Er gaat inderdaad iets verkeerd

.
Ik wilde Jezus niet tegenover het Joodse volk zetten, of tegenover de wet. Inderdaad: Jezus was zelf op en top Jood, hield zich aan de wetten. Jezus overtrad ze niet. Hij overtrad hooguit het kader van extra wetjes die opgesteld waren door de farizeen en schriftgeleerden (zoals wanneer hij aren plukt op de Sabbath).
En ik generaliseerde ook, daar hebben jullie gelijk in. Jezus zette zich met name af tegen schriftgeleerden, farizeeen ea. Die waren soms willens en wetens hypocriet bezig.
Maar hij richt zich in de bergrede tot 'de schare, de mensenmassa', en ook tegen hen zegt Hij behoorlijk pittige dingen.
quote:
20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. (...)
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” 28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. (...)
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. (...)
43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. (...)
48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
Jezus verkondigt hier een veel radicalere houding dan kennelijk gewoon was onder die schare (i.c. de Joden).
Natuurlijk moordden ze niet, maar Jezus stelt hier dat in woede ontsteken vergelijkbaar is met moord. Zelfs een hardgrondig 'Eikel' of 'Rot op, sukkel' beschouwt Jezus al als moord.
Natuurlijk pleegden de meesten geen overspel, maar Jezus stelt hier dat alleen het denken dat je 'met die en die wel eens een beschuitje zou willen eten' al overspel is.
'Zonde' zit in allerlei gewone, menselijke trekjes (zie ook de weggeknipte verzen). En daarover is God ontstemd, maakt Hij zich boos, toornt Hij.
Jezus maakt duidelijk dat er voor God geen onderscheid is tussen denken, woorden en daden. Je moet zuiver zijn in heel je leven, niet alleen qua uiterlijk. In feite is dat ook de samenvatting van de wet: 'Dien God met heel je hart, ziel en al je krachten, en heb je naaste lief als jezelf'.
En niemand kan zeggen dat hij of zij heeft bereikt wat Jezus hier eist. In de ogen van de schare zijn de schriftgeleerden al rechtvaardig. Maar Jezus eist meer! Daarom: een ieder die zegt dat hij/zij goed bezig is, is hypocriet. En volgens mij mag men wel stellen dat er onder het Joodse volk de consensus heerst dat zij wel eigenlijk best wel goed bezig zijn, als volk van God.
Paul: je citeert een stukje uit Mattheus 5. En terecht! Jezus
is niet gekomen om de wet af te schaffen. Maar het kleine zinnetje eraan vooraf, is naar mijn idee cruciaal voor het evangelie: Jezus is gekomen om de wet te vervullen (matt 5:17).
Met Zijn lijden en sterven is de wet vervuld. Ieder die in Jezus gelooft, en Hem aanneemt als Verlosser, is rechtvaardig voor God (!). God ziet hem/haar alsof hij/zij zich zijn leven lang voor 100% aan de wet heeft gehouden. Dat is niet zo, maar Jezus heeft dat wel gedaan, heeft tot het eind toe Gods Wil volbracht. En daarvan mogen wij, Jood en niet-Jood, profiteren.
Paulus wijdt zijn brief aan de Romeinen aan dit 'probleem'. Hij laat zien dat de wet ook na Jezus dood nog steeds voor de Joden geldt. Maar: het baat hen niet: ze worden door de wet veroordeeld! Doordat zij onder de wet leven, staan zij schuldig voor God. Alleen in Jezus kun je onder die wet uitkomen.
quote:
Rom 7: 1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? (...) Nu bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. (...) 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.
Het is gevaarlijk om een kort stukje uit de brief aan de romeinen te knippen: het is 1 lang betoog, dat in zijn geheel begrepen moet worden. Maar deze verzen lijken mij cruciaal voor het begrip van Jezus lijden en sterven.