om dat maar snel weer los te laten?
Nee, dat bedoel ik juist niet. We kunnen juist in Christus een voorbeeld zien hoe we met lijden om kunnen gaan. Het loslaten van negatieve gevoelens, het loslaten van angsten, volgens mij wel één van de moeilijkste lessen die een mens in zijn/ haar leven te leren heeft.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: maart 16, 2004, 10:37:02 am »
Klopt, maar ik denk dat het kijken van die film me ook daarbij kan helpen :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: maart 16, 2004, 11:52:03 am »

quote:

op 13 Mar 2004 19:06:52 schreef Bumblebee:
[...]
Tja en Geelhoed, ik kan me wel vinden in zijn opmerking dat er in de film, in tegenstelling tot de Bijbel, veel nadruk wordt gelegd op het lichamelijk lijden van Christus. De vraag is of dat nou zo erg is. In allerlei christelijke boeken bijvoorbeeld die serie van Francine Rivers worden verhalen uit de Bijbel omgevormd tot romans, worden gebeurtenissen toegevoegd en gedramatiseerd en krijgen de hoofdpersonen gevoelens en gedachten toegekend die niet in de Bijbel beschreven staan. Nou en?
Nou en? Als je voortdurend roept (als makers) dat de film bijbelgetrouw etc. is en je legt vervolgens enorm de nadruk op iets waar in de Bijbel nauwelijks nadruk op ligt, ga ik toch vraagtekens stellen bij het woord 'bijbelgetrouw'. Dit riekt misschien toch wel naar 'buitenbijbelse' dingen erbij halen. En dat nota bene bij het kernpunt van de hele Bijbel. Ik vraag me eigenlijk toch wel af of op dit punt niet tegen het uitdrukkelijk gebod in de Bijbel dat er niets aan toegevoegd mag worden ingegaan wordt.  Moeten we wat dit betreft toch niet de Bijbel voor zichzelf laten spreken en de Heilige Geest via de Bijbel zijn werk laten doen? (Misschien heeft Qohelet hier een goed inzicht in? Hij heeft tenslotte de film al gezien).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: maart 16, 2004, 01:36:41 pm »
Boeken van Francine Rivers zijn romans over bijbelse figuren......
Dit vind ik toch wel wat anders.... Het is een roman en dan weet je ook van te voren dat er een verhaal omheen is verteld.... En het moeilijke lijkt me dan wel: Kun je precies de essentie vatten van een geschiedenis in de Bijbel...

Bij mijn weten heeft ze nog geen boek over het leven van Jezus geschreven in romanvorm.... Dat vind ik wel wat anders dan 'gewone' bijbelse personen...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: maart 16, 2004, 01:44:34 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 11:52:03 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nou en? Als je voortdurend roept (als makers) dat de film bijbelgetrouw etc. is en je legt vervolgens enorm de nadruk op iets waar in de Bijbel nauwelijks nadruk op ligt, ga ik toch vraagtekens stellen bij het woord 'bijbelgetrouw'. Dit riekt misschien toch wel naar 'buitenbijbelse' dingen erbij halen. En dat nota bene bij het kernpunt van de hele Bijbel. Ik vraag me eigenlijk toch wel af of op dit punt niet tegen het uitdrukkelijk gebod in de Bijbel dat er niets aan toegevoegd mag worden ingegaan wordt.  Moeten we wat dit betreft toch niet de Bijbel voor zichzelf laten spreken en de Heilige Geest via de Bijbel zijn werk laten doen? (Misschien heeft Qohelet hier een goed inzicht in? Hij heeft tenslotte de film al gezien).

Dat probeer ik nu ook aan te geven....
Ik denk wel dat als je er naartoe gaat zonder dat je er verder iets van weet, dus helemaal blanco, dan vraag ik me af of je dit goed kan onderkennen. Een film gaat heel snel natuurlijk en de gebeurtenissen worden natuurlijk wel zo neergezet dat het een logisch geheel is...
Verder ben je natuurlijk heel erg onder de indruk en dat kan je objectiviteit wat betreft dit punt beinvloeden..... Vooral omdat er zo'n nadruk gelegd wordt dat het bijbelgetrouw is. Dat is iets wat door veel christenen erg benadrukt wordt, dus wat je haast wel kan weten, ook al weet je verder weinig van de inhoud...
Verhalen van mensen die er geweest zijn, zijn dan meestal dat het heel indrukwekkend is. Dat zal ook zeker het geval zijn, maar daar gaat het nu even niet om. Bijbelgetrouw kan wat anders zijn dan indrukwekkend...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: maart 16, 2004, 01:44:44 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 10:37:02 schreef Marnix:
Klopt, maar ik denk dat het kijken van die film me ook daarbij kan helpen :)
ja, dat begrijp ik wel. Ik zou de film ook wel willen zien ter informatie ofzo maar ik hou gewoon niet van geweldsfilms en van veel bloed en slachtpartijen enzo. Dat komt ook omdat ik van mijzelf weet dat ik een sterke verbeeldingskracht heb die me jarenlang blijft achtervolgen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: maart 16, 2004, 01:50:15 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:44:44 schreef lonneke:
[...]

ja, dat begrijp ik wel. Ik zou de film ook wel willen zien ter informatie ofzo maar ik hou gewoon niet van geweldsfilms en van veel bloed en slachtpartijen enzo. Dat komt ook omdat ik van mijzelf weet dat ik een sterke verbeeldingskracht heb die me jarenlang blijft achtervolgen.

Met verbeeldingskracht heeft het volgens mij niks te maken, want je krijgt de beelden kant en klaar op je netvlies bij een film. Verbeeldingskracht komt pas aan de orde als je bijvoorbeeld een boek leest.

Misschien heb je gewoon een goed geheugen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: maart 16, 2004, 01:53:41 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:50:15 schreef Pleun:
[...]

Met verbeeldingskracht heeft het volgens mij niks te maken, want je krijgt de beelden kant en klaar op je netvlies bij een film. Verbeeldingskracht komt pas aan de orde als je bijvoorbeeld een boek leest.

Misschien heb je gewoon een goed geheugen.
Ik ben al iemand die in beelden denkt , m'n geheugen slaat ook alles op in beelden. Ik onthou wel iemands beeld maar bijv. niet zijn naam.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: maart 16, 2004, 01:58:27 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:53:41 schreef lonneke:
[...]

Ik ben al iemand die in beelden denkt , m'n geheugen slaat ook alles op in beelden. Ik onthou wel iemands beeld maar bijv. niet zijn naam.

Ah, je bent visueel ingesteld. Vandaar al die plaatjes. ;)

Ontopic: ik ben er nog niet uit of ik die film wil zien. Als kind vond ik de kruisiging al een naar verhaal, omdat Jezus onschuldig was en het slecht afliep.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: maart 16, 2004, 02:06:03 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:58:27 schreef Pleun:
[...]

Ontopic: ik ben er nog niet uit of ik die film wil zien. Als kind vond ik de kruisiging al een naar verhaal, omdat Jezus onschuldig was en het slecht afliep.
Leuk avondje uit.... :X

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: maart 16, 2004, 02:13:45 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:58:27 schreef Pleun:
[...]

Slecht afliep?? Het was de grootste overwinning over de duisternis toen Hij uit zijn graf opstond.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: maart 16, 2004, 02:16:28 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:06:03 schreef lonneke:
Leuk avondje uit.... :X
Tja, net als Schindler's List zal ik die film ook niet met de instelling van een leuk avondje uit gaan kijken... Dan kun je idd beter naar Finding Nemo gaan.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: maart 16, 2004, 02:17:26 pm »
heb net een verhaal geschreven over the passion...

The Passion of The Christ verdeelt Alblasserdam

ALBLASSERDAM- Een film over het lijden en sterven van Jezus Christus is eerder gemaakt. Maar Mel Gibson gooit het in The Passion of the Christ over een andere boeg. ‘Geen cynisme of spot, maar de rauwe werkelijkheid’, meent de regisseur. De film wordt binnenkort vertoond in De Wipmolen, tot ongenoegen van de Alblasserdamse SGP-fractie.

Door Arend Pleysier

Afgelopen donderdag maakte SGP-raadslid A. Boele in de raadsvergadering een duidelijk statement over de film. “De laatste twaalf uur van Christus’leven worden verbeeld, tot in de meest verschrikkelijke details. Sommige recensenten spreken van een schaamteloze orgie van geweld. Wij stellen dat een verfilming van het leven en sterven van Christus niet geoorloofd is. Absoluut niet!” Volgens Boele, zelf afkomstig uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland aan de Kerkstraat, geven de Tien Geboden een duidelijke grens aan. “Op grond van de Wet des Heeren is iedere verbeelding van God verboden”, concludeerde het raadslid. “Velen in Alblasserdam raakt dit diep. Het lijden van Christus is een uniek heilsfeit. Een vertoning van deze film in ons eigen dorpshuis is daarom oorzaak van verontrusting en protest. De SGP-fractie wil daaraan stem geven, ook in deze raad.”
De principiële houding van de Staatkundig Gereformeerden werd door de gehele raad met respect ontvangen. Wel bleek de partij alleen te staan in deze visie. Ook de Christenunie en het CDA zagen geen reden om tegen de film in het geweer te komen. Wethouder De Gruijter gaf aan dat er ook binnen het college verschillend over de film gedacht werd, maar dat er geen actie ondernomen wordt. “De landelijke overheid heeft er geen uitspraak over gedaan, en dan is de plaatselijke overheid nog minder in de positie om er iets van te vinden”, meende de wethouder. “De Wipmolen is zelfstandig, daar gaan we zorgvuldig mee om.”

ENTHAUSIAST
Hans Lahaye van de Wipmolen begrijpt maar weinig van de commotie rond de film. “In de Wipmolen kerken ook de Jozua-gemeente en de Immanuelgemeente. Zij waren juist heel enthousiast. Dan heb ik te weinig verstand van religie om te kunnen begrijpen dat de SGP dan weer tegen is. Zij zien de film als een goed middel om te evangeliseren. Ze willen de zaal zelfs een aantal keren afhuren.” Wel heeft Lahaye de film zonder pauze geprogrammeerd. “Het is een zeer realistische weergave van het verhaal”, vindt hij. “Het is daarbij niet passend om een pauze in te lassen, zodat mensen even een bak popcorn en een biertje kunnen halen.”
Lahaye heeft er geen probleem mee om met de SGP in gesprek te gaan over de film. “Het lijkt me leuk om erover in discussie te gaan. Maar we gaan de film niet cancelen. Er is maar een beperkt aantal kopieën op de markt, het was nog een hele toer om de film hier te krijgen.” Wel betwijfeld hij of de film net zo’n kassucces wordt als bijvoorbeeld The Lord of the Rings. “Veel mensen vinden te film toch teveel van het goede. Zelf ga ik ook niet kijken. Te gewelddadig.”

TWIJFELS
Dominee W. Bevelander van de Nederlandse Hervormde Ichthuskerk in Alblasserdam begrijpt zowel het standpunt van de SGP als van de Jozuagemeente. “Het is een moeilijk dilemma, waar ik zelf ook niet uit ben. Aan de ene kant is de film een goed evangelisatiemiddel, maar aan de andere kant hebben we inderdaad te maken met het tweede gebod: Je mag God niet afbeelden. Ik kan me beide standpunten wel indenken.” Toch ziet Bevelander ook de tekortkomingen van de film. “Het fysieke lijden van Jezus was maar een fractie van wat Hij voor ons gedaan heeft. Hij is volledig door God verlaten, neergedaald tot in de hel. Hoe erg dat is, daar kunnen wij ons letterlijk geen voorstelling van maken. Zijn lijden was veel dieper.” Ook de predikant heeft er geen behoefte aan om de film te gaan zien. “Ik heb genoeg aan de Bijbel, het Woord van God. Daar staat het allemaal in, en beter beschreven dan in de film.”

/edit: stuk ontquoted.
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: maart 16, 2004, 02:20:42 pm »
Kun je het stuk uit de quote halen? Dat is makkelijker reageren.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: maart 16, 2004, 02:27:46 pm »
Ik wil niet flauw zijn, maar het is 'enthousiast'  :P

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: maart 16, 2004, 02:31:17 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:27:46 schreef Pleun:
Ik wil niet flauw zijn, maar het is 'enthousiast'  :P
flauw hoor. ik heb geen mening. toevallig.  :9
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: maart 16, 2004, 02:46:53 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:17:26 schreef arendpleysier:
ENTHOUSIAST
Hans Lahaye van de Wipmolen begrijpt maar weinig van de commotie rond de film. “In de Wipmolen kerken ook de Jozua-gemeente en de Immanuelgemeente. Zij waren juist heel enthousiast. Dan heb ik te weinig verstand van religie om te kunnen begrijpen dat de SGP dan weer tegen is. Zij zien de film als een goed middel om te evangeliseren. Ze willen de zaal zelfs een aantal keren afhuren.”

Grappig om dit te lezen dat mensen er zo tegenaan kijken. Kerk is kerk in hun ogen  :)  (nu nog in onze ogen)

Hier nog een kleine typo: moet een t zijn

Wel betwijfeld hij of de film net zo’n kassucces wordt als bijvoorbeeld The Lord of the Rings. “Veel mensen vinden te film toch teveel van het goede. Zelf ga ik ook niet kijken. Te gewelddadig.”