quote:
op 09 Nov 2003 12:44:58 schreef _Mart_:
[...]
Over je hoofd in het zand steken gesproken!!
Mag ik je er misschien ook nog op wijzen dat God niet gereformeerd is.
Mart, ouderwets betekent in dit verband niet; uit de mode, maar; als van vroeger.
Zoals je misschien wel weet is er op het gebied van de prediking het een en ander veranderd de laatste jaren in de GKV.
Zo hoorde onder andere de exegese niet meer thuis op de kansel maar op de studeerkamer van de dominee.
Zo kwam er ook een verschuiving ten aanzien van de plaats van de hoorder in de preek.
De preken moesten sowieso korter omdat de hedendaagse luisteraar niet langer als ten hoogste twintig minuten kan luisteren.
De preek bestempelen als bediening van de verzoening is ook uit de tijd.
Door de veranderde visie op de liturgie is ook de preek geworden tot slechts één van de onderdelen van de eredienst.
Bovenstaande zijn enkele zaken die veranderd zijn. Niet bij elke dominee, dat geef ik direct toe, maar er is wel een duidelijke tendens.
Waar ik op doelde toen ik refereerde aan die oude broeder is dat, in tegenstelling tot wat hij gewend was in zijn gemeente, hij nu weer preken hoort die voor bovenstaande veranderingen zijn gemaakt.
Gebleken is ook dat preken van zo'n twintig en meer jaren geleden verrassend actueel blijken te zijn.
Voorbeelden daarvan zijn:
-de exegese wordt gehoord vanaf de kansel. Gods Woord wordt uitgelegd en daarmee de rijkdom van heel de Schrift. Geen thema waaraan een tekst wordt gehangen maar een tekst die het thema bepaalt.
-de zondag als rustdag is een goddelijk gebod voor de nieuw-testamentische kerk.
-de scheppingsdagen gewoon laten staan als zes dagen waarin God alles geschapen heeft.
-wat ons samenbindt is niet alleen Jezus Christus en die gekruisigd, maar heel het betrouwbare Woord van God, en niets daarvan uitgezonderd.
-de antithese hier op aarde gaat tussen de kerk die trouw blijft een heel het geopenbaarde Woord van God en hen die aan dat Woord afdoen of er aan toedoen.
-het Verbond is eenzijdig in zijn ontstaan maar tweezijdig in zijn bestaan. Dat betekent dat de HERE ons in het Verbond oproept om de grootste ernst te maken met het leven naar zijn goede geboden.
Een ieder die meent dat het Verbond en de belofte van vergeving van de zonden een oorkussen is voor de gelovigen en hun kinderen wordt gewaarschuwd met de woorden uit de Schrift dat het oordeel begint bij het huis van God.
Dit wil zeggen dat in de kerk van Jezus Christus alle lauwheid en ongeinteresseerdheid contrabande moet zijn.
-je plaats innemen in de kerk van Jezus Christus is niet iets van eigen keuze, waar voel ik mij het meest thuis, maar die keuze moet gebaseerd zijn op Gods Woord. Waar is de kerk die in alles trouw wil zijn aan Gods Woord.
-vandaar dat in die preken ook naar voren komt het onderscheid tussen ware en valse kerk. Niet elke kerk die zich bedekt met de naam kerk is kerk van Jezus Christus.
Tot slot beste Mart, zou ik je mogen vragen wat jouw laatste opmerking te betekenen heeft?