Zo daar ben ik weer.... Net even alle posts gelezen en ik dacht dat we verder zouden gaan met het topic....
Laat ik voor een keer het goede voorbeeld geven. Even kort reageren op het voorafgaande en dan snel verder:
Allereerst heb ik wat technische problemen met het quoten, dus dat lukt nu even niet. Ik hoop dat ik voldoende verwijs naar de originele berichten:
Peter:
Je schreef dat je op al mijn punten gemotiveerd afwijzend had gereageerd. Maar je motivatie bestaat uit het afdoen van mijn voorbeelden als irrelevant, sporadisch en dus niet te gebruiken.
Mijn punt was dat dit juist niet het geval was. Wellicht heb jij in je gemeente geen last van dit soort zaken (wil niet zeggen overigens dat het er niet is) maar geloof je me als ik zeg dat de voorbeelden die ik gaf geen uitzonderingen zijn? En ik zeg dat uit ervaring, niet omdat ik dat denk.....
Dingo:
Jammer dat je uit de discussie stapt. Op deze manier bevestig je wellicht ongewild het negatieve imago dat veel mensen hebben van de zeer behoudende GKV'ers. En het was juist zo mooi geweest als wij op dit forum hadden kunnen laten zien dat dat imago dus geen gemeengoed is....
Ok, op naar de vraag van Peter:
Je vroeg me of ik wat duidelijke voorbeelden wilde geven waarom ik vond dat de gereformeerde kerk het imago van een regeltjeskerk had. Ik zal hieronder proberen daar een duidelijk antwoord op te geven. Daarbij wel de mededeling dat de tradities en regels per gemeente kunnen verschillen want het is uiteindelijk de kerkenraad die het laatste woord heeft in veel zaken. De hieronder staande voorbeelden heb ik in eigen gemeente ervaren, maar ook in veel andere GKV gemeenten.
Regels waar ik grote moeite mee heb:
1. Liederen
Er is een zeer beperkt aantal liederen dat gezongen mag worden in de GKV diensten. De synode heeft dat bepaald en ik ervaar dat als een belemmering. Het kromme in het hele verhaal is dat je van alles mag zingen, goedgekeurd of niet, VOOR en NA de handdruk. Alsof dat voor God iets uitmaakt. Maar IN de ere-dienst mogen alleen liederen die voldoen aan een enorme toetsingslijst. Een GKV-predikant zei me ooit dat wanneer we eens de psalmen aan deze overdreven toetsing zouden onderwerpen, er ook wel een paar zouden sneuvelen. En ik denk dat b.v. hier de kerkenraden prima in staat zijn om per lied te beslissen of het wel of niet toegelaten kan worden in de dienst. Ik wil ook een situatie vermijden waarin we voor de collecte met z'n allen 'Hoeperdepoep zat op de stoep' gaan zingen, maar we moeten wel het DOEL voor ogen houden: het eren van God. En dat kan ook heel goed met b.v. opwekking.
2. Vrouw in het ambt
De vrouw mag niet in het ambt. Hiervoor wordt een bijbelse reden gegeven. Dezelfde redenen waarmee jaren geleden het kiesrecht van de vrouw afgewezen werd. Inmiddels zijn we daar gelukkig vanaf gestapt, maar ik herinner me nog dat er heel beslist werd gezegd dat het in de Bijbel terug te vinden is dat de vrouw geen kiesrecht mag hebben. Is de bijbel dan veranderd? Nee. Onze interpretatie is veranderd. En ik denk dat dat ook het geval zou moeten zijn met een kwestie van de vrouw in het ambt. Ik denk nl. dat vrouwen veel eigenschappen bezitten en ook eigenschappen missen die haar per definitie enorm geschikt maken om God en de gemeente te dienen in het ambt.
3. Liturgie:
Er is geen pluriformiteit wat betreft liturgie. Alles verloopt volgens een vaststaand stramien, iets dat sleur in de hand werkt. Door dit (gedeeltelijk) los te laten (er zijn nl. geen bijbelse gronden voor) maak je de diensten dynamischer, gekleurder en hebben we meer mogelijkheden om God enthousiast en met je hart te eren.
Tradities waar ik grote moeite mee heb:
1. Geen kindernevendienst
Kindernevendienst wordt vaak afgedaan als: 'mag niet'. Waarom niet? Als je kinderen alleen tijdens de preek onderwijs geeft op hun eigen niveau, haal je ze er niet uit maar laat je ze juist zien dat ze belangrijk zijn en er helemaal bijhoren. Ik ben geen voorstander van een situatie waarin de kids er de hele dienst uitgehaald worden. Dan horen ze er inderdaad NIET bij. Maar ik zou het heel fijn vinden als mijn kinderen tijdens de preek onderwijs krijgen op eigen niveau zodat je na de dienst met ze kunt praten over wat God tegen ze gezegd heeft.
In de GKV echter is het item 'kindernevendíenst' onlosmakelijk verbonden met het 'hellend vlak'. Als je echter doorpraat met de tegenstanders ervan, kom je 9 van de 10 keer op de conclusie uit dat de argumenten gebaseerd zijn op emotie en niet op ratio. Wat praten vrijwel onmogelijk maakt.
2. Orgel
Het orgel is het traditionele instrument in de kerken. Er zal vroeger een goede reden voor geweest zijn (in onversterkte tijden) maar dat hebben we toch inmiddels ver achter ons gelaten? Op een of andere manier is het onmogelijk om rationeel na te denken over andere instrumenten zonder het gevoel in de schoenen geschoven te krijgen dat je 'slecht' bezig bent. Daar komt nog eens bij dat ik persoonlijk een orgel een van de allerafschuwelijkste instrumenten op aarde vind, dus je begrijpt dat ik sta te juichen als het kreng op de schroothoop gaat.
Bij ons in de gemeente kun je op een enorme berg ruzie rekenen als je het orgel ter discussie stelt. En dat geldt voor veel meer gemeenten, geloof me maar.
Een band in de kerk zal op tegenstand stuiten, omdat een groep mensen dit niet mooi vindt. Maar een evenzogrote groep mensen vind het orgel niet mooi, dus wat zeuren we nou?
3. Ware-leer principe
Onze GKV-leer is gebaseerd op onze interpretatie van Gods heilige woord. Nu is het zo dat wij maar feilbare mensen zijn en dus niet in staat zijn Gods heilige woorden volledig te begrijpen. Maar aangezien onze leer gebaseerd is op onze feilbare interpretatie, mag je volgens mij niet spreken over een ware leer. Hooguit een goedbedoelde poging daartoe.
Vanuit dit principe kunnen we een stukje nederigheid leren en worden we vanzelf wat zachter naar mensen toe die het met bepaalde zaken uit onze feilbare ware leer niet eens zijn en daar een rete-goeie motivatie voor hebben.
Aanhanging van deze ware-leer-theorie werkt een ongelofelijke arrogantie in de hand, die op zijn beurt weer heeft gezorgd voor een fiks aantal kerkscheuringen en -conflicten.
En wees eerlijk: de GKV is ERG sterk in het zwaaien met de 'ware-leer'vlag'.
Dan zijn er nog andere zaken waar ik problemen mee heb. O.a. de uitvoering van de tucht (vaak geen liefdevol intrument om mensen bij God te houden maar een straffende zweep) en de kinderdoop. Maar om deze post niet al te lang te maken, laat ik het eerst even hierbij.
Nogmals de vraag: begin niet meteen met de botte bijl te hakken, maar probeer als rationeel mens even na te denken voordat je reageert.....