Auteur Topic: Oorlog in Irak?  (gelezen 5874 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Gepost op: februari 07, 2003, 05:13:14 pm »
L.S.,

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van een eventuele oorlog in Irak. Ik weet zelf niet zo goed wat ik moet denken, maar wel dat ik niet sowieso tegen ben, zoals de Duitse kerken.

A.Wiering
Ps. 111:10

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2003, 05:26:58 pm »
De nieuwste optie is aantrekkelijk, maar ik kan niet inschatten hoe realistisch:

Zwitserland biedt Saddam politiek asiel aan. Dat scheelt een hoop slachtoffers en biedt de kans op een nieuwe regering in Irak. Bush kan dan met goed fatsoen geen oorlog meer beginnen, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij dat erg jammer zou vinden.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2003, 07:15:58 pm »
Ik word ook heen en weer getrokken tussen twee argumenten.
1) Wel doen, we zullen het onszelf waarschijnlijk niet vergeven als we achteraf ontdekken dat we de kans hebben laten lopen, en met heel veel ellende zitten. Bovendien kunnen we misschien de bevolking van een wrede dictator afhelpen
2) Niet doen, je weet niet zeker of Irak die wapens heeft. De situatie voor het volk kan alleen maar slechter worden, en misschien explodeert het hele Midden Oosten wel, of krijgen we overal in de wereld extremistische aanslagen...
Altijd in voor verbeteringen!

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2003, 09:27:25 pm »
Citaat

Mattheus 24:6-8

Wanneer jullie allerlei berichten over oorlog horen, maak je dan niet ongerust. Er moeten wel oorlogen komen, maar die wijzen er niet op dat het einde er al is.  7 Over de hele wereld zullen volken tegen elkaar worden opgehitst. Er zullen hongersnoden en aardbevingen zijn. Nu hier, dan daar.  8 Maar dat is allemaal nog slechts het begin van de ellende.  

Romeinen 12 : 18   Probeer, voor zover het van u afhangt, met iedereen in vrede te leven.

Einde citaat :

Ik vind oorlog maar niks!

Laten wij bidden voor hen die daarin grote verantwoording dragen!
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2003, 12:03:20 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2003, 01:25:48 pm »
Hoewel een meningvorming over de oorlog zelf zeer goed is. Ik heb zelf geen uitgesproken mening erover, zou ik graag ook uw aandacht willen vragen voor wat er na Sadam met Irak gaat gebeuren.

Tijdens of vlak na (ik weet het niet precies zeker) werd de Jezus-film (ik weet dat die misschien niet onomstreden is in GKV-kring) meerdere keren gedraaid op de publieke tv als een soort dankbetuiging voor de hulp van christenen (hoe precies weet ik niet). Ook genieten de christenen veel (echt veel!!) vrijheid als je het vergelijkt met omliggende landen als bijvoorbeeld Iran, Saoedi-Arabië en zelfs het bevrijdde Koeweit, en de kerk (of misschien beter: het koninkrijk van God) groeit.

grompie

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2003, 01:43:25 pm »
Ik vind de opstelling van de VS buiten gewoon slecht. Hun werkelijke motivatie is nog steeds niet duidelijk. Door hun gedrag voeren zij de spanning in het midden oosten en tussen de arabische en westerse wereld op.
Als er een oorlog komt zal het midden oosten een complete chaos worden. Ook de westerse wereld zal hiervan slachtoffer worden.

Ik ben niet voor Saddam, maar voor oorlog moeten er een duidelijke rede zijn. Want we moeten dit zeker uitlegen aan de Arabische wereld(including Turkije).
En de amerikaanse troepen opbouw geeft aan dat er geen objectivietijd is en dat er actief gezocht word naar oorlog.

Dus voorlopig ben ik tegen.
geheelonthouder

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2003, 07:10:59 pm »
In mijn Weblog Izzewizze vindt je nog een verwijzing naar een tweetal links over Irak.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

de dromer

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2003, 01:36:57 am »
Dit staat voor het gebouw van de Verenigde Naties in Newyork

http://members.lycos.nl/ameops/USA/612vn2.jpg

de dromer

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2003, 02:20:52 am »
Deze staat in Baghdad:

http://www.uruklink.net/tourism/pic/pic92.gif

de dromer

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2003, 02:24:40 am »
Ik blijf maar gewoon dromen

http://members.lycos.nl/Inekevdburg/vredejpegjpeg.jpg

cochise

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2003, 10:38:46 pm »
bush die is echt fout bezig wil die nou oorlog voeren om olie of toch om het terrorisme te bestrijden
of maakt tie de oorlog af die z'n pa begon!
ik weet een ding ik zou me schamen als amerikaan als ik een president las bush had heeft z'n eigen land niet eens op de rails en denkt echt dat hij de machtigste van de wereld is het is tijd dat ze eens wakker worden daar in de states
your'e standing in line
believing the lies
bowing down to the flag
you got a bullet in your head
 :(
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

izzewizze

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2003, 11:37:36 pm »
In Bagdad wonen net zoveel bewoners als in Los Angeles te weten 4.5 miljoen inwoners. Zouden wij het accepteren als deze inwoners van Los Angeles voor de vrede worden opgeofferd?
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2003, 03:08:42 am »
Toen in 1938 de Britse eerste minister Chamberlain terugkwam uit München, waar hij met Hitler een verdrag had ondertekend dat zou leiden tot 'peace in our time', werd hij na terugkeer door zulke enorme mensenmassa's toegejuichd, dat er voor zijn auto vanaf het vliegveld tot zijn ambtswoning Downingstreet 10 nauwelijks doorkomen aan was. Een juichende mensenmenigte versperde hem keer op keer de weg.

En toen een paar dagen later in het parlement gedebatteerd werd over München, konden díe Lagerhuisleden die de Führer voor geen cent vertrouwden en het verdrag daarom zagen als een capitulatie voor de Duitse snode plannen, waaronder Churchill, zich door het gejoel nauwelijks verstaanbaar maken. Zij werden weggezet als boosaardige oorlogshitsers. De grote massa was tegen de oorlog, en wie het waagde te wijzen op Hitlers kwaadaardigheid, bedierf het feestje…
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Gerrit

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2003, 01:42:34 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:38:46 schreef cochise:
ik weet een ding ik zou me schamen als amerikaan als ik een president als bush had

Ik zou dolblij zijn met een president als Bush. Natuurlijk ben ik niet in alles met hem eens. Maar hij neemt tenminste zijn verantwoordelijkheid (als christen!).

Verder dit: als je vrede wilt een oorlog wilt voorkomen, dan moet je juist bereid zijn om hem te voeren. Meer dan eens heeft de geschiedenis uitgewezen dat wie niet bereid is om oorlog te voeren hem opgedrongen krijgt (Engeland en Frankrijk voor WOII) en wie hem voeren wil, hem vermijden kan (VS bij de Cubacrisis).
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2003, 12:40:20 pm »
Vandaag is dan de oorlog in Irak begonnen. Hoe reageren we daar eigenlijk op. Steunen we Bush onvoorwaardelijk? Als we bidden waarvoor bidden we dan? Kortom hoe staan wij in de oorlog die vannacht begonnen is.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

lonneke

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2003, 01:31:25 pm »
Je kunt er van op aan dat dit een Heilige oorlog is en al wordt Saddam Hoessein verdreven of gedood, dan nog wordt het geen democratie zoals Bush dat voor ogen heeft. Dit heeft te maken met het fundamentalisme.

In die zin vind ik deze oorlog ook niet de oplossing.

Ik vind oorlog voeren ook helemaal niet meer passen in deze tijd.

Ik bid voor al die onschuldige kinderen en burgers die de dupe hier van worden.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #16 Gepost op: maart 20, 2003, 03:36:32 pm »

quote:

En over welke tijd heb je het dan? Is er een periode geweest van relatieve globale rust?
Het is misschien een ver van mijn bed show, maar oorlogvoeren is iets van alle tijden. Begon al in met Kain en Abel en tot de dag van vandaag is er oorlog gevoerd.
Oorlog hoort bij deze tijd
Liefde is vreemd

lonneke

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #17 Gepost op: maart 20, 2003, 04:41:51 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 15:36:32 schreef Picardijn:

En over welke tijd heb je het dan? Is er een periode geweest van relatieve globale rust?
Het is misschien een ver van mijn bed show, maar oorlogvoeren is iets van alle tijden. Begon al in met Kain en Abel en tot de dag van vandaag is er oorlog gevoerd.
Oorlog hoort bij deze tijd

De mens wordt zich er steeds meer van bewust dat oorlog voeren slecht is. Ik vind dat opmerkelijk, je ziet het ook aan de vernieuwde wapens. Er worden wapens ontwikkeld waarmee geen (steeds minder) mensen worden gedood maar alleen gebouwen, toegangswegen, bruggen, centrale's,vliegvelden worden "aangepakt".
Dus is er wel een bewustwording onder grote groepen mensen. Dat zag je afgelopen week ook op tv. Mensen willen vrede en geen oorlog.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #18 Gepost op: maart 20, 2003, 04:56:10 pm »
Tenzij de oorlog lang gaat duren, denk ik niet dat dat het aantal slachtoffers van de oorlog het aantal slachtoffers van het regime zal overtreffen. Het beeindigen van het regime (waarvoor oorlog de enige oplossing lijkt) zal dus ook mensenlevens sparen, en martelingen, onderdrukking en wat dies meer is.

Dus het tegen de oorlog zijn omdat er dan onschuldige slachtoffers vallen, is naief.

Best kans trouwens dat er aan de Amerikaans/Britse kant meer slachtoffers gaan vallen: ik ben best bang voor terroristische represailles.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

lonneke

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #19 Gepost op: maart 20, 2003, 07:51:28 pm »
Christenen zouden een afkeer van oorlog moeten hebben. Gij zult niet doden zegt God. In die zin ben ik ook tegen de doodstraf.

Ik ben een voorstander van dat de opdracht van het leger steeds meer "vredemissie" zou moeten zijn.

En kijk eens hoeveel geld er weggegooid wordt met een oorlog. Echt schandalig!

izzewizze

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #20 Gepost op: maart 20, 2003, 08:02:12 pm »
In mijn dagelijkse weblog (zeg maar internetdagboek) ga ik ook nog in op de gevolgen van de oorlog in Irak en de weerslag op ons gezinsleven. Misschien aardig om kennis van te nemen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #21 Gepost op: maart 20, 2003, 09:13:47 pm »
Oorlog is zinloos en kost meer dan alleen maar geld.
Lees het rapport op http://www.warchild.nl

http://www.warchild.nl/images/template/friends.gif

cochise

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2003, 05:34:12 pm »
Ik zou dolblij zijn met een president als Bush. Natuurlijk ben ik niet in alles met hem eens. Maar hij neemt tenminste zijn verantwoordelijkheid (als christen!).

sorry hoor maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens bush een christen kom op zeg hij ios zo schijnheiliog als ik weet niet wat maakt gewoon de oorlog van zijn pa af die maar om 1 ding draait en dat is de olie hij heeft gewoon het lef om buiten de vn om een oorlog te beginnen denkt dat ze een super power zijn terwijl zijn eigen land helemaal aan de grond zit de olie vooraad van de vs raakt op dus dan vallen we irak maar aan en dat er mischien terroristen zitten is een mooie bijkomstigheid dus ga niet zeggen dat deze man een christen is want dat is hij zeker niet die bush leeft in zijn eigen wereld en heeft oogkleppen op en doet alles om te bereiken wat hij wil vind ik behoorlijk egoistisch en zijn pa was ook geen lieverdje beet coke handelen in zuid amerika ik blijf dus bij mijn uitspraak dat ik blij ben dat hij onze president niet is maar of we nu blij moeten met die harry potter imitator ? :(
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2003, 05:44:34 pm door cochise »

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2003, 07:38:19 pm »
Ik ben in de grond van de zaak ook tegen oorlog. Maar ik ben ook tegen de standpunten van sommigen partijen in de 2e kamer. Misschien is een oorlog op dit moment wel nodig.
Laten we niet vergeten dat de mensen in Irak onder dezelfde omstandigheden leven als de Russen in de voormalige USSR. En wat die bombardementen betreft: horrifying. Maar dat waren de Amerikaanse bombardementen op Dresden ook. Ik denk dat hier het protocol moet gelden dat wij voor de overheden bidden om een stil en gerust leven te kunnen leiden, zoals in de HC ook staat.
Ps. 111:10

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2003, 11:19:19 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 16:56:10 schreef elle:
Tenzij de oorlog lang gaat duren, denk ik niet dat dat het aantal slachtoffers van de oorlog het aantal slachtoffers van het regime zal overtreffen. Het beeindigen van het regime (waarvoor oorlog de enige oplossing lijkt) zal dus ook mensenlevens sparen, en martelingen, onderdrukking en wat dies meer is.

Dus het tegen de oorlog zijn omdat er dan onschuldige slachtoffers vallen, is naief.

Best kans trouwens dat er aan de Amerikaans/Britse kant meer slachtoffers gaan vallen: ik ben best bang voor terroristische represailles.

AMEN! Ik vraag me echt af waarom ik alle tegenstanders van de oorlog niet hoor over alle slachtoffers die er vallen als gevolg van het regime van Hoessein (martelingen en onderdrukkingen).
Als de vredesbeweging serieus genomen had willen worden hadden ze ook betogingen moeten houden tegen het bewind van Saddam Hoessein (en ook tegen de verdrukking van volkeren als de Koerden en de Tsjetsjenen), maar daar hoor ik ze niet over.

Waarom kunnen er maar zo weinig mensen geloven dat Bush ook goede bedoelingen met deze oorlog heeft? Vanwaar die argwaan tegen Bush en niet tegen landen als Frankrijk, Duitsland en Rusland (die het evengoed of nog meer als Amerika, om de olie draait)?

Nee, wat mij betreft heeft Bush (christelijke?) daadkracht vertoond, al zou ik zielsgraag in de harten van Bush en consorten kijken of er ook motieven zijn waar ze het niet over hebben. Maar ik moet op 'de buitenkant' afgaan en dan sta ik aan de zijde van Bush.

Een reactie zoals die van Cochise vind ik van oppervlakkigheid en 'meepraterij' getuigen. In de Bijbel staat duidelijk dat tegen het kwaad opgetreden moet worden en dat rechtvaardigheid belangrijk is en volgens mij zijn dit voor Bush in deze kwestie de belangrijkste motieven. Lees ook eens het interessante artikel over 'Bush en God' in Newsweek, waarin onder andere staat dat Bush zijn dag altijd begint met het lezen uit Gods Woord. http://www.msnbc.com/news/878520.asp

cochise

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #25 Gepost op: maart 24, 2003, 05:23:12 pm »
geloof je alles wat door de media geschreven word
en dat van de de slachtoffers die er onder het rigime gevallen zijn das wel vanzelf sprekend voor ons hier maar daar denkt bush dus niet alleen aan mijn punt is dat hij de vn behoorlijk genaaid heeft met die foute actie die staan dus nu hellemaal buiten spel en hadden dus niks in te brengen tegen amerika laat ze eerst hun eigen land maar op de rails krijegen en stop niet al je geld in defensie zoals ze daar in de states dus doen als je in amerika bent geweest snap je wel wat ik bedoel
ze zijn alleen maar goed in het bemoeien in buitenlands politiek en binenlandse politiek is een grote klere zooi :r
dat is mijn menig

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2003, 06:09:21 pm »
En Saddam, en Chirac, en Poetin, en Schroder, en enz die de VN genaaid heeft.
Daar moet je ook je mening op baseren.
Frankrijk, Duitsland en Rusland zijn behoorlijk economisch gebonden met het regime in Bagdad.
Daarnaast is er ook een behoorlijke vuile handen politiek van deze partijen, daar intreseren we ons niet voor.

Misschien was het wel opgevallen dat de NAVO verdeeld was (voorpagina nieuws) de volgende dag (pagina 6) NAVO sluit de gelederen.  

We krijgen alleen het nieuws wat het meest treffend is, anders is de amusementswaarde te laag. Vuile was is altijd mooier dan schone was, zwart is op deze pagina duidelijker aanwezig dan wit. Alleen wit is wel in de meerderheid aanwezig.

Misschien is nu wel duidelijk geworden dat de VN niet meer staat voor wat ze stond. Dit mede door de VS, maar daarnaast ook door de meeste anderen. Hoofdzakelijk omdat men vergeten wat er in 1930 tot 1950 is gebeurd.
Alianties zijn er altijd al geweest en is dat is ook de basis geweest voor WOI
Liefde is vreemd

Gerard

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #27 Gepost op: maart 26, 2003, 07:15:01 pm »

quote:

"Geef vrede, Heer, geef vrede,
de wereld wil slechts strijd.
Al wordt het recht beleden,
de sterkste wint het pleit."

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #28 Gepost op: april 05, 2003, 08:25:23 pm »
Maar eens wat posten over de oorlog in Irak. Iedere dag volg ik met interesse het verloop van de opmars en de laatste dagen lijkt het opvallend vlot te gaan. Het vliegveld van Bagdad is ingenomen en enkele Amerikaanse eenheden bevonden zich zelfs al in het centrum van de stad. Kennelijk is de Amerikaanse technologie superieur en zijn de Irakezen murw gebeukt door de aanhoudende precisiebombardementen op hun stellingen. Tot nu toe zijn er 75 Amerikanen gesneuveld (waarvan een groot aantal door friendly fire en ongelukken, zeer pijnlijk) en duizenden Irakezen. Dit verschil is toch wel frappant. De tactiek en het materieel van de Republikeinse Garde en het reguliere leger zijn zwaar onder de maat. Nu maar hopen dat de oorlog snel afgelopen is.

Plaatje: een Apache Longbow.
http://feyenoord.messagebase.nl/attachment.php?s=&postid=240644
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2003, 04:45:34 pm »
Bron: Fok!

V.S. willen olievelden Irak overnemen
Volgens The Washington Post zou de ex-baas van de Amerikaanse tak van Shell, Philip J. Caroll, daarvoor in aanmerking komen. De krant zegt zich te baseren op bronnen binnen de Amerikaanse olie-industrie.

De Financial Times zegt echter dat de VS nog wel overwegen een moslim aan te stellen als tijdelijk oliebeheerder. Bijvoorbeeld Chabik Khelil, de Algerijnse minister van oliezaken of Hassan Marican van het Indonesische olieconcern Petronas.

De krant wijst er wel op dat de aanstelling van een buitenlandse moslim twijfelachtig is, gezien de omvangrijke antioorlogs-sentimenten in de Arabische en moslimwereld. Moslims zouden namelijk niet graag gezien worden als iemand die naar de pijpen van de Amerikanen danst, aldus de zakenkrant.

Rusland, Frankrijk, Duitsland en andere leden van de Veiligheidsraad willen dat de VN medezeggenschap behouden, waarbij de Irakezen wordt gegarandeerd dat zij eigenaar zijn en blijven van hun olie. De Russen en de Fransen hebben bovendien zelf commerciële belangen in de Iraakse olie-industrie die ze niet graag kwijt raken.

Het Witte Huis zegt trouwens dat het de Amerikanen er niet om gaat geld te verdienen met Iraakse olie, maar dat alle opbrengsten ten goede komen van het Iraakse volk!
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #30 Gepost op: april 07, 2003, 12:00:45 am »

quote:

op 06 Apr 2003 16:45:34 schreef Joesoef:

Het Witte Huis zegt trouwens dat het de Amerikanen er niet om gaat geld te verdienen met Iraakse olie, maar dat alle opbrengsten ten goede komen van het Iraakse volk!
Laten we het hopen. Veel mensen zijn tegenwoordig anti-Amerika, maar ik vind dat erg eenzijdig. Ik weet dat Amerika niet altijd kosjer is geweest als het om de internationale politiek gaat, maar ik geef ze altijd het voordeel van de twijfel. Ben absoluut niet anti-Amerika.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Peter

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #31 Gepost op: april 07, 2003, 12:13:12 am »
Inderdaad zijn veel anti-amerikanisten nogal eenzijdig. Zie het commentaar van Harald Doornbos, dat in een aantal dagbladen is verschenen:
http://www.tctubantia.nl/...Opinie-__1535372_,00.html

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #32 Gepost op: april 08, 2003, 03:42:23 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 00:13:12 schreef Peter:
Inderdaad zijn veel anti-amerikanisten nogal eenzijdig. Zie het commentaar van Harald Doornbos, dat in een aantal dagbladen is verschenen:

Ik ben perplex!

Openbaringen 19 vers 11

En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid.  

Dus Hij! en niet wij.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2003, 03:52:54 pm door priemjohannes »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #33 Gepost op: april 08, 2003, 10:31:43 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 15:42:23 schreef priemjohannes:
op 07 Apr 2003 00:13:12 schreef Peter:

Ik ben perplex!

Openbaringen 19 vers 11

En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid.  

Dus Hij! en niet wij.

Het toepassen van bijbelteksten op actuele gebeurtenissen vind ik nogal vergezocht. Moet er niet veel van hebben eigenlijk.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #34 Gepost op: april 08, 2003, 11:27:13 pm »

quote:

Het toepassen van bijbelteksten op actuele gebeurtenissen vind ik nogal vergezocht. Moet er niet veel van hebben eigenlijk.
Wat jammer Pleun, lees het artikel, als je dit nog niet hebt gedaan, dan begrijp je denk ik beter waarom ik deze tekst aanhaal. Je zit op het forum.gkv.nl dan kun je dit toch verwachten. Alsjeblieft begrip hiervoor, mijn woorden zijn echt niet meer waard dan het Woord van God!
« Laatst bewerkt op: april 16, 2003, 10:49:38 pm door priemjohannes »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #35 Gepost op: april 09, 2003, 03:18:56 am »

quote:

op 08 Apr 2003 22:31:43 schreef Pleun:

Veel van de bijbelteksten zijn profetieën, dan is het niet vergezocht om daar ook mee bezig te zijn. Daarnaast is de historie ook een wederkerig feit.

We leven hier relatief kort op deze aarde en we kunnen stellen dat er in al de  jaren materialistisch gezien veel veranderd is, we hebben veel meer informatie tot onze beschikking.
Alleen de mens in zijn doen en laten is geen andere mens dan al die jaren geleden.
Je kunt dus iets niet afwijzen als vergezocht omdat het jaren oud is, misschien is het wel ontzettend actueel.
Liefde is vreemd

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #36 Gepost op: april 09, 2003, 09:12:49 am »
ik heb ook even dat berichtje gelezen en ik ben het niet eens op een paar punten.
Als amerika zegt dat irak NBC-wapens heb(atoom/chemische/biologische (heel Logisch) en die irak niet mag hebben, moet amerika ook eens naar zich zelf kijken.
van alle landen in de wereld heeft de vs de meeste atoomwapens en chemische wapens.
en nog worden in labs in de vs nieuwe biowapens gemaakt.

heeft de vs als enige een recht op een invasie op een soeverijn land, ik noem Panama, Colombia en Vietham, maar er zijn er nog meer.
en bombardermenten op libie en afganistan voor 11 sept 2001.

en een aantal reselutie's die geveto werden om oorlogen te voorkomen.

ik ben niet tegen het land amerika maar zeker weten dat ik tegen de politiek ben die Bush voert
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #37 Gepost op: april 09, 2003, 10:40:59 am »

quote:

op 09 Apr 2003 03:18:56 schreef Picardijn:

Veel van de bijbelteksten zijn profetieën, dan is het niet vergezocht om daar ook mee bezig te zijn. Daarnaast is de historie ook een wederkerig feit.

We leven hier relatief kort op deze aarde en we kunnen stellen dat er in al de  jaren materialistisch gezien veel veranderd is, we hebben veel meer informatie tot onze beschikking.
Alleen de mens in zijn doen en laten is geen andere mens dan al die jaren geleden.
Je kunt dus iets niet afwijzen als vergezocht omdat het jaren oud is, misschien is het wel ontzettend actueel.
Bijbelteksten worden altijd geinterpreteerd door mensen op een manier die in hun eigen straatje past. Het lijkt mij zelf niet meer dan logisch om niet te snel bijbelteksten op concrete gebeurtenissen toe te passen. Het onvermijdelijke menselijke element bij bijbeluitleg wantrouw ik.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #38 Gepost op: april 09, 2003, 01:22:23 pm »

quote:

op 09 Apr 2003 10:40:59 schreef Pleun:Bijbelteksten worden altijd geïnterpreteerd door mensen op een manier die in hun eigen straatje past. Het lijkt mij zelf niet meer dan logisch om niet te snel bijbelteksten op concrete gebeurtenissen toe te passen. Het onvermijdelijke menselijke element bij bijbeluitleg wantrouw ik.
Hi Pleun, er wordt door mij slechts verwezen naar een tekst die aangeeft dat alléén Hij de oorlog rechtvaardig voert en dus niet hypocriet!

Een stukje uit het artikel: "Dat Amerika hypocriet bezig is, lijdt geen twijfel. Maar het doen voorkomen alsof Amerika daar het alleenrecht op heeft is nogal hypocriet". Met andere woorden ook wij, niet alleen Amerika, zijn niet in staat een oorlog rechtvaardig te voeren.

Wat betreft jouw opvatting dat bijbelteksten altijd worden geïnterpreteerd door mensen op een manier die in hun eigen straatje past, die opvatting deel ik niet, is naar mening te kort door de bocht. Dat het niet te snel moet gebeuren dat ben ik met je eens.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #39 Gepost op: april 09, 2003, 02:17:21 pm »

quote:

op 09 Apr 2003 10:40:59 schreef Pleun:
Bijbelteksten worden altijd geinterpreteerd door mensen op een manier die in hun eigen straatje past. Het lijkt mij zelf niet meer dan logisch om niet te snel bijbelteksten op concrete gebeurtenissen toe te passen. Het onvermijdelijke menselijke element bij bijbeluitleg wantrouw ik.
Leuke van deze opmerking is dat deze ook in de bijbel word beschreven, hartstike actuele opmerking dus. ;)
Liefde is vreemd

Macguinness

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #40 Gepost op: april 09, 2003, 06:30:38 pm »
Het regime van saddam Hoessein schijnt van zijn voetstuk gevallen te zijn.

Kijken jullie nu ook anders tegen de oorlog aan ?

http://www.telegraaf.nl/irak/fotos/irak.index-300x200.beeld.jpg
« Laatst bewerkt op: april 09, 2003, 07:30:33 pm door Macguinness »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #41 Gepost op: april 09, 2003, 07:33:44 pm »
Ja ben nu tegen de oorlog.
Liefde is vreemd

Peter

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #42 Gepost op: april 09, 2003, 10:33:18 pm »

quote:

op 09 Apr 2003 13:22:23 schreef priemjohannes:
Een stukje uit het artikel: "Dat Amerika hypocriet bezig is, lijdt geen twijfel. Maar het doen voorkomen alsof Amerika daar het alleenrecht op heeft is nogal hypocriet". Met andere woorden ook wij, niet alleen Amerika, zijn niet in staat een oorlog rechtvaardig te voeren.
Volgens mij heb je ergens iets gemist, of het artikel niet (helemaal) goed gelezen. Het gaat niet over het alleenrecht van Amerika op een rechtvaardige oorlog, maar het "alleenrecht" op hypocrisie. Beetje ironisch bedoeld dus. Het punt van Doornbos is, dat de anti-Amerikanisten eens goed om zich heen moeten kijken en zien, dat nog veel meer staten in de wereld hypocriet bezig zijn. Hij gaat in tegen de selectieve verontwaardiging van de anti-Amerika-lobby, meer niet.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #43 Gepost op: april 09, 2003, 11:23:04 pm »

quote:

Pleun, ik ben het met je eens.
Met dergelijke teksten proberen we de agenda van GOD in te kijken.
Daar houdt ik niet zo van (wie is de mens...)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #44 Gepost op: april 09, 2003, 11:34:11 pm »
Beeld van een dag

Op mijn netvlies brandt
als in Irakese zon
het beeld van vallende stenen
lichaamsdelen in beton

"keihard regime onthoofd door opstand"
schreeuwt het journaal om aandacht
en ik drink mijn koffie,
pure arabica streelt mijn keel
vormt schaamte voor de mensheid
in een traan

© R.Lap 2003
http://members.chello.nl/~r.lap1
Ik doe niet meer mee.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #45 Gepost op: april 09, 2003, 11:52:57 pm »

quote:

op 09 Apr 2003 22:33:18 schreef Peter: Volgens mij heb je ergens iets gemist, of het artikel niet (helemaal) goed gelezen. Het gaat niet over het alleenrecht van Amerika op een rechtvaardige oorlog, maar het "alleenrecht" op hypocrisie. Beetje ironisch bedoeld dus. Het punt van Doornbos is, dat de anti-Amerikanisten eens goed om zich heen moeten kijken en zien, dat nog veel meer staten in de wereld hypocriet bezig zijn. Hij gaat in tegen de selectieve verontwaardiging van de anti-Amerika-lobby, meer niet.

quote:

op 09 Apr 2003 23:23:04 schreef Skynolimit:Pleun, ik ben het met je eens. Met dergelijke teksten proberen we de agenda van GOD in te kijken.
Daar houdt ik niet zo van (wie is de mens...)
Voor de duidelijkheid ik ben het met Doornbos eens, alléén uit de Bijbel wordt duidelijk wie er wel een rechtvaardige niet hypocriete, en weet ik al niet wat, oorlog kan voeren, dat is het enige waar ik op wilde wijzen. Geef aan wat daaraan verkeerd is. Veel staten in de wereld die hypocriet bezig zijn daar behoren ook wij toe! mee eens dus. Ik kijk niet in de agenda van God dat kan ik niet. Maar wat geopenbaard is daarnaar heb ik verwezen, meer wil ik daarmee niet doen.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2003, 12:06:10 am door priemjohannes »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #46 Gepost op: april 10, 2003, 10:21:20 am »

quote:

op 09 Apr 2003 23:52:57 schreef priemjohannes:
 Maar wat geopenbaard is daarnaar heb ik verwezen, meer wil ik daarmee niet doen.  

Ik denk dat Pleun en Sky aan willen geven dat wij mensen niet in staat zijn om de profetie over de eindtijd etc. aan een situatie te koppelen.
Sommige mensen krijgen kriebels bij dergelijke verwijzingen (misschien vinden ze het wel eng?)
Toen  ik de val van het beeld zag dacht ik wel even aan het boek Daniël...
Ik doe niet meer mee.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #47 Gepost op: april 10, 2003, 11:13:24 am »

quote:

op 10 Apr 2003 10:21:20 schreef Riemer Lap:Ik denk dat Pleun en Sky aan willen geven dat wij mensen niet in staat zijn om de profetie over de eindtijd etc. aan een situatie te koppelen. Toen  ik de val van het beeld zag dacht ik wel even aan het boek Daniël...
Of Pleun en Sky dat denken weet ik niet. Mijn bedoeling is bepaald niet om de aangehaalde tekst uit deze profetie, te koppelen aan de huidige situatie in Irak of waar dan ook. Wel om aan te geven dat ik onder de indruk ben van de openbaring dat alléén Hij die genoemd wordt Getrouw en Waarachtig rechtvaardig oorlog zal voeren.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #48 Gepost op: april 10, 2003, 09:56:00 pm »

quote:

op 10 Apr 2003 11:13:24 schreef priemjohannes:

Of Pleun en Sky dat denken weet ik niet. Mijn bedoeling is bepaald niet om de aangehaalde tekst uit deze profetie, te koppelen aan de huidige situatie in Irak of waar dan ook. Wel om aan te geven dat ik onder de indruk ben van de openbaring dat alléén Hij die genoemd wordt Getrouw en Waarachtig rechtvaardig oorlog zal voeren.  
Duidelijk, Back to topic?
Ik doe niet meer mee.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Oorlog in Irak?
« Reactie #49 Gepost op: januari 08, 2004, 12:53:16 pm »
Beste Pleun,

Ik kan begrijpen dat je Bijbelteksten niet altijd kunt waarderen in het licht van de ontwikkelingen in de wereld. Toch zegt Jezus dat de gave der profetie en kennis der profetie nodig iis om je te kunnen voorbereiden en dat zij in harmonie met de Bijbel zijn. Veracht de profetie niet zegt Jezus in 1 Thess.

Hier zien je Openbaring 13, en dit gedeelte geeft nu precies aan dat twee machten mometeel elkaars vrienden aan het worden zijn om Satans Rijk op te richten; parallel aan datgene wat Jezus nu ook doet.

vers 13 Het leek of één van zijn koppen dodelijk gewond was, maar de wond genas.

wijst op de gevangen neming van de Paus door de Franse Generaal Berthiér in 1798, toen de EINDTIJD begon. het Beest verloor zijn geestelijk-religieuze macht (Pausdom=vals evangelie) omdat haar macht en invloed werd ingeboet. Ze genas (in werkelijkheid ging haar macht door, via de Koning van Spanje, de broer van Napoleon)echter, omdat Satan zijn volgelingen niet uit de dood kan laten opstaan.

Openbaring 13
1   Ik zag een beest uit de zee opkomen, dat tien horens en zeven koppen had. Op elk van zijn horens stond een kroon en op zijn koppen stonden beledigingen tegen God.
2   Het beest dat ik zag, leek op een luipaard, maar had de poten van een beer en de muil van een leeuw. De draak gaf het beest zijn kracht en gezag, heel zijn grote macht.
3   Het leek of één van zijn koppen dodelijk gewond was, maar de wond genas. De hele wereld liep vol verbazing achter het beest aan. Alle mensen vielen op de knieën en vereerden de draak, omdat hij het beest zo'n grote macht had gegeven.
4   Zij aanbaden ook het beest zelf en zeiden: "Wie is met het beest te vergelijken? Wie kan het tegen hem opnemen?"
5   Het beest mocht met grote woorden God beledigen, 42 maanden lang.
6   En hij deed zijn muil open en braakte de grofste beledigingen uit tegen God, tegen Zijn naam, tegen Zijn tempel en tegen allen die in de hemel woonden.
7   Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.
8   Alle mensen op aarde zullen hem aanbidden, behalve de mensen die al sinds het ontstaan van de wereld vermeld worden in het levensboek, het boek van het Lam, dat geslacht is.
9-10    Ieder die oren heeft, moet luisteren. Wie gevangen neemt, zal gevangen genomen worden. Wie met het zwaard doodt, moet door het zwaard gedood worden. Daaruit zal het geduld en het geloof van Gods kinderen blijken.
11   Ik zag een ander beest. Dat kwam niet uit de zee, maar uit de aarde.
12   Het had twee horens, net als het Lam, maar het sprak als de draak. Het trad namens het eerste beest op en oefende dezelfde macht uit. Het dwong de aarde en haar bewoners het eerste beest te aanbidden; het beest dat van zijn dodelijke wond genezen was.
13   Dat tweede beest deed buitengewone dingen; het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel regenen.
14   Door de opmerkelijke dingen die het tweede beest onder de ogen van het eerste beest deed, werden de bewoners van de aarde misleid. Het kreeg hen zover een standbeeld te maken van het beest, dat ondanks zijn dodelijke wond was blijven leven.
15   Het tweede beest kreeg zelfs macht om het standbeeld te laten leven, zodat het kon spreken en iedereen kon dwingen het te aanbidden. Wie dat niet deed, werd gedood.
16   Het tweede beest had iedereen in zijn macht; klein en groot, rijk en arm, vrij en slaaf. Iedereen moest een merkteken op zijn rechterhand of voorhoofd hebben.
17   Wie dat teken niet had, kon niets kopen of verkopen. Dat teken moest de naam of het nummer van het beest zijn.
18   Hier is wijsheid voor nodig. Wie verstandig is, kan erachter komen wat het nummer van het beest is. Het is het nummer van een mens, namelijk 666.

De situatie die zich dus van 1798 ontwikkelt, namelijk de strijd tussen Satan en Christus of te wel de situatie zoals deze wordt weergeven in de voeten van het Beeld van Nebukadnessar (leem en ijzer) spelen zich dus nu af. Het (wereld) beeld van Nebukadnessar en uitgelegd door Daniël, wankelt, precies zoals voorspelt.