quote:
Qohelet schreef op 13 juli 2005 om 20:29:[...]
Nu haal je twee dingen door elkaar! Vergeving en redding zijn niet hetzelfde als wedergeboorte. Je krijgt deze gaven
in Christus en
door geloof. (Niet omdat je gelooft, maar uit genade.) Dat geloof is beschreven als het 'omarmen van Christus', en van mij mag je het ook hebben over het vastgrijpen van een reddingsboei.
Geloof is gehoor geven aan de roep van het evangelie, aan de voorstelling van Christus als de gekruisigde en middelaar tussen God en mens.
Hier mee eens.

quote:
Maar geloven doe je alleen als je al wedergeboren bent. De Bijbel heeft het over het wegnemen van een stenen hart en het geven van een hart van vlees. Om de beeldspraak te combineren: God kan kloppen wat-ie wil op een stenen hart maar no way dat zo'n hart zich voor hem opent. God klopt door het Woord, maar door zijn Geest verzacht hij het harde hart. Dát is wedergeboorte.
Dus dan is het TOCH een kwestie van afwachten:
Ik kan pas geloven als God de wedergeboorte heeft gewerkt. 
quote:
Het is daarom heel terecht dat de Geref. belijdenis (de DL -- wie anders

) zeggen dat God de
wil vernieuwt en dat dán de mens zelf ook gelooft. ("Hij is het die zowel het werken als het willen in jullie werkt", zei Paulus ook al.) Wedergeboorte is pertinent niet God's
antwoord op jouw geloof; het is andersom.
Je kunt woorden als:
heel terecht, en
pertinent niet , gaan gebruiken, maar wij moeten niet op Gods stoel gaan zitten bij de verklaring van deze dingen. Wij hebben ZELF onze verantwoordelijkheid en moeten ZELF een keus maken om te geloven. En in hoeverrre God ons hart ontvankelijk maakt en wij ons naar Hem toewenden, is een MYSTERIE en moet je niet gaan uitrafelen.
En ik geloof en kan ik zeggen dat dit altijd al mijn keus is geweest.
Maar dat zegt NIET dat ik er niet van overtuigd ben dat het Gods genade is die mij zover heeft gebracht. (het willen als het werken - maar ik ben geen willoos instrument, ik heb ZELF ook ja gezegd)
quote:
By the way, ieder mens heeft de verantwoordelijkheid om Christus aan te nemen. (Die formulering lijkt me juister dan de 'verkiezing' aan te nemen.) Dat geldt zeker voor de mensen die het evangelie gehoord hebben, hoezeer ze ook niet-wedergeboren en niet-uitverkoren mogen zijn. Geloof is 100% een gave van God en 100% een wilsdaad van de mens -- dat gaat samen precies omdat God door wedergeboorte de wil vernieuwt en op die manier, indirect, geloof geeft.
Hier zeg je eigenlijk dat geloof en wedergeboorte GELIJK OP gaan. Dat is al weer een iets andere insteek dan: God zorgt dat ik wedergeboren wordt en DAN PAS kan ik geloven.

En pak de bijbel er maar eens bij:
Ef 1,13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte,
Rom 10
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17
Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.En toch niet: In Hem zijt gij toen gij wedergeboren werd, ook gelovige geworden.
Of: Zo is dan het geloof door de wedergeboorte.
o.i.d.

quote:
Dat is gereformeerd -- en in de letterlijke zin van het woord, evangelish, goede boodschap, omdat het betekent dat God alle hardheid van zonde in ons te boven komt door de wederbarende kracht van zijn Geest. Dat heeft niks te maken met ons vastpakken van de reddingsboei.
Natuurlijk is dat het evangelie.

Maar in de 1e plaats is het evangelie (ook Johannes 3

)
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een IEDER DIE IN HEM GELOOFT niet verloren gaaat, maar eeuwig leven heeft.
quote:
Om Jezus in Joh. 3 te parafraseren: zonder wedergeboorte kun je die reddingsboei niet een zien. Als je Christus ziet staan als de Redder, hééft God je ogen al geopend.
Het koninkrijk Gods: is dat de reddingsboei dan? Ik weet niet of je dat gelijk kunt stellen met Jezus zelf. Hij is de reddingsboei.
Verder denk ik ook zeker dat er mensen zijn die WETEN - zien dat het de reddingsboei is, maar het domweg niet
willen.