Auteur Topic: 40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren  (gelezen 30397 keer)

henderik

• Bekijk profiel
40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren
« Reactie #50 Gepost op: maart 01, 2004, 09:31:12 pm »
Wat Wilhelmina zegt spreekt me aan. Daarnaast dit:

De persoon Warren ken ik niet. Nooit gezien of gehoord. Nu wel recent twee boeken van hem gelezen: Doelgerichte gemeente en Doelgericht leven.
Over zijn christen-zijn heb ik geen ervaringsbeeld. Bij de navolgende opmerkingen laat ik daarom liggen zaken die met zijn christen-zijn te maken hebben.

Bijdragen als van Warren, ook het boek ‘Doelgerichte gemeente’ vallen op omdat ze geschreven worden door mensen
- die weten wat ze willen
- een missie en visie hebben
- communicatief geëxperimenteerd hebben
- feed back op prijs stellen
- veel mensen spreken en kennen.
Dat valt mij op mede omdat ik regelmatig in andere situaties bijdragen, onder andere in preekvorm meemaak.

Dat neemt niet weg dat ik er van uit ga dat een aantal GKV-ers deze boeken vandaag niet zullen kunnen uitlezen. Voor hen zijn ze gewoon te vroeg. Nog niet aan toe.
Henderik

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 02, 2004, 10:06:12 am »

quote:

op 01 Mar 2004 18:32:20 schreef Wilhelmina:
Ik weet ook dat de echte theologen, en dat zijn vaak de GKVers, althans dat doen ze ons graag geloven  ;)  meteen beginnen met de grondtekst, het Grieks of het Hebreeuws, of het al of niet uit hun verband gerukt zijn en wat je al niet meer kan aanvoeren als je zegt nogal veel letters te hebben gegeten.

Het zal je verbazen, maar ik ben het wat dit betreft 100% met je eens.  :)

In mijn ogen zijn er minstens twee vormen van "verkeerd" Bijbelgebruik:

1. Het lukraak overal opplakken van Bijbelteksten die toevallig de juiste "klank" hebben om daarmee argumenten te onderbouwen.
Waarom is dit gevaarlijk? Omdat je op deze manier uit de Bijbel kunt halen wat je wilt. Je kunt met deze manier van Bijbelteksten toepassen aantonen dat slavernij en polygamie is toegestaan, dat het niet erg is om dronken te worden, dat je gerust ruzie mag maken en kindertjes van je vijanden tegen rotsen kapot slaan. Een christen zal de Bijbel niet snel op deze manier gebruiken, maar het gevaar is reëel: de Bijbel werd op deze manier gebruikt om slavernij goed te praten in het Zuiden van de USA. Niet-christenen gebruiken de Bijbel ook vaak op deze manier om het geloof onderuit te halen. De Bijbel niet als een geheel zien kan uitmonden in het gebruiken van allerhande teksten om in je eigen straatje in te passen.

Een voorbeeld hiervan heb ik vorige week op mijn Bijbelkring van een evangelische gemeente meegemaakt. De vergelijking van de goede wijnboer werd aangehaald om aan te tonen dat je in de hemel beloningen ontvangt voor je werk, en dat dat een reden moet zijn om hier hard te werken. Daarvoor lazen we de vergelijking voor de helft. Het gedeelte waar het in die vergelijking volgens mij om gáát, namelijk het stuk waarin blijkt dat iedereen hetzelfde ontvangt van de goede wijnboer, werd gewoon weggelaten! Het gaat hier nu even niet om het onderwerp (er zijn best teksten aan te voeren die er wél op wijzen dat je beloning zult ontvangen) maar om het Bijbelgebruik. Bewust de clue van een gelijkenis weglaten omdat het zonder dat beter in jouw argumentatie past, is volgens mij niet juist.

2. Het ongenuanceerd "in die tijd en cultuur" stikkertje op alle Bijbelteksten plakken.
Dit is de "fout" van de amateurtheologen waar jij tegen ageert, terecht overigens. Als je bijvoorbeeld de psalmen terugbrengt tot verhalen die een herdersjongen opschreef dan ontgaan alle verwijzingen naar Gods reddingswerk en Christus je. Dan zijn ze nog steeds heel mooi, maar je mist wel iets. Net als het moeilijk doen over komma's en grondtekst-betekenissen terwijl je de boodschap van een zin links laat liggen. Ik geloof heel sterk dat Bijbelteksten "dubbele bodems" hebben, dus dat een psalm meer kan betekenen dan dat de psalmdichter zelf wist toen hij het schreef. Dit kan in mijn ogen zelfs voorkomen in heidense teksten, denk aan Vergilius die vlak voor Christus' geboorte schreef "Het Kind zal neerdalen van de hoogste hemelen en de tijden van paradijselijke onschuld zullen wederkeren". Als je zoiets leest wrijf je als christen wel even je ogen uit. Vergilius doelde hier waarschijnlijk op keizer Augustus, maar het kan heel goed zijn dat hij meer schreef dan hij zelf wist. Enfin, de Bijbel te ver terugbrengen naar het Israel van het jaar 0 is volgens mij ook "fout" Bijbelgebruik.

Wat ik bedoelde met het "in de context" lezen van teksten, is dat je een gelijkenis in zijn geheel neemt, een verhaal leest als een verhaal en niet hap-snap een paar woorden eruit vist. Je moet proberen alles te zien in het licht van de hele Bijbel.

Nu zeg ik niet dat Rick Warren het helemaal verkeerd doet, maar in mijn ogen neigt hij een beetje naar fout 1, wat overigens ook héél goed aan mijn ogen zou kunnen liggen, dus we gaan vrolijk door met PDL. Dag 6, die ik vandaag las, ben ik best enthousiast over.  :)
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 02, 2004, 10:09:22 am »
Ach ja, Rick Warren...

Lees liever eens wat van Augustinus mensen, dan allemaal achter zo'n zweverige Amerikaanse goeroe aan te huppelen.

;)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 02, 2004, 10:49:36 am »

quote:

op 02 Mar 2004 10:09:22 schreef Pleun:
Ach ja, Rick Warren...

Lees liever eens wat van Augustinus mensen, dan allemaal achter zo'n zweverige Amerikaanse goeroe aan te huppelen.

;)

Mod. volgens mij ben je off topic.
Maar ik ga even met je mee, zolang je me toestaat.
- Dus zo kill je nu zo een discussie?
- Dus zo doe je mensen eer aan?
- Uw liefde zij alle mensen bekend?
Henderik

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 02, 2004, 11:21:04 am »

quote:

op 02 Mar 2004 10:49:36 schreef henderik:
[...]

Mod. volgens mij ben je off topic.

Sorry. Ik ben ook het stoutste jongetje van de klas.

quote:

Maar ik ga even met je mee, zolang je me toestaat.
- Dus zo kill je nu zo een discussie?

Nee hoor, ga gerust verder.

quote:

- Dus zo doe je mensen eer aan?

Ik doe alleen God eer aan :+

quote:

- Uw liefde zij alle mensen bekend?

Niet allemaal denk ik, maar dat geeft niet... ik heb fans genoeg. :+

Terug ontopic maar weer.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 02, 2004, 12:29:47 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 10:09:22 schreef Pleun:
Ach ja, Rick Warren...

;)
Toch denk ik dat je Warren meer recht doet als je hem onderzoekt op een manier zoals Bumblebee doet... Afgaan op uiterlijkheden, vooroordelen en (uit zijn verband gerukte) citaten is niet de manier die ik van jou verwacht had....  ;(

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 02, 2004, 12:32:48 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 12:29:47 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Toch denk ik dat je Warren meer recht doet als je hem onderzoekt op een manier zoals Bumblebee doet...

Waarom zou ik? Soms weet ik gewoon dat iets niks (voor mij) is. De Playboy hoef ik ook niet te kopen om te kunnen inzien dat ik het niet hoef.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 02, 2004, 12:36:01 pm »
topic opgeschoond.

We discussieren inhoudelijk over Warren. Of niet. Persoonlijke aversie dient te worden onderbouwd om nuttig te zijn in deze discussie.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 02, 2004, 12:37:36 pm »
O-)  O-)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 02, 2004, 12:37:48 pm »
HEE!!  :(

Mijn kilometers lange bijdrage ging wel voor een groot deel over Warren en die is gewoon WEG! Het feit dat daar ook een apart topiv over is, wil niet zeggen dat dat hier niet van belang kan zijn!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 02, 2004, 12:37:56 pm »
Dag 6: Het leven is een tijdelijke opdracht

Warren maakt een terecht punt dat christenen vaak vergeten dat ze een burger van Gods koninkrijk zijn. Ze zijn vaak loyaler aan deze wereld dan aan God Koninkrijk. Fijn om daar weer bij bepaald te worden, maar wat doen we met deze boodschap?

Ik heb maar niet de Bijbelteksten gecontroleerd. Ik weet nou hoe hij naar de Bijbel verwijst, dus ik houd daar rekening mee. Als ik echt heel iets raars lees zoek ik het wel weer op...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 02, 2004, 12:38:58 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 12:37:48 schreef Bumblebee:
HEE!!  :(

Mijn kilometers lange bijdrage ging wel voor een groot deel over Warren en die is gewoon WEG! Het feit dat daar ook een apart topiv over is, wil niet zeggen dat dat hier niet van belang kan zijn!

was dat niet helemaal hetzelfde dan?
je zegt in het andere topic zelf dat het hier off-topic was. :?
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2004, 12:55:39 pm door Pulpeet »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 02, 2004, 12:57:26 pm »
Nee.

Het verhaal hier ging voor een groot deel over Warren, over zijn Bijbelgebruik en over dag 6 van PDL waar ik enthousiast over was.

In dat andere topic heb ik zonder persoonlijk te worden, alleen die delen gezet die puur over "vormen van Bijbelgebruik" gaan. Dat had niets met Warren te maken.

Nou goed, het doet er ook niet zoveel toe.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 02, 2004, 01:11:20 pm »
Ik vind het niet erg om dingen te lezen die niet nieuw zijn. Vaak worden ze toch weer van een andere kant bekeken en het is goed om er weer eens over na te denken. In de kerk worden immers ook elke zondag de tien geboden gelezen en er wordt weer uit de bijbel gepreekt, dus dat is vaak ook niet nieuw voor je. En toch is het goed om het weer te horen en eraan herinnerd te worden.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 02, 2004, 02:21:17 pm »
Ik ben inmiddels bij dag 7 aanbeland. Moest zondag even twee dagen lezen in verband met de drukte :(.

Het volgende valt me op:
- Het boek is eerder bestemd voor 40 weken in plaats van 40 dagen aangezien de vragen die er aan het einde van elk hoofdstuk gesteld worden vrij groot zijn. In al mijn mannelijkheid kan ik niet met al teveel dingen dan wel vragen tegelijk bezig zijn. Maar:
- Warren is wel duidelijk, het gaat niet om ons, en dat is een boodschap die mij wel confronteerd. Ook in de dingen die we voor God doen gaat het niet om ons of om wat wij presteren. Hij zet me weer duidelijk op mijn plek in het machtig geschapen universum.
- Ik had al een vermoeden wat betreft mijn doel in mijn leven en dat werd gelukkig bevestigd in hoofdstuk 7. Een bemoedigend hoofdstuk duzzz..
Ben benieuwd wat hij nog meer te vertellen heeft.

Overigens: Warren heeft niet de gave van het schrijven gekregen maar doet zijn best. Laten we dit boek op een postmoderne manier lezen: Haal er uit wat er in zit!!!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 03, 2004, 10:17:06 am »
Omdat ik nog benieuwd ben naar Wilhelmina's reactie op mijn per abuis verwijderde verhaal, heb ik het toch maar weer in ere hersteld  :)

quote:

op 01 Mar 2004 18:32:20 schreef Wilhelmina:
Ik weet ook dat de echte theologen, en dat zijn vaak de GKVers, althans dat doen ze ons graag geloven meteen beginnen met de grondtekst, het Grieks of het Hebreeuws, of het al of niet uit hun verband gerukt zijn en wat je al niet meer kan aanvoeren als je zegt nogal veel letters te hebben gegeten.

Hm, ik zie wat je wilt zeggen, en ik ben het met je eens. Laat ik eerst eens uitleggen wat ik precies bedoelde met "in de context lezen" want dat is juist niet wat jij hierboven beschrijft.

In mijn ogen zijn er (minstens) twee vormen van "verkeerd" Bijbelgebruik:

1. Het ongenuanceerd "in die tijd en cultuur" stikkertje op alle Bijbelteksten plakken.
Dit is de "fout" van de amateurtheologen waar jij tegen ageert, terecht overigens. Als je bijvoorbeeld de psalmen terugbrengt tot verhalen die een herdersjongen opschreef dan ontgaan alle verwijzingen naar Gods reddingswerk en Christus je. Dan zijn ze nog steeds heel mooi, maar je mist wel iets. Net als het moeilijk doen over komma's en grondtekst-betekenissen terwijl je de boodschap van een zin links laat liggen. Ik geloof heel sterk dat Bijbelteksten "dubbele bodems" hebben, dus dat een psalm meer kan betekenen dan dat de psalmdichter zelf wist toen hij het schreef. Dit kan in mijn ogen zelfs voorkomen in heidense teksten, denk aan Vergilius die vlak voor Christus' geboorte schreef "Het Kind zal neerdalen van de hoogste hemelen en de tijden van paradijselijke onschuld zullen wederkeren". Als je zoiets leest wrijf je als christen wel even je ogen uit. Vergilius doelde hier waarschijnlijk op keizer Augustus, maar het kan heel goed zijn dat hij meer schreef dan hij zelf wist. Enfin, de Bijbel te ver terugbrengen naar het Israel van het jaar 0 is volgens mij ook "fout" Bijbelgebruik.

2. Het lukraak overal opplakken van Bijbelteksten die toevallig de juiste "klank" hebben om daarmee argumenten te onderbouwen.
Waarom is dit gevaarlijk? Omdat je op deze manier uit de Bijbel kunt halen wat je wilt. Je kunt met deze manier van Bijbelteksten toepassen aantonen dat slavernij en polygamie is toegestaan, dat het niet erg is om dronken te worden, dat je gerust ruzie mag maken en kindertjes van je vijanden tegen rotsen kapot slaan. Een christen zal de Bijbel niet snel op deze manier gebruiken, maar het gevaar is reëel: de Bijbel werd op deze manier gebruikt om slavernij goed te praten in het Zuiden van de USA. Niet-christenen gebruiken de Bijbel ook vaak op deze manier om het geloof onderuit te halen. De Bijbel niet als een geheel zien kan uitmonden in het gebruiken van allerhande teksten om in je eigen straatje in te passen.

Een voorbeeld hiervan heb ik vorige week op mijn Bijbelkring van een evangelische gemeente meegemaakt. De vergelijking van de goede wijnboer werd aangehaald om aan te tonen dat je in de hemel beloningen ontvangt voor je werk, en dat dat een reden moet zijn om hier hard te werken. Daarvoor lazen we de vergelijking voor de helft. Het gedeelte waar het in die vergelijking volgens mij om gáát, namelijk het stuk waarin blijkt dat iedereen hetzelfde ontvangt van de goede wijnboer, werd gewoon weggelaten! Het gaat hier nu even niet om het onderwerp (er zijn best teksten aan te voeren die er wél op wijzen dat je beloning zult ontvangen) maar om het Bijbelgebruik. Bewust de clue van een gelijkenis weglaten omdat het zonder dat beter in jouw argumentatie past, is volgens mij niet juist.

Dit laatste Bijbelgebruik, hier natuurlijk overdreven neergezet, is waar Warren zich in mijn ogen "schuldig aan maakt".

Context?
Wat ik bedoel met het "in de context" lezen van teksten, is dat je een gelijkenis in zijn geheel neemt, een verhaal leest als een verhaal en niet hap-snap een paar woorden eruit vist. Je moet proberen alles te zien in het licht van de hele Bijbel.

quote:

En soms kunnen enkele teksten, zonder enig verband, levensveranderend werken. Als Gods Geest er kracht aan verleend, zullen ze hun werk doen, ongeacht het verband waar ze volgens geleerden in zouden moeten horen of welke grondtekst dan ook. Het komt hoe dan ook uit de bijbel, en als het mensen tot God brengt, heeft God het gebruikt.

[...]

Als dit boek er de reden van is, om mensen dichter bij het hart van God te brengen dan zie ik liever dat dit boek gelezen wordt, dan welk ander theologisch o zo verantwoord boek, waarbij je niet verder komt dan de eerste bladzijde.
Ik vraag me dus af of dit soort Bijbelgebruik mensen dichter bij het hart en het doel van God brengt, of dichter bij de mening en het doel van de betreffende betoger (in dit geval Warren). Wat Jezus volgens mij deed was het weer terug in hun verband brengen van de Schriften, uitleggen, op de juiste manier interpreteren, vervolmaken. Lukraak met teksten rondgooien en daar de meest verregaande conclusies aan verbinden was juist wat de Farizeeën deden.

O ja, wat ik de vorige keer ook had gezegd en nu ben vergeten is het volgende:
Dag 6 vond ik erg leuk maar vandaag had ik weer grote kriebels. Eens kijken hoe het verder gaat. Vanavond hebben we onze eerste kring over de eerste week.  :)

quote:

Hendrik
Dat neemt niet weg dat ik er van uit ga dat een aantal GKV-ers deze boeken vandaag niet zullen kunnen uitlezen. Voor hen zijn ze gewoon te vroeg. Nog niet aan toe.
Ik kan er ook niet zo best tegen dat "het er niet mee eens zijn" of "het anders zien" nogal eens wordt vertaald met "nog niet aan toe zijn". Alsof je een betere gelovige wordt naarmate je meer een Warren-gelovige bent!

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 03, 2004, 10:34:37 am »
Als GKV –ers willen we graag precies zijn.Echter als je grotere plaatje eenzijdig is ga je toch de bocht uit.
Het plaatje van Warren is anders dan wat ik in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) beleef:
- veel meer leiding
- bewuster en gerichter gebruikt van de gemeenschap der heiligen
- meer oog voor heilig leven en het koninkrijk van God nu al ten dele
- gericht gaven gebruiken
- intergraal aandacht voor evangelisatie.
Ik vraag me dus af of we niet voorzichtiger met onze kritiek op het tekstgebruik van Warren moeten zijn.

Daarnaast hebben wij GKV–ers naar ik van Ohman (emeritus Oude Testament) begrepen dat je de bijbel graag strak lezen, waar broeder Paulus bijvoorbeeld in de Romeinen brief teksten uit het Oude Testament heel losjes gebruikt. Zonder Warren en Paulus op één lijn te zetten nodigt ook dit te weten wel uit voorzichtig te zijn met onze tong.
Met vriendelijke groet,
Koos

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 03, 2004, 10:39:08 am »

quote:

op 03 Mar 2004 10:34:37 schreef Koos van Loo:
Daarnaast hebben wij GKV–ers naar ik van Ohman (emeritus Oude Testament) begrepen dat je de bijbel graag strak lezen, waar broeder Paulus bijvoorbeeld in de Romeinen brief teksten uit het Oude Testament heel losjes gebruikt. Zonder Warren en Paulus op één lijn te zetten nodigt ook dit te weten wel uit voorzichtig te zijn met onze tong.

Paulus was een Farizeeër!
Ik denk niet dat hij teksten uit het OT "losjes" gebruikte en dat hij meer van het OT wist dan broeder Ohman.
Er moet nog héél wat gebeuren voordat ik Paulus op één lijn met Warren zet.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 03, 2004, 10:44:26 am »

quote:

op 03 Mar 2004 10:39:08 schreef Bumblebee:
[...]

Paulus was een Farizeeër!
Ik denk niet dat hij teksten uit het OT "losjes" gebruikte en dat hij meer van het OT wist dan broeder Ohman.
Er moet nog héél wat gebeuren voordat ik Paulus op één lijn met Warren zet.
Wat ben je snel :)
Met vriendelijke groet,
Koos

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 03, 2004, 04:46:34 pm »
Los van al onze vrijgemaakte beslommeringen over Bijbelgebruik heb ik vandaag vol goede moed dag 8 gelezen.
Dag 8 ging over aanbidding, een onderwerp waar ik al wat meer over gelezen had (voor de liefhebbers: "Een leven van aanbidding" van Marcos Witt. voor slechts 5,95 eurootjes te verkrijgen). Het was goed om als muzikant te horen dat aanbidding helemaal niets met muziek te maken heeft maar met een levensstijl. Daar heeft Warren een goed punt. Het een hele dag bewust zijn dat God aanwezig is in alle activiteiten, is een hele opgave.... Het zette mij aan het denken: hoe breng ik mijn dag door? Ben ik mij er van bewust dat Hij continu aanwezig is? Geef ik Hem wel de eer of doe ik dit alleen maar om mij er zelf beter van te voelen. Zelfs in onze aanbidding zijn we vaak op ons zelf gericht: "Ik heb zo lekker gezongen vandaag" is een veelgehoorde kreet na de dienst bij ons in de GKV.....

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 03, 2004, 05:35:43 pm »
waarom lees jij al dag 8? Lees jij wel op zondag of ben je een dag eerder begonnen?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 04, 2004, 09:14:53 am »

quote:

op 03 Mar 2004 16:46:34 schreef paolo:
(voor de liefhebbers: "Een leven van aanbidding" van Marcos Witt. voor slechts 5,95 eurootjes te verkrijgen). Het was goed om als muzikant te horen dat aanbidding helemaal niets met muziek te maken heeft maar met een levensstijl.

Ik vond vandaag ook een goede dag.
Grappig dat je de Witt noemt, ik moest ook gelijk aan hem denken (eerlijk gezegd vond ik dat een waardeloos boek maar ik durf het bijna niet op te schrijven want het lijkt wel of ik negatief ben over alle boeken die er op het forum worden genoemd. Maar dat is niet zo, hoor. Ik heb ook heel erg veel hele gave christelijke boeken gelezen) omdat de Witt juist WEL dat onderscheid maakt tussen lofprijsliederen en aanbiddingsliederen. Hij gebruik daarbij een voorbeeld waarin hij vertelt over zijn kinderen, volgens mij direkt in het begin.

Wat mij vooral heel erg aansprak is dat Warren zei dat je de gewone dagelijkse dingen OOK aan God kunt opdragen en ze tot Zijn eer kunt doen. Dus als jij je man of vrouw liefhebt, je werk doet, je kinderen opvoedt, en je doet dat volgens zijn eer, dan is dat God aanbidden met jouw leven. Daarvoor hoef je dus niet volcontinu met je armen te zwaaien en te jubelen (dat moet/mag natuurlijk OOK, voordat er hier weer mensen woest worden  ;)  ) maar kun je ook je dagelijkse gang gaan zolang je alles wat je doet opdraagt aan Jezus. (is natuurlijk al moeilijk genoeg).

@Lalage: wij zijn donderdag begonnen omdat we op de woensdagen kringbijeenkomsten hebben, gisteren dus over de eerste 7 hoofdstukken. Was erg leuk.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 04, 2004, 10:55:50 am »

quote:

op 04 Mar 2004 09:14:53 schreef Bumblebee:
[...]
Daarvoor hoef je dus niet volcontinu met je armen te zwaaien en te jubelen (dat moet/mag natuurlijk OOK, voordat er hier weer mensen woest worden  ;)  )

Als het er maar niet voor in de plaats komt. En aanbidding is in evangelische kringen vaak een stuk ingetogener dan wat jij ons nu weer wil doen geloven.

Enne, Marcos Witt? Gewoon lezen, erg goed.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 04, 2004, 11:03:45 am »

quote:

op 04 Mar 2004 10:55:50 schreef Wilhelmina:
Als het er maar niet voor in de plaats komt. En aanbidding is in evangelische kringen vaak een stuk ingetogener dan wat jij ons nu weer wil doen geloven.
Enne, Marcos Witt? Gewoon lezen, erg goed.

*Zucht*

Wie noemt het woord evangelische kringen?

En hoezo, "nu weer wilt doen geloven"? Jij doet net of het mijn missie is om de lezers hier een verkeerd beeld van evangelische kringen te geven!

Ik zei dit omdat ik me er vaak zelf schuldig over voel dat ik NIET de ganse dag loop te dansen en dat ik blij was te lezen dat je God ook eert als je je ouders helpt in de tuin.

Enne, Marcos Witt? Gewoon lezen inderdaad, en trek zelf je conclusies of hij goed is of niet.

//Edit
Lees jij eigenlijk ook wel eens iets positiefs of vat je alles op als een persoonlijke aanval op "de evangelischen"?
Hierboven heb ik een heel verhaal geschreven waarin ik het voor een groot deel met je eens ben over Bijbelgebruik waar je compleet aan voorbij gaat. Bovendien was ik erg positief over Warren in mijn laatste post, juist omdat hij het oneens is met Witt. Hoe kun jij het nou met allebei eens zijn? Dat snap ik dus niet. Volgens mij is dat eerder een vastbeslotenheid van jou om het per definitie met alles wat evangelisch is eens te zijn dan dat ik nou constant "weer eens" verhaaltjes rondstrooi over de evangelische kringen.

Ja sorry maar ik voel me een beetje aangevallen. Doe ik zo m'n best   :(
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2004, 11:26:24 am door Bumblebee »

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 04, 2004, 11:34:24 am »
Even over die bijbelteksten:

Ik ben het boek in het engels aan het lezen, en omdat Rick Warren veel verschillende bijbelvertalingen of benaderingen gebruikt, om precies te zijn 15, sluiten zijn teksten prima aan op het punt dat hij wil maken.
Probleem van vertalen is uiteraard dat dat niet altijd zo naadloos gaat in het nederlands. Dat dat wordt betiteld als 'tekstensmijterij' vind ik een beetje kortzichtig als je niet de engelse versie leest.

Overigens is de engelse versie duurder, staan er verschrikkelijk slechte plaatjes in (met alle respect voor de tekenaar), en staan alle tekstverwijzingen achterin in een lijst - wat ik persoonlijk enorm onhandig vind omdat ik dat telkens wil opzoeken.

Het is leuk om te merken dat er enorm veel over deze 40dagentijdmeteenboekje gesproken wordt in onze gemeente. Ik heb in de afgelopen drie dagen (geen weekend) met wel zeven mensen (los van elkaar) erover gesproken zonder dat ik er zelf over begon. Hype heeft als woord een nare bijsmaak, ik zou liever willen zeggen: het leeft in onze gemeente en dat heeft als uitwerking vertrouwen naar elkaar toe en onderlinge toerusting. Opbouwend dus.

Jos Smit - Amsterdam

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 04, 2004, 01:38:21 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 10:17:06 schreef Bumblebee:
[...]

Ik kan er ook niet zo best tegen dat "het er niet mee eens zijn" of "het anders zien" nogal eens wordt vertaald met "nog niet aan toe zijn". Alsof je een betere gelovige wordt naarmate je meer een Warren-gelovige bent!

Toen ik schreef wat ik schreef dacht ik aan wat anderen zelf tegen mij zeiden over merken dat ze vroeger nog niet zo ver waren.
Moet je wat ik schreef dan niet zo zeggen?
Henderik

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 04, 2004, 01:44:55 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 13:38:21 schreef henderik:
[...]
Moet je wat ik schreef dan niet zo zeggen?
Je mag best vinden dat jij verder bent dan anderen. Maar het is imho niet zo verstandig om dat zo te laten merken. Komt een beetje neerbuigend over en is dus niet goed voor de discussie. :)

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 05, 2004, 12:06:27 pm »
Allereerst mijn nederige excuses dat ik dag 8 te vroeg heb gelezen. Het bleek dat  zondag een dag van feest is en niet van overdenken dus dan mocht er niet gelezen worden...
Dag 9 gelezen. Het verhaal van Noach vond ik een mooie kapstok. De vijf daden van aanbidding:
- God werkelijk liefhebben ("God houdt ontzettend veel van u en het is Zijn verlangen dat u Hem op uw beurt liefhebt")
- God volledig vertrouwen ("Noach bouwt een ark op droog land") Ik was redelijk verbaasd over de gedachte dat het voor de zondvloed niet regende (zie Gen. 2:5-6) maar had geen OT bij de hand om het te checken.
-God echt gehoorzamen.
-God onophoudelijk prijzen en danken
-Onze vermogens en aanleg gebruiken.

Vooral puntje twee riep vragen op: Noach kreeg directe hemelse input voor een rare actie. Dat is bij (nog) niet gebeurd. Wil ik erop vertrouwen dat God het dan zal leiden?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 05, 2004, 03:02:30 pm »
Ik heb vanochtend dag 8 gelezen en ik vond het een heel goed punt van Warren dat hij maakte: het woord 'aanbidding' wordt vaak verkeerd gebruikt. Aanbidding is niet hetzelfde als in het rond dansen, niet hetzelfde als muziek of een bepaalde muziekstijl. Het is gewoon een houding.
De hele kerkdienst is één grote aanbidding. Mensen geven er alleen op verschillende manieren vorm aan. Ik kan zelf niet tot aanbidding komen als iedereen om me heen wild om zich heen staat te zwaaien, te dansen en te zingen op hele drukke muziek. Dan heb ik de neiging om daar in mee te gaan, in plaats van mezelf tot God te richten. Ik vind het wel fijn om te weten dat ik me dan niet schuldig hoef te voelen omdat ik God dan niet zou kunnen aanbidden.
Als ik rustig in een kerkbank uit volle borst psalmen en gezangen meezing en me op God richt is dat dus hetzelfde soort aanbidding als wat in de 'volksmond' aanbidding genoemd wordt.

Cool! :D

/edit: nog een keertje over het vertalen: het maakt niet uit hoe het vertaald wordt, als je een bijbeltekst in het Engels leest, dan staat daar in principe hetzelfde als in het Nederlands. Mijn kritiekpunt was dat de bijbel gefragmenteerd werd aangehaald en dat bepaalde teksten heel erg uit hun verband gerukt werden. Lees bij dag een het bijbehorende tekst uit  1Kor 2:7 maar eens en wat er in het boekje staat. Of degene die het boekje in het Nederlands heeft vertaald snapt niet wat er bedoeld wordt (miskleun) of Warren leest de Bijbel op een andere manier dan ik... Snap je mijn punt?
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2004, 03:29:10 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 06, 2004, 02:02:49 am »

quote:

Lees bij dag een het bijbehorende tekst uit 2 Kor 7 maar eens en wat er in het boekje staat.
Bij mijn (engelse) versie staat er geen tekstverwijzing naar 2 Cor 7; wel staat er bij noot 5 een verwijzing naar 1 Cor 2:7 uit de vertaling 'The Message': Rick Warren schrijft daar: "God has not left us in the dark to wonder and guess. He has clearly revealed his ... purposes for our lives through the Bible. ... It explains what no self-help or philosophy book could know. The Bible says, "Gods wisdom ... goes deep into the interior of his purposes. ... It's not the latest message, but more like the oldest - what God determined as the way to bring out his best in us." Inderdaad een vrije vertaling, maar wel aansluitend op het punt dat hij wil maken.

Wellicht staan er type- of zetfouten in de druk; dat verklaart een hoop. Ik hoop nu stiekem dat die bijbelsmijterijkritiek gebaseerd is op dit voorbeeld...

Jos

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 06, 2004, 03:23:59 am »
Staan die puntjes er ook bij in de engelse tekst? Want dat zou inhouden dat hij de kernpunten heeft weggelaten. The Message is in het Engels wat bij ons Het Boek is, geen vertaling maar een parafrase. Er is niks met de tekst op zich, maar als je het hele stuk leest (de context, het verband) waarin deze tekst staat, dan zie je dat de tekst opeens een andere lading krijgt dan in z'n eentje. Dat bedoel ik met 'uit het verband rukken' of 'creatief bijbelgebruik'. De betekenis verandert niet radicaal als je hetzelfde in het Engels leest (zou wat wezen als dat wel zo was!).

quote:

Statenvertaling (ik heb geen andere Nederlandse vertaling digitaal)
1 Corinthians 2:1-9  
(1) En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.  (2)  Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.  (3)  En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.  (4)  En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;  (5)  Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.  (6)  En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;  (7)  Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;  (8)  Welke niemand van de oversten dezer wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben.  (9)  Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.

Want als je dat stuk in de Bijbel leest gaat het niet over de wijsheid waarmee Gods doelen doortrokken zijn, maar over het feit dat Paulus niet zelf aan deze wijsheid gekomen heeft, maar slechts de gekruisigde Christus predikt. Dat is dus een andere draai geven aan die Bijbeltekst! Het gaat er niet om of je een Bijbeltekst kunt vinden die bij je punt aansluit, maar om je punt te maken vanuit de Bijbel. Het gaat niet om de boodschap van 1Kor 2:7, maar om de boodschap van heel hoofdstuk 2. Dus daarom is het altijd verstandig dat als iemand de Bijbel citeert eens te kijken in welke context het geciteerde vers staat.
En nee, dit is niet het enige voorbeeld. Ik ga ze niet allemaal noemen, want dat is offtopic.

Dag 9
Je vertrouwen stellen op God. Dit vind ik vaak wel moeilijk. Je probeert het wel, maar heel vaak merk ik bij mezelf dat ik het ongemerkt weer 'zelf' probeer te doen... Herkenbaar?
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2004, 12:23:24 pm door Roodkapje »

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 08, 2004, 04:25:12 pm »
Dank voor je inhoudelijke commentaar miss Redhead. Dat is het doel van de lijn tenslotte. Zal kijken of ik vandaag kan samenvatten.

Jos

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 08, 2004, 04:56:18 pm »
Dag 11

God wil een relatie met ons als die van 'close friends', soulmates.
Deze relatie kunnen we close houden door constant met Hem in gesprek te zijn. 'k Geloof dat ik wel redelijk wat mensen ken die dat doen, en ik merk dat ik dat ook al redelijk doe - al hoewel het altijd meer en intensiever kan.
De tweede suggestie om de relatie close te houden is meditatie. Briefjes op de koelkast, uuralarm op je 06 en Psalm 1 als voorbeeld: dag en nacht overdenken van Gods wet (wat toen voor de schrijver van Ps 1 Mozes' 5 boeken waren en voor ons dus als betekenis voor vandaag de hele Bijbel).
Ben erg benieuwd of veel christenen deze suggestie opvolgen. Ik doe het niet (hoewel het onverstandig is dat hardop hier te roepen) maar raad het wel aan.

Mooie uitspraak:
- Prayer lets you speak to God. Meditation lets God speak to you.

Inzichten:
- Stille tijd is eigenlijk onnatuurlijk: alle facetten van je dagbesteding doe je ter ere van Hem. Waarom dan tijd apart zetten om je terug te trekken uit die dingen die je al voor, met en door Hem doet? Ben trouwens niet van plan mijn stille tijd te veranderen: is veel te waardevol. Alleen een stimulans om de rest van mn dag ook met God door te brengen.
- Als je de ervaring van zijn aanwezigheid zoekt door je daily reminders, snap je het nog niet helemaal: het gaat niet om jouw ervaring, maar om het besef van de waarheid dat God er altijd is.
- Blijf in het vervolg nadenken over wat je leest en hoort in plaats van weer weg te hollen! Dit is een standaardprobleem van de meesten van ons volgens mij. Waar ging de preek over? Wat las je vanochtend? Praktisch oplossinkje: lees minder, besteed meer tijd aan het overdenken. Praat doelbewust over de preek na. Gebeurt trouwens veel in mijn omgeving, maar kan altijd meer en dieper.

Vraagtekens:
- Warren stelt dat we nu gelukkig te prijzen zijn dat we direct God kunnen aanspreken en benaderen, waar de oudtestamentische mensen daar een behoorlijk langdurig priesterritueel voor nodig hadden. Vind ik een vreemde tegenstelling: Abraham, Henoch en anderen waren uitstekend in staat God als vriend te benaderen, direkt en open, letterlijk alles aan hem voorleggend, zonder eerst allerlei dieren te gaan slachten. Met name Abrahams smeekbede voor de stad Sodom is ontroerend. Beetje valse tegenstelling m.i.
- Van mij had er wel dieper gepraat mogen worden over het feit dat wij westerlingen het niet zo op hebben met meditatie. Die drempel is hoog. Heb jij vandaag daadwerkelijk een begin gemaakt met deze suggestie? Of lees je het en denk je: goed idee - terwijl je het niet uitvoert?
- Makkelijk voorbeeld: omdat je je ook zorgen kan maken over iets ben je al in staat om iets over en over te overdenken. Dit is veel te kort door de bocht. Ik ben vaak vol van het feit dat ik kind van God ben. Toch is dat bewustzijn niet voortdurend in mijn gedachten en zeker met andere, minder natuurlijke korte overdenkinkjes is dit een slechte vergelijking. Zo werkt het nu eenmaal niet. Om door de dag heen te mediteren op een zin of gedachte kost moeite. Zorgen maken is heel wat anders.

Jos

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 09, 2004, 01:56:20 pm »
Ik heb mijn WWJD-bandje maar weer eens omgedaan.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 09, 2004, 04:19:37 pm »
Ik heb er een beetje moeite mee om God als mijn beste vriend te zien: God is bij mij vooral ook heilig en ik kan dat moeilijk rijmen met maatjes zijn.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 09, 2004, 04:21:37 pm »
Idd, wie zegt dat God dit 'wil' gaat zeker dagelijks bij Hem op de koffie.  :?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 09, 2004, 05:24:05 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 16:19:37 schreef Roodkapje:
Ik heb er een beetje moeite mee om God als mijn beste vriend te zien: God is bij mij vooral ook heilig en ik kan dat moeilijk rijmen met maatjes zijn.
Beste Vriend staat niet (per se) synoniem met 'maatje'. In de Bijbel komt ook wel degelijk naar voren dat God een Vriend van mensen wil zijn.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 09, 2004, 05:40:11 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 16:19:37 schreef Roodkapje:

Daarom zegt God ook: Weest heilig, want Ik ben heilig.

Ik dacht aan de volgende bijbeltekst:Jakobus 2:23  en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.

Voor de rest schieten mij heel veel liederen te binnen waar God als vriend wordt bezongen. Maar daar zal ik me even inhouden ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 09, 2004, 05:51:18 pm »
Ik ben Abraham niet... Ik weet niet, ik vind het zo'n menselijk beeld.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 09, 2004, 06:09:00 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 17:51:18 schreef Roodkapje:
Ik ben Abraham niet... Ik weet niet, ik vind het zo'n menselijk beeld.

Als David een man naar Gods hart was,met al zijn vreselijke misstappen, zou God dan anders over jou denken?
Hij heeft je naar zijn beeld geschapen, Hij noemt je zijn kind, zijn erfgenaam. Kan Hij nóg dichterbij komen?

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: maart 10, 2004, 01:19:52 pm »
Dat is nou juist het unieke van het Christelijke geloof: Een God die zo machtig is maar toch met zondige mensen wil omgaan. De komst van Jezus is daar hét voorbeeld van. Jezus kwam naar de aarde en gaf echt om mensen. Hij kwam om zondaars te redden, maar Jezus was in zijn leven als mens wel almachtig God. Echt onbegrijpelijk maar wel mooi. Warren stipt het punt van Gods grootheid ook wel aan als hij het heeft over gehoorzaamheid. Jezus zegt zelf in Johannes dat als wij Hem liefhebben dat wij Hem ook moeten gehoorzamen. Daaruit blijkt dat God wel degelijk boven ons staat en niet onze knuffelbeer wordt.
Voor mijn gevoel gaat Warren best ver als hij het heeft over vragen die we aan God mogen stellen. Ik denk dat hij een goed punt heeft dat wij sommige vragen maar niet stellen omdat we bang zijn voor Gods reactie. Het verhaal van Abraham en de stad Sodom is daar een mooi voorbeeld van:

Abraham gaat steeds verder met vragen: maar als er dan 50 rechtvaardigen zijn, of 45, of 30, of 20, of 10? Tussendoor voelt Abraham wel dat hij de grenzen van Gods barmhartigheid aan het aftasten is. Naar joodse begrippen is 10 het absolute minimum (heb ik zondag gehoord). Er zijn bijvoorbeeld 10 mensen nodig om een synagogebijeenkomst te houden. Abraham durfde niet verder te vragen maar Gods barmhartigheid kent geen grens.

dag 11 en 12 riepen een hoop vragen en gevoelens op...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 10, 2004, 01:51:46 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 18:09:00 schreef Wilhelmina:
Hij heeft je naar zijn beeld geschapen, Hij noemt je zijn kind, zijn erfgenaam. Kan Hij nóg dichterbij komen?

Nee, en dat is juist mijn bezwaar bij "een vriend van God worden" en "verliefd op Jezus worden". (afgezien van de hoge jeukfactor van dit soort uitspraken trouwens) De hele gezagsverhouding is weg. Vriendschap tussen twee mensen is iets heel anders dan de een relatie als vader en kind.

God is nog wel altijd God, het is niet zo dat het een relatie op basis van gelijkwaardigheid is of zo.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 10, 2004, 02:16:20 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 13:51:46 schreef Bumblebee:
[...]

Nee, en dat is juist mijn bezwaar bij "een vriend van God worden" en "verliefd op Jezus worden". (afgezien van de hoge jeukfactor van dit soort uitspraken trouwens) De hele gezagsverhouding is weg. Vriendschap tussen twee mensen is iets heel anders dan de een relatie als vader en kind.

God is nog wel altijd God, het is niet zo dat het een relatie op basis van gelijkwaardigheid is of zo.

Wat doe jij als het lied "Welk een vriend is onze Jezus, die in onze plaats wil staan" wordt gezongen? Zing jij dat niet mee?

Misschien moeten we toegeven dat daarin een verschil zit tussen God en Jezus     ( hoewel ook God). Daarom kwam Jezus naar de aarde, om mens te worden zoals wij. We zouden anders niets van God hebben begrepen.
Waar woont God? In het hoge, in het heilige, zegt de bijbel. Maar ook bij het zwakke, het kleine, bij de arme en de verdrukte.
Hij is hoog en heilige, almachtig. Maar kwam bij ons , heel gewoon, om mens te zijn. Om als mens te sterven en niet als God, anders was het een koud kunstje geweest.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 10, 2004, 02:18:57 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:16:20 schreef Wilhelmina:
Wat doe jij als het lied "Welk een vriend is onze Jezus, die in onze plaats wil staan" wordt gezongen? Zing jij dat niet mee?

Hm, geen idee, ik kan me niet herinneren dat ik 't ooit ben tegengekomen.

Hangt af van de rest van het lied en de "sfeer" van de dienst waarin het wordt gezongen. Als de intentie eerbiedig genoeg is misschien wel, als ik me de hele dienst al heb zitten te ergeren aan het joviale toontje waarop tegen en over God gesproken wordt misschien niet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 10, 2004, 02:30:47 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:18:57 schreef Bumblebee:
[...]

Hm, geen idee, ik kan me niet herinneren dat ik 't ooit ben tegengekomen.

Hangt af van de rest van het lied en de "sfeer" van de dienst waarin het wordt gezongen. Als de intentie eerbiedig genoeg is misschien wel, als ik me de hele dienst al heb zitten te ergeren aan het joviale toontje waarop tegen en over God gesproken wordt misschien niet.

Ik had nog wat toegevoegd, je was me te snel af.
Het lied gaat zo, ik dacht dat heel Nederland het kende:

Welk een vriend is onze Jezus
die in onze plaats wil staan
welk een voorrecht dat ik door Hem
altijd vrij tot God mag gaan.
Dikwijls derven wij veel vrede
dikwijls drukt ons zonde neer
Juist omdat wij 't al niet brengen
in gebed tot onze Heer

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 10, 2004, 02:32:27 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:18:57 schreef Bumblebee:
[...]

, als ik me de hele dienst al heb zitten te ergeren aan het joviale toontje .

Een intieme relatie met God, noem jij een joviaal toontje.
Bedoelen we niet hetzelfde?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 10, 2004, 02:37:35 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:32:27 schreef Wilhelmina:
Een intieme relatie met God, noem jij een joviaal toontje.
Bedoelen we niet hetzelfde?

Ik hoop het niet. Joviaal toontje bedoel ik namelijk niet positief, terwijl ik vermoed dat jij intieme relatie met God wel positief bedoelt. Als we hetzelfde bedoelen zou dat dan betekenen dat we van mening verschillen over iets heel essentieels.

Een intieme relatie met God zie ik in elk geval duidelijk niet als "lekker naar de kroeg biertje drinken met Jezus", sorry hoor. Hij is nog wel God, en Verlosser en niet een kameraadje. Op deze manier tegen God aankijken is volgens mij het gevolg van onvoldoende zondebesef. Dat is wat ik met teveel jovialiteit bedoel, maar ik neem aan dat dit ook niet is wat JIJ met een intieme relatie met God bedoelt.

Overigens vind ik dat liedje verder wel integer omdat dat niet joviaal is en er wel zondebesef uit spreekt.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 10, 2004, 02:48:01 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:37:35 schreef Bumblebee:
[...]

Een intieme relatie met God zie ik in elk geval duidelijk niet als "lekker naar de kroeg biertje drinken met Jezus",.

Haha, een intieme relatie is juist goed, als je óók naar de kroeg gaat met Jezus. Veel gelovigen zijn zich juist alleen maar in de kerk of de bijbelkring bewust van de aanwezigheid van Jezus, en laten Hem in hun uitgaansleven ook bewust buiten op de stoep staan.
Een levenshoduing van aanbidding is inderdaad ontzag hebben voor de Allerhoogste, maar Hem tegelijkertijd betrekken in elke minuut van de dag.
Ken Hem in Al uw egen, dán zal Hij uw paden rechtmaken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 10, 2004, 03:06:09 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 14:37:35 schreef Bumblebee:
[...]

Een intieme relatie met God zie ik in elk geval duidelijk niet als "lekker naar de kroeg biertje drinken met Jezus",

Een tijdje geleden begon een (GKV-)dominee zijn preek over wandelen met God (n.a.v. de geschiedenis van Henoch) zo (ongeveer):
'Wandelen met God, naar je werk met God, naar je school met God, naar je sport met God, naar je vrienden met God, achter je computer met God, naar de kroeg en naar de disco met God. Alles samen met God doen en Hem overal bij betrekken: dát is wandelen met God.'
Van veel preken weet ik niet meer hoe ze begonnen, maar deze wel. Dit bleef hangen bij me en ik probeer het ook steeds meer realiteit te laten worden in mijn leven. En júist omdat God zich in de Bijbel (óók) als Vriend van mensen presenteert denk ik dat het heel normaal Bijbels is om God (óók) als je Vriend te zien. En de ene vriend is de ander niet en, zoals al eerder gezegd, vriend hoeft niet synoniem te staan met 'maatje' o.i.d.

/edit: ik krijg overigens wel enigszins het idee dat het hier om een gevoelskwestie gaat en dat jij, Bumblebee, opzich niet wezenlijk anders denkt over de omgang met God als bv. Wilhelmina en ik, maar dat je slechts gevoelsmatig moeite hebt met puur het woord 'vriend' m.b.t. God.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 10, 2004, 03:21:50 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:06:09 schreef Mezzamorpheus:
Ik krijg overigens wel enigszins het idee dat het hier om een gevoelskwestie gaat en dat jij, Bumblebee, opzich niet wezenlijk anders denkt over de omgang met God als bv. Wilhelmina en ik, maar dat je slechts gevoelsmatig moeite hebt met puur het woord 'vriend' m.b.t. God.
Denk ik ook hoor  :)