quote:
OH dus die reactie van jou hoef ik helemaal niet serieus te nemen maar is een spelletje dat je speelt? "ik doe of ik een randdebiel ben en dan maar kijken of ze er intrappen?", als je dat leuk vind, veel plezier ermee, ik zal er voortaan rekening mee houden.

" class="smiley" /> Ben hier nog maar pas te gast he dus ik ken dat soort persoonlijke eigenaardigheden nog niet.
-"Wat ik probeer aan te geven, net als andere mensen hier op dit forum, is dat er een
verschil is tussen moord en doodslag als Goddelijke opdracht en moord en doodslag
waarbij door mensen (politieke leiders, waaronder helaas ook de paus als
wereldlijk vorst valt) het geloof gebruikt wordt als dekmantel.
Als je kijkt wat het christelijk geloof
leert zie je dat bijvoorbeeld de oproep tot
kruistochten, hoewel gedaan door de paus, onbijbels is. Dit heeft niks, en dan ook
helemaal niks meer met godsdienst te maken, maar doodgewoon met macht"
Maar als christenen die macht mis-ge-bruiken dan blijven het christenen die vanuit hun machtswellust dat doen zoals ik dus betoogde niets menselijks is de christenen vreemd. Ze zijn geen betere "soort" mensen dan niet-christenen dus doe niet alsof dat wel zo is of heb je er erg veel behoefte aan dit zo te zien? Of de paus in een jouw (toevalllig ook in mijn)ogen een ONbijbelse oproep deed veranderd niets aan het feit dat de leider van het (toenmalige) christendom dit heeft gedaan. Het verandert niets aan het FEIT dat DIT de geschiedenis is, men ging in Gods Naam, men doode, martelde, pluderde in Zijn Naam en dan kan jij en ik en de halve christelijke wereld wel zeggen; "ja maar eigenlijk, in MIJN opvattingen van het geloof, was het niet zo", dat verandert helemaal NIETS aan het FEIT dat zij dit ZO gedaan hebben.
-"Het jezelf tot christen uitroepen maakt iemand geen christen, dat gebeurt pas door
het leiden van een christelijk leven. In dat licht kun je alle kruistochten,
heksenverbrandingen, Inquisitie, het Noord-Ierland conflict zien. Allemaal voorbeelden
waarbij het geloof gebruikt wordt voor machtspolitiek."
Ja en in meerderheid zijin dat dus mensen die oprecht en in volle overtuiging zichzelf zien en zagen als een instrument van de Heer, zie mijn bijdrage hiervoor over Bush. Maar blijkbaar beschik jij (en anderen met jou) over "goddelijke" kennis en kun jij wel uitmaken wie hier de "ware" gelovige is. Was het Jezus niet die zei dat er velen in die dagen zullen zijn die tot Hem zullen zeggen dat zij toch in Zijn naam gewerkt hebben en zal Hij dan niet zeggen "ga weg van Mij, Ik ken u niet"? Fijn hoor als je kennis en oordelingsvermogen hebt Christus gelijk.
Wat een onzin en dat voor iemand met een universitaire opleiding, maar ja dat staat ook niet garant voor inzicht maar voor intellectuele kennis en daar word je niet noodzakelijkerwijs een beter, leuker een aardiger mens van.
In mijn stad noemen we jouw reactie gewoon het hebben van ijlie, "dame"!
In essentie verschilt jouw hele redenatie niet van de mijne, de kern van het betoog is je kunt het geloof, de religie misbruiken voor je eigen doeleinden, het is een prima kapstok om............de grootst wandaden aan op te hangen en te rechtvaardigen. Precies hetzelfde wat ik beweer maar ja, als je dat had begerepen, dan had je niet zo lekker neerbuigend kunnen doen.
Blijft staan dat je een bekend probleem hebt, namelijk dat je blijkbaar de behoefte hebt te ontkennen dat de grootste wandaden door christenen kùnnen worden begaan in de volle overtuiging dat zij een "ware, goede, oprechte, trouwe, echte" gelovige zijn. Wie dat ontkent loopt het grootste risico zelf ooit nog eens verschrikkelijke dingen te doen, te zeggen, omdat hij/zij geen enkel inzicht heeft in de ware aard van dè mens, òòk de mens die zichzelf als christen beschouwd.
De christen die vorig jaar veroordeeld werd tot de doodsstraf in Amerika voor zijn moord op een abortusarts beschouwt zichzelf (en zijn aanhang met hem) als een "martelaar voor God". Denk je nu echt dat die man minder overtuigd is van de waarheid, de oprechtheid, de echtheid van zijn geloof, van zijn geloofsovertuigingen, zijn interpretatie van God's wil dan dat jij dat bent??? Jij meent daarover te kunnen oordelen?
Een college basispsychologie is misschien een aanradertje dan?
Enigma.