quote:
Nunc schreef op 03 augustus 2006 om 11:20:Dit vind ik toch wat eigenaardig. Salomo wordt om z'n wijsheid geroemd, en Mozes leerde wijsheid in Egypte. Dat waren ook gewoon praktische technische zaken die ze leerden. Wetenschap dus. Verder geeft Paulus aan dat we God de Schepper uit de natuur kunnen kennen en dus geen excuus hebben. Dus
als je dan de natuur gaat onderzoeken, en er komt continu een oude aarde uit, dan is het heel lastig om dan te concluderen dat we op het verkeerde pad zijn.
Dat is alleen lastig als je de wetenschap op een hoog voetstuk hebt staan.
Bestudeer alleen al de geschiedenis van de wetenschap; menig theorie is gesneuveld. En lastig vonden de mensen het inderdaad om de eens aangetoonde theorieën later weer te herzien (al ze dat al konden opbrengen).
Maar dit terzijde. Want principiëler is de benadering dat wetenschap per definitie mensenwerk is; feilbaar is. Natuurlijk is wetenschap bestuderen niet verkeerd; het kan een bruikbare
werkhypothese leveren voor allerhande zaken. Maar om dit, - per definitie - gebrekkig of onvolkomen resultaat, te gebruiken als breekijzer op een uitleg van een onfeilbaar document dat via goddelijke openbaring tot ons gekomen is; dat kan ten ene male niet.
De wetenschap over water en mens kan leiden tot het bouwen van schepen, maar als een mens in de bijbel over water loopt dan is het voor een wetenschapper wellicht lastig als die het document ook serieus wil nemen. Maar voor de gelovige is het niet lastig, omdat deze zich compromisloos onderwerpt aan de Schrift zoals de Schrift zich aan ons openbaart.
Dan geldt ook voor de dateringsmethode(n); ...
quote:
Wat betreft de dateringsmethoden: die zijn inderdaad gebaseerd op aannamen. Dat de vervaltijd constant is (is de afgelopen honderd jaar zeer nauwkeurig gemeten en constant gebleken, bij alle atomen). En er zijn methoden die geen gebruik maken van schattingen van de oorspronkelijke verhoudingen, dus dat probleem speelt daar niet (zie o.a.
http://www.asa3.org/ASA/resources/Wiens.html). En meerdere van die methoden, met verschillende radioactieve atomen, leveren resultaten op in de zelfde orde van grootte, zelfs zeer dicht bij elkaar. Dus als dat 'toevallig' zo is omdat de vervalsnelheid veel hoger is geworden, dan moet dat onafhankelijk van elkaar bij al die verschillende soorten atomen gebeurd zijn. Tenzij er een proces achter zit natuurlijk, maar dat heb ik in creationistische literatuur nog nooit gezien.
...
als ze in strijd lijken te zijn met de bijbel, is het niet verkeerd om de bijbel nog eens te bestuderen, maar daarbij dan wel de bijbel voor zichzelf te laten spreken. Maar
als de conclusie uit de bijbel niet wijzigt dan is dat DE uitkomst, ongeacht vele eeuwen wetenschap. En al zou het lastig zijn. Prima, dan is het maar lastig. Maar aan de bijbelse uitleg mag niet getornd worden.
quote:
Titaan. schreef:
Net zoals we zon en maan en geologie heden ten dage kunnen onderzoeken, zo kunnen we ook onderzoeken wat water is en wat de mens is en hoe die 2 zich tot elkaar verhouden als de een bovenop de ander wordt gezet. Beiden resulteert tot theorieën die in de wetenschap voor zeer serieus gehouden wordt.
En net zoals de schepping, een 1-malig wonder is waar wij niet bij aanwezig waren, zo is ook de geschiedenis van Petrus een referentie naar 1 gebeurtenis in het verleden waar we niet bij waren.
Alleen hebben we van beide een beschrijving opgetekend staan in de bijbel.
Als je buiten-bijbelse druk accepteert bij genesis, waarom dan niet bij Petrus ?
quote:
Nunc schreef:
Bij de schepping gaat het over één en hetzelfde ding ('de schepping', of iig 'de aarde') waarover iets in de bijbel staat, en aan datzelfde kunnen we nu onderzoek doen. Bij Petrus gaat het over één specifieke mens, waaraan we nu geen onderzoek kunnen doen. De zon en de maan die we vandaag kunnen onderzoeken zijn dezelfde zon en maan als waar Jozua het over heeft, terwijl de mensen die ik vandaag onderzoek niet dezelfde mens zijn als Petrus.
?
Hoewel Petrus er tegenwoordig niet meer in levende lijve is, toch is de mens er
wel om het principe van - een mens op water- te bestuderen. Of acht je het waarschijnlijk dat Petrus specifieke eigenschappen had waardoor Petrus nu net wel op het water kon lopen ?? dus als het een willekeurig andere mens was dan ging de truck niet op?
Nee, we hebben toch wel degelijk de materie om het principe te onderzoeken. Net zoals we de zon en maan van nu hebben om te onderzoeken. (
dan neem ik maar even aan dat dat vergelijkbaar is met de situatie van toen dus zelfde bewegingsprincipe en zelfde hemellichaam).
Dus, ik zie nog geen verschil met Petrus-die-over-het water-loopt en genesis.
Het blijft duister waarom je hier de tekst niet anders gaat lezen vanwege de ‘inzichten’van de wetenschap, maar dat je bij genesis die exegese-druk wel toestaat. Ik zie werkelijk geen grens, laat staan een principiële grens.
quote:
Maar we zien nu een oude aarde, en dat is dezelfde aarde als waarover beschreven staat dat ze in Genesis 1 geschapen wordt. Dus als dat 6.000 jaar geleden is, dan is er iets vreemds aan de hand met Genesis 1 en de aarde.
We zien nu helemaal geen oude aarde. We
geloven dat diegene die de aarde gedateerd hebben een juiste methode toegepast hebben en dat alle gebruikte aanname’s correct zijn.
(En ook al is dat inclusief de vergelijking van meerdere modellen met elkaar.)
Er is niets vreemds aan de hand met de aarde. En sowieso is er niets vreemds aan de hand met genesis 1 want daarvoor kunnen alleen bijbelse argument voor gebruikt worden en daar ging deze alinea niet over.
quote:
(..) Je gaat er steeds vanuit, dat ik alle implicaties van de ET, en al haar speculaties deel. Maar dat doe ik niet.
ok
quote:
Ik accepteer het geologische gegeven (op basis vd natuurkundige methoden) dat de aarde oud is, en het (paleo)biologische gegeven dat veel fossielen op elkaar lijken, en ook op moderne dieren. Daarnaast ga ik er vanuit dat ook op dit moment nog micro-evolutie plaatsvindt, aangezien bacterien nog steeds resistent worden (en in een laboratorium zelfs een keer resistent gemaakt zijn tegen een nieuw kunstmatig antibioticum, wat nog niet in de natuur voorkwam).
De gangbare hypothese is dan, dat alle leven uit alleen maar mutaties en natuurlijke selectie ontstaan is, en die theorie deel ik niet. Er zitten systemen in levende wezens die zodanig geintegreerd zijn, dat ze zonder bepaalde onderdelen functieloos zijn en dus geen selectiedruk kunnen ondergaan (irreduceerbaar complex), en die dus niet direct geëvolueerd kunnen zijn. Die systemen zijn appart geschapen, óf de Schepper heeft vantevoren de natuurwetten zo 'voorgeprogrammeerd' dat ze er toch uitkwamen, oid. Voor de eerste mens geldt iets dergelijks volgens mij ook: die is uit stof (uit al bestaande materie dus) ontstaan, maar wel met God als boetseerder, en niet zomaar toevallig.
Je noemt ‘micro-evolutie’. Dit is wat anders dan de evolutie van de evolutietheorie (macro-evolutie).
Natuurlijke selectie kan geen nieuwe genen maken; het kan alleen maar van reeds bestaande eigenschappen selecteren.a Zoals het woord “selectie” al aangeeft, neemt het aantal mogelijke variaties daardoor af en niet toe. Velen geloven bijvoorbeeld ten onrechte dat de resistentie tegen pesticiden en antibiotica evolueert. Soms gebeurt het dat een eerder verloren eigenschap weer terugkomt, waardoor het lijkt alsof er iets geëvolueerd is. Soms neemt de effectiviteit van een antibiotica nog verder af door een beschadiging van de bacterie als gevolg van een mutatie of variatie. Soms waren er al enkele resistente insecten en bacteriën aanwezig toen de pesticiden en antibiotica voor het eerst werden toegepast. Nadat de kwetsbaardere insecten en bacteriën gedood waren hadden de resistentie varianten minder competitie, waardoor ze zich sneller konden verspreiden.d Alhoewel er sprake is van natuurlijke selectie is er in feite niets geëvolueerd en is er zelfs een gedeelte van de biologische diversiteit verloren gegaan.(bron)
Voetnoot d)- “De genetische variaties die nodig zijn voor resistentie tegen de meest uiteenlopende soorten pesticiden waren blijkbaar al aanwezig in alle populaties die blootgesteld werden aan deze door de mens gemaakte bestrijdingsmiddelen.” Francisco J. Ayala, “The Mechanisms of Evolution,” Scientific American, Vol. 239, September 1978, blz. 65.
- Goed bewaard gebleven lichamen van leden van de Franklin expeditie, die bevroren waren in het Canadese poolgebied in 1845, bevatten bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica. Omdat de ontwikkeling van antibiotica pas vanaf 1940 begon, konden deze resistente bacteriën niet geëvolueerd zijn als reactie op antibiotica. Verontreiniging is hierbij uitgesloten. [Zie Rick McGuire, “Eerie: Human Arctic Fossils Yield Resistant Bacteria,” Medical Tribune, 29 December 1988, blz. 1.]
quote:
Nunc schreef op 03 augustus 2006 om 11:43:(..) En hier snap ik dus je conclusie niet. Je brengt heel stellig dat Jozua 10 niet gebruikt kan worden om het geocentrische lezing te bewijzen. Uiteraard -omdat wij nu denken te weten hoe het zit- kunnen we met terugwerkende kracht wel zeggen dat het buikspreken was. Maar dat is niet de vraag. De vraag is, hoe je die tekst, als je verder alleen de bijbelboeken hebt, gaat lezen. Bij heel veel bijbelverzen moet je juist op de details letten, een bepaalde woordkeuze, (anti-)symmetrie, etc. Op basis van alleen de bijbel kom je toch echt het gemakkelijkst op een letterlijke geocentrische interpretatie van Jozua 10. Het lijkt er immers gewoon te staan:
1). Jozua had meer tijd nodig (een langere dag)
2). Jozua bid om een langere dag
3). God doet een wonder
4). Er staat beschreven dat de zon en de maan stilstaan ("En de zon stond stil")
5). elders staat ook geregeld dat de aarde gegrondvest is
6). Pred. 1:5 "De zon komt op en de zon gaat onder en
hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt."
------------
conclusies:
1) de lengte van de dag wordt bepaalde door de zon (en de maan)
2) de zon en de maan bewegen normaal gesproken, want als ze al stilstonden, dan slaat de opmerking "En de zon stond stil" nergens op, en evenmin de opmerking dat de zon 'hijgent ijlt'.
Op basis van alleen de tekst van de bijbel, is de meest logische conclusie toch echt gewoon geocentrisme.
Maar als jouw conclusies kloppen dan praat toch echt iedereen onzin. Want wat je ook leest, met wie je ook spreekt, wat je ook maar hoort voor radio en TV. Iedereen gebruikt zo’n manier van spreken. Maar taal is nu juist datgene wat iedereen eronder verstaat:
- De zon komt op, de zon gaat onder, zonsondergang, …
- Zon staat op haar hoogste punt
- Last hebben van laaghangende zon of laagstaande zon.
- De term zonne-wijzer !
Dus je conclusies kloppen niet. Je conclusies slaan helemaal niet op de context van de tekst. De tekst gaat er helemaal niet over hoe de lengte van de dag wordt bepaald in wetenschappelijke taal. De tekst gaat er alleen over dat de dag langer werd zoals beschreven door de ogen van de toeschouwers, het ging per slot van rekening ook om Jozua; niet hoe ons zonnestelsel in elkaar steekt. (je mag ook zeggen: ze zagen dat de zon stilstond, dus in feite de zonnewijzers stonden stil, dus ze hadden meer tijd. En meer tijd was datgene waar ze om vroegen.)
Evenzo als ik in de bijbel lees van “nieuwe maan” ga ik dat toch ook niet opeens net doen alsof niemand meer de taal begrijpt en gaan beweren dat er een nieuw hemellichaam is bijgekomen?
En tuurlijk, de oorzaak van deze manier van spreken zal wel mijn eerder genoemde motief A) geweest zijn. Maar het motief is niet meer relevant omdat het nu eenmaal taalgebruik is; behorend bij de taal van alledag die iedereen snapt.
(net zoals het er niet toe doet of ‘walvis’, nu wel een goede omschrijving van een zoogdier is, met ‘walvis’ weet idereen wat bedoeld wordt).
2 jaar geleden op de jeugd/jongeren-vereniging hadden we de stelling “de bijbel is geen natuurkundeboek of geschiedenisboek”. Toen weersprak ik de stelling met het oog op het feit dat er wel degelijk geschiedenis in is gebeurd en dat het een beschrijving geeft van daadwerkelijk gebeurde fenomenen. Hoewel ik dat nog steeds vindt, zal ik nu geneigd zijn om de stelling te beamen omdat het inderdaad niet het doel is van de bijbel. De bijbel heeft niet als doel om het zonnestelsel te beschrijven. Als ze hiervan toch terloops gewag van maakt dan zal de bijbel altijd accuraat zijn, maar de taal zal de taal van alledag zijn. De zon stond inderdaad stil.
De Bijbel leert niet een bepaald 'wereldbeeld', maar geeft weer hoe de mensen over de aarde en de hemellichamen spreken. Wij spreken daarover -in het gewone spraakgebruik- nog precies op dezelfde wijze. De Bijbel geeft daarmee geen les in astronomie of zo. En de bijbel spreekt geen wetenschappelijke taal. Spreektaal is geen wetenschappelijke taal.
Een vergelijkbaar situatie is de tekst over: dat God maakte 2 grote lichten (zon en maan) en ook de sterren. Terwijl eigenlijk (als ik het juist heb) de zon kleiner is dan de meeste sterren; de zon is 1 van de kleinere sterren. Maar toch weet elk kind dat de zon het grote licht is in vergelijking met de sterren.
En bijvoorbeeld hand.27:27 waarin staat:
“
vermoedde het scheepsvolk, dat er land naderde”
Zowel in handelingen als in Jozua wordt datgene beschreven wat zich aan het oog voltrok.
Op basis van alleen de tekst van de bijbel, is de meest logische conclusie toch echt
niet geocentrisme.
Ik hoop dat je de logica inziet. Want ik weet niet goed hoe ik me duidelijker moet maken.
quote:
Zo'n zelfde druk gaat ook uit van synodes en belijdenisgeschriften hoor, dus het heeft niet alleen met de paus of onfeilbaarheid te maken.
Als dat echt het geval is dan moeten we de belijdenisgeschriften wegdoen. De prullenmand in. De belijdenisgeschriften moeten niet misbruikt worden; Zij hebben
van zichzelf geen enkel gezag. Alleen omdat ze verwijzen naar en gestoeld zijn op bijbelteksten, zijn zij handig (afgeleid gezag). En wij dienen te controleren of zij dat daadwerkelijk doen.
En over synodeuitspraken... daar heb je helemaal gelijk in, maar dat maakt het nog niet ok.
De gebruikte illustratie: brief van 1916quote:
sommigen hielden dat voor mogelijk nadat Copernicus en Galilei met hun theorieën kwamen. En zelfs toen achtte men het nog niet realistisch. En met name op basis van C, als je naar de brief kijkt. Omdat de waarneming die de doorslag kan geven er niet is, ziet de kardinaal geen reden om de exegese nog eens te herzien, en omdat die waarneming er niet is, verwijst hij naar de bijbel, die volgens hem duidelijk laat zien dat de aarde stil in het midden staat.
Ik gebruikte de brief als illustratie omdat de kardinaal zo duidelijk niet alleen de tekst neemt, maar juist de buitenbijbelse druk meeneemt bij zijn argumentatie, zoals: (ge-parafraseerd)
- ”Met een helio-centrische uitleg irriteer je alle filosofen en wetenschapstheologen.”(
gezag van wetenschap)
- ”een helio-centrische uitleg is in strijd met de gemeenschappelijke uitleg van de heilige vaders” (
gezag van traditie en positie).
- ”Niet alleen in strijd met de heilige vaders maar ook de commentaren van moderne schrijvers” (
gezag van deskundigheid)
- ”contrary to the holy Fathers and all the Latin and Greek commentators.” (
gezag van het aantal: “all”)
- ”aangaande de waarneming: het is duidelijk dat de aarde stil staat en dat deze oog niet bedrogen wordt als het oordeelt dat de zon beweegt.” (
gezag van eigen waarneming)
En hoe gebruikt de Kardinaal dan de tekst-uitleg? Eerst nog zegt hij dit:
Hij begint met de scenario dat als er gedemonstreerd zou worden dat de zon stil staat, Dan zegt hij daarvan dat hij niet gelooft dat zo’n demonstatie er is, hij heeft het in ieder geval niet gezien.
En of zo’n demonstatie er überhaupt is daar heeft hij ernstige twijfels over, en bij twijfel mag je niet Schrift verlaten zoals die is uitgelegd door de Heilige vaders, aldus de Kardinaal.
En nog steeds niet heeft hij het over de tekst gehad zoals hij die meent te moeten uitlegen. Pas bij punt 12 begint hij met het gezag van Salomo (goddelijk geïnspireerd, wijs man bekend met wetenschap) en de kardinaal stelt dan dat het niet waarschijnlijk is dat Salomo iets tegengesteld zou zeggen aan iets wat zou zijn gedemonstreerd of kon worden gedemonstreerd.
Dus hier stelt de kardinaal gewoon iets maar nog zonder enig
reden waarom hij die tekst zo opvat. Dat komt hij bij 13;
Dan geeft hij zijn antwoord indien je zou beweren dat Salomo de tekst ook als waarnemingstaal kon gebruikt hebben.
- De enige reden die de kardinaal opvoert is: dat je geen wijs man hoeft te zijn om te weten dat het duidelijk is dat de aarde stil staat, dat en dat zijn oog hem niet bedrogen heeft als hij oordeelt dat de zon beweegt.
Dus duidelijk wordt de alternatieve uiteg ge-elimineerd door enkel het gezag toekennen aan zijn eigen waarneming !
Wie zich verlaat op mensen of het produkt van mensen kan bedrogen uitkomen en voor bijbelexegse is het een hachlijke obderneming; de feilbare mens heeft per definitie geen gezag op schriftuitleg omdat het de bijzondere openbarig van God is.
Sola Scriptura.
p.s. ik bedoel die brief slechts als illustratie, niet als bewijs. Als je je niet kunt vinden in mijn interpretatie van die brief laat het dan maar zitten.
quote:
Je gooit het nu op (...)
Dat klinkt alsof ik het nu op over een heel andere boeg zou gooien. Terwijl ik me eerder afvraag of ik mezelf nu niet al te vaak herhaal ..
quote:
Je gooit het nu op de cultuur en de wetenschap die naast de bijbel functioneerden en druk uitoefenden, maar die cultuur en wetenschap was juist door-en-door christelijk. De wetenschap was juist gebouwd op het principe wat jij lijkt voor te staan, namelijk wetenschap beoefenen op basis van de bijbel. Juist daardoor was men zo stellig over het geocentrisme! Het was niet zo dat de wetenschap druk uitoefende op de kerk, het was juist dat de kerk die druk op de wetenschap uitoefende.
Het maakt mij niet zoveel uit of het de kerk was die druk uitoefende op de wetenschap, of de wetenschap die druk uitoefende op de kerk. Of een combinatie daarvan. In ieder geval lijkt me het meest waarschijnlijk dat de waarneming de belangrijkste factor was en dat de andere factoren deze langer in stand gehouden hebben dan nodig was.
Ik bendruk telkens dat de druk van buiten de bijbel niet mag.
Bovendien met het aangeven van de motieven tracht ik alleen mijn argument kracht bij te zetten, noodzakelijk voor mijn punt is het allerminst.