Auteur Topic: God, de duivel en ik  (gelezen 11552 keer)

CZ

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #50 Gepost op: november 23, 2004, 09:46:54 pm »
Iris ik ben blij dat je in elk geval de engel durft te vragen - als hij zo liefdevol is zal een kritsche vraag of domme vraag hem niet aantasten. Vraag hem naar God en naar Jezus, en of hij onder hun macht staat. Een engel kan liegen, maar als je hem bezweert bij de naam van Jezus om waarheid te spreken zal hij er moeilijk omheen kunnen. Voor jou is het natuurlijk een schokkend idee om zo'n vraag te stellen - maar zo kun je wel zijn liefde en vriendschap beproeven. Echte vrienden worden niet kwaad bij kritiek of een domme vraag.

Is het wel eens bij je opgekomen dat je misschien wel oordeelt over Gods engelen? Want stel nu eens dat je ongelijk hebt? En hoezo spreken ze de Bijbel tegen? Ze hebben niets gezegd hoor, ik heb alleen maar hun liefde gevoeld.

Er staat in de Bijbel dat wij over engelen zullen oordelen. Er bestaan nl gevallen engelen, die zich voor willen doen als boodschappers des lichts.
1 Kor 6,3 : Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen? Dan kunnen we dat toch zeker ook over alledaagse zaken?  

Ik zie dat je op een serieuze manier met God bezig bent en ik weet zeker dat een engel van Hem je niet in het ongewisse wil laten over de waarheden die er toe doen.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2004, 09:52:27 pm door Zandbergen »

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #51 Gepost op: november 23, 2004, 10:12:15 pm »

quote:

lonneke schreef op 23 november 2004 om 18:05:
[...]

Is Christus voor zijn zonden gestorven of niet? Ook wanneer iemand dit niet gelooft...

Christus is wel voor zijn zonden gestorven, maar daarmee staat hij nog niet recht voor God. Christus' werk is zodanig dat het genoeg is voor de hele wereld. Hij heeft genoeg voor iedereen! Maar ...

Dat moet wel aangenomen worden!

Dat aannemen, dat is nou geloof. Daarom geldt: de rechtvaardige zal uit geloof leven.

Voorbeeldje:

Een arme sloeber zit langs de kant van de weg. Een voorbijganger blijft bij hem staan en zegt: 'Ga je met me mee? Thuis heb ik nieuwe kleren voor je en lekker eten, een warme douche en een bed en nog veel meer moois.'
De arme sloeber kan 2 dingen doen:
1. Hij accepteert het aanbod en gaat met de voorbijganger mee naar zijn huis en krijgt al die dingen.
2. Hij accepteer het niet en laat al die dingen aan zijn neus voorbijgaan.

Wij zijn die arme sloeber. Wij liggen daar in de goot. Christus is die voorbijganger. Hij heeft  alles al voor ons voorbereid (al 2000 jaar geleden):
- nieuwe kleren (gerechtigheid) liggen voor ons klaar; Op. 19:8
- lekker en voedzaam eten (geestelijk voedsel, het Woord van God); Mat 4:4
- een warme douche om schoon te worden, ja herboren worden (de Heilige Geest); Eze 36:25, Heb 10:22
- een bed (een plaats om tot rust te komen); Mat 11:28, Heb 4
- enz.

Dit is er dus al voor ons, wij hoeven daar niets meer voor te doen. Laten we dit aan onze neus voorbijgaan? Dan doen we dat dus zelf. Dan doen we onszelf tekort en wijzen Christus af. Of geloven we wat deze Voorbijganger tegen ons zegt en volgen we Hem naar zijn Huis, waar zijn Vader woont, zodat we daadwerkelijk deze dingen krijgen?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #52 Gepost op: november 23, 2004, 10:19:50 pm »

quote:

Pier schreef op 23 november 2004 om 18:00:
[...]

In de grondtekst staat:  Having been down equipped, into destruction. Dus vernietiging, en ondergang is dus niet zo'n slechte vertaling.

Het ging me erom dat in de NBV staat:  

Rom. 9
22 GOD heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, .....
In de grondtekst staat er niet dat God diegenen heeft bestemd voor de ondergang. Er staat niet Hij bij.
Er staat: de voorwerpen des toorns, die toebereid waren ten verderve,

quote:

Je zou mij trouwens een groot plezier doen om, als je het woord 'hel' gebruikt, dat niet te doen i.v.m. de brieven van Paulus. Als Paulus teksten gebruikt zoals verderf, verloren e.d., dan staat er altijd iets van: destroyed, of destroying o.i.d. in de grondtekst. Paulus predikt, voorzover ik weet, nergens een hel.
Kun je mij aantonen dat het wél zo is, dan neem ik mijn woorden terug.

Ik snap de scheiding die je legt tussen de boodschap van paulus en de anderen.... Maar ben het er niet mee eens. Er is maar 1 evangelie zegt Paulus. En Hij predikt geen andere boodschap dan bijvoorbeeld Petrus of Johannes. Alleen hadden ze misschien een ander publiek, Paulus meer naar de heidenen en Petrus meer naar de Joden. Ze leggen misschien andere nadrukken, maar verkondigen hetzelfde evangelie.
Jezus heeft het trouwems zelf over de hel, maar het is niet Paulus item, om het zo te zeggen. Hij heeft een speciale boodschap voor de gemeente, en daarom is bij hem dit aspect niet zo te vinden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #53 Gepost op: november 23, 2004, 10:31:51 pm »

quote:

Rene Z schreef op 23 november 2004 om 14:35:
[...]

Klopt, ikzelf vind het onbijbels,

Waarom geef je het dan door? :?

quote:

maar misschien kan Iris zich hierin vinden. (gezien haar postings in deze thread)

En wat is dan het resultaat van je actie haar die site te geven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #54 Gepost op: november 23, 2004, 10:46:22 pm »
Oorsprong gevallen engelen

http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htm

hier leer je veel meer over de oorlogen tussen de engelen. Het apocriefe boek Henoch wordt ook in de bijbel vele malen aangehaald. Sommigen vragen zich nog steeds af waarom dit boek als apocrief bestempeld werd door het concilie in Nicea. Enfin, het gaat uiteindelijk om toetsing mbhv de bijbel.
En zover ik heb kunnen beoordelen, staan er geen gedeeltes in die in tegenspraak staan met de ons bekende heilsfeiten en geloofswaarheden over God en zijn verlossing door Christus. Maar wel kennis die ons een blik gunt in de hemelse conflicten en het effect ervan op de schepping en mens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #55 Gepost op: november 23, 2004, 11:49:40 pm »

quote:

cyber schreef op 23 november 2004 om 20:43:
[...]

17 Want de Schrift zegt tot Farao:  Tot ditzelve heb Ik u verwekt,  opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
Hier staat toch niet dat God Farao heeft verwekt om verworpen te worden. Dat bedoelde in namelijk. Maar zodat hij Gods kracht zou zien en Gods Naam over de aarde bekend zou worden.
Dit is na Mozes in vers 15 (zie onder) het tweede voorbeeld van het feit dat God niet onrechtvaardig is.

God is ook ten opzichte van Farao souverein in zijn handelen. God is rechtvaardig maar ook barmhartig t.o.v. hem omdat God hem nog lang zijn gang laat gaan en hem dus steeds weer de kans geeft te luisteren. Alleen Farao vertikt het en verhardt steeds zijn hart en uiteindelijk verhardt God zijn hart (maar dat had God al na de eerste weigering van Farao kunnen doen....) Het verharden was dus geen initiatief van God....
Uiteindelijk wordt aan iedereen bekend dat hij ten onder is gegaan in de Schelfzee... Het citaat uit dit gedeelte komt uit

Exodus 9
15 Reeds nu had Ik mijn hand kunnen uitstrekken om u en uw volk met de pest te slaan en zoudt gij van de aarde weggevaagd zijn; 16 doch hierom laat Ik u bestaan, om u mijn kracht te tonen, opdat men mijn naam verkondige op de gehele aarde. 17 Nog steeds verzet gij u tegen mijn volk, zodat gij het niet laat gaan.

God gebruikt Farao idd, maar dit hoeft niet te betekenen dat Farao wel moest blijven weigeren en ingaan tegen Gods plan/wil. Als Farao had toegegeven dan was God ook verheerlijkt geworden.- want God had hem zijn hoge positie als Farao gegeven...zodat hij een rol kon spelen in de geschiedenis van het volk Israel...

quote:

Welke tekst kun je aandragen om deze uitspraak te bewijzen

2 Petr 3,9
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

quote:

Uit hetzelfde hoofdstuk
15 Want Hij zegt tot Mozes
Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm,  en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
In vers 14 staat de vraag: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet!

Er is geen onrechtvaardigheid bij God. Het eerste voorbeeld is uit Exodus 33,  en dat wordt aangehaald in vers 15 van Rom. 9.
God maakt aan Mozes duidelijk dat Hij 'soeverein' is. Geen enkele Israeliet kan namelijk zeggen dat God op dit moment hier in Ex. 33 onrechtvaardig is; het hele volk had op het moment van het instellen van de wet massaal gezondigd. Als God alleen zijn normen van rechtvaardigheid had gehanteerd, (naar zijn wet had gehandeld) zou het hele volk gedood moeten worden.....Maar tegen Mozes zegt Hij:

Exodus 33
19 Hij nu zeide: Ik zal mijn luister aan u doen voorbijgaan en de naam des HEREN voor u uitroepen: Ik zal genadig zijn, wie Ik genadig ben, en Mij ontfermen, over wie Ik Mij ontferm. 20 Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven.

De Joden moesten toegeven dat dat eerlijk zou zijn geweest: het wegdoen van het volk... Maar God kiest voor genade en ontferming. Mozes was een voorafschaduwing van de middelaar Christus...hij zegt in hoofdstuk 32: 'delg mij dan maar uit uw boek...'
Het is hier Gods eigen keus genade te bewijzen....

quote:

18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij  wil.
Deze zin is een zeer korte samenvatting van het voorgaande stukje over Mozes en Farao..... Het geeft het uiteindelijke resultaat, maar er was wel een weg en handelen van de mens die uiteindelijk tot dit resultaat leidde bij Farao en hoe hij verhard werd..uiteindelijk.

God heeft Farao aan zijn eigen ongehoorzaamheid overgegeven.... God heeft hem niet ongehoorzaam gemaakt in die zin dat Farao daar niets aan kon doen, want God had het zo beslist.....

quote:

20 Maar toch, o mens,  wie zijt gij, die tegen God antwoordt?
Zal ook het maaksel tot dengene,  die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker  geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp  te maken, het ene vat ter ere,  en het andere ter onere?

Vers 19 lijkt een logische vraag....'Wat heeft Hij nog aan te merken en wie kan Zijn wil weerstaan'....

Maar het souverein zijn van God heft de verantwoordelijkheid van de mens niet op.
Je kunt uit wat hier volgt, door de vraagstelling gemakkelijk een verkeerde conclusie trekken.
Zelfs de mens als pottenbakker heeft de macht te maken uit het leem wat hij wil, potten met verschillende bestemming (vers 20 en 21)
God heeft ons gemaakt en heeft nog veel meer dan een aardse pottenbakker het recht met zijn schepselen te doen wat Hem goeddunkt.
Hoe zouden wij kunnen zeggen dat God het kwaad niet mag oordelen, want wij zijn allen in de zonde gevallen....Als je dit doortrekt zou God het kwaad moeten dulden. Dit voor mensen die zeggen dat God geen mensen mag verharden zodat ze niet meer kunnen geloven. God neemt de beslissing te ontfermen en te verharden. Maar niet buiten onze verantwoordelijkheid om.
Dit stukje wil ons duidelijk maken DAT GOD RECHTEN HEEFT.

quote:

22 En of God,  willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns,  tot het verderf toebereid;
23 den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
Vers 22 Als God nu zijn toorn wil tonen, maar het niet gedaan heeft want Hij heeft de voorwerpen des toorns met veel geduld verdragen........Is Hij dan onverschillig of onrechtvaardig?
De 'voorwerpen des toorns' en de 'voorwerpen der barmhartigheid' zijn beide op weg naar hun einddoel. Ze zijn daartoe bereid.....
Maar let op op wat voor manier zij bereid zijn.....
Van de voorwerpen des toorns zegt Paulus alleen dat zij tot het verderf toebereid zijn, maar van de voorwerpen der barmhartigheid zegt hij dat Hij (God) hen van te voren tot heerlijkheid bereid heeft.

quote:

24 Welke Hij ook  geroepen heeft,  namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
Ja, dat doet God maar wij hebben ook het moeten aannemen.

quote:

Zou de Here God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen, niet mogen beschikken over wat Hij geschapen heeft??
Paulus vind dus van wel.

Dat mag Hij en Hij doet dat ook. Hij heeft het recht om dat te doen. Maar zoals uit de voorbeelden blijkt, zijn mensen geen willoze pionnen in Gods plan. We hebben eigen verantwoordelijkheid en God verdraagt en is geduldig om ons tijd te geven toch naar Hem te luisteren. Zoals Hij Farao de tijd gaf. Daarom staat er ook niet dat GOD de vaten des toorns tot verderf heeft bereid. Dat was het resultaat van Farao's eigen gedrag (om bij dat voorbeeld te blijven)
Netzo als het ook Gods genade en eigen keus is om ons genade te bewijzen in Jezus Christus. Dat had Hij niet hoeven doen. Maar Hij deed het wel. :)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2004, 11:50:36 pm door Priscilla en Aquila »

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #56 Gepost op: november 24, 2004, 09:48:10 am »

quote:

Knee schreef op 23 november 2004 om 22:12:
[...]
Dat moet wel aangenomen worden!

Dat aannemen, dat is nou geloof. Daarom geldt: de rechtvaardige zal uit geloof leven.

Voorbeeldje:

Een arme sloeber zit langs de kant van de weg. Een voorbijganger blijft bij hem staan en zegt: 'Ga je met me mee? Thuis heb ik nieuwe kleren voor je en lekker eten, een warme douche en een bed en nog veel meer moois.'
De arme sloeber kan 2 dingen doen:
1. Hij accepteert het aanbod en gaat met de voorbijganger mee naar zijn huis en krijgt al die dingen.
2. Hij accepteer het niet en laat al die dingen aan zijn neus voorbijgaan.

Wij zijn die arme sloeber. Wij liggen daar in de goot. Christus is die voorbijganger. Hij heeft  alles al voor ons voorbereid (al 2000 jaar geleden):
- nieuwe kleren (gerechtigheid) liggen voor ons klaar; Op. 19:8
- lekker en voedzaam eten (geestelijk voedsel, het Woord van God); Mat 4:4
- een warme douche om schoon te worden, ja herboren worden (de Heilige Geest); Eze 36:25, Heb 10:22
- een bed (een plaats om tot rust te komen); Mat 11:28, Heb 4
- enz.

Ik vind dat je mooie voorbeelden geeft. Maar het gaat mij erom dat in de bijbel veelvuldig staat dat ALLE mensen gered zijn en dat Christus voor ALLE mensen is gestorven. Hij heeft alle zonden op zich genomen. Hij heeft de dood tenietgedaan. Zowel gelovigen als ongelovigen blijven in de zonde leven. Door je met Christus te verzoenen, wat een genadegave van God is, maakt Hij de mens zelf bewust van het feit dat je in Christus een beter leven hebt in die zin dat je boven de zonde uitstijgt, er geen slaaf meer van bent. Je komt tot een bepaalde bewustzijnwording. Mensen die niet geloven leven in zekere zin in onwetendheid maar zijn niet slechter of beter dan jou of mij als gelovige. Hen ontbreekt het aan een bepaalde bewustwording die van God uitgaat ( de uitverkiezing ) en m.i kun je dat deze mensen niet eens aanrekenen. Hoe iets aan te rekenen waar men zich niet van bewust is, waar geen inzicht wordt geboren? Zijn deze mensen dan niet gered? M.a.w. de kruisdood van Christus is een halve kruisdood, een halve redding. Enerzijds is het de uitverkiezing van God, anderzijds de keuze van de mens. Doet de mens niet mee in dit geheel dan mist God zijn doel. God wordt dus afhankelijk van de mens. Wanneer de mens wel voor God kiest kan de mens zich op de borst slaan: Kijk eens wat goed ik ben...anderzijds zegt God: Nee, want ik heb dit bewerkt, Mij komt alle eer toe. Dat maakt ook dat God bewerkt dat velen het geloof niet ontvangen waar vervolgens God niet op aan kan worden gerekend maar de mens zelf.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #57 Gepost op: november 24, 2004, 11:01:40 am »
Nee er staat dat er redding is voor alle mensen, net zo als er staat dat je moet geloven om gered te worden.

Er is redding voor iedereen. Jezus is voor iedereen gestorven.JA dat klopt.

Ik zal een ander meer aards voorbeeld geven. Een terroristische groep dreigt met een gifgasaanval op Nederland. De Nederlandse overheid schaft voor iedere Nederlander een middel hier voor aan (masker, tabletten, whatever). Oftewel er is redding voor alle Nederlanders. Er is voor hen allen betaald.
Het enige wat ze moeten doen is dat middel gebruiken.

De redding komt van een kant, maar wel voor iedereen. Het geredworden is afhankelijk van het aannnemen van die redding.  Maar als niemand die redding zou aannemen, dan doet dat nog niks af van die redding.
Nogmaals hoe kan een mens zich op de borst slaan voor het aannemen van gratie.... heb je ooit een veroordeelde horen zeggen "kijk mij, ik ben goed, ik heb gratie gekregen van de koningin"? (Of op een verjaardag de jarige "kijk mij, zie hoe goed ik ben. Ik heb dit cadeau aangenomen... ik ben goed" zo iemand lach je toch in zijn gezicht uit?)
Ongelovigen zijn inderdaad niet beter of slechter dan gelovigen. Ze verschillen niets... alleen dat de gelovige toegeeft dat hij zonder God niks kan, en dat de gelovige zegt "Dank u voor uw aanbod, dat nietverdiende aanbod wil ik graag aannemen."
En dat de ongelovige dat aanbod links laat liggen, of dat hij het aanbod zelfs weghoont met woorden als "Ik hoop niet dat ik zo laf ben dat ik ooit me bekeer."

Je kan niemand iets geven zonder dat de ander het wil aannemen. God belooft dat Hij iedereen de kans geeft, dan moeten wij niet opeens gaan beweren dat het ongelovigen niet aan te rekenen is. Dan maken we God uit voor een leugenaar.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 11:04:32 am door Wybo »
Pinkeltjefan

cyber

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #58 Gepost op: november 24, 2004, 01:00:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 november 2004 om 23:49:

[...]

Hier staat toch niet dat God Farao heeft verwekt om verworpen te worden. Dat bedoelde in namelijk. Maar zodat hij Gods kracht zou zien en Gods Naam over de aarde bekend zou worden.
Dit is na Mozes in vers 15 (zie onder) het tweede voorbeeld van het feit dat God niet onrechtvaardig is.

Weet je, God geeft geen reden en hoeft ons geen reden geven over zijn doen en
 laten, wij zijn zijn schepselen, Zijn wil geschiede.
God heeft de Farao verwekt, dat staat er, en ook de reden daarvoor, en juist
dáárom kan de mens niet zeggen dat God onrechtvaardig handelt.

quote:

God is ook ten opzichte van Farao souverein in zijn handelen. God is rechtvaardig maar ook barmhartig t.o.v. hem omdat God hem nog lang zijn gang laat gaan en hem dus steeds weer de kans geeft te luisteren. Alleen Farao vertikt het en verhardt steeds zijn hart en uiteindelijk verhardt God zijn hart (maar dat had God al na de eerste weigering van Farao kunnen doen....) Het verharden was dus geen initiatief van God....
Uiteindelijk wordt aan iedereen bekend dat hij ten onder is gegaan in de Schelfzee... Het citaat uit dit gedeelte komt uit
Exodus 9
15 Reeds nu had Ik mijn hand kunnen uitstrekken om u en uw volk met de pest te slaan en zoudt gij van de aarde weggevaagd zijn; 16 doch hierom laat Ik u bestaan, om u mijn kracht te tonen, opdat men mijn naam verkondige op de gehele aarde. 17 Nog steeds verzet gij u tegen mijn volk, zodat gij het niet laat gaan.
God gebruikt Farao idd, maar dit hoeft niet te betekenen dat Farao wel moest blijven weigeren en ingaan tegen Gods plan/wil. Als Farao had toegegeven dan was God ook verheerlijkt geworden.- want God had hem zijn hoge positie als Farao gegeven...zodat hij een rol kon spelen in de geschiedenis van het volk Israel...

Je redenering klopt niet hier.
Paulus zegt dat God Farao hierom verwekt heeft, hoezo eigen keus??
Als het Gods plan is om door de ondergang van de Farao, Zijn Naam groot te maken,
dan valt dat onder Gods soeverein handelen.
Als Farao had toegegeven en het volk had laten gaan, kon Farao zich op de borst kloppen
en zeggen; dat heb ik nu gedaan, en daarmee word God niet verheerlijkt.

quote:

2 Petr 3,9
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Waarom vind je deze tekst van toepassing??

quote:

In vers 14 staat de vraag: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet!

Er is geen onrechtvaardigheid bij God.

jawel dit klopt
Maar vind je Gods handelen met gelovigen of ongelovigen hetzelfde dan.

quote:

Vers 19 lijkt een logische vraag....'Wat heeft Hij nog aan te merken en wie kan Zijn wil weerstaan'....

Maar het souverein zijn van God heft de verantwoordelijkheid van de mens niet op.
Je kunt uit wat hier volgt, door de vraagstelling gemakkelijk een verkeerde conclusie trekken.
Zelfs de mens als pottenbakker heeft de macht te maken uit het leem wat hij wil, potten met verschillende bestemming (vers 20 en 21)
God heeft ons gemaakt en heeft nog veel meer dan een aardse pottenbakker het recht met zijn schepselen te doen wat Hem goeddunkt.
Hoe zouden wij kunnen zeggen dat God het kwaad niet mag oordelen, want wij zijn allen in de zonde gevallen....Als je dit doortrekt zou God het kwaad moeten dulden.

quote:

God duld het kwaad niet, Hij laat het bestaan.

quote:

Dit voor mensen die zeggen dat God geen mensen mag verharden zodat ze niet meer kunnen geloven. God neemt de beslissing te ontfermen en te verharden. Maar niet buiten onze verantwoordelijkheid om.
Dit stukje wil ons duidelijk maken DAT GOD RECHTEN HEEFT.

Dit is wel weer heel menselijk gesproken, als jij het zo ziet is Jezus gang naar de aarde van geen waarde, dan is het menselijk handelen genoeg voor God en kunnen we
onze eigen gang naar de hemel bewerken.
Jij stelt hierin dat de mens, sinds de zondeval, uit eigen beweging God zoekt.
Kun je dit met een tekst bewijzen??

quote:

Vers 22 Als God nu zijn toorn wil tonen, maar het niet gedaan heeft want Hij heeft de voorwerpen des toorns met veel geduld verdragen........Is Hij dan onverschillig of onrechtvaardig?
De 'voorwerpen des toorns' en de 'voorwerpen der barmhartigheid' zijn beide op weg naar hun einddoel. Ze zijn daartoe bereid.....
Door wie bereid??
Maar let op op wat voor manier zij bereid zijn.....
Van de voorwerpen des toorns zegt Paulus alleen dat zij tot het verderf toebereid zijn, maar van de voorwerpen der barmhartigheid zegt hij dat Hij (God) hen van te voren tot heerlijkheid bereid heeft.
En wat is de mens nu hierin??

quote:

24 Welke Hij ook  geroepen heeft,  namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
=====================================
Ja, dat doet God maar wij hebben ook het moeten aannemen.

In dat het hier en nu of in de toekomst??
En wie is hier nu "Mijn beminde"

quote:

Dat mag Hij en Hij doet dat ook. Hij heeft het recht om dat te doen.

Ik geloof er geen biet van, "mag" en "doet" en "recht"
Gods handelen is voor ons mensen ondoorgrondelijk, en met deze etiketjes
van jou, maak je ervan dat de mens het begrijpen kan.

quote:

Maar zoals uit de voorbeelden blijkt, zijn mensen geen willoze pionnen in Gods plan.

Toch wel.
Wat te zeggen van de tollenaar.
1 man uit een hele stad.

De Kananese vrouw.
1 vrouw uit een heel land.

God spreekt ook tot goddelozen en Zijn Wil geschied zonder pardon.
Zie Bileam en tot Laban tot Abimelech, Kores.
Deze mannen konden geen nee zeggen, ze hadden het maar te doen.
Gods wil geschiede zowel in de hemel als op de aarde; zegt de Here Jezus.

God sprak ook tot Samuel, kon Samuel nee zeggen dan??

Denk jij dan dat God zich afhankelijk stelt van mensen?? zodat Zijn plan schade zou leiden.??

quote:

We hebben eigen verantwoordelijkheid en God verdraagt en is geduldig om ons tijd te geven toch naar Hem te luisteren. Zoals Hij Farao de tijd gaf.

Dit lijkt maar zo, je vergeet hier de belofte aan Abraham gedaan, m.b.t .de tijd die Farao had.
God had zelf de tijdslimiet gesteld zoals  aan Abraham meegedeeld is,
God is niet afhankelijk van menselijk handelen, zou ook te zot zijn voor woorden zijn, dat God
zich afhankelijk stelt van menselijk handelen of de eigen verantwoordelijkheid.

quote:

Daarom staat er ook niet dat GOD de vaten des toorns tot verderf heeft bereid.
Helaas voor je, maar het staat er namelijk wel, dat wij dat niet snappen doet er niets aan toe of aan af.

quote:

Dat was het resultaat van Farao's eigen gedrag (om bij dat voorbeeld te blijven)

Nou dat is wel een erge kromme redenering.
En wat te denken dan dat God met Abraham doorging, en een verbond sloot,
en de anderen volken aan hun eigen lusten en eigenwegen liet gaan.
En waarom ging God met de Israelieten door?? omdat God zich zijn verbond gedacht,
menselijke inbreng?? waar dan?? waar begint een mens uit eigener beweging te geloven??
waar lees jij dat in de bijbel??

quote:

Netzo als het ook Gods genade en eigen keus is om ons genade te bewijzen in Jezus Christus. Dat had Hij niet hoeven doen. Maar Hij deed het wel. :)

Aan wie genade bewijzen dan?? aan mensen die zelf beslissen te gaan geloven??
Wie gingen op pinksterdag geloven dan ??, wat doet de Heilige Geest daar dan??
alleen voor de apostelen??

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #59 Gepost op: november 24, 2004, 02:29:12 pm »

quote:

lonneke schreef op 24 november 2004 om 09:48:
[...]

Ik vind dat je mooie voorbeelden geeft. Maar het gaat mij erom dat in de bijbel veelvuldig staat dat ALLE mensen gered zijn en dat Christus voor ALLE mensen is gestorven. Hij heeft alle zonden op zich genomen. Hij heeft de dood tenietgedaan.
Dit is de boodschap. Zo komt het evangelie naar ons toe. Het evangelie zegt eigenlijk: 'Jij bent gered!'.

De vraag is dan: Geloof je dan ook dat je gered bent?

Eigenlijk betreft het nog meer. Want veel mensen zullen zeggen: Heb ik redding nodig dan? Lig ik midden in de dood (Ef 2:1,5)?

Het evangelie vraagt daarom ook geloof in het feit dat je redding nodig hebt. Het evangelie legt uit hoe wij er aan toe zijn. Lees Rom 1-3 maar eens goed. Niemand is rechtvaardig, ook niet een.

Maar daar blijft het niet bij, want het evangelie stelt ons voor aan Christus. En legt uit dat we al gered zijn bovendien, door Hem. Dat Hij alles al volbracht heeft. Daarom kan ik zeggen: ik ben 2000 jaar geleden al gered. Fantastisch toch?

In het evangelie komt Christus zelf naar je toe. En Hij is de Waarheid. Geloven wij die Waarheid?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #60 Gepost op: november 24, 2004, 09:58:10 pm »
Goed, maar misschien kan één van jullie uitleggen wat dit betekent?

1 Tim. 4
omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #61 Gepost op: november 24, 2004, 10:01:41 pm »
Lees bijvoorbeeld 2 timotheus 4 eens....

Of ook uit 1 timotheus 4: 16

Je moet teksten niet als losse kretologie lezen maar in het geheel. Lees gewoon de hele brief aan Timotheus, en kijk wat het geheel zegt.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 10:04:12 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #62 Gepost op: november 24, 2004, 10:05:57 pm »

quote:

Alfredt schreef op 24 november 2004 om 22:01:
Lees bijvoorbeeld 2 timotheus 4 eens....

Of ook uit 1 timotheus 4: 16

Je moet teksten niet als losse kretologie lezen maar in het geheel. Lees gewoon de hele brief aan Timotheus, en kijk wat het geheel zegt.
Ok, ik zal morgen mijn grote studiebijbel er eens bijpakken :)

CZ

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #63 Gepost op: november 24, 2004, 11:21:19 pm »
Veel mensen hebben moeite met het idee dat zelfs onwetenden of kinderen onder het oordeel liggen - en daar kan ik heel goed in komen. Alleen , wie is verantwoordelijk voor dat ze onder het oordeel liggen - God of de mens, die zichzelf en zijn nageslacht tot zonde bracht? Ons hart brand van geschoktheid over (in onze ogen )onschuldigen die veroordeeld worden. Maar dit komt ook voort uit onze eigen gevoel voor recht - slechterikken straf en goeden gered.
Maar uiteindelijk hebben we allemaal verlossing nodig. Wie zijn wij dan om rechter te zijn, ja om de Rechter te oordelen? Wijzelf zijn verantwoordelijkheid voor de gevolgen.
Wij waren vijanden van God en we leven uit genade: berouw en geloof zijn een gevolg van genade, niet de oorzaak! Ons geloof, ons berouw, onze keuze voor God : allemaal gevolgen van zijn verlossing door het kruis. Wij hebben niets in te brengen, krijgen voor niets eeuwigheid.
Laat ons dan voorzichtig zijn om mensen vrij te spreken van oordeel, nu we zelf amper aan dat oordelen ontkomen zijn. Vorm uw geschoktheid om tot compassie en bid in dankbaarheid voor allen die God niet kennen . Dan zult u een verschil maken, niet door alverzoening maar door gebed.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #64 Gepost op: november 24, 2004, 11:39:56 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 24 november 2004 om 23:21:

Ons hart brand van geschoktheid over (in onze ogen )onschuldigen die veroordeeld worden.
Wat heeft geschoktheid nu met liefde te maken?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #65 Gepost op: november 24, 2004, 11:57:30 pm »

quote:

lonneke schreef op 24 november 2004 om 23:39:
[...]

Wat heeft geschoktheid nu met liefde te maken?

Het doet pijn...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #66 Gepost op: november 25, 2004, 12:00:22 am »

quote:

Is waarachtige liefde pijn ( voelen ) ?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #67 Gepost op: november 25, 2004, 12:04:42 am »
Lonneke, liefde is niet een kwestie van doen alsof alles ok is. God had bij de zondeval gewoon kunnen zeggen dit was het. over, weg ermee.
Dat deed hij niet, uit liefde beloofde Hij dat de mensen een tweede kans kregen, door het offer van Zijn Zoon. Iedereen die zich bekeerd en afhankelijk weet van dat offer zal Hij genade geven. Hij bied dus iedereen een uitweg aan, een onverdiende uitweg. Dat is Zijn liefde. Het enige wat de mens hoeft te doen is te zeggen "dank U" meer niet.
Wat heeft heeft het met liefde te maken als Hij iedereen gaat behouden en vervolgens eerst de aarde nog duizenden jaren in deze toestand laat bestaan. Dan had Hij toch net zo goed direct bij de zondeval de boel kunnen herstellen. Of gewoon de mens geen vrije wil geven. Wat is het nut van vrije wil om voor of tegen Hem te kiezen als die keuze er niet toe doet?
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #68 Gepost op: november 25, 2004, 12:05:36 am »
Als je iemand niet lief hebt, blijf je onverschillig. Juist bij waarachtige liefde moet je mensen soms heel veel pijn doen, dat kun je ook alleen maar als je waarachtig lief hebt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #69 Gepost op: november 25, 2004, 12:25:33 am »
Het is heel mooi nieuws dat God een 'reddingsplan' heeft voor iedereen, maar als mensen niet geholpen willen worden, dan houdt het toch op. God respecteert onze eigen verantwoordelijkheid (alhoewel hij die natuurlijk makkelijk aan de kant zou kunnen zetten). Dat is waarachtige Liefde!

En die afwijzing van mensen doet dan inderdaad heel erg pijn, lijkt me! n.b. je ziet dat bv. bij Jezus als Hij spreekt over Jeruzalem.  

quote:

luk 13:31-35
31 Precies op dat ogenblik kwamen er enige Farizeeën die tegen hem zeiden: ‘Vertrek, ga weg van hier, want Herodes wil u doden!’ 32 Hij antwoordde: ‘Zeg tegen die vos: “Let op, ik drijf demonen uit en vandaag en morgen genees ik mensen, en op de derde dag bereik ik de voltooiing.” 33 Maar ik moet vandaag en morgen en de volgende dag op weg blijven, want het gaat niet aan dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem 34 – Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt, maar jullie hebben het niet gewild. 35 Jullie stad wordt aan haar lot overgelaten. Ik verzeker jullie: jullie zullen mij niet meer zien, tot de tijd komt dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!”
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 12:25:52 am door Nunc »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #70 Gepost op: november 25, 2004, 12:34:11 am »

quote:

cyber schreef op 24 november 2004 om 13:00:
[...]

Weet je, God geeft geen reden en hoeft ons geen reden geven over zijn doen en
 laten, wij zijn zijn schepselen, Zijn wil geschiede.
Hier bij Farao gaf Hij wel de reden aan en je geeft het zelf hieronder ook aan:

quote:

God heeft de Farao verwekt, dat staat er, en ook de reden daarvoor, en juist
dáárom kan de mens niet zeggen dat God onrechtvaardig handelt.

Dus zo oneens zijn we het niet. :)

quote:

Je redenering klopt niet hier.
Paulus zegt dat God Farao hierom verwekt heeft, hoezo eigen keus??
Als het Gods plan is om door de ondergang van de Farao, Zijn Naam groot te maken,
dan valt dat onder Gods soeverein handelen.

Maar dat staat er niet al is dat wel uiteindelijk zo gebeurd.
En jij voegt dat toe aan de reden die genoemd wordt.
God wil zijn Naam door de Farao groot maken en Zijn kracht betonen. Punt. Dat Farao door zijn ondergang dit verwerkelijkt, is jammer, want als Farao WEL had geluisterd, was Gods Naam ook wel groot gemaakt en had God Zijn kracht laten zien.

quote:

Als Farao had toegegeven en het volk had laten gaan, kon Farao zich op de borst kloppen
en zeggen; dat heb ik nu gedaan, en daarmee word God niet verheerlijkt.
Misschien had hij zich niet op de borst geklopt, maar zoals van andere koningen wel wordt verteld de God van Israël gaan aanbidden.

quote:

Waarom vind je deze tekst van toepassing??

Opmerking P&A: Want Hij wil dat ieder gered wordt.
Cyber vraagt: Welke tekst kun je aandragen om deze uitspraak te bewijzen
P&A antwoordt: 2 Petr 3,9
Cyber reageert: Waarom vind je deze tekst van toepassing??

Mijn antwoord: Het is precies wat ik aangaf: daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen = Want Hij wil dat ieder gered wordt.
- mijn eerste opmerking.

quote:

jawel dit klopt
Maar vind je Gods handelen met gelovigen of ongelovigen hetzelfde dan.
Hij bewijst volgens het voorbeeld uit Rom 9 aan Mozes genade door het volk niet te verdelgen. En Farao daar is hij eerst ook nog geduldig mee. God wacht een hele tijd af wat Farao zal doen, totdat Hij beslist: Nu verhard Ik zijn hart.
Dus met beide groepen is Hij geduldig en genadig. Alleen is de uitkomst verschillend.

quote:

En wat is de mens nu hierin??
God neemt de beslissing te ontfermen en te verharden. Maar niet buiten onze verantwoordelijkheid om. De mens wordt verantwoordelijkheid gegeven en is geen willoze pion in Gods plan. De uiteindelijke beslissing wat te doen ligt bij God.

quote:

In dat het hier en nu of in de toekomst??
En wie is hier nu "Mijn beminde"
Dat is nu, Paulus zegt toch in vers 24: En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft,
‘Mijn beminde’ is als je vers 24 doorleest: die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen
Dit was eerst niet volk van God, maar nu wel: Jood en heiden vormen samen de gemeente.
In de toekomst zal het ook weer voor Israël gelden zoals hierachter staat:

27 En Jesaja roept over Israël uit:
Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee,
het overschot zal behouden worden;
28 want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op de aarde, volledig en snel.

quote:

Ik geloof er geen biet van, "mag" en "doet" en "recht"
Waarom vraag je dan aan mij: Zou de Here God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen, niet mogen beschikken over wat Hij geschapen heeft??
Mijn antwoordt is dus: Ja, dat mag Hij. In dezelfde formulering die jij gebruikt.
En jij geeft ook aan: Paulus vindt dus van wel.

quote:

Gods handelen is voor ons mensen ondoorgrondelijk, en met deze etiketjes
van jou, maak je ervan dat de mens het begrijpen kan.
Paulus vindt dus van wel, zeg je. God mag beschikken over wat Hij geschapen heeft.
En ik zeg hetzelfde. Ik zeg uitdrukkelijk NIET dat ik God doorgrondt of begrijp. Dat kan niemand, maar Paulus als apostel legt het een en ander uit. En daar mogen we kennis van nemen. En die boodschap is juist dat God soeverein is. En Hij neemt beslissingen omdat Hij de schepper is.

quote:

Toch wel.
Wat te zeggen van de tollenaar.
1 man uit een hele stad.

De Kananese vrouw.
1 vrouw uit een heel land.

God spreekt ook tot goddelozen en Zijn Wil geschied zonder pardon.
Zie Bileam en tot Laban tot Abimelech, Kores.
Deze mannen konden geen nee zeggen, ze hadden het maar te doen.
Gods wil geschiede zowel in de hemel als op de aarde; zegt de Here Jezus.
Ons wordt niet precies verteld qua details hoe God verder nog tot deze personen al had gesproken. (Ik heb dat niet bij al de personen die je noemt precies op een rijtje staan uit m’n hoofd.)
En natuurlijk geschiedt Gods wil. Maar God beslist langs welke weg.
God is soeverein om door Bileam het volk Israël te zegenen i.p.v. te vervloeken.
En op het moment dat God Farao’s hart verhardt, doet Hij dat omdat Hij vindt dat de tijd daarvoor is gekomen. Op dat moment had Farao zijn verantwoordelijk verspeeld. Het was te laat voor hem om nu nog te willen.

quote:

God sprak ook tot Samuel, kon Samuel nee zeggen dan??

Samuel die zou ook kunnen zeggen: Spreek maar niet Heer, uw dienstknecht hoort niet.
Gelukkig was hij gehoorzaam, zoals Eli vroeger ook was, maar bv. zijn zonen niet goed had opgevoed en als oordeel van God moest sterven.

quote:

Denk jij dan dat God zich afhankelijk stelt van mensen?? zodat Zijn plan schade zou leiden.??

Hij is soeverein, en beslist Zelf op wat voor moment Hij ingrijpt of beslissingen neemt. En Hij neemt mee wat mensen doen. Maar dat betekent niet dat Zijn plannen geen doorgang vinden of schade leiden.
Bijvoorbeeld het gebed van een gelovige vermag veel omdat er kracht aan verleend wordt: Als wij ergens voor bidden en dat gebed is naar Gods wil, in overeenstemming met wat Hij wil, dan zal God het doen. En wat als wij als gelovigen NIET bidden? Of NIET evangeliseren? God wil mensen inschakelen, maar Hij kan het zonder ons.
Maar toch gebruikt Hij ons om Zijn wil te laten geschieden  op de aarde – door het gebed.
In die zin zou je kunnen stellen dat Hij Zich wel afhankelijk stelt van mensen.
Wat zou God voor grote dingen kunnen doen, terwijl wij Hem in de weg staan, omdat wij niet Zijn wil doen, maar alleen met onszelf bezig zijn, bijvoorbeeld.

quote:

Dit lijkt maar zo, je vergeet hier de belofte aan Abraham gedaan, m.b.t .de tijd die Farao had.
God had zelf de tijdslimiet gesteld zoals aan Abraham meegedeeld is,
God is niet afhankelijk van menselijk handelen, zou ook te zot zijn voor woorden zijn, dat God
zich afhankelijk stelt van menselijk handelen of de eigen verantwoordelijkheid.

Je bedoelt dit stukje uit Genesis neem ik aan?

Gen. 15
13 En Hij zeide tot Abram: Weet voorzeker, dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land, dat het hunne niet is, en dat zij hen dienen zullen, en dat die hen zullen verdrukken, vierhonderd jaar. 14 Doch ook het volk, dat zij zullen dienen, zal Ik richten, en daarna zullen zij met grote have uittrekken. 15 Maar gij zult in vrede tot uw vaderen gaan; gij zult in hoge ouderdom begraven worden. 16 Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.

Als je het leest zie ik dat de verdrukking van het volk 400 jaar zou duren (vers 13)
En waarom is dat zo? Dat lees je in

vers 16: Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol

Omdat de volken in Kanaan pas na 400 jaar zover waren, dat God die volkeren door de hand van de Israëlieten wilde vernietigen. Toen was de maat van hun ongerechtigheid zo groot geworden, dat Hij het volk Israël gebruikte om dit oordeel over hen uit te oefenen. Dus hier stelt God Zich op een bepaalde manier afhankelijk van de volken in Kanaan. Pas toen die zeer erg gezondigd hadden, dat hun oordeel voltrokken mocht worden na 400 jaar, pas toen mocht Israël terugkeren naar Kanaan.
En Farao wordt ervoor gebruikt om Israël te laten gaan.
En dat had hij kunnen doen met instemming in gehoorzaamheid, of zoals het uiteindelijk gebeurde, zonder dat Farao het eigenlijk wilde, en het zijn ondergang is geworden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #71 Gepost op: november 25, 2004, 12:37:39 am »
Vervolg post aan cyber.

quote:

Helaas voor je, maar het staat er namelijk wel, dat wij dat niet snappen doet er niets aan toe of aan af.

Ik zei dat er niet stond dat GOD ze had toebereid ten verderve.

NBG: 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft
SV: 22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;

En er staat dus eigenlijk: .. verdragen heeft de vaten des toorns, [die] tot het verderf toebereid [waren]
Er staat NIET: …. verdragen heeft de vaten des toorns, die Hij tot tot het verderf toebereid heeft;
En ik gaf al aan dat het er in de grondtekst ook niet bij staat. Er is goed vertaald. Misschien dat je qua zinsbouw in de SV het anders zou kunnen lezen, maar de NBG is hier wel duidelijk en ook correct qua grondtekst.

The vessels of wrath fitted to destruction -
katErtismena = having been down equipped = die toebereid waren

En hier staat wel uitdrukkelijk: die HIJ bereid heeft- He before make ready.
23 den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

quote:

Nou dat is wel een erge kromme redenering.
Ik zei dit: Dat was het resultaat van Farao's eigen gedrag (om bij dat voorbeeld te blijven)
We hebben eigen verantwoordelijkheid en God verdraagt en is geduldig om ons tijd te geven toch naar Hem te luisteren. Zoals Hij Farao de tijd gaf en hier een voorbeeld is hoe God iemand verhardt die de kansen die God geeft, niet benut.
Farao wordt hier een voorbeeld wat God doet met iemand die tegen de uitdrukkelijke wens van God ingaat die vraagt: "Laat mijn volk gaan,....maar Farao zegt: "Wie is de Here naar wie ik zou moeten luisteren...Ik ken de Here niet en ik zal het volk ook niet laten gaan"...en hij verzwaart de dienst van de Israelieten... (Ex. 5)
Verscheidene keren lezen we: "En het hart van Farao verhardde.." Ex.7: 13 en 22, 8: 15 en 19 en 32, 9: 7.
En dan staat er uiteindelijk: 'En de Here verhardde het hart van Farao..." Ex. 7:3, 9: 12, 14: 4 en 17.

quote:

En wat te denken dan dat God met Abraham doorging, en een verbond sloot,
en de anderen volken aan hun eigen lusten en eigenwegen liet gaan.
God is soeverein en beslist dat Hij aan Abraham ontferming wil bewijzen. Dat wil niet zeggen dat Hij niet bezig is met de andere volken. Lees maar in Romeinen 1. Ieder mens op aarde stamt af van Noach en heeft dus evenveel kansen gehad als je het zo bekijkt. Alleen de volken hebben het niet vastgehouden:

Rom. 1
21 Immers, hoewel zij God kenden,hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart. 22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.

Het is dus niet ZOMAAR duister geworden in hun hart. Omdat God dat besliste dat het alleen voor Abraham en zijn nageslacht was. Maar: omdat ze God niet hebben verheerlijkt en gedankt (vers 21) En dan staat er in dat hoofdstuk vaak: Daarom heeft….. Als gevolg van.
Heeft God besloten, soeverein gehandeld en het duister laten worden in hun hart, of: ze overgeven aan allerlei lusten… etc.
En dat staat verder los van het feit dat God Abraham uitkoos om een speciaal verbond mee te sluiten.

quote:

.
En waarom ging God met de Israëlieten door?? omdat God zich zijn verbond gedacht,
Omdat God ontferming wil betonen zoals Hij ook aan Mozes deed. Zijn eigen besluit.

quote:

menselijke inbreng?? waar dan?? waar begint een mens uit eigener beweging te geloven??
waar lees jij dat in de bijbel??
Nergens. Niemand weet hoe deze wisselwerking is tussen God en mens. Wel weet ik dat je je wil aan God over moet geven. En je wel ‘ja’ moet zeggen. Op Gods stap naar jou toe te komen. Maar God is in Christus naar iedereen toegekomen. En waarom de één ja zegt, en de ander nee, dat zullen we nooit begrijpen.

quote:

Aan wie genade bewijzen dan??

Ik zei dit: Netzo als het ook Gods genade en eigen keus is om ons genade te bewijzen in Jezus Christus. Dat had Hij niet hoeven doen. Maar Hij deed het wel.
Hij wil het aan ieder geven: genade. Joh. 3: 16: opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat
2 Petr. 3: 9: daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
Je moet het wel aannemen, geloven dus:

Joh. 1
12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;…...
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond enwij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid
16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven,de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen…..

quote:

aan mensen die zelf beslissen te gaan geloven??
Wie gingen op pinksterdag geloven dan ??, wat doet de Heilige Geest daar dan??
alleen voor de apostelen??

Ik heb het even opgezocht:

Hand. 2:
37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
….
41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

God (de HG) werkt daar aan ieders hart, alleen de een pakt het dan wel op en de ander niet. Dat zullen we nooit begrijpen. Maar God biedt het wel aan. Je kunt niet zeggen dat GOD mensen bestemd voor het verderf.
En dat was ook het punt waarom ik dit alles aanzwengelde.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 12:41:07 am door Priscilla en Aquila »

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #72 Gepost op: november 25, 2004, 12:40:20 am »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2004 om 00:05:
Juist bij waarachtige liefde moet je mensen soms heel veel pijn doen, dat kun je ook alleen maar als je waarachtig lief hebt.
Kun je daar voorbeelden van geven??

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #73 Gepost op: november 25, 2004, 02:03:49 am »
Stel je een vader voor, die heeft twee kinderen. En die kinderen hebben verkeerde vrienden, waardoor ze spijbelen, kleine winkeldiefstalletjes plegen, niet hele erge dingen, maar wel zo erg dat ze niet presteren op school. Die vader weet dat als hij niets doet, hij zijn kinderen niet helpt. Hij heeft ze innig lief, en kan het niet aanzien dat ze zichzelf in het verderf storten.
Daarom zet hij ze voor de keuze: of ze beteren hun leven, of ze worden het huis uitgezet. Eén kind is daardoor zo geschokt dat hij zich gaat afvragen waarom zijn vader hem voor zo'n onmogelijke keus zet. Oké hij is niet zo braaf, maar hij heeft wel een toffe pa vindt hij zelf. Maar zijn vriendjes zijn ook tof. Maar als hij niet zijn vrienden wegdoet, moet hij het huis uit. Na een heel moeilijke tijd van nadenken besluit hij bij zijn vader te blijven en zijn vrienden vaarwel te zeggen.
Het andere kind wordt zo boos dat hij kwaad het huis uitloopt om nooit meer terug te keren.
Het kind dat thuis blijft betert zijn leven, omdat hij zijn vader echt lief heeft en het niet zou kunnen verdragen om dat kwijt te raken. Het andere kind heeft al gauw spijt van zijn keuze, maar is te trots om terug naar huis te gaan. Daarom blijft hij in zijn vriendenkring hangen, maar mist zijn vader en broer ontzettend. Maar zijn trotsheid blijft hem ervan weerhouden om terug te gaan. Een jaar later sterft hij aan een overdosis. Of moet ik zeggen: aan zijn trots? Zijn vader en broer horen het en vinden het vreselijk. Aan de andere kant weten ze dat het niet anders kon: die zoon/broer mocht kiezen om weg te gaan. Die keus is altijd gerespecteerd. Alleen leidde die keus tot de dood. Maar de vader liet hem kiezen uit liefde. Nu heeft die vader heel veel pijn, omdat hij wist dat als de zoon weg zou gaan hij dood zou gaan. Maar desondanks berusste vader in die keuze, omdat hij zijn zoon waarachtig liefhad. Hij moest zijn zoon heel veel pijn te doen om hem te doordringen van de situatie waarin hij verkeerde. De ene zoon besefte hoe slecht hij bezig was en bekeerde zich van zijn slechte levenswandel, de andere zoon verhardde zich en was te trots om eens echt te kijken waar hij mee bezig was.

God heeft ons allemaal weggestuurd. Hij had kunnen zeggen: ik heb er spijt van dat ik jullie gemaakt heb. Ik vernietig de hele schepping. Zo ontzettend zat ben ik van jullie.
Maar dat deed hij niet, hij heeft ons lief. Hij heeft zijn enige zoon gestuurd om ons te redden. Uit liefde. Hij steekt zijn hand weer uit: als je wil mag je weer mijn kind zijn. Wil je dat? Als iemand daar 'nee' tegen zegt, dan wil God hem niet dwingen zijn kind te zijn. Hij respecteert je keus. Maar jouw keuze doet hem wel verdriet. God houdt ook altijd woord: als hij mensen die hem niet willen accepteren als vader toch naar zich toetrekt: "je zult dicht bij mij zijn, omdat ik dat graag wil," wat doet hij dan? Hij neemt keuze van de ander niet serieus: in feite is er geen keuze. Als je "nee" zegt, dan gebruikt hij geweld.
God doet dit niet omdat hij ons lief heeft. Daarom lijdt hij veel pijn omdat veel schepselen zich van hun Schepper afkeren, en hij doet mensen pijn door hen in een gebroken wereld te laten leven, maar daardoor hebben ze wel tijd om tot inzicht te komen dat het thuis toch beter is.

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #74 Gepost op: november 25, 2004, 08:10:24 am »

quote:

Rene Z schreef op 23 november 2004 om 11:26:
Iris,

Ga hier eens lezen www.goedbericht.nl
Ik denk dat je je goed in deze "leer" kunt vinden.
Het is inderdaad wel een interessante site, maar ik begrijp niet zo goed waarom je de site aanbeveelt als je er zelf niet achter staat.  :?

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #75 Gepost op: november 25, 2004, 10:34:08 am »

quote:

Hier wordt gedacht in termen van Ouder-kind en daar is ook niets mis mee. Ik heb dat
zelf ook jarenlang gedaan en me daar erg goed bij gevoeld. Toch is mijn
denkwijze hierover veranderd in de loop van de jaren. Dat zal ook komen
omdat ik erg beknot en geclaimd werd, ik had bijv. een partner die mij wel
heel erg wou beschermen etc zodat mijn eigen indentiteit zich niet
meer kon ontplooien. Uit die grip heb ik mij geworsteld en werd zo'n beetje
doodziek van bemoeierige en de zo goed bedoelde uitspraken van mensen die
wel even voor mij wouden bepalen hoe ik moest leven terwijl ze er zelf niets
van bakte. ( Om het even simpeltjes uiteen te zetten ) In ieder geval kreeg
ik een bepaalde aversie tegen mensen die het zo goed met me voor hadden en
me in alles dachten te moeten beschermen. Ok, toen ik 17 was vond ik dat
niet zo erg maar toen ik kinderen kreeg en een verantwoordelijkheidsgevoel,
en ik dus degene werd die moest beschermen, had ik er meer dan genoeg van.

En worstel je daar maar eens uit....je wordt gewoonweg niet serieus genomen.
Want je vond het toch altijd goed dat anderen voor jou bepaalde en jou in
bescherming namen. Nu je voor jezelf opkwam kon dat niet goed zijn...Nee,
het werd nog erger...als ik voor mijzelf op wou komen werd dat gezien als
het luisteren naar de duivel. Want ik was dat lieve meisje wat altijd
luisterde en die je zo mooi kon beschermen. Nu ben ik ( blijkbaar ) de verloren dochter.
Want ik wil het zelf allemaal doen en dat mag dus niet. Eigen
verantwoordelijkheid dragen wordt gezien als je niet afhankelijk willen
opstellen naar je naaste en God. Wat heb ik in al die jaren een pijn en
verdriet gehad. Was dit nu de liefde van God? Was dit nu hoe een gelovige om
hoorde te gaan met mij ? Ik was diep- en diep ongelukkig. Tegelijk dacht ik
dat het normaal was. Dit was het leven. Een leven als gelovige...
Nu, na scheiding van mijn partner, weet ik dat niets minder waar is.
Achteraf zeggen mensen tegen mij: Ja, maar jij liet zelf over je heen
lopen....

Wat ik probeer aan te geven is dat sommige gkv- mensen, waaronder mijn ex-
partner, zo opgevoed worden met het godsbeeld ouder-kind, dat ze dit beeld
nooit meer in hun leven los kunnen laten, sterker, dat ze dit denken te
moeten gaan toepassen op hun man/vrouw of hun naasten. Mijn partner dacht:
Ik ben het hoofd van het gezin, dus de ouder, en zij is onderdanig en dus
het kind...
Weet je hoe erg het is om zo betutteld te worden? Zo beroofd te worden van
je vrijheid? Niet worden gezien als een gelijkwaardige? En als je
tegensputterd dat je beschuldigd wordt van duivels denken? Constant wordt er
bij je ingehamerd van: Jij bent niet mondig eigenlijk en jij bent minder dan
mij.

Kun je deze ervaringen los zien van de bijbel want het zijn maar menselijke
ervaringen ? Nee, ik vind van niet. Ik heb ze meegemaakt en heb deze
ook met God gedeeld.

Mijn beeld naar God toe werd dus ook heel anders. Het klinkt natuurlijk
idioot, maar meer gelijkwaardig. Ik wil geen kind zijn omdat deze verhouding
voor mij te negatief geladen is. Ik ben natuurlijk wel een kind van God maar
dan een kind die haar verantwoordelijk zelf wil dragen. Maak maar een
vergelijking van een kind dat het huis uit is gegaan. Het kontakt met mijn
hemelse Vader is goed. Zeer goed. En ik zie het ook niet alsof ik God pijn
doe. Integendeel. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te dragen door mijn
geloof ook om te zetten in daden. Door echt gehoor te geven aan wat er van
ons mensen gevraagd wordt.

Vooralsnog heb ik het losgelaten van wat mensen denken over mij. Ze mogen
denken dat ik duivels ben, dat ik het allemaal verkeerd doe. Ik geef een
ieder de vrijheid om het geloof te beleven zoals hij/zij wil omdat ik besef
dat je het geloof niet uit boekjes kunt leren. Werkelijk geloven en
liefhebben leer je in de praktijk, in je eigen dagelijkse leven, je moet het
doen met de mensen om je heen, door schade en schande wordt de mens wijs. En
op een dag zul je ook ervaren dat echte liefde alle pijn heeft overwonnen.
Voor mij is dat waarheid en realiteit, ik kijk niet door een roze bril zoals
sommigen wellicht zullen denken.

Ik vraag me af of het godsbeeld een afspiegeling is van de man/vrouw relatie.

Rene Z

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #76 Gepost op: november 25, 2004, 10:40:39 am »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 08:10:
[...]

Het is inderdaad wel een interessante site, maar ik begrijp niet zo goed waarom je de site aanbeveelt als je er zelf niet achter staat.  :?

IK sta er niet achter maar is dat maatgevend? Als jij je er in kunt vinden is dat toch prima?
Ikzelf ben er van overtuigd dat de enige voorwaarde voor behoud een oprecht geloof in Jezus Christus is. En of je dat nu in de ene of de andere "kerk" gelooft maakt volgens mij niet uit. Mits men niet aan allerlei echt onbijbelse praktijken doet. Immers niemand heeft de wijsheid in pacht behalve God.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #77 Gepost op: november 25, 2004, 10:49:30 am »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2004 om 02:03:
[...]
Het andere kind wordt zo boos dat hij kwaad het huis uitloopt om nooit meer terug te keren.
Het kind dat thuis blijft betert zijn leven, omdat hij zijn vader echt lief heeft en het niet zou kunnen verdragen om dat kwijt te raken. Het andere kind heeft al gauw spijt van zijn keuze, maar is te trots om terug naar huis te gaan. Daarom blijft hij in zijn vriendenkring hangen, maar mist zijn vader en broer ontzettend. Maar zijn trotsheid blijft hem ervan weerhouden om terug te gaan. Een jaar later sterft hij aan een overdosis. Of moet ik zeggen: aan zijn trots? Zijn vader en broer horen het en vinden het vreselijk. Aan de andere kant weten ze dat het niet anders kon: die zoon/broer mocht kiezen om weg te gaan. Die keus is altijd gerespecteerd. Alleen leidde die keus tot de dood. Maar de vader liet hem kiezen uit liefde. Nu heeft die vader heel veel pijn, omdat hij wist dat als de zoon weg zou gaan hij dood zou gaan. Maar desondanks berusste vader in die keuze, omdat hij zijn zoon waarachtig liefhad.

Tot zover kan ik het wel met je eens zijn. Maar onze Hemelse Vader gaat nu volgens jou ( en vele anderen ) nog een stap verder: hij gaat de jongen na zijn dood, eeuwigdurend pijnigen. Dat heeft toch niets meer met liefde te maken?

Een opsomming van het kwaad, van hoe wij mensen zijn:

Galaten 5:
 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

Een opsomming van hoe God is, wat er van Hem uitgaat:

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Dit zijn dus vruchten van God. Bezit je er 1 of meer, dan ben je dus gezegend!

Deut 4,31
Want de HEER, uw God, is een God van liefde. Hij zal u niet verlaten en u niet in het verderf storten. Wat hij uw voorouders onder ede heeft beloofd, vergeet hij niet.  

En de 'hel' hoort in het bovenste rijtje thuis, kijk maar naar deze wereld. En zie ook hoe vele mensen zich al voorbeelden hebben bedacht hoe de 'hel' eruit zal komen te zien. Hoe komen die gedachten tot de mens? Stopt God die erin??
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #78 Gepost op: november 25, 2004, 10:54:07 am »

quote:

Rene Z schreef op 25 november 2004 om 10:40:
[...]

IK sta er niet achter maar is dat maatgevend? Als jij je er in kunt vinden is dat toch prima?
Ikzelf ben er van overtuigd dat de enige voorwaarde voor behoud een oprecht geloof in Jezus Christus is. En of je dat nu in de ene of de andere "kerk" gelooft maakt volgens mij niet uit. Mits men niet aan allerlei echt onbijbelse praktijken doet. Immers niemand heeft de wijsheid in pacht behalve God.
Dank je wel Rene. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook niet maatgevend. Maar ik had het idee dat dat hier in het algemeen wel maatgevend is. (Dat men er zelf 100% achter staat)  Daarom ben ik nu blij verrast.  :*)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 10:55:13 am door Iris »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #79 Gepost op: november 25, 2004, 11:14:43 am »
Pier, even voor de duidelijkheid. God pijnigt niet zelf. Dat laat hij zelfs niet doen.

Waar de hel om gaat is dat God daar niet is. De eeuwige Godverlatenheid, dat is de hel. God zegt als het ware "als je niet bij mij wilt horen, dan is dat jouw keuze." Hij respecteerd de keuze van de mens dus. Hij dwingt ze nergens toe. Hij geeft ze de mogenlijkheid om de redding te aanvaarden, doen ze dat niet is dat hun eigen verantwoordelijkheid. De consequentie is dan dat ze het uiteindelijk ook maar echt zonder God moeten doen. God laat ze gaan.
Net als een ouder die zijn (volwassen) kind niet meer kan bereiken het kind niet moet gaan stalken. Uiteindelijk moet je de keuzes van het kind respecteren, dat doet pijn bij de ouder. Zo doet het ook pijn bij God dat mensen zijn redding niet willen aannemen. Maar net als die ouder moet je niet dwingen... ook al weet je wat beter is.

(sorrie voor nogmaals deze vergelijking Lonneke, als je het bovenstaande leest zie je hoop ik dat ik zeg dat ouders niet moeten doen, zoals het in jouw situatie gebeurt is....)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:17:30 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #80 Gepost op: november 25, 2004, 11:26:47 am »

quote:

lonneke schreef op 25 november 2004 om 10:34:
Vooralsnog heb ik het losgelaten van wat mensen denken over mij. Ze mogen
denken dat ik duivels ben, dat ik het allemaal verkeerd doe. Ik geef een
ieder de vrijheid om het geloof te beleven zoals hij/zij wil omdat ik besef
dat je het geloof niet uit boekjes kunt leren.

Hoi Lonneke,

Wie zijn medemens beticht van duivels zijn, dit soort woorden en gedachten komen uit de Gehenna: een plaats waar alleen maar dood en verderf is, er is daar geen leven.

Jak 3:
1 Broeders en zusters, u moet niet allemaal leraar willen zijn. U weet dat ons leraren een strenger oordeel te wachten staat. 2 En hoe vaak struikelen we niet allemaal! Wie nooit struikelt in het spreken kan zich een volmaakt mens noemen, die in staat is om zelfs het hele lichaam in toom te houden. 3 Paarden doen we een bit in de mond om ze te laten gehoorzamen, en zo kunnen we hun hele lijf sturen. 4 En kijk eens hoe reusachtige schepen, voortgestuwd door hevige wind, met een klein roer in de richting worden gestuurd die de stuurman bepaalt. 5 Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. 6 Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna. 7 De mens heeft alle mogelijke soorten dieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren en zeedieren, 8 maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn. 9 Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. 10 Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? 11 Laat een bron soms uit eenzelfde ader zoet en bitter water opwellen?

We hebben dus twee bronnen in ons: zoet en bitter ( goed en kwaad ) , maar ( met Gods hulp ) kan de bittere  bron gaan opdrogen...

Ik geloof in God als een liefdevolle Vader Lonneke! En ik wil me daar nooit van laten afbrengen, wat men ook beweert. En ik wens jou hetzelfde toe.

Velen geloven in de God van de bijbel, en in de Jezus van de bijbel. Ik geloof in de God van de hemel, en in de Jezus van de hemel. Dus zou ik de rest van mijn leven zonder bijbel verder moeten, is geen probleem, mijn geloof zal er niet door veranderen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:32:50 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #81 Gepost op: november 25, 2004, 11:48:17 am »

quote:

Pier schreef op 25 november 2004 om 11:26:
[...]

Velen geloven in de God van de bijbel, en in de Jezus van de bijbel. Ik geloof in de God van de hemel, en in de Jezus van de hemel. Dus zou ik de rest van mijn leven zonder bijbel verder moeten, is geen probleem, mijn geloof zal er niet door veranderen.
Beste Pier, hoe heeft u God en Jezus leren kennen, anders dan door de bijbel?

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #82 Gepost op: november 25, 2004, 11:56:53 am »

quote:

Knee schreef op 25 november 2004 om 11:48:
[...]

Misschien omdat de Bijbel een middel is en geen doel?
(Maar ik kan niet voor Pier antwoorden natuurlijk, dit kwam echter in me op)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 11:57:07 am door Iris »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #83 Gepost op: november 25, 2004, 11:59:36 am »
Als je God en Jezus leert kennen DOOR de Bijbel, dan is het toch ook gebruikt als een middel, en geen doel?
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #84 Gepost op: november 25, 2004, 12:03:59 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 25 november 2004 om 11:59:
Als je God en Jezus leert kennen DOOR de Bijbel, dan is het toch ook gebruikt als een middel, en geen doel?
Ja, inderdaad  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #85 Gepost op: november 25, 2004, 12:12:16 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 10:54:
[...]

Dank je wel Rene. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook niet maatgevend. Maar ik had het idee dat dat hier in het algemeen wel maatgevend is. (Dat men er zelf 100% achter staat)  Daarom ben ik nu blij verrast.  :*)

De kerk maakt ook niet uit, maar ergens liggen wel grenzen. En de alverzoening zet het werk van de Heer op losse schroeven. Omdat er geen persoonlijk accepteren van dat offer voor jou persoonlijk nodig is.
En als de bijbel zegt dat er NU geloof nodig is, anders is het te laat, kan de alverzoening wel zeggen dat het anders is, maar dan klopt dat toch niet.

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #86 Gepost op: november 25, 2004, 12:44:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2004 om 12:12:

[...]

De kerk maakt ook niet uit, maar ergens liggen wel grenzen. En de alverzoening zet het werk van de Heer op losse schroeven. Omdat er geen persoonlijk accepteren van dat offer voor jou persoonlijk nodig is.
En als de bijbel zegt dat er NU geloof nodig is, anders is het te laat, kan de alverzoening wel zeggen dat het anders is, maar dan klopt dat toch niet.

Maar hoe verklaar jij dan de Bijbelteksten die op alverzoening wijzen? (Ik citeer ze even niet, want ze zijn al vaker genoemd hier en daar  ;)  )

Iris

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #87 Gepost op: november 25, 2004, 02:33:36 pm »
De 'teksten die op alverzoening wijzen' verklaar ik als volgt: daar spreekt de kracht van het evangelie. Het evangelie komt zo sterk op je af, dat het zegt:

"Jij hebt redding nodig en weet je wat? Je bent gered! Er is iemand die alles voor jou al in orde heeft gemaakt. Je hoeft daarvoor niets te doen. Je kunt er zelf niets aan bijdragen. Het is allemaal al volbracht!"

Het probleem is dat mensen allerlei bezwaren gaan maken zodra ze deze boodschap horen. Ik noem er een paar:
"Heb ik redding nodig dan? Ik leef toch goed?"
"Ja, ja, mooi verhaal, maar ik geloof er niks van."
"Wie zegt me dat dit de waarheid is?"

En vervolgens legt het evangelie ook uit hoe deze redding tot stand is gekomen: Namelijk door Jezus Christus, die voor ons zijn heerlijke positie in de hemel aan de boezem van de Vader heeft willen verlaten, en mens is geworden zoals wij. Hij heeft zijn leven op aarde volledig in dienst willen stellen om de wil van zijn Vader te doen. Hij heeft zelf nooit gezondigd, maar Hij werd tot zonde gemaakt. Hij kreeg de heilige toorn van God, het oordeel over de zonde over zich heen. Hij werd uiteindelijk door God verlaten, zodat Hij het uitriep: Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten? Hij stierf aan een kruis. En dat deed Hij allemaal voor ons, uit liefde. En de Vader deed dat om ons, uit liefde, om ons te redden. Want God is heilig, rechtvaardig, en liefde. En God heeft zijn offer aanvaardt, het bewijs daarvan is dat God Hem uit de dood heeft opgewekt. En God heeft Hem verhoogd. Hij zit nu aan de rechterhand van de Vader in de hemel. Hij heeft nu alle macht in hemel en op aarde ontvangen en is nu zijn volk aan het vergaderen. Hij roept mensen op door zijn Woord: bekeer je! Er is redding. Ik heb het volbracht. Kom bij Mij en ik zal je rust geven.

Er valt nog wel meer over te zeggen, maar de bijbel zegt het beter dan ik.

Het probleem is echter dat er op dit punt nog veel meer bezwaren komen:
"Jezus ? Ja, Hij was een goed mens, maar de Zoon van God? Nee hoor dat geloof ik niet"
"Zou God zijn eigen Zoon verlaten en straffen om ons? Nee hoor dat geloof ik niet"
"Jezus in onze plaats? Nee hoor, we moeten er zelf ook iets voor doen."
"Heeft Jezus nu alle macht? Ik zie er niets van..."

etc. etc.

In de kern van de zaak zijn dit uitspraken van ongeloof. Dat betekent een afwijzing van de boodschap en daarmee een afwijzing van degene die met die boodschap naar je toekomt: Jezus Christus zelf.

Het gaat om geloof, enkel om geloof in datgene wat God ons in zijn Woord ons voorhoudt.

Lees wat Paulus schrijft in 1 Kor 1:

1Co 1:18-31
18  Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19  Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20  Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21  Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22  Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23  Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24  Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25  Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
26  Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27  Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28  En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29  Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
30  Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31  Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #88 Gepost op: november 25, 2004, 03:58:13 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 12:44:
[...]

Maar hoe verklaar jij dan de Bijbelteksten die op alverzoening wijzen? (Ik citeer ze even niet, want ze zijn al vaker genoemd hier en daar  ;)  )

Iris

door niet te stoppen te lezen bij dat vers, maar dat vers in het verband van het hoofdstuk en het boek te lezen :)
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #89 Gepost op: november 25, 2004, 04:06:33 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 12:44:
[...]

Iris

Ik kan het ook kort :) : Die teksten wijzen op het aspect dat het offer
in principe groot genoeg is voor iedereen.
Maar aangezien niet in elke tekst het volledige evangelie wordt verteld, geeft een andere tekst dan duidelijk aan, dat er wel geloof voor nodig is.

Duidelijk vind ik wel Johannes 3:
 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen isen de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

Dus niemand gaat verloren omdat hij / heel slecht en zondig is, maar omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God

Dius dan kun je heel sociaal, vredelievend en netjes zijn, beter dan de meeste christenen, maar daar gaat het niet om.
Alles is IN de Heer. De gerechtigheid die we ontvangen door geloof, is niet van onszelf, maar van HEM. En daarom is geloof noodzakelijk.
Dan pas neemt God je aan, als je in HEM bent, de enige weg die God accepteert, waardoor je tot Hem als Vader mag komen.

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #90 Gepost op: november 25, 2004, 04:24:02 pm »

quote:

Alfredt schreef op 25 november 2004 om 15:58:

[...]

door niet te stoppen te lezen bij dat vers, maar dat vers in het verband van het hoofdstuk en het boek te lezen :)

Ok, maar dat is niet zo makkelijk.
Hoe verklaar jij die teksten dan in de grote context?
Er wordt bovendien nog gezegd dat uiteindelijk iedere knie voor Jezus zal buigen. Op welke manier is dat nog meer te lezen/begrijpen dan op de letterlijke manier?

Iris

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #91 Gepost op: november 25, 2004, 04:26:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2004 om 16:06:

[...]

Ik kan het ook kort :) : Die teksten wijzen op het aspect dat het offer
in principe groot genoeg is voor iedereen.
Maar aangezien niet in elke tekst het volledige evangelie wordt verteld, geeft een andere tekst dan duidelijk aan, dat er wel geloof voor nodig is.

Duidelijk vind ik wel Johannes 3:
 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen isen de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

Dus niemand gaat verloren omdat hij / heel slecht en zondig is, maar omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God

Dius dan kun je heel sociaal, vredelievend en netjes zijn, beter dan de meeste christenen, maar daar gaat het niet om.
Alles is IN de Heer. De gerechtigheid die we ontvangen door geloof, is niet van onszelf, maar van HEM. En daarom is geloof noodzakelijk.
Dan pas neemt God je aan, als je in HEM bent, de enige weg die God accepteert, waardoor je tot Hem als Vader mag komen.

Goed, ok, dat is heel helder allemaal, maar er is ook een tekst waarin verklaard wordt dat iedereen gered zal worden, maar de gelovigen eerst. Hoe zie jij die tekst in dit verband?

Iris  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #92 Gepost op: november 25, 2004, 04:38:01 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 16:26:
[...]

Goed, ok, dat is heel helder allemaal, maar er is ook een tekst waarin verklaard wordt dat iedereen gered zal worden, maar de gelovigen eerst. Hoe zie jij die tekst in dit verband?

Iris  :)

1 Tim. 4
omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen.

Hij is een redder voor ieder, maar dan moet nog steeds dat wel geaccepteerd worden. Zoals Jezus kwam voor de wereld die Hij lief had. (Joh. 3: 16): een Heiland is voor alle mensen,

En het werkt pas voor gelovigen in Hem: inzonderheid voor de gelovigen

Misschien kun je dit combineren met het eerste stukje uit die tekst: omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God,

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #93 Gepost op: november 25, 2004, 04:43:25 pm »

quote:

Knee schreef op 25 november 2004 om 11:48:
[...]

Dat het zonder bijbel ook wel kan, heb ik ook nooit beweerd. Ik zei: als ik vanaf nu zonder bijbel zou moeten, dan zou ik mijn geloof daardoor niet verliezen. Maar ik raad dus een ieder aan om de bijbel helemaal te lezen, want dan heb je een goede basis als het op uitleggingen aankomt. Want die zijn er ook vele natuurlijk...

Maar ik ben wel zonder enige bijbelkennis tot geloof gekomen. Ik had in die tijd zeer zware depressies en al zo'n drie zelfmoordpogingen achter de rug. Dus ik wilde hulp, en die is er toen, niet zonder slag of stoot, dan toch gekomen. Ik heb, nadat ik in een samenkomst mijn leven aan de Here Jezus heb gegeven, toen een periode van wel enkele weken, een vuur in mijn binnenste ervaren wat soms zo hevig was, dat ik op mijn borst voelde, maar die was gewoon koel. De warmte zat echt van binnen. Was het even weg, dan zat ik gelijk weer in de put, maar dan las mijn moeder een bijbeltekst, en dan kwam het weer terug.

Waarom ik zo'n speciale ervaring kreeg? Ik weet het niet, maar het zal alles te maken gehad hebben met het diepe dal waar ik toen in zat, want zonder dat vuur had ik het niet gered. In de tijden daarna ging het vuur steeds meer verdwijnen, tijdens de samenkomst kwam het eerst nog wel vaak terug, maar daarna eigenlijk niet meer.

Ik heb dat wel tijdenlang gemist, want het gaf zo'n vrede, ik durfde overal naar toe, was nergens bang voor, altijd optimistisch. Maar ik begrijp nu wel dat je dus ook weer eens op eigen benen moet staan. Dus niks voelen, maar daardoor toch het geloof niet verliezen.

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #94 Gepost op: november 25, 2004, 04:53:54 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2004 om 16:24:
[...]

Ok, maar dat is niet zo makkelijk.
Hoe verklaar jij die teksten dan in de grote context?
Er wordt bovendien nog gezegd dat uiteindelijk iedere knie voor Jezus zal buigen. Op welke manier is dat nog meer te lezen/begrijpen dan op de letterlijke manier?

Iris

Hoi Iris  :)

Er zijn een paar teksten waar dit in staat:

Romeinen 14:11  
Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.

Filipenzen 2:10  
Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

Dit grijpt terug op een tekst uit Jesaja:

Jesaja 45:22-25
22  Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
23  Ik heb gezworen bij Mijzelven, er is een woord der gerechtigheid uit Mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren: dat Mij alle knie zal gebogen worden, alle tong Mij zal zweren.
24  Men zal van Mij zeggen: Gewisselijk, in den HEERE zijn gerechtigheden en sterkte; tot Hem zal men komen; maar zij zullen beschaamd worden allen, die tegen Hem ontstoken zijn.
25  Maar in den HEERE zullen gerechtvaardigd worden en zich beroemen, het ganse zaad van Israel.

Het feit dat alle knie zich zal buigen is niet hetzelfde als dat allen zalig zullen worden. Dit blijkt ook duidelijk uit Jesaja 45. Zij die tegen Hem onstoken zijn, zullen beschaamd worden. Zij zullen hun knieen uiteindelijk wel buigen, maar dan is het te laat. Uiteindelijk zal iedereen God moeten erkennen en belijden: Hij is Heer! God komt uiteindelijk aan zijn eer. Iedereen zal moeten erkennen wat voor een machtig werk Hij heeft gedaan.

Als Paulus dus zegt dat alle knie zich zal buigen, dan kun je aannemen dat hij dacht aan deze tekst uit het OT.

Iris

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #95 Gepost op: november 25, 2004, 05:02:00 pm »
Hoi Knee en P&A, bedankt voor jullie uitleg.  :) Ik zal er eens over nadenken.

Iris
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 05:02:23 pm door Iris »

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #96 Gepost op: november 25, 2004, 11:24:39 pm »
Alverzoening is gewoon een hele moeilijke materie. Met name het christendom ziet het als iets onbijbels. Tegelijk is het natuurlijk zo dat alle oosterse wereldgodsdiensten wel in alverzoening geloven.
Maar onderzoekt alles en behoudt het goede.

Zijnkind

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #97 Gepost op: november 25, 2004, 11:28:11 pm »
Lonneke,

Als iedereen verzoening zou ontvangen....waarom heeft Jezus het dan nog zo vaak over de hel?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #98 Gepost op: november 25, 2004, 11:54:43 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 25 november 2004 om 23:28:
Lonneke,

Als iedereen verzoening zou ontvangen....waarom heeft Jezus het dan nog zo vaak over de hel?

Ik weet niet, het is maar net hoe je de hel ziet volgens mij. Verder is het ook zo dat niet iedereen op dezelfde plek komt. Ik spreek dus dan ook liever van sferen. Ik zal niet ontkennen dat er zoiets als "straf" bestaat maar dat is dan niet iets kwaadaardigs in mijn ogen. In God zit niet iets kwaadaardigs wat opeens tevoorschijn komt. Ik zie straf van God dus meer als een loutering, als het snoeien, iets wat ten goede voor de mens is, iets waar de mens van kan leren, en op een andere en betere manier verder kan gaan. Ook in de evolutie van deze wereld zie je dat er steeds weer opnieuw oorlogen nodig blijken te zijn omdat de mens het nog steeds niet heeft geleerd...en dat zal ook netzolang blijven bestaan totdat de mens tot een ander inzicht komt. Daarvoor zijn m.i. straffen en oorlogen en het lijden. Ten goede voor de mens, al lijkt dat niet zo.

Ik geloof zeker dat de mens daar wil zijn waar hij graag is ( na de dood, in de hemelse/helse sferen )
Nog even terugkomend op de hel, sferen van de hel. Waarom? Omdat mensen niet allemaal dezelfde straf krijgen. Deze is in gradaties. Netzoals de beloningen in de hemelse sferen. Ook in gradaties. Alles is geschapen in gradaties. Engelen, mensen, dieren. Staat ook wel in de bijbel.
En in gradaties is groei mogelijk dus het zou kunnen zijn dat je helse/hemelse sferen op een gegeven moment kunt ontstijgen. Maar dan denk ik weer in termen van re-incarnatie uiteindelijk alverzoening.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #99 Gepost op: november 26, 2004, 08:42:19 am »
Maar Lonneke, waar haal jij deze wijsheden vandaan?

Ik krijg zo het gevoel van: "Als ik me prettig voel bij een gedachte zal het vast wel waar zijn". Ja zo komt iedereen tot zijn eigen feel-good geloof maar is het way off van de werkelijkheid. Ik kan me nog zo goed voelen bij de gedachte dat er 1 miljoen euro op mijn rekening staat, maar hij staat er toch echt niet.

Het zal vast anders zijn bij jou, dus leg mij eens jouw criteria uit?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!