Auteur Topic: het internet voor kerkelijke discussies?  (gelezen 1379 keer)

Mart

• Bekijk profiel
het internet voor kerkelijke discussies?
« Gepost op: oktober 10, 2004, 02:41:19 pm »
Het lijkt erop dat het internet tegenwoordig dé manier is om over allerhande kerkelijke zaken met elkaar in discussie te gaan / je standpunten of mening te verkondigen.

Mijns inziens wordt met deze ontwikkeling een trend ingezet die gemakkelijk desastreuze gevolgen voor het kerkelijk leven in het algemeen kan hebben.

Ik noem op:
de befaamde 95 stellingen (http://www.95stellingen.nl/)
gereformeerd blijven (http://www.gereformeerdblijven.nl)
nieboer (http://home.hetnet.nl/~wnieboer/)
aanvulling (http://www.aanvulling.nl/)
vreugdenhil (http://www.vreugdenhil.ontheweb.nl/)
en zo zullen er nog wel een aantal sites zijn / volgen

waarom vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling?
* 'reformanda'-argument: 'we' hebben het op internet gezet, en 'jullie' hebben daar niet op gereageerd, dus nemen 'jullie' ons niet serieus. (ik refereer hiermee aan reformanda omdat het een soortgelijke ontwikkeling is, bezwaarden verkondigden hun mening in dit blaadje en vonden/vinden dat iedereen daar maar in moet lezen hoe ze erover denken, zonder daadwerkelijk met elkaar in discussie te gaan (open staan voor elkaars argumenten))
(tzou misschien net zo goed reformatie-argument kunnen heten maar goed..)
* 'deskundigheids'-argument: iedereen kan zn mening op het internet zetten, en er vervolgens het beeld aan verbinden dat het een breedgedragen mening is, de argeloze lezers kunnen zo op een verkeerd spoor gezet worden (ik twijfel aan de deskundigheid (op het gebied van het onderwerp waar ze een mening over hebben) van mensen die hun mening op het net zetten) (voorbeeld: willem nieboer-> ik ken die man niet, in zijn cv op zijn site lees ik dat hij verschillende studies heeft gedaan/functies heeft gehad op gebied van rechten/geneeskunde, er staat echter niets over enige theologische scholing??)
* doel-argument: wat is het doel van al die publicaties? je bezorgdheid/mening uitdragen? discussie? -> op bijna geen enkele van die sites is het mogelijk om rechtstreeks met de schrijvers/bedenkers in contact te treden, hoe moet er dan gediscussieerd worden? wáár moet er gediscussieerd worden? waarover? (waar moet de publicatie toe leiden?-> verbetering? terugdraaien? waakzaamheid? afscheiding?)

kortom: wat is het belang van al die publicaties op internet? wat moeten we ermee?

wat ik me ook afvraag: hoe kunnen we met elkaar in gesprek blijven, hebben we daar het internet voor nodig? is dat niet te anoniem, te vrijblijvend? mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een real-life discussie..

ps.(kweet niet of dit het goede subforum is voor deze discussie)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2004, 02:52:58 pm »
Mart, goed punt, zie ook ander topic.
Je kunt het nog uitbreiden met die wereld aan bagger over allerlei 'evangelische' topics op het internet.
shoot me again, I ain't dead yet

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2004, 03:25:18 pm »

quote:

Mart schreef op 10 oktober 2004 om 14:41:
Ik noem op:
(...)
vreugdenhil (http://www.vreugdenhil.ontheweb.nl/)
en zo zullen er nog wel een aantal sites zijn / volgen

De soms dubieuze achtergrond van bepaalde gezangen is algemeen bekend bij een deel van de vrijgemaakten. Het imminentie-denken (want daar gaat het om) is wel degelijk een risico wanneer je daar niet van bewust bent. Maar dat zal een andere discussie zijn. Hiervoor geldt trouwens dat er niet alleen op het internet gepubliceerd wordt, maar dat deze website dient als een soort database voor 'fysiek' gepubliceerde artikelen. Dat denk ik.

quote:

Mart schreef op 10 oktober 2004 om 14:41:
waarom vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling?
* 'reformanda'-argument: 'we' hebben het op internet gezet, en 'jullie' hebben daar niet op gereageerd, dus nemen 'jullie' ons niet serieus. (ik refereer hiermee aan reformanda omdat het een soortgelijke ontwikkeling is, bezwaarden verkondigden hun mening in dit blaadje en vonden/vinden dat iedereen daar maar in moet lezen hoe ze erover denken, zonder daadwerkelijk met elkaar in discussie te gaan (open staan voor elkaars argumenten))
(tzou misschien net zo goed reformatie-argument kunnen heten maar goed..)
* 'deskundigheids'-argument: iedereen kan zn mening op het internet zetten, en er vervolgens het beeld aan verbinden dat het een breedgedragen mening is, de argeloze lezers kunnen zo op een verkeerd spoor gezet worden (ik twijfel aan de deskundigheid (op het gebied van het onderwerp waar ze een mening over hebben) van mensen die hun mening op het net zetten) (voorbeeld: willem nieboer-> ik ken die man niet, in zijn cv op zijn site lees ik dat hij verschillende studies heeft gedaan/functies heeft gehad op gebied van rechten/geneeskunde, er staat echter niets over enige theologische scholing??)
* doel-argument: wat is het doel van al die publicaties? je bezorgdheid/mening uitdragen? discussie? -> op bijna geen enkele van die sites is het mogelijk om rechtstreeks met de schrijvers/bedenkers in contact te treden, hoe moet er dan gediscussieerd worden? wáár moet er gediscussieerd worden? waarover? (waar moet de publicatie toe leiden?-> verbetering? terugdraaien? waakzaamheid? afscheiding?)

De 95 stellingen hebben ook in het nederlands dagblad gestaan, dus het eerste 'argument' is m.i. niet aan de orde wanneer het daarover gaat.
Het tweede 'argument': er is meningsvrijheid, ook op het internet. Maar zoals in elke communicatieve situatie zal elke mening degelijk onderbouwd moeten worden, gebeurd dit niet, tja... Bovendien vind ik dat mensen die geen onderscheid kunnen maken tussen zin en onzin, geen toegang zouden moeten hebben tot het internet, of zichzelf daartegen zouden moeten beschermen.
Het doel van de veelvoud aan publicaties die te vinden zijn op het internet, is volgens mij het produceren van een verstikkende massa van tekst die het onmogelijk maakt om nog na te denken. Maar wat dat betreft is het laakbaar dat ik ook hieraan meewerk...  :-S

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2004, 03:34:41 pm »
Een schrijven op internet (of in krant, blaadje ect...) kan hooguit helpen bij het opstarten van een discussie en eventueel uitwisselen van gegevens. Het kan nooit de discussie zelf vervangen. Je ziet wel op dit forum dat dit niet goed genoeg werkt. Je schrijft snel langs elkaar heen en je mist de "toon" zoals bij een live gesprek om goed te kunnen interpreteren hoe de ander het nu werkelijk bedoeld.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2004, 04:20:00 pm »
Ben het grotendeels met de TS eens; zeker waar emoties in het spel komen is een persoonlijk 'life' gesprek 10 x beter. Het internet kan wel makkelijk zijn bij het verschaffen van achtergrond-informatie.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2004, 04:25:38 pm »
Het internet is een heel sterk medium dat niet onderschat moet worden inderdaad. Maar dat weten we nu wel. Het 'mooie' en tegelijkertijd ook lastige van het internet is, is het gegeven dat je altijd anoniem je dingen kan zeggen. Als jij niet bekend wil worden dan maak je jezelf ook niet bekend. Dat is aan de ene kant heel mooi en aan de andere kant heel gevaarlijk.

Zo is het eigenlijk met alles. Doe met het internet het goede en niet het kwade. Verantwoord internetten. :)
Live vanuit de luie stoel

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2004, 08:23:23 pm »
Via internet discussies is het moelijker om door elkaar te schreeuwen, je kan iemands mening 2 of 3 keer nalezen, iets wat in een man-man (m/v) gesprek nogal eens verkeerd gaat.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2004, 08:25:08 pm »
Dit heeft z'n voor- en nadelen.

Voordeel is dat je alles og een rustig kunt nalezen en rustig kunt nadenken wat je wilt typen.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2004, 10:38:39 pm »
Nadeel is echter dat er snel gereageerd wordt op wat er staat, zonder dat er gelezen wordt wat er bedoelt wordt, of dat bedacht word dat de schrijver zich misschien per ongeluk wat ongelukkig formuleert.
Ik denk dat een aantal discussies hier misgelopen zijn omdat ze ontaarden en mensen zich terugtrekken of aan de discussie onttrekken door niet meer te reageren en de ander met een kater achterlaten

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2004, 10:59:33 pm »
Gaat dit topic over het forum of over het internet?
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2004, 10:59:58 pm door porcupine »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2004, 11:03:37 pm »

quote:

porcupine schreef op 10 oktober 2004 om 22:59:
Gaat dit topic over het forum of over het internet?

Niet over dit forum speciaal en niet over het internet. Het gaat over het voeren van kerkelijke discussies via internet. Dat gebeurt onder andere op dit forum, maar ook op andere plekken (linkjes zie de topicstart). Mart wil weten wat men van deze ontwikkeling vindt :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2004, 11:51:28 pm »
Het geeft ruimte voor uitwisseling van gedachten en ideeën. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat het alleen op het net blijft. Er moet ook een actie ondernomen worden om evt dingen op te pakken. en daarvoor is toch echt concreet contact met kerkbestuur nodig, op welke manier dan ook.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 11, 2004, 01:00:22 am »
'Het Internet' is in de eerste plaats een medium, net als een krant, televisie, telefoon of de post. Je kunt het gebruiken om informatie over te dragen. That's all. Of een kerkelijke discussie via het internet of via de krant gevoerd wordt maakt volgens mij geen fundamenteel verschil.
De (meeste) punten die TS noemt gaan ook op voor een discussie die via krant, blaadjes of wat mij betreft via postduiven gevoerd wordt.

Dat neemt niet weg dat het internet (net als elk ander medium) zo z'n eigen voor en nadelen heeft. En je ziet in dit soort websites opvallend vaak mensen in de valkuilen van het internet stappen. Een daarvan is denken dat als je een website hebt die ook automatisch gelezen wordt. De andere is denken dat als het op een website staat het allemaal wel klopt. Beide zie je gebeuren, mensen gooien wat op een website en roepen vervolgens dat er niemand naar ze luistert en mensen lezen wat op een website en nemen dat klakkeloos aan. Maar aan de andere kant nemen een veel mensen wat in de krant staat ook klakkeloos aan...

Als je het goed gebruikt kan het internet een heel zinvol medium zijn om een discussie te voeren. Maar dan moet je nog steeds de discussie op een goede manier voeren. Een van de dingen die je nu ziet gebeuren is dat mensen op een website een standpunt spuien, maar domweg je standpunt naar iemand toe slingeren is geen discussie. Als de bovengenoemde websites doorloop is heeft alleen de 95 stellingen site een mogelijkheid om (publiek) te reageren. (via een forum wat op het moment plat ligt :S) Bij Nieboer is het zelfs 'om technische redenen' niet mogelijk via email te reageren. |:( Als je je niet eens een fatsoenlijk email adres kunt veroorloven moet je ook niet op het internet publiceren...
Zonder reactie mogelijkheid is een webpagina meer een 'lezing' dan een discussie. Het feit dat de meeste pagina's totaal geen links bevatten naar achtergrond info en zeker niet naar tegenargumenten versterkt dat effect alleen maar. Wat hier gebeurt is 'verkondiging' en heeft weinig met discussie te maken. (Afgezien van de 95 stelling misschien)

Als je naar de lay-out van de diverse pagina's kijkt kun je maar 1 conclusie trekken. Ze zijn allemaal opgezet door onervaren (op internet gebied) mensen. Dat verklaart wel waarom TS zich ergert aan al die 'internet discussie'. Dit is net zoiets als gebeld worden door iemand die niet weet hoe een telefoon werkt. Internet is absoluut heel bruikbaar voor het voeren van discussie, maar dan moet je er wel mee om kunnen gaan, al die mensen die nu aan het publiceren zijn zouden eerst even de moeite moeten nemen zich in het medium dat ze gebruiken te verdiepen, of een ander medium moeten gebruiken.

Om dit forum maar even als voorbeeld te nemen, er worden hier soms best goede discussies gevoerd, en er lopen hier soms ook discussies uit de hand. Dat heeft eigenlijk altijd te maken met de houding van de deelnemers. Als die de moeite en tijd nemen om goed te lezen, en te begrijpen wat een ander bedoeld dan gaat het prima. Dat is 'in real life' niet anders. Wat wel anders is is dat het vaak moeilijker is goed te begrijpen wat iemand bedoelt, je mist het directe contact, iemands gezichtsuidrukking etc. (Hoewel smilies kunnen helpen ;)) Je moet dus zorgen dat je tussen de regels door iemand bedoeling op pikt, en als zendende parij moet je even extra opletten dat je duidelijk bent en niet zo formuleert dat je verkeerd begrepen zou kunnen worden. Als je die moeite neemt kan je ook online hele zinvolle discussies voeren.

Overigens ben ik niet met de TS eens dat het 'anonieme' van het internet een belemering is voor een goede discussie. Je bent op het internet zo anoniem als je zelf wilt, het is geen verplichting. Bovendien is het niet echt anoniemer als bijvoorbeeld een ingezonden in het ND. En los daarvan kan het ook een voordeel zijn, omdat de aandacht minder naar de persoon en meer naar de argumenten uitgaat. Het 'bekend' zijn van mensen kan ook heel nadelig werken in een discussie...
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2004, 09:20:10 am door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash