Auteur Topic: Jeugdkerk is een topper!  (gelezen 28530 keer)

Angony

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Gepost op: januari 11, 2003, 10:07:19 am »
Ik vind het echt heel goed dat er jeugdkerken worden gesticht en daarbij wil ik een citaat aanhalen van dominee Troost in het n.d.: De jeugdkerk maakt geen kloof, hij maakt alleen de kloof die er al is zichtbaar!
Werp al uw zorgen op Hem, Hij zorgt voor u!

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2003, 10:22:49 am »
Moet je niet proberen die kloof, als die er is, te dichten, in plaats van die groter te maken.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2003, 12:26:03 pm »
Ja. Jeugddiensten maakt geen kloof... het maakt de kloof inderdaad zichtbaar... maar daarnaast kan het ook helpen om de kloof te dichten... nu al... en door het afgegeven signaal ook in de toekomst.

Dat het nu al de kloof kan dichten heb ik gemerkt. De jeugddienst is voor mij een aanvulling op wat ik in de kerk mis... Door de jeugddiensten ben ik veel actiever geworden, ik ben veel meer met het geloof bezig.. omdat de boodschap van de spreker en vvooral in de liederen die we zongen mij heeft aangesproken, waar de kerkdiensten met niet zo aanspraken. Sinds ik bij de jeugddient ben geweest ga ik weer met meer plezier naar de kerk en zie ik ook de positieve dingen van de kerk weer (en dat zijn er heel veel)

Op lange termijn zullen de kerken wat met dit signaal moeten doen... Ze hieven niet het Godfashion-protocol in de kerk hoeven te gebruiken, maar er moet wel meer aandacht voor de jeugd komen, en zorgen dat de kerkdiensten de jeugd weer aanspreken en de jeuid ook actiever betrokken wordt in het hele kerkgebeuren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2003, 09:46:23 pm »
En wat doen de jeugdkerken concreet om de kloof te dichten? Of moet alles van één kant komen? Dat proef ik wel een beetje: als het mij niet langer aanspreekt in de kerk, ga ik een eindje verderop zelf een kerkdienst naar eigen smaak inrichten en de bestaande kerk moet het signaal maar oppakken en zelf de kloof maar dichten. Is dat je verantwoordelijkheid nemen binnen de Kerk?

Meindertd

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2003, 10:06:31 am »
Beste Peter

Ik geloof niet dat je het zo moet zien zoals jij schetst. Het ontstaan van jeugdkerken is mijns inziens het resultaat van een 20 jaar durend proces. Het enthousiasme van jongeren botst al jaren met de traditie. Het is begrijpelijk dat mensen bang zijn voor al die veranderingen.

Maar de kerk is wel veranderd. Ik kan de gespreken waarin over God gesproken werd op een hand tellen. (Buiten bijbelstudie en huisbezoek om)  Als ik om mij heen kijk stromen weinig monden over van God. Twijfel of de harten nog wel vol zijn is een logisch gevolg. Enthousiaste Jongeren willen graag zien dat ze niet alleen staan. Ze willen zien dat geloven meer is dan theorie. Ze willen zien dat de relatie met God leeft. Ze begeren te zien dat mensen de eredienst inrichten om de Here God te behagen.

Ik wil niet zeggen dat geloven alleen een theorie geworden is, dat de relatie met God niet meer leeft, dat de eredienst alleen vanwege traditie zo is ingericht.  Het kernwoord is zien. Jongeren willen het bij anderen zien en horen.

Dit is mij visie op het ontstaan van Jongerenkerken. En ik ben van mening dat jongerenkerken overbodig moeten zijn. Maar mischien is het op dit moment gewoon nodig.

Meindert

de dromer

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2003, 04:48:05 pm »
Tja, Jeugdkerk, ouderenkerk, vrouwenkerk, mannenkerk, getrouwde mensenkerk, vrijgezellenkerk, superchristenkerk, gewonemensenkerk, arbeiderskerk, ambtenarenkerk.

Ik wil dat helemaal niet een kerk voor doelgroepen, God wil dat volgens mij ook niet, lees de bijbel maar eens.
http://elswhere.org/img/OUD.jpg
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2003, 04:54:47 pm door de dromer »

de dromer

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2003, 04:56:28 pm »
P.S.

Tot welke leeftijd mag je lid blijven van een jeugd kerk ?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2003, 08:41:00 pm »
En waar moet je heen als je niet meer tot de jeugd behoort? :-/

Waarom is de jeugdkerk gesticht in plaats van de kloof van binnenuit te dichten? Nu maak je hem toch alleen maar groter..

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2003, 10:22:14 pm »

quote:

op 16 Jan 2003 20:41:00 schreef nitpicker:
Waarom is de jeugdkerk gesticht in plaats van de kloof van binnenuit te dichten? Nu maak je hem toch alleen maar groter..

Kloof van binnenuit dichten zou betekenen dat een klein groepje jongeren vanuit het niets de kerkenraad moet overtuigen van het nut van dingen als Opwekking, drama enz. wat ze blijkbaar graag gebruiken om hun geloof te steunen. Ik denk dat een kerkenraad daar nu eerder het belang van zal inzien, dus dat GF wel een soort prikkel kan zijn. (Dit is alleen gebaseerd op wat ik over GF gehoord heb, ben er nog niet geweest.) Kloof maak je alleen oppervlakkig gezien groter, in de privésfeer van de betreffende jongeren was die er denk ik al veel langer. Ik ben nooit naar een GF-achtig iets geweest, maar merk wel dat muziek als die van Michael W Smith 'bemoedigender' (voor mij) is dan 't gemiddelde kerklied.
In sommige gemeenten zal de kerkenraad wel openstaan voor bijv de E&R-liederen die de synode heeft vrijgegeven, maak daar dan gebruik van (evt naast een jeugdkerk). In andere gemeenten is zelfs het Liedboek nog 7 stappen te ver, dan kunnen projecten als GF denk ik een uitkomst zijn om jongeren toch bij kerk/geloof te betrekken.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2003, 10:58:00 pm »

quote:

op 16 Jan 2003 10:06:31 schreef Meindertd:
Het kernwoord is zien.

Dat was ook het kernwoord bij de Israëlieten in de woestijn, toen Mozes (en God) onzichtbaar waren geworden. Vervolgens maakten zij een gouden kalf ...

Ik weet het, het is een beetje gechargeerd neergezet, maar het heeft toch in beide gevallen te maken met geloven (zonder te zien), ongeduld, de makkelijkste weg kiezen, geen inspanningen willen doen, kortom jezelf voorop zetten.

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2003, 11:08:52 pm »

quote:

op 16 Jan 2003 22:22:14 schreef Marloes:
Ik denk dat een kerkenraad daar nu eerder het belang van zal inzien, dus dat GF wel een soort prikkel kan zijn.

Ik hoop van niet!
Ik merk dat vaker in de discussie over GF: er is zoveel belangstelling voor, dat MOET toch wel reden zijn voor de kerkenraad om nu eindelijk eens ...
Alsof een kerkenraad op allerlei rages zou moeten reageren en daardoor zijn beleid moet laten bepalen. Dan zou er dus van Yomanda ook een signaal uit moeten gaan, want ook daar is heel veel belangstelling voor. Je krijgt dan een beleid, wat met iedere wind meewaait, in de hoop de mensen maar vast te houden. Dat dit niet lukt, toont de ontwikkeling binnen de SOW-kerken wel aan.
Laten we ons laten inspireren door de Bijbel en door niets dan dat!

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2003, 05:01:49 pm »
Ergens op het forum las ik 'geen vormenvernieuwing, maar geestelijke vernieuwing'. Een opmerking die je aan het denken zet.
De 'oplossingen' die ik lees om de zgn. kloof te dichten komen alle neer op het vernieuwen van vormen. Zou dat betekenen, dat de zgn. kloof die ontstaan is of bezig is te ontstaan te wijten is aan een geestelijk uiteen groeien? En als dat zo is, wat is dan dat geestelijk uiteen groeien? Waar bestaat dat uit?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2003, 10:13:49 pm »
Mijn (voorzichtige) conclusie van de huidige toestand in onze kerken is: de huidige vormen staan voor een groot deel een geestelijke vernieuwing in de weg.
Dus zou ik willen zeggen: Vormenvernieuwing is (onder meer, en niet 'vormen voor de vormen') nodig voor een geestelijke vernieuwing.

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2003, 11:06:31 pm »

quote:

op 17 Jan 2003 22:13:49 schreef Mezzamorpheus:
Mijn (voorzichtige) conclusie van de huidige toestand in onze kerken is: de huidige vormen staan voor een groot deel een geestelijke vernieuwing in de weg.
Dus zou ik willen zeggen: Vormenvernieuwing is (onder meer, en niet 'vormen voor de vormen') nodig voor een geestelijke vernieuwing.
Zou je dat kunnen proberen concreet te maken? Ik bedoel: waar zou geestelijke vernieuwing uit kunnen/moeten bestaan?

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2003, 11:08:14 pm »

quote:

op 17 Jan 2003 22:13:49 schreef Mezzamorpheus:
Zou je dat kunnen proberen concreet te maken? Ik bedoel: waar zou geestelijke vernieuwing uit kunnen/moeten bestaan?

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2003, 12:36:14 am »
Peter schreef:

quote:

Ik merk dat vaker in de discussie over GF: er is zoveel belangstelling voor, dat MOET toch wel reden zijn voor de kerkenraad om nu eindelijk eens ...
Alsof een kerkenraad op allerlei rages zou moeten reageren en daardoor zijn beleid moet laten bepalen.

Zouden die jeugdkerken echt een 'rage' zijn? Ik weet het niet... Ik ga er ook heen, wat mij betreft blijf ik ook gaan. Ik zie het niet als rage, maar als een andere manier van God eren. Ik geloof niet dat dat alleen maar bij ons in de Vrijgemaakte kerk kan. Ik geloof dat dat op meer manieren kan en dat ook de kerkenraad hier eens goed naar moet kijken. De jeugd lijkt nu alleen nog 'jeug'd', maar over 20 jaar zijn zij degenen die in de kerk wat te zeggen krijgen..

quote:

Dan zou er dus van Yomanda ook een signaal uit moeten gaan, want ook daar is heel veel belangstelling voor.

Da's een beetje flauw, je hebt het hier wel over 2 heel verschillende soorten publiek...

quote:

Doen jeugdkerken dat niet dan?? ALs je je helemaal zou laten inspireren door de bijbel, kreeg je denk ik heel andere diensten dan wat wij nu hebben.

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2003, 06:31:15 pm »
[
Doen jeugdkerken dat niet dan?? ALs je je helemaal zou laten inspireren door de bijbel, kreeg je denk ik heel andere diensten dan wat wij nu hebben.[/i][/quote]

Hoe zouden die andere diensten er dan uitzien, denk je?

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2003, 08:48:49 pm »
Mensen die dansen, zingen en blij zijn? Mensen die op alle manieren muziek maken tot eer van God?

Looft de Heer, brengt Hem uw dank,
looft Hem met bazuingeklank.
Looft Hem met de harp en luit,
looft Hem met de trom en fluit.
Looft de Heer, elk moet Hem eren
Looft Hem, laat de cimbels slaan,
Looft Hem, vangt de reidans aan.
Al wat ademt, looft de Here!

Psalm 150:2

Zoiets misschien? Dan zit een jeugdkerk op dit gebied toch meer in die richting dan een gewone kerdienst...

Senior

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2003, 09:27:16 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 20:48:49 schreef Rianne:
Mensen die dansen, zingen en blij zijn? Mensen die op alle manieren muziek maken tot eer van God?

Looft de Heer, brengt Hem uw dank,
looft Hem met bazuingeklank.
Looft Hem met de harp en luit,
looft Hem met de trom en fluit.
Looft de Heer, elk moet Hem eren
Looft Hem, laat de cimbels slaan,
Looft Hem, vangt de reidans aan.
Al wat ademt, looft de Here!

Zoiets misschien? Dan zit een jeugdkerk op dit gebied toch meer in die richting dan een gewone kerdienst...
Zit het wel of niet een voor de jeugd 'acceptabele' kerkdienst alleen in het feit, dat er niet gedanst wordt? Vandaag werd bij ons wel gezongen en er waren stellig ook blijde mensen.

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #19 Gepost op: januari 19, 2003, 09:59:21 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 00:36:14 schreef Rianne:
Ik zie het niet als rage, maar als een andere manier van God eren.

Het woord 'rage' neem ik graag terug. Ik bedoelde meer 'ontwikkeling', 'trend'.

quote:

op 18 Jan 2003 00:36:14 schreef Rianne:
Ik geloof dat dat op meer manieren kan en dat ook de kerkenraad hier eens goed naar moet kijken.

Ik beweer niet, dat GF zich niet door de Bijbel laat inspireren. Mijn stelling was, dat een kerkenraad zich bij het Woord moet houden.

Yomanda was inderdaad een slecht voorbeeld. Maar waar het mij om ging was: moet een kerkenraad altijd 'reageren' op ontwikkelingen en trends?
Laten we een ander voorbeeld nemen: er worden op verschillende plaatsen in ons land regelmatig 'cantatediensten' (gebaseerd op de cantates van J.S. Bach) gehouden. Stel nou eens, dat een groot deel van onze gemeente regelmatig deze diensten bezoekt (en de eigen diensten 'verzuimt'), moet de kerkenraad dan zorgen, dat er meer 'cantate-elementen' in de eredienst moeten komen? Enkel en alleen omdat het zo populair is?

Wat GF mij leert is: als jij graag meer Bach-elementen in de eredienst wilt, omdat je daardoor beter met God in contact komt, richt een Bachkerk op en dwing daarmee je kerkenraad tot (re)actie.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2003, 10:07:29 pm door Peter »

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #20 Gepost op: januari 19, 2003, 10:02:27 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 20:48:49 schreef Rianne:
Voor een discussie over Psalm 150, zie het 'andere' forum: God Fashion.

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #21 Gepost op: januari 19, 2003, 11:02:11 pm »
Ik weet het, psalm 150 is een overbekend voorbeeld, maar ik kan je er nog wel een boel geven. Kwestie van bladeren in je psalmboek.
En deze psalm noemde ik hier om een voorbeeld te geven van hoe misschien een kerkdienst ook gevierd kan worden, dat werd namelijk gevraagd...

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2003, 11:07:27 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 21:59:21 schreef Peter:
Ik beweer niet, dat GF zich niet door de Bijbel laat inspireren. Mijn stelling was, dat een kerkenraad zich bij het Woord moet houden.

Yomanda was inderdaad een slecht voorbeeld. Maar waar het mij om ging was: moet een kerkenraad altijd 'reageren' op ontwikkelingen en trends?
Laten we een ander voorbeeld nemen: er worden op verschillende plaatsen in ons land regelmatig 'cantatediensten' (gebaseerd op de cantates van J.S. Bach) gehouden. Stel nou eens, dat een groot deel van onze gemeente regelmatig deze diensten bezoekt (en de eigen diensten 'verzuimt'), moet de kerkenraad dan zorgen, dat er meer 'cantate-elementen' in de eredienst moeten komen? Enkel en alleen omdat het zo populair is?

Wat GF mij leert is: als jij graag meer Bach-elementen in de eredienst wilt, omdat je daardoor beter met God in contact komt, richt een Bachkerk op en dwing daarmee je kerkenraad tot (re)actie.

Ik denk niet dat de kerkenraad er altijd op moet reageren, ze kunnen bezig blijven en uiteindelijk heeft nog steeds niemand het naar de zin, komt er alleen maar meer kritiek. Ik begrijp ook heel goed dat ze moet uitkijken wat ze precies doen, dat ze er heel goed over na moeten denken en dat het moeilijk is om erachter te komen of iets een 'trend' is of misschien iets blijvens, waar wél op gereageerd moet worden.
Maar als je kijkt naar Godfashion en ziet hoe enorm veel jeugd daar naartoe gaat (niet alleen jeugd trouwens, ik zie telkens meer 'oudere' mensen), dan zie je dat hier echt behoefte aan is. Die behoefte heb ik ook.
En het betekent heus niet dat de kerken dan maar een drumstel en een gitarist voor in de kerk moeten zetten, een grote beamer aanschaffen en een zangeres... maar er kunnen onderdelen uitgehaald worden om toch de kerkdiensten eigentijdser te maken. Want... is het geloof ouderwets? Of is het modern?

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2003, 11:10:28 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 21:27:16 schreef Senior:
Zit het wel of niet een voor de jeugd 'acceptabele' kerkdienst alleen in het feit, dat er niet gedanst wordt? Vandaag werd bij ons wel gezongen en er waren stellig ook blijde mensen.

Natuurlijk niet.
Ik bedoelde de manier van God eren in het algemeen. Dat mag toch wel iets spontaner? Daar mogen toch mooie instrumenten en mooie liederen bij?

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2003, 11:22:41 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 23:07:27 schreef Rianne:
Maar als je kijkt naar Godfashion en ziet hoe enorm veel jeugd daar naartoe gaat (niet alleen jeugd trouwens, ik zie telkens meer 'oudere' mensen), dan zie je dat hier echt behoefte aan is. Die behoefte heb ik ook.
Moet je bij de eredienst laten leiden door de behoeften van mensen? Door wiens behoeften dan? Je kunt toch nooit iedereen 'tevreden stellen'?

quote:

op 19 Jan 2003 23:07:27 schreef Rianne:
En het betekent heus niet dat de kerken dan maar een drumstel en een gitarist voor in de kerk moeten zetten, een grote beamer aanschaffen en een zangeres... maar er kunnen onderdelen uitgehaald worden om toch de kerkdiensten eigentijdser te maken.
Welke onderdelen dan?

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2003, 11:40:12 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 23:22:41 schreef Peter:
Moet je bij de eredienst laten leiden door de behoeften van mensen? Door wiens behoeften dan? Je kunt toch nooit iedereen 'tevreden stellen'?

Niet iedereen, wel veel.
Bachliefhebbers stel je tevreden met meer klassieke liederen in de kerk, jongeren met meer pop-achtige muziek, bijvoorbeeld. Wat is daar mis mee?
Ik vind het trouwens vreemd dat jij erover spreekt dat 'de kerkenraad' mensen 'tevreden moet stellen', dat je dat zo brengt. Als het goed is heeft de gemeente het zelf voor het zeggen, en zijn er wel oudsten aangesteld om te regeren, maar is dat 'regeren' meer 'dienen' dan 'commanderen'.
In de kerk *moet*  ruimte zijn voor iedereen, omdat de leden daar samenkomen om God te eren. Als jongeren net zo zeer lid zijn en deel uitmaken van de kerkgemeenschap als ouderen, lijkt mij dat ook qua vorm een kerkdienst/viering aan hen aangepast mag worden. En ook kán worden, en dat laatste is iets wat GF wél *bewijst*. Zij weten het evangelie wel in een vorm te gieten die veel jongeren aanspreekt, door heel eenvoudig aan te sluiten bij de jongerencultuur in taalgebruik, muziekstijl en toevoeging van beeldende elementen als drama. Daarvan kan een gemeente, net als haar kerkenraad leren dat het heel goed mogelijk is om díe jongeren die 's zondags op een kluitje achterin de kerkbanken hangen, en soms zelfs door de predikant aangesproken moeten worden op hun ongeïnteresseerde geklets & gedrag, aan te spreken met het evangelie.
Ben jij zelf wel eens naar GF of een andere 'jeugdkerk' geweest?

quote:

op 19 Jan 2003 23:22:41 schreef Peter:
Welke onderdelen dan?

Dat kan al heel simpel. Wat mij vanavond opviel aan GF was het appèl dat op je wordt uitgebracht, zeg maar de 'toepassing' van de gereformeerde preek. Laat de verhouding schriftuitleg:toepassing bij een gereformeerde preek ongeveer 9:1 zijn, bij GF is dit meer 3,5:6,5. Dat maakt een toespraakje erg duidelijk & erg concreet (wil iedereen die -ditenditwildoen- nu gaan staan).
Verder kun je ook eens kijken welke muziekinstrumenten door de jeugd ea in de kerk bespeeld worden, en daar groepjes uit zien te vormen die af en toe de begeleiding voor een kerkdienst voorbereiden en dan ook inderdaad begeleiden.
Je kunt kijken welke liederen de synode heeft vrijgegeven die ook de jeugd aanspreken, zoals E&R-liederen.
Je kunt als kerkenraad ook eigen initiatieven ontplooien op dat gebied (we zijn toch niet afhankelijk van een synodebesluit?).
Je kunt ervoor kiezen om iedereen eens in wijkbijeenkomsten oid een gaventest te laten doen, en dan bijbehorende taken creëren zodat iedereen een taak/plekje krijgt in de gemeente.

En verder:
in de V.S. zijn denominaties die (psalm)gezang niet met een orgel begeleiden maar een zangleider/aanbiddingsleider hebben ingesteld. Bij een aantal evangelische gemeenten is dit ook gebruikelijk. Het lijkt mij waarschijnlijk dat we ook in onze kerken wel mensen hebben die daarvoor geschikt zouden zijn. Wat mij betreft is het een soort moderne uitvoering van de voorzanger vroeger, die het peil van de gemeente weet op te schroeven.

Er zijn zo ontzettend veel om de kerkdiensten minder statisch in te vullen dan nu gebeurt.  Ik weet dat de liturgie met zorg is uitgedacht als dialoog tussen God en gemeente, en jaren en jaren zo heeft gefunctioneerd, maar daarom is het toch wel mogelijk daaraan dingen toe te voegen of af te doen?
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2003, 11:57:13 pm door Marloes »

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #26 Gepost op: januari 20, 2003, 01:06:58 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:40:12 schreef Marloes:
Ik vind het trouwens vreemd dat jij erover spreekt dat 'de kerkenraad' mensen 'tevreden moet stellen', dat je dat zo brengt.
Dat zijn ook niet mijn woorden! Ik lees in de pers, dat GF zich pas wil opheffen, als de kerk tegemoet gekomen is aan haar/zijn wensen.

quote:

In de kerk *moet* ruimte zijn voor iedereen,  omdat de leden daar samenkomen om God te eren.

Mee eens. Maar het punt is natuurlijk: HOE creëer je die ruimte?

quote:

Als jongeren net zo zeer lid zijn en deel uitmaken van de kerkgemeenschap als ouderen, lijkt mij dat ook qua vorm een kerkdienst/viering aan hen aangepast mag worden. En ook kán worden, en dat laatste is iets wat GF wél *bewijst*.

GF bewijst hoogstens dat je een kerkdienst zo kunt aanpassen, dat je daarmee tegemoet komt aan de wensen van een groep gelijkgestemden binnen een kerk. Dat is dus nog niet de hele kerk!

quote:

Dat kan al heel simpel. Wat mij vanavond opviel aan GF was het appèl dat op je wordt uitgebracht, zeg maar de 'toepassing' van de gereformeerde preek. Laat de verhouding schriftuitleg:toepassing bij een gereformeerde preek ongeveer 9:1 zijn, bij GF is dit meer 3,5:6,5. Dat maakt een toespraakje erg duidelijk & erg concreet (wil iedereen die -ditenditwildoen- nu gaan staan).

Maar het gevaar van oppervlakkigheid wordt zo wel groter! Er wordt ons al verweten (door de 40 CGK-predikanten) dat er te weinig diepgaande exegese in de preken zit! Zie ook verder het forum 'De preek'.

Met de rest van je suggesties ben ik helemaal, 100% eens! Ik ben daar erg blij mee en inderdaad, voor dit soort dingen zijn we niet aangewezen op een synode. Kan allemaal gewoon binnen de huidige kerkorde! Meteen doen!

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #27 Gepost op: januari 20, 2003, 08:58:17 am »
Marloes, geliefde zus, dankje voor het antwoord, je was me voor en ik ben het helemaal met je eens :))
(ook benieuwd wat je gister van GF vond, jullie waren alweer weg toen ik thuis kwam...)

Eigenlijk zouden meer mensen toch eens naar God Fashion moeten gaan om het met eigen ogen te zien. Je zult verbaasd staan van hoeveel mensen daar binnenstromen, hoeveel jeugd onder het bidden doodstil stil, hoe hard en enthousiast er meegezongen wordt en hoe kort en duidelijk de praatjes/preken zijn.

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #28 Gepost op: januari 20, 2003, 10:00:17 am »

quote:

op 20 Jan 2003 01:06:58 schreef Peter:
Ik vind het trouwens vreemd dat jij erover spreekt dat 'de kerkenraad' mensen 'tevreden moet stellen', dat je dat zo brengt.

Dat zijn ook niet mijn woorden! Ik lees in de pers, dat GF zich pas wil opheffen, als de kerk tegemoet gekomen is aan haar/zijn wensen.

Dat was niet wat ik bedoelde. Ik vind het vreemd dat voor allerlei activiteiten binnen een gemeente toestemming gevraagd moet worden aan een kerkenraad. Het lijkt mij, dat die raad er is om problemen op te lossen en het geheel wat in goede banen te leiden, terwijl de huidige situatie (=overal toestemming voor vragen) volgens mij niet hetzelfde is als een kerkenraad die de gemeente leidt/bestuurt. Een kerk is GEEN bedrijf, maar een levende gemeenschap van leden van Christus' bruid. Die leden moeten de mogelijkheid hebben zelf initiatieven te ontplooien zonder dat de kerkenraad daarin een beslissende stem heeft.
Ofwel: de leden moeten het gezicht van een gemeente bepalen, niet de kerkenraad.

quote:

GF bewijst hoogstens dat je een kerkdienst zo kunt aanpassen, dat je daarmee tegemoet komt aan de wensen van een groep gelijkgestemden binnen een kerk. Dat is dus nog niet de hele kerk!

En dat is al meer dan vaak als mogelijk verwacht wordt. Met kleine aanpassingen kun je een dienst dus zo aanpassen dat ook zij zich aangesproken voelen. Daaruit zijn best elementen te halen waardoor de normale zondagse eredienst aansprekender te maken is.  En wat mij betreft gaan we ook nog wat Johannes de Heer zingen om het de bejaarden naar de zin te maken ;)

quote:

Maar het gevaar van oppervlakkigheid wordt zo wel groter! Er wordt ons al verweten (door de 40 CGK-predikanten) dat er te weinig diepgaande exegese in de preken zit! Zie ook verder het forum 'De preek'.
Dat heb ik gelezen in het ND ja. Wat ik eruit opmaak is dat een aantal CGK-predikanten, die al bij voorbaat wist dat zij de preken van hun GKV-collega's niet kon goedkeuren wegens te weinig bevindelijkheid, een onderzoek uitvoerde waaruit zij concludeerden dat zij inderdaad gelijk hadden.
Voor dit onderzoek namen zij 48 preken van 20 predikanten, waarvan 12 preken van 1 predikant. Lijkt mij een ontstellend slecht opgezet onderzoek.  
Erg jammer dat dit de vooroordelen die onder hun achterban (en waarschijnlijk ook de lezers van het Reformatorisch Dagblad) leven slechts zal bevestigen.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2003, 10:06:00 am door Marloes »

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #29 Gepost op: januari 20, 2003, 11:13:33 am »

quote:

op 20 Jan 2003 08:58:17 schreef Rianne:
Marloes, geliefde zus, dankje voor het antwoord, je was me voor en ik ben het helemaal met je eens :))  

Het is toch niet waar? ;)

quote:

op 20 Jan 2003 08:58:17 schreef Rianne:
(ook benieuwd wat je gister van GF vond, jullie waren alweer weg toen ik thuis kwam...)

Tsja.. Ik stond niet op de meest handige plek, kon het niet allemaal goed verstaan (teksten vd liedjes toen de projector 't nog niet deed). Kunnen jullie niet eens een collecte organiseren om dat soort dingen te verbeteren?
Verder klonk het geluid wat schel, volgens E doordat het materiaal niet van superieure kwaliteit was.
Maar verder.. 't Was niet mijn muziekstijl ofzo, maar ik vind het prima als jij er wel van geniet. Ik heb daar niet echt commentaar op ofzo. 't Is wel eens leuk om te zien hoe jongeren creatief pogen te zijn, met op de achtergrond kritische ouderlingen ;)

Meindertd

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #30 Gepost op: januari 20, 2003, 02:32:27 pm »
Beste Peter

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op 16 jan 2003 22:58 schreef peter:

Dat was ook het kernwoord bij de Israëlieten in de woestijn, toen Mozes (en God) onzichtbaar waren geworden. Vervolgens maakten zij een gouden kalf ...  
--------------------------------------------------------------------------------

Een interesante vergelijking, ik had het zo niet bekeken. Jeugdkerk mogelijk als gouden kalf. Ik durf die stelling niet voor mijn rekening te nemen.

Echter ik bedoel een ander soort zien. Ik vroeg me af kunnen mijn kinderen (als ze wat ouder zijn) en anderen van mij zien dat mijn geloof echt is.  Kunnen mijn kinderen zien dat andere gemeenteleden echt geloven.

In plaats van meteen te wijzen naar anderen wou ik kijken waar ik zelf als zondig mens te kort schoot. En ik kwam tot de conclussie dat geloofsoverdracht geloofscommunicatie wal eens te kort kon schieten. (Dan bedoel ik niet de preek)

Laat ik merken aan anderen dat Jezus offer voor mij iets betekend. En laat u/jij dat aan anderen merken.

Dat is wat ik met zien bedoelde.  Ik wil graag dat mensen aan mij kunnen zien dat bepaalde veranderingen mij zeer doen. Zo doet het mij zeer dat een jeugdkerk nodig is. Zo heeft God "gemeente zijn" niet bedoeld. En ik maak me daar zorgen om. En zo maak ik me ook zorgen dat een schat aan ervaring (geloofsworsteling, zondebesef, geloofsrust) bij ouderen blijft liggen.  Ervaring die nodig is voor mijn geloof en voor de generaties na mij.

Maar in al die zorgen heb ik ook het houvast. Dat Christus zich een kerk vergaderd. Hij heeft alles in Zijn hand.

met vriendelijke groet

Meindert Dijkstra

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #31 Gepost op: januari 20, 2003, 03:46:42 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 14:32:27 schreef Meindertd:
En zo maak ik me ook zorgen dat een schat aan ervaring (geloofsworsteling, zondebesef, geloofsrust) bij ouderen blijft liggen.  Ervaring die nodig is voor mijn geloof en voor de generaties na mij.
Zolang er sprekers worden uitgenodigt op een GF of waar dan ook die bereidt zijn deze schat aan ervaring te delen met jongeren die op een andere manier uiting en inhoud willen geven aan hun geloof, maak ik mij daar geen zorgen over. Het is mi niet zozeer de inhoud die ten vuur ligt in deze discussie maar temeer de vorm. Wat weegt dan zwaarder is mijn vraag...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Meindertd

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #32 Gepost op: januari 21, 2003, 09:24:07 am »
Beste Martin,

De opmerking dat een schat aan ervaring blijft liggen sloeg niet op de jeugdkerk,
maar was bedoeld voor de gewone gemeente. En het is nou eenmaal zo dat niet iedereen een jeugdkerk bezoekt.

Ik denk dat discussie over en protesten tegen de vorm een diepere oorzaak hebben. Mensen worden emotioneel uit het evenwicht gehaald en vliegen daardoor in een weles nietes discussie. Maar over die diepere oorzaak wordt niet gepraat.

Ik ben van mening dat jeugdkerken uit de nood geboren zijn. Ze zouden niet nodig moeten zijn. Dus probeer ik te begrijpen en te verklaren wat er mis is in de kerk?  De reden waarom jeugdkerken nodig zijn (Dat is waar ik mij zorgen over maak). We zijn allen een lichaam en een hand kan niet zonder een voet of andersom. Dus de samenwerking tussen hand en voet lijkt verstoord. En mijns inziens is er dan gesprek nodig. (Volgens mij moeten we ons niet ingraven in twee kampen met verwijten over en weer, maar praten.

Ik hoop dat ik zo mijn punt nog wat duidelijker hebt gemaakt.

Meindert Dijkstra

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #33 Gepost op: januari 21, 2003, 01:42:39 pm »
In dat geval ben ik het helemaal met je eens, bedankt voor je verhelderende uitleg!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Meindertd

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #34 Gepost op: januari 22, 2003, 11:11:19 am »
Een vraag voor Rianne en Marloes,

Wat ik mij afvraag is wat julie echt missen in de "gewone" kerkdiensten. Zijn dat alleen nieuwere vormen, of hebben die vormen nog een andere doel? Ik heb geoppert (in een eerdere bijdrage) dat het niet meer zien van geloof bij anderen het achterligende reden is. Ik ben nieuwsgierig of ik dat werkelijk goed zie.

Meindert Dijkstra

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #35 Gepost op: januari 22, 2003, 09:22:29 pm »
Ik mis in de gewone kerkdiensten vooral het aansprekelijke... dus wel de vormen eigenlijk. Psalmen die behoorlijk ingewikkeld zijn (natuurlijk, goed lezen, nog eens lezen en nog eens lezen, dan begrijp je wel waar t over gaat, misschien moet ik meer moeite doen, maar toch zijn ze niet van toepassing op MIJ maar op bv dAVID), ik mis een betrokken jeugd, ik mis 'vreugde' van het geloven (die is er wel natuurlijk, maar je ziet er maar zo weinig van), ik mis een eigentijdse manier van God eren. Ik weet wel dat IK niet degene moet zijn die het allemaal maar fijn moet vinden, maar toch...
Onze kerk is veel meer van de tradities en de regeltjes, maar helaas veel minder van de echte geloofsBELEVING! Alleen ben ik het eens met de leer die wij hebben, dus ik zou niet over willen stappen op een andere kerk, puur om de vorm. Ik weet dat dat niet het belangrijkste is, en als het zo zou blijven als het nu gaat, zou ik toch in deze kerk blijven. Maar veranderingen: heel graag!

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #36 Gepost op: januari 22, 2003, 10:09:33 pm »

quote:

op 22 Jan 2003 11:11:19 schreef Meindertd:
Een vraag voor Rianne en Marloes,

Wat ik mij afvraag is wat julie echt missen in de "gewone" kerkdiensten. Zijn dat alleen nieuwere vormen, of hebben die vormen nog een andere doel? Ik heb geoppert (in een eerdere bijdrage) dat het niet meer zien van geloof bij anderen het achterligende reden is. Ik ben nieuwsgierig of ik dat werkelijk goed zie.

Meindert Dijkstra

Mij maken die vormen niet zo veel uit, tenminste voor mezelf. Ik ben bijv. niet zo gek op drama dat ik dat steeds in de kerk zou willen zien. Maar ik wil wél graag dat de psalmen opnieuw berijmd en van een melodie voorzien worden, omdat die ook vandaag nog belangrijk zijn terwijl ze nu vooral een 'stoffig' imago hebben. (En tussen haakjes: ik zou dan niet alleen de nieuwste berijming enzo willen gebruiken, maar gewoonweg alle berijmingen: Liedboek, 1773, vrijgemaakt, Datheen, enz.) ("Volken aller land / Klappert in de hand" zongen we ooit bij een geschiedenisles op 't Greijdanus :)) )
't Is wel waar dat er weinig mensen zijn die zomaar over hun geloof met je praten. Ik heb welgeteld één keer meegemaakt dat een ouder iemand mij vertelde over zijn bekering (zo had hij het zelf ervaren) en mij toewenste dat ik op een zelfde manier het geloof/God zou mogen ervaren. (Niet dat dit niet in mijn opvoeding oid aan bod kwam, ik heb het nu gewoon over 'mensen van de kerk'.)
Ik denk dat het niet (alleen) te maken heeft met het niet 'zien' van geloof bij je medekerkleden, maar meer ook met het zelf kunnen ervaren van je geloof. Dat doen mensen nu eenmaal graag op een manier die bij hun levensstijl en cultuur past, en ik ben van mening dat er voor al die subgroepjes in de gemeente ruimte moet zijn en mag zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2003, 10:16:07 pm door Marloes »

Bart

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #37 Gepost op: januari 24, 2003, 07:10:29 pm »
Ik hoor allemaal argumenten vóór en argumenten tégen de jeugdkerk. Ik vind alleen één ding zo raar: als het gaat om geloofsvragen, proberen we die altijd vanuit de bijbel te beantwoorden. Op grond van de bijbel komen we tot conclusies en standpunten. Maar als het dan gaat over de kerk, lijkt het wel alsof we praten over een door mensen ingestelde club, die we goed of slecht vinden lopen.

Kom nu eens met een visie op de kerk vanuit de bijbel. En beoordeel vanuit de bijbel de jeugdkerk. Wat is volgens de bijbel een eredienst? Kun je wel zeggen: wij nemen de vormen eigentijdse vormen (die uit een onchristelijke cultuur komen) en verpakken daarmee een gereformeerde boodschap? Kun je wel zeggen: ik ga een keer per maand naar de jeugddienst i.p.v. naar de officiële kerkdienst?

Als we vanuit de bijbel onze argumenten onderbouwen, wordt de discussie zuiverder. Dan werk je immers vanuit eenzelfde fundament. Ik denk dat dat nu te weinig gebeurt.

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #38 Gepost op: januari 24, 2003, 08:54:08 pm »
Als je vanuit de bijbel de jeugdkerk gaat beoordelen, kom je er al behoorlijk snel achter dat de jeugdkerk geen echte kerk is. Dit heeft Bert Bloem ergens anders op dit forum ook al gezegd.
Maar goed, afgelopen zondag heeft de spreker (ik weet zijn naam zo niet meer, Marcel nog iets, in elk geval heeft hij de jeugdkerken opgericht of helpen oprichten), uitgelegd waarom het jeugdkerk heet.
Hij kwam vroeger, toen hij volgens eigen zeggen nog ‘heiden’ was, ergens, wat iets van Powernight heette. Totdat bleek dat het iets christelijks was. Zijn reactie erop was:’dit gaat over Jezus, dit is een kerk!!’. Het is dus juist naar buiten toe, naar de niet-christenen, om te laten zien dat wat er gebeurt voor God is.
Dit woord is dus vooral gekozen om het naar buiten toe te laten zien. Niet om de jeugdkerken als echte kerk neer te zetten… Niet naar bínnen toe dus.

PS: ik zal wat dingen over Marcel en zijn verhaal misschien niet helemaal 100% goed hebben opgeschreven maar de strekking is wel duidelijk, neem ik aan.

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #39 Gepost op: januari 24, 2003, 11:17:58 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 19:10:29 schreef Bart:
Kom nu eens met een visie op de kerk vanuit de bijbel. En beoordeel vanuit de bijbel de jeugdkerk.

Kerk: Een gemeenschap van zo'n 50 à 60 gelovigen die bij elkaar in huis samenkomen, daar alles met elkaar delen, van geld tot maaltijden aan toe.

quote:

Wat is volgens de bijbel een eredienst?

In de bijbel vind ik geen christelijke erediensten.
Wel samenkomsten in de synagoge, op sabbat, en samenkomsten van christenen op zaterdagavond (=1e dag v.d. week) en doordeweeks, maar niet op de manier die wij nu kennen als de gebruikelijke 'eredienst'.

quote:

Kun je wel zeggen: wij nemen de vormen eigentijdse vormen (die uit een onchristelijke cultuur komen) en verpakken daarmee een gereformeerde boodschap? Kun je wel zeggen: ik ga een keer per maand naar de jeugddienst i.p.v. naar de officiële kerkdienst?

Ja, dat kan.
Onze eredienst is er om God te eren, dacht ik. God heeft niet laten beschrijven hoe we dat moeten doen, zodat het voornamelijk op onze subjectiviteit neerkomt.
Wij gebruiken de kerkdiensten ook om ervoor te zorgen dat iedereen steeds 'onder het Woord' zit en de kerkleer met veel herhalingen krijgt ingeprent.
Lijkt dat jou wel de bedoeling?

quote:

Als we vanuit de bijbel onze argumenten onderbouwen, wordt de discussie zuiverder. Dan werk je immers vanuit eenzelfde fundament. Ik denk dat dat nu te weinig gebeurt.

Dat zou kunnen, maar in dat geval zou ik beginnen met het openen van een nieuw forumpje om de huidige kerkvorm in discussie te stellen.
Zouden we niet als huisgemeenten moeten leven...? lijkt mij dan bijv. een vraag. Kijk, dingen als VVB (10-12% van je netto-inkomen) had men toen ook niet.
Bij ons is 'kerk' imho óvergeorganiseerd.

Meindertd

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #40 Gepost op: januari 27, 2003, 10:46:47 am »
Beste Bart,

Ik ben geen voorstander van om meteen in discusie te vliegen. Allereerst moeten we de diepere argumenten boven tafel halen, dat kan niet als je niet eerst goed naar elkaar luistert en interesse toont in elkaars standpunten. Als je niet weet wat een ander beweegt kom je in een discussie terecht van ik zie het zo en jij niet. PUNT.

Maar goed, omdat jij het vraagt?
Ik persoonlijk denk dat de praktijk en leer in overeenstemming moeten zijn.  Als ik om mij heen kijk twijfel ik of mijn broeders of zusters van harte naar de kerk gaan. Het lijkt meer een gewoonte te worden en als het niet uitkomt dan blijven we maar 's middags maar thuis. En om op bijbelse argumenten terecht te komen God heeft herhaaldelijk in zijn woord gewaarschuwd voor tempeldienst zonder hart. En ik denk dat je dat door mag trekken naar een eredienst zonder hart.

Andere bijbelse argumenten. Het valt af te leiden dat samenkomsten van de NT kerk een ontmoeting met God zelf was. Ook Paulus schrijft dat de samenkomsten ordelijk moeten verlopen. Ondermeer tot opbouw van de gemeente. Maar zoals Paulus het in een 1 kor 14 beschrijft, kom ik niet meteen op de orde van kampen of middelburg of etc.  Niet dat ik die ter discussie wil stellen, maar we moeten wel onderscheiden waar Goddelijke richtlijnen overgaan in menselijke overwegingen.

De andere kant God leert ons ook dat we een lichaam zijn met vele gaven. En het moet niet zo zijn dat een aantal leden van het lichaam niet meedoen tot opbouw van anderen. Wat dat betreft vind ik de jeugdkerk echt geen topper. Ik beschouw het op dit moment als een noodzakelijk kwaad.

Nu naar de toekomst:
Laten we vaststellen wat Gods richtlijnen zijn. Wat Menselijke overwegingen zijn. En laten we een discussie aangaan hoe Gods gemeente het beste opgebouwd word naast natuurlijk hoe god het beste geeerd kan worden.  

Nog even een knipoog naar de kleine gemeenten van 60 tot 70 man. handelingen 2:41-42. Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.

Het was niet allemaal kleinschallig.

Meindert Dijkstra

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #41 Gepost op: januari 27, 2003, 09:12:27 pm »

quote:

op 24 Jan 2003 23:17:58 schreef Marloes:
Wij gebruiken de kerkdiensten ook om ervoor te zorgen dat iedereen steeds 'onder het Woord' zit en de kerkleer met veel herhalingen krijgt ingeprent.
Ik snap best, dat je in een discussie af en toe niet ontkomt aan generaliseren, maar dit gaat me toch echt veel te ver. De kerkdienst als een soort onderdrukking neerzetten, nou moe!

quote:

Zouden we niet als huisgemeenten moeten leven...? lijkt mij dan bijv. een vraag. Bij ons is 'kerk' imho óvergeorganiseerd.
Een beetje flauw misschien, maar kijk eens op de site van Godfashion ... hoeveel organisatie/medewerkers er nodig zijn om één viering te regelen. En dan gaat het nog maar om alleen een 'dienst'! Geef dan zelf het goede voorbeeld en ga als een huisgemeente leven!

quote:

Kijk, dingen als VVB (10-12% van je netto-inkomen) had men toen ook niet.
Jullie zitten er warmpjes bij! :o

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #42 Gepost op: januari 27, 2003, 11:22:00 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 21:12:27 schreef Peter:
Ik snap best, dat je in een discussie af en toe niet ontkomt aan generaliseren, maar dit gaat me toch echt veel te ver. De kerkdienst als een soort onderdrukking neerzetten, nou moe!

:) Niet als onderdrukking, maar ik ken wel véél mensen/studenten die het meer zien als een 'sociale verplichting' dan iets wat ook voor jezelf nuttig is. En misschien wordt die uitdrukking 'onder het Woord' in de vrijg. kerk niet veel gebruikt, maar in andere kerken wel degelijk.

quote:

Een beetje flauw misschien, maar kijk eens op de site van Godfashion ... hoeveel organisatie/medewerkers er nodig zijn om één viering te regelen. En dan gaat het nog maar om alleen een 'dienst'! Geef dan zelf het goede voorbeeld en ga als een huisgemeente leven!

Lijkt mij wel een goed idee. Soort bijbelkring in-het-groot lijkt me een idealere gemeente dan de huidige vorm.

quote:

Hoezo? Ik heb gewoon een percentage genomen van wat de kerkenraad suggereert als zijnde een redelijke bijdrage voor de VVB, bij een modaal inkomen. Dan vraagt men blijkbaar (ruim) een netto maandsalaris. Zegt nog niets over mijn persoonlijke financiële situatie.

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #43 Gepost op: januari 27, 2003, 11:46:42 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 10:46:47 schreef Meindertd:
Nog even een knipoog naar de kleine gemeenten van 60 tot 70 man. handelingen 2:41-42. Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.
Het was niet allemaal kleinschallig.

Tjonge, wat een paleizen hadden ze toen! :)

Vers 46: Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #44 Gepost op: januari 28, 2003, 12:29:55 pm »
heej zus van Rianne ;) Leuk dat je hier zo actief mee doet :)

quote:

Bewijst de kerk momenteel niet het hetzelfde, maar dan voor een andere leeftijdsgroep?

Wat huisgemeentes betreft, ik denk dat je in de wijken binnen de kerk dan zoiets zou moeten beginnen,... ook door de week. Als je dit op zondag wil doen heb je wel dat je nog maar 1x in de 3 weken of zo een preek van een dominee hebt.... Ik zie dat huisgemeente-idee meer als iets naast de kerkdiensten, binnen je eigen wijk. Dat gebeurt al wel door middel van vereniging en zo.. maar wellicht kan er wel wat meer aandacht aan worden besteed.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #45 Gepost op: januari 28, 2003, 08:48:33 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 12:29:55 schreef Marnix:
Wat huisgemeentes betreft, ik denk dat je in de wijken binnen de kerk dan zoiets zou moeten beginnen,... ook door de week. Als je dit op zondag wil doen heb je wel dat je nog maar 1x in de 3 weken of zo een preek van een dominee hebt.... Ik zie dat huisgemeente-idee meer als iets naast de kerkdiensten, binnen je eigen wijk. Dat gebeurt al wel door middel van vereniging en zo.. maar wellicht kan er wel wat meer aandacht aan worden besteed.

Dag Marnix!
Wat jij noemt bestaat al wel, dan worden 't bijvoorbeeld 'cellen' genoemd (ook organisch hè).
Je kunt het naast de kerkdiensten doen, maar ook als vervanging. Wij hebben nu een onderscheid tussen 'leken' en 'professionals', wat je toen waarschijnlijk nog niet had. Leden van de gemeenten konden iig in de synagoge allemaal de torah uitleggen aan anderen (mits ze mannelijk waren). En het NT kent dingen als 'gave van profetie' enzo.  Bij ons is dat wel direct vastgespijkerd aan een ambt (ds is herder + leraar, ouderlingen ook) maar gezien de traditie in de synagoge vraag ik me af of dat de bedoeling was..

niek

• Weest blij te allen tijde!
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #46 Gepost op: januari 30, 2003, 12:36:46 pm »
Het is inderdaad mogelijk om dingen aan de liturgie toe te voegen. Maar laten we wel in ons achterhoofd houden wat Paulus schrijft in zijn brief aan de Romeinen. Hij schrijft dat wij moeten proberen om geen aanstoot aan andere mensen te geven. Als er dan een aantal mensen in de gemeente fel tegen vernieuwingen zijn is het m.i beter om geen dingen aan de liturgie toe te voegen. Wat is belangrijker: De eenheid van de gemeente of extra liederenom God te prijzen? Ik zelf sta wel positief tegenover meer liederen in de kerk, maar laten we in elk geval de eenheid in de kerk vasthouden. Straks komen er nog meer kerkscheuringen vanwege de liturgie. Laten we proberen om de aanvullende liederen niet tijdens de kerkdienst te zingen, maar daar waar mensen er in elk geval geen aanstoot aan nemen en iedereen! met een juichend hart die liederen kan zingen.
Echter, als de gehele gemeente geen problemen heeft met de nieuwe liederen, kunnen ze natuurlijk gezongen worden. Het wordt in veel gemeenten ook al lang gedaan!

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #47 Gepost op: januari 30, 2003, 07:33:40 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 23:22:00 schreef Marloes:

Hoezo? Ik heb gewoon een percentage genomen van wat de kerkenraad suggereert als zijnde een redelijke bijdrage voor de VVB, bij een modaal inkomen. Dan vraagt men blijkbaar (ruim) een netto maandsalaris. Zegt nog niets over mijn persoonlijke financiële situatie.
Ik bedoelde, dat als iedereen in jullie gemeente een dergelijk percentage betaalt, jullie boekhouder wel tevreden zal zijn! Verder no offense.

quote:

Niet als onderdrukking, maar ik ken wel véél mensen/studenten die het meer zien als een 'sociale verplichting' dan iets wat ook voor jezelf nuttig is.

'sociale verplichting': dan doe je het voor andere mensen.
iets wat voor jezelf nuttig is: dan doe je het voor jezelf.
Zou iedereen op deze manier aankijken tegen de huidige kerkdiensten in de GKV? Of zouden er ook mensen zijn, die samen met de hele gemeente als lichaam van Christus God ontmoeten?

quote:

Lijkt mij wel een goed idee. Soort bijbelkring in-het-groot lijkt me een idealere gemeente dan de huidige vorm.
Hoe stel je je dat voor? Wat is precies het verschil?

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #48 Gepost op: januari 30, 2003, 07:59:57 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 19:33:40 schreef Peter:
Ik bedoelde, dat als iedereen in jullie gemeente een dergelijk percentage betaalt, jullie boekhouder wel tevreden zal zijn! Verder no offense.

OK. Helaas is de boekhouder denk ik niet zo erg tevreden :) (of eigenlijk moet ik natuurlijk :(( neerzetten uit meelevendheid)..

quote:

'sociale verplichting': dan doe je het voor andere mensen.
iets wat voor jezelf nuttig is: dan doe je het voor jezelf.
Zou iedereen op deze manier aankijken tegen de huidige kerkdiensten in de GKV?

Niet iedereen, maar ik ben bang dat er nogal wat mensen zijn die het als een verplichting zien.

quote:

Of zouden er ook mensen zijn, die samen met de hele gemeente als lichaam van Christus God ontmoeten?

Vast wel. Maar lang niet iedereen denkt er zo over, voor zover ik weet.
En het lichaam van Christus lijkt mij eerder de onzichtbare dan de zichtbare kerk.

quote:

Hoe stel je je dat voor? Wat is precies het verschil?
Kleine groepen, actief betrokken, iedereen mag elkaar 'leren', 'onderwijzen', zodat je meer variatie hebt en dus een onderwerp completer kunt belichten. Iedereen heeft dan meer gelegenheid zelf verantwoordelijkheid te nemen, als je met een kleine groep bent moet je dat ook wel. Alleen consumeren wodt dan onmogelijk. (Als je op school een opdracht maakt met 3 mensen en eentje drukt zich steeds, dan spreek je die persoon daarop sneller aan dan wanneer je met 1000 mensen bent en er zijn er 75 die niet meedoen.)

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #49 Gepost op: januari 30, 2003, 11:15:55 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 19:59:57 schreef Marloes:
Niet iedereen, maar ik ben bang dat er nogal wat mensen zijn die het als een verplichting zien.

Zolang het geen sociale verplichting (opgelegd door mensen) is, maar een verplichting die door God wordt opgelegd, vind ik daar niets mis mee. God verplicht ons wel meer; hij roept ons om Hem te ontmoeten.

quote:

En het lichaam van Christus lijkt mij eerder de onzichtbare dan de zichtbare kerk.

Heb je gelijk in. Maar wil dat zeggen, dat de zichtbare kerk geen vorm hoeft te geven aan het lichaam van Christus? Zie I Kor. 12:12-27.

quote:

Kleine groepen, actief betrokken, iedereen mag elkaar 'leren', 'onderwijzen', zodat je meer variatie hebt en dus een onderwerp completer kunt belichten.

Lees nog even door: I Kor. 12:28-31
God zelf geeft aan de kerk structuur. Natuurlijk is de menselijke invulling hiervan niet altijd perfect, maar toch wel in de lijn van de Bijbel.