quote:
Priscilla en Aquila schreef op 13 maart 2005 om 14:26:De mens vóór de zondeval, was
onschuldig en had geen weet van goed en kwaad. Hij bestond uit een geest ziel en lichaam en had contact met God; God kwam elke dag langs in de hof en zij praatten met elkaar. Dat was mogelijk voordat de zonde er was.
Adam en Eva waren dus baby’s met de lichamen van volwassenen. Qua kennis, zowel geestelijk als verstandelijk wisten ze echter nog niets. En als je nog van niets weet, je hart de echte kennis nog niet heeft, heb je geboden nodig om te overleven.
En het zal best G’ds bedoeling geweest zijn om hen al die kennis bij te brengen, maar zover is het nooit gekomen. De goddelijke eigenschappen van de mens: zelfbewustzijn, een helder verstand en ook een hart om zaken te beoordelen, zijn door de slang ( wijsheid ) gebruikt om de mens ertoe te brengen dit ZELF te gaan onderzoeken.
En dan krijg je ook de pijn die daar bij hoort: de boosheid van je Hemelse Opvoeder, want dit was niet de bedoeling. Nee, maar dan had Hij de mens beter kunnen scheppen als een schaap, want die volgt de kudde wel en alles is altijd bést.
Hoe vreugde zonder de ervaring van verdriet? Lijkt mij onmogelijk. Dus wat jullie zonde noemen, noem ik ‘opgroeien’. En normaliter krijgt een Vader daar alle tijd voor, iemand wordt klein geboren, maar Adam en Eva waren in alles ( behalve levenservaring ) meteen groot.
En alleen Wijsheid zou hier hebben kunnen weten wat te doen. En laat dat nou net zijn wat G’d als eerste ( dus vóór de mens ) geschapen heeft.
Spreuken 8:
22 De HEER heeft mij vóór al het andere verworven,
toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.
23 Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was,
nog voor de aarde vorm kreeg.
30 Ik was zijn lieveling,
een bron van vreugde, elke dag opnieuw.
Ik was altijd verheugd in zijn aanwezigheid,
31 vond vreugde in zijn hele aarde
en was blij met alle mensen.
32 Nu dan, zonen, luister naar mij,
gelukkig is een mens die op mijn wegen blijft.
33 Luister naar wat ik je leer, en word wijs,
negeer mijn lessen niet.
34 Gelukkig is elk mens die naar mij luistert,
dag in dag uit bij mijn woning staat,
de wacht houdt bij mijn deur.
35 Want wie mij vindt, vindt het leven,
en ontvangt de gunst van de HEER.
36 Wie aan mij voorbijgaat, doet zichzelf veel kwaad,
wie mij haat, bemint de dood.
De Friese troubadour Piter Wilkens heeft een lied: De ein fan elke reis is it paed werom.
: het einde van iedere reis, is de weg terug
De weg van Vergeving. Jezus kwam om voor ons te vragen: Vader vergeef het hun
En Hij kreeg ( denk ik ) geen straf, maar de Vader verhoogde Hem…
Met vriendelijke groet, < Pier >