Auteur Topic: Vrijg. kerk: Regels/tradities het belangrijkst?*(titel-edit)  (gelezen 13979 keer)

grefootje

• Bekijk profiel
Vrijg. kerk: Regels/tradities het belangrijkst?*(titel-edit)
« Reactie #50 Gepost op: juni 14, 2004, 01:04:54 pm »
De liefde, ach, de liefde.

De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij rekent het kwade niet toe.
Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

De liefde vergaat nimmermeer![/quote]
Citaat
lonneke schreef op 14 juni 2004 om 01:08:
[...]

en dat is?

[...]

Lankmoedig: geduldig. Geduldig met de mensen die het anders willen in de kerk. Geduldig met het orgel, dat er nou maar niet uit wil.

Goedertieren: Weet ik zo even niet spijt me

Niet afgunstig: niet jaloers

Praalt niet: is niet trots/arrogant

Niet ogeblazen: weet je zelf wel

Kwetst niemands gevoel: weet je zelf ook wel. Kwetst niet de mensen die liefde en aandacht zoeken binnen de gemeente. Kwetst niet de mensen die een drumstel niet kunnen verdragen in de kerk.

Zoekt zichzelf niet: Is niet uit op haar eigen genot/ plezier, maar houdt ook rekening met de anderen. Je gaat dus misschien wel eens een keertje uit liefde niet naar de jeugdkerk, omdat je er ook wilt zijn voor je eigen gemeente.

Rekent het kwade niet toe: weet je ook wel. Vergeet de dingen waar de kerk wel eens tekort schiet! Vergeet de dingen waar de mensen niet in tekort schieten.

Niet blijde met de ongerechtigheid, maar met de waarheid: Hoe duf en droog dogma's ook kunnen zijn, ze gaan ook op zoek naar de waarheid. (maar misschien is dit wat te ver gezocht, weet ik niet)

Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.: dus ook de dingen die je nou net iets minder aanspreken in de kerk.

Als je dat zo bekijkt schiet de Vrijgemaakte kerk natuurlijk op een aantal punten tekort, maar eigenlijk op dezelfde punten als waar mensen die kritiek hebben soms ook op tekortschieten.

Maar op zoveel punten kun je zo blij zijn met de liefde die er wél is in de Vrijgemaakte kerk! (vgl. het 'getuigenis' van Bumblebee)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 14, 2004, 01:08:18 pm »
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar zo'n zelfde verhaal kan ik ook naar de andere kant ophangen...
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 01:23:04 pm door Mezzamorpheus »

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 14, 2004, 01:14:47 pm »
Maar natuurlijk. Dat haal ik trouwens ook wel uit de post van grefootje.
Voor een discussie is het heel aardig om heel eenzijdig naar je eigen standpunt te kijken, en al het andere als fout af te schilderen.
Maar dat is imo niet de manier waarop je de zaken binnen je gemeente zou moeten benaderen.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 14, 2004, 01:20:47 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 13:08:
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar zo'n zelfde verhaal kan ik ook de andere kant ophangen...

Dat zeg ik toch ook:
"Als je dat zo bekijkt schiet de Vrijgemaakte kerk natuurlijk op een aantal punten tekort, maar eigenlijk op dezelfde punten als waar mensen die kritiek hebben soms ook op tekortschieten."

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 14, 2004, 01:24:33 pm »

quote:

grefootje schreef op 14 juni 2004 om 13:04:
b]
[...]

en dat is?

[...]

Lankmoedig: geduldig. Geduldig met de mensen die het anders willen in de kerk. Geduldig met het orgel, dat er nou maar niet uit wil.

Goedertieren: Weet ik zo even niet spijt me

Niet afgunstig: niet jaloers

Praalt niet: is niet trots/arrogant

Niet ogeblazen: weet je zelf wel

Kwetst niemands gevoel: weet je zelf ook wel. Kwetst niet de mensen die liefde en aandacht zoeken binnen de gemeente. Kwetst niet de mensen die een drumstel niet kunnen verdragen in de kerk.

Zoekt zichzelf niet: Is niet uit op haar eigen genot/ plezier, maar houdt ook rekening met de anderen. Je gaat dus misschien wel eens een keertje uit liefde niet naar de jeugdkerk, omdat je er ook wilt zijn voor je eigen gemeente.

Rekent het kwade niet toe: weet je ook wel. Vergeet de dingen waar de kerk wel eens tekort schiet! Vergeet de dingen waar de mensen niet in tekort schieten.

Niet blijde met de ongerechtigheid, maar met de waarheid: Hoe duf en droog dogma's ook kunnen zijn, ze gaan ook op zoek naar de waarheid. (maar misschien is dit wat te ver gezocht, weet ik niet)

Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.: dus ook de dingen die je nou net iets minder aanspreken in de kerk.

Als je dat zo bekijkt schiet de Vrijgemaakte kerk natuurlijk op een aantal punten tekort, maar eigenlijk op dezelfde punten als waar mensen die kritiek hebben soms ook op tekortschieten.

Maar op zoveel punten kun je zo blij zijn met de liefde die er wél is in de Vrijgemaakte kerk! (vgl. het 'getuigenis' van Bumblebee)
''Alles verdraagt zij": Kun jij mij uitleggen wat "alles" betekent?

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 14, 2004, 01:43:31 pm »
Sorry, wat kun je daaraan uitleggen? Alles is het tegenovergestelde van niets.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 14, 2004, 02:12:22 pm »

quote:

Peter schreef op 14 juni 2004 om 12:51:
[...]

OK, laten we even opnieuw beginnen.

Lijkt me een prima idee. :)

Beste God_is_love,

Wat begrijp ik jouw frustratie goed, de manier waarop je het verwoordt en je schrijfstijl. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben.
Toch kom ik er achter dat niet alles is zoals het lijkt. In de GKV niet en in de evangelische gemeente niet.
Zodra je je frustraties neerzet over de GKV op dit forum gaan bij de rasechte GKVers alle toeters en bellen rinkelen die er maar zijn. Ze verdedigen hun kerkorgel, hun gesloten avondmaal, en hun Psalmen alsof het hun eigen kinderen zijn.
Maar als je ze langer en/of persoonlijker leert kennen blijkt dat ze diep in hun hart daar ook niet zo zeker van zijn. Dat ze ook hun eigen frustraties hebben en ook dolgraag een aantal zaken zouden willen veranderen. Ook in de GKV zitten hardstikke fijne wederomgeboren christenen vol van de Heilige Geest, net als in al die Hallelujakerken, waar ik zo graag kom.
Maar ook bij de buurman is het allemaal niet zo prijs de Heer en Halleluja als wij evangelischen jullie zo graag willen laten geloven.
Als wij ons een beetje veilig voelen durven we ook toe te geven dat de waarschuwingen tegen evangelische gebruiken en gewoonten ( of leiderschap) niet helemaal onterecht zijn.

Zoals de GKVers wel eens snakken naar wat meer blijdschap, en ware lofprijzing en aanbidding, zo kunnen veel evangelischen snakken naar een goede diepe doorleefde preek ( niet al te vaak haha :X )

Steeds vaker hoor ik geluiden dat het toch fijn zou zijn als we als broeders en zusters gezamenlijk zouden moeten optrekken en die dingen uit de diensten zouden moeten pikken  die fijn zouden zijn om samen te groeien. Opdat zij allen één zijn.

Blijf in ieder geval niet in een kerk zitten waar het gros het nog wel prima vindt zo. Er wordt vaak geroepen, dat je toch kunt proberen het te veranderen? Maar waarom zou je een grote groep elke keer weer zo frustreren met je drang naar anders? Er zijn namelijk kerken die al anders zijn. Dan breng je ook geen onrust in een gemeente die daar nog niet aan toe is.
Ik denk dat het niet verkeerd is om verschillende manieren van beleven in stand te houden. We zijn namelijk allemaal anders. Laar je alleen niet aanpraten dat je dan jezelf centraal stelt i.p.v. Jezus (hoor ik vaak) want in principe doen de achterblijvers dat ook. Die willen ook de dienst houden zoals zij dat het prettigst vinden.
Kortom, heel begrijpelijk je frustraties, maar er komt een moment dat je vast gaat ontdekken dat het niet allemaal fout is, maar dat jij gewoon ander voedsel nodig hebt om te groeien.
Als je maar zeker weet dat je eet van het levende brood en drinkt van het levende water.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 02:25:34 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 14, 2004, 02:24:02 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 14 juni 2004 om 14:12:
Ook in de GKV zitten hardstikke fijne wederomgeboren christenen vol van de Heilige Geest, net als in al die Hallelujakerken, waar ik zo graag kom. Maar ook bij de buurman is het allemaal niet zo prijs de Heer en Halleluja als wij evangelischen jullie zo graag willen laten geloven. Als wij ons een beetje veilig voelen durven we ook toe te geven dat de waarschuwingen tegen evangelische gebruiken en gewoonten ( of leiderschap) niet helemaal onterecht zijn.

Als je maar zeker weet dat je eet van het levende brood en drinkt van het levende water.

Goed stuk Wilhelmina!  d:)b

Genuanceerd, open en niet-veroordelend.
Wie weet komen "we" er nog wel voordat Jezus terugkomt  ;)
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 14, 2004, 02:36:58 pm »
mijn (niet-representatieve) ervaring: als je gaat zoeken naar de ideale kerk, blijf je je levenlang hoppen.   Alle kerken kunnen van elkaar leren. Evangelischen van vrijgemaakten, en vice versa. Naast (belangrijke) leerstellige zaken is de invulling van de eredienst erg persoonlijk. dat maakt de gitaar echter niet beter dan het orgel, en dat maakt opwekking evenmin slechter dan het Liedboek (jech). Het zou mooi zijn als er ooit een gemeente zou komen waar ruimte is voor beide culturen, waar psalmen en opwekking, drumstel en piano, gezamenlijk in de dienst gebruikt kunnen worden. Maar ja, zover is het nog niet.
Gefrustreerde en gedemotiveerde mensen vind je in alle gemeenten. Ik ben al aardig wat gefrustreerde christenen tegengekomen, die een kater hadden opgelopen van de dominee, de kerkenraad, de voorganger, de oudsten, de leider van de jeugdvereniging of  de gebedsleider.  mensen maken er nu eenmaal een potje van. daar heeft geen enkele gemeente een monopolie op.  Ik ken vrijgemaakte gemeentes waar de sfeer verschrikkelijk is. Ik ken ook evenagelische gemeenten waar je écht geen lid van wilt zijn, want je hoort binnen 5 minuten in het ene of het andere kamp. (vallen in de geest, ja of nee? je móet een bediening hebben, anders ben je niet wedergeboren) etc.
Maar er zijn ook gemeenten waar je je direct thuisvoelt, waar je welkom bent en waar mensen om je geven. Ik geloof niet dat er één kerkgenootschap is met patent op een rotsfeer. ik geloof wel dat zondige mensen een kerk kunnen maken of breken.

@ wilhelmina: idd, goed stuk.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 02:38:15 pm door arend »
...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 14, 2004, 03:32:22 pm »

quote:

arend schreef op 14 juni 2004 om 14:36:
dat maakt de gitaar echter niet beter dan het orgel, en dat maakt opwekking evenmin slechter dan het Liedboek (jech).
Ben 'k niet met je eens, maar goed da's een beetje off-topic.

quote:

Het zou mooi zijn als er ooit een gemeente zou komen waar ruimte is voor beide culturen, waar psalmen en opwekking, drumstel en piano, gezamenlijk in de dienst gebruikt kunnen worden. Maar ja, zover is het nog niet.
Gefrustreerde en gedemotiveerde mensen vind je in alle gemeenten.
En juist daarom zal een dergelijke dienst daar niets aan kunnen doen. Tegen de tijd dat je zo'n dienst hebt zijn er wel weer andere zaken waar ze over kunnen vallen. Het zijn vaak de mensen die via fora en ingezondens heel wat frustratie van zich afschrijven (en daarmee anderen meesleuren) maar ondertussen niets werkelijks bijdragen aan hun kerk. En dat geldt niet alleen voor allerlei 'vernieuwers', maar ook voor veel 'bezwaarden'.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 14, 2004, 03:38:44 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 13 juni 2004 om 23:03:
Waar waren mijn kerkgenoten toen het niet goed ging met mijn geloof? Als je een paar maanden niet in de kerk komt en niet aan het avondmaal gaat, verwacht je toch dat je, op z'n minst van je wijkouderling, iets te horen krijgt en dat ze vragen of het nog wel goed gaat? Maar nee hoor, niks, geen woord! Nou snap ik best dat liefde van 2 kanten moet komen, maar zoals ik al zei, het ging niet goed met mij. Maar blijkbaar geeft de kerk niet veel om een schaap dat verloren dreigt te gaan. Zelfde met mijn jongere broer die niks meer lijkt te geven om de kerk of God. Maar de kerk ziet gelaten toe hoe hij afdwaalt en zal niets doen om hem vast te houden. Ze denken blijkbaar dat m'n ouders dat wel alleen afkunnen.

Okee, dit is heel erg naar en ik ken je situatie niet. Bovendien is het wel herkenbaar: een kennis van ons werd benaderd (een andere gemeente overigens) of hij diaken zou willen worden, en zijn antwoord was: "is het bij jullie bekend dat ik al anderhalf jaar niet meer aan het Avondmaal ben geweest?"

Kijk dat is niet goed natuurlijk, maar veel gemeenten hebben gebrek aan ambtsdragers. Die mensen hebben het verschrikkelijk druk en ook geen duizend ogen. Het is ook niet goed om alle verantwoordelijkheid aan hen af te schuiven, het is minstens zoveel de "schuld"/nalatigheid van jouw vrienden, familie, naast wonende gemeenteleden, ja iedereen dat niemand aan de bel trok of de wijkouderling erop attent maakte. Als je bij mij in de gemeente zit (weet niet waar je vandaan komt) is het ook mede mijn schuld, dat bedoel ik maar. Je moet naar elkáár omzien en niet denken: daar hebben we toch ouderlingen voor.

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 14, 2004, 04:11:46 pm »
Beste God_Is_Love,
Ik heb de discussie met heel veel interesse gelezen. Het grappige is dat veel mensen die jouw berichten lezen misschien wel denken dat ikzelf erachter zit, want we hebben griezelig veel gemeen hahaha......

Maar ik wil je toch een hart onder de riem steken. Ik ben persoonlijk vele malen op m'n bek gegaan door zaken te willen veranderen in de kerkgemeente. Onze eigen gemeente is voor een deel vrij behoudend (en dat is nog zacht uitgedrukt) en stond al zo'n dertig jaar stil.
De kerkenraad durfde nl. nooit concreet iets te gaan aanpakken, omdat ze angst had voor de behoudende gemeenteleden, die vaak de grootste mond hadden en het hardst schreeuwden als er iets gebeurde dat hen niet aanstond. Tegen de wat progressieveren werd door de KR altijd gezegd: "Probeer nou niet te provoceren, want daar heeft niemand iets aan". Of: "Wacht nou maar, het gebeurt allemaal vanzelf wel...". Nou, vergeet het maar. Er gebeurde dus niets. Dus gingen we maar zelf aan de slag. Sing-inns organiseren. Evangelisatieprojecten opstarten. Muziekavonden, gemeenteavonden, gospelband, jongerenprojecten etc...etc... Het werd hard-tegen-hard. Uiteindelijk ging dat bijna ten koste van mijn geloof, omdat ik me er zo in vastbeet dat de hele kerk uit niets anders leek te bestaan dan een verzameling fossielen die het liefst nog uit de middeleeuwse berijming onbegrijpelijke strofes uitblaten bij begeleiding van een afgrijselijk orgel. Lekker aantrekkelijk..... Dan waren de preken van een abominabel niveau, werd het werk van de Heilige Geest onder de mat geschoven, schuld-schuld-schuld, zonde-zonde-zonde etc... De gemeente keek niet (meer) naar elkaar om en wij zijn de kerk uiteindelijk niet uitgelopen, maar uitgerend!

.... om na een jaar weer terug te komen. Fris, uitgeslapen en met een andere blik. En inderdaad, sommigen hadden ons niet eens gemist, en we hebben niet een keer een kerkenraadslid op de stoep gehad. We hadden inmiddels wel onze (overigens heerlijke) portie evangelische gemeenten gehad en een paar zeer goeie gesprekken gehad met mensen en predikanten uit eigen en andere kring.
We waren erachter gekomen dat we verkeerd bezig geweest waren. Het doel was goed, maar de manier verkeerd. We waren erachter gekomen dat mensen met een vrij negatieve benadering van alles wat anders is dan 'hoe het hoort' (whatever that may be) niet te overtuigen waren, wentelden in hun eigen gelijk en weigerden om de andere kant het voordeel van de twijfel te geven en erover na te denken. Simpelweg omdat ze daar niet toe in staat zijn, om wat voor reden dan ook.  Die mensen zie ik overigens ook in deze discussie voorbijkomen ;)  Het beste was om die mensen anders te benaderen.

We zijn dus het goede voorbeeld gaan geven. Probeerden uit te stralen naar anderen wat we zelf in hen zo misten. We hebben de frustratie losgelaten. Het vestberadene. We hebben meer aan God zelf overgelaten en er hard voor gebeden. Want echte verandering wordt niet bewerkstelligd door mensen, maar door de Heilige Geest. Daar moet je enorm hard voor bidden.
Een gouden tip die we kregen: de zaken die je graag wilt doen voor God in een eredienst en door de overload aan regels en gebruiken/tradities niet mogelijk zijn, kun je in een derde dienst stoppen die je eens in de zoveel tijd op zondagavond organiseert. Daar zijn wij ook mee begonnen en de kerk zit steeds voller. Er komen meer mensen naar de praise-dienst 's avonds dan naar de middagdienst... En dat zegt toch wel wat over de stijgende belangstelling van de gemeenteleden. Op die manier komen mensen er langzamerhand achter dat wat wij graag willen doen voor God niet eng is, niet onchristelijk is en niet provocerend is.

Laat je irritatie en boosheid varen. Je hebt alleen jezelf ermee en het kan je mooie relatie met God in de weg gaan staan. Wij zijn ook enorm boos geweest. Wij kregen brieven uit de gemeente waarin we als 'werktuigen van de satan' bestempeld werden. Wij zijn in een hele moeilijke periode volledig in de steek gelaten. Er is tegen ons gelogen. We hebben een onjuist stempel opgedrukt gekregen. Genoeg om heeeeeeel boos over te worden.
Maar niet genoeg om onze relatie met God te verpesten. Want Hij heeft altijd genoten van de dingen die wij deden voor Hem.

Ik wil je vanaf deze plek uitnodigen. Uitnodigen op 27 juni a.s. om naar IJmuiden te komen waar we een hele mooie praise-avond gaan houden (nee, we mochten het geen praise-dienst noemen, want het WAS immers geen dienst...zucht...). Er speelt een geweldige band. Er is geen orgel te horen. Er is volop ruimte voor blijdschap, zingen, bidden en plezier. Mail me maar persoonlijk (duran.renkema@quicknet.nl) dan krijg je alle ins en outs. Er is ook een bericht over op dit forum in de sectie "muziek".
We kunnen dan als je wilt verder praten, want ook bij jou in de gemeente zijn deze dingen mogelijk. Als het bij ONS kan, dan kan het echt overal  ;)

Ik hoop van je te horen en laat de moed niet zakken. Je bent veel te waardevol voor je gemeente, al realiseren ze zich dat misschien nu nog niet.

Groeten van dirigentje

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 14, 2004, 04:21:14 pm »

quote:

dirigentje schreef op 14 juni 2004 om 16:11:

Ik hoop van je te horen en laat de moed niet zakken. Je bent veel te waardevol voor je gemeente, al realiseren ze zich dat misschien nu nog niet.

Wat een prachtig verhaal, recht uit het hart, en wat vreselijk herkenbaar. Als evangelisch en reformatorisch iets gemeen hebben dan is het deze worsteling. ;(

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 14, 2004, 06:09:00 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juni 2004 om 15:38:
[...]

Okee, dit is heel erg naar en ik ken je situatie niet. Bovendien is het wel herkenbaar: een kennis van ons werd benaderd (een andere gemeente overigens) of hij diaken zou willen worden, en zijn antwoord was: "is het bij jullie bekend dat ik al anderhalf jaar niet meer aan het Avondmaal ben geweest?"

Kijk dat is niet goed natuurlijk, maar veel gemeenten hebben gebrek aan ambtsdragers. Die mensen hebben het verschrikkelijk druk en ook geen duizend ogen. Het is ook niet goed om alle verantwoordelijkheid aan hen af te schuiven, het is minstens zoveel de "schuld"/nalatigheid van jouw vrienden, familie, naast wonende gemeenteleden, ja iedereen dat niemand aan de bel trok of de wijkouderling erop attent maakte. Als je bij mij in de gemeente zit (weet niet waar je vandaan komt) is het ook mede mijn schuld, dat bedoel ik maar. Je moet naar elkáár omzien en niet denken: daar hebben we toch ouderlingen voor.

Wat hier heel erg debet aan is, is volgens mij de grote van de gemeente...
Dit is ook even aan de orde geweest bij het topic over tucht etc....  (En dan ook het 'positieve' aspect: omzien naar elkaar)
Met een grote groep is dat sowieso veel moeilijker. En je denkt eerder dat de ander wel omziet naar die en die.

Wat mij altijd aanspreekt sinds ik die toepassing eens heb gehoord is dit:

Marcus 6
39 En Hij droeg hun op, dat allen groepsgewijze moesten gaan zitten op het groene gras. 40 En zij gingen zitten in groepen van honderd en van vijftig.

Lucas 9
14 Want er waren ongeveer vijfduizend man. En Hij zeide tot zijn discipelen: Laat hen gaan zitten in groepen van ongeveer vijftig. 15 En zij deden het en lieten hen allen nederzitten.

Met tegen de duizend man kun je niet meer op een goede manier naar elkaar omzien.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 10:24:28 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 14, 2004, 06:42:45 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 juni 2004 om 18:09:
[...]

Wat hier heel erg debet aan is, is volgens mij de grote van de gemeente...
Dit is ook even aan de orde geweest bij het topic over tucht etc....  (En dan ook het 'positieve' aspect: omzien naar elkaar)
Met een grote grope is dat sowieso veel moeilijker. En je denkt eerder dat de ander wel omziet naar die en die.

Wat mij altijd aanspreekt sinds ik die toepassing eens heb gehoord is dit:

Marcus 6
39 En Hij droeg hun op, dat allen groepsgewijze moesten gaan zitten op het groene gras. 40 En zij gingen zitten in groepen van honderd en van vijftig.

Lucas 9
14 Want er waren ongeveer vijfduizend man. En Hij zeide tot zijn discipelen: Laat hen gaan zitten in groepen van ongeveer vijftig. 15 En zij deden het en lieten hen allen nederzitten.

Met tegen de duizend man kun je niet meer op een goede manier naar elkaar omzien.
Vaste plaatsen in groepen van vijftig. Dat zal wel lukken.  :)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 14, 2004, 06:56:28 pm »

quote:

Pugna schreef op 14 juni 2004 om 18:42:
[...]

Vaste plaatsen in groepen van vijftig. Dat zal wel lukken.  :)

Leuk :)
Maar zie je zellf ook wel dat het ook ligt aan de grote aantallen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 14, 2004, 07:12:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 juni 2004 om 18:56:
[...]

Leuk :)
Maar zie je zellf ook wel dat het ook ligt aan de grote aantallen?

Ja wel, in een grote gemeente kun je gemakkelijk tussen wal en schip raken. Ben ook helemaal voor een maximum aantal gemeente leden, kom je daar boven, gemeente splitsen.

Maar in vaste groepen in de kerk leek mij wel een praktische oplossing. Zelf zit ik meestal op ongeveer de zelfde plaats in de kerk (kan een paar stoelen schelen). Zelfde geld voor mijn 'buren' als er ééntje mist dan merk je dat.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 07:14:19 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 14, 2004, 10:05:11 pm »
Kennen jullie dit ook?

Veel kerken zijn verdeeld in verschillende wijken, zo ook die van ons.
Leuk, want dan kun je een bepaalde groep in de kerk beter leren kennen.
We organiseren van alles, preekbesprekingen, koffiedrinken, borrels etc.
Er zitten 50 à 100 leden in onze wijk. En toch zie je bij de meeste dingen altijd ongeveer dezelfde mensen. De helft heb ik nog nooit gezien op iets van de wijk.
Dat klopt toch ook niet?

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 14, 2004, 11:48:41 pm »
Hey dirigentje,

Ik vind het een erg mooi verhaal, wat je op papier hebt gezet. Ik herken daarin veel dingen die ik zelf heb meegemaakt, en waarover ik al eens eerder iets op de website heb gezet. Dat is ook hetgeen wat ik altijd probeer duidelijk te maken aan mensen die zware kritiek hebben op de vrijgemaakte kerk.

Ik hoop van harte dat anderen hier ook een goede les uittrekken.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 15, 2004, 02:13:02 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 10:41:

Ik heb dan ook de indruk dat jij in een niet zo 'standaard' GKV-gemeente zit...
Om het even 'extreem' te zeggen: ik denk dat jouw kerk (en bv. de GKV's in Amsterdam) de uitzondering op de 'regel' zijn...

Ik mag dan in Amsterdam zitten, maar dat wil niet zeggen dat wij een uitzondering zijn. Wanneer ik om me heen kijk en luister, wanneer ik met mensen praat die elders in het land wonen, dan kom ik bijna altijd hele positieve mensen en reacties tegen. Wanneer ik naar hen luister, dan kan ik niet anders concluderen dan dat er veel gkv's zijn die actief en met liefde God en elkaar zoeken. Niet in elke gemeente gaat dat even goed en even makkelijk, maar overal hoor ik geluiden en zie ik verandering. Langzaam, maar zeker!

Ik snap de frustraties, wordt er van heel dichtbij ook keihard mee geconfrontreerd, maar ik wil iedereen vragen ook te zien op die veranderingen en die dingen die wèl zichtbaar zijn.

Ik ben dan ook heel blij met de verhalen van Bumblebee, Wilhelmina en Dirigentje. Dank jullie wel!
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 15, 2004, 02:42:53 pm »
Ik hoorde dit weekend ook nog van een vrouw, dat ze namens de evangelisatie-commissie in haar kerk het idee had opgevat een laagdrempelige dienst te organiseren.

Telkens kreeg ze echter "nee" te horen van de 3 verenigingen binnen haar kerk. "Nee hoar, da moaten wij hier nie hèbbn" of hoe dat ook klinkt op z'n plat-gronings. ;)

Toch was er in een ander gronings dorp ook een zeer succesvolle "open dienst" georganiseerd, dus ik wens haar succes om de mensen in die kerk van de werking te overtuigen. Bij die dubbele(!) open dienst zat de kerk 's middags al bomvol. Ik weet niet hoeveel er 's avonds zijn geweest maar het zal toen ook vast niet leeg geweest zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 15, 2004, 02:59:18 pm »
Ik geloof dat ik dit topic ga uitprinten en inlijsten :)

quote:

Ik denk dat het niet verkeerd is om verschillende manieren van beleven in stand te houden. We zijn namelijk allemaal anders. Laar je alleen niet aanpraten dat je dan jezelf centraal stelt i.p.v. Jezus (hoor ik vaak) want in principe doen de achterblijvers dat ook. Die willen ook de dienst houden zoals zij dat het prettigst vinden.
Ja precies. Dat zijn verdedigingsmechanismes die steeds weer ingeschakeld worden. Daar hebben zowel vernieuwers als behouders een heel arsenaal van tot hun beschikking. Die worden op dit forum steeds weer gebruikt. En dan heeft verder praten eigenlijk geen zin meer. Er kan alleen goed gepraat worden als ieder zich kwetsbaar op durft te stellen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 15, 2004, 09:05:40 pm »
't Is maar goed dat we nog een paar wijze uilen in ons midden hebben.  :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 16, 2004, 02:39:10 pm »

quote:

[...]

Ik denk dat het niet verkeerd is om verschillende manieren van beleven in stand te houden. We zijn namelijk allemaal anders.

Net gelezen in Visie::

Psalm 51
Dit keer even geen programmabeleid of omroeppolitiek. Maar gewoon een ervaring van ruim een week geleden. Zondagvond 6 juni in een oud kerkje op de Veluwe.
Honderdveertien jaar oud is ons kerkje in Voorthuizen. ‘s Morgens kunnen we er niet meer in en ‘kerken’ we in een schoolaula. Maar ‘s avonds gaat het nog. Op zondagvond 6 juni hadden we aansluitend aan de dienst voor het eerst een Sing-in. In een volle kerk zongen we met z’n allen bijna het dak er af. ‘Kom, nu is de tijd, aanbid Hem.’ En we prezen God om Zijn grootheid. ‘He is wonderfull.’ En ik dacht: wat een verschil met 114 jaar geleden, toen dit kerkje werd gebouwd. Toen klonken hier zware psalmen op hele noten en diepe orgelklanken, vandaag zijn het swingende opwekkingsliederen, begeleid door een combo en handgeklap.

Maar tegelijk dacht ik: nee, er is niet alleen maar verschil. De doorgaande lijn overheerst. Op de gevelsteen boven de kerkdeur staan woorden uit Psalm 51: ‘Een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.’ Die psalm, tevens de intredetekst van de dominee van toen, ds. Willem van den Bergh, is in de jaren rond 1886 veel gezongen. En vanavond zingen we – op een heel andere wijs, maar toch – diezelfde Psalm 51: ‘Create in me a clean heart. Cast me not away from Thy presence, o Lord. And renew a right spirit within me.’ En met alle verschil dat er is tussen de dominee van toen en Marijke en Jorike die nu de Sing-in leiden, is er vooral een diepe eenheid in de eerbied voor een groot en machtig God Die we door Jezus Christus mogen ontmoeten.

Verschil? Ja. Maar vooral eenheid. In het belijden dat God niet ons maatje is, maar een heilig God Die ons verre te boven gaat. Maar tegelijk een Vader Die ons in Jezus Christus zo nabij is gekomen dat we ‘Abba, pappa’ tegen Hem mogen zeggen. ‘Geen andere naam dan de naam van Jezus.’ Dat Evangelie slaat een brug tussen de kerkgangers van meer dan een eeuw geleden en de sing-inners van nu. Beide kinderen van hun tijd, jazeker, maar samen kinderen van God. Ds. Van den Bergh, die het Evangelie niet binnen de muren van de kerk hield, maar er de maatschappij mee in ging, zou het – in elk geval met zijn hart – hebben meegezongen: ‘Laat het feest zijn in de huizen. Als het onrecht buigt voor Jezus, en het volk weer bidden gaat.’
Auteur: Ad de Boer
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2004, 02:39:40 pm door Wilhelmina »

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 16, 2004, 02:46:21 pm »
Prachtig om nu eens gewezen te worden op de zaken ie ons samenbinden, in plaats van telkens maar weer de verschillen onderstreept te zien.
Dat is een van de dingen waarvan ik denk dat we allemaal wat oefrening kunnen gebruiken. Niet in de eerste plaats denken "Wat scheidt ons?" maar "Wat bindt ons?". Dan hebben we ook heel wat minder kerkstrijd en kunnen we onze energie gebruiken voor positieve zaken.

'k Heb net een discussie achter de rug met iemand die dus daadwerkelijk vond dat een dienst waarin opwekking werd gezongen minderwaardig is aan een dienst waarin alleen psalmen aan de orde komen. The mind wobbles......  8)7

Dirigentje

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 16, 2004, 09:50:35 pm »

quote:

Pugna schreef op 14 juni 2004 om 19:12:
[...]

Ja wel, in een grote gemeente kun je gemakkelijk tussen wal en schip raken. Ben ook helemaal voor een maximum aantal gemeente leden, kom je daar boven, gemeente splitsen.

Maar in vaste groepen in de kerk leek mij wel een praktische oplossing. Zelf zit ik meestal op ongeveer de zelfde plaats in de kerk (kan een paar stoelen schelen). Zelfde geld voor mijn 'buren' als er ééntje mist dan merk je dat.

In de PKN van het Evangelisch werkverband zijn er Gemeentegroeigroepen. kleine groepjes die regelmatig bij elkaar thuis komen.
Misschien is dit de uitkomst.
Alleen door JEZUS

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 16, 2004, 10:23:58 pm »
Groeigroepen!!

Kijk maar uit straks kent de GKV waar ik zit ze ook, ik ben er namelijk warm voorstander van :) Drie jaar lang "leider" geweest, beviel erg goed. Waarschijnlijk was ik de allerjongste van heel nederland, maar dat terzijde :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 16, 2004, 10:35:34 pm »

quote:

dirigentje schreef op 16 juni 2004 om 14:46:
Prachtig om nu eens gewezen te worden op de zaken ie ons samenbinden, in plaats van telkens maar weer de verschillen onderstreept te zien.
Dat is een van de dingen waarvan ik denk dat we allemaal wat oefrening kunnen gebruiken. Niet in de eerste plaats denken "Wat scheidt ons?" maar "Wat bindt ons?". Dan hebben we ook heel wat minder kerkstrijd en kunnen we onze energie gebruiken voor positieve zaken.

'k Heb net een discussie achter de rug met iemand die dus daadwerkelijk vond dat een dienst waarin opwekking werd gezongen minderwaardig is aan een dienst waarin alleen psalmen aan de orde komen.
Waren jullie in die discussie op zoek naar 'wat scheidt ons?' of naar 'wat zou mij en jou moeten binden?' Voel je 't verschil?

Het lijkt alsof iemand die psalmen beter vindt dan opwekkingsliedjes, alleen maar 'zoekt wat ons scheidt'. Maar hij kan toch ook het beste met je voor hebben? Zie het maar als iemand die jou aanraadt om niet alleen maar patat en snacks te eten, maar ook eens wat gezondere kost te nuttigen!
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2004, 01:09:09 am door Peter »

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 16, 2004, 11:12:54 pm »
vind het uitermate mooi om te horen hoe het dus ook kan.. ik heb zelf ook de neiging om alles heel zwart te zien.. dat de hele kerk maar op de schop moet en dat er dus meer ruimte moet komen voor andere instrumenten en ook andere liederen..

maar als ik dan het verhaal van dirigentje lees dan realiseer ik me dat het mogelijk is, maar niet door gewoon maar mensen te provoceren. En dat er ook de positieve punten zijn van waaruit je verder kunt. Thanks
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 16, 2004, 11:54:01 pm »
Waarom gaan de mensen niet over naar de evangelische hoek, waarom moet de GKV nou evangelisch worden?
Waarom zo ontzettend lopen zeuren en onvrede uiten binnen de muren omdat het gras in de andere wei groener zou zijn.
Waarom is het noodzakelijk dat er van de evangelische zijde zo hard getrokken word aan de GKV, terwijl er nog een gehele wereld te bekeren valt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 17, 2004, 09:03:20 am »

quote:

Picardijn schreef op 16 juni 2004 om 23:54:

Waarom is het noodzakelijk dat er van de evangelische zijde zo hard getrokken word aan de GKV, terwijl er nog een gehele wereld te bekeren valt.

Je weet best dat dat helemaal niet waar is. Niemand loopt hard te trekken aan de GKVers, waarom zouden we?
Als er al iets is, dan is het aantrekkingskracht.
De beste methode daartegen is er voor te zorgen dat ook de GKV zoveel aantrekkingskracht heeft dat de zittende leden blijven, en de evangelische hoek zich tot jullie aangetrokken  voelt. :*)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 17, 2004, 09:29:04 am »

quote:

Waarom gaan de mensen niet over naar de evangelische hoek, waarom moet de GKV nou evangelisch worden? Waarom is het noodzakelijk dat er van de evangelische zijde zo hard getrokken word aan de GKV, terwijl er nog een gehele wereld te bekeren valt.

Nee, sorry dat heb ik ook nog NOOIT gemerkt, juist niet. Er wordt wel veel aangedrongen op samenwerking bij bijvoorbeeld interkerkelijke evangelisatie projecten enzo.

Maar nu snap ik het niet langer. Welke mogelijkheid is er nog open voor de gereformeerde die "evangelische trekjes" heeft?

- overstappen op evangelische hoek... je moet het eens proberen! Dan ben je gelijk weer een verrader zonder kerkbesef en krijg je te horen dat je in je eigen dienst moet blijven want gemeentegevoel enzo.

- Probeer je een tussenoplossing als trouw blijven aan je gemeente en af en toe bijvoorbeeld GF, dan ben je een kerk-consument.

- Probeer je barstend van de gemeentetrouw in je plaatselijke kerk iets te veranderen dan krijg je (zoals hierboven) weer te horen: waarom stap je niet over naar de evangelische hoek?

Het is ook nooit goed!  :(

Ja sorry, jullie weten allemaal hoe ik over de  GKV en de GKV-ers denk (uitermate positief meen ik zelf) maar hier raak ik zelfs een beetje gefrustreerd van.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 17, 2004, 10:15:57 am »

quote:

Je beantwoord je eigen vraag al ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 17, 2004, 10:20:59 am »

quote:

Bumblebee schreef op 17 juni 2004 om 09:29:
- Probeer je barstend van de gemeentetrouw in je plaatselijke kerk iets te veranderen dan krijg je (zoals hierboven) weer te horen: waarom stap je niet over naar de evangelische hoek?

Ik heb dit pasgeleden nog gehoord van naaste familie. Toen mijn vriendin (getogen vrijgemaakt) zei dat zij het met een punt van de leer niet eens was (misschien ook wel evangelisch trekje) zei het andere familielid gelijk: "wat DOE je dan nog in de vrijgemaakte kerk?"  :/

Ook op invulling van de dienst zal het misschien zo werken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 17, 2004, 11:09:23 am »

quote:

[...]
Maar nu snap ik het niet langer. Welke mogelijkheid is er nog open voor de gereformeerde die "evangelische trekjes" heeft?

- overstappen op evangelische hoek... je moet het eens proberen! Dan ben je gelijk weer een verrader zonder kerkbesef en krijg je te horen dat je in je eigen dienst moet blijven want gemeentegevoel enzo.

- Probeer je een tussenoplossing als trouw blijven aan je gemeente en af en toe bijvoorbeeld GF, dan ben je een kerk-consument.

_/-\o_  :'(  ;(

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 17, 2004, 11:25:42 am »
je gewoon lekker begeven onder de grefo's die eerder openminded christen zijn dan grefo :)

je komt apparte situaties die je soms beter niet aan iedereen kan meedelen zoals:

-campinggasten die bij een E&R project tot inkeer komen, en dan vanwege de bereikbaarheid van kerken maar naar een baptisten gemeente wordt gestuurd ;)

-predikanten die vanwege een gemeente zich neutraal uitspreken, maar als je ze beter leert kennen best wel een vrijere mening hebben

nou ja ik denk dat veel hier wel soortgelijke opmerkingen als zwever en bumblebee krijgen, maar ook heel goed weten dat er in hun gemeentes nog veel meer van deze personen zijn :)

en ik vind het al helemaal flauw als men vind dat je maar naar een andere kerk moet omdat het enige waar je het niet mee eens zou zijn enkel heersende traditie is, maar ja op zo'n moment moet je denk ik maar gewoon het wijste zijn en er niet te veel aandacht aan geven
[JESUS]Life[/JESUS]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 17, 2004, 11:32:24 am »
Bumblebee, ik kan alleen maar zeggen dat je het helemaal goed hebt verwoord.

Inderdaad... als je wat evangelische trekjes hebt... doe je het voor sommige mensen inderdaad nooit goed.... je bent namelijk niet een rasechte grefo dan... je bent anders dan dat ze zijn... en sommigen hebben daar geen begrip voor... maar vinden het alleen goed als je die rare trekjes weer kwijtraakt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 17, 2004, 12:54:50 pm »
Als je een waarom vraagt stelt dan krijg je als verweer frustratie.
Er zit dus leed onder de leden, als er een lid lijdt dan lijden alle leden.

Juist door confrontatie leer je meer, daarom vind ik dat de gemakkelijste weg bewandelen (die van zoeken wat bind) niet altijd de beste keuze is. Dan maakt het voor mij dus niet uit of iets goed of fout is.
Daarbij mag er van mij best wel eens vaker de keuze gemaakt worden dat men het oneens met elkaar mag zijn. Daarvoor word naar mijn mening te weinig ruimte geboden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 17, 2004, 03:02:08 pm »
Vind ik ook... probleem is alleen dat ik snel merk dat als ik het met een bepaald iets dat past binnen het gereformeerde gedachtengoed oneens ben, mensen al snel denken: Ja maar jou mening is niet gereformeerd... waarbij je dan soms inderdaad zelfs hoort: Waarom ga je niet lekker ergens anders heen als je niet 100% gereformeerd wil denken....

Dan mis ik wel eens die ruimte, die acceptatie....  die er ook volgens mij inderdaad wat meer zou moeten zijn.

Zoals de Supertones in het nummer One Voice zingen: Can we agree to disagree?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 17, 2004, 03:38:52 pm »

quote:

Marnix schreef op 17 juni 2004 om 15:02:

Zoals de Supertones in het nummer One Voice zingen: Can we agree to disagree?
Off-topic: lekker nummer....goeie muzieksmaak, Marnix!  ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juni 17, 2004, 10:39:33 pm »

quote:

[...]
Dat hangt sterk af van waar die evangelische trekjes uit bestaan. Als je de kinderdoop verwerpt, uitgaat van een vrije wil en overtuigd bent dat de Geest niet of maar heel minimaal werkt in de gkv en vooral je gevoel bevredigd wil zien en al deze punten constant ter discussie stelt, weest dan zo eerlijk om daar van de consequenties te trekken en ga over naar een evangelische gemeente.

quote:

Lijkt me een kolderargument want het is op basis van bovengenoemde uitgangspunten je "eigen" dienst niet en iets wat niet eigen is kun je ook niet verraden. En door te kiezen blijkt duidelijk dat je beseft dat er verschillen zijn.

quote:

GF zelf staat niet zo zeer ter discussie maar wel de vraag of het zo nodig op zondag moet. Persoonlijk vind ik de argumenten voor de zondag niet zo sterk maar ik kan er verder niet wakker van liggen.

quote:

Dat hangt dus in sterke mate af van wat je en vanuit welke motivatie wil veranderen. De meeste mensen houden niet van verandering, ook al zeggen ze van wel.

quote:

Ja sorry, jullie weten allemaal hoe ik over de  GKV en de GKV-ers denk (uitermate positief meen ik zelf) maar hier raak ik zelfs een beetje gefrustreerd van.
Je loopt inmiddels al lang genoeg mee om te weten dat je het niet iedereen naar de zin kan maken.  :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 17, 2004, 11:20:02 pm »
Dingo, ik kan kort praten en ik kan lang praten, ik zal het eens kort doen:

1. Waarom zet je eerst een super stereotiep beeld neer van een evangelische en schiet die vervolgens af? Elke tussenvorm negeer je?
2. Waarom ben je "ze" liever kwijt dan rijk? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Je doet me behoorlijk pijn, moet ik zeggen. En uiteindelijk bevestig je alleen maar het beeld van Bumblebee, want je maakt mij niet wijs dat als iemand naar een evangelische gemeente vertrekt, jij dat fijn zou vinden. Dus inderdaad, het is nooit goed...

Ik hou me maar vast aan mijn onderschrift: Kom Heilige Geest, vernieuw Uw Kerk, vernieuw mijn leven! Help je mee?
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2004, 11:23:08 pm door Zwever »

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 17, 2004, 11:45:53 pm »
Ik ben het wel met de laatste schrijver eens. Er wordt steeds in stereotiepen gesproken.

Als je evangelisch (getint) bent, dan vind je het gevoel het belangrijkst (en dus al het andere onbelangrijk), ben je oppervlakkig, verwerp je de kinderdoop, hou je van opwekking en dus niet van psalmen en sta je constant op het dorpsplein met je handen in de lucht in tongentaal te prevelen zodat je grote kans maakt op de eerste plaats in de komende 'dorpsgek-verkiezingen'. 8)7

Als je GKV'er bent, ben je gevoelloos, zit je in de kerkbanken je tijd uit te zitten, weet je alle bijbelteksten uit je hoofd maar ben je onmachtig die toe te passen op je eigen leven en een persoonlijke relatie met Jezus is je vreemd. Intolerantie, starheid en overtuigd van eigen superioriteit (natuurlijk wel 'verslagen van hart') zijn woorden waarmee je te typeren bent. In theorie ben je cum laude geslaagd, maar je kunt op een herexamen rekenen wat praktijk betreft.  (8>

Ik ben noch het een noch het ander. En ik ken niemand die in bovenstaande (uiteraard gechargeerde) typeringen past. Ik zit in de GKV maar ben absoluut niet vrijgemaakt (whatever that may be). Ik ben een kind van God, geplaatst in de GKV. Met een doel, daar ben ik zeker van. De term 'vrijgemaakt' zegt me niets. De term 'evangelisch' zegt me niets. De term 'kind van God' zegt me wel iets.
Etiketten zijn altijd negatief omdat we dan automatisch met onze neus op De Enorme Verschillen worden gedrukt. En zo verschillend zijn we niet.We zijn alleen allemaal de weg een beetje kwijt....

Dirigentje

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 18, 2004, 12:18:50 am »

quote:

Zwever schreef op 17 juni 2004 om 23:20:
Dingo, ik kan kort praten en ik kan lang praten, ik zal het eens kort doen:

1. Waarom zet je eerst een super stereotiep beeld neer van een evangelische en schiet die vervolgens af? Elke tussenvorm negeer je?
2. Waarom ben je "ze" liever kwijt dan rijk? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Je doet me behoorlijk pijn, moet ik zeggen. En uiteindelijk bevestig je alleen maar het beeld van Bumblebee, want je maakt mij niet wijs dat als iemand naar een evangelische gemeente vertrekt, jij dat fijn zou vinden. Dus inderdaad, het is nooit goed...

Ik hou me maar vast aan mijn onderschrift: Kom Heilige Geest, vernieuw Uw Kerk, vernieuw mijn leven! Help je mee?

Zwever,
Laat ik voorop stellen dat ik niet de bedoeling heb gehad jou te kwetsen.

1) Ik heb voor de duidelijkheid een zwart-wit tekening neergezet, uiteraard weet ik dat er nuances zijn. Maar in de kern van de zaak is er wel een balans en als er op een gegeven moment zoveel items zijn die aan de kant van "evangelisch" hangen dan moet je imo gewoon kiezen. Dat is nl. volgens mij een veel betere optie dan proberen een gemeente  een kant op te duwen die ze niet wil en vervolgens klagen dat "ze" (die gemeente) niet willen, dat is imo verspeelde energie.

2) Ben ik "ze" liever kwijt dan rijk? Nee niet direct, maar juist door alle discussies op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat heel wat van deelnemende gkv-ers maar weinig van hun "roots" af weten. En ten onrechte daar ook geen waarde aan hechten en dan denk ik, als de vlag er zo bij staat en het toch allemaal "niet uit maakt" of elders "alles beter is", waarom zou je dan in de gkv elkaar het leven zuur gaan maken? Waarmee ik direct toegeef dat ik liever in vrede in 2 (of meer) verschillende kerken zit dan met oorlog in 1.

Dit alles is mijn mening, het staat een ieder natuurlijk vrij er anders over te denken. Maar ook voor mij geldt dat ik lang genoeg meeloop om te weten dat ik het niet iedereen naar de zin kan maken.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2004, 12:23:02 am door dingo »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 18, 2004, 12:44:25 am »
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Opvallend vind ik de parallellen met de 'bezwaarden/nieuwe vrijgemaakten' discussie.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juni 18, 2004, 07:36:32 am »
Ben het met Dingo eens.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juni 18, 2004, 08:51:56 am »
Bumblebee had het over "evangelische trekjes", niet over een full-blown charismaat. Als ik dat was geweest had ik het waarschijnlijk óók niet uitgehouden in de GKV. Net zoals een rasechte katholiek het ook niet volhoudt, of iemand die fel de alverzoening aanhangt, of ...

Maar wat als je nu, laten we eens zeggen, de helft van de trekjes hebt die jij noemt? Volgens mij heb je hele hordes jeugdigen in de GKV rondlopen met evangelische trekjes. Wat moeten zij ermee?  :?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juni 18, 2004, 09:06:12 am »
maar waarom weten deze zogenoemde charismatische jeugd in de gkv dan weinig van hun leer?

er wordt ze namelijk niet eens gevraagd zelf na te denken over de gereformeerde, leer, want als er een rvaag is, kerut een ander het al goed, als geloofsbelijdenis zoveel erbij wordt gehaald, terwijl men niet eens weet welke bijbelse onderbouwing deze belijdenissen heeft,

tijd voor meer leerdiensten dus?
Nee
tijd om die jeugd maar naar de evangelische kerk te sturen ?
Nee
eerder tijd voor meer die bijbel open dan het standaard kopieer antwoord, en dit is waar wij in onze kerk komend jaar ook mee bezig gaan, gewoon keihard terug naar bijbelstudie voor de jeugd en wat vind God er van in plaats van wat vind ik er van en gezellig beetje om actuele onderwerpen heen draaien
[JESUS]Life[/JESUS]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juni 18, 2004, 10:09:46 am »
spacy, dat ben ik met je eens, het kennis niveau is vaak niet al te hoog en wat ze zich "eigen" hebben gemaakt ligt soms nog een stukje lager. Met andere woorden, het moet vaak nog een beetje zakken van het hoofd naar het hart.

Maar mijn indruk is juist dat de "evangelische" jongeren dat meer hebben, omdat zij bewuster andere keuzen maken en daar weerstand op vinden (neem bijvoorbeeld Marnix.. :) )

Overigens zitten die half-evangelische mensen (zoals ik) júist in de GKV omdat we een grote liefde hebben voor die kerk, niet omdat we haar verafschuwen. En, in tegenstelling tot wat dingo zegt, vind ik het veranderen van een kerk bepaald geen verspilde moeite, mits er enige bereidheid is. En die is er heus wel zo hier en daar, hoor :) Ik zie ook hier op het forum genoeg GKV-ers rondlopen die uitkijken naar geestelijke vernieuwing.

En ik heb al in mijn eigen omgeving gezien hoe bijvoorbeeld het Evangelisch Werkverband binnen de PKN tot een grote zegen is. Als mensen de goede vruchten zien smelt het commentaar als sneeuw voor de zon.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2004, 10:11:33 am door Zwever »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juni 18, 2004, 10:17:12 am »

quote:

spacy schreef op 18 juni 2004 om 09:06:
maar waarom weten deze zogenoemde charismatische jeugd in de gkv dan weinig van hun leer?

er wordt ze namelijk niet eens gevraagd zelf na te denken over de gereformeerde, leer, want als er een rvaag is, kerut een ander het al goed, als geloofsbelijdenis zoveel erbij wordt gehaald, terwijl men niet eens weet welke bijbelse onderbouwing deze belijdenissen heeft,
is dit jouw antwoord op de vraag bovenaan?

quote:

tijd voor meer leerdiensten dus?
Nee
waarom niet?

quote:

eerder tijd voor meer die bijbel open dan het standaard kopieer antwoord, en dit is waar wij in onze kerk komend jaar ook mee bezig gaan, gewoon keihard terug naar bijbelstudie voor de jeugd en wat vind God er van in plaats van wat vind ik er van en gezellig beetje om actuele onderwerpen heen draaien
Helemaal mee eens, spacy!

Als we alle tijd die we nu besteden aan gedoe rondom bezwaarden, charismata, cultuurverschillen, vernieuwingen, frustraties, evangelische trekjes, liedboek ja of nee, nieuwe vrijgemaakten, kinderdoop ja of nee, opwekkingsliedjes ja of nee, orgel, interactieve diensten, jeugdkerken, enzovoort, enzovoort ... eens zouden besteden aan bijbelstudie!

Dat is denk ik ook de reden dat je op een gegeven moment gewoon afscheid van elkaar moet nemen. Al die frustraties van mensen (of het nu gaat om bezwaarden of om 'evangelischen') die in hun hart al lang afscheid hebben genomen, wat een tijd kost het!
En wat levert het op?