Auteur Topic: God Fashion deel II  (gelezen 13573 keer)

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Gepost op: mei 17, 2004, 06:24:37 pm »
Mocht je nou de uitzending gemist hebben (zoals ik...) kijk dan even hier (bovenaan de pagina)  :w
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2004, 10:05:08 pm »

quote:

Doarsie schreef op 16 mei 2004 om 18:18:
[...]
Daar ging (toevallig :? ) de preek over vanmiddag in Daarlerveen.
Er is maar één weg die naar de HEER leidt!
Jezus zegt: IK ben de weg de waarheid en het leven.
En die ene weg is het evangelie wat altijd overanderd blijft!

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2004, 12:51:23 am »

quote:

Ik ook niet. Het viel me op, dat ik (veel) meer meisjes dan jongens zag. Of was dit het selectieve oog van de cameraman? Of erger nog, mjin selectieve oog?
Hm kweenie, zou kunnen.... nou ja, in dat geval heb ik gelijk weer een reden om naar GF te gaan :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mart

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2004, 11:14:26 pm »
is er trouwens ook een jeugdkerk in nederland met een nederlandse naam??  :?
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 11:14:40 pm door Mart »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2004, 12:19:12 am »
Ja,jeugdkerk Hardenberg
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2004, 01:22:07 am »
die heet toch GodXP? :D

Ik heb er een paar gevonden:

Nieuwe Stijl (Houten), De Prioriteit (Loenen), Hekwerk (Gorinchem), Jeugddienst Emmen, Jeugdkerk Vlissingen, Linkz! (Haarlem), Baan 7 (Schiphol-Rijk), Jeugdkapel (Hoofddorp), Jeugddienst Zutphen.

Ach what's in a name :)
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2004, 01:22:32 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2004, 10:17:05 pm »
In de uitzending afgelopen zondag vertelde een meisje:
Preach the gospel, if necessary use words of zoiets.

Ze bedoelde natuurlijk gewoon Verkondig het evangelie, desnoods met woorden,
een citaat van Franciscus van Assisi (volgens LaNaussee van Augustinus).

Een prachtig staaltje van onnodig Engels.

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2004, 11:00:00 pm »
:) Ik ken dat citaat ook alleen in het engels, wordt door veel gospelartiesten (oa Michael W Smith) wel gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je het dan niet spontaan naar het NL omzet. De doelgroep (jongeren) zal het sowieso wel begrijpen.
De kans is erg groot dat Engels in NL een steeds grotere rol zal gaan spelen. Zeker als je aan hbo of uni studeert moet je al veel in het engels lezen.
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2004, 12:53:32 am »
Precies, ik kende het ook niet ander...

Peter toch... leef je eens een beetje in de jongeren in :) We zijn niet allemaal opgegroeid in een tijd dat engels nog een vreemde taal was :D

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2004, 01:55:42 pm »

quote:

Marloes schreef op 20 mei 2004 om 23:00:
De kans is erg groot dat Engels in NL een steeds grotere rol zal gaan spelen. Zeker als je aan hbo of uni studeert moet je al veel in het engels lezen.
Da's waar. Maar moet het dan ook maar de voertaal in de kerk worden? Dacht het niet.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2004, 02:11:11 pm »
Tuurlijk niet, maar als jongeren zoveel met engelse termen werken mag er op een christelijke jongerenhappening toch ook wel es een engels nummer worden gezongen of een engelse term vallen ;)

Bij GODfashion was de voertaal trouwens toch echt nederlands... alleen af en toe wat engelse woorden/kreten er doorheen... het valt dus allemaal nog wel mee ;)
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2004, 02:11:47 pm door Marnix »

bela

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2004, 05:24:01 pm »
Licht er maar aan. dat het wel meevalt als er engels wordt gesproken. Wat denken jullie dan voor degenen die echt geen engels spreken omdat dat boven hun pet gaat. Ook jongeren van een jaar of 15 kunnen dat niet hoor.
Verder ben ik het wel met Peter eens dat engels geen voertaal binnen een kerkgemeenschap moet worden waar alle nivo's van ontwikkeling aanwezig zijn.
BTW het is toch o.a. een argument van GF dat er over de hoofden van jongeren gesproken  wordt omdat er ouderwets taalgebruik in de kerk is (mee eens) maar dat moeten we dan niet gaan vervangen voor een vreemde taal

bert

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2004, 05:27:26 pm »

quote:

bela schreef op 21 mei 2004 om 17:24:
maar dat moeten we dan niet gaan vervangen voor een vreemde taal
Is engels dan geen tong? ;)
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

bela

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2004, 06:49:40 pm »
Ja ;) denk ik wel. maar vlgs paulus moeten de omstanders er wel wat aan hebben als er in tongen wordt gesproken.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2004, 12:25:27 am »

quote:

Peter schreef op 20 mei 2004 om 22:17:
In de uitzending afgelopen zondag vertelde een meisje:
Preach the gospel, if necessary use words of zoiets.

Ze bedoelde natuurlijk gewoon Verkondig het evangelie, desnoods met woorden,
een citaat van Franciscus van Assisi (volgens LaNaussee van Augustinus).

Een prachtig staaltje van onnodig Engels.
Dit is ook de signature van een forummer. Uitspraak is van Augustinus?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #15 Gepost op: mei 22, 2004, 12:38:58 am »
Citaat wordt toegerekend aan Franciscus van Assisi (Google-search).

Peter, Engels hoeft van mij niet de voertaal te worden (overdrijven is ook een vak :) ), maar aangezien het wel meer en meer inburgert in NL is het niet vreemd dat bepaalde zinnen/citaten in het Engels bekend zijn bij jongeren / Nederlanders (vb: allerlei afkortingen wijzen naar Engelse uitdrukkingen zoals DVD, imho.. allerlei psychiatrische aandoeningen worden in het NL onder de EN afkorting gekend, bv PDD-NOS, DIS, etc). Als jij daar niet in mee wilt gaan is dat je recht, maar ik ben bang dat Engels alleen maar belangrijker zal worden in Nederland maar dit is eigenlijk erg offtopic.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #16 Gepost op: mei 22, 2004, 01:49:37 pm »

quote:

BTW het is toch o.a. een argument van GF dat er over de hoofden van jongeren gesproken wordt omdat er ouderwets taalgebruik in de kerk is (mee eens) maar dat moeten we dan niet gaan vervangen voor een vreemde taal
Engels is tegenwoordig ook geen vreemde taal meer, zoals Marloes ook aangeeft worden er regelmatig engelse termen gebruikt... In de reclamewereld vliegen de engelse slogans je om de oren.... Denk je nou echt dat die reclamemakers dat zouden doen als de mensen die slogans niet zouden begrijpen? :)

bela

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #17 Gepost op: mei 22, 2004, 02:00:30 pm »
Citaat
Marnix schreef op 22 mei 2004 om 13:49:
[...]

Engels is tegenwoordig ook geen vreemde taal meer,

Ik denk dat je nu teveel van je eigen situatie uitgaat. Zoals ik al eerder zeier zijn zat jongeren die alleen zeeeer basaal engels kunnen spreken en luisteren. Maak ik hier mee in mijn eigen gezinssituatie.
Dat "men"denkt dat veel meer mensen het engels beheersen getuigd alleen maar van geen invoelings vermogen.
Weet je trouwens hoeveel mensen in nederland analfabeet zijn of dyslectisch?
Als je dat in je achterhoofd houdt zou je wel een beetjem anders naar dit soort materie kijken.
Verplaats je zo'n discussie naar de kerk: we willen toch dat iedereen wat aan een dienst heeft?

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #18 Gepost op: mei 22, 2004, 06:41:20 pm »
En je maakt mij niet wijs dat met die paar engelse kreten er opeens een heleboel mensen niks meer aan de dienst hebben :)

Je overdrijft... wat er bij GOPDfashion wordt gebruikt is voor die jongeren (en ook wel voor de niet jongeren denk ik) heel goed te begrijpen, er worden alleen engelse woorden gebruikt, geen hele engelse zinnen... behalve in het reclame-stukje wat niet bij de viering zelf te zien was...

Beetje het "van een mug een olifant maken" idee.

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #19 Gepost op: mei 22, 2004, 06:56:40 pm »

quote:

Marnix schreef op 22 mei 2004 om 18:41:
En je maakt mij niet wijs dat met die paar engelse kreten er opeens een heleboel mensen niks meer aan de dienst hebben :)

Je overdrijft... wat er bij GOPDfashion wordt gebruikt is voor die jongeren (en ook wel voor de niet jongeren denk ik) heel goed te begrijpen, er worden alleen engelse woorden gebruikt, geen hele engelse zinnen... behalve in het reclame-stukje wat niet bij de viering zelf te zien was...

Beetje het "van een mug een olifant maken" idee.
Heeft meer met chauvinisme te maken denk ik...

dingo

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #20 Gepost op: mei 22, 2004, 08:47:40 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 22 mei 2004 om 18:56:
[...]

Heeft meer met chauvinisme te maken denk ik...
Ik krijg eerder de indruk dat je niks negatiefs over GF mag zeggen. En hoewel ik niet negatief tegenover GF sta, vind ik die houding aanstootgevend, alsof GF volmaakt zou zijn. Er zijn gewoon jonge mensen die geen Engels kennen en die dus bepaalde kreten maar ook bepaalde liederen niet begrijpen. Goed om in je achterhoofd te houden als organisatie lijkt mij.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #21 Gepost op: mei 22, 2004, 08:51:42 pm »
Dingo, je mag best met opbouwende kritiek komen... maar mag kritiek ook een beetje weerlegd worden?

Verreweg de meeste liederen die we zingen zijn in het nederlands... af en toe zit er een keer een engels lied tussen... De termen die gebruikt worden snappen jongeren wel... en een kreet wordt als niet voor iedereen te begrijpen is meestal vertaald...

Neem het voorbeeld dat hier staat... ik heb nog niemand gehoord die dat niet snapte hoor...

En ach... als ik wel es kritiek heb op de taal in de kerk... krijg ik ook altijd te horen dat het wel meevalt en dat ik niet zo moet klagen ;)

Maar bedankt voor de kritiek, we beperken het engels in de viering al behoorlijk en zullen dat blijven doen.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #22 Gepost op: mei 22, 2004, 08:54:17 pm »

quote:

Marloes schreef op 22 mei 2004 om 00:38:
Peter, Engels hoeft van mij niet de voertaal te worden (overdrijven is ook een vak :) ), maar aangezien het wel meer en meer inburgert in NL is het niet vreemd dat bepaalde zinnen/citaten in het Engels bekend zijn bij jongeren / Nederlanders (vb: allerlei afkortingen wijzen naar Engelse uitdrukkingen zoals DVD, imho.. allerlei psychiatrische aandoeningen worden in het NL onder de EN afkorting gekend, bv PDD-NOS, DIS, etc). Als jij daar niet in mee wilt gaan is dat je recht, maar ik ben bang dat Engels alleen maar belangrijker zal worden in Nederland maar dit is eigenlijk erg offtopic.
Ik ben daar ook bang voor, en daarom vind ik dat we dit in de kerk moeten voorkomen. Het kan best zo zijn, dat in de (medische) wetenschap het Engels oprukt. Het gaat me er ook niet om dit tegen te houden. Maar in de kerkdienst gaat het erom dat het voor iedereen verstaanbaar is, dus ook voor kinderen en ouderen.

quote:

Marnix schreef op 22 mei 2004 om 18:41:
Ik overdrijf? Volgens mij waren de meeste liederen in het Engels en kwam de helft van de tijd het motto in beeld 'Choose Freedom'. Waarom niet gewoon 'Kies Vrijheid'?

quote:

Marnix schreef op 22 mei 2004 om 13:49:
In de reclamewereld vliegen de engelse slogans je om de oren.... Denk je nou echt dat die reclamemakers dat zouden doen als de mensen die slogans niet zouden begrijpen? :)
Reclamemakers mikken dan ook vaak op een specifieke doelgroep. Daar gaat het natuurlijk bij de doelgroep van GF ook om, dat snap ik wel. Maar kom me er dan niet mee aan, dat al dit soort dingen ook in de 'normale' kerkdienst zouden moeten worden ingevoerd.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #23 Gepost op: mei 22, 2004, 08:58:33 pm »

quote:

Marnix schreef op 22 mei 2004 om 20:51:
Dingo, je mag best met opbouwende kritiek komen... maar mag kritiek ook een beetje weerlegd worden?
Zeggen dat de ander van een mug een olifant maakt,  dat de ander gewoon een chauvinist is. Is dat weerleggen?

Het valt me op, dat men bij GF (hier op dit forum, maar ook op de GF-site trouwens) nogal spastisch reageert op kritiek. Maar ja, dat heb je met een hype he? Tunnelvisie.  ;)

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #24 Gepost op: mei 22, 2004, 09:00:42 pm »

quote:

dingo schreef op 22 mei 2004 om 20:47:
[...]Ik krijg eerder de indruk dat je niks negatiefs over GF mag zeggen. En hoewel ik niet negatief tegenover GF sta, vind ik die houding aanstootgevend, alsof GF volmaakt zou zijn. Er zijn gewoon jonge mensen die geen Engels kennen en die dus bepaalde kreten maar ook bepaalde liederen niet begrijpen. Goed om in je achterhoofd te houden als organisatie lijkt mij.

Aan de ene kant zijn er wellicht mensen die heel erg voor GF zijn en daar niet graag kritiek over horen. Dat is natuurlijk niet goed, want kritiek kan en mag je verwachten. Maar er zijn ook mensen die overal over moeten klagen. Dat zijn twee uitersten die soms tegenover elkaar staan en dan wringt er wel eens wat.

Even over dat engels, natuurlijk bestaan er nog jongeren die geen engels kunnen, maar waarschijnlijk is dat aantal zéér gering. Het engels wat gebruikt wordt is bovendien niet moeilijk. Ook in de liederen komen niet al te moeilijke woorden voor. En als dat wel zo is, kun je de betekenis daarvan navragen aan degene die naast je staat of aan iemand van de organisatie. Het zijn gewoon liederen die in de opwekkingsbundel staan en dus over het algemeen bekend en geaccepteerd zijn. En bovendien luisteren diezelfde jongeren ook naar engelse liedjes op de radio of tv.

Enne...welcome back Dingo!!!

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #25 Gepost op: mei 22, 2004, 09:04:00 pm »

quote:

Maar in de kerkdienst gaat het erom dat het voor iedereen verstaanbaar is, dus ook voor kinderen en ouderen.

Kinderen en ouderen behoren niet tot de doelgroep van een jeugdkerk...
Enne...dat woord chauvinisme moet je niet te zwaar aan tillen...  :9
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2004, 09:04:13 pm door Rusty1979 »

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #26 Gepost op: mei 22, 2004, 09:09:39 pm »
Peter, dat de normale kerkdiensten in het NL worden gehouden en voor iedereen verstaanbaar zijn wil niet zeggen dat ze door iedereen begrepen worden. Ook in het Nederlands kun je je zeer onbegrijpelijk uitdrukken (zie oa Wilhelmina's pleidooien voor aparte kinderdiensten). Kennis van Engelse uitdrukkingen en taal hoort meer en meer tot de algemene ontwikkeling. Ook nu zullen er mensen in de kerk zijn die voorbeelden van de predikant niet volledig begrijpen doordat hun algemene ontwikkeling tekort schiet, al zal de predikant dat proberen te voorkomen (bijv voorbeelden uit het heelal erbij halen). That's life. :P
(Is het je wel eens opgevallen dat zelfs bij Nederland Zingt engelstalige liederen gebruikt worden?)
Ik ben trouwens niet bang voor toename van engels in het normale taalgebruik maar begrijp dat jij dat wel bent; ik had me misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt net.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #27 Gepost op: mei 22, 2004, 09:19:13 pm »

quote:

Marloes schreef op 22 mei 2004 om 21:09:
Peter, dat de normale kerkdiensten in het NL worden gehouden en voor iedereen verstaanbaar zijn wil niet zeggen dat ze door iedereen begrepen worden. Ook in het Nederlands kun je je zeer onbegrijpelijk uitdrukken (zie oa Wilhelmina's pleidooien voor aparte kinderdiensten). Kennis van Engelse uitdrukkingen en taal hoort meer en meer tot de algemene ontwikkeling. Ook nu zullen er mensen in de kerk zijn die voorbeelden van de predikant niet volledig begrijpen doordat hun algemene ontwikkeling tekort schiet, al zal de predikant dat proberen te voorkomen (bijv voorbeelden uit het heelal erbij halen). That's life. :P
Reden te meer om het niet nog moeilijker te maken. Het pleidooi van Wilhelmina deel ik trouwens niet, maar da's een heel ander verhaal. Wat zijn trouwens voorbeelden uit het heelal?

quote:

(Is het je wel eens opgevallen dat zelfs bij Nederland Zingt engelstalige liederen gebruikt worden?)
So what? Sinds wanneer is Nederland zingt de norm?

quote:

Ik ben trouwens niet bang voor toename van engels in het normale taalgebruik maar begrijp dat jij dat wel bent; ik had me misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt net.
Ik las het toch echt!  :)

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #28 Gepost op: mei 22, 2004, 09:22:18 pm »

quote:

Wat zijn trouwens voorbeelden uit het heelal?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

quote:

So what? Sinds wanneer is Nederland zingt de norm?

Sinds wanneer is het niét gebruiken van engelse woorden dan wél de norm?

Op de jongste dag zullen we allemaal één taal spreken, net als we ook deden voor de Spraakverwarring in Genesis. Dus wat is er mooier dan daar alvast heen te groeien. In geloof en in taal? Bovendien leven we in een samenleving die steeds multicultureler wordt, daarbij is het ook wel handig om engels te spreken.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2004, 09:23:58 pm door Rusty1979 »

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #29 Gepost op: mei 22, 2004, 09:22:50 pm »
1: Het is niet nog moeilijker op het moment dat een basale kennis van engels tot hetzelfde niveau van algemene ontwikkeling behoort als het weetje dat de zon licht geeft en de maan licht weerkaatst (wat sommige predikanten weer gebruiken om de verhouding God <-> mens te verduidelijken).
2: Niet de norm, maar gezien de doelgroep geeft 't wel een bepaalde inburgering van EN aan... :)

bela

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #30 Gepost op: mei 22, 2004, 10:07:20 pm »
Het gaat me eigenlijk om het volgende: kritiek is er terecht denk ik dat er onbegrijpelijke taal in de kerkdiensten wordt gesproken, maar om als je wat gaat doen om kerkdiensten laagdrempeliger te maken moet je volgens mij niet de volgende onbegrijpelijke taal binnen halen.
Mijn zoon , die echt iemand uit de doelgroep is , spreekt echt geen engels en als je dan mee wil doen in de dienst/viering is het wel handig als dit kan zonder gevraag aan je buurman. ( dat is trouwens storend). Voor het geval dat je denkt dat hij een laag nivo heeft echt niet hoor maar alleen heeeeeeeeel dyslectisch
We leven in nederland en laten we dan maar nedelands spreken. of gaan we ons straks aanpassen aan al het marrokaans wat ik om me heen hoor. Precies nee  dat doen we ook niet  dus aub gewoon nederlands in onze diensten.
BTW bij Nederland zingt wordt het ondertiteld :) dat is makkelijk voor de ouderen die ook niet zo goed in het engels zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 12:53:40 pm door bela »

fransje

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #31 Gepost op: mei 22, 2004, 10:56:02 pm »
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ook mijn zoon is dyslectisch, dus een heel herkenbaar.
Ik zelf voel me ongemakkelijk bij engelse kreten.

Als ik opwekkingsliederen in het engels moet zingen ben ik onzeker van de wijs en dan ook nog van de tekst. Dus is het wat mij betreft een verarming inplaats van een verrijking.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #32 Gepost op: mei 23, 2004, 01:30:22 am »
Zolang ze engelse liederen maar niet gaan vertalen naar het Hollands vind ik alles prima.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 01:31:50 am door Sarah »

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #33 Gepost op: mei 23, 2004, 12:57:10 pm »

quote:

BTW bij Nederland zingt wordt het ondertiteld :) dat is makkelijk voor de ouderen die ook niet zo goed in het engels zijn.

Het wordt voor de kijker inderdaad ondertiteld...maar niet voor de mensen die het zingen :)

Zo zijn er tijdens een dienst meerdere dingen waar je rekening moet proberen te houden met alle mensen. Zo kan bij GF lang niet iedereen zitten (behalve op de grond), is het vrij donker (vond ik) en worden er ook inhoudelijk dingen gedaan waar niet iedereen misschien voor de volle 100% achter staat. De invulling van zo'n dienst wordt bepaald door een groep personen van verschillende gemeenten (?) en dan kom je tot bepaalde besluiten.
Dat dit niet voor iedereen 100% naar wens is, dat is te begrijpen en kan ook niet anders.
De een wil bijvoorbeeld graag engelse liederen zingen, de ander wil dat juist niet (om welke reden dan ook). Je moet dan een middenweg kiezen, waarmee iedereen 95% tevreden mee is en niet de één 10% en de ander 100%. Als er veel mensen zouden klagen over de hoeveelheid engels tijdens de dienst, dan zal er ongetwijfeld verandering in komen (lijkt mij tenminste).
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 01:12:50 pm door Rusty1979 »

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #34 Gepost op: mei 23, 2004, 01:17:34 pm »
Vandaag kwamen er zelfs 2 engelse liederen voorbij, bij 1 van de twee vertelde de zangleider (jeugddienst) dat hij meer is van het Nederlands liederen zingen, maar bij dat lied kwam de boodschap veel duidelijker naar voren. En dat was ook zo... tsjah wat moet je dan he?

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #35 Gepost op: mei 23, 2004, 01:23:13 pm »

quote:

Sarah schreef op 23 mei 2004 om 13:17:
Vandaag kwamen er zelfs 2 engelse liederen voorbij, bij 1 van de twee vertelde de zangleider (jeugddienst) dat hij meer is van het Nederlands liederen zingen, maar bij dat lied kwam de boodschap veel duidelijker naar voren. En dat was ook zo... tsjah wat moet je dan he?
Natuurlijk is dat een persoonlijke mening, maar ik denk dat hij wel gelijk heeft dat engelse liederen soms de betekenis beter aangeven. Het kan soms ook verhelderend zijn om de bijbel in meerdere talen te lezen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #36 Gepost op: mei 23, 2004, 01:33:39 pm »

quote:

Sarah schreef op 23 mei 2004 om 01:30:
Zolang ze engelse liederen maar niet gaan vertalen naar het Hollands vind ik alles prima.

Zolang ze Engelse liederen maar goed gaan vertalen naar het Hollands vind ik alles prima. :)

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #37 Gepost op: mei 23, 2004, 06:43:10 pm »
Lastig is dat... Het is inderdaad zo dat in het engels dingen soms veel mooier en duidelijker naar voren komen (tenminste, dat denken wij).
Voor de mensen die geen probleem met de engelse taal hebben, is dit goed natuurlijk.
Toch zijn er idd heel veel mensen, ook echt wel jongeren, die slecht engels kunnen. Een vriendin van mij verstaat ook echt geen woord engels. En aangezien jullie in Nederland zitten en je daar Nederlands als taal hebt, zou ik het daar voor het grootste deel ook bij houden.
En als er dan dingen in het engels gaan, doe het dan zo, dat mensen die DAT niet begrijpen nog steeds begrijpen waar de hele viering over gaat.
Het thema van de viering is bijna altijd in het engels geloof ik. Waar is dat om? Omdat het 'stoer' klinkt? Ik begrijp het wel, maar het is echt jammer voor degenen die dat niet begrijpen. Als je al het thema van de viering niet begrijpt, kan het misschien lastig zijn als je bij het 'praatje' niet door hebt waa rhet over gaat.
Maar wat Marloes zegt klopt ook: misschien is engels voor sommige mensen niet begrijpelijk, maar het kan ook gewoon de nederlandse taal zijn die voor mensen niet te begrijpen is.
Dus voor GF: hou het simpel! En niet teveel engels...

(Trouwens, als engels zo veel meer bij de algemene ontwikkeling gaat horen, zouden ze op basisscholen ook vroeger moeten beginnen met Engels aanleren. Hier in Canada krijgen kinderen al Frans in grade 1... (groep 3) In NL begint dat volgens mij pas in groep 6 of 7?
Maar dat is een heel andere discussie... En ik weet niet hoe ik de letters zo klein kan krijgen)

Macguinness

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #38 Gepost op: mei 23, 2004, 06:55:56 pm »

quote:

MaVee schreef op 17 mei 2004 om 18:24:
Mocht je nou de uitzending gemist hebben (zoals ik...) kijk dan even hier (bovenaan de pagina)  :w
Hm... Weinig ouderen te zien.  :P

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #39 Gepost op: mei 23, 2004, 07:03:51 pm »
Hey ik zag Marnix :D (op die video)

Pugna

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #40 Gepost op: mei 23, 2004, 07:10:37 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 23 mei 2004 om 13:23:
[...]

Natuurlijk is dat een persoonlijke mening, maar ik denk dat hij wel gelijk heeft dat engelse liederen soms de betekenis beter aangeven. Het kan soms ook verhelderend zijn om de bijbel in meerdere talen te lezen.
Dan moet je wel engels kunnen verstaan.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #41 Gepost op: mei 23, 2004, 07:12:55 pm »
-Wat maakt het uit? Als je God er maar mee eert toch?-

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #42 Gepost op: mei 23, 2004, 07:17:27 pm »
Maar jongeren die geen Engels kunnen verstaan kunnen op zo'n moment God niet eren...

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #43 Gepost op: mei 23, 2004, 07:21:04 pm »
Ze eren Hem al door daar te zijn.

Pugna

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #44 Gepost op: mei 23, 2004, 07:41:18 pm »
Ik reageerde op Rusty. Die schreef dat in engelse liederen de betekenis beter weergeven.
Maar daar heb je niks aan als je geen engels kent.

En mensen die geen engels kunnen mogen God alleen eren door hun aanwezigheid. En niet met hun zingen. Is het niet veel beter dat ze beide doen?

Ten slotte, ik meende gehoord te hebben dat het de jeugdkerken laagdrempelig moesten zijn.
Waarom werpen ze dan een drempel genaamd engels op?
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 07:44:08 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #45 Gepost op: mei 23, 2004, 07:49:03 pm »
De vraag in dezen is natuurlijk wel even een hoe groot deel van de jongeren geen (of niet goed genoeg voor liederen/termen bij bijeenkomsten als GF) Engels zou kunnen?

Pugna

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #46 Gepost op: mei 23, 2004, 07:53:00 pm »
Als er maar één is, dan  zou dat voldoende reden moeten zijn om alleen in het nederlands te zingen.  :)

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #47 Gepost op: mei 23, 2004, 08:10:39 pm »

quote:

Pugna schreef op 23 mei 2004 om 19:53:Als er maar één is, dan  zou dat voldoende reden moeten zijn om alleen in het nederlands te zingen.  :)

Hmmm...als bij wijze van spreken 1399 mensen wel engels verstaan en één persoon niet dan vind ik het niet reeël om voor die ene álles in het nederlands te doen. Je kunt dan het engels wel wat beperken als er meer mensen zijn die er moeite mee hebben.
Als één iemand er moeite mee heeft dat het zo donker in de zaal is doe je toch ook niet gelijk alle lichten vol aan???

Ik vind het een beetje egoïstisch als iemand persé zijn wil wil opleggen. Aan de andere kant hoor je wel rekening met mensen te houden, en dat gebeurt ook, want anders was de hele dienst wel in het engels...(sorry overdrijf beetje...)

Pugna

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #48 Gepost op: mei 23, 2004, 08:12:23 pm »
Als je laagdrempelige diensten wilt houden, dan maak je jezelf ongeloofwaardig als je onnodige drempels opwerpt.  :)

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #49 Gepost op: mei 23, 2004, 08:24:26 pm »

quote:

Pugna schreef op 23 mei 2004 om 20:12:
Als je laagdrempelige diensten wilt houden, dan maak je jezelf ongeloofwaardig als je onnodige drempels opwerpt.  :)
Ongeloofwaardig voor 1 persoon?