Auteur Topic: Zware aardbeving in Zuidoost-Azië  (gelezen 23754 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
Zware aardbeving in Zuidoost-Azië
« Gepost op: december 26, 2004, 01:39:18 pm »

quote:

NEW DELHI - Het dodental door de vloedgolven van zondag in de zuidelijke Indiase deelstaat Tamil Nadu is tot minstens 1625 opgelopen. Dat maakten overheidsfunctionarissen zondag bekend.

Hoeveel slachtoffers er in andere deelstaten aan de oostkust van het land te betreuren zijn, is vooralsnog onbekend.

Volgens deskundigen gaat het om een van de zwaarste bevingen in ruim een eeuw tijd
bron: www.nu.nl

Er is nog niet zoveel info over te vinden, maar het moet daar verschrikkelijk zijn. En dat tijdens kerst. Ik verwacht later deze middag nog wel wat meer info te kunnen vinden.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: december 26, 2004, 01:40:31 pm door Ulysses »
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2004, 01:44:29 pm »

quote:

Duizenden doden na zeebeving bij Sumatra

Uitgegeven: 26 december 2004 08:44
Laatst gewijzigd: 26 december 2004 12:48

JAKARTA/BANGKOK/NEW DELHI - Duizenden mensen in landen rond de Golf van Bengalen zijn zondag omgekomen door hoge vloedgolven, die het gevolg waren van een zware aardbeving onder zee bij het Indonesische eiland Sumatra. Volgens deskundigen gaat het om een van de zwaarste bevingen in ruim een eeuw tijd.

Sri Lanka lijkt met zeker 2100 doden het zwaarst getroffen. Vele honderden mensen worden vermist en de verwachting is dat het dodental nog zal oplopen, meldden de autoriteiten. Een miljoen mensen hebben te maken met de gevolgen van de natuurcatastrofe.

Noodtoestand
Talloze woningen zijn beschadigd of ondergelopen. Delen van de noordoostelijke districten Trincomalee en Muttur werden getroffen door de vloedgolven van zes meter hoog. President Kumaratunga van Sri Lanka heeft in zijn land de noodtoestand uitgeroepen en de internationale gemeenschap om hulp gevraagd.

Onder de vermisten op Sri Lanka zijn drie Nederlandse toeristen. De drie behoren tot een reisgezelschap. Hun medereizigers hebben geen idee waar het trio is gebleven, liet de toeristenbond ANWB zondag weten.

Honderden lijken
Op de stranden van Zuid-India, vooral in de staat Tamil Nadu, zijn honderden lijken aangetroffen. Ongeveer vierhonderd vissers worden vermist. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Shivraj Patil zijn aan de zuidkust in totaal zeker duizend mensen om het leven gekomen. Boten, huizen en voertuigen werden weggevaagd.

De beving deed zich voor rond 2.00 uur Nederlandse tijd en had een kracht van 8,9 op de schaal van Richter, meldde het Amerikaanse geologisch instituut (USGS). Daarmee is het de vijfde zwaarste aarbeving sinds 1900.

Epicentrum
De aardbeving veroorzaakte een muur van water van tien meter hoog die over de kusten van Sri Lanka, India en Thailand vaagde. Het epicentrum van de beving lag voor de kust van Sumatra, ter hoogte van Atjeh. Daar zijn volgens de autoriteiten zeker 241 mensen omgekomen. De televisiezender Metro-tv meldde al 483 doden. Tientallen lijken zijn aangespoeld bij het surfeiland Nias. Hele dorpen zijn weggevaagd door de vloedgolven.

In de kustgebieden van Zuid-Thailand zijn zeker 120 mensen omgekomen en zeker duizend mensen gewond geraakt. Veel luxe-hotels met buitenlandse toeristen zijn getroffen. Op het Thaise strand van het eiland Phuket zou een aantal toeristen zijn meegesleurd door het zeewater. Ook zijn honderd toeristen die op duikvakantie waren bij de zuidelijke eilanden van Thailand, vermist. Ongeveer zeventig van hen bezochten tijdens de beving een bekende grot.

Overstroomd
Ook Maleisië werd getroffen. Op het noordelijke eiland Penang zijn zeker acht doden gevallen. Gevreesd wordt dat veel vissersboten die in de ochtend zijn vertrokken, zijn vergaan. Op de Malediven is de hoofdstad Male voor tweederde overstroomd. Een golf van 1,3 meter ging over de eilanden, die maar een meter boven zeeniveau liggen.
:X
« Laatst bewerkt op: december 26, 2004, 01:44:57 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2004, 01:46:41 pm »
Ah, dat is al een stuk duidelijker. Bedankt RK.

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2004, 02:43:22 pm »
;(
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 26, 2004, 02:46:42 pm »
graag een title-edit want het is niet alleen in india..

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 26, 2004, 02:49:12 pm »
Sri Lanka schijnt het zwaarst getroffen zijn...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 26, 2004, 05:28:58 pm »
Het valt me wonderwel mee wat de effecten zijn van deze Tsunami, men heeft waarschijnlijk geluk dat de  golven geblokkeerd zijn door een relatief kleine ruimte.
Het is de 2de grote zeebeving in korte tijd die plaatsvind, juist aan het einde van deze omwentelingsperiode van de aarde. De zon staat op dit moment erg kort op de aarde, ten opzichte van de rest van het jaar. De aarde heeft op dit moment een lage snelheid en gaat weer versnellen in zijn ecliptische baan. In dat opzicht moet er toch meer te voorspellen zijn.
Vorig jaar was trouwens de beving in Bam (Iran)...
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 26, 2004, 05:44:52 pm »

quote:

Picardijn schreef op 26 december 2004 om 17:28:
Het valt me wonderwel mee wat de effecten zijn van deze Tsunami, men heeft waarschijnlijk geluk dat de  golven geblokkeerd zijn door een relatief kleine ruimte.
Het is de 2de grote zeebeving in korte tijd die plaatsvind, juist aan het einde van deze omwentelingsperiode van de aarde. De zon staat op dit moment erg kort op de aarde, ten opzichte van de rest van het jaar. De aarde heeft op dit moment een lage snelheid en gaat weer versnellen in zijn ecliptische baan. In dat opzicht moet er toch meer te voorspellen zijn.
Vorig jaar was trouwens de beving in Bam (Iran)...

Als de aarde dicht bij de zon staat, zoals nu in december dan is zijn snelheid het grootst. In de zomer gaat hij langzaam.
Zie de wet van Kepler - perkenwet
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2004, 07:38:12 pm »
Afschuwelijk..... :'(

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2004, 05:02:08 am »

quote: http://forums.ncrv.nl/stand/viewtopic.php?t=64631

Vreselijke beelden!

Ik wil u met dit bericht waarschuwen! Ik weet dat er veel mensen zijn die er niets van willen weten, maar bij mij ging er direct een lampje branden, en ik moet het u vertellen zodat u niet kunt zeggen: Ik wist het niet...

In de bijbel zijn deze gebeurtenissen voorspeld! Het is eindtijd, Jezus komt spoedig terug om zijn kinderen te halen!

Wat zijn de tekenen van de wederkomst van Christus? Jezus heeft deze vraag zelf beantwoord in Matthéüs 24 en Lucas 21.

Matthéüs 24: 3-8

3 Toen Hij [Jezus] op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld?
4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide!
5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden.
6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet.
7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn.
8 Doch dat alles is het begin der weeën.

Regelmatig horen we allerlei mensen die zulke relativerende opmerkingen maken. Er zijn immers altijd oorlogen geweest, zeggen ze. En er waren altijd wel ergens hongersnoden en aardbevingen. Gelijk hebben ze, toch is er één wezenlijk onderscheid en dat staat geschreven in Matthéüs 24 vers 33: "wanneer gij dit alles ziet". Dat betekent een gelijktijdigheid in de gebeurtenissen. Dus niet dan weer eens een periode van hongersnood, dan van aardbevingen, dan van oorlogen. En juist dat is kenmerkend voor de tegenwoordige tijd, mede door het medium televisie, maar vooral door het gelijktijdig plaatsvinden van al deze tekenen weten we dat de terugkomst van de Here Jezus zeer nabij is. De Here zelf spreekt ook van weeën. Een kenmerk van weeën is dat er een opklimming is, ze komen steeds sneller achter elkaar en worden intenser, zwaarder, heviger. Zo ook de oorlogen van de laatste jaren: de gevolgen zijn steeds heviger en steeds vaker barst er ergens oorlog los.

Lucas 21: 10-11

10 Toen zeide Hij tot hen: Volk zal opstaan tegen volk en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen grote aardbevingen [zijn],
11 en nu hier, dan daar pestziekten en hongersnoden zijn, en ook vreselijke dingen en grote tekenen van de hemel.

De algemene toename van het aantal aardbevingen is een van de opmerkelijkste verschijnselen van de afgelopen vijfhonderd jaar. De statistieken tonen over de laatste 500 jaar een gestadige toename van deze aardschokken.

De laatste eeuw zijn er grote aardbevingen geweest in Italië (1908), China (1920, 1927, 1932, 1976), Japan (1923), Pakistan (1935), Turkmenistan (1948), Peru (1970), Iran (1990), India(2001), Italië en Indonesië (2002), en recent in Mexico, China en Iran (2003). Op de site Eindtijd Informatie Web wordt een lijst bijgehouden van recente aardbevingen. De lijst is lang niet volledig, alleen de aardbevingen die het internationale nieuws halen staan erin.

Pestziekten en plagen in het dierenrijk zijn aan de orde van de dag: gekke koeien ziekten (BSE), varkenspest, mond- en klauwzeer, vogelpest. Aids is de nieuwe plaag van de huidige mens. En wat te denken van geheimzinnige virusziekten die hier dan daar opduiken. Recent weer de longziekte SARS. En hoe zit dat met de mens-op-mensbesmetting van de vogelgriep?

Matthéüs 24: 9-12

9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil.
10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden.
12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen.

Verkilling van de liefde is al jaren op gang. De verachting voor elkaar neemt toe. Wat is een mensenleven nog waard vraag je je af als je de kranten openslaat. Zinloos geweld, moord, doodslag, ontvoering, verkrachting, beroving; de kranten staan er vol van.

Matthéüs 24: 13-14

13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.
14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

Mijn gebed gaat uit naar de slachtoffers en hun familie.

En de (te verwachten) reactie:

quote:

Wat vreselijk dat er zo'n ramp is gebeurd.

Mano1, wat schandalig dat jij, nog voor enig medeleven te betuigen, je gestoorde, fundamentalistische onzintheorie aandraagt waarmee je deze vreselijke ramp wil rechtvaardigen. Onvoorstelbaar dat er in deze tijd nog van die krankzinnige idioten rondlopen.
Even over je zogenaamde 'feit' dat er de afgelopen 500 jaar een duidelijke toename is te zien in het aantal aardbevingen. Waar baseer je dit op? Je noemt een aantal aardbevingen uit de 20e eeuw (je noemt er nog bij dat de lijst onvolledig is - blijkbaar was je te dom om zelf een goede lijst op te zoeken). Iemand met een beetje intelligentie ziet wel in dat aardbevingen vroeger minder goed werden geregistreerd en nog niet op internet werden gezet. Waarom niet? Omdat internet toen nog niet bestond, sukkel! Als christen zul je wel niet gewend zijn om na te denken voor je een bewering doet. Het enige dat jij doet is lezen uit een boek, dat door iedere gestoorde geschreven kan zijn, en dat als de waarheid accepteren. Stel dat er vertaalfouten in staan! Dan zou jouw kleine leventje niets meer waard zijn. Leer gewoon om zelf na te denken. Er is geen god (fictieve figuren verdienen geen hoofdletter). Aardbevingen gebeuren doordat aardplaten op elkaar botsen. Dit fysische proces is niet te vergelijken met een ouwe baardman die vanaf een wolkje zit te ***.
Aan het begin van je bericht geef je aan dat je de mensheid wilt waarschuwen. Is dit niet het kenmerk van een profeet? Even verderop citeer je mattejus. Wie is die knakker? Heb je een betrouwbare bron waaruit zijn identiteit blijkt? Stel dat hij een betrouwbare bron is, dan resulteert enig consequent doordenken in de conclusie dat jij een valse profeet bent en tot in de eeuwigheid zult branden in jouw fictieve hel. Denk eens na, je moet doorhebben dat jouw hele onzintheorie niet coherent is (je kent het woord coherent vast niet, pauper).
Jij bent de meest hypocriete figuur die ik ooit ben tegengekomen. Je zegt dat de aardbevingen het werk van god zijn en op het eind van je bericht geef je aan dat je bidt voor de slachtoffers. Wees consequent: of geef toe dat je een ongevoelige fundamentalist bent of reageer gewoon als een normaal persoon. Consequentie komt niet voor in jouw vocabulaire (de bijbel).

Mvg,

PeterPol
Ik wilde deze meermaals beproefde 'hoe-maak-ik-als-christen-mijn-geloof-belachelijk'-methode hier ook maar even posten... om te laten zien hoe je niet met zulke berichten om moet gaan...
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 05:13:26 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2004, 09:17:38 am »
ZUCHT   ;(   :(

Volledig met je eens Roodkapje... Alleen z'n laatste zinnetje getuigt nog van enig inzicht... had-ie die er nu maar alleen neer gezet!
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2004, 10:40:43 am »
Waarom trekt het christelijk geloof vaak van die geschifte lieden aan? Leuk onderwerp voor een proefschrift.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2004, 10:59:58 am »
Edit: Zware aardbeving in India -> Zware aardbeving in Zuidoost-Azië
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2004, 11:00:43 am »
Je kan het als geschift of belachelijk afdoen en aan de manier waarop hij het zegt en brengt is misschien ook wel het een en ander af te dingen, maar feit is en blijft dat het wel in de Bijbel staat (of wou je dat ook als belachelijk afdoen?  :? ) en dat zulke rampen echt niet buiten God om gaan en (onder andere) echt wel bedoeld zijn om ons wakker te schudden.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 11:01:27 am door Mezzamorpheus »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2004, 11:03:44 am »
Mijn probleem ermee is niet zozeer dat het in de bijbel staat, maar dat het wordt gebracht op een arrogante "zie je wel" manier... Waar is het grote gebod gebleven?

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 27, 2004, 05:07:32 pm »
Ik vind de post van die 'geschifte' persoon helemaal niet zo schokkend. Misschien moet ik het hele draadje lezen, maar als ik het zo op zich bekijk zie ik niet in waarom hij 'het christelijk geloof belachelijk maakt.'
Hij noemt een aantal teksten uit de bijbel, vergelijkt ze met de gebeurtenissen, en wil hiermee de lezers waarschuwen. Ik denk dat wij ons helemaal niets moeten aantrekken van wat ongelovigen hiervan denken. Moeten wij onze boodschap maar overgieten met een zacht, matigend sausje, zodat men ons niet vreemd of belachelijk vind? Toe nou zeg! Jezus werd ook bespot om zijn woorden, maar hij hield niet op!
Ik vind deze post dan ook eerder van dapperheid getuigen dan van 'geschiftheid'.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 27, 2004, 05:25:37 pm »
*Mezza eens is met Ulysses.
Ik ben het ook helemaal niet van jullie gewend dat bepaalde dingen die anderen misschien aanstootgevend vinden ofzo maar weggelaten zouden moeten worden ondanks dat het een Bijbelse boodschap is.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 05:27:59 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 27, 2004, 05:37:46 pm »
Nee, ik ben het absoluut niet met jullie eens. (gericht aan Mezza en Ulysses)

Wij moeten onze boodschap beslist NIET met een zacht, matigend sausje overdekken zodat ongelovigen ons maar niet stom of belachelijk zouden vinden, maar wat is dan onze boodschap? Toch zeker: "We zijn allemaal zondig (ik ook), kom daarom naar Jezus en maak je relatie met God weer in orde"?

Dit soort gewauwel over de eindtijd en zogenaamde "wetenschappelijke" verhandelingen over het aantal aardbevingen op aarde (deze gast vergeet even een aantal teksten waaruit blijkt dat NIEMAND weet wanneer Jezus terugkomt, hij OOK niet) zet alleen kwaad bloed, waarom? Niet omdat het de ongezouten boodschap van de Bijbel is, maar omdat het regelrechte flauwekul is.

De reactie van de "ongelovige" (klinkt zo akelig) verdient overigens ook geen schoonheidsprijs, maar het laat wel erg mooi zien wat je losmaakt wanneer je op die manier begint.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 27, 2004, 05:50:34 pm »

quote:

Menselijk handelen heeft omvang ramp vergroot

Uitgegeven: 27 december 2004 17:25
Laatst gewijzigd: 27 december 2004 17:31

PARIJS - De enorme omvang van de natuurramp in Zuidoost-Azië is mede te wijten aan menselijk handelen. Vooral de ongebreidelde bouw van toeristenoorden aan de kusten en het weghalen van natuurlijke barrières hebben er mede toe geleid dat het dodental nu zo fors kan oplopen.

Volgens Jeff McNeely van de internationale milieuorganisatie IUCN is "de omvang van de ramp zo groot omdat mensen in streken zijn gaan wonen waar ze niet zouden moeten wonen". "Vijftig jaar geleden waren de kusten in het gebied niet zo dichtbevolkt als nu, met alle toeristenhotels". Deze hotels vervingen ook niet de traditionele kustdorpen, want die zijn verder van de kust af gebouwd.

Mangrove
Een groot probleem is ook het massaal weghalen van mangrovebossen langs de kusten, vooral ten behoeve van de vis- of garnalenkweek. "Mangrovebossen in ondiep water langs de kusten bieden bescherming tegen onder meer vloedgolven. In de afgelopen twintig of dertig jaar zijn de mangroves weggehaald door mensen die geen oog hadden voor de gevolgen op de lange termijn."

Ook door de verwoesting van koraalriffen voor de kusten is de natuurlijke bescherming van het land aangetast, aldus McNeely.

Het is niet direct de "hand van God", maar ook de mens die zijn eigen ondergang bewerkstelligt, blijkbaar...

Dat maakt het natuurlijk niet minder erg... Wel een bittere les, dat wel  :'(

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 27, 2004, 05:52:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 december 2004 om 17:37:
Dit soort gewauwel over de eindtijd en zogenaamde "wetenschappelijke" verhandelingen over het aantal aardbevingen op aarde (deze gast vergeet even een aantal teksten waaruit blijkt dat NIEMAND weet wanneer Jezus terugkomt, hij OOK niet) zet alleen kwaad bloed, waarom? Niet omdat het de ongezouten boodschap van de Bijbel is, maar omdat het regelrechte flauwekul is.

Natuurlijk weet niemand wanneer Hij terugkomt. Maar waarom doe jij de punten die de schrijver aanhaalt af als zijnde 'gewauwel'? Als je kijkt naar het aantal aardbevingen van deze eeuw (ik heb daar ook officiële lijsten van gezien), is het helemaal niet zo gek om te denken aan de voorspellingen van de eindtijd. Natuurlijk worden aardbevingen pas sinds 1900 geregistreerd, en zijn mensen door de media veel beter op de hoogte van rampen. Maar de dingen die genoemd worden door Jezus zijn aan de gang! Liever een ongenuanceerde tekst, dan stilzwijgen hierover..

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 27, 2004, 05:57:27 pm »
BBB en Roodkapje, waarom noemt Jezus die oorlogen, hongersnoden en aardbevingen denk je?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 05:57:49 pm door Mezzamorpheus »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 27, 2004, 06:04:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 17:50:
[...]
Wel een bittere les, dat wel  :'(
Helaas heb ik weinig hoop dat deze les ter harte genomen gaat worden. ;(

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 27, 2004, 06:12:04 pm »
Hoe diep raakt een ramp van deze omvang ons? Wees eerlijk: bestaat er geen kwalitatief emotioneel onderscheid tussen medeleven met dierbaren en medeleven met onbekenden? Ik weet- zoals ieder weldenkend mens- dat deze ramp verschrikkelijke consequenties heeft gehad voor velen. Desondanks is hun 'verschrikkelijk' daarginds, anders dan mijn 'verschrikkelijk' hier. Ondanks dat ik me erg inspan voor het welzijn van anderen en veel schenk aan goede doelen, wordt ik feitelijk kwader als mijn autoradio kapotgaat, dan dat ginds 24.000 mensenlevens verloren gaan. Iets om me voor te schamen wellicht, maar het heeft geen zin mezelf of anderen voor te liegen hieromtrent. Het feit dat ik me blijkbaar hardvochtig toon, betekent niet dat ik eveneens moet liegen.
Hoe diep worden jullie geraakt bij zoiets verschrikkelijks als deze ramp?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 06:17:30 pm door Suighnap »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 27, 2004, 06:21:38 pm »
Wat jij zegt herken ik heel erg ja. Het is zo ver weg... ik vind het wel erg, ik wil ook best meebetalen aan wederopbouw dmv giro 555 maar verder raakt het me bitter weinig en let ik nog meer op het nieuws in de Oekraine dan op dat in Azië. De aanslag in Madrid en in New York, dat deed me wet... want dat is in het westen.
Het is best een ver van mijn bed show, ik vind het heel erg voor de slachtoffers, maar het raakt me niet persoonlijk.
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 27, 2004, 06:22:59 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 december 2004 om 17:37:

De reactie van de "ongelovige" (klinkt zo akelig) verdient overigens ook geen schoonheidsprijs, maar het laat wel erg mooi zien wat je losmaakt wanneer je op die manier begint.

Ook als je wel een boodschap hebt waar wij het helemaal over eens zijn als christenen, zal een ongelovige vaak zijn schouders ophalen en het afdoen als onzin. Dit heeft niet met deze boodschap speciaal te maken, denk ik.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 27, 2004, 08:24:42 pm »
Dat deze ramp juist op kerst plaatsvond, heeft mij wel aan het denken gezet.

Het gaat maar niet om een leuk cosy gebeuren met kerst, het gaat om redding van het oordeel. Dat oordeel is er dus wel.
Wie instemt met dat oordeel en zich door God in Christus laat rechtvaardigen en het nieuwe begin dat gegeven wordt aanvaardt, zal van dat oordeel verlost worden.
Maar wie zich tegen dat oordeel verzet, wie het kleine kerstkindje niet serieus neemt, die wordt door dat oordeel getroffen.
Grote vraag: hoe serieus neem ik dat kerstkindje? Zie ik hem als de belichaming van Gods boodschap en laat ik me daardoor gezeggen of niet?

Of Jezus nu snel komt of niet, ik vind onze tijd tamelijk apokalyptisch - lees over de plagen in openbaringen en je herkent het.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 27, 2004, 08:33:34 pm »
Toen de Pest uitbrak vond men dat ook apokalyptisch... plagen en natuurrampen zijn van alle tijden. Het is niet erger dan normaal...

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 27, 2004, 08:38:31 pm »
Logisch...
Heel de tijd tussen de opstanding van Jezus en de opstanding van het vlees bij Jezus' wederkomst is het 'laatst der dagen'.

Het gaat er alleen wel om hoe we er op reageren. Doorleven als een dans op de vulkaan, of je door Jezus zoals door de ark van Noach door het oordeel heen laten dragen.
2 Kor 5,17

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 27, 2004, 08:42:29 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 20:33:
Toen de Pest uitbrak vond men dat ook apokalyptisch... plagen en natuurrampen zijn van alle tijden. Het is niet erger dan normaal...

Nogmaals mijn vraag van net: waarom noemt Jezus letterlijk oorlogen, aardbevingen en hongersnood in Zijn toespraak? Dat zou toch nonsens zijn als het iets van alle tijden was, waarin je geen verschil in intensiteit zou kunnen waarnemen?  :?
En een ramp met (in een keer) 24.000 doden met een uitstrekkingsgebied van 1600 kilometer -als het niet meer is- (!) en een kracht van bijna 9 op de schaal van Richter, is niet apocalyptisch?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 27, 2004, 08:44:31 pm »
Dus roepen bij zo'n aardbeving dat de Eindtijd is aangebroken en dat de Wederkomst nabij is, dus dat we ons allemaal moeten bekeren. (Waarna je reacties krijgt zoals hierboven).
Of het hoofd koel houden en op een normale manier mensen het Evangelie brengen. En beide zijden van de medaille: ook erbij vertellen dat niemand weet wanneer het is.

En mijn probleem met die reacties is niet zozeer de inhoud van de post (hoewel het ongenuanceerd en op punten zelfs onjuist is), maar de manier waarop het gebracht wordt. En dat vind ik zeer stuitend. Een halve waarheid is nog altijd een hele leugen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 27, 2004, 08:49:08 pm »

quote:

Lukas 21:8  Hij zeide: Ziet toe, dat gij u niet laat verleiden. Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben het, en: De tijd is nabij. Gaat hen niet achterna.
9  En wanneer gij hoort van oorlogen en onlusten, laat u niet beangstigen. Want die dingen moeten eerst geschieden, maar dat is nog niet terstond het einde.
10  Toen zeide Hij tot hen: Volk zal opstaan tegen volk en koninkrijk tegen koninkrijk,
11  en er zullen grote aardbevingen, en nu hier, dan daar pestziekten en hongersnoden zijn, en ook vreselijke dingen en grote tekenen van de hemel.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 27, 2004, 08:51:08 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 20:44:
En beide zijden van de medaille: ook erbij vertellen dat niemand weet wanneer het is.

Als je het over twee kanten van de medaille hebt, moet je er ook bij zeggen dat de Bijbel zegt dat hoe dichter de Wederkomst eraan zit te komen, hoe intensiever de rampen zullen zijn die over de wereld komen. In dat licht is het natuurlijk vreemd als je als christen in een keer niets meer in die richting mag zeggen om onchristelijken maar niet voor het hoofd te stoten...  :X
De Bijbel zegt ook: 'U leeft in het licht, zodat die dag U niet zal overvallen als een dief in de nacht'. En waarom niet? Jij weet dat voorzegd is dat de rampen zullen toenemen naarmate de wederkomst dichterbij komt.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 08:53:20 pm door Mezzamorpheus »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 27, 2004, 08:51:46 pm »
en? Dat is toch al millenia zo?

@Mezza: ja, en? Jezus zegt ook het eenen ander over onheilsprofeten. Ik vraag me werkelijk af wat voor nut het heeft om dit soort dingen op deze manier te brengen. Je helpt er niemand mee.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 08:53:23 pm door Roodkapje »

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 27, 2004, 08:51:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 20:44:
Dus roepen bij zo'n aardbeving dat de Eindtijd is aangebroken en dat de Wederkomst nabij is, dus dat we ons allemaal moeten bekeren. (Waarna je reacties krijgt zoals hierboven).
Of het hoofd koel houden en op een normale manier mensen het Evangelie brengen. En beide zijden van de medaille: ook erbij vertellen dat niemand weet wanneer het is.
Sinds de opstanding van Jezus is de eindtijd aangebroken en de wederkomst nabij. Heel de verkondiging van het evangelie staat in dat kader: bekeer je tot Jezus want het koninkrijk is nabij - voor het te laat is. God geeft nu de mogelijkheid om in Christus door het oordeel heen te komen en gered te worden.
2 Kor 5,17

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 27, 2004, 08:54:57 pm »
Ja, maar dat gold vrijdag ook al toch? Waarom nu opeens met dat soort opmerkingen komen, terwijl je dat vrijdag ook al had moeten zeggen dan...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 27, 2004, 08:58:33 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 20:54:
Ja, maar dat gold vrijdag ook al toch? Waarom nu opeens met dat soort opmerkingen komen, terwijl je dat vrijdag ook al had moeten zeggen dan...

Jij gelooft niet dat intensiteit van rampen toeneemt richting de Wederkomst?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 27, 2004, 09:00:27 pm »
Voor Jezus' opstanding vonden er evengoed enorme natuurrampen met veel slachtoffers plaats.

En mensen die zichzelf en hun inzichten zo belangrijk vinden dat ze de rest van de wereld, die natuurlijk in onwetendheid gedompeld is, de loop van de geschiedenis even moeten verklaren, zijn ook van alle tijden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 27, 2004, 09:05:13 pm »
Ik ontken nergens dat er altijd al enorme rampen hebben plaatsgevonden!!! Waarom begint iedereen daar toch over?  :?  8)7  |:(  :X

Ik heb het over een verband tussen een steeds groter wordende intensiteit van enorme rampen en de Wederkomst...

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 27, 2004, 09:18:15 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2004 om 21:05:
Ik ontken nergens dat er altijd al enorme rampen hebben plaatsgevonden!!! Waarom begint iedereen daar toch over?  :?  8)7  |:(  :X

Ik heb het over een verband tussen een steeds groter wordende intensiteit van enorme rampen en de Wederkomst...
Dat verband bestaat dus niet, de intensiteit is niet toegenomen. Wel weten we er meer van omdat de informatie ons beter bereikt. Ook het aantal slachtoffers is hoger omdat er simpelweg veel meer mensen op de aarde leven dan 2000 jaar terug. Maar al met al had men ten tijde van de zwarte dood meer reden om aan de eindtijd te geloven dan nu.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 27, 2004, 09:31:17 pm »

quote: http://www.nu.nl/news.jsp?n=460785&c=29

Rode Kruis: meer dan miljoen ontheemden

Uitgegeven: 27 december 2004 19:14

GENEVE - Meer dan een miljoen mensen zijn ontheemd als gevolg van de zeebeving en de daarop volgende vloedgolven in Zuidoost-Azië. Dat heeft het internationale Rode Kruis meegedeeld.

Het grootste aantal getroffenen, circa een miljoen, bevindt zich in Sri Lanka. Thailand telt bijna 30.000 ontheemden en in India zijn dat er nog eens ongeveer duizend.
Lijkt me hoog tijd om massaal geld te storten op het girorekeningnummer 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties. Zullen we afspreken dat je pas verder mag praten over Eindtijdgeneuzel als je geld hebt gestort op dit gironummer?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 09:32:36 pm door Roodkapje »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 27, 2004, 09:39:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 21:31:
Zullen we afspreken dat je pas verder mag praten over Eindtijdgeneuzel

Fijn dat je serieus op mijn vragen ingaat...!  |:(

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 27, 2004, 10:22:57 pm »
Mezza, ik vind het goed dat je het aankaart. Ookal kaart iedereen het meteen aan bij een ramp.
In de eindtijd zal idd gekenmerkt worden door rampen en wanhopige mensen. De vraag is: wat doe je met zo'n ramp?
Voor mij twee dingen:1) Stilstaan bij het feit dat er een oorlog woedt tussen twee onzichtbare partijen
2) de slachtoffers biddend en financieel helpen

Dus niet vergeten omhoog te kijken bij zo'n ramp!!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 27, 2004, 10:41:58 pm »
1/3 van de bevolking van Europa stierf door de Pest.
daarna stierf nog eens 1/3 door oorlogen
Miljoenen stierven aan de Spaanse Griep
Dan heb je nog 1e en 2e wereldoorlog
6 miljoen vergaste joden
25 miljoen mensen stierven onder Stalin
De halve bevolking van Ruanda is afgeslacht in een genocide.

En niemand rept ook maar met één woord over Jezus die terugkomt.

Dan sterven er 25.000 mensen bij een vloedgolf, en de onheilsprofeten schieten als paddestoelen uit de grond. Help, morgen kon het weleens de grote dag zijn...

Natuurlijk kan het zijn dat Jezus morgen bij mij op de stoep staat, maar dat heeft toch niks met die vloedgolf te maken? Zo moeilijk is dat toch niet?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 27, 2004, 11:05:04 pm »
Welles - nietes....

Komt Jezus terug?    Ja!
Weten wij wanneer? Nee
Noemt Jezus aardbevingen als teken van de eindtijd?  Ja
Noemt Jezus 2e kerstdag 2004 als zijnde zo'n teken? Nee

Kunnen wij  nietige mensjes iets zinnigs zeggen over welke aarbeving wel  bij de eindtijd hoort en welke 'toevallig'  plaatsvindt?....
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 11:06:08 pm door Doarsie »

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 27, 2004, 11:06:43 pm »
Tot mijn verbazing zie ik vanavond twee berichten op pagina 101 van teletekst:

- Dodental Azië boven de 23000
- Miljoenenprijs naar postcode 3068

Zou al dat geld naar giro 555 gaan?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 11:07:14 pm door inlijn »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 27, 2004, 11:10:04 pm »

quote:

inlijn schreef op 27 december 2004 om 23:06:
Tot mijn verbazing zie ik vanavond twee berichten op pagina 101 van teletekst:

- Dodental Azië boven de 23000
- Miljoenenprijs naar postcode 3068

Zou al dat geld naar giro 555 gaan?
Of naar ZOA....

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 27, 2004, 11:19:45 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 22:41:
1/3 van de bevolking van Europa stierf door de Pest.
daarna stierf nog eens 1/3 door oorlogen
Miljoenen stierven aan de Spaanse Griep
Dan heb je nog 1e en 2e wereldoorlog
6 miljoen vergaste joden
25 miljoen mensen stierven onder Stalin
De halve bevolking van Ruanda is afgeslacht in een genocide.

En niemand rept ook maar met één woord over Jezus die terugkomt.

1. Dat is wel een hele boude uitspraak.
2. Hoeveel mensen iets roepen zegt niets over de geldigheid van een bewering.

quote:

Dan sterven er 25.000 mensen bij een vloedgolf, en de onheilsprofeten schieten als paddestoelen uit de grond. Help, morgen kon het weleens de grote dag zijn...

En weer maak je een karikatuur van mijn vragen/opmerkingen. Kan je daar een keer mee ophouden?  :? Ik probeer Bijbelse woorden (o.a. van nota bene Jezus zelf) recht te doen. Voor de derde keer vraag ik je: hoe lees jij die woorden van Jezus?

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 27, 2004, 11:22:39 pm »
Nadat hier consensus wordt bereikt, zijn we alsnog geen stap dichter bij de oplossing.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 27, 2004, 11:23:53 pm »
Ik lees ze gewoon. Ik lees ergens anders ook dat het niet aan mij is om te gaan roepen dat bepaalde aardbevingen beslist tekenen zijn van een snel naderende eindtijd. We weten namelijk het uur niet. De eindtijd komt alleen al door het tikken van de klok naderbij, elke minuut is er eentje.

En omdat we niet weten wanneer het Tijd is, kunnen we beter proberen op een zinvolle manier over Jezus te vertellen, en bijvoorbeeld geld storten op giro 555.

Als het Tijd is, wil ik namelijk met zoveel mogelijk mensen feestvieren. Door reacties ala Mano1 zorg je alleen maar voor een averechts effect. Het is een teken voor de gelovigen, niet voor de ongelovigen. Wie oren heeft, die hore. Dus val die lui daar niet meteen NU mee lastig. Probeer op een normale manier met ze te praten.

Wat ik dus al een paar keer eerder zei: bid voor de slachtoffers, maak al het geld wat je missen kunt over naar hulporganisaties. En houd in je achterhoofd dat het Uur dichterbij komt. Leef als een christen om anderen voor Christus te winnen. En daar hoort onheilsprofeetje spelen zeker niet bij.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2004, 11:25:19 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 28, 2004, 12:19:38 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 december 2004 om 11:03:
Mijn probleem ermee is niet zozeer dat het in de bijbel staat, maar dat het wordt gebracht op een arrogante "zie je wel" manier... Waar is het grote gebod gebleven?

Dit snap ik niet zo goed. De persoon die dit bericht neerzet geeft toch niemand de schuld?
Dan zou ik het gevoel krijgen van: Moet je kijken wat goedkoop om hier die en die mensen, of een bepaalde bevolkingsgroep of iets dergelijks, als reden te noemen.
Maar hij geeft aan wat hij vindt dat hij hierover in de bijbel leest.
Ik kan er een eind inkomen wat hij hier zegt.
En ergens staat er ook wel dat je wel tekenen hebt die de wederkomst aanduiden.
Zoals een boer ziet wat voor weer er komt aan de lucht. Dit kunnen jullie wel, en de tekenen over de wederkomst zie je niet....

Zoals Jezus hier zegt mbt tot de aardbevingen en de opstanden van de volken tegen elkaar (en dan zie ik dit toch ook als de etnische problemen van de verschillende volken - dit steekt overal de kop op):

Matt. 24
 8 Doch dat alles is het begin der weeën.

En het kenmerk van weeën is dat de frequentie toeneemt.
Dus dan is waar je naar moet kijken/wat waar te nemen is, de toename van deze dingen.