Reactie op Fransje:
Je zegt: je mag nooit de kerk in doelgroepen verdelen.
Dan even een hele flauwe vraag: wat is dan precies de groep die in een gewone kerkdienst echt bereikt wordt? Zijn dat niet de ‘ouderen’ in de gemeente? Is niet voor het gevoel van de jeugd de doelgroep: de ouderen?
Als je negatief bent moet je in gesprek gaan. Natuurlijk, is ook zo. Maar we weten allemaal dat dat dan een 50-jarenplan wordt… en als we veranderingen willen, willen we die graag snel zien. Klinkt een beetje arrogant misschien, maar zo is het toch.
Verlies je intussen de jeugd? Hmm als ik om me heen kijk zou ik zeggen: ja, een deel ervan zul je wel verliezen. En misschien daarvan een deel dat je anders NIET zou verliezen…
Als je de jeugd er echt bij wilt houden moet je niet komen met dit soort dingen op zaterdagavond of op dagen waarop de jeugd andere dingen heeft. Dat wérkt gewoon niet, ook al vinden we dat ze, als ze het écht willen, ze wel komen… Zo werkt dat niet bij jongeren, ze komen alleen als het ze echt interesseert, anders hebben ze 20 andere dingen die ze ook kunnen doen.
Daarna heb je het minder over GF op zich, maar meer over de tijd waarop het is. Ja, het is jammer dat het net onder kerktijd valt, van mij zou dat ook anders mogen. Zelf ga ik er altijd heen, maar ga ook naar beide kerkdiensten. Het gelt voor mij niet dat ik GF belangrijker vindt dan de kerk. Al zou ik misschien, als het niet anders kon, toch die ene keer per maand wel één keer naar GF gaan en niet naar de kerkdienst.
OH ja, GF is géén kerkdienst! Zo zien ze zichzelf niet, zo zien bijna alle personen die ernaartoe gaan, het ook niet. Even een misverstand die toch eens uit de wereld geholpen moet worden…
Probeer ook de positieve kant van GF eens in de zien: 2000 jongeren enthousiast voor God, op een manier die ze in hun gewone kerk niet kunnen laten zien. Jongeren die God toch wel belangrijk vinden, er meer mee willen. Jongeren die bereikt worden, die anders niet naar de kerk gaan. Zijn dit minder belangrijke dingen dan: is dit een echte kerkdienst, alleen voor jongeren?