Auteur Topic: Impact van de recente Vrijmaking  (gelezen 21529 keer)

tikker

• Bekijk profiel
Impact van de recente Vrijmaking
« Reactie #250 Gepost op: november 14, 2003, 08:23:44 pm »
Impact van de "vrijmaking" is dat het ledental van de vereniging Reformanda minder wordt.
Als voorwaarde voor het lidmaatschap van Reformanda wordt vast gevraagd dat je lid moet zijn van de vrijgemaakte kerk laatstelijk bijeen  ......enz.
Nu er her en der mensen zich hebben vrijgemaakt en dus buiten het verband van die kerekn staan, voldoen zij niet meer aan een dergelijk criterium voor lidmaatschap.
Ik ben benieuwd of het bestuur van Reformanda nu over gaat tot schorsing van deze leden.
Een vorm van spagaat, lijkt me.  :'(

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: november 15, 2003, 10:48:40 pm »

quote:

op 14 Nov 2003 19:26:34 schreef Skynolimit:
En nog steeds wacht ik op een antwoord...

Ter herinnering: Hier ging het om:

--------------------------------------------------------------------------------
Jakolie: (Je zegt 'jullie', maar ik hoor kerkelijk nog bij jou!)
--------------------------------------------------------------------------------
Ikke: Dat snap ik niet: je maakt je vrij van een kerkverband maar bent nog wel deel van de kerk?  Als ik iets ergens los van maak zit het niet meer ergens aan vast.   Waarom losmaken als je vast wilt blijven zitten aan een kerkelijke groepering?

Jakolien:Zij waren eendrachtig bijeen in de tempel, loofden God, braken het brood, en de Here voegde toe aan de kring die behouden werden
Ikke:Je haalt dit aan in relatie tot de groep mensen die zich "vrijmaakt" van de huidige vrijgemaakte kerk.
Stel je daarmee dat de (oorspronkelijke) vrijgemaakten die zich niet "vrijmaken" niet eendrachtig bijeen zijn? Dat zij GOD niet loven én dat zij niet behouden worden?
Of trek ik dan een verkeerde conclussie uit de discussie rondom de laatste zoals jullie het noemen "vrijmaking"?

( even off-topic:
Wat is dat toch dat, als er een duidelijke vraag gesteld wordt dat mensen geen antwoord weten? Waarom zou ik nog energie steken in verdiepen in drijfveren van groepen en individuen binnen onze kerk als men geen antwoord geeft op mijn eenvoudige vragen? Is het zo dat daar waar er kritisch gevraagd wordt alle gesprek dreigt te sterven? Ik hoop van niet...)

Even naar aanleiding van je off-topic reactie. Als Jakolien aangeeft dat ze zich nog niet heeft vrijgemaakt dan is het toch duidelijk dat ze nog deel uitmaakt van de GKV. Als er een eenvoudig antwoord komt op je vraag waarom doe je dan zo moeilijk?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: november 15, 2003, 11:49:26 pm »
Ik denk dat Sky m.n. een reaktie verwacht op dit gedeelte:

quote:

op 14 Nov 2003 19:26:34 schreef Skynolimit:
Jakolien:Zij waren eendrachtig bijeen in de tempel, loofden God, braken het brood, en de Here voegde toe aan de kring die behouden werden
Ikke:Je haalt dit aan in relatie tot de groep mensen die zich "vrijmaakt" van de huidige vrijgemaakte kerk.
Stel je daarmee dat de (oorspronkelijke) vrijgemaakten die zich niet "vrijmaken" niet eendrachtig bijeen zijn? Dat zij GOD niet loven én dat zij niet behouden worden?
Of trek ik dan een verkeerde conclussie uit de discussie rondom de laatste zoals jullie het noemen "vrijmaking"?

Maar op deze vragen heb ik (en hebben ook anderen) al zo vaak gereageerd.
Ik krijg op den duur het gevoel dat mij bepaalde woorden uit de mond worden getrokken om mij er vervolgens om te kunnen verketteren.
Sky, ik geloof inderdaad dat de 'oorspronkelijke vrijgemaakten' níet eendrachtig meer bijeen zijn. De eenheid, de eendracht is ver te zoeken. Niet alleen zijn de gemeenten te opzichte van elkáár wanhopig verdeeld, maar ook in de meeste afzonderlijke gemeenten is er een diepe (geloofs)verdeeldheid. Men wil God wel loven, dat geloof ik oprecht. Maar hóe wil men God loven? Op de door Hém welgevallige manier (door Zijn Woord te bewaren en Zijn geboden te onderhouden) of kiest men liever eigenwillige manieren?
Zullen zij niet behouden worden? Ook op deze vraag heb ik al vaker geantwoordt. Over het behoud van mensen oordeelt God alleen. God roept ons op ons te voegen bij Zijn ene kerk. Wie daaraan geen gehoor geeft is ongehoorzaam. Meer weten we niet. God zal over hem of haar oordelen.

quote:

Waarom zou ik nog energie steken in verdiepen in drijfveren van groepen en individuen binnen onze kerk als men geen antwoord geeft op mijn eenvoudige vragen? Is het zo dat daar waar er kritisch gevraagd wordt alle gesprek dreigt te sterven? Ik hoop van niet...)
Sky, waarom heb jij helemaal niet gereageerd op het topic 'ontmoeting bezwaarden - anderen'? Verschillende mensen (waaronder mijn persoontje) zullen er zijn om zich in andermans drijfveren te verdiepen. Maar ik zie jouw naam niet in dat rijtje staan....
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: november 16, 2003, 11:51:26 am »
In het Nederlands Dagblad van afgelopen zaterdag (15/11/03) staan een tweetal artikelen over de recente vrijmaking en dan vooral toegespitst op de situatie in Zwolle. Een persoonlijk verhaal van broeder Trip en een meer eigen verhaal.

Vandaag werd er ook gebeden voor een broeder en zuster uit onze gemeente die zich bij deze kerk heeft gevoegd. Er werd gebeden voor de mogelijkheden voor gesprek, voor ruimte voor inzicht. Al met al een droeve situatie.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: november 16, 2003, 02:55:35 pm »
Waarom ik er niet bij stond:
Ik was zo naïef om te denken dat de groep bezwaarden ooit eens zouden beseffen dat ze een heilloze weg gingen, net zo heilloos als het klakkeloos aanvaarden van synodebesluiten.

Ik ken misschien teveel die zich bezwaard noemen, misschien lees ik ook wel teveel uit de bezwaarde hoek.
Mischien, als belangrijkste, besef ik ten diepste dat dit geheel een menselijk drama van elkaar niet (willen) begrijpen is.
Meer dan dat kan ik er niet van maken.

Is er binnen de bezwaarde hoek enig besef van wat men de kerk aandoet? Een kerkgenootschap dat ten zeerste het woord van GOD wil volgen wordt in bedekte termen een kerk genoemd die los van GOD is geraakt.
Daarmee zaagt men aan de fundamenten van ons (en mijn) geloof.
Niet artikel 29 is belangrijk: GOD is belangrijk.

Er staat in spreuken dat wie GOD vroeg zoeken Hem zullen vinden.
Ik zoek reeds lang, heb ook reeds lang gevonden.

Het gaat niet om jou interpretatie of om mijn mening.
Het gaat om de wil van onze hemelse Vader.
Nergens in de bijbel vindt je dat Hij zijn gelijk wilde halen, domweg omdat Hij  het gelijk IS.

Lees Romeinen 14 gerust eens met een ander oog.
Er gaat een wereld voor je open: GOD geeft ons ruimte om naast elkaar Hem samen te dienen.
Niet met een scheidingslijn ertussen maar met een binding die we vinden in Zijn woord.
Daar gaat het mis in de huidige discussie.

En dan nog dit:
Er is geen sprake van vrijmaking. Er is sprake van ontrekken.
Weglopen van veranwoordelijkheden en m.i. volgen van een mening die niet Bijbels is.
Ik kan begrip op brengen voor de standpunten (al zie en lees ik ze anders!) maar kan geen begrip hebben voor mensen die achter een "sterke man" aanlopen.
Dan lees ik dat v.d. Grup zich ontrokken heeft: ds. is hij m.i. al lang niet meer omdat hij mensen opzet tegen elkaar.
Geen herder zal zijn schapen opjutten tegen elkaar... (Sorry, ik heb boerenbloed)
Juist de rust en eenheid in de kudde, hoe bont gekleurd ook, is belangrijk.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: november 16, 2003, 03:06:05 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 23:49:26 schreef Jakolien:
De eenheid, de eendracht is ver te zoeken.

Wat noem je dan eenheid?
Dat iedereen zijn neus richt naar het bezwaarde standpunt?
Is dat de eenheid die men zoekt? Eigen lezing is ware lezing?
Dat ik invullingen moet volgen die volgens mij niet in de Bijbel staan?
Dat ik predikanten moet volgen die willens en wetens, ondanks het feit dat er offidieel nog geen acta zijn en ratificeren onmogelijk is (kerkrechterlijk gezien), zich ontrekken en een "eigen beweging" starten?

Ik heb toch het idee dat de eenheid sterker is dan voorheen, dat de GKV door deze crisis sterker wordt in eenheid.
Het mooiste zou zijn als die eenheid ook de "bezwaarden" vast kan houden
en dat wij samen in de naam van Jezus het loflied aanheffen!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: november 16, 2003, 10:12:18 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 23:49:26 schreef Jakolien:
God roept ons op ons te voegen bij Zijn ene kerk.

Ow ja?

Waar en wanneer dan?

Roept God ons niet juist op om ons van onze zondige wegen te bekeren en verantwoordelijkheid jegens elkaar te tonen? Ik lees nergens een oproep in de Bijbel om ons bij de ware kerk te voegen. Ik lees wel een oproep om onze gemeenten vrij van dwaalleer te houden. Dit is m.i. toch een levensgroot verschil.

Nog steeds ben ik van mening dat bezwaarden die zich vrijmaken, los van het feit of ze al dan niet gelijk hebben, zich onttrekken van een grote verantwoordelijkheid.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: november 16, 2003, 10:29:18 pm »
Ik las gisteren in een bijbels dagboek. De tekst voor 15 november was 1 kor 1: 10.
Broeders, ik doe een beroep op u in naam van onze Heer Jezus Christus: wees allen eensgezind en vermijd partijvorming; leef in harmonie door hetzelfde te denken en te voelen.

En dat betekend niet: Helemaal mee eens, de ander moet mijn denken en voelen overnemen!
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: november 17, 2003, 08:07:38 pm »

quote:

op 16 Nov 2003 15:06:05 schreef Skynolimit:
[...]
Wat noem je dan eenheid?
Dat iedereen zijn neus richt naar het bezwaarde standpunt?
Is dat de eenheid die men zoekt? Eigen lezing is ware lezing?
Dat ik invullingen moet volgen die volgens mij niet in de Bijbel staan?
Dat ik predikanten moet volgen die willens en wetens, ondanks het feit dat er offidieel nog geen acta zijn en ratificeren onmogelijk is (kerkrechterlijk gezien), zich ontrekken en een "eigen beweging" starten?

Ik heb toch het idee dat de eenheid sterker is dan voorheen, dat de GKV door deze crisis sterker wordt in eenheid.
Het mooiste zou zijn als die eenheid ook de "bezwaarden" vast kan houden
en dat wij samen in de naam van Jezus het loflied aanheffen!

Vanuit het gezichtspunt van "eenheid" ben ik geneigd de recente afscheiding te veroordelen.
Maar de manier waarop Skynolimit de zaken voorstelt is een karikatuur. Laat ik eens proberen een beschrijving van eenheid te geven waarin beide partijen zich kunnen vinden. (Volgende stap is dan, natuurlijk: waar is het misgegaan?)

Eenheid in de kerk:
- Iedereen is gewillig om serieus naar elkaar te luisteren
- Men probeert verschillen eerlijk en vanuit de Schrift te beoordelen
- Kritiek op anderen wordt in een open sfeer besproken
- Kritiek van anderen wordt geaccepteerd en eerlijk overwogen
- Discussie en vermaan gebeurt in een setting van onderlinge herkenning en bemoediging
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: november 17, 2003, 08:48:25 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 20:07:38 schreef Qohelet:
Eenheid in de kerk:
- Discussie en vermaan gebeurt in een setting van onderlinge herkenning en bemoediging

Zo is het nooit geweest en zo zal het ook nooit worden, al geef ik toe dat het een mooi streven is.
Ook bij recente vrijmaking is het weer: waar twee 'ruzie' zoeken hebben twee schuld.
Een begin tot oplossing zal er misschien zijn als beide groepen elkaar weer recht in de ogen kunnen kijken. Misschien goed om een afkoelingsperiode van bijvoorbeeld een jaar te houden? Een periode waarin we juist het werk wat de afgelopen tijd door deze beslommeringen is blijven liggen weer met vereende krachten oppakken? Niet om de ogen voor de problemen te sluiten, maar meer om de problemen nog eens in alle rust en eensgezindheid te overdenken.

Maar aan de andere kant, zoveel geduld zullen beide partijen wel niet kunnen opbrengen..

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: november 17, 2003, 11:39:39 pm »

quote:

Eenheid in de kerk:
Vooralsnog is binnen de GKV vanuit 1944 (dus:niet de afgescheiden beweging) aan deze zaken voldaan...

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: november 17, 2003, 11:42:40 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 20:48:25 schreef _Mart_:
Ook bij recente vrijmaking is het weer: waar twee 'ruzie' zoeken hebben twee schuld.

Geen van beiden lijkt ruzie te zoeken maar waarom er dan één van beiden wegloopt?
Er is ook geen sprake van vrijmaking er is sprake van ONTREKKING of LOSMAKING.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: november 18, 2003, 01:23:07 am »

quote:

[...]Eenheid in de kerk:
Bij deze beschrijving lijkt er van uit gegaan te worden dat eenheid in de kerk bestaat in een gedetailleerde overeenstemming over allerlei punten van de leer. Dat lijkt me onzinnig en in de geschiedenis gefalsificeerd. De twintigste eeuw heeft juist door dit soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid een handvol scheuringen opgeleverd en een hoop ruzie.
De eenheid van de Geest, die we moeten bewaren door de band van de vrede, ligt in het één lichaam en één Geest, zoals we geroepen zijn in de ene hoop van onze roeping, één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. (Ef. 4).
Dan gaat het echt niet primair om kritiek en om hoe ga je met verschillen om, en al helemaal niet over discussies tot zoveel cijfers achter de komma.
shoot me again, I ain't dead yet

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: november 18, 2003, 09:48:36 am »

quote:

op 18 Nov 2003 01:23:07 schreef dsWim:
[...]

Bij deze beschrijving lijkt er van uit gegaan te worden dat eenheid in de kerk bestaat in een gedetailleerde overeenstemming over allerlei punten van de leer. Dat lijkt me onzinnig en in de geschiedenis gefalsificeerd. De twintigste eeuw heeft juist door dit soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid een handvol scheuringen opgeleverd en een hoop ruzie.
De eenheid van de Geest, die we moeten bewaren door de band van de vrede, ligt in het één lichaam en één Geest, zoals we geroepen zijn in de ene hoop van onze roeping, één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. (Ef. 4).
Dan gaat het echt niet primair om kritiek en om hoe ga je met verschillen om, en al helemaal niet over discussies tot zoveel cijfers achter de komma.

Even concreet nu ds. Wim.
Valt de kerkelijke strijd in de zestiger jaren van de vorige eeuw ook onder de noemer onzinnig?
En in hoeverre mag je afwijken van allerlei punten van de leer?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: november 18, 2003, 03:11:07 pm »

quote:

Verhip, ik ben het eens met de dominee eens  :)

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: november 18, 2003, 08:46:39 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 09:48:36 schreef Justin:
[...]Even concreet nu ds. Wim.
Valt de kerkelijke strijd in de zestiger jaren van de vorige eeuw ook onder de noemer onzinnig?
En in hoeverre mag je afwijken van allerlei punten van de leer?

Justin,
a. Wil je wel goed lezen? als je dat hebt gedaan: ja de scheuring in de jaren zestig van de vorige eeuw valt ook onder de scheuringen die veroorzaakt zijn door dat soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid.
b. Je vraag laat merken dat je m'n opmerking niet begrepen hebt. Niet zo snel. Eerst nadenken.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: november 18, 2003, 10:43:41 pm »
De kunst is volgens mij niet zozeer zelf de leer zuiver te houden, maar omhoog te kijken, en naar het Woord van God te luisteren.

Maw: regel het niet zelf, maar bidt om de Geest. Dan zullen je inspanningen op de kracht Gods gebaseerd zijn. En daarmee automatisch niet eigenmachtig, de zuiverheid van de leer is dan niet meer gebaseerd op eigen inspanningen.
Als de zuiverheid van de leer gebaseerd is op eigen inspanningen - dan wordt het inderdaad een zooitje. Want dan ga je je eigen koninkrijkje verdedigen.

Zoek eerst het koninkrijk Gods en deze dingen zullen u bovendien geschonken worden...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: november 19, 2003, 07:45:04 am »
Geduld is een van de centrale christelijke (en daarom kerkelijke) leefregels.
Het is ook onderdeel van de Vrucht van de Geest. (Gal 5)

Geduld -- dat is makro-thymia, een lange adem hebben: hoewel je de neiging hebt in te grijpen, en overtuigd bent dat je daartoe alle recht hebt, je kiezen op elkaar, je adem inhouden en het verdragen; en daarbij ook nog eens een liefdevolle houding aannemen.

Het is Gods goedheid en geduld, dat wij niet omgekomen zijn. (Kl 3,19v). Het is zijn makrothymia die het Laatste Oordeel uitstelt (2 Pet 3); en omdat wij door zijn geduld gered zijn, moeten wij naar elkaar geduld laten blijken (Tit 3).

Wij moeten geduld hebben met hen, die bezorgd blijven vragen terwijl wij geen reden tot bezorgdheid zien, steeds klaar om nog een keer verantwoording af te leggen.
Wij moeten geduld hebben met hen, die na zoveel oproepen niet inzien dat ze op een heilloze weg zijn, die niet te motiveren zijn om ons plan ter verbetering uit te voeren.

Je hebt helemaal gelijk, Mart, als je constateerd dat er aan twee kanten in de twist gebrek aan geduld is. Maar je laatste zin bevalt me niet: een christen moet zijn idealisme niet opgeven! Zelfs al weet je, dat je in dit leven nooit perfectie zult bereiken, behoor je er toch zo veel je kunt naar te streven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: november 19, 2003, 10:36:59 am »

quote:

op 18 Nov 2003 20:46:39 schreef dsWim:
[...]

Justin,
a. Wil je wel goed lezen? als je dat hebt gedaan: ja de scheuring in de jaren zestig van de vorige eeuw valt ook onder de scheuringen die veroorzaakt zijn door dat soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid.
b. Je vraag laat merken dat je m'n opmerking niet begrepen hebt. Niet zo snel. Eerst nadenken.

Ik heb je stukje goed gelezen ds. Wim voordat ik reageerde :).
Dat wil uiteraard nog niet zeggen dat ik begrepen heb wat je schreef. Dat kan aan mij leggen maar ook aan de manier waarop iets geschreven is.
Mijn vragen aan jouw stelde ik dan ook om helder te krijgen of ik het goed begrepen had.
Je schreef zelf over een handvol scheuringen in de vorige eeuw mede als gevolg van, wat je noemt, een soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid.
Volgens jou hoef je het niet eens te zijn tot in detail over allerlei punten van de leer.
Vandaar dat ik reageerde met de vraag of dan de strijd in de zestiger jaren ook valt onder de noemer onzinnig.
Toen waren er toch velen die zeiden dat het in de dwalingen die toen naar boven kwamen niet om fundamentele dingen ging?
Het onderscheid wat gemaakt werd was dat er in de belijdenis fundamentele en niet-fundamentele dingen stonden.
De fundamentele dingen waren we met elkaar aan gebonden maar over de niet-fundamentele kon je van mening verschillen zonder dat dat de eenheid in het geloof in de weg stond.
Deze manier van omgaan met de belijdenis en de leer die daarin, ook tot in detail. is vastgelegd, werd toen door de gereformeerde kerken afgewezen.
Begrijp ik het nu goed dat jij van mening bent dat deze manier van omgang met de belijdenis en de leer die daarin is verwoordt wel acceptabel is? Dat de gereformeerde kerken dus toen geen juiste keuze hebben gemaakt?
En schrijf nu niet weer dat ik eerst maar moet nadenken maar leg gewoon uit, in andere bewoordingen bv., wat je dan wel bedoeld.

zwitser

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: november 19, 2003, 11:23:45 am »

quote:

op 19 Nov 2003 10:36:59 schreef Justin:
[...]

Je schreef zelf over een handvol scheuringen in de vorige eeuw mede als gevolg van, wat je noemt, een soort vertheologisering van de kerkelijke eenheid.
Volgens jou hoef je het niet eens te zijn tot in detail over allerlei punten van de leer.
Vandaar dat ik reageerde met de vraag of dan de strijd in de zestiger jaren ook valt onder de noemer onzinnig.

Toen wij (als kerk in Amstelveen) in 1967 door de vrijgemaakte synode buitengesloten werden, ging het volgens mij vooral om het bezwaar, dat wij geen heil zagen in het "vrijmakingsgeloof". Dat was volgens ons een extra toevoeging aan de belijdenis. In ieder geval ging het niet om verzoening, doop of genade. Inzoverre kun je wel een parallel met heden zien, het gaat niet om de eigenlijke geloofsinhoud, slechts om bepaalde vormen van geloofsbeleving en/of -uiting en ook om bijbel- en belijdenisinterpretaties. Het grote verschil is wel, wij wilden geenszins uit de vrijgemaakten kerk vertrekken, maar werden eruitgemanouvreerd.

Klaas

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: november 19, 2003, 01:08:40 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 10:36:59 schreef Justin:
[...][van alles]
Kijk, Justin, als ik beweer dat de visie dat eenheid in de kerk bestaat in een gedetailleerde overeenstemming over allerlei punten van de leer onzinnig is en in de geschiedenis gefalsificeerd, dan wil dat nog niet zeggen dat automatisch 'de' kerkelijke strijd in de zestiger jaren van de vorige eeuw ook onder de noemer 'onzinnig' valt. Ik kies daarin zeker niet automatisch partij. Even fors gezegd: de onzinnige mode-theologie van predikanten als B.Telder en C.Vonk over ziel en lichaam en de tussentoestand was een voorbeeld van dezelfde vertheologisering, en die is van hun kant uit net zo gedreven. In zijn eigen artikelen was er bij B.J.F.Schoep veel meer aan de hand dan wat onderscheiden tussen hoofd- en bijzaken. En over het geheel genomen denk ik dat het in die tijd ging om verschillende vormen van kerk-zijn die elkaar hadden moeten aanvullen en corrigeren, maar dat na een decennium of wat aan polarisatie niet meer konden. Dat noem ik verdrietig, maar niet onzinnig, ook al is de hele gang van zaken ondenkbaar zonder de rol van die vertheologiseerde visie op kerkelijke eenheid daarin.

Je laat merken dat je m'n opmerking niet begrepen hebt omdat je vraag, in hoeverre je mag afwijken van allerlei punten van de leer, juist uitgaat van de visie die ik onzinnig en gefalsificeerd noem. In het algemeen is de vraag niet te beantwoorden.
Dat des te minder omdat het bij het christelijk geloof niet om instemming met een leer gaat, maar om leven met God drieënig en met elkaar. De leer is een belangrijk hulpmiddel om ervoor te zorgen dat we het over dezelfde God blijven hebben, om te helpen goede woorden te vinden als we Hem bezingen en prijzen, en nog wat nuttige dingen. Maar het Evangelie vertelt ons dat  Iemand iets voor ons gedaan heeft: Jezus heeft ons metterdaad en niet in woorden liefgehad de kruisdood door. Op dat Evangelie reageren met een 'daar ben ik het mee eens', 'die leer klopt', betekent dat je het helemaal niet begrepen hebt. Op jouw beurt je leven wijden aan Jezus, Hem volgen in daden en niet maar in woorden is de enige goede reactie. Vanuit die Geest (leven in de Geest van Jezus) ontstaat de eenheid waar het in Efeze over gaat. Kortom: de eenheid van de kerk bestaat niet in het over zus en zoveel dingen eens zijn, maar in het samen je leven wijden aan de Levende. De harde kern van de kerkelijke leer, die we met de hele kerk gemeen hebben, zorgt voor de identificatie van God: wie het met, zeg, de geloofsbelijdenis van Nicea niet eens is, die dient een andere God en staat buiten het christendom. Wat de rest betreft (let op m'n cursivering van het allerlei in m'n eerste reactie op dit punt) zal moeten blijken wat het gewicht van verschil in overtuiging is.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: november 19, 2003, 05:33:46 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 13:08:40 schreef dsWim:
[...]

Je laat merken dat je m'n opmerking niet begrepen hebt omdat je vraag, in hoeverre je mag afwijken van allerlei punten van de leer, juist uitgaat van de visie die ik onzinnig en gefalsificeerd noem. In het algemeen is de vraag niet te beantwoorden.
Dat des te minder omdat het bij het christelijk geloof niet om instemming met een leer gaat, maar om leven met God drieënig en met elkaar. De leer is een belangrijk hulpmiddel om ervoor te zorgen dat we het over dezelfde God blijven hebben, om te helpen goede woorden te vinden als we Hem bezingen en prijzen, en nog wat nuttige dingen. Maar het Evangelie vertelt ons dat  Iemand iets voor ons gedaan heeft: Jezus heeft ons metterdaad en niet in woorden liefgehad de kruisdood door. Op dat Evangelie reageren met een 'daar ben ik het mee eens', 'die leer klopt', betekent dat je het helemaal niet begrepen hebt. Op jouw beurt je leven wijden aan Jezus, Hem volgen in daden en niet maar in woorden is de enige goede reactie. Vanuit die Geest (leven in de Geest van Jezus) ontstaat de eenheid waar het in Efeze over gaat. Kortom: de eenheid van de kerk bestaat niet in het over zus en zoveel dingen eens zijn, maar in het samen je leven wijden aan de Levende. De harde kern van de kerkelijke leer, die we met de hele kerk gemeen hebben, zorgt voor de identificatie van God: wie het met, zeg, de geloofsbelijdenis van Nicea niet eens is, die dient een andere God en staat buiten het christendom. Wat de rest betreft (let op m'n cursivering van het allerlei in m'n eerste reactie op dit punt) zal moeten blijken wat het gewicht van verschil in overtuiging is.

Ds. Wim, toch denk ik zelf dat ik je aardig begrepen had. Het punt is alleen dat ik het niet met je eens bent.
Jouw zin dat het in het christelijk geloof niet gaat om instemming met de leer maar om het leven met God drieënig en met elkaar zegt mij genoeg.
Want het christelijk geloof, het samen kerk zijn, is ook het samen eens zijn over de leer.
Maar jij maakt eerst een karikatuur daarvan en daarna gooi je het overboord.
Want het samen je leven wijden aan God en aan elkaar moet gevoed worden door de gezonde leer.
En als de leer, zoals in onze drie formulieren samengevat is, een naspreken is van Gods Woord, hoe kom je er dan bij om te zeggen dat het in het christelijk geloof niet gaat om instemming met de leer. We zeggen daarmee toch samen ja tegen Gods Woord.
Op het Evangelie ja zeggen, en, die leer klopt, gaat voor mij dan ook hand in hand met het volgen van Jezus Christus.
Maar als jij dat tegenover elkaar gaat zetten, ja, dan heb je natuurlijk gelijk. Maar die twee dingen horen helemaal niet tegenover elkaar te staan.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: november 19, 2003, 05:46:21 pm »

quote:

Nu moet ik jou vragen om goed te lezen: ik schreef:
Eenheid in de kerk:

Heb ik het gehad over "een gedetailleerde overeenstemming over allerlei punten van de leer"? Ik denk dat er best allerlei verschillen kunnen zijn. Maar dat moet geen inerte ratjetoe worden, maar een dynamisch gebeuren. Elkaar voortdurend opscherpen. Daarbij hoeven geen eenduidige conclusies op elk niveau bereikt te worden. Ik vind bijvoorbeeld dat de "afgescheidenen" er geen goed aan doen zo sterk te hangen aan een bepaald model van de verhouding sabbat-zondag. Anderzijds hebben ze het volste recht meer verband te leggen dan jij dat doet.
Het bespreken van verschillen en beoordelen van kritiek kan leiden tot de conclusie dat het hier gaat om indifferentia, of om zaken waarin wij niet genoeg inzicht hebben. Dat is altijd zo geweest en dat wil ik zo houden. Maak van mijn beschrijving geen karikatuur!

Natuurlijk heb ik niet alle aspecten van eenheid genoemd, maar alleen die mij het meest belangrijk leken in deze discussie. Er zijn ook genoeg teksten die dáárover gaan.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: november 19, 2003, 05:47:11 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 17:33:46 schreef Justin:
[...]
...heel veel...
Is jouw reactie op het Evangelie meer dan 'daar ben ik het mee eens' en 'die leer klopt' Justin? Dat lijkt me de kernvraag in dezen. Zo ja, dan heeft dsWim (ten dele?) ongelijk en zo nee dan heeft dsWim (ten dele?) gelijk, denk ik.

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: november 19, 2003, 05:49:34 pm »
Een (kritische) vraag. Waarom toch altijd dat zoeken naar een strak vastgelegde en alles-definiërende leer? Moet alles precies vastliggen om daar zekerheid aan te ontlenen?

Met dsWim ben ik van mening dat het gaat om leven met God en elkaar. De leer is daarbij een hulpmiddel om over hetzelfde te blijven praten (zoals ik een naam heb om aangeduid te kunnen worden).

In de discussie zie ik nu sommigen (bijna verkrampt) vasthouden aan de neiging om alles vast te hebben liggen. Ik vraag me in gemoede af of daaruit spreekt dat we ons vertrouwen zoeken bij God.

P.S.: om een off-topic discussie te voorkomen: ik bedoel mijn opmerkingen in het algemeen en niet richting wie dan ook persoonlijk. Ik ken namelijk niemand hier persoonlijk.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: november 19, 2003, 07:33:58 pm »
Ik ben het met Justin eens dat 'leer' en 'leven' niet tegenover elkaar maar naast elkaar horen te staan. De leer is niet maar een 'hulpmiddel', je kúnt niet leven met God als je Zijn Woord (de leer) niet zuiver bewaard!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: november 19, 2003, 08:13:08 pm »
Naast naast elkaar en tegenover elkaar heb je ook nog de mogelijkheid dat ze achter elkaar aan komen...  ;)

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: november 19, 2003, 08:38:29 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 17:33:46 schreef Justin:
[...]Ds. Wim, toch denk ik zelf dat ik je aardig begrepen had. Het punt is alleen dat ik het niet met je eens bent.
Jouw zin dat het in het christelijk geloof niet gaat om instemming met de leer maar om het leven met God drieënig en met elkaar zegt mij genoeg.
Want het christelijk geloof, het samen kerk zijn, is ook het samen eens zijn over de leer.
Maar jij maakt eerst een karikatuur daarvan en daarna gooi je het overboord.
Want het samen je leven wijden aan God en aan elkaar moet gevoed worden door de gezonde leer.
En als de leer, zoals in onze drie formulieren samengevat is, een naspreken is van Gods Woord, hoe kom je er dan bij om te zeggen dat het in het christelijk geloof niet gaat om instemming met de leer. We zeggen daarmee toch samen ja tegen Gods Woord.
Op het Evangelie ja zeggen, en, die leer klopt, gaat voor mij dan ook hand in hand met het volgen van Jezus Christus.
Maar als jij dat tegenover elkaar gaat zetten, ja, dan heb je natuurlijk gelijk. Maar die twee dingen horen helemaal niet tegenover elkaar te staan.
Beste Justin, behalve dat je het niet met me eens bent heb je er echt helemaal niets van begrepen. Jij bent het die karikaturen en tegenstellingen ontwaart die er niet zijn. Het zij zo.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: november 19, 2003, 08:43:17 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 17:46:21 schreef Qohelet:
[...]Heb ik het gehad over "een gedetailleerde overeenstemming over allerlei punten van de leer"? Ik denk dat er best allerlei verschillen kunnen zijn. Maar dat moet geen inerte ratjetoe worden, maar een dynamisch gebeuren. Elkaar voortdurend opscherpen. Daarbij hoeven geen eenduidige conclusies op elk niveau bereikt te worden. Ik vind bijvoorbeeld dat de "afgescheidenen" er geen goed aan doen zo sterk te hangen aan een bepaald model van de verhouding sabbat-zondag. Anderzijds hebben ze het volste recht meer verband te leggen dan jij dat doet.
Het bespreken van verschillen en beoordelen van kritiek kan leiden tot de conclusie dat het hier gaat om indifferentia, of om zaken waarin wij niet genoeg inzicht hebben. Dat is altijd zo geweest en dat wil ik zo houden. Maak van mijn beschrijving geen karikatuur!

Natuurlijk heb ik niet alle aspecten van eenheid genoemd, maar alleen die mij het meest belangrijk leken in deze discussie. Er zijn ook genoeg teksten die dáárover gaan.
Beste Qohelet, dat is mooi, dat je dat zo vindt; dan heb ik niet voor niets een slag om de arm gehouden (lijkt...). Neemt niet weg dat het van mij allemaal wel wat minder theologisch en theoretisch mag. Ik houd van theologie en ben verzot op de kerkelijke leer, maar ik kan me indenken dat destijds de politicus Colijn vond dat die theologen maar weer in het Latijn moesten gaan praten. Met de eenheid van de kerk van alle tijden en plaatsen heeft het soort discussies dat wij nu rond die onttrekkers voeren in ieder geval helemaal niets te maken.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: november 19, 2003, 09:48:11 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 17:46:21 schreef Qohelet:
Eenheid in de kerk:

Wat ik pijnlijk mis in je rijtje is dat wij toegang tot God hebben door Jezus Christus. Daarmee hebben wij ook toegang tot elkaar in de kerk, aangezien alle zonde, frustratie, meningsverschillen etc. op Jezus Christus zijn gevallen.

Dit is de basis van ons kerk zijn.

Het gaat er mij niet om wat wij doen, maar wat God doet. Al dat getheoretiseer is prachtig, maar alleen berouw brengt vergeving, niet je kerkelijke constructie.

Dit had je wellicht niet geimpliceerd, maar is wel wat ik steeds mis in deze discusies. Iedereen is zondig allen derven de heerlijkheid Gods. Dus kan de 1 onmogelijk tot de ander zeggen jij doet fout, zonder eerst naar zichzelf te kijken. Iedereen doet het fout, maar Jezus brengt redding. Dit is geen simplisme, maar geloof.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: november 19, 2003, 09:55:09 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 19:33:58 schreef Jakolien:
Ik ben het met Justin eens dat 'leer' en 'leven' niet tegenover elkaar maar naast elkaar horen te staan. De leer is niet maar een 'hulpmiddel', je kúnt niet leven met God als je Zijn Woord (de leer) niet zuiver bewaard!
Helemaal mee eens. Toch wij worden niet behouden omdat wij Gods wet houden. Paulus waarschuwt in de brief aan de Romeinen en in de brief aan de Galaten ernstig voor deze opvatting. We zijn alleen vrij door Christus niet meer, niet minder. Heb je meer nodig dan ben je helaas reddeloos verloren, denk je het met minder te kunnen idemdito.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: november 19, 2003, 11:20:29 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 19:33:58 schreef Jakolien:
God leeft eerst met mij en kiest voor mij. Ook als ik al aan het kruis hang, zoals de moordenaar (om maar een standaard voorbeeld te noemen). Zoeken we, behalve vastigheid in regels, niet ook nog eens naar een manier om het goed te doen? Zoals: als ik de leer zuiver bewaar, komt het goed?

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: november 20, 2003, 10:23:36 am »
Vandaag een stukje uit het ND gelezen en weer een bevestiging gekregen dat ik dankbaar ben geen lid meer te zijn van de geref. vrijgem. kerk. Wat gebeurd er? Leraren die zich bij de nieuwe vrijmaking voegen worden ontslagen op de geref. vrijg. scholengemeenschappen. Het is werkelijk waar een schande. Maar ja als je niet geref. vrijgemaakt ben, ben je niet gelovig en zul je branden in de hel. Dichter bij een sekte kun je haast niet komen....
mvg, Kees

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: november 20, 2003, 10:32:10 am »

quote:

op 20 Nov 2003 10:23:36 schreef Keesss:
Vandaag een stukje uit het ND gelezen en weer een bevestiging gekregen dat ik dankbaar ben geen lid meer te zijn van de geref. vrijgem. kerk. Wat gebeurd er? Leraren die zich bij de nieuwe vrijmaking voegen worden ontslagen op de geref. vrijg. scholengemeenschappen. Het is werkelijk waar een schande. Maar ja als je niet geref. vrijgemaakt ben, ben je niet gelovig en zul je branden in de hel. Dichter bij een sekte kun je haast niet komen....
Dat die leraren ontslagen worden heeft te maken met de lidmaatschapseis die opgenomen is in de statuten van de school. Daarin staat nu eenmaal dat leraren lid moeten zijn van de GKV. Dit zegt dus helemaal niets over het geloof van betreffende leraren. Het wordt misschien eens tijd om naar die statuten te kijken, inderdaad. Maar de conclusie die u trekt gaat gewoon totaal niet op en vind ik zelfs (ietwat) onfatsoenlijk.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: november 20, 2003, 10:35:45 am »

quote:

op 20 Nov 2003 10:23:36 schreef Keesss:

Ja, dit klinkt op zo'n manier natuurlijk heel vreselijk, maar het is gewoon zo dat die scholen een regeling hebben dat alleen leerkrachten die lid zijn van de GKV of de CGK kunnen worden aangesteld.

Wanneer iemand zich aan die kerken onttrekt, op wat voor manier dan ook, worden ze ontslagen.

Je kunt erover discussieren of dat goed is of fout, maar het is niet wezenlijk anders dan iemand ontslaan omdat hij/zij lid wordt van een baptistenclub of zoiets.

Wie geen lid is van GKV of CGK, kan geen leerkracht zijn op een GV scholengemeenschap, punt.
Daar kun je het natuurlijk mee oneens zijn, maar dat is dan weer een andere discussie.

Edit
Hajee was me al weer voor. Had ik nog niet gezien. Beetje dubbel nu, sorry.
Edit
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: november 20, 2003, 10:51:34 am »
Als je (als kerkgemeenschap) ongelooflijk hebt geinvesteerd in een onderwijsvorm die jouw wijs lijkt... Als gezinnen krom hebben gelegen om dat onderwijs, het vervoer, de gebouwen, de docenten te bekostigen... Als je er vanuit gaat dat jouw kinderen dat onderwijs nodig hebben.... Mag je dan niet zelf bepalen wat de voorwaarden zijn om op jouw school les te mogen geven?

Als je heel snel naar huis moet omdat je kind ziek geworden is, je rijdt met 130 over de snelweg en je wordt geflitst, denk je dan dat de rechter zegt: 'ach ja, het is ook zo sneu, die boete verscheur ik wel?' Ik denk het niet. Zo is het ook in het geref. onderwijs. Als je ergens regels voor hebt opgesteld, dien je die consequent vast te houden. Blijkbaar heb je het ND-artikel niet goed gelezen: Dit is de kern van het hele bijzonder onderwijs!! Als je de vrijgemaakte vrijgemaakten toelaat, schep je een precedent. Die precedentwerking kan ervoor zorgen dat je toelatingsbeleid door de rechter ongeldig wordt verklaart: weg gereformeerd onderwijs (kan, hoeft niet.) Bovendien: deze mensen (vGKv) riepen zelf altijd het hartst over de zuiverheid van het gereformeerd onderwijs. Ze zullen dus wel niet verbaast zijn over deze ontwikkelingen...

Je ziet: het heeft te maken met eigendom en de juridische houdbaarheid van schoolbesluiten.  Om dit dan sektarisch te noemen, vind ik wel héél hoogmoedig. Lekker makkelijk praten vanuit je luie stoel, als je nooit hebt hoeven kiezen tussen op vakantie of gereformeerd onderwijs voor je kinderen.  :(
...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: november 20, 2003, 11:07:43 am »
De statuten zijn al een keer gewijzigd om CGK toe te laten, dan kan dat toch nog een keer voor vGKv? Evt maak je er zelfs van 'GKv, CGK of een daaruit voortgekomen kerkgenootschap'. Dan mag NGK ook, maar dat lijkt mij ook niet direct een probleem, zeker niet als je de 3FvE in de statuten hebt staan/zet.

[offtopic: leuk hè, Terry Pratchett? ;)]
[Prediker 7:29]

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: november 20, 2003, 11:32:34 am »

quote:

op 19 Nov 2003 17:47:11 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Is jouw reactie op het Evangelie meer dan 'daar ben ik het mee eens' en 'die leer klopt' Justin? Dat lijkt me de kernvraag in dezen. Zo ja, dan heeft dsWim (ten dele?) ongelijk en zo nee dan heeft dsWim (ten dele?) gelijk, denk ik.

Mijn reactie is inderdaad meer dan 'daar ben ik het mee eens' en 'die leer klopt'. Als je de belijdenisgeschriften doorleest en doorkruipt besef je eens temeer je grote schuld voor God en zijn genade voor jou. De leer van de kerk verdiept je geloof en inzicht en maakt dat je je leven dan ook wil inrichten in overeenstemming met de leer van de kerk. En nogmaals, voor de volledigheid; de leer van de kerk is voor mij het Evangelie nagesproken door de gereformeerde kerken.
Op attestaties staat ook (altijd) of iemand, al dan niet, gezond is in leer en leven.
De leer van de kerk is net zo goed als het leven van de gelovige een onmisbaar onderdeel voor de gelovigen.
Ik geloof ook dat afwijking van de leer, bv. over de zondag, al of niet een goddelijk gebod, een afwijking te zien zal geven in het leven van de mensen.
De kerkgeschiedenis heeft dat overigens ook al bewezen.
En als je de gereformeerd leer over de doop afwijst heeft dat ook gevolgen voor de praktijk van het dopen van de kinderen. Enz. enz.

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: november 20, 2003, 11:46:14 am »
Ik wil niemand tegen me in het hardnas jagen maar toch even het volgende. Het is al mogelijk om als christelijk geref. op een geref. vrijgm. school lid te zijn. Ga mij dan niet vertellen dat de nieuwe vrijgem. niet dichter bij de oude vrijgemaakten (het wordt ingewikkeld zo) staan dan christelijk gereformeerden.
Regeltjes worden boven Gods woord en de bijbel geplaatst wat typisch geref. vrijgem. is.
mvg, Kees

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: november 20, 2003, 11:53:05 am »

quote:

op 20 Nov 2003 10:32:10 schreef HaJee:
[...]

Dat die leraren ontslagen worden heeft te maken met de lidmaatschapseis die opgenomen is in de statuten van de school. Daarin staat nu eenmaal dat leraren lid moeten zijn van de GKV.
...en van de CGK dus, sinds kort.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: november 20, 2003, 11:55:50 am »

quote:

op 20 Nov 2003 11:46:14 schreef Keesss:
Ik wil niemand tegen me in het hardnas jagen maar toch even het volgende. Het is al mogelijk om als christelijk geref. op een geref. vrijgm. school lid te zijn. Ga mij dan niet vertellen dat de nieuwe vrijgem. niet dichter bij de oude vrijgemaakten (het wordt ingewikkeld zo) staan dan christelijk gereformeerden.
Regeltjes worden boven Gods woord en de bijbel geplaatst wat typisch geref. vrijgem. is.
Het is niet alleen voor Chr. Geref. mogelijk om je kinderen naar een GKV school te laten gaan, maar ook voor andere kerkelijke gezindten. Ik neem aan dat er ook op dat punt geen uitzondering komt voor de "nieuwe vrijgemaakten". Lid worden is een ander punt. Dat is slechts mogelijk indien de plaatselijke kerk waar je lid van bent een samenwerkingsverband (goedgekeurd door de classis) heeft met de plaatselijke GKV. Voor leraren gaat het volgens mij nog een stapje verder en moet je lid zijn van de GKV.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: november 20, 2003, 11:57:54 am »

quote:

op 20 Nov 2003 11:46:14 schreef Keesss:

Ik ben het Marloes eens dat de statuten best gewijzigd kunnen worden ten aanzien van vGKV- en NGK- leraren. Ik bedoel, van mij mogen ze gerust blijven. De vraag is alleen, of de vrijgemaakt-vrijgemaakte leraren zelf gelukkig zullen zijn met zo'n regeling.

Eén van de bezwaarpunten van de "bezwaarden" was toch juist de toenadering tot de CGK en de NGK? Het zou pas echt consequent zijn van de vGKV-ers om zélf niet meer op een school te willen werken waar dwaalleraren van de CGK voor de klas staan.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: november 20, 2003, 12:03:11 pm »
Ja, je hebt gelijk, Mezza.
Verder blijft het een trieste zaak.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: november 20, 2003, 12:07:02 pm »
Dat is een beetje flauw bumblebee...
Heb jij zondag geen gas en licht in gebruik omdat er dan ook mensen voor je aan het werk zijn?????
Er wordt gekeken naar het naambordje en niet naar de mensen zelf. Een hopeloze poging om je buiten de wereld te plaatsen en je eigen veilige plekkie te beschermen.
mvg, Kees

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: november 20, 2003, 12:11:59 pm »
Ik krijg toch de indruk dat mijn geliefde mede-forumlezers het artikel uit het nd niet goed gelezen zouden kunnen hebben. Dat is jammer. Er is nl een wezenlijk verschil tussen het toelaten van niet-vrijgemaakte kinderen en docenten. Dat laatste heeft nl ook een juridische impact. ik zou er niet zoveel moeite mee hebben als vgkv kinderen hun licht blijven opsteken in de vrijgemaakte scholen. Voor docenten licht het toch iets anders. Hoe kun je immers in een school lesgeven waarvan je de grondslag hebt verworpen?! In die zin denk ik dat vgkv-leraren wel degelijk verder bij 'ons' vandaan staan dan christelijk-gereformeerde of Nederlands-gereformeerde broeders en zusters. Vooral door de standpunten die ze zelf hebben ingenomen.

Re: Ja, Terry Pratchett blijft geniaal...  :)
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: november 20, 2003, 12:17:54 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 12:07:02 schreef Keesss:
Dat is een beetje flauw bumblebee...
Heb jij zondag geen gas en licht in gebruik omdat er dan ook mensen voor je aan het werk zijn?????
Er wordt gekeken naar het naambordje en niet naar de mensen zelf. Een hopeloze poging om je buiten de wereld te plaatsen en je eigen veilige plekkie te beschermen.

Ik zeg dus: van mij mogen ze gerust blijven. Graag zelfs. Zowel op school als in de kerk. Van mij mogen er ook gerust NGK en CGK leraren op school lesgeven.

Deze mensen willen zélf niet meer bij de GKV horen. Aangezien het hier om een GKV school gaat, en deze school de regel heeft dat alleen GKV (en sonds kort ook CGK) leraren voor de klas komen te staan, is het gewoon consequent om vGKV niet toe te laten. Een GKV-er die zich onttrekt richting de evangelische beweging mag ook geen les meer geven op een GKV-school.
We mogen aannemen dat die vGKV leraren, als stafleden, die statuten zelf ook wel kennen.

En nee, ik denk niet dat de vGKV dichter bij de GKV staat dan de CGK, omdat toenadering tot de CGK juist één van de problemen was van de bezwaarden.

Wat gas, water en licht betreft: ik begrijp niet helemaal wat dat er mee te maken heeft.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: november 20, 2003, 01:34:34 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:38:29 schreef dsWim:
[...]

Beste Justin, behalve dat je het niet met me eens bent heb je er echt helemaal niets van begrepen. Jij bent het die karikaturen en tegenstellingen ontwaart die er niet zijn. Het zij zo.

Ds. Wim, ook al heb ik er dan echt helemaal niets van begrepen nog even het volgende.
In een ander topic (Schriftkritische gedachten?) schreef jij dat je je in geen enkel opzicht gebonden acht aan de uitspraak van de synode van Assen 1926. Je distantieerde je rustig van deze uitspraak met een goed geweten.
Toch was deze uitspraak van de synode een uitspraak betreffende de leer.
Dr. Geelkerken moest zijn handtekening zetten onder een stuk waarin o.a. stond dat het spreken van de slang en de bomen in de hof zintuiglijk waarneembare werkelijkheden waren naar de klaarblijkelijke bedoeling van het schriftverhaal van Genesis 2 en 3.
Ook moest dr. Geelkerken verklaren zich aan deze beslissing te conformeren en het Schriftverhaal van Genesis 2 en 3 naar zijn in de uitspraak van de synode aangegeven zin, zonder enig voorbehoud te aanvaarden en ten grondslag te zullen leggen  aan wat hij in deze zal leren.
Daarmee betrok deze synode de wacht rondom de klaarblijkelijkheid van de Schrift.
Daarmee werden de gereformeerde kerken ook behoedt voor experimenten van theologen die de duidelijke zin van de bijbelse geschiedbeschrijving in twijfel trokken.
Het met elkaar je gebonden weten, ook op onderdelen van de leer, is zo een voorwaarde van het samen kerk zijn. Het beschermd de kerk tegen dwalingen die niet alleen het denken vergiftigen maar ook consequenties heeft voor het leven naar de Schriften.
Als ik jou uitspraken betreffende Assen 1926 en wat je in deze topic beweerd naast elkaar zet dan kan ik geen andere conclusie trekken dan dat je ten opzichte van de leer je vrijheden tolerabel acht die binnen de gereformeerde kerken niet tolerabel geacht werden omdat de binding aan de leer, ook op onderdelen daarvan, zoals in de uitspraak van Assen 1926, de kerken bewaren bij de waarheid.
En het is die waarheid waar we in moeten blijven.

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: november 20, 2003, 01:36:12 pm »
gas water en licht had te maken met het feit dat jij verweet dat men consequent moest zijn.
Deze mensen hebben de oprechte overtuiging dat het anders moet. Dat is kritiek en dat valt verkeerd in het beschermde wereldje. Want als je anders ben dan hoor je er niet bij. Als je vind dat ze verder van je af staan dan christ geref. dan weet ik niet hoelang je lid bent van die kerk, maar 5 jaar geleden was dit ook het officiele standpunt op al deze punten van de geref. kerk vrijgemaakt.
Mensen die deze keuze maken en als gevolg hiervan ONTSLAGEN worden kan je alleen maar respecteren. Zij geven ALLES op voor waar ze in geloven.
mvg, Kees

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: november 20, 2003, 03:48:08 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 13:36:12 schreef Keesss:
gas water en licht had te maken met het feit dat jij verweet dat men consequent moest zijn.
Deze mensen hebben de oprechte overtuiging dat het anders moet. Dat is kritiek en dat valt verkeerd in het beschermde wereldje. Want als je anders ben dan hoor je er niet bij. Als je vind dat ze verder van je af staan dan christ geref. dan weet ik niet hoelang je lid bent van die kerk, maar 5 jaar geleden was dit ook het officiele standpunt op al deze punten van de geref. kerk vrijgemaakt.
Mensen die deze keuze maken en als gevolg hiervan ONTSLAGEN worden kan je alleen maar respecteren. Zij geven ALLES op voor waar ze in geloven.
Jahoor, zij zijn de grote underdog en het zielige slachtoffer waar we rekening mee moeten houden...  |:(

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: november 20, 2003, 05:41:07 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 13:36:12 schreef Keesss:

Dus nu zijn het martelaren? Interessante theorie. Alles opgeven is op zich niet zaligmakend. Het is het doel waarvoor....

Wat de scholen betreft...hoog tijd voor aanpassing van die statuten.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.