quote:
-----
Een andere oorzaak van het misleidende karakter is dat het boek inderdaad ook veel feiten en wetenswaardigheidjes bevat en in die zin heel leerzaam is. Het probleem is dat het kaf en het koren dusdanig met elkaar vermengd zijn dat de gemiddelde lezer het onderscheid niet meer zal kunnen maken.
-----
Het boek is dus leerzaam+ en kaf en koren horen ook bijelkaar+, dus ik zie hier geen probleem.
Volgens mij is het probleem dat jij, Pier, iets anders bedoelt met het kaf dan de anderen. Het kaf wat zij bedoelen, is de als feiten gepresenteerde aannames die voor ons het gezag van de bijbel raken. En daarmee is voor ons het kaf geïdentificeerd als
gevaarlijk voor christenen die het niet nader onderzoeken en het aannemen voor waar. Daar ontstaan geloofstwijfels (zie topictitel). En daarom willen we graag het kaf van het koren gescheiden hebben in een verhaal dat pretendeert op historische feiten gebaseerd te zijn.
Het is dus volgens mij de bezorgdheid van ons over de mensen die het boek klakkeloos lezen, waardoor wij dit boek zo'n onverteerbare kost vinden. Als het niet zo'n gevaarlijk mengsel was geweest, hadden ze er niet eens op gereageerd.