Auteur Topic: Waarom geloven in de Bijbel?  (gelezen 36656 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Waarom geloven in de Bijbel?
« Reactie #200 Gepost op: augustus 20, 2005, 02:12:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 augustus 2005 om 14:03:
Nee, er zijn van zoveel mensen geen geschriften, waarvan we toch aannemen dat ze bepaalde dingen gezegd hebben. :)
Dan moet je dus ook niet de krant enzo geloven hè, als de geciteerde persoon het niet zelf heeft opgeschreven, en niet-biografische boeken... :)
Leuke smiles.
Toch ben ik blij dat je dit punt naar voren brengt, want idd is het zelfs in 2005 niet altijd even makkelijk om te weten te komen wat iemand nu feitelijk gezegd en bedoeld heeft. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen dat ze verkeerd geciteerd en/of begrepen zijn? Beschouw de moord op Kennedy en besef hoe moeilijk het feitelijk is om iets met zekerheid te achterhalen.
In dat licht is het volkomen absurd om te veronderstellen dat we nu met enige zekerheid kunnen weten wat Jezus wel of niet gezegd heeft. Helemaal als je bedenkt dat die geschriften (zoals ik eerder al heb aangegeven) niet louter een feitelijke historische voorstelling van zaken zijn.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom geloven in de Bijbel?
« Reactie #201 Gepost op: augustus 20, 2005, 05:24:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 augustus 2005 om 12:06:
Hoe kom je erbij dat het christendom niet gebaseerd is op de woorden van Jezus? Waaruit blijkt dat?

Laat ik het anders formuleren: niet op alle woorden van Jezus.

Jezus heeft toch nooit de Wet en de Profeten afgeschaft? En in de bergrede verklaart Jezus diverse groepen van mensen zalig(blessed,happy): treurenden, zachtmoedigen, barmhartigen. In de gelijkenis van de verloren zoon is deze welkom bij de vader, de vader stond al op de uitkijk. Allemaal gebaseerd op: wie goed doet, goed ontmoet, zonder voorwaarden vooraf. Dat gegeven mis ik in het christendom.

Luister ik echter naar de woorden van Jezus, dan heeft juist hoe je met je medemens omgaat, alles te maken met je behoudenis. Want die ‘wet’ staat gelijk aan of op dezelfde hoogte als G’d liefhebben met je hart, ziel en verstand. Het is feitelijk een Oudtestamentisch gegeven wat nog steeds geldig is.

quote:

Mat 7: [21] Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. [22] Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” [23] Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”
En dit zijn dus mensen die met de mond Jezus als Heer belijden en dus ook Zijn verlossingswerk erkennen, maar toch afgewezen zullen worden. Op grond van het overtreden van welke wetten ? ( Strong Notes: anomia, negeren of schenden van wetten )
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2005, 05:31:46 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )