quote:
spacy schreef op 18 juni 2004 om 09:06:maar waarom weten deze zogenoemde charismatische jeugd in de gkv dan weinig van hun leer?
er wordt ze namelijk niet eens gevraagd zelf na te denken over de gereformeerde, leer, want als er een rvaag is, kerut een ander het al goed, als geloofsbelijdenis zoveel erbij wordt gehaald, terwijl men niet eens weet welke bijbelse onderbouwing deze belijdenissen heeft,
Ben ik het helemaal mee eens. Zonder te willen generaliseren, is de GKV niet echt een uitblinker in het stimuleren van de leden om zelf na te denken. Als alles al zo enorm omkaderd is met regels en ge-/verboden, zo-is-het-en-niet-anders, weinig ruimte geboden wordt voor anders-denkenden en er, ofschoon dit in alle toonaarden onkend wordt, toch nog onderhuids het idee zwemt dat de GKV de enige ware kerk is (en God lachte hartelijk....) dan hoeven mensen ook niet meer na te denken. Sommigen zijn misschien veel te bang dat ze iets tegenkomen dat hen met zichzelf of met God in conflict bengt.
De GKV is een hele veilige warme cocon.
Een paar voorbeelden:
Ik hoorde laatst van iemand, toen ik voor de grap zei dat ik de Dordtse Leerregels uit m'n bijbelboekje had gescheurd -ik vertel ooit nog wel eens de achtergrond van deze grap-: "Hoe kun je dat nou zeggen. De Dordtse Leerregels zijn ook het geinspireerde Woord van God".
Een fel tegenstandster van de kindernevendienst gaf als reden voor haar tegenstand aan: "Mijn ouders vonden altijd dat het niet mocht. Wie ben ik dan om te zeggen dat het wel mag?"
Een tijd geleden ging iemand van onze kerk weg om zich aan te sluiten bij een ander kerkgenootschap (CGK). In het kerkblad verscheen een stuk of we vooral toch maar voor dit ex-lid wilden bidden voor bekering van deze zondige levenswandel (echt waar!!!). Bijna niemand stelde de vraag of dit wel normaal was en de 'zonde' werd voor zoete koek aangenomen.
In de hele discussie omtrent de kindernevendienst in onze gemeente werd uiteindelijk het besluit genomen om de kinderen niet alleen tijdens de preek onderwijs op eigen niveau te geven, zodat ze er de rest van de dienst gewoon bij zijn, maar een 'zondagschool' tijdens de hele dienst goed te keuren waardoor de kinderen helemaal niet meer in de dienst komen.... Argument: een kindernevendienst mag niet. Punt.
Gebedsgenezing:
-Dat gebeurt niet bij ons in de GKV. (Waarom niet?) Omdat dat alleen in bijbelse tijden gebeurde... (nee hoor, ook nog ver daarna, toen we er nog open voor stonden) Het zal wel een werkwijze van de duivel zijn (waarom denk je dat?) Omdat het niet mag. (huh?) Het gebeurt alleen in de evengelische hoek en het is een hoop onzin (hoe kom je aan die mening?) Ik ben daar gewoon te nuchter voor (als christen kan je je dit soort nuchterheid niet veroorloven, je sluit deuren voor de Heilige Geest) God doet dat tgenwoordig niet meer (hoe kom je aan die kennis? Weet je dan wellicht ook al wanneer Jezus terugkomt, dan kan ik er alvast rekening mee houden) Nou eh... laten we deze discussie maar stoppen, want hier komen we toch niet uit. Ik vind gewoon wat ik vind en daarmee uit.
Dit soort zaken en discussies zijn nu het resultaat van een kerk waarin zo krampachtig aan gebruiken, tradities, overleveringen, zo-hoort-het, ge-/verboden etc. wordt vastgehouden dat er geen tijd en ruimte meer over is om zelf na te denken met de bijbel al leidraad.
Waarom zou je nadenken als een theoloog uit Kampen dit al voor je gedaan heeft? Is toch lekker makkelijk? "Ik vind wat hij vindt". "Ik denk dat de kerkenraad gelijk heeft, zij zullen het wel weten". "Tja, als er al zoveel boeken over geschreven zijn, dan zal het wel zo wezen". Be-la-che-lijk. Hersenverspilling.
Het grappige is overigens als je met mensen in discussie gaat die een pre-fab mening hebben je er nooit uitkomt. Uiteindelijk komen die mensen tot de conclusie dat ze eigenlijk niet weten waarom ze die en die mening hebben en gefrustreerd raken en de discussie zeer omnbevredigend eindigt. Voor beide partijen. Aaaarrggghhh!
Ik ga nu weer even naar m'n afreageerkamertje, om er wat later helemaal rustig en kalm uit te komen.....
Dirigentje
"Ik vind wat U vindt, en wat JIJ vindt mag je houden"