Het is duidelijk dat dit een kwestie is die voor grote moeite zorgt onder velen. Het feit dat er veelal nauwelijks over gesproken wordt geeft aan dat seksualiteit een moeilijk onderwerp is met name als het gaat over de eigen beleving.
Want het gaat hier niet primair over zelfbevrediging, maar over hoe je om dient te gaan met je eigen seksuele gevoelens.
Er zijn een aantal dingen die ik hier over wil zeggen:
Het feit dat velen moeite hebben met zelfbevrediging en met schuldgevoelens komen te zitten zit volgens mij in het niet kunnen beheersen van seksuele begeerte.
Als je in harmonie met God aan zelfbevrediging kunt doen, dan betekent dat dat je het ook zonder problemen kunt laten (je wordt er immers niet door beheerst), zoals bijvoorbeeld in een periode van vasten (lange periode).
Toch wil ik hierbij zeggen dat het juist in een maatschappij als vandaag waarin seks gezien wordt als genotsmiddel nr. 1, het heel moeilijk is om zuiver met je eigen seksualiteit om te gaan.
Velen hebben in meer of mindere mate een verwrongen beeld van seksualiteit door gebreken in de opvoeding en met name door de blootstelling aan 'seks uit de muur' (als in een frikandel uit de muur, goedkoop consumptie-artikel)
Het is imho dan ook zaak om elkaar met liefde te benaderen in dit opzicht. Iemand die namelijk zit met schuldgevoelens tov zelfbevrediging heeft er niet zoveel aan om te horen of het goed of fout is.
Schuldgevoelens zijn vaak diepgeworteld en kunnen alleen vanuit een juiste verhouding met Christus weggenomen worden (dit kan betekenen dat een aanpassing in de levensstijl vereist is, seksverslaving en Jezus gaan bijv, niet samen).
Daarbij spelen er ook verschillende dingen door elkaar die wel onderscheiden moeten worden.
1.Als iemand zich schuldig voelt omdat hij/zij genot voelt dan voelt die persoon zich ten onrechte schuldig. Die persoon moet leren dat God ook het genieten geeft en zal bovenal moeten leren om te genieten voor God (dat laatste kan bijzonder lastig zijn)
2.Als iemand zich schuldig voelt omdat hij/zij zich niet kan beheersen dan is dat terecht. Die persoon moet in vertrouwen op God leren vechten tegen de zonde en daarin volop steun krijgen van de naaste (Dus geen taboe op eigen zonde, vraag steun aan je naaste)
Dit alles kost heel veel moeite en met name onder de jeugd. In deze maatschappij is het soms moeilijk om zuiver voor God te leven (Tip: zoek geen prikkels op, maar ontloop ze).
Dat met name getrouwde mensen zeggen, tuurlijk mag het, je mag genieten toch geeft mij een indruk dat ze niet altijd weten hoeveel moeite er speelt, temeer omdat ze vanuit een enorm luxe positie spreken.
Ook ik vind het vaak moeilijk om met mijn seksuele gevoelens en begeerten om te gaan. Als alleenstaande kun je er namelijk niet zo heel veel mee en dat is best lastig.