zo, en dan nu de rest ...
quote:
Titaan. schreef op 23 juli 2006 om 21:52:[...]
[...]
Ik heb mijn reden gegeven en ik kan die proberen toe te lichten. Maar, begrijp ik je goed, dat je
mij nu ook vraagt om aan te geven waarom mensen in het verleden de tekst verkeerd lazen ?(nl. er iets inlezen wat de tekst niet aangeeft) en dat je
mij vraagt waarom mensen het nu wel goed lezen net nu de wetenschap ze met de neus op de feiten heeft gedrukt ?
Waarom zou dat van belang zijn ? is dit maatgevend ?
Het is uiteraard
niet maatgevend, maar het kan wel een indicatie geven. Eeuwen (millennia eigenlijk wel) heeft men er m.b.t. Jozua
simpelweg naast gezeten wat interpretatie betreft. Er geschiedde inderdaad een wonder, en de zon stond (waarnemingstaal) inderdaad stil, maar dat kwam helemaal niet omdat de zon stilstond in haar 24-uurs-baan rondom de aarde (maar wellicht omdat de aardrotatie stilstond? Een optisch effect, ...?). Dat was echter wel, wat de heren theologen en filosofen als interpretatie van deze geschiedenis in Jozua hadden (en dat paste ook naadloos bij hun geocentrische wereldbeeld).
Mijn punt was dus, dat ik op
meta-niveau naar het probleem wil kijken. Het is in het verleden wel vaker misgegaan qua interpretatie, en soms was het de wetenschap die de aanleiding was om nog eens goed naar een tekst te kijken. Het zou zeer goed kunnen dat dat m.b.t. Genesis
1 ook zo is (maar het hoeft natuurlijk niet).
quote:
Die redenen zijn niet bepaald door het gezag van de wetenschap, maar door de Schrift. En deze redenen zou ik duizend jaar geleden ook gehad moet hebben als ik toen geleefd had.
een nogal sterke uitspraak die ik je niet na zou durven zeggen. In een eerdere post heb ik nog iets van Luther geciteerd, een stuk minder dan 1000 jaar geleden, die er ook nog compleet naast zat mbt Jozua en het geocentrische model.
Waarom men er zo naast zat? Geen idee, maar wellicht, omdat wat in Jozua opgetekend stond, ook mooi aansloot bij een geocentrisch model (zodat vroegere bijbellezers daar hun hoofd niet over hoefden te breken. De openbaringen van JHWH zijn op zich al schokkend genoeg, en wellicht zag Hij de noodzaak er niet van in, om mensen in Jozua's tijd en daarna op te zadelen met breinbrekers als: de aarde beweegt, maar toch zie je haar niet bewegen?)
quote:
Maar begrijp me goed, zoals een vraag van een kind me aanleiding kan geven om de bijbel opnieuw kritisch te bestuderen om te zien of dat wat ik aannam als bijbels, ook daadwerkelijk bijbel is (als trigger). Zo kunnen ook ander zaken hooguit aanleiding zijn om de bijbel opnieuw te bestuderen. Dat kind heeft, of die andere zaken hebben, geen enkel gezag over de exegese van de bijbel: de bijbel moet voor zichzelf spreken. De bijbel is volkomen.
ok, wellicht is 'trigger' o.i.d. inderdaad een betere beschrijving. Wetenschappelijke ontdekkingen kunnen als aanleiding dienen voor een beter lezen van de Bijbel.
quote:
Dus als ik b.v. geloof dat in de bijbel staat dat Petrus over het water liep dan is dat ook zo, ondanks dat de wetenschap dat voor onmogelijk houdt. Als ik besef dat het wetenschappelijk onmogelijk of onwaarschijnlijk is dan zou ik hooguit de tekst opnieuw kunnen bestuderen, maar dan moeten concluderen dat het dus een wonder moet zijn geweest, want vanuit de bijbel is geen andere verklaring mogelijk.
inderdaad.
quote:
...]
Allereerst: ik vat die tekst vat helemaal niet op als 'de rotatie van de aarde moet stoppen om de dag langer te laten duren'. De tekst gaat daar helemaal niet over. Het gaat alleen over dat toen Jozua riep en bad of de zon mocht stilstaan, dat God dit verhoorde en het dus alzo gebeurde. Hoe dit in ons zonnestelstel ten uitvoer is gebracht daar spreekt de tekst niet over.
Net als mijn moeder zegt “he, de zon gaat onder”, dan bedoelt ze helemaal niet dat de rotatie van de aarde om haar as nu al zo ver is gevorderd dat haar positie op de bol nu niet meer door de zonnestralen beschenen wordt”. “de zon gaat onder” is gewone taal die iedereen begrijpt.
allemaal gewone taal die iedereen
nu begrijpt, maar ben je het met me eens, dat we die
trigger een paar honderd jaar geleden wel nodig gehad hebben? Als het aan de theologen lag, dan geloofden we nu nog steeds in een stilstaande aarde (niet negatief bedoeld richting meelezende theologen

)
Wij snappen
nu (hopelijk) hoe de vork in de steel zit in het 'Jozua-incident', en we snappen dat je er geen kosmologie in moet lezen, maar een paar millennia lang heeft men wel gedacht dat de tekst daar ook over ging (en ik denk dat we allebei moeten toegeven, dat een geocentrische lezing nog steeds -als je alleen de tekst uit Jozua hebt- de meest plausibele is. Het is ook niet voor niets een populaire tekst bij atheisten die willen bewijzen dat de bijbel achterlijk is...).
quote:
Mits je het gezag van de wetenschap reduceert tot hooguit een “aanleiding” om de bijbel opnieuw te bestuderen, en dat de autoriteit van die wetenschappelijke kennis volstrekt onderworpen is aan de Schift, dan is dat ok. Maar een ieder die de wetenschappelijke kennis een zodanig gezag toekent dat de bijbel-exegese daaraan aangepast moet worden, die is verkeerd bezig.
hoe bedoel je dit precies, en hoe zie je dat in de praktijk gebeuren?
quote:
Betreffende de principiële barrière:
Je weet dat in de bijbel staat dat Petrus over het water liep en je weet dat het wetenschappelijk onzin is. Dus waarom ga je dan niet de bijbel-exegese daaraan aanpassen door te zeggen dat de tekst ook wel beeldspraak kan zijn en het beschreven feit dus niet daadwerkelijk is gebeurd.
Want, dezelfde methode pas jij toe bij Jozua 10, want ook hier pas je de tekstuitleg aan op de wetenschappelijke kennis die je hebt.
Dus concreet: Waarom bij de een wel en de ander niet ? Wat is het onderscheid? Er mist hier een principiële barrière.
Daarom heb je (wellicht onbewust) een principiële grens overschreden: je laat de wetenschappelijke kennis niet onderworpen zijn aan de Schrift.
Wetenschappelijke ontdekkingen hebben als
trigger gefungeerd om Jozua 10 opnieuw te bestuderen. Jozua 10 is niet vergelijkbaar met Petrus die over het water liep, omdat we in Jozua 10 uitspraken hebben over objecten (zon, maan, aarde) die we ook nu nog direct kunnen bestuderen. We kunnen echter Petrus niet direct bestuderen, en evenmin zijn er ergens sporen van zijn avontuur (behalve dan schriftelijke en mondelinge bronnen). Het enige wat wetenschappelijk onderzoek over Petrus zou kunnen zeggen, is dat in z'n algemeenheid mensen niet op water kunnen lopen (althans, niet langer dan enkele milliseconden

). Maar zo'n algemeen principe zegt niks over of een specifiek wonder plaats heeft gevonden. Bij Jozua zien we nu nog steeds dezelfde zon, maan en aarde, zodat we daar e.e.a. over kunnen zeggen (ook m.b.v. de wetenschap).
De schepping zit ook meer in de richting van Jozua 10, dan van Petrus die over het water liep (of Jezus die opstond). Van de schepping zijn sporen over. Overal om je heen zie je nog steeds stukken schepping, en als je in de grond graaft kom je oude rotsen tegen. Allemaal deel van die schepping, en allemaal zijn het sporen van vroeger tijden. Als je dus miljarden jaren oude stenen vindt dan is dat een aanwijzing (trigger) voor een mogelijk herbestuderen van Genesis
1 (net zoals onze kennis over zon, maan en aarde dat was voor herbestuderen van Jozua 10).
Snap je wat ik bedoel, en waarom ik niet denk dat Jozua 10 hetzelfde is als 'Petrus over het water'? Ik kan me geen enkele natuurwetenschappelijke aanwijzing voorstellen waardoor je Petrus' avontuur moet herzien.
Het enige wat ik met veel moeite kan verzinnen dat we ooit een document vinden wat gedateerd wordt op het jaar 40 na Christus met de autentieke handtekening van Petrus, waarin hij claimt dat hij helemaal niet over het water liep, en dat we daar waarde aan zouden hechten omdat het
echt van Petrus is. Maar dit is echt volledig hypothetisch, want als zo'n document en zo'n bekentenis hadden bestaan, dan waren wij nu geen christen geweest, want dan was het christendom als een plumpudding in elkaar gestort ergens in de jaren 40 van de eerste eeuw, omdat het christendom nu juist als enige religie op historische feiten steunt! De wonderen die de apostelen deden
konden door de omstanders niet ontkend worden, en de opstanding ook niet. Op die feiten is het christendom gebaseerd.
quote:
Het begin van Genesis opvatten als beelden taal (o.i.d), (zoals je eerder noemde), is onjuist.
welk
begin? Genesis
1,
1 t/m 4 of
1 t/m 10?
quote:
Maar los van dat, waar zou b.v. die rib waar eva mee gemaakt is, dan het beeld van zijn ?
(..)
geen idee, aangezien ik Genesis
2 en 3 en verder begrijp als historische beschrijving. En ik denk dat Genesis
1 ons een beschrijving geeft van de eerste perioden van de aarde.