quote:
op 17 Feb 2003 09:32:23 schreef Wiering:
Ik heb twee vragen.
Ten eerste, wat is jullie mening over de engelstaligheid der opwekking? Het zou gemakkelijker zijn voor kinderen, maar hoe kan dat in het Engels?
Ten tweede blijf ik erbij dat de pro-Opwekkers hun standpunten moeten verdedigen. Dit omdat zij enerzijds het niet met de Synodebesluiten en kerkorde eens kunnen zijn: Opwekking is nog steeds niet toegestaan. Daarnaast omdat ZIJ een verandering willen, en WIJ daarvan de reden moeten en willen inzien. Het is derhalve een zwaktebod om te stellen dat wij maar de Opwekking moeten aanvallen.
Over de psalmberijming: ik kan me er in grote lijnen in vinden. Ik vind echter wel dat het pikken van sommige psalmversen niet in elk geval slecht is; bij een preek kun je verschillende delen kiezen. Natuurlijk blijft het feit dat Ps.119 volledig moet worden gezongen 
Je eerste punt: Engels is de algemene voertaal. Ik zong al engelse kinderkoorliedjes toen ik 8 of 9 was en dat heeft mijn engelse kennis zeker verrijkt. Als je kijkt op het internet dat is het grootste gedeelte: Engels, precies. Kinderen leren nu ook al engels via de top40 liedjes, dus helpt een engels opwekkingslied evenzo.
Ten tweede, de verdediging:In de psalmen alleen al vind ik 6 verwijzingen naar 'het zingen van een nieuw lied voor de Here' Ook in jesaja en openbaringen komen deze woorden voor. Wat werhoud jou dan om dit te doen?
Wanneer er geschreven word over het weglaten van 'het haten van...' dan heeft dat voornamelijk te maken met het feit dat Christus ons leert lief te hebben. Dat Paulus schrijft dat we niet te maken hebben met een strijd tegen mensen maar tegen geestelijke krachten.
David danste voor de ark aan voor de Heer, ook hij kende zijn 'auschwitz-momenten' maar ondanks dat wist hij ook dat geloven én beleven ook op een uitbundige manier tot zijn recht kon komen.
Psalmen verhandelen mijns inziens te weinig de boodschap van het nieuwe testament. Het zijn vaak wel profetische woorden over een Messias die komen gaat maar het hele besef word slechts weinig aangeraakt. Als ik een lied zing als Lied 585 van de opwekking dan weet ik waar ik naar toe ga, wat mijn einddoel is:
Er is een dag
Er is een dag
waar al wat leeft allang op wacht,
een dag van blijdschap,
als heel de schepping wordt bevrijd.
En op die dag,
dan komt de Heer en haalt zijn bruid,
die rein en stralend
opgaat in zijn heerliikheid.
Refrein:
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen
zoals Hij is, amen!
Nooit meer tranen, nooit meer pijn,
want wij zullen met Hem leven
in zijn nabijheid, voor altijd.
Amen, amen!
Er klinkt geschal,
wanneer de graven opengaan
en doden opstaan,
voor eeuwig levend door zijn kracht.
Hun aardse tent
wordt nu bekleed met heerlijkheid,
de dood verzwolgen,
overwonnen voor altijd.
(Refrein)
Dus kijk omhoog
en zie wat nog verborgen is,
maar wat beloofd is,
dat blijft in alle eeuwigheid.
En als je lijdt,
weet dat het maar voor even is.
Als Jezus terugkomt,
deel je in zijn heerlijkheid.
(Refrein)
teksten vor dit lied komen uit:
Romeinen 8:18-21, I Corinthiërs 16:50-54, I Tessalonicenzen 4:13-18.
Wanneer we als gemeente samenkomen komen we als Zijn Bruid samen. Een huwelijk gaat gepaard met Liefde en emotie, waarom zie ik dat zo weinig terug in onze diensten? Gaat het om de binnenkant? Ja! Zien we daar iets van aan de buitenkant? Amper! Maken we elkaar enthousiast voor de bruiloft? Mij krijg je niet enthousiast met een boel mensen samen die (een ieder voor zich) hun geloof belijden en beleven onder begeleiding van een orgel voor wat op mij overkomt als zou het net zo goed een begrafenisdienst kunnen zijn.
Herhaling en oppervlakkigheid in opwekkingsliederen?Wat wil je nog meer? Er worden
regelrecht bijbelteksten geciteerd en men is nog niet tevreden? Dan wijs je mijns inziens indirect door naar oppervlakkigheid in de bijbel. Correct me if i'm wrong please! Het onderzoek dat even hierboven genoemd werd uit 1956 geloof ik, is even zo relevant nog 50 jaar later. Ook in sommige psalmen zit herhaling. Blijft het beter in je hoofd zitten en kan je de tekst beter tot je door laten dringen want het gaat tenslotte om God, niet om de liederen. De liederen zijn een middel om meer en meer bij God te komen en om zo Hem te kennen en daardoor ook jezelf. In psalm 2 staat: Kust toch de Zoon. Dat is onderwerping, voetenkussing was gewoonlijk in die dagen. Door opwekkingsliederen (ook psalmen trouwens) te zingen onderwerp je je aan Hem
en erken je Zijn macht. Je komt voor Zijn troon en brent Hem de eer die Hem toekomt. Het gaat om je 'mindset' en die is in de huidige maatschappij beter te bereiken met opwekkingsliederen dan met psalmen.
Tot zover.
met broederlijke groet,
Martin