quote:
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
quote:
Want Hij wil dat ieder gered wordt.
Welke tekst kun je aandragen om deze uitspraak te bewijzen
quote:
Romeinen 9
22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft – 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?
Zo heeft God de voorwerpen van de toorn die tot verderf waren toebereid met veel geduld verdragen. En dat is eigenlijk hetzelfde als er staat in Petrus dat Hij lankmoedig is omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.
Uit hetzelfde hoofdstuk
15 Want Hij zegt tot Mozes
Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt?
Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
quote:
Waar het me even om ging is dit: Er staat niet bij dat GOD ze heeft toebereid tot verderf. Dat is door iets anders dus gebeurd, hun eigen niet luisteren, verharden van het hart. Of nog andere dingen. Natuurlijk zit de duivel daar achter.
Zou de Here God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen, niet mogen beschikken over wat Hij geschapen heeft??
Paulus vind dus van wel.
teksten uit SV