Gelukkig waren er in Jezus tijd nog niet zoveel verschillende kerken. Toch kun je mij niet wijs maken dat ze toen over alles hetzelfde dachten. Ik noem maar op:
- Het eten van rein en onrein vlees. Dit kon met behoud van gevoelens prima in eenzelfde kerkgemeenschap. Paulus zegt dat je elkaar daar niet op moet aankijken. Toch was dit een van de grote gebruiken uit de joodse geschiedenis, waar God duidelijke regels over had gegeven. Geen klein verschil van mening dus.(rom 14)
- Besnijdenis of doop. Ook hier veel meningsverschillen. toch had je geen gedoopte kerk en een besneden kerk. (hand. 15)
- Het houden van de feestdagen (ook de sabbat!!) uit het oude testament. Sommigen vonden van wel, anderen van niet. (rom 14:5) (bovendien, Jezus heeft nergens gezegd dat je die regels zomaar aan je laars kan lappen)
zo waren er nog meer verschillen. Een groot deel, en dat is logisch gezien de kerkelijke verandering in die tijd, komt neer op het verschil Jood-Heiden
Dit zijn m.i. niet zulke 'kleine' meningsverschillen als waar we het nu over hebben (gezangen, echtscheiding, sabbatsrust, schriftkritiek) Ze zijn veel groter. En toch had je geen mensen die de eer aan zichzelf hielden en zich afsneden van de kerk.
handelingen 15:
10.Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?
11 Maar wij geloven, door de genade van den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij.
Is vers 11 niet het belangrijkste?? Dat is toch het gemeenschappelijke doel??
statenvertaling met kanttekeningen:
Romeinen 14 vs 9:
Zo dan laat ons najagen,84) hetgeen tot den vrede,85) en hetgeen tot de stichting86) onder elkander dient.87)
84: najagen,
Grieks, vervolgen; dat is, op alle manieren zoeken. Zie dergelijke Ps. 34:15.
85: hetgeen tot den vrede,
Dat is, laat ons alle* middelen aanwenden om vrede onder de gelovigen te houden, en vlieden al wat dien zou kunnen verbreken of verhinderen.
86: stichting
Ene gelijkenis, genomen van het opbouwen van een huis of tempel; dat is, laat ons trachten naar hetgeen waardoor de kerk Gods, die het huis is des levenden Gods, 1 Tim. 3:15, en Hebr. 3:6 mag opgebouwd en gesticht worden; Matth. 16:18; 1 Cor. 3:9; 2 Cor. 13:10; Ef. 4:12; 1 Tim. 1:4.
87: onder elkander dient.
Dat is, aan wederzijden, elk toebrengende, wat tot stichting der gemeente dienstig is, de zwakke met toenemen in de kennis der Christelijke vrijheid, en niet te veroordelen de andere; en de sterke in het aannemen van de zwakken, met vermijding van ergernis en van verachting der zwakken.
* hebben we werkelijk alle middelen aangewend?
Kortom, ik begrijp* die dominee van Gurp niet. (evenals alle anderen die zich afscheiden.)
* oftewel, ik begrijp het wel maar ik snap het niet!