Auteur Topic: Kinderdoop of volwassenendoop?*  (gelezen 73204 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kinderdoop of volwassenendoop?*
« Reactie #150 Gepost op: juli 09, 2003, 10:19:17 pm »

quote:

op 05 Jul 2003 01:02:57 schreef Berean:
En dan volgt in verband met dat geloof en die vergeving van de zonden en de gave van de Heilige Geest de belofte die Petrus namens God doorgeeft: "want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here onze, God ertoe roepen zal." Hoe kan Petrus dat beloven als die kinderen nog helemaal niet geloven?

En die allen, die verre zijn dan?

De hebben die boodschap nota bene (nog) niet eens gehoord!

Petrus zegt hier volgens mij gewoon dat de belofte van de Heilige Geest op dat moment actief is geworden, voor alle Joden, dus ook hun kinderen, de mensen die ver weg zijn, de mensen die nog geboren moeten worden. Nu is de tijd van het Nieuwe Verbond.

Punt van deze discussie is om te laten zien dat dit dus niet zo heel rechtlijnig uit de Bijbel te halen valt. Volgens mij moet je het wel met me eens zijn dat deze tekst op zich dus niets bewijst, er valt hoogstens wat "in te lezen" als je reeds in kinderdoop gelooft.

Ik heb afgelopen week een (heel goed) gesprek over de kinderdoop gehad met een vrijgemaakte dominee, die het ook wel met mij eens was dat bepaald niet alle teksten over de kinderdoop bewijzen zijn, maar meer "mooi bij de kinderdoop passen", zeg maar.

Als je het gelooft zie je het, als je het niet gelooft zal het je ook niet overtuigen. Dat is mijn punt. En daarmee dus niet langer Sola Scriptura. (wat betreft deze tekst in isolatie)

quote:

Een vraag aan jou is dan ook: hebben kinderen dan niet de belofte van de Heilige Geest en van het eeuwige leven? Wat gebeurt er volgens jou als een kind van gelovige ouders sterft voordat het gedoopt is?

Gelijk een vraag terug: denk je nu werkelijk dat een kind geboren uit ongelovige ouders wél verloren gaat, stomweg omdat het de pech had uit ongelovige ouders geboren te zijn?

Ik denk dus inderdaad dat het kind gered is, omdat het stierf in zijn persoonlijke onschuld. En als je stelt dat het onbewust deelt in de zonde van Adam, deelt het dan niet onbewust in de overwinning van Christus (zie Rom. 5)

Kinderen hebben op zich wel de belofte van de Heilige Geest en het eeuwige leven, net als iedereen, als ze maar geloven. Praktisch iedere christen weet wel dat het uiteindelijk op je hart aankomt, niet wat er aan de buitenkant gebeurt. Eeuwig leven is bijv. alleen weggelegd voor diegenen die in hun hart geloven (en wellicht voor hen die in onschuld sterven, maar dat is weer een ander verhaal).

quote:

Het punt is toch duidelijk in Romeinen 4?: afstammeling van Abraham zijn naar het vlees is niet langer relevant, want de echte band met Abrahem is er in zijn geloof. En dan heeft de gelovige niet-Jood dezelfde beloften als de gelovige Jood. Hetzelfde verbond dat God met Abraham had opgericht, wordt nu ook gesloten met de mensen die in Christus geloven. Het is wel een nieuw en een beter verbond, maar in wezen hetzelfde als dat met Abraham. En als je gelooft, dan geldt dat verbond voor jou, maar ook voor de kinderen die nog niet geloven kunnen, maar die wel geheiligd zijn in de ouders.

Geeft mij een tekst die duidelijk stelt dat het Nieuwe Verbond ook via een gezinsstructuur werkt. De dubieuze tekst in Hand. 2 valt dus m.i. af.

Kijk, het verbond met Abraham was er, zoals gezegd, op een hele letterlijke manier. Gewoon aardse afstamming (Joodse volk), aardse handeling (besnijdenis), aardse belofte (een stuk land).

Als er dan een geestelijke manier is om in het verbond met Abraham te zijn, zoals je zelf beaamd, dan moet je dus wel aantonen dat de gééstelijke afstamming dan ineens op een aardse manier kan worden voortgezet!

Wij hebben puur en alleen een geestelijke link met Abraham. Waar staat in de Bijbel dat onze kinderen dan ineens delen in die geestelijke link?

Daar gaat het nog steeds om: waar staat het allemaal zo precies? Of zijn het vooral je eigen gedachten? Dan kan het misschien nog zo waar zijn, maar het is niet langer Sola Scriptura!

quote:

Ik zie niet zo zeer een verschil tussen aardse en hemelse beloften, wel tussen beloften voor en na de komst van Christus. Steeds zijn Gods beloften afgestemd op de tijd waarin de gelovigen leven, Zijn verbond gaat mee met de heilsgeschiedenis.

Zet dit nu eens naast Galaten, hoofdstuk 4. En of er verschillen zijn tussen aardse en hemelse beloften!

quote:

Ik hoop dat jij en ik inzicht krijgen in Gods bedoeling met Zijn kinderen, ook met de kleine kinderen. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd naar jouw antwoord op de vet gedrukte vraag (boven).

Ik ben ook benieuwd naar jouw antwoorden, en ik ben ook benieuwd naar Gods bedoeling met die kleine kinderen.

En hopelijk kunnen we een beetje on-topic blijven, hoe "Sola Scriptura" is de doop nu werkelijk. Een paar andere berichten gaan hier ook al over, maar echte antwoorden blijven nog uit.

Overigens wel een prettige manier van discussiëren dit, je hebt wel verstand van zaken.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: juli 10, 2003, 01:49:56 am »
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit. Heb in elk geval geen moeite met de volwassendoop.... Laatst bij een hele mooie doopdienst geweest.

De bijbel is op dit punt denk ik niet ontzettend helder, zowel voor kinderdoop als volwassendoop zijn teksten uit de bijbel te vinden die dat onderbouwen.

Wel vind ik het mooi dat bij de volwassendoop in veel kerken ook een echte doop is, geen besprenkeling met water.... maar kopje onder in een bassin... In de bijbel vind ik nergens dat de doop een besprenkeling met water is... het is een onderdompelingin het water en ik denk dat dat het beeld dat er met de doop wordt gegeven beter laat zien. Niet praktisch? Ach, andere kerken krijgen het ook voor elkaar. Een tweede vraag is, als de doop vroeger zo ging, als een onderdompeling... hoe deden ze dat dan met baby's? Die kun je niet onder water stoppen....

In elk geval moeten we elkaar niet veroordelen op dit punt. De doop is een teken... Bij ons staat het voor Gods keuze voor ons.... bij anderen voor hun keuze voor God (en die mensen geloven echt wel dat God ook al voor jou heeft gekozen). Volwassendoop of kinderdoop, we hebben allemaal dezelfde Vader en dezefde Verlosser en door geloof in Jezus ook dezelfde beloften.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: juli 10, 2003, 07:44:48 am »

quote:

op 10 Jul 2003 01:49:56 schreef Marnix:
hoe deden ze dat dan met baby's? Die kun je niet onder water stoppen....

Dat kan dus wel, die hebben een duikreflex waarmee ze hun luchtpijp afsluiten.
Of je dat met ze wilt doen is een andere zaak, maar het is echt niet onmogelijk.
[Prediker 7:29]

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: juli 10, 2003, 10:37:07 am »
FF voor J4y.
Ik wil met alle plezier reageren, maar weerleg dan eerst de opvattingen pro kinderdoop in deze topic en ‘de betekenis van de doop’. Je kunt mij wel van alles vragen, maar als dat al beantwoord is, komen we niet van die rotonde af en blijven we ronddraaien. Ik zal je een beetje helpen. Kijk vooral naar de posts van Berean, Marloes, Garfield, Qohelet, DoubleUp, Zacharov, Mezzamorpheus en Jakolien.
Zij hebben in grote lijnen mijn opvatting in royale mate weergegeven. En hebben jou al geantwoord op de vragen die je mij stelde.

Totdat jij hun opvatting geprobeerd hebt te weerleggen, blijf ik buiten de nu lopende discussie en geniet ik van het mooie weer…

Maar nu eerst van die rotonde af!
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2003, 10:44:38 am door arjan1 »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: juli 10, 2003, 01:35:56 pm »
De vraag is inderdaad hoe we de doop uitleggen. De besnijdenis was een teken van Gods verbond. Hoe zit dat met de doop? Waar in de bijbel staat dat de doop een teken van Gods verbond is? Dat vroeg iemand laatst aan mij en ik heb het toen niet kunnen vinden. De doop wordt het bad van de wedergeboorte genoemd. Maar hoe leg je wedergeboorte uit. Is dat als kind al begraven worden in Christus en met hem weer opstaan? Of moet je die keuze zelf maken? In de bijbel worden mensen wel opgeroepen zich te laten dopen... ze konden er zelf voor kiezen. God kiest voor jou... maar als je vervolgens dan niet voor God kiest? Je moet zelf toch ook voor God kiezen, anders ben je uiteindelijk toch niet wedergeboren?

Ik vind het wel een heel moeilijk punt en heb er nog wel vragen over.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: juli 10, 2003, 04:16:37 pm »
Marnix, je zou kunnen proberen of je het boekje 'Het diepe water van de doop' van prof. J. van Bruggen te pakken kunt krijgen. Is heel duidelijk geschreven, en behandelt dit soort kwesties. Groetjes!

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: juli 10, 2003, 04:33:04 pm »

quote:

op 10 Jul 2003 07:44:48 schreef Marloes:
[...]

Dat kan dus wel, die hebben een duikreflex waarmee ze hun luchtpijp afsluiten.
Of je dat met ze wilt doen is een andere zaak, maar het is echt niet onmogelijk.

Dat kan wel erg mooi lijken, een baby onderdompelen, maar hoe zit het met de EIGEN wil van een baby?
Vraag je ook; "Baby, wil jij gedoopt worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?
Als je dat vraagt, wat denk je dan wat je te horen zult krijgen?
Juist ja,  :r blurb.
Wat heeft een baby nou voor een verstand van dopen?
Jezus was besneden toen Hij een baby van 8 dagen oud was, voledig volgens de joodse wetten.
Herken je dat, jullie zijn gedoopt voledig volgens jullie traditie.
Maar toen Jezus 30 jaar oud was liet hij zich door middel van onderdompeling dopen.
Hij deed dit in het geheel volgens de wil van de Vader en de Heilige Geest.
Dit werd wqeer bevestigd door de stem die uit de hemel kwam.
In Matteüs 3:17 word geschreven;"En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon< in wie Ik mijn welbehagen heb".
Het komt er hier op neer dat God er een wel behagen in heeft dat jij en elke lezer die dit leest en zegt een christen te zijn, zich op een volwassen moment laat dopen door onderdompeling.
Dan komt er een stem in je hart die zegt "Zie, dit is waarlijk mijn Zoon of dochter in wie Ik een welbehagen heb".
Jezus werd tegen gehouden door Johannes de Doper, maar Hij zegt in Matteüs3:15b "Laat Mij thans geworden, want aldus betaamd het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Als het alleen voor Jezus was bedoeld zou het woordje "ONS" dan niet met een Hoofdletter zijn geschreven?
Dat is dus niet het geval, want het is geschreven met een kleine letter.
Dus bedoelt Jezus het over jou en mij.
Dopen betekent, al het oude leven begraven in het water en weer uit het water komen als een geheel nieuw persoon.
Als je ziet, werd Jezus pas toen vervult met de H.G. en ging Zijn roeping pas ook van het moment dat Hij werd gedoopt in vervulling.
Jezus zegt; ïk ben de weg, de waarheid en het leven

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: juli 10, 2003, 05:23:24 pm »

quote:

op 10 Jul 2003 10:37:07 schreef arjan1:
FF voor J4y.
Ik wil met alle plezier reageren, maar weerleg dan eerst de opvattingen pro kinderdoop in deze topic en ‘de betekenis van de doop’. Je kunt mij wel van alles vragen, maar als dat al beantwoord is, komen we niet van die rotonde af en blijven we ronddraaien. Ik zal je een beetje helpen. Kijk vooral naar de posts van Berean, Marloes, Garfield, Qohelet, DoubleUp, Zacharov, Mezzamorpheus en Jakolien.
Zij hebben in grote lijnen mijn opvatting in royale mate weergegeven. En hebben jou al geantwoord op de vragen die je mij stelde.

Totdat jij hun opvatting geprobeerd hebt te weerleggen, blijf ik buiten de nu lopende discussie en geniet ik van het mooie weer…

Maar nu eerst van die rotonde af!

Ik dacht dat ik jou de vragen had gegeven waar ik geen antwoorden op had gekregen.
Als jij steeds in circeltjes blijft ronddolen, hoe moet ik of wie dan ook overtuigd raken van jou "studie"?
Die vragen kun je overigens weer terug vinden in het forum.
En dan nog wat.
Stel voor, jij en ik komen bijden te sterven op het zelfde moment.
Jij bent gedoop doormiddel van besprenkeling en blijft je verdere leven gewoon zoals jij wilt leven.
God spreekt wel tot je maar jij hou je steen vast aan het geen wat traditie heet.
En ik ben tot bekeering gekomen doormiddel van vergeving vragen van mijn zonden en ben nog eens gedoopt door middel van onderdompeling gelijk naar overeenkomst met de wil van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
En we staan daar allebeiden in de rij wachtend voor de poort.
Wie denk je dat er word toegelaten in de hemel?
Jij zult wel zeggen dat jij door het verbond in de hemel komt, maar wees eens eerlijk.
Ben jij echt vergeven van je zonden?
Ga jij niet wel eens buiten het boekje met bijvoorbeeld stelen, of liegen, heb je geen haat?
Of ben je wel eens, terwijl je nog niet getrouwd was of bent, met eentje naar bed geweest terwijl de bijbel duidelijk spreekt over dat dat een grove zonden is?
Als je tot bekeering bent gekomen en je hebt je laten dopen dan wil je deze dingen niet meer doen en je laat je schoonwassen door God de Vader, je hebt een oprechte verlangen om te veranderen en door een wonder van kun je ook verander.
Maar een baby die besprekeld is, heeft nog steeds geen verlangen om te veranderen en als tiener leeft het de zelfde leven als een onkerkse tiener.
Het gaat net zo goed met een jongen of meisje naar bed, het gaat net zo goed aan de zuip, het liegt net zo goed tegen de ouders, school en of staat.
Het doet kortom de zelfde dingen als een onkerks iemand.
En weet je waarom?
Omdat de bijbel zegt dat WIJ geboren zondaren zijn en horen ook dus niet in de hemel thuis, van wege zonden in ons leven.
Dus, door jou zonden kom je niet in de hemel.
Hoe kom je er wel?
Heel simpel, bid dit ene gebed na;

"Here Jezus, ik kom tot U.
Ik erken dat U Heer bent en ik vraag, wilt U in mijn hart komen?
Ik erken dat ik een zondaar ben en heb gezondigd tegen U en uw waarheid.
Vergeef me Heer, van al mijn zonden.
Van nu af aan zal ik naar Uw woord leven en handelen.
Heer wijs mij de weg naar de waarheid en open mijn hart voor Uw aanwezigheid.
Ik bid dit in Jezus naam, Amen".

Lees ook eens het verhaal over "het gesprek met Nicodemus" Johannes 3:1-21.
Nicodemus was een soort dominee die aan Jezus vroeg wat opnieuw geboren worden in hield.
Deze dominee of terwijl joodse Priester was als baby besneden en toch komt hij naar Jezus toe om te vragen over het op nieuw geboren worden.
Hier in staat precies waarom je tot bekering moet komen en wel op eigen initiatief.
Een baby kan dat niet, maar jij wel.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: juli 10, 2003, 06:42:19 pm »

quote:

Marnix, je zou kunnen proberen of je het boekje 'Het diepe water van de doop' van prof. J. van Bruggen te pakken kunt krijgen. Is heel duidelijk geschreven, en behandelt dit soort kwesties. Groetjes!

Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken of ik dit boekje kan bemachtigen :)

Jesus4you, zo makkelijk ligt het ook weer niet. Je hebt het wel over vrije wil.... maar als de doop een teken van Gods verbond is, waarom dan vrije wil? God kiest voor jou als kind... geeft je een mooi kado. Dat kado krijg je al als kind... alleen is dan de vraag: Pak je het uit of niet? Dat is dan de vrije wil die je hebt, In elk geval heb je dat kado gekregen. En met de besnijdenis vroeger was er ook geen vrije wil. Of je nou als kind of als volwassene gedoopt wordt, die vrije wil hou je gewoon in je leven hoor!

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: juli 10, 2003, 08:05:34 pm »

quote:

op 10 Jul 2003 13:35:56 schreef Marnix:
De vraag is inderdaad hoe we de doop uitleggen. De besnijdenis was een teken van Gods verbond. Hoe zit dat met de doop? Waar in de bijbel staat dat de doop een teken van Gods verbond is? Dat vroeg iemand laatst aan mij en ik heb het toen niet kunnen vinden. De doop wordt het bad van de wedergeboorte genoemd. Maar hoe leg je wedergeboorte uit. Is dat als kind al begraven worden in Christus en met hem weer opstaan? Of moet je die keuze zelf maken? In de bijbel worden mensen wel opgeroepen zich te laten dopen... ze konden er zelf voor kiezen. God kiest voor jou... maar als je vervolgens dan niet voor God kiest? Je moet zelf toch ook voor God kiezen, anders ben je uiteindelijk toch niet wedergeboren?

Ik vind het wel een heel moeilijk punt en heb er nog wel vragen over.

Beste Marnix,
Ik ben zelf 11 jaar geleden tot bekering gekomen.
Ik heb Jezus in mijn hart gevraagd en vergeving gevraagd dat ik een zondaar was.
Ik merkte dat ik van af dat moment niet meer wilde zondigen, wat ik voorheen absoluut niet had.
Hoe dat is gekomen zal ik je uitleggen.
Ik sávonds met iemand samen het zondaarsgebed gebeden, het gebed waar eerder ook over heb geschreven, vlak na dat gebed merkte ik niet.
Maar toen ik 1 stap in mijn huis zette begon het al.
Ik ging zitten op de bank en het eerste wat mijn kat deed was als een speer het huis uit vluchten.
Toen ik alleen op de bank zat, pakte ik de bijbel en las in het boek Johannes.
Ik kreeg toen het gevoel dat ik niet alleen zat, maar dat Jezus naast mij zat.
Ik kreeg de gedachten van "van nu af aan is al het oude voorbij gegaan, niets zal meer in gedachtenis komen, want ik heb het van je afgeworpen.
Ik bekleed je nu met het witte kleed dat ik voor jou heb gekozen.
Van nu af aan zal ik met je zijn, alles wat er gebeurd gaan we samen doorheen. Vertrouw op Mij".
Toen heb ik zitten te denken aan wat er in mijn leven moet worden veranderd, en ik kon 5 punten opnoemen, waar ik een verandering in wilde.
Deze punten waren voor God duidelijk zonden en vantoen af ben ik er helemaal van af.
Toen is er een grote verandering gekomen in mijn leven.
Ik heb me een maand later laten dopen en dat heeft een hele ommezwaai in mijn leven gebracht.
Ik heb zekrheid dat als ik sterf, dat ik naar de hemel ga, niet door goede werken, maar simpel omdat ik ben vergeven van mijn zonden.
Zoals een baby niet meer verder kan leven in zijn vruchtwater, zo kon ik niet meer leven in mijn zonden.
Nicodemus in Johannes 3:1-21 had exact de zelfde vragen als jij ze nu hebt.
Ik zou zeggen lees het maar eens voor je zelf.
Vind je het te makkelijk, ik zou zeggen, vraag God of Hij je wil openbaren.
Want ik kan zoveel tegen jou zeggen, maar ik denk dat ik al zoveel heb gezegd.
Ik voel wel aan dat je oprecht aan zoeken bent, daarom, vraag God wat de juiste weg is en Hij zal je de weg wijzen.
Weet di, een ieder die God zoekt, God laat Zich door hem gevonden worden.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: juli 11, 2003, 02:05:01 am »
Ik vraag het ook aan God. absoluut. Ik heb op dit punt wel vragen. Ik heb zelf ook mijn leven aan Jezus gegeven. In het verleden was ik ook niet zo met geloof bezig maar God heeft me ontzettend geholpen. Het enige verschil tussen jou en mij is dat jij je daarna hebt laten dopen. Ik ben gedoopt en ben niet van plan dat nog een keer te laten doen. Wel wil ik leven zoals God dat wil, ik denk dat het daar uiteindelijk om gaat. God vraagt liefde en dankbaarheid van ons, naar Hem toe en naar elkaar toe. Het gaat God om je hart.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: juli 11, 2003, 12:20:09 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 02:05:01 schreef Marnix:
Ik vraag het ook aan God. absoluut. Ik heb op dit punt wel vragen. Ik heb zelf ook mijn leven aan Jezus gegeven. In het verleden was ik ook niet zo met geloof bezig maar God heeft me ontzettend geholpen. Het enige verschil tussen jou en mij is dat jij je daarna hebt laten dopen. Ik ben gedoopt en ben niet van plan dat nog een keer te laten doen. Wel wil ik leven zoals God dat wil, ik denk dat het daar uiteindelijk om gaat. God vraagt liefde en dankbaarheid van ons, naar Hem toe en naar elkaar toe. Het gaat God om je hart.

Ik ben erg blij dat je Jezus hebt gevraggt in je hart te komen, dan heb je de zekerheid dat je naar de hemel gaat.
Maar er is meer, na dat Jezus zich liet dopen ging Zijn roeping invervulling.
Voor die tijd was Hij bezig in Gods huis om het Woord Gods te onderzoeken.
Ook heeft God voor jou een roeping, ben je je daar wel van bewust?
Om die ropeing in vervulling te laten gaan moet je doen wat Jezus deed.
Zoals in Johannes 13 kun je lezen over de voetwassing van Jezus aan zijn discipelen.
Daarin staat in vers 15 en 16 staat;

"want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik u gedaan heb.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een slaaf staat niet boven zijn meester, noch een gezant boven zijn zender. Indien gij dit weet, zalig zijt gij, als gij het doet".

Het is juist Gods verlangen dat je je volwassen laat dopen doormiddel van onderdompeling, net zoals het Gods verlangen was dat Jezus zich liet dopen.
Hij was besneden, jij was besprenkeld, daar is geen enkel verschil in te vinden.
Maar Jezus liet zich dopen gekijk naar de wil van de Vader.
Het is nu jou beurt om te gelijken op Jezus en zijn wil werkelijk in praktijk te brengen.
Er gaat na die tijd een wereld voor jou open waar jij nog geen enkele weet van hebt, dat kan ik je garranderen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: juli 11, 2003, 12:26:29 pm »
Ik denk niet dat je doop moet opleggen, helemaal niet als mensen als kind al gedoopt zijn.

IK denk dat de doop een logisch gevolg is van jouw overgave aan God. Je wilt bij Hem horen en ja zeggen op zijn roep!!! Het mooie van de doop vind ik dat je laat zien dat je je oude mens wilt afleggen en in Christus wilt opstaan tot een nieuw leven: Door de doop zijn we dus met Hem gestorven en begraven. En zosla Christus uit de dood is opgewekt door de verheven macht van de Vader, zo gaan wij een nieuw leven leiden.

Mooi boekje in dit verband: Met je doop in de knoop, geschreven door JIldert De Boer.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: juli 11, 2003, 12:28:11 pm »
Het is raar maar ik heb soms het gevoel dat ik gedoopt moet worden, dat had ik net ook weer, ik weet niet maar ik heb nu zo'n ja raar gevoel het gaat niet lekker, ik wil God 100% mijn leven geven maar soms lijkt het veel minder en ja ik weet niet wat het is. Ben gewoon toe aan een goede kerkdienst ofzo ik ben blij als ik op vakantie ga naar de betheld om daar 2 weken vakantie te vieren en veel met God bezig te zijn, want hier voelt het niet goed. Ja en wat dat dopen betreft ik weet het niet heb er flink aan lopen twijfelen al een jaar lang, heb dan wel belijdenis gedaan maar toch..... mischien is het niet zo wat ik nu schrijf maar voel me soms echt een beetje down, ik voel me gewoon niet vrij, nou ja ik ga maar werken nu, willen jullie voor me bidden? (sorry als beetje offtopic is hoor ;))

oh ja Harro wel zo handig ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: juli 11, 2003, 12:35:13 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 12:28:11 schreef farao:
Het is raar maar ik heb soms het gevoel dat ik gedoopt moet worden, dat had ik net ook weer, ik weet niet maar ik heb nu zo'n ja raar gevoel het gaat niet lekker, ik wil God 100% mijn leven geven maar soms lijkt het veel minder en ja ik weet niet wat het is. Ben gewoon toe aan een goede kerkdienst ofzo ik ben blij als ik op vakantie ga naar de betheld om daar 2 weken vakantie te vieren en veel met God bezig te zijn, want hier voelt het niet goed. Ja en wat dat dopen betreft ik weet het niet heb er flink aan lopen twijfelen al een jaar lang, heb dan wel belijdenis gedaan maar toch..... mischien is het niet zo wat ik nu schrijf maar voel me soms echt een beetje down, ik voel me gewoon niet vrij, nou ja ik ga maar werken nu, willen jullie voor me bidden? (sorry als beetje offtopic is hoor ;))

Farao,

ik zal voor je bidden> mag ik je een tip geven? of eignelijk een dringend verzoek: verander je nickname!!!! Een farao associeer ik met afgoderij, zonnegoden, jezelf op de voorgrond zetten e.d. Ik geloo fheilig in de werking van zulke tekenen en namen en afbeeldingen. Kies iets wat getuigt van je relatie met GOd!

Je wilt je leven aan God geven, gaaf! Goed! natuurlijkg aat dan niet alles gemakkelijk daarna, hoe serieus je met God bezig wilt zijn, hoe actieverde satan jouw eigen wil probeert te beinvloeden. Dat ervaari k zelf iedere dag.

JE voelt je niet vrij schrijf je, ik zou zeggeN: kijk goed wat er voro zorgt dat je jee niet vrij voelt! Dzt is de stem van GOd, waarschijnlijk moet je  iets veranderen in je leven, iets opgeven.

Gods zegen!

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: juli 11, 2003, 12:37:06 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 12:28:11 schreef farao:

Harro,

Ik zal je zeker op mijn gebedslijst zetten, en zal bidden dat God je de wijsheid en inzicht mag geven, want dat heb jij echt nodig.
Heb je overigens mijn maltje al gekregen?

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: juli 11, 2003, 02:05:56 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 02:05:01 schreef Marnix:

Nog even een reaktie van mij.
Misschien wel heel vreemd dat ik je dit vraag, maar ben jij in het verleden al eens benaderd over het geloof?
Ik zit zelf te denken aan dat je als uitzend kracht aan werk was bij "Salvation" en bij een ander bedrijf in die zelfde perioden.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: juli 11, 2003, 05:52:41 pm »
Kijk, hier ontstaan problemen. Net zo goed als wanneer mensen uit mijn kerk zeggen dat als je niet als kinf gedoopt bent er iets met je mis is heb ik er ook moeite mee als mensen je er op aanspreken dat er met je iets mis is als je je niet als volwassene laat dopen. Gaat het nou uiteindelijk om de doop of om je hart? De doop is toch maar een teken? Eerst zeg je dat als je je hart aan Jezus geeft je in de hemel komt... maar nu lijkt het erop alsof ik toch nog wel wat erbij moet doen.

quote:

"want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik u gedaan heb.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een slaaf staat niet boven zijn meester, noch een gezant boven zijn zender. Indien gij dit weet, zalig zijt gij, als gij het doet".

Het is nu jou beurt om te gelijken op Jezus en zijn wil werkelijk in praktijk te brengen.
Er gaat na die tijd een wereld voor jou open waar jij nog geen enkele weet van hebt, dat kan ik je garranderen.

Wat bedoelt Jezus hier met opdat ook gij doet gelijk ik u gedaan heb". Daarmee bedoelt Jezus dat we elkaar de voeten wassen, liefde aan elkaar bewijzen. Daar gaat het God om. Verder kun je Jezus' doop moeilijk als argument voor de volwassendoop gebruiken aangezien er nog geen doop was toen Jezus werd geboren. Ik wil in mijn leven op Jezus lijken en net als Hem mijn naasten dienen. En gaat er een wereld voor me open waar ik nog geen enkele weet van heb? Hoe kun jij zo even beoordelen dat dat nog niet is gebeurd en nog wel gaat gebeuren? Er is een hele wereld voor me open gegaan, ik heb de afgelopen tijd ontzettend veel van God geleerd en een relatie met Hem op kunnen bouwen.

Maar moet ik nou eerst nog een keer gedoopt worden voor ik net zo ver kom als jij?!

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: juli 11, 2003, 08:44:32 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 17:52:41 schreef Marnix:
Maar moet ik nou eerst nog een keer gedoopt worden voor ik net zo ver kom als jij?!
Dit is natuurlijk een vraag aan J4Y, maar ik wil 'm toch beantwoorden, omdat ik als een kind gedoopt ben. Ik denk dat je voor jezelf de waardering moet vinden voor die gebeurtenis. Met m'n eigen kinderdoop heb ik niets, wel met m'n belijdenis doen. Dat was een kick-ervaring. Maar moet ik nu de kinderdoop afwijzen als ik er zelf niets van ervaren heb?

Ik denk het niet. De Heer is steeds in mijn leven bezig geweest. Ik merk hoe Hij me vernieuwt. Als ik terugkijk, heb ik verschillende momenten waar het roer in mijn leven om ging. Op welk moment had ik me moeten laten dopen? Ik beschouw die momenten als groeistuipen.

De discpelen moesten heen gaan en alle volken tot discipelen maken en hen dopen. De actie ligt bij de discipelen. De hele wereld moet gedoopt worden, voor Jezus terugkomt. Waarom wil dan iemand deze doop onthouden aan de kinderen? Er worden met de doop geen zekerheden overgedragen, maar Gods genade die de wereld niet verloren wil laten gaan, wordt getoond.

Ouders die hun kinderen laten dopen, bevestigen daarmee dat ze de ernst van de doop beseffen. Zij hebben hun kinderen lief en willen ze niet verloren laten gaan. Hoe zou hun Hemelse Vader dan nog een voorbehoud kunnen maken door hun kinderen niet te dopen?

Dus je moet zelf je eigen doop gaan waarderen. Beschouw je hem als waardevol, laat je dan niet nog eens dopen. Kun je dat niet, laat je dan nog een keer dopen. Laat je besluit niet beheersen door wettische motieven die zowel bij voor- als tegenstanders van de kinderdoop voorkomen, maar maak voor jezelf duidelijk wat je gelooft en handel daarnaar.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: juli 11, 2003, 09:11:35 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 00:52:31 schreef pjotr:
[...]

Inderdaad, de manier waarop mensen toen hun geloof beleefden was heel anders dan nu. De mensen vroegen zich trouwens toen ook al af waar God was terwijl de goddelozen hun gang gingen. De eenheid in OT en NT ligt in elk geval in het feit dat al dat onrecht geoordeeld zal worden door Jezus Christus.

Ja ze beleefden hun geloof anders dat is wel duidelijk, maar dat doet niets af aan de dingen die toen gebeurden. De mensen die jij hier goddelozen noemt, waren geen goddelozen maar Heidenen. De mensen die hier hun gang gingen waren de Joden, zij! waren degenen die volken (moesten) of wilden? uitmoorden. De volken die hier gedemoniseerd worden, waren vaak vredelievender als de joden. Ze moesten gewoon het veld ruimen, dan kon het volk Israel hun land in bezit nemen. Ze werden met huid en haar verwoest, ook alle kinderkens. Tenslotte konden ze dan hun 'beloofde' land in bezit nemen, het (dorre) land van melk en honing. Zou Mozes zich misschien hebben vergist? had het dan toch een ander land moeten zijn?

Als het onrecht geoordeeld wordt door jezus, zal hij zich toch goed moeten afvragen wat hier onrecht is!

Maar het gaat hier over de doop, zelf heb ik daar in het verleden erg mee gezeten.
In de gereformeerde kerk gedoopt (uiteraard als kind) dus had ik daar zelf geen deel aan gehad. Later hadden we zelf een zoon (hij schrijft af en toe in dit forum heb ik gezien), we moesten toen een spoedkursus doen in de katagismus (verdorie hoe schrijf je dat ook al weer) om belijdenis te kunnen doen ( belijdeniskategesatie of zoiets) want als je geen belijdenis had gedaan kon je kind niet gedoopt worden. We dachten toen nog dat dit echt nodig was  8)7 . Tien weken later waren we zo ver, we moesten een aantal vragen beantwoorden. Als we dat zonder al te veel problemen konden doen waren we geslaagd en mochten dus belijdenis doen. We hadden zogezegd het geloof van buiten geleerd. Eindelijk kon die jongen gedoopt worden.

Later kwam ik tot de overtuiging dat het allemaal een wassen neus was  O-) en ben toen overgestapt naar de Babtisten. toen diende zich alweer een nieuw probleem aan, als je niet gedoopt was door onderdompeling, mocht je niet aan het avondmaal deelnemen, dus na een paar jaar bij de babtisten toch maar besloten me te laten dopen  |:( . Dus als er iemand iets weet over dopen dan ben ik dat wel. Er kwam in die tijd een hervormde predikant bij me aan de deur, hij moest iemand hebben die bij ons op kamers woonde, die persoon was er echter niet en dus nodig ik de beste man uit voor een bakkie koffie. Toen hij echter hoorde dat ik me had laten dopen, werd ik door de man helemaal gedemonseerd, het was volgens hem een vreselijke zonde. Ja het was haast onvergevelijk (zoiets als zondigen tegen de Heilige Geest) Daar bleef ik dus achter met een rot gevoel ( Ik was namelijk erg blij met mijn toch behoorlijk intense geloof) Ik voelde me erg blij in die tijd, met de gedachte dat Jezus de hele dag bij me was.

Nu moet men niet de gedachte krijgen dat ik dat mis, dat is namelijk niet meer zo. In het begin is het erg vreemd, deze wetenschap dat je er alleen voor staat, dat je het allemaal zelf moet doen. Want daar ga ik nu van uit en ik heb niet het gevoel dat ik van der smalle weg ben geraakt en op die slechte brede weg ben terechtgekomen( zoals zo mooi beschreven in het boek van Bunyan "De Christenreis naar de eeuwigheid" . De brede weg wordt daar beschreven als heel slecht, een poel des verderfs is het. Mensen gaan dan ineens naar de hoeren of raken aan de drank. Nee het is nog veel minder erg, luister maar.

"Tegen de waarschuwende stem in volharde hij in het kwaad. Door klokluiden werden op zondag de mensen samengeroepen om spelen te houden. Het was een spel, waardoor iemands kracht werd beproefd. Daar was een handeling met een stok en een paal bij betrokken. Maar in angst heeft hij de stok van zich geworpen. Tijdens het klokluiden vreesde hij dat de toren op hem zou vallen en hem verpletteren. Hij zocht zich te verbergen achtrer een dikke balk, maar hij voelde dat God hem ook daar treffen zou.door het beluisteren van een gesprek tussen kinderen Gods moest hij erkennen een vreemdeling te zijn van God en zijn volk. Als een buitengezet mens, overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel, moest hij God toevallen in zijn strafwaardigheid en doemwaardigheid. enz enz. "

Een stukje verder staat dan dat het bij hem niet zo was als bij de vrouw van Lot, die met haar hart aan Sodom gebonden bleef. Het was toch niet zo vreemd dat deze vrouw terug keek, tenslotte moest ze alles wat ze had achterlaten, als straf werd ze veranderd in een zoutpilaar. Nee die Lot had een zoutpilaar moeten worden, wat die man allemaal met z'n dochters uitspookte is niet zo fraai.

Op dit soort manieren werd toen de mensen angst ingeboezemd, maar genoeg daarover.

maar ik ben al die tijd blijven nadenken en tenslotte toch tot de conclusie gekomen dat het allemaal niet klopt. En daarbij ben ik echt niet over één nacht ijs gegaan. Het is goed overwogen en ik voel me er goed bij.  O-) .
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2003, 10:35:43 pm door skeptic »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: juli 11, 2003, 09:42:28 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 21:11:35 schreef skeptic:
[...]

De mensen die jij hier goddelozen noemt, waren geen goddelozen maar Heidenen.
ik ben benieuwd hoe je hier bij komt.

quote:

De volken die hier gedemoniseerd worden, waren vaak vredelievender als de joden.
idem

quote:

Als het onrecht geoordeeld wordt door jezus, zal hij zich toch goed moeten afvragen wat hier onrecht is!
inderdaad, ik leg het oordeel in zijn handen, die onpartijdig en rechtvaardig oordeelt.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: juli 11, 2003, 10:47:39 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 21:42:28 schreef pjotr:
[...]

ik ben benieuwd hoe je hier bij komt.
[...]
Heidenen geloven in Goden (veelgodendom)en dus zijn ze niet goddeloos
idem
[...]

Lees maar wat hier onder staat.
Genesis 34:21  Deze mannen zijn vreedzaam met ons; daarom laat hen in dit land wonen, en daarin handelen, en het land (ziet het is wijd van begrip) voor hun aangezicht zijn; wij zullen ons hun dochteren tot vrouwen nemen, en wij zullen onze dochteren aan hen geven.
22  Doch hierin zullen deze mannen ons te wille zijn, dat zij met ons wonen, om tot een volk te zijn; als al wat mannelijk is onder ons besneden wordt, gelijk als zij besneden zijn.
23  Hun vee, en hun bezitting, en al hun beesten, zullen die niet onze zijn? Alleen laat ons hun te wille zijn, en zij zullen met ons wonen.
24  En zij hoorden naar Hemor, en naar Sichem, zijn zoon, allen, die ter zijner stadspoort uitgingen; en zij werden besneden, al wat mannelijk was, allen, die ter zijner stadspoort uitgingen.
25 ¶ En het geschiedde ten derden dage, toen zij in de smart waren, zo namen de twee zonen van Jakob, Simeon en Levi, broeders van Dina, een iegelijk zijn zwaard, en kwamen stoutelijk in de stad, en doodden al wat mannelijk was.
26  Zij sloegen ook Hemor, en zijn zoon Sichem, dood met de scherpte des zwaards; en zij namen Dina uit Sichems huis, en gingen van daar.
27  De zonen van Jakob kwamen over de verslagenen, en plunderden de stad, omdat zij hun zuster verontreinigd hadden.
28  Hun schapen, en hun runderen, en hun ezelen, en hetgeen dat in de stad, en hetgeen dat in het veld was, namen zij.
29  En al hun vermogen, en al hun kleine kinderen, en hun vrouwen, voerden zij gevankelijk weg, en plunderden dezelven, en al wat binnenshuis was.

Waarvoor de besnijdenis zoal wordt gebruikt, Wat is vreedzaam?de doop is dan wel een stuk vreedzamer. ;)

inderdaad, ik leg het oordeel in zijn handen, die onpartijdig en rechtvaardig
oordeelt.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2003, 10:58:53 pm door skeptic »

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: juli 11, 2003, 11:24:48 pm »

quote:

op 09 Jul 2003 22:19:17 schreef Zwever:
[...]

Gelijk een vraag terug: denk je nu werkelijk dat een kind geboren uit ongelovige ouders wél verloren gaat, stomweg omdat het de pech had uit ongelovige ouders geboren te zijn?

Ik denk dus inderdaad dat het kind gered is, omdat het stierf in zijn persoonlijke onschuld. En als je stelt dat het onbewust deelt in de zonde van Adam, deelt het dan niet onbewust in de overwinning van Christus (zie Rom. 5)

Kinderen hebben op zich wel de belofte van de Heilige Geest en het eeuwige leven, net als iedereen, als ze maar geloven. Praktisch iedere christen weet wel dat het uiteindelijk op je hart aankomt, niet wat er aan de buitenkant gebeurt. Eeuwig leven is bijv. alleen weggelegd voor diegenen die in hun hart geloven (en wellicht voor hen die in onschuld sterven, maar dat is weer een ander verhaal).

Als ik het oude testament lees dan krijg ik de gedachte dat god niet zoveel op heeft met kinderen van ongelovige ouders. Het wordt nog wel eens vergeten de bijbel erbij te halen, dus hier een citaat:

Exodus 12:12  Want Ik zal in dezen nacht door Egypteland gaan, en alle eerstgeborenen in Egypteland slaan, van de mensen af tot de beesten toe; en Ik zal gerichten oefenen aan al de goden der Egyptenaren, Ik, de HEERE!
Exodus 12:29  En het geschiedde ter middernacht, dat de HEERE al de eerstgeborenen in Egypteland sloeg, van den eerstgeborene van Farao af, die op zijn troon zitten zou, tot op den eerstgeborene van den gevangene, die in het gevangenhuis was, en alle eerstgeborenen der beesten.
Exodus 13:2  Heilig Mij alle eerstgeborenen; wat enige baarmoeder opent onder de kinderen Israels, van mensen en van beesten, dat is mijn.

Dat waren dus kinderen van ongelovigen. Wat hadden ze misdaan? Ze waren in ieder geval niet gedoopt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: juli 12, 2003, 01:05:22 am »
Skeptic.... ik wil je er even op wijzen dat in het oude testament het verbond puur voor het volk Israel was. Hoewel er zelfs toen al uitzonderingen waren... God zei niet tegen Ruth en haar familie: Ongelovig.... dus wegwezen. Ze werden deel van het volk Israel en zelf voorouders van Jezus.

Maar dankzij Jezus' offer is de belofte niet meer voor het volk Israel alleen, maar voor de hele wereld! Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven zodat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Ongelovig als kind? Niet gedoopt? Als je tot bekering komt heb je eeuwig leven! Met jou redenering hoeven we ook niet meer te evangeliseren.... God heeft een hekel aan ongedoopte kinderen? Kortom, je moet maar net geluk hebben dat je gelovige ouders hebt en anders heb je pech? Dacht het niet. Naast Jezus hing een ontzettende zondaar, een moordenaar. Of hij besneden was? Ik weet het niet. Maar Hij is nu wel in het paradijs. Zo genadig is God... niet alleen voor mensen die gedoopt zijn en goed leven maar voor iedereen!

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: juli 12, 2003, 02:07:46 am »

quote:

op 11 Jul 2003 22:47:39 schreef skeptic:
Heidenen geloven in Goden (veelgodendom)en dus zijn ze niet goddeloos
Nee, heidenen zijn inderdaad niet goddeloos. Goddelozen zijn zij die met God(en) geen rekening houden. Wat Simeon en Levi deden was goddeloos. Maar volgens mij generaliseer jij nu dat de Joden gruwelijker bezig waren dan de volken rondom. Ik beweer dat de Joden geen haar beter zijn dan de volken rondom. En verder denk ik dat het je kan helpen om wat te studeren op hermeneutiek. In elk geval is het Nieuwe Testament meer representatief voor de christelijke leer dan het Oude Testament, als je serieuze belangstelling hebt voor de christelijke leer, zou je in een evangelie moeten beginnen en dan de rest van het NT, het OT kun je er dan nog later wel bij halen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: juli 12, 2003, 01:11:35 pm »
ik vind een kerntekst en argument: gelooft en laat u dopen. Een kind kan niet geloven.

verder wil ik niet teveel over de doop zeggen eignelijk. Ik heb gemerkt dat de doop iets is wat je op gegeven moment wilt.
De term overdopen is een rotterm.

als je beetje verschil wilt gaan begrijpen zul je je moeten verdiepen in de verbonden. mooi boekje is

De Heerlijkheid en de verbonden van Medema.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: juli 12, 2003, 08:07:54 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 01:05:22 schreef Marnix:
Skeptic.... ik wil je er even op wijzen dat in het oude testament het verbond puur voor het volk Israel was. Hoewel er zelfs toen al uitzonderingen waren... God zei niet tegen Ruth en haar familie: Ongelovig.... dus wegwezen. Ze werden deel van het volk Israel en zelf voorouders van Jezus.

Maar dankzij Jezus' offer is de belofte niet meer voor het volk Israel alleen, maar voor de hele wereld! Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven zodat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Ongelovig als kind? Niet gedoopt? Als je tot bekering komt heb je eeuwig leven! Met jou redenering hoeven we ook niet meer te evangeliseren.... God heeft een hekel aan ongedoopte kinderen? Kortom, je moet maar net geluk hebben dat je gelovige ouders hebt en anders heb je pech? Dacht het niet. Naast Jezus hing een ontzettende zondaar, een moordenaar. Of hij besneden was? Ik weet het niet. Maar Hij is nu wel in het paradijs. Zo genadig is God... niet alleen voor mensen die gedoopt zijn en goed leven maar voor iedereen!

Ik zeg niet dat God (Als hij al bestaat)een hekel heeft aan kinderen van ongelovige ouders. Ik citeer alleen maar uit de bijbel, dat is het woord van god (volgens diezelfde bijbel) Als je daar in leest zou je God moeten leren kennen, tenslotte zegt de bijbel dat het geinspireerd is door de heilige geest. dan ga je die bijbel toch eerst kritisch lezen, of niet dan?

Het is natuurlijk wel zo, wat betreft die gelovige ouders, als je in een Moslim gezin wordt geboren, is de kans bijna 100% dat je later Moslim wordt. Hetzelfde was niet zo lang geleden het geval als je hier in Nederland in een Christelijk gezin werd geboren, dan werd je bijna zeker een Christen. Maar nu is dat gelukkig niet meer zo, kinderen krijgen in Nederland tegenwoordig de gelegenheid zelf na te denken over geloof of religie. gelukkig maar, als de SGP het hier voor het zeggen had, kon je dat wel op je buik schrijven.

Het valt mij op dat er maar weinig inhoudelijk wordt gereageerd op de teksten die ik naar voren breng. Het is ook wel begrijpelijk waarom, als je er inhoudelijk op in gaat, kom je al gauw in de problemen. Die teksten zijn namelijk keihard, je kunt er niets aan af doen, het staat er nu eenmaal.

Je wijst mij er op dat het "verbond" in het OT alleen voor de Joden was, wat wil je daar mee zeggen, dat God dan gerust alle eerstgeborenen van Egypte kan doden?
Is het dan gelegitimeerd? Het öffer van Jezus doet daar niets aan af. Trouwens, Jezus had niet zoveel met familiewaarden, lees maar:

"Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. " (Lukas 14:26)

Als geloven betekent, dat je al die vreemde teksten in de bijbel maar niet moet lezen, dus zomaar voor lief moet nemen, dan kun je toch beter de bijbel niet als leidraad nemen. Dus wil ik toch graag inhoudelijke reacties.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juli 12, 2003, 08:57:34 pm »
In het oude testament zegt God wel: eer uw vader en uw moeder. Wat Jezus met zijn tekst duidelijk wil maken is dat je Hem op de eerste plaats moet zetten en niet je familie. Uiteindelijk is God belangrijker.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juli 13, 2003, 12:04:31 am »

quote:

op 11 Jul 2003 17:52:41 schreef Marnix:
Kijk, hier ontstaan problemen. Net zo goed als wanneer mensen uit mijn kerk zeggen dat als je niet als kinf gedoopt bent er iets met je mis is heb ik er ook moeite mee als mensen je er op aanspreken dat er met je iets mis is als je je niet als volwassene laat dopen. Gaat het nou uiteindelijk om de doop of om je hart? De doop is toch maar een teken? Eerst zeg je dat als je je hart aan Jezus geeft je in de hemel komt... maar nu lijkt het erop alsof ik toch nog wel wat erbij moet doen.

[...]

Wat bedoelt Jezus hier met opdat ook gij doet gelijk ik u gedaan heb". Daarmee bedoelt Jezus dat we elkaar de voeten wassen, liefde aan elkaar bewijzen. Daar gaat het God om. Verder kun je Jezus' doop moeilijk als argument voor de volwassendoop gebruiken aangezien er nog geen doop was toen Jezus werd geboren. Ik wil in mijn leven op Jezus lijken en net als Hem mijn naasten dienen. En gaat er een wereld voor me open waar ik nog geen enkele weet van heb? Hoe kun jij zo even beoordelen dat dat nog niet is gebeurd en nog wel gaat gebeuren? Er is een hele wereld voor me open gegaan, ik heb de afgelopen tijd ontzettend veel van God geleerd en een relatie met Hem op kunnen bouwen.

Hoi Marnix,

Ik geloof dat ik iets te hart ben geweest met jou, dat spijt me zeer.
Ik wilde alleen wat uitleggen, maar jij was en bent nog geheel in de sas van je ervaring, en zeer terecht.
Het is een hele belangerijke stap geweest die jij hebt gemaakt.
Zelfs in de hemel vieren de engelen feest wanneer ook maar één ziel tot bekeering komt.
Wat de doop betreft, Ik zou gewoon God vragen wat juistis en niet.
Want Hij is tenslotte de gene die jou heeft overtuigd om deze stap te zetten.
Zeker, je bent niet minder dan mij, denk daar goed om.
Als jij dat uit mijn reaktie haalt, dan spijt het mij oprecht.
Ik heb nog wel een vraag aan jou.
Ben jij een paar jaar geleden op je werk eens benaderd door een colega over het geloof?

Het moet zijn op Salvasion in Leeuwarden.
Na die tijd ook nog eens op een zaterdag, terwijl je postbankpasjes inpakte op een bedrijf, ook in Leeuwarden.
De gene die jou heeft benaderd had rood rossig haar, niet erg lang, maar een rustig persoon.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juli 13, 2003, 01:51:05 am »
Ik ben sinds een jaar weer heel veel met God bezig en ervaar Hem ook, krijg echt een relatie met Hem, iets wat ik in het verleden niet zo heb gehad. God is hard in  mij bezig. Ik zal Hem zeker blijven vragen wat Hij het beste vind. Het was trouwens niet een stap die ik opeens heb gezet... Maar God helpt me stapje voor stapje om dichter bij Hem te komen. Ik ben trouwens ook nooit echt ongelovig geweest... maar zat een poosje in een sleur.. .het zei me niet zoveel... was meer een traditie geworden dan dat ik echt voor God naar de kerk ging... en buiten de kerk om was ik er ook niet zoveel mee bezig.

Wat je vraag betreft:

Ik heb maar tot mijn 7e in Leeuwarden gewoond... en wist nauwelijks wat een pinpasje was... ik ben nu 21... Dus dat zal een andere Marnix zijn geweest.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: juli 13, 2003, 01:27:27 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 01:51:05 schreef Marnix:
Ik ben sinds een jaar weer heel veel met God bezig en ervaar Hem ook, krijg echt een relatie met Hem, iets wat ik in het verleden niet zo heb gehad. God is hard in  mij bezig. Ik zal Hem zeker blijven vragen wat Hij het beste vind. Het was trouwens niet een stap die ik opeens heb gezet... Maar God helpt me stapje voor stapje om dichter bij Hem te komen. Ik ben trouwens ook nooit echt ongelovig geweest... maar zat een poosje in een sleur.. .het zei me niet zoveel... was meer een traditie geworden dan dat ik echt voor God naar de kerk ging... en buiten de kerk om was ik er ook niet zoveel mee bezig.

Wat je vraag betreft:

Ik heb maar tot mijn 7e in Leeuwarden gewoond... en wist nauwelijks wat een pinpasje was... ik ben nu 21... Dus dat zal een andere Marnix zijn geweest.
tof omdat te lezen, marnix!

deviator

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: september 02, 2003, 04:57:49 pm »
op 9 november 2003 laten wij ons dochtertje (geboren 13 juni 2003) dopen,
nu zit ik er sterk over te denken om mezelf ook te laten dopen op die dag. Ik ben zelf namelijk nooit gedoopt maar wel actief gelovig geworden in de laatste jaren.
Sommige mensen zijn het hier niet mee eens, maar het lijkt mij een prachtig symbolische daad..tegelijk gedoopt worden.
Ik ben er alleen nog niet uit of dit door iedereen gewaardeerd zal worden mede omdat wij niet getrouwd zijn..

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: september 03, 2003, 12:31:54 am »
Citaat
op 10 Jul 2003 01:49:56 schreef Marnix:
Ik
In elk geval moeten we elkaar niet veroordelen op dit punt. De doop is een teken... Bij ons staat het voor Gods keuze voor ons.... bij anderen voor hun keuze voor God (en die mensen geloven echt wel dat God ook al voor jou heeft gekozen

En dat is dus niet waar!
Ook bij volwassendoop kiest God eerst voor ons, Hij rijkt ons de hand en bied ons verlossing en een nieuw leven aan, wij hoeven alleen maar te aanvaarden.
Bij de kinderdoop is de doop een teken van de belofte van God en bij volwassendoop gaat het om een volkomen bekering en het volledig volgen van onze God.
Dat is volgens mij veel krachtiger en zo wordt het ook bedoeld.
Ook als je als kind bent gedoopt moet je echt nog wel kiezen of je Hem wil volgen.
In beide dopen komt God het eerst.
RR

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: september 08, 2003, 12:08:01 pm »
Ik heb me hier best wel in verdiept en dus de volgende dingen wil ik ff zeggen:

1. kinderdoop komt niet voor in de bijbel. Er staat alleen 1 stukje in dat er iemadn werd gedoopt en zijn huisgezin met hem, maar er staat nergens dat hij "kleine" kinderen had.

2. de kinderdoop is pas ingevoerd vele jaren na de doop van johannes. Dit kun je lezen in boeken over de kerkgeschiedenis

3. er staat gigantisch veel voorbeelden in de bijbel van de volwassendoop.

verder is de kinderdoop een teken dat je bij godsverbond hoort, en is de volwassendoop een teken dat je voor God wil kiezen.

Uit wat ik net gezegt heb kan ik hetvolgende zeggeN:

Kinderdoop is niet slecht, maar komt niet in de bijbel voor. Het is een mooi teken, maar in principe niet bijbels.

Volwassendoop is wel bijbels. Het is een teken dat jij bij God wil horen.

Ikzelf ben gedoopt, en daar ben ik trots op..... maar waarschijnlijk laat ik me ooit wel overdopen. En sommige mensen zeggen dat dat niet goed is... de overdoping maar er staat 1 ding in de bijbel waardoor ik denk dat het wel goed is. Want paulus (dacht ik) doopte iemand die door johannes al gedoopt was, omdat de doop van johannes niet genoeg was.

dit was het wel weer:P

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: oktober 03, 2003, 02:34:49 pm »
Leuke foto van de achterkleindochter van  Mientje.

http://www.rafael-nehemia...Jeugd22juni2003%20066.jpg

Waarschuwing van de beheerders:
Plaatje is groter dan toegestaan. Link van gemaakt. Bovendien off-topic. Dus graag weer verder met de echte discussie. (Pulpeet)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: oktober 03, 2003, 02:44:50 pm »
Wilhelima, wil je aub die foto wat kleiner maken of [img] veranderen in [url]?

Antje|inactief

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:02:12 pm »
Briljant!!

:)  :)  :)  :)  :)

Vertel eens wat meer - waar was dit, wat voor kerk enzo?

Trouwens, Wilhelmina, ben jij Mientje? Met andere woorden, heb jij een volwassen achterkleinkind?
Respect!

:D

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:04:24 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 15:02:12 schreef Antje:
Lijkt me ook leuk om te horen. Maar open daar liever ergens een nieuw topic over dan. In het chatforum ofzo. :) Of begin een weblog. Ook leuk ;). Maar dit topic is bedoeld om over de doop te discussieren.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2003, 03:13:34 pm door Pulpeet »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:10:48 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 15:02:12 schreef Antje:
Briljant!!

:)  :)  :)  :)  :)

Trouwens, Wilhelmina, ben jij Mientje? Met andere woorden, heb jij een volwassen achterkleinkind?
Respect!

:D
Ik wil wel vertellen, maar het mag niet. :?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:12:31 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 15:10:48 schreef Wilhelmina:
Ik wil wel vertellen, maar het mag niet. :?
Het mag wel, maar niet hier.

En nu weer on-topic graag!

Antje|inactief

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:21:25 pm »
Sorry Pulpeet, je had het inderdaad al gezegd maar ik kon het niet laten.

Even over het dopen.
Ik ben als kind gedoopt. Mijn ouders geloofden absoluut niet, maar gingen erin mee om geen familieruzie te krijgen. Kort daarna zijn ze definitief uit de kerk gestapt, en ik ben volledig atheistisch opgevoed. Zelf ben ik twee jaar geleden tot geloof gekomen.

Mijn vraag is nu: op welke gronden ben ik nu eigenlijk gedoopt?
Op grond van het geloof van mijn ouders? Dat was er niet. Ze hebben mij ook allesbehalve "mijn doop leren verstaan".
Op grond van mijn eigen, veronderstelde geloof? Dat was er ook niet, nog heel lang niet.
Door die doop liet God zien dat Hij voor mij koos? Waarom dan niet voor mijn broertje? Die is ook gedoopt. Hij gelooft beslist niet. Ik bid me het ongeluk, maar heb er een hard hoofd in. Is zijn doop dan een valse doop of zo?
  :?

De laatste tijd heb ik sterk het gevoel dat ik me moet laten dopen. Alsof mijn kinderdoop "niet telt", bovendien heb ik als betrekkelijke leek het gevoel dat de volwassendoop inderdaad bijbelser is.
Mijn man is afkomstig uit de GKV en heeft het daar moeilijk mee, wat ik me ook weer goed kan voorstellen.
Ik vind het echt lastig, vooral omdat we nog niet "samen" bij een kerk horen, en je geen lid kunt worden van de kerk waar we vaak heengaan zonder je te laten dopen. En andersom. Ik kan me dus niet laten dopen zonder ook ineens lid te zijn van die kerk, waarmee ik mijn man voor het blok zou zetten, omdat we wel bij 1 kerk willen horen. Ik vind het maar moeilijk allemaal.  |:(  Wat vinden jullie?

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:54:46 pm »
Waarom kinderdoop?
Met deze dominee ben ik het wel eens:
http://www.dlinde.nl/woordenboek/kinderdoop.htm

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: oktober 03, 2003, 04:35:25 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 15:21:25 schreef Antje:

De laatste tijd heb ik sterk het gevoel dat ik me moet laten dopen. Alsof mijn kinderdoop "niet telt", (...)

Eigenlijk gebeurt er bij de doop niks! Dat wil zeggen: het is geen ritueel, waarbij er ineens iets werkelijkheid gaat worden, dat er eerder niet was.
De doop is een teken: Het verwijst naar de belofte van God: Hij wil jouw redden, in Christus mag je nieuw mens worden. De doop is een liefdesverklaring van God aan jouw (en je broer).
Bij die doop als liefdesverklaring hoort ook een beantwoording van de liefde. Bij de kinderdoop is dat antwoord gelegen in de belijdenis van de ouders en de belofte hun kind over het evangelie te vertellen. Een tweede stap is dat de gedoopte ook zelf Gods liefde beantwoordt. Vaak gaat dit gepaard met een openbare geloofsbelijdenis of een publiek getuigenis. Bij de volwassendoop komen de ouders niet in beeld, maar is er alleen het antwoord van de dopeling op de liefdesverklaring.
De belofte van God, zijn liefdesverklaring, is in zichzelf niet afhankelijk van het antwoord dat volgt. De belofte blijft hoe dan ook van kracht, ook al doe je er nooit wat mee. De verzilvering van de belofte vraagt om een getuigenis van jouw kant. De belofte verliest z'n kracht niet, en daarom is het niet nodig nogmaals het teken van de belofte te krijgen.

Misschien kan ook de link van _Mart_ verder helpen...
HarmW

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: oktober 03, 2003, 04:56:44 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 16:35:25 schreef HarmW:
[...]

Eigenlijk gebeurt er bij de doop niks! ..

Klopt, als je het zo uitlegt wel. Dat is wel een verarming van de doop, zoals Jezus dat bedoelde.
Die belofte geldt inderdaad voor iedereen, zelfs als je zoals jullie in de uitverkiezing gelooft, is die doop van geen enkele waarde, je kunt dan best niet uitverkoren zijn.

Eigenlijk heeft het in jullie visie geen enkele zin om te dopen. Gods beloften tellen voor iedereen, en een dopeling red je er niet mee, want hij kan zelfs niet tot de uitverkorenen behoren. Een teken en zegel voor de ouders? Heb je dat nodig als gelovige ouders? Of ontvang je ieder kind uit Gods hand, en doe je samen met God je best om hem te leiden naar een zelfstandige keuze voor diezelfde God?

Ook ontneem je een kind zo de belevenis bij volle verstand, om te worden gedoopt door onderdompeling, het watergraf, om zo op te staan in nieuwheid des levens. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:40:41 pm »
Zoals ook één van mijn twee hoofdbezwaren is in een discussie die ik nu voer met de dominee van de vrijg. kerk waar ik me bij wil voegen:

"God kiest voor jou! ........... hopen we..."

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:45:13 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 20:40:41 schreef Zwever:
"God kiest voor jou! ........... hopen we..."

GKV-leer: God kiest voor jou! Jij ook voor Hem?

(Uitverkiezing is een theoretisch gebeuren dat weinig tot niets met je dagelijkse leven te maken zou moeten hebben. Je kunt je daarvoor beter richten op de Heidelbergse Catechismus dan op de Dordtse Leerregels, die immers niet geschreven zijn om de gelovigen te onderwijzen in de christelijke leer. Wil je daar een discussie over opzetten dan kan dat (zoals altijd ;) ) beter in een nieuw of ander topic.)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:45:59 pm »

quote:

Even over het dopen.
Ik ben als kind gedoopt. Mijn ouders geloofden absoluut niet, maar gingen erin mee om geen familieruzie te krijgen. Kort daarna zijn ze definitief uit de kerk gestapt, en ik ben volledig atheistisch opgevoed. Zelf ben ik twee jaar geleden tot geloof gekomen.
...
Alsof mijn kinderdoop "niet telt", bovendien heb ik als betrekkelijke leek het gevoel dat de volwassendoop inderdaad bijbelser is.
...
Wat vinden jullie?

Dit is heel simpel: laat je opnieuw dopen.

Het is namelijk cruciaal in de kinderdoop dat je ouders "tot het verbond behoren", anders gaat het hele verhaal niet op (dan kun je elk kind onvrijwillig in de sloot knikkeren en zeggen dat het gedoopt is!).

Maar omdat zij dus niet tot dat verbond behoorden was je doop dus misplaatst. Laat je dus gerust opnieuw dopen, volwassendopers zullen dat immers ook met je eens zijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:49:50 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 20:45:13 schreef Marloes:
GKV-leer: God kiest voor jou! Jij ook voor Hem?

Wat kiest God dan?

Dat Hij je redden wil (en niet zal)?

Maar dat wil Hij toch iedereen? Dat is niets "speciaals"?

Trouwens, als je over het "dagelijkse" geloof spreekt, spreek je over wedergeboorte.

Spreek je over wedergeboorte, spreek je over dood en vervolgens opstanding in een nieuw leven met Jezus.

Spreek je over een nieuw leven met Jezus, spreek je over eeuwig leven.

Spreek je over eeuwig leven, spreek je over uitverkiezing.

Hoezo niet toepasbaar?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:51:50 pm »

quote:

Mijn vraag is nu: op welke gronden ben ik nu eigenlijk gedoopt?
Op grond van Gods beloften.

quote:

Door die doop liet God zien dat Hij voor mij koos? Waarom dan niet voor mijn broertje? Die is ook gedoopt. Hij gelooft beslist niet. Ik bid me het ongeluk, maar heb er een hard hoofd in. Is zijn doop dan een valse doop of zo?
Nee, die bestaan niet. Het is wel zo dat er niet alleen beloften aan de doop verbonden zijn, maar ook eisen:

quote:

worden wij door God in de doop ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en al onze krachten11. Het betekent ook dat wij met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven12.
Er is ook verschil tussen uit zwakheid en uit kwaadwillendheid in zonde vallen. (Voor het complete doopformulier: klik ;)).

Wat betreft je verlangen nog een keer gedoopt te worden:
ik zal even verder zoeken -- gevonden: een site waar daarover eea wordt gezegd: Toetredingsdoop.
Sorry voor de lange quote:

quote:

Tijdens wonen en werken in Jeruzalem (1982-1994) werd ik regelmatig geconfronteerd met de vraag naar overdoop. Zo was er het oprecht verlangen van een, als kind gedoopte, jonge vrouw. (...) Aan haar doop als kind had ze immers geen herinnering. Ze was niet-kerkelijk opgevoed. Haar ouders hadden haar uit gewoonte dan wel bijgeloof laten dopen, ook al hebben ze dat bij de doopbelofte ongetwijfeld ontkend.
Door die gebrekkige geloofsopvoeding en door een leven ver van een door het geloof in Christus geïnspireerd milieu voelde ze zich 'vuil', ook door het leven dat ze geleid had, al viel daar ethisch in feite niets op aan te merken. Ze had zich van God vervreemd gevoeld. Nu ze zich aangeraakt en door de Almachtige geroepen wist, wilde ze die ervaring bekronen. Ik heb haar proberen uit te leggen dat haar bewuste keuze voor God en Christus haar kinderdoop bevestigde. Hoewel haar ouders de doopbelofte niet waren nagekomen, bleek God het genadeverbond van de doop aan haar te hebben bevestigd. Vanuit het gezichtspunt van Gods onverbrekelijk genadeverbond was herdoop op dit moment dus niet nodig. Maar haar verlangen naar een vorm van bevestigingsdoop begreep ik wel.
(...)
Daarom is er pastoraal en theologisch alle reden voor om een verantwoorde ruimte te scheppen voor een (onderdompelings)doop van bekering, van terugkeer. Afwassing van zonden, terugkeer tot het lichaam van Christus, is niet hetzelfde als toetreding tot het verbond. Het betekent op pastorale wijze en op theologische gronden recht doen aan hen die de weg (terug)vinden tot het geloof. Hun ervaringswerkelijkheid is vergelijkbaar met die waarop Johannes met zijn doop in de Jordaan een ritueel antwoord gaf. Geen doop van toetreding, maar een doop van bekering als terugkeer, tesjoeva.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2003, 09:08:10 pm door Marloes »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: oktober 03, 2003, 08:55:53 pm »
God belooft dat kind ook dat Hij "al het kwaad zal omkeren ten goede" en het kind tot "kind van God" maakt.

Die dominee zegt dan dat het geen beschrijving van een stand van zaken is, maar een aansporing om ermee aan de slag te gaan.

Ik vraag me alleen af hoe "al het kwade ten goede keren" een belofte kan zijn als het uiteindelijk weer van onszelf afhangt.