Pleun heeft een weekje vrij en dus niet veel te melden. De arme jongen is voornamelijk veroordeeld tot binnen zitten, omdat het weer op z’n zachtst gezegd niet erg mee zit. Een beetje lezen en luieren op het balkon is er niet bij. Iedere poging wordt in wind en regen gesmoord. Maar Pleun is een volhouder…
Dinsdagmiddag was het wonderlijk genoeg droog. Dat kwam goed uit, want vriendin en tevens collega N. bevrijdde Pleuntje voor even uit zijn isolement door met hem te gaan lunchen in Rotterdam, bij eetgelegenheid Zatkine in de Witte de Withstraat. Het stikt daar van de exotische eettentjes, maar ik kom zelden in die contreien, waarschijnlijk mede omdat ik zelden uit eten ga. De calvinistische opvoeding verloochent zich niet. Waarom uit eten gaan als je de heerlijkste kant en klaar maaltijden kan halen bij de supermarkt? In de eettent zag ik nog een voormalige trainer van Feyenoord, wiens naam niemand op dit forum waarschijnlijk iets zal zeggen. Rob Jacobs heet hij, ik herkende zijn welvarende kop meteen.
Uiteraard ging het gesprek met N. over het werk. Ik kan het gebeuren van een maand geleden niet uit m’n hoofd krijgen, het gaat niet de goede kant op met Pleuntje. Ik heb nergens zin in en kan me nergens toe zetten, hoewel ik gisteren toch maar mooi de afwas heb gedaan…
Met N. bracht ik een bezoekje aan Donner, waar een boekenliefhebber zich waant als Sjakie in de Chocoladefabriek. Ik was er al in tijden niet geweest, boeken zijn gedaald op mijn prioriteitenlijstje. Maar deze week had ik op internet een oud filmpje gezien van NOVA, waarin Naema Tahir te gast was. Dit is een in Engeland, Pakistan en Nederland opgegroeide Pakistaanse schone die werkt voor Amnesty International en zinnige dingen te vertellen heeft over de islam en de positie van moslimvrouwen. Ze bleek er een boek over geschreven te hebben: ‘Een moslima ontsluiert.’ Hier was ik wel benieuwd naar, vandaar mijn aandrang om weer eens naar Donner te gaan. Ik had geluk, er lag nog één exemplaar. Inmiddels heb ik het al uit ook. Naema beschrijft hoe ze in de drie verschillende landen is opgegroeid en doet dat heel boeiend. Opeens stopt echter haar levensverhaal en gaat het over het debat over de positie van moslima’s binnen de door mannen gedomineerde islam. Ook interessant, maar een gemis is dat nu niet duidelijk is geworden hoe Naema tot haar vrijzinnige denkbeelden is gekomen. Haar levensverhaal stopt namelijk als ze een jaar of 16 is en ze nog een trouwe volgelinge is van de Profeet. Vreemd…
Naast ‘Een moslima ontsluiert’ lag een ander boek dat me nieuwsgierig maakte: ‘Turkse vlinders’ van Stine Jensen, een literatuurwetenschapper en filosoof. Het gaat over liefde tussen twee culturen, in dit geval dus de Turkse en de Nederlandse. Interessant…

Woensdagmorgen had ik het eindgesprek van het jongerenwerk dat ik ga doen. Het gesprek was met de ervaren psychologe die ook de training heeft gegeven en die de boel een beetje leidt. Ze zijn heel positief over me en vinden me heel geschikt. "Uit de training kwam ook naar voren dat je lekker eigenwijs bent, een beetje anarchistisch. Erg leuk vind ik dat" Hoorde ik dit goed? Het is apart dat wat de ene persoon geweldig aan je vindt een ander alleen maar irriteert. Zoals de regiodinges die ik nog steeds aan de varkens zou willen voeren. Geloof het of niet maar toen ik na het gesprek in de stationshal van Rotterdam CS liep, kwam ik hem al bellend tegen. Ik stak een hand op, maar dacht tegelijkertijd "wat zou ik die brilsmurf, hoewel... hij lijkt meer op een Laaf, graag willen vloeren..." Of voodoo op hem toepassen, misschien moet ik eens in de leer gaan bij de Nigeriaanse vriendin van Santaarnpaal...
Verder heb ik eigenlijk bitter weinig uitgespookt. Het knorren van mijn mobiel is af en toe een welkome afwisseling van de rust, maar dan houdt het wel op geloof ik. Op internet vond ik nog een filmpje dat mensen die nieuwsgierig zijn naar de bajes waar ik elke week kom zeker moeten bekijken. Het is een uitzending van het programma Premtime, dat over een gedetineerde gaat die is mishandeld door bewakers. Ik heb deze meneer op mijn spreekuur gehad en verwees hem naar een advocaat. Die komt in het filmpje ook aan het woord. Het gaat om de uitzending van 21-06 en is zeer de moeite waard al zeg ik het zelf…
Premtime