quote:
Laat ik het anders formuleren: niet op alle woorden van Jezus.
Jezus heeft toch nooit de Wet en de Profeten afgeschaft? En in de bergrede verklaart Jezus diverse groepen van mensen zalig(blessed,happy): treurenden, zachtmoedigen, barmhartigen. In de gelijkenis van de verloren zoon is deze welkom bij de vader, de vader stond al op de uitkijk. Allemaal gebaseerd op: wie goed doet, goed ontmoet, zonder voorwaarden vooraf. Dat gegeven mis ik in het christendom.
Luister ik echter naar de woorden van Jezus, dan heeft juist hoe je met je medemens omgaat, alles te maken met je behoudenis. Want die ‘wet’ staat gelijk aan of op dezelfde hoogte als G’d liefhebben met je hart, ziel en verstand. Het is feitelijk een Oudtestamentisch gegeven wat nog steeds geldig is.
quote:
Mat 7: [21] Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. [22] Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” [23] Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”
En dit zijn dus mensen die met de mond Jezus als Heer belijden en dus ook Zijn verlossingswerk erkennen, maar toch afgewezen zullen worden. Op grond van het overtreden van welke wetten ? ( Strong Notes: anomia, negeren of schenden van wetten )