Hallo Haijo,
Bedankt voor je uitstekende bijdrage in deze discussie. Na een dergelijk antwoord ben ik veel meer geneigd om GF een kans te geven.
Bedenk wel, dat ik nogal op het verkeerde been ben gezet door de manier waarop eerder (in de pers, en ook in dit forum) over de kerk werd geschreven. Dit was niet altijd positief. Zo is er de opmerking gemaakt, dat het 'werken van binnenuit' gelijk is aan 'trekken aan een dood paard'. Ik denk, dat deze opmerking GF geen goed heeft gedaan. Ook proef je in sommige reacties een sfeer van 'jullie in de kerk voeren een achterhoedegevecht, WIJ houden ons bezig met 'waar het
echt om draait'.
Nou moet ik toegeven, dat we er als kerk niet goed in slagen om hiermee om te gaan. Het ontbreekt ons nogal eens aan wervende kracht. Maar de suggestie van sommigen, dat dit probleem ons niet deert, gaat er bij mij niet in. Ook niet, dat we voorbij gaan aan basale geloofsvragen. Door over de kerk te praten als over Farizeeërs, strijk je mensen ontzettend tegen de haren in.
Maar nogmaals, jouw visie is een stuk positiever.
Ik hou wel mijn vragen. Bijvoorbeeld of de kerk haar boodschap 'eigentijdser' moet vormgeven. Ik hou daar mijn twijfels over. En ik vraag me af hoe 'tijdelijk' het allemaal bedoeld is. Dus: wanneer is GF weer zo positief over de kerk, dat men zichzelf opheft? Waaraan moeten de kerkdiensten dan voldoen? Moet het allemaal net zo gaan als binnen de GF-vieringen? Denk je echt, dat het ooit zover komt?
quote:
op 14 Feb 2003 13:12:52 schreef haijo:
Vanuit het pastorale team van God Fashion is men bezig contacten te leggen met jeugd- en jongerenwerkers in de verschillende kerken. Om zo een netwerk en opvangplek te ontwikkelen. Krijgt God Fashion van de critici hiervoor ook de tijd? Of moet dat morgen al allemaal geregeld zijn? We doen ons best! Doen jullie mee?
Ja! Maar maak dit dan ook mogelijk. Door ook te wijzen op het goede in de gemeente. En presenteer je niet als een alternatief. Of als een soort noodzakelijk kwaad. Dan blijf je een protestbeweging. De les die ik trek van Krol en Boomsma is, dat het dan geen lang leven beschoren is. Waarom zou je jezelf weer willen opheffen als je gelooft in je eigen aanpak?
quote:
op 14 Feb 2003 13:12:52 schreef haijo:
P.s. Er komt een informatiepakket van de kant van God Fashion aan met daaraan missie, visie en de tien meest gestelde vragen. Straks op te vragen op de nieuwe website!
Ik ben hier heel benieuwd naar en ik ga het zeker lezen!