ik weet dat dit een probleem topic kan worden,
dus ik wil eerst even uitleggen welke kant ik hiermee op wil
de meningen of de Gereformeerde leer de ware leer is aan de hand van de Bijbel verschillen hier op dit forum, dat is vast iedereen wel opgevallen,
bijv 2 quotes:
quote:
Die Gereformeerde grondslag zegt in principe wel ja en amen op de Bijbel. Dus op die manier zeg jij ook ja en amen op de Bijbel als je dat onderschrijft.
quote:
Onze GKV-leer is gebaseerd op onze interpretatie van Gods heilige woord. Nu is het zo dat wij maar feilbare mensen zijn en dus niet in staat zijn Gods heilige woorden volledig te begrijpen. Maar aangezien onze leer gebaseerd is op onze feilbare interpretatie, mag je volgens mij niet spreken over een ware leer. Hooguit een goedbedoelde poging daartoe.
een bekend voorbeeld, waarbij men vragen stelt of de Gereformeerde leer het bij het juiste eind heeft is de kinderdoop, hier zijn genoeg discussies over,
maar volgens mij zijn er nog veel meer punten, die niet zo snel genoemd worden
wat is hier dus op zijn plaatst in dit topic en wat niet?
toegestaan:
-met een beschrijving de punten noemen waarbij je je twijfels hebt
niet hier:
-over een btreffend punt hier een bijbelstudie starten, want daarvoor is het Bijbelstudie forum beter geschikt om de bijbelse onderbouwing voor deze punten te onderzoeken,
-tradities die niet genoemd staan in de gereformeerde leer, want daarvoor is het traditietopic:
GKV: Regels/Tradities het belangrijkst? Deel IIWaarom wil ik dan dit topic starten?
Om meer te leren van waar gereformeerden maar ook andere christenen tegenaan lopen die al uitgebreid de gereformeerde leer bestudeerd hebben,
zelf kom ik er hoelanger hoe meer achter hoe complex dit allemaal in elkaar zit en verweven is, en dan denk ik wel eens waarom is ons geloof zo moeilijk (gemaakt) om te begrijpen.
zondig / zonden* (afgesplitst van interactieve kerkdienst)-kinderdoop - besprenkeling
De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?H.C. v/a 74vraag over doop en belijdenisKinderdoop of volwassenendoop?*-uitverkiezing - geen vrije wil
UitverkiezingVelen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren........ en hoe zit het met de eigen wil??Kan ik zelf een keuze makenVrije wil?-opstanding van "het lichaam waarin je geleefd hebt"
opstanding der doden-ware/valse kerk
Ware kerk-kritiek op andere kerken met name op het katholieke geloof

(Zwever?)
-1000 jarig rijk

(ik zal hier zelf eerst even de bron van mijn vragen weer voor op moeten zoeken)
-verbond
Nieuw vs. vernieuwd verbondBelofte en EisOnder welk verbond val jij?-kiezen ambtsdragers
Ouderlingen en diakenen aanwijzen of kiezen?-wet (voorlezen) als dankbaarheid
Op de puinhopen van het gereformeerde denkenHoe zit het nou? Vrij, vrij van de wet.... vertaling..... uitlegBergrede ipv 10 geboden zondags voorlezen?-geloof langzaam bekeringsproces zonder duidelijke wedergeboorte.
bekering van in de kerk opgroeiende mensenniet alle bovenstaande topics gaan direct over het onderwerp gezien vanuit zowel de Bijbel als de gereformeerde leer, maar ik hoop dat Mezza tevreden is met deze lijst, dat we hier de diusccusies voort mogen zetten en dan aan de hand van de Bijbel, voor zover dat dan al niet gebeurde