quote:
Ik denk het niet. Als je niet wedergeboren bent kun je niet het koninkrijk der Hemelen
zien laat staan binnengaan.
quote:
Joh 3:1-131 Zo was er een Farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
quote:
Misschien zouden we meer moeten kijken naar die mensen die door het geloof geworden zijn als een kind. En zou dat meer ons streven moeten zijn. Worden als een kind.
Mattheus 18: 2 En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, 3 en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. 4 Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen.
Ik denk niet dat Jezus dat hier bedoelt. Je moet niet een kind in het geloof blijven, maar volwassen worden in het geloof. Als je jezelf gering acht als een kind, dan betekent dat dat je jezelf niet op de voorgrond plaats, veel van je zelf en je ego denkt. Kinderen zijn nog nederig. Die houding moet je inderdaad aannemen. Maar waar het hier over gaat is niet dat je een kinderlijk verstand of een kinderlijk geloof moet hebben. Overal in de Brieven wordt aangedrongen op volwassen worden als christen.
1 Korinthiërs 14:20Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen.
Als je net tot geloof gekomen bent weet je nog erg weinig, en dat geeft niks. Je bent een baby christen die nog moet groeien in geloof.
Daarom is geestelijke groei belangrijk, zodat je van babychristen opgroeit tot een 'vader' (1 Johannes 2)
quote:
En ik lees nergens in de Bijbel dat ik moet moeite doen om wedergeboren te worden.
Wel dat door het offer van Christus wij zijn wedergeboren.
No offense meant, maar hoe heb jij deel aan het offer van Christus? Waarom geloof jij? Wie is Christus voor je? Gaan geloven gaat niet automatisch! Je gaat ook niet geloven doordat je gedoopt bent... Je zult toch wel íets moeten doen.. namelijk Christus offer
aannemen. Je moet er wel iets mee
doenMet alleen geloven dat alles wat in de Bijbel staat waar is, met alleen wel geloven dat Christus voor is gestorven aan het kruis word je niet behouden. De duivels geloven dat ook en zij sidderen. Het gaat niet alleen om het verstandelijk aannemen van 'geloofswaarheden'. Daar word je niet door gered.
Door Jezus offer alleen word je niet wedergeboren. Je moet dat offer aannemen, anders word je niet gered. Het is net als met die bekende reddingsboei. God gooit je een reddingsboei toe, maar pas als je je daaraan vastklampt word je gered. Eerder niet.
Kol 2:12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt,
omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.
Je hebt niks aan je doop als je niet van harte gelooft.
Kol 3
1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.
1 Johannes 2 3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden. 7 Geliefde broeders en zusters, ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor maar een oud, dat u vanaf het begin bekend is. Dat oude gebod is de boodschap die u gehoord hebt. 8 Toch is het ook een nieuw gebod, omdat de duisternis wijkt en het ware licht al schijnt, en dit is werkelijkheid in Jezus’ leven en in uw leven. 9 Wie zegt in het licht te zijn maar zijn broeder of zuster haat, bevindt zich nog altijd in de duisternis. 10 Wie de ander liefheeft, blijft in het licht en komt niet ten val, 11 maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.
12 Kinderen, ik schrijf u dat uw zonden u vergeven zijn omwille van zijn naam. 13 Ik schrijf u, ouderen: u kent hem die er is vanaf het begin. Ik schrijf u, jongeren: u hebt hem die het kwaad zelf is overwonnen. 14 Kinderen, ik schrijf u dus dat u de Vader kent. Ouderen, u schrijf ik: u kent hem die er is vanaf het begin. Jongeren, u schrijf ik: u bent sterk, het woord van God blijft in u, en u hebt het kwaad overwonnen.Dus: je weet dat je wederom geboren bent als je gelooft, je moet door water en geest
opnieuw geboren worden. Dat is niet een proces dat je actief in gang zet, maar wel een proces dat twee kanten heeft: God wil je geloof schenken, maar dan moet je dat geschenk wel willen aannemen.
En dan komt Mat. 13 weer om het hoekje kijken: als je het Woord aanneemt met weinig zondebesef, terstond in grote vreugde, dan schiet het zaad geen wortel en zal het weggevaagd worden wanneer je geloof aan de test onderworpen wordt. Als je alleen maar met je verstand belijdt dat je denkt dat alles wel waar is, zal dat geloof geen stand houden wanneer je in zwaar weer terechtkomt.
Waar geloof, zaad dat goed wortel geschoten heeft, waarbij iemand werkelijk beseft hoe slecht hij eraan toe was, zich bekeert en gelooft, zal ook in zwaar weer stand houden. (Zie Romeinen 6-8).