quote:
Hier bij Farao gaf Hij wel de reden aan en je geeft het zelf hieronder ook aan:
quote:
God heeft de Farao verwekt, dat staat er, en ook de reden daarvoor, en juist
dáárom kan de mens niet zeggen dat God onrechtvaardig handelt.
Dus zo oneens zijn we het niet.

quote:
Je redenering klopt niet hier.
Paulus zegt dat God Farao hierom verwekt heeft, hoezo eigen keus??
Als het Gods plan is om door de ondergang van de Farao, Zijn Naam groot te maken,
dan valt dat onder Gods soeverein handelen.
Maar dat staat er niet al is dat wel uiteindelijk zo gebeurd.
En jij voegt dat toe aan de reden die genoemd wordt.
God wil zijn Naam door de Farao groot maken en Zijn kracht betonen. Punt. Dat Farao
door zijn ondergang dit verwerkelijkt, is jammer, want als Farao WEL had geluisterd, was Gods Naam ook wel groot gemaakt en had God Zijn kracht laten zien.
quote:
Als Farao had toegegeven en het volk had laten gaan, kon Farao zich op de borst kloppen
en zeggen; dat heb ik nu gedaan, en daarmee word God niet verheerlijkt.
Misschien had hij zich niet op de borst geklopt, maar zoals van andere koningen wel wordt verteld
de God van Israël gaan aanbidden.
quote:
Waarom vind je deze tekst van toepassing??
Opmerking P&A: Want Hij wil dat ieder gered wordt.
Cyber vraagt: Welke tekst kun je aandragen om deze uitspraak te bewijzen
P&A antwoordt: 2 Petr 3,9
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u,
daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.Cyber reageert: Waarom vind je deze tekst van toepassing??
Mijn antwoord: Het is precies wat ik aangaf:
daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen =
Want Hij wil dat ieder gered wordt.
- mijn eerste opmerking.
quote:
jawel dit klopt
Maar vind je Gods handelen met gelovigen of ongelovigen hetzelfde dan.
Hij bewijst volgens het voorbeeld uit Rom 9 aan Mozes genade door het volk niet te verdelgen. En Farao daar is hij eerst ook nog geduldig mee. God wacht een hele tijd af wat Farao zal doen, totdat Hij beslist: Nu verhard
Ik zijn hart.
Dus met beide groepen is Hij geduldig en genadig. Alleen is de uitkomst verschillend.
quote:
En wat is de mens nu hierin??
God neemt de beslissing te ontfermen en te verharden. Maar niet buiten onze verantwoordelijkheid om. De mens wordt verantwoordelijkheid gegeven en is geen willoze pion in Gods plan. De uiteindelijke beslissing wat te doen ligt bij God.
quote:
In dat het hier en nu of in de toekomst??
En wie is hier nu "Mijn beminde"
Dat is nu, Paulus zegt toch in vers 24:
En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft,‘Mijn beminde’ is als je vers 24 doorleest:
die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenenDit was eerst niet volk van God, maar nu wel: Jood en heiden vormen samen de gemeente.
In de toekomst zal het ook weer voor Israël gelden zoals hierachter staat:
27 En Jesaja roept over Israël uit:
Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee,
het overschot zal behouden worden;
28 want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op de aarde, volledig en snel.
quote:
Ik geloof er geen biet van, "mag" en "doet" en "recht"
Waarom vraag je dan aan mij:
Zou de Here God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen, niet mogen beschikken over wat Hij geschapen heeft??Mijn antwoordt is dus: Ja, dat
mag Hij. In dezelfde formulering die jij gebruikt.
En jij geeft ook aan:
Paulus vindt dus van wel.quote:
Gods handelen is voor ons mensen ondoorgrondelijk, en met deze etiketjes
van jou, maak je ervan dat de mens het begrijpen kan.
Paulus vindt dus van wel, zeg je. God mag beschikken over wat Hij geschapen heeft.
En ik zeg hetzelfde. Ik zeg uitdrukkelijk NIET dat ik God doorgrondt of begrijp. Dat kan niemand, maar Paulus als apostel legt het een en ander uit. En daar mogen we kennis van nemen. En die boodschap is juist dat God soeverein is. En Hij neemt beslissingen omdat Hij de schepper is.
quote:
Toch wel.
Wat te zeggen van de tollenaar.
1 man uit een hele stad.
De Kananese vrouw.
1 vrouw uit een heel land.
God spreekt ook tot goddelozen en Zijn Wil geschied zonder pardon.
Zie Bileam en tot Laban tot Abimelech, Kores.
Deze mannen konden geen nee zeggen, ze hadden het maar te doen.
Gods wil geschiede zowel in de hemel als op de aarde; zegt de Here Jezus.
Ons wordt niet precies verteld qua details hoe God verder nog tot deze personen
al had gesproken. (Ik heb dat niet bij al de personen die je noemt precies op een rijtje staan uit m’n hoofd.)
En natuurlijk geschiedt Gods wil. Maar
God beslist langs welke weg.
God is soeverein om door Bileam het volk Israël te zegenen i.p.v. te vervloeken.
En op het moment dat God Farao’s hart verhardt, doet Hij dat omdat Hij vindt dat de tijd daarvoor is gekomen. Op dat moment had Farao zijn verantwoordelijk verspeeld. Het was te laat voor hem om nu nog te willen.
quote:
God sprak ook tot Samuel, kon Samuel nee zeggen dan??
Samuel die zou ook kunnen zeggen: Spreek maar niet Heer, uw dienstknecht hoort niet.
Gelukkig was hij gehoorzaam, zoals Eli vroeger ook was, maar bv. zijn zonen niet goed had opgevoed en als oordeel van God moest sterven.
quote:
Denk jij dan dat God zich afhankelijk stelt van mensen?? zodat Zijn plan schade zou leiden.??
Hij is soeverein, en beslist Zelf op wat voor moment Hij ingrijpt of beslissingen neemt. En Hij neemt mee wat mensen doen. Maar dat betekent niet dat Zijn plannen geen doorgang vinden of schade leiden.
Bijvoorbeeld het gebed van een gelovige vermag veel omdat er kracht aan verleend wordt: Als wij ergens voor bidden en dat gebed is naar Gods wil, in overeenstemming met wat Hij wil, dan zal God het doen. En wat als wij als gelovigen NIET bidden? Of NIET evangeliseren? God wil mensen inschakelen, maar Hij kan het zonder ons.
Maar toch gebruikt Hij ons om Zijn wil te laten geschieden op de aarde – door het gebed.
In die zin zou je kunnen stellen dat Hij Zich wel afhankelijk stelt van mensen.
Wat zou God voor grote dingen kunnen doen, terwijl wij Hem in de weg staan, omdat wij niet Zijn wil doen, maar alleen met onszelf bezig zijn, bijvoorbeeld.
quote:
Dit lijkt maar zo, je vergeet hier de belofte aan Abraham gedaan, m.b.t .de tijd die Farao had.
God had zelf de tijdslimiet gesteld zoals aan Abraham meegedeeld is,
God is niet afhankelijk van menselijk handelen, zou ook te zot zijn voor woorden zijn, dat God
zich afhankelijk stelt van menselijk handelen of de eigen verantwoordelijkheid.
Je bedoelt dit stukje uit Genesis neem ik aan?
Gen. 15
13 En Hij zeide tot Abram: Weet voorzeker, dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land, dat het hunne niet is, en dat zij hen dienen zullen, en
dat die hen zullen verdrukken, vierhonderd jaar. 14 Doch ook het volk, dat zij zullen dienen, zal Ik richten, en
daarna zullen zij met grote have uittrekken. 15 Maar gij zult in vrede tot uw vaderen gaan; gij zult in hoge ouderdom begraven worden. 16
Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.Als je het leest zie ik dat de verdrukking van het volk 400 jaar zou duren (vers 13)
En waarom is dat zo? Dat lees je in
vers 16:
Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet volOmdat de volken in Kanaan pas na 400 jaar zover waren, dat God die volkeren door de hand van de Israëlieten wilde vernietigen. Toen was de maat van hun ongerechtigheid zo groot geworden, dat Hij het volk Israël gebruikte om dit oordeel over hen uit te oefenen. Dus hier stelt God Zich op een bepaalde manier afhankelijk van de volken in Kanaan. Pas toen die zeer erg gezondigd hadden, dat hun oordeel voltrokken mocht worden na 400 jaar, pas toen mocht Israël terugkeren naar Kanaan.
En Farao wordt ervoor gebruikt om Israël te laten gaan.
En dat had hij kunnen doen met instemming in gehoorzaamheid, of zoals het uiteindelijk gebeurde, zonder dat Farao het eigenlijk wilde, en het zijn ondergang is geworden.