quote:
Bumblebee schreef op 24 september 2004 om 11:11:Bovendien staat er, dat de bedekking in Christus
verdwijnt, je hebt niet meer met die bedekking te maken als je bekeerd bent.
Je kunt dus uitstekend de wet snappen als je in Christus bent, dan weet je namelijk dat de tien geboden door Christus zijn samengevat én vervuld (wat niet inhoudt dat je ze naar de mestvaalt mag verwijzen, ze blijven onverminderd van kracht, ze veroordelen ons alleen niet meer). Voor christenen lijkt het me dus, JUIST op grond van déze tekst, nuttig om de Wet te horen.
Waar zit mijn denkfout?

Ze blijven van kracht, voor mensen die niet eigendom van de Heer Zijn.
Rom 7
2 Want de gehuwde vrouw is door de(burgerlijke) wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de (burgerlijke) wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet (van Mozes/de 10 geboden), zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij
dood voor de wet (van Mozes/ de 10 geboden) door het lichaam van Christus (want we zijn meegestorven) om
het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
.....
6 maar thans zijn wij van de wet (van Mozes/de 10 geboden)ontslagen,
dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter
(Waarom was er dan de wet?)
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet!
Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren. 8 Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood.
...
toen echter
het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden,
bleek voor mij juist ten dode te zijn 12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
(Maar de wet is niet meer voor ons geldig, hij wordt dan niet meer wettig toegepast staat in het volgende stukje.
Hij is er om te laten zien da we zondaren zijn. en het zelf niet kunnen. En wij zijn rechtvaardigen zoals God ons ziet als we IN Hem zijn. Onze nieuwe mens is rechtvaardig. De oude hebben we nog, maar is dood voor ons (want we zijn meegestorven met Christus), daarom moeten we ook niet
uit dankbaarheid weer de wet gaan volgen. Want Hij is gegeven aan de mens zonder Christus. De wet is onze eerste man, we zijn nu van een ander.)
1 Tim 1
8 Wij weten, dat de wet goed is,
indien iemand haar wettig toepast, 9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en moedermoorders en doodslagers, 10 hoereerders, knapenschenders, zielverkopers, leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer, 11 in overeenstemming met het evangelie der heerlijkheid van de zalige God, dat mij is toevertrouwd.
Door de Geest doen wij 'goede werken die God voor ons heeft klaarliggen' (Ef. 2: 10). Dit zal zeker niet tegen de 10 geboden ingaan. Want de Geest kan naar zijn natuur niet anders dan goed doen, de vruchten van de geest voortbrengen.