Auteur Topic: Voor altijd een kind van GOD  (gelezen 18365 keer)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Voor altijd een kind van GOD
« Gepost op: juni 29, 2005, 11:11:31 pm »
Vanavond een gesprek gehad over:

Als iemand wedergeboren is,en bewust na twee jaar niets meer met GOD te maken wil hebben.

Blijft hij of zij dan een kind van GOD.

Volgens mij een kind wat geboren is, blijft een kind van zijn vader en moeder. ;)

Hoe denken jullie hier over??
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2005, 11:21:21 pm »
Is dat zo?

De verloren zoon ging toch echt bij zijn ouderlijk huis weg?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2005, 07:13:25 am »
Ja, dat is waar. Maar als je een kind van God bent dan blijf je dat.
Ook die verloren zoon heette na zijn weg lopen nog steeds de verloren "zoon" .
En niet exzoon ofzo.
Je kunt het ook zien aan hoe God Israel noemt. Nog steeds Zijn volk.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2005, 07:13:45 am »
Voor God blijf je altijd zijn kind, dat was hij/zij al voor hij/zij wedergeboren was, maar het is de mens die dan kiest om niet meer zijn kind te zijn.
Je moet de groenten van Joost hebben!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2005, 09:12:39 am »

quote:

rinuz schreef op 29 juni 2005 om 23:11:
Als iemand wedergeboren is,en bewust na twee jaar niets meer met GOD te maken wil hebben...

Was die persoon dan überhaupt wedergeboren?  :)  

Het is wat je zelf zegt, een geboorte kun je niet ongedaan maken, ook al wil je het.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2005, 09:24:01 am »

quote:

Appelmoes?? schreef op 30 juni 2005 om 07:13:
Voor God blijf je altijd zijn kind, dat was hij/zij al voor hij/zij wedergeboren was, maar het is de mens die dan kiest om niet meer zijn kind te zijn.

Hoezo was hij altijd al? Je wordt kind van God door wedergeboorte al zullen veel gelovigen zich dit niet echt bewust zijn, of het exacte moment weten wanneer dat gebeurde.

Joh 1
 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

En als je het eenmaal bent, houdt het nooit op.

Joh 10
28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.

En de gelijkenis van de verloren zoon kun je niet exact op de verhouding God als Vader en een kind wat wegloopt leggen.
Dat zou wel kunnen als je ervan uitgaat dat dit probleem van een afgedwaalde gelovige wordt besproken. (toepassing 1 de eerste betekenis)
Maar ongelovigen zijn als een verloren zoon. Maar moeten nog wel een zoon worden. Ze waren het niet in de exacte betekenis van het woord. (toepassing 2)
En je kunt nog wel meer dingen bedenken waar deze gelijkenis op slaat.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 09:24:14 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2005, 11:44:52 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 juni 2005 om 09:24:

[...]

Hoezo was hij altijd al? Je wordt kind van God door wedergeboorte al zullen veel gelovigen zich dit niet echt bewust zijn, of het exacte moment weten wanneer dat gebeurde.
God houdt toch van alle mensen? Of ben je dan nog geen kind van God?
Je moet de groenten van Joost hebben!

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2005, 11:46:28 am »
Als God iedereen geschapen heeft, is iedereen een kind van God.

God houdt van allen, niet alleen van degenen die van hem houden.
Als Hij dat wel doet handelt Hij zelf in strijd met de bijbel en dat lijkt me vreemd.

Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2005, 12:52:47 pm »

quote:

joepie schreef op 30 juni 2005 om 07:13:
Ja, dat is waar. Maar als je een kind van God bent dan blijf je dat.
Ook die verloren zoon heette na zijn weg lopen nog steeds de verloren "zoon" .
En niet exzoon ofzo.
Je kunt het ook zien aan hoe God Israel noemt. Nog steeds Zijn volk.

Heej Joepie, leuk je weer es te zien... ik zag je op "het andere forum" al een poos niet meer. Of je nog kind bent van God vind ik wel een moeilijk verhaal.

Logische manier van denken is dan: Je bent een kind van iemand... dat is iets wat niet kan veranderen. Een kind van zijn vader blijft een kind van zijn vader, wat hij/zij ook doet. Maar dan spreek je over kind zijn op de biologische manier. Bij God zijn we geadopteerd vanwege zijn eniggeboren Zoon.

Daarnaast kun je ook kijken naar de vader/kind-relatie en als uitgangspunt liefde nemen. God sluit een verbond met je..... Hij houdt van je en wat je ook doet, Hij zal altijd van je blijven houden... ook al loop je weg. De vader van de verloren zoon stond ook op de uitkijk en sloot gelijk zijn zoon in zijn armen. Het uitgangspunt dat God van je houdt als een vader van zijn kind klopt dan denk ik wel.... Maar ben je daarin uniek? Want als iemand niet gelooft en naar Hem toegaat, zal Hij dan niet net zo goed hem met open armen ontvangen?

En bij beide punten kunnen we denk ik toch wel stellen dat de Vader/kind-relatie niet blijvend is als je God de rug toe hebt gekeerd. Ik neem toch aan dat er geen kinderen en erfgenamen van God in het eeuwige vuur zijn. Als de verloren zoon niet terug was gekeerd was hij wel kind van zijn vader geweest... maar had hij daar niks aan gehad.

Dus, de vraag is wat de meerwaarde is van deze discussie. Ik vind het in ieder geval goed om te leren dat je altijd weer bij God terug kan komen. Maar als iemand die ik voor het gemak even "kind van God noemen" (en daarbij laat ik even in het midden of hij/zij dat nog is) gedoopt is, belijdenis heeft gedaan (of opgedragen is en later zich heeft laten dopen) vervolgens God de rug toekeert, maakt het dan uit dat we kunnen zeggen dat zo iemand nog steeds wel een kind van God is? Wat is daar het extra van? Als die persoon zich niet weer bekeert kopen we daar toch niks voor?

We moeten in ieder geval maar niet teveel op wedergeboorte gaan focussen. Want een geboorte is niet ongedaan te maken... maar een wedergeboorte dan? Wedergeboorte is niet een moment, het is een levensstijl, een keuze die niet eenmalig is maar je hele leven doortrekt. Ik denk dat Bumblebee terecht zich afvraagt of je wel wedergeboren bent als je eerst gelooft maar dan God de rug toekeert.

Dus... misschien dat we de discussie niet op deze manier moeten voeren... maar gewoon op de bijbelse manier. Die verloren zoon moest terug naar huis komen. En wij worden behouden door Jezus Christus en het geloof in Zijn offer. Ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren. Dat moet gewoon centraal staan. Geloven we in Hem, dan worden we gered en mogen we voor altijd bij onze Vader zijn. Geloven mensen dat niet, wat doet het er dan toe of hun ouders wel geloofden, of ze het ooit zelf geloofd hebben? Ben je dan beter af dan mensen die niet geloven? Volgens mij is er dan maar 1 oplossing, en dat is bekering.

Nog 2 bijbelteksten:

26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen. (Gal 3)

(Hier wordt het erfgenaam zijn wel gekoppeld aan geloof in Christus. We zjn kinderen van God door het geloof in Jezus Christus, als we dus van Hem zijn zijn we erfgenamen.

14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
(Rom 8)

Als we niet geloven, hoe kunnen we dan door de Geest worden geleid? En als we niet door de Geest geleid worden, hoe kunnen we dan zonen van God zijn?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2005, 02:06:33 pm »

quote:

henk w schreef op 30 juni 2005 om 11:46:
Als God iedereen geschapen heeft, is iedereen een kind van God.

God houdt van allen, niet alleen van degenen die van hem houden.
Als Hij dat wel doet handelt Hij zelf in strijd met de bijbel en dat lijkt me vreemd.

Henk

Nee Henk, slechts degenen die Jezus aannemen zijn Gods kinderen.

Dat is geenszins in strijd met de Bijbel. God heeft ieder mens lief, dat klopt. Maar indien wij die liefde van Hem niet beantwoorden, zullen wij nooit een kind van Hem zijn, doch zijn we verloren.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2005, 02:16:54 pm »
Eerst over 'kind van God':

quote:

6 Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend. 7 Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden. 9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
(...)
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

quote:

Marnix schreef op 30 juni 2005 om 12:52:
[...]
Dus, de vraag is wat de meerwaarde is van deze discussie. Ik vind het in ieder geval goed om te leren dat je altijd weer bij God terug kan komen. Maar als iemand die ik voor het gemak even "kind van God" noem (...) gedoopt is, belijdenis heeft gedaan (...) vervolgens God de rug toekeert, maakt het dan uit dat we kunnen zeggen dat zo iemand nog steeds wel een kind van God is? Wat is daar het extra van? Als die persoon zich niet weer bekeert kopen we daar toch niks voor?
(...)

Ik moest hierbij denken aan een aantal teksten.

quote:

Hebreeën 6:4-8
 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. 7 Want de grond, die de regen, welke er telkens op valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God; 8 doch als hij doornen en distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver van de vervloeking, die uitloopt op verbranding.
Je ziet hier dat de Hebreeënbriefschrijver ervan uitgaat dat het voorkomt, dat mensen die de heilige Geest hebben gekregen en gelovig zijn geweest (volgens mij kenmerken van wedergeboren zijn), alsnog ongelovig worden.

quote:

Hebreeën 10:26-31:
Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. 28 Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon; wanneer er ten minste twee getuigen een verklaring tegen hem afleggen, moet hij sterven. 29 Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn, denkt u, voor wie de Zoon van God vertrapt, het bloed van het verbond ontheiligt – terwijl hij erdoor geheiligd is – en de Geest van de genade veracht? 30 We kennen immers degene die gezegd heeft: ‘Het is aan mij om te wreken, ik zal vergelden,’ en ook: ‘De Heer zal oordelen over zijn volk.’ 31 Huiveringwekkend is het te vallen in de handen van de levende God!

De waarheid hebben leren kennen schept verplichtingen, en de straf op afvallig worden is erger dan de waarheid niet hebben leren kennen en ongelovig blijven... Dat zie je ook in de tekst hieronder.
Trouwens, in Hebreeën wordt de nadruk gelegd op de betrouwbaarheid van Gods beloften. Dáár moet je aan vast blijven houden. Je blijft dus inderdaad kind van God, maar dat is alleen maar in je nadeel als je ongelovig wordt...

quote:

2 Petrus 2:20
Want indien zij, aan de bezoedelingen der wereld ontvloden door de erkentenis van de Here en Heiland Jezus Christus, toch weer erin verstrikt raken en erdoor overmeesterd worden, dan is hun laatste toestand erger dan de eerste. 21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is. 22 Hun is overkomen, wat een waar spreekwoord zegt: Een hond, die teruggekeerd is naar zijn uitbraaksel, of: een gewassen zeug naar de modderpoel.
De tekst hieronder is al eerder genoemd, ik citeer 'm nog even.

quote:

1 Kor 10:1-13
1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.
12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
13 Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.

Het volk Israël was Gods volk, zij waren Gods kinderen. Ze dronken uit de geestelijke rots, Christus... en toch niet behouden... Waarschuwing voor ons, kennelijk hebben wij die waarschuwing nodig. Die zouden we niet nodig hebben als het onmogelijk was ongelovig te worden.

quote:

Ik denk dat Bumblebee terecht zich afvraagt of je wel wedergeboren bent als je eerst gelooft maar dan God de rug toekeert.

He, dat is een bekende vraag... die vraag stond ook centraal in het conflict in de jaren-40... al was het toen gekoppeld aan de vraag naar de geldigheid van de doop... is de doop alleen geldig als je uiteindelijk toch God de rug toekeert?
Het antwoord daarop van vrijgemaakten was: de doop is geldig, en betrouwbaar. Het is een verbond tussen God en zijn kind: "Ik ben jouw Vader, Verlosser en Heiligmaker. En als je je ook gedraagt zoals past bij kinderen van Mij, dan zul je rijk gezegend worden. Maar als je mijn belofte minacht en mij niet als Vader wil erkennen, dan zal ik je behandelen als een ongehoorzaam kind."
Dus: belofte, met daaraan gekoppeld de oproep om die belofte op waarde te schatten en God ook als Vader te erkennen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2005, 02:18:14 pm »

quote:

[...knip...]

Joh 10
28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.

[...knip...]
In deze tekst staat feitelijk alleen, dat we niet uit Zijn hand geroofd kunnen worden, dus we kunnen niet van God 'afgepakt' worden. Er staat niet dat we niet zelf 'het contract' op kunnen zeggen en uit Zijn bescherming weglopen. De vraag of dat wel of niet kan, kun je m.i. niet met deze tekst beantwoorden.

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2005, 02:24:23 pm »
De discussie hier is gebaseerd op de gedachtengang dat God voorwaardelijk van ons houdt. Als wij God de rug toekeren, doet Hij dat bij ons ook. Dat blijf ik een vreemde gedachte vinden.

Het is in strijd met Mattheus 5:
46 Immers, indien gij liefhebt wie u liefhebben, welke aanspraak op loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij alleen uw broeders groet, wat bijzonders doet gij dan? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Weest gij dan volmaakt, zoals uw hemelse Vader volmaakt is.

Volmaakt zijn zoals de Vader houdt dus blijkbaar in dat je van iemand houdt, ook als die niet van jou houdt.
God kan niet van je houden en je eeuwig laten lijden.

Geloven betekent meer verantwoordelijkheden, niet meer rechten. Niet "ik naar binnen en zij niet".
Gelovigen hebben de taak om de liefde van God te verspreiden en duidelijk te maken, zowel in woord alsook vooral in daad.
Geloven heeft als grote voordeel dat je je onvoorwaardelijk geaccepteerd weet.
Dat gun je iedereen.
Het leven wordt eenvoudiger, overzichtelijker, begrijpelijker als je gelooft.
Dat gun je iedereen.

Geloven geeft niet meer rechten.
God houdt onvoorwaardelijk van iedereen, gelovig of niet. Hem de rug toegekeerd of niet.

Dat is de grote kracht van Gods liefde.
De beloning is niet de hemel: de beloning is je volledig vrij weten, volledig geliefd weten, volledig geaccepteerd weten.

Voor iedereen zal dat moment eens komen.
God houdt van iedereen.............er zal geen ziel verloren gaan.

Henk

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2005, 02:30:48 pm »
Henk, je hebt zo wel een heel eenzijdig beeld van liefhebben en van de bijbel en van God. Liefhebben betekent ook gekrenkt zijn als je liefde wordt afgewezen. Dat is precies wat God ook doet in de bijbel: hij straft zijn volk als dat zich gedraagt als een ongehoorzaam kind, of als een overspelige echtgenote (denk aan de ballingschap, en de profetieën die daarover gaan).
Liefde van God gaat niet ten koste van zijn rechtvaardigheid.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2005, 02:30:49 pm »
Is het juist om steeds van het k i n dschap Gods te spreken, in plaats van over het zoonschap? Het zoonschap moet namelijk verkregen worden. Hoe kan de mens dit zoonschap bereiken? Door het geloof in Christus Jezus, zegt Paulus. Wie zegt: door het geloof in God, of in Jezus, of in Jezus Christus, heeft het nog niet goed begrepen. Het is natuurlijk niet verkeerd om dit te geloven, maar je bent daardoor nog geen zoon van God. Volgens Paulus betekent alleen het geloof in Christus Jezus, dat je het zoonschap verkregen hebt. Dit geloof houd namelijk in, dat je gelooft, dat God de Geest van zijn Zoon ook in je eigen hart heeft uitgezonden. En die mens is dan niet alleen een zoon van God,  maar die mens is ook gerechtvaardigd (Gal.2.16, 3.26 en 4.4). Maar wij moeten  er wel van uitgaan dat in beginsel alle mensen zonen van God zijn. Toen de Joden Jezus wilden doden, vroeg Hij hen, om welk werk zij Hem wilden doden? Zij antwoordden Hem toen:'Omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt' Jezus zei toen: 'Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden....'. Jezus citeerde hier echter maar een halve tekst, want er staat verder: Ja, allen zonen des Allerhoogsten'. Jezus wees hun wel op hun goddelijkheid, maar niet op hun zoonschap Gods, want daar waren zij nog ver van verwijderd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2005, 02:31:32 pm »

quote:

E-line schreef op 30 juni 2005 om 14:16:
He, dat is een bekende vraag... die vraag stond ook centraal in het conflict in de jaren-40... al was het toen gekoppeld aan de vraag naar de geldigheid van de doop... is de doop alleen geldig als je uiteindelijk toch God de rug toekeert?

De Dordtse Leerregels zeggen:

quote:

HET VIJFDE HOODSTUK VAN DE LEER
De volharding van de heiligen

ARTIKEL 1
Degenen die God naar zijn voornemen roept tot de gemeenschap met zijn Zoon, onze Here Jezus Christus, en door de Heilige Geest opnieuw geboren doet worden, verlost Hij wel van de tirannie en slavernij van de zonde. Maar Hij verlost hen in dit leven niet helemaal van het vlees en het lichaam der zonde.

ARTIKEL 2
Hierdoor zondigen zij in hun zwakheid elke dag weer en zelfs aan de beste werken van de heiligen kleven gebreken. Dit geeft hun voortdurend reden zich voor God te verootmoedigen en hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te nemen. Ook gaan zij daardoor steeds meer het vlees doden door de Geest der gebeden en door zich te oefenen in een godvrezend leven en zij verlangen vurig naar het bereiken van de volmaaktheid. Dit doen zij, tot zij, verlost uit het lichaam des doods, met het Lam van God in de hemelen zullen regeren.

ARTIKEL 3
Doordat deze zonden nog in hen overgebleven zijn en bovendien de wereld en de satan hen steeds aanvechten, zouden de bekeerden in de genade niet staande kunnen blijven, als zij aan zichzelf werden overgelaten. Maar God is trouw: barmhartig bevestigt Hij hen in de genade, die hun eenmaal is gegeven, en tot het einde toe bewaart Hij hen daarin met kracht.

ARTIKEL 4
Gods macht waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart, is zo groot, dat zij niet door het vlees overwonnen kan worden. Toch werkt God bij de leiding van hun leven niet altijd zo in de bekeerden, dat zij in sommige gevallen door hun eigen schuld niet zouden kunnen afdwalen van de weg waarop zij genadig geleid worden; zij worden dan verleid door hun zondige begeerten en volgen die. Daarom moeten zij voortdurend waken en bidden, dat zij niet in verzoekingen geleid worden. Wanneer zij dit niet doen, bestaat niet alleen de mogelijkheid dat zij door het vlees, de wereld en de satan meegesleept worden en tot zware en afschuwelijke zonden gebracht worden, maar gebeurt het ook werkelijk dat zij daarin - en God laat dit rechtvaardig toe - soms worden meegesleept. Dit wordt ons duidelijk aangetoond in de Schrift, waar beschreven staat, hoe treurig David, Petrus en andere heiligen in zonde gevallen zijn.

ARTIKEL 5
Met zulke grove zonden wekken zij Gods toon in hoge mate op; zij verdienen opnieuw de dood; zij bedroeven de Heilige Geest; zij oefenen zich een tijdlang niet meer in het geloof; zij brengen grote schade toe aan hun geweten en ervaren soms voor een tijd de genade niet meer. Eerst wanneer zij door ernstig berouw op de goede weg terugkeren, doet God zijn vaderlijk aangezicht weer over hen lichten.

ARTIKEL 6
Want God, die rijk is aan barmhartigheid, neemt naar het onveranderlijk voornemen van de uitverkiezing de Heilige Geest niet helemaal van de zijnen weg, zelfs niet wanneer zij zo treurig in zonde zijn gevallen. Hij laat hen ook niet zo diep vallen, dat zij de genade van de aanneming tot kinderen en de staat van de rechtvaardiging verliezen, of dat zij de zonde tot de dood of de zonde tegen de Heilige Geest bedrijven en helemaal door God verlaten, zich in de eeuwige ondergang storten.

ARTIKEL 7
Want ten eerste bewaart God, wanneer zij zo diep vallen, nog in hen zijn onvergankelijk zaad, waaruit zij opnieuw geboren zijn, zodat dit niet vergaat of weggeworpen wordt. Verder vernieuwt Hij hen zeker en met kracht door zijn Woord en Geest, zodat zij zich bekeren: zij krijgen van harte en naar Gods wil verdriet over deze zonden; zij begeren en ontvangen door het geloof en met een verbroken hart vergeving door het bloed van de Middelaar; zij ervaren opnieuw de genade van God, die nu met hen verzoend is; zij aanbidden zijn barmhartigheid en trouw en spannen zich voortaan des te meer in om hun behoud met vrees en beven te bewerken.

ARTIKEL 8
Niet aan hun eigen verdiensten of krachten, maar aan de genadige barmhartigheid van God hebben zij het te danken, dat zij niet helemaal van het geloof en de genade vervreemden, of voorgoed in hun zonden blijven en zo verloren gaan. Dit zou, wat hen betreft, niet alleen heel goed mogelijk zijn, het zou ongetwijfeld ook gebeuren. Maar wat God betreft, kan dit beslist niet. Want zijn raadsplan kan niet veranderd, zijn belofte niet gebroken en de roeping naar zijn voornemen niet herroepen worden; evenmin kunnen Christus' verdienste, voorbede en bewaring krachteloos gemaakt worden en ook de verzegeling met de Heilige Geest kan niet verijdeld of vernietigd worden.

Dus dat iemand die WERKELIJK is wedergeboren (door roeping/uitverkiezing van God) NOOIT helemáál kan dwalen omdat God hem/haar bewaart.

Ergo: iemand die WEL helemaal dwaalt, was die wel echt wedergeboren? Dat kan wel (dan zal hij/zij ongetwijfeld later weer terugkeren naar God want God houdt Zijn beloften) maar misschien ook niet.
Bombus terrestris Reginae

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 30, 2005, 02:32:50 pm »
(ik vraag me overigens af of de TS deze discussie bewust in LB heeft gezet... zijn openingspost leek mij meer een BS-topic)

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 30, 2005, 02:48:05 pm »
Hallo E-line,

quote:

Henk, je hebt zo wel een heel eenzijdig beeld van liefhebben

Onvoorwaardelijke liefde heeft maar één kant.

quote:

Liefhebben betekent ook gekrenkt zijn als je liefde wordt afgewezen

Je kijkt op een menselijke manier naar de liefde. Ik denk dat Gods liefde anders in elkaar steekt dan de menselijke.

quote:

Dat is precies wat God ook doet in de bijbel: hij straft zijn volk als dat zich gedraagt als een ongehoorzaam kind, of als een overspelige echtgenote (denk aan de ballingschap, en de profetieën die daarover gaan).

Mensen hebben opgeschreven dat God strafte, dat is een menselijke interpretatie. Net zoals de vogelpest van vorig jaar geen straf van God is, zo waren dat gebeurtenissen in het verleden ook niet.

quote:

Liefde van God gaat niet ten koste van zijn rechtvaardigheid.

Daarmee plaats je rechtgvaardigheid boven de liefde en volgens de bijbel is dat niet zo. De liefde is het allerbelangrijkste.
Heeft God alleen lief als rechtvaardigheid dat toestaat????????

Lees nog eens het prachtige stukje over de liefde.
I Cor 13:
5 handelt niet onwelvoeglijk, zoekt haar eigen belang niet, wordt niet verbitterd, rekent het kwade niet toe;
6 zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar verblijdt zich in de waarheid;
7 zij bedekt alles, gelooft alles, hoopt alles, duldt alles.

Liefde rekent het kwade niet toe: God doet dat wel
Liefde bedekt alles, duldt alles: God doet dat niet.

Christenen zouden een voortrekkersrol moeten spelen bij het in de wereld brengen van Gods liefde, christenen zouden het uithangbord moeten zijn, een lichtend voorbeeld.

Niet voor de eigen beloning, maar om anderen vooruit te helpen.

Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2005, 02:51:28 pm »
Hallo E-line,

quote:

Hebreeën 10:26-31:
Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden

Geldt deze tekst niet voor de huidige christenen en niet voor de ex-christenen?

Moeten de huidige christenen niet huiverend wachtend op het oordeel als zij toch willens en wetens blijven zondigen nadat ze tot geloof zijn gekomen??

Henk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2005, 05:47:40 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 juni 2005 om 14:18:
[...]

In deze tekst staat feitelijk alleen, dat we niet uit Zijn hand geroofd kunnen worden, dus we kunnen niet van God 'afgepakt' worden. Er staat niet dat we niet zelf 'het contract' op kunnen zeggen en uit Zijn bescherming weglopen. De vraag of dat wel of niet kan, kun je m.i. niet met deze tekst beantwoorden.

Jij kan ook zelf niet uit zijn hand weggaan wat betreft je eeuwige bestemming. Vergelijk die man die zwaar zondigde in Kor. en waar Paulus hem (samen met de gemeente) aan de satan overgeeft opdat zijn ziel behouden wordt.
Dus op aarde is er niets meer van te zien dat je behouden bent, maar je bent het wel.
Je bouwt dan niet met de goede dingen op het fundament, uiterlijk misschien netzo als een ongelovige. En misschien ben je dan wel onder zijn brescherming weggegaan, maar wil niet zeggen dat je na dit leven niet in de hemel komt.
Je kunt zelf je redding toch niet ongedaan maken...... Als overgezet BENT in het koninkrijk van de Zoon, laat Hij niet toe dat je daar weer weg gaat.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2005, 06:23:34 pm »
Dat zou betekenen dat we robots zijn die geen keuze kunnen maken en dat is niet het geval. Jezus zegt duidelijk dat ieder die in hem gelooft behouden zal worden en dat betekent dat het een keuze is en niet voorgeprogrammeerd.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2005, 06:44:27 pm »
Een kind van God dat Hem willens en wetens de rug toekeert, blijft volgens mij altijd wel Zijn kind. Vergelijk het met je eigen kind als die weg zou lopen. Zou dit kind dan ineens niet meer jouw kind zijn? Natuurlijk wel!

En zou jij niet net als de vader in de al genoemde gelijkenis blijven hopen op de terugkeer vanuit je liefde voor jouw kind? Natuurlijk! Houdt dit op als het kind niet terugkeert? Nee, natuurlijk niet.

God zal je voorzeker missen als Hij de deuren van Zijn Vaderhuis straks wagenwijd opengooit om ieder van Zijn kinderen binnen te laten en jij bent er niet. Maar de deur gaat daarna ook weer eens dicht om te zorgen dat er geen ongenode gasten binnenkomen. Dan zou de volmaaktheid immers weer worden aangetast.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 30, 2005, 10:48:42 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juni 2005 om 18:23:
Dat zou betekenen dat we robots zijn die geen keuze kunnen maken en dat is niet het geval. Jezus zegt duidelijk dat ieder die in hem gelooft behouden zal worden en dat betekent dat het een keuze is en niet voorgeprogrammeerd.

Hier maak ik uit, dat diegene die wedergeboren is, en GOD links laat liggen, Niet meer behouden is?

Kan een Vader zijn kind niet meer zijn kind maken??

Ook al wil dat kind niets meer met de Vader te maken hebben??
Alleen door JEZUS

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 30, 2005, 11:05:47 pm »

quote:

rinuz schreef op 30 juni 2005 om 22:48:
[...]

Hier maak ik uit, dat diegene die wedergeboren is, en GOD links laat liggen, Niet meer behouden is?

Kan een Vader zijn kind niet meer zijn kind maken??

Ook al wil dat kind niets meer met de Vader te maken hebben??
Het is geen kwestie van kunnen maar van willen, je kunt volgens de bijbel idd tegen God kiezen en kennelijk wil God dat wij zelf een keus maken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 01, 2005, 12:55:06 am »

quote:

dingo schreef op 30 juni 2005 om 18:23:

Is dit een reactie op mijn post?

Misschien moet ik even verduidelijken dat ik NIET bedoel dat iemand voorbestemd om te gaan geloven, zelf geen keuze meer heeft te maken.
Dit leek een beetje zo omdat ik zei dat als je bijvoorbeeld als gelovige de verkeerde weg inslaat, uit Gods hand weg zou gaan, dit niets veranderd aan je eeuwige bestemming. Wat dat betreft blijf je Zijn eigendom, in Zijn hand geborgen.
Ik bedoel daarmee: dat je later na dit leven in de hemel komt (als je eeuwige bestemming doordat je bent gaan geloven en Gods kind bent geworden), wordt niet meer ongedaan gemaakt omdat je misschien handelt alsof je niet gelovig bent.
Je bestemming na dit leven is gegrond op het kindschap door geloof in de Here Jezus.

Eeuwig leven hebben we ontvangen (zie Johannes 10) en dat betekent per definitie leven dat niet meer eindigt, bij God. Het kan dus ook niet meer ophouden en veranderen in niet-eeuwig leven WANT het is leven zonder begin en einde. (is dat een contradictio in terminis :) )
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 12:58:35 am door Priscilla en Aquila »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 01, 2005, 10:23:11 am »
Kind van God ben je door geboorte. Dat zegt de doop al tegen jou.
Jij bent van Mij en daarom krijg je van mij dit teken op je voorhoofd.
Kind van God kun je ook worden door in Hem te gaan geloven op latere leeftijd, dan neemt Hij je aan. Net zoals een adoptie.
Als je eenmaal kind bent wordt je nooit meer kind af.
Dat is gewoon onmogelijk.
Je kunt weglopen, het geloof vaarwel zeggen.
Maar iets wat God al met jou had van voor je geboorte kun jij van jou kant niet ongedaan maken.
Ook al zouden we dat willen.
Netzoals je hier op aarde niet een nietkindmeer kunt worden van je ouders ook al zou je dat willen. Ook al kom je nooit meer bij ze en verdwijn je naar een ander kontinent, je ouders blijven je ouders. Veel mensen noemen ze dan alleen maar hun verwekkers, maar dat geeft al aan dat zij hun ouders zijn.

Als wij kinderen krijgen zeggen we toch ook niet: dit is pas mijn kind als het wel voldoende van mij houd. Dat zegt God ook niet. Je bent pas van mij als je wedergeboren bent of als je in je leven voldoende hebt bewezen dat je van mij houd.

Marnix: op dat andere forum kom ik niet meer. Kreeg om een duistere reden een ban, en dat was voor mij de maat vol.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 10:24:11 am door joepie »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 01, 2005, 10:25:05 am »

quote:

Weet je dat wel zeker?

Johannes 15: 1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. 6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.

Niet dat ik dit jullie hiermee wil aanvallen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dan met dit soort teksten omgaat.  

< Pier >

P.S. Ook opmerkelijk dat de 'hel' en andere 'schreeuwende' woorden in het Johannes Evangelie nergens door de schrijver genoemd worden. Ditmaal wellicht een correctere weergave van Jezus' woorden?...
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 10:32:03 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 01, 2005, 11:00:38 am »
Deze tekst geeft dus duidelijk aan dat je een rank blijft, maar desodanks wordt verbrand.
Dus je blijft altijd kind, maar als je niet in Hem blijft dan werp Hij je buiten.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 01, 2005, 11:23:31 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 juli 2005 om 00:55:

[...]

Misschien moet ik even verduidelijken dat ik NIET bedoel dat iemand voorbestemd om te gaan geloven, zelf geen keuze meer heeft te maken.
Dit leek een beetje zo omdat ik zei dat als je bijvoorbeeld als gelovige de verkeerde weg inslaat, uit Gods hand weg zou gaan, dit niets veranderd aan je eeuwige bestemming. Wat dat betreft blijf je Zijn eigendom, in Zijn hand geborgen.
Ik bedoel daarmee: dat je later na dit leven in de hemel komt (als je eeuwige bestemming doordat je bent gaan geloven en Gods kind bent geworden), wordt niet meer ongedaan gemaakt omdat je misschien handelt alsof je niet gelovig bent.
Je bestemming na dit leven is gegrond op het kindschap door geloof in de Here Jezus.

Eeuwig leven hebben we ontvangen (zie Johannes 10) en dat betekent per definitie leven dat niet meer eindigt, bij God. Het kan dus ook niet meer ophouden en veranderen in niet-eeuwig leven WANT het is leven zonder begin en einde. (is dat een contradictio in terminis :) )
In de bijbel staan op meerdere plaatsen dat je wel degelijk je geloof kunt verliezen. Neem bijvoorbeeld de gelijkenis van zaaier waarbij behalve het deel wat opgegeten wordt alle zaad ontkiemt. Er is dus sprake van geloof dat zegt Jezus in zijn uitleg wel degelijk:Math 13:20  De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt;
21  maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val.

En ook de al aangehaalde tekst uit Hebreeen 6 is volgens mij niet voor tweeerlei uitleg vatbaar. Kennelijk kun je bij je volle verstand tegen Hem kiezen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 01, 2005, 01:08:48 pm »
E-line, ik vind dat je het goed hebt uitgelegd. Op 1 ding na. Ik had ook al gegeken naar die tekst in Hebreeen 6. Maar die tekst zegt niet dat iemand die echt gelooft niet kan afvallen. Die tekst zegt juist dat iemand die echt gelooft, en vervolgens afvalt van het geloof, niet opnieuw tot geloof kan komen. Toch?

quote:

Je kijkt op een menselijke manier naar de liefde. Ik denk dat Gods liefde anders in elkaar steekt dan de menselijke.

Kun jij dan op een goddelijke manier naar Gods liefde kijken? ;)

Maar goed, ik denk dat we niet ons blind moeten staren op liefde. De vader hield ook van zijn verloren zoon... dat zie je aan het feit dat hij op de uitkijk stond toen zijn zoon terug kwam. Maar als die zoon niet terug naar huis was gegaan had zijn vader nog zoveel van hem kunnen houden, ze waren dan niet samen geweest en hadden die band dan ook niet gehad. Officieel mag er dan in de gelijkenis (ik zeg niet dat het daarom dus altijd zo is) een vader/kind-relatie zijn... maar in hoeverre kun je zeggen dat die relatie er is als vader en kind totaal geen contact met elkaar hebben? Dan is het puur theoretisch en in de praktijk is die band er niet.

Verder maakt de bijbel onderscheid tussen Gods liefde voor mensen en het kind van God zijn. Ik geloof dat God zeker liefdevol is... Dat God niet alleen houdt van mensen die in Hem geloven... want hij wil namelijk dat niemand verloren gaat. Maar er is een verschil tussen de liefde van God voor mensen die niet in Hem geloven en de liefde voor Zijn kinderen, hen die geloven in Jezus Christus en daardoor kinderen van Hem zijn. Dat onderscheid mis ik in je betoog.

Maar volgens mij wil je dat onderscheid niet maken. Helaas heb je een nogal selectief bijbelgebruik. Als iedereen toch gered wordt, waarom dan bijvoorbeeld een pinkstertoespraak en waarom al die evangelisatieprojecten? En je vergeet ontzettend veel in de bijbel. Ik kan honderden teksten aanhalen die gaan over verlossing, en over verloren gaan... over hemel en hel, over de poel van vuur etc. En Jezus zelf zegt het ook regelmatig. Mattheus 25 bijvoorbeeld: De gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden. De gelijkenis van de talenten. En daarna als klap op de vuurpijl, wat Jezus zegt over de wederkomst. Hij zal de schapen aan de rechterkant zetten en de bokken aan de linkerkant. Tot de schapen, de gelovigen zegt hij: Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.

Maar tegen de bokken (ongelovigen) zegt hij: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

En het hoofdstuk eindigt met deze zin: 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

De bijbel is duidelijk genoeg. Het is niet zo dat iedereen uiteindelijk naar de hemel gaat omdat God liefdevol is. Hou jezelf nou maar niet voor de gek. Ik weet dat we graag zouden willen dat het zo ging.... Maar zo is het niet. De bijbel is duidelijk genoeg daarover dus ga dat niet verdraaien omdat je dat graag anders zou zien... daarmee verander je namelijk niks... en maak je met je relativeringstheorie de boel alleen maar erger.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 01, 2005, 01:17:51 pm »
Ik lees in deze discussie 3 interpretaties van 'kind/zoon van God':
1. Ieder mens is in zekere zin een kind van God. We zijn allemaal door Hem geschapen. En wij ontvangen ons leven van Hem.
2. Kinderen van gelovigen zijn kind van God. Het gaat hier om de verbondsleer, de kinderen zijn verbondskinderen.
3. Kind van God ben je door wedergeboorte.

De vraag is: hoe spreekt de bijbel hierover?

ad 1.
In Luk 3:38 lezen we over Adam, de zoon van God. Het geslachtsregister begint bij Jezus, de zoon van (zo meende men) Jozef, de zoon van ... etc., de zoon van Adam, de zoon van God.

Nu kun je dit op 2 manieren lezen:
- iedere volgende 'zoon van', slaat op de vorige, dus Seth is de zoon van Adam.
- iedere volgende 'zoon van', slaat op Jezus, dus Jezus is de zoon van Seth, maar Hij is ook de zoon van Adam, en dus ook de zoon van God.

Ik denk dat de laatste wat vergezocht is, dus ik denk dat je kan stellen dat Adam 'zoon van God' genoemd mag worden.

Nu heeft de term 'zoon' in de bijbel altijd te maken met erfrecht. Adam was dus erfgenaam van God. Maar je zou kunnen zeggen dat hij dat 'recht' heeft verspeeld door de zondeval. Zo zijn wij van nature geen erfgenaam. We hebben er geen recht op. De bijbel leert dat je erfgenaam wordt door geloof in Christus Jezus: Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus (Gal 3:26). Wij moeten opnieuw worden aangenomen tot kind van God. Dat gebeurt als we de 'Geest der aanneming tot kinderen' (Rom 8:15 SV), of 'de Geest van het zoonschap' (Rom 8:15 NBG) ontvangen.

ad 2.
Dit punt vind ik het lastigste. Waar lezen we in de bijbel dat kinderen van gelovigen, puur vanwege het feit dat hun ouders geloven, kind/zoon van God zijn?

Ik zie namelijk geen onderscheid met kinderen van ongelovige ouders. Wij allemaal zijn van nature 'onterfde kinderen van God', of je ouders nou geloven of niet. En daarmee is ons allemaal de toegang tot het Koninkrijk Gods ontzegd.

Ik zie wel Gods genade in het feit dat je geboren wordt in een gelovig gezin. Ik zie ook de prachtige beloften die God doet (het aanbod van de genade). Maar dat genade-aanbod geldt m.i. voor iedereen, ook ongelovige mensen. Je kunt het als mens aannemen of afwijzen (geloof of ongeloof).

ad 3.
Hierover is de bijbel heel duidelijk. Neem Joh 1:12-13:
12  Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13  Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

En ook de teksten die ik bij 1. al aanhaalde over de Geest van het zoonschap. Gal 3:26-29 zijn in dit opzicht ook heel duidelijk denk ik:

26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

En ook Rom 8:14-17:
14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

Conclusie: in Adam waren wij kinderen van God, maar zijn door de val van Adam onterfd. Wij hebben van nature geen recht meer op de heerlijkheid van God. Slechts door het geloof in Christus zijn wij weer zonen/kinderen van God, oftewel erfgenaam van God, en mede-erfgenaam van Christus. Want door het geloof hebben wij ontvangen de Geest van het zoonschap.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 01, 2005, 02:42:06 pm »
E-line haalde Hebreeën 6 aan en volgens haar worden daar kenmerken van wedergeboorte genoemd. Ik vraag me dat af.

Hieronder citeer ik uit 'Kunnen gelovigen nog verloren gaan?' van J.G. Fijnvandraat, waarin hij o.m. op Heb 6 ingaat.

quote:

Niet meer vernieuwen tot bekering
Maar nu Hebreeën 6. Hier wordt gesproken van mensen die verlicht zijn geweest, de hemelse gave gesmaakt hebben, deelgenoten van de Heilige Geest zijn geworden, die het goede woord Gods hebben gesmaakt en de krachten van de toekomende eeuw en AFGEVALLEN zijn. Wat hier staat is toch wel moeilijk te rijmen met de opvatting dat een kind van God niet verloren kan gaan.
Het valt niet te ontkennen dat door dit gedeelte velen in de war zijn gebracht. Maar eerst een woord tot de verdedigers van de ‘afvalleer’. Zij maken geen onderscheid tussen struikelen of in de zonde vallen door een gelovige en de daadwerkelijke afval van het geloof van een naamchristen. Volgens hen kan iemand zich bekeren tot God, afwijken, zich opnieuw bekeren enz. Zij spreken dan ook bij hun evangelisatiecampagnes van mensen die zich voor de eerste, de tweede, de derde, enz. keer bekeerd hebben. Volgens hun theorie zou Hebreeën 6 moeten luiden:
‘Het is zeer wel mogelijk voor hen die eens verlicht waren, en de hemelse gave hebben gesmaakt… maar afgevallen zijn, zich te vernieuwen tot bekering’.
Het woord van God zegt juist het tegendeel. Hun theorie wordt dan ook door dit gedeelte gelogenstraft.
Als deze verzen zouden leren dat een bekeerde zondaar weer verloren kan gaan, dan leert het eveneens, dat zo’n persoon nimmer opnieuw bekeerd kan worden, omdat hij ‘de Zoon van God voor zich kruisigt en te schande maakt’.

Laten we nu deze teksten plaatsen in hun verband en in het licht van de hele brief beschouwen en daarbij nagaan over wie gesproken wordt. Zoals gezegd richt de apostel zich tot de Joden die het christelijk geloof beleden. Zij kenden het Oude Testament en waren er van overtuigd dat Jezus de Messias was. Zelfs al waren ze hierin niet oprecht dan hadden ze toch zijn autoriteit gevoeld in de wonderen die werden gewerkt. Als zulke mensen zouden terugkeren tot het jodendom om aan de vervolgingen te ontkomen, dan moesten ze Jezus Christus afzweren. Door dit te doen, maakten ze zich weer één met het joodse volk dat zijn Messias had gekruisigd. Daardoor kruisigden ze Hem voor zichzelf. Welnu, zegt de schrijver, voor zulken is er geen weg terug. Ze zijn te ver gegaan. Dat hij deze mogelijkheid niet voor ware kinderen van God openzet, blijkt uit vers 9.
‘Doch, geliefden, wij zijn aangaande u van betere en met de behoudenis verbonden dingen overtuigd, hoewel wij ook aldus spreken.’

Het is dus mogelijk al de bovengenoemde voorrechten bezeten te hebben en toch niet behouden te zijn. Let wel, er staat niet: het is onmogelijk hen die éénmaal wedergeboren waren, en die afgevallen zijn te vernieuwen tot bekering. Er worden andere kenmerken opgenoemd en die houden niet noodzakelijkerwijs wedergeboorte in. Er worden hier vijf dingen opgesomd en we zullen ze stuk voor stuk onderzoeken:

a. die éénmaal verlicht zijn geweest.
Wat zegt Psalm 119:130?
‘Het openen uwer woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen inzicht’ en de apostel Johannes getuigt: ‘Dit was het waarachtige licht, hetwelk komende in de wereld iedere mens verlicht’ (Joh. 1:9). Ieder die het evangelie van Jezus Christus heeft gehoord, is daardoor verlicht. Zo iemand kan niet meer pleiten op onwetendheid. De prediking van het evangelie heeft zelfs onze hele westerse wereld uit de duisternis van het heidendom gelicht. Maar wil dat zeggen dat ieder die zo verlicht is, zich ook werkelijk heeft bekeerd? Helaas niet.

b. die de hemelse gave gesmaakt hebben.
Er is een verschil tussen proeven en eten. Het één ziet op een uitwendig kennisnemen, het
ander op een zich daadwerkelijk voeden. Deze mensen hebben iets aangevoeld van het heil dat God schenkt. Ze hebben iets gezien van de verhevenheid van de persoon van Jezus Christus. Maar ze hebben zich nimmer gevoed met het vlees en het bloed van de Zoon van God (Joh. 6:54). Jeremia heeft het woord van God als voedsel in zich opgenomen (Jer. 15:16). Ezechiël en Johannes moesten een boekrol opnemen en hun buik er mee vullen. Dat is wat anders dan alleen maar proeven. Christus zegt: ‘Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is, zo iemand van dit brood eet, die zal leven tot in eeuwigheid’ (Joh. 6:51). Daar is geen schijn van omkomen of afvallen bij!

c. die deelgenoten van de Heilige Geest geworden zijn.
Dit woord betekent niet dat ze de Heilige Geest inwonend hebben ontvangen nadat ze tot geloof zijn gekomen. Helaas zou de NBG-vertaling ‘deel hebben gekregen aan de Heilige Geest’ deze gedachte in de hand kunnen werken. Het woord door ‘deelgenoten’ vertaald is
hetzelfde als in Lukas 5:7: ‘zij wenkten hun medegenoten’: hun compagnons dus, zie ook Efeze 5:6,7. Zo hebben deze mensen deel gekregen aan de Heilige Geest, ze zijn deelgenoten van de Heilige Geest geworden, dat wil dus zeggen dat ze met de Heilige Geest
samengewerkt hebben. De schrijver gebruikt juist niet één van de termen: verzegeld door de Heilige Geest, gezalfd met de Heilige Geest, gedoopt door de Heilige Geest. Bileam
was een deelgenoot van de Geest van God toen hij zijn profetieën over Israël uitsprak. De boze koning Saul heeft geprofeteerd door de Geest te midden van de profeten. Judas heeft met de twaalven door de Geest van God duivelen uitgeworpen. En deze allen zonder werkelijk bekeerd te zijn.

d. die het goede woord Gods gesmaakt hebben.
Hier geldt hetzelfde als bij punt b. Men kan worden aangetrokken door de verhevenheid van de leer van het christelijk geloof. Het gevoel kan worden aangesproken, zonder dat wedergeboorte plaatsvindt. Dit is de les van de gelijkenis van de zaaier. Er zijn vier soorten grond. Het zaad is altijd hetzelfde. Er is verharde grond, de weg, daar krijgt de boodschap
van het evangelie niet eens de kans enige indruk teweeg te brengen. Het hart is verhard. Er is grond die bestaat uit een dun laagje aarde over de harde rotsbodem: het woord wordt met vreugde aangenomen, het spreekt het gevoel aan. Maar het bewerkt geen droefheid en berouw. Niet zodra komt er verdrukking of het wordt verstikt. Dan is er een bodem die wel geschikt lijkt maar waar distels en dorens het goede zaad verdringen. Dat zijn mensen die de indruk van het evangelie laten verstikken door de zorgvuldigheden van de wereld. In al deze gevallen draagt het zaad geen vrucht. Dat gebeurt alleen bij de goede grond die geploegd is.

e. die de krachten van de toekomende eeuw hebben gesmaakt.
In het begin van de prediking werd het evangelie bevestigd door tekenen en wonderen. In de toekomende eeuw zal dat weer het geval zijn, daarom heten het krachten van de toekomende eeuw. De dienstknechten Gods zullen onder de antichrist vuur van de hemel doen dalen en water in bloed veranderen (Openb. 11). Vele Hebreeën hadden deze krachten leren kennen. Ze hadden de wonderen gezien en waren er van onder de indruk, maar dat betekent nog niet dat hun hart ook was veranderd. Ja, er zullen zelfs voor de
troon van het gericht gevonden worden die zelf wonderen hebben verricht en in de naam van Jezus duivelen hebben uitgeworpen en waarvan de Heer moet zeggen: ‘Ik heb u nooit gekend.’

Iemand kan al deze vijf voorrechten genoten hebben en toch geen kind van God zijn. Dat deze uitleg juist is, bewijst vers 7:
‘want een grond, die de dikwijls daarop komende regen indrinkt en nuttig kruid voortbrengt voor hen om wier wil hij ook bebouwd wordt, ontvangt zegen van God’ – dit loopt parallel met de vierde bodem uit de gelijkenis van de zaaier.
‘maar een grond die doornen en distels voortbrengt, is verwerpelijk en de vervloeking nabij, welks einde is tot verbranding’.
De hiergenoemde personen worden dus vergeleken bij deze laatste grond. Ze hebben nooit vrucht voor God voortgebracht. En dan volgt de reeds aangehaalde uitspraak: ‘Maar we zijn aangaande u van beter en met de behoudenis verbonden dingen overtuigd, hoewel we aldus spreken.’ Met andere woorden: Jullie vergelijk ik niet met deze afvalligen, die alleen maar uiterlijk iets van het heil hebben ervaren, bij jullie zit het dieper. Deze verzen stemmen overeen met het woord van de Heiland:

‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. Elke rank in Mij die geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke (rank) die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. Gij zijt allen rein om het woord dat Ik tot u gesproken heb. Blijft in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook gij niet, als gij in Mij niet blijft. Ik ben de wijnstok, gij de ranken; wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. Als iemand in Mij niet blijft, wordt hij buitengeworpen als de rank en verdort; en men verzamelt ze en men werpt ze in het vuur en zij verbranden’ (Joh. 15:1-6).

Israël was de wijnstok die God uit Egypte had uitgegraven en in Kanaän geplant (Ps. 80:9-15). Daar moest het volk vruchten voor de Heer voortbrengen. Maar inplaats van goede druiven bracht deze wijnstok wilde voort (Jes. 5:1-7). Wat gebeurde toen? God
oordeelde deze wijnstok. Dit getuigenis werd afgesneden. Christus noemt zich nu de ware wijnstok, Hij neemt de plaats van Israël in. Zo was Israël de Zoon die God uit Egypte had geroepen (Hos. 11:1), maar het volk openbaarde zich als een ongehoorzame zoon. Daarop nam Christus hun plaats in en is Hosea 11:1 in Hem vervuld toen Hij met zijn ouders uit Egypte trok (Matth. 2:15). Israël wordt de knecht des Heren (Jes. 43:10) genoemd, maar het was een ontrouwe knecht. Christus neemt deze plaats in en Hij is de trouwe knecht des Heren (Jes. 42:1; 52:13; 53:11). In al deze gevallen gaat het om het feit dat God een getuigenis op aarde had, Israël, dat wegens ontrouw terzijde werd gesteld en dat Christus deze plaats volmaakt inneemt.

Maar in dit getuigenis dat vruchten voor God moet voortbrengen, zijn de discipelen van Christus begrepen. Het beeld van de wijnstok geeft dat aan. Zij zijn de ranken. Er zijn echter twee soorten ranken, zoals er in Hebreeën 6:7 sprake is van twee soorten grond:
Ranken die vrucht voortbrengen. Deze worden gereinigd opdat ze meer vrucht dragen en zelfs veel vrucht dragen. En ranken die geen vrucht voortbrengen. Deze worden weggesneden, verdorren en worden verbrand.

De Heer spreekt hier niet over het kennen van Hem en het bezit van eeuwig leven zoals bij het beeld van de schapen, maar over vruchtdragen.
Waarvoor dienen de ranken van een wijnstok anders dan om vrucht te dragen! Ieder die Christus als Heer belijdt, is een rank en vormt een deel van het christelijk getuigenis op aarde. Maar zo iemand heeft de verantwoordelijkheid vrucht te dragen. En om deze verantwoordelijkheid gaat het bij het beeld van de wijnstok. Als iemand niet in het woord van de Heer blijft dan brengt hij geen vrucht voort. Dan is hij gelijk aan de Jood uit Hebreeën 6 die het christelijk getuigenis opgeeft. Hij is een grond die doornen en distels voortbrengt en zich het oordeel waard maakt.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 01, 2005, 03:14:50 pm »
Er is ook nog verschil tussen of God iemand als "zijn kind" behandeld en het werkelijk kind worden. En dan moet je nog bedenken dat kind van God een soort beeldspraak is. Want in werkelijkheid zijn we slechts schepselen. Het blijft heel complex en de bijbel is mijns inziens niet altijd even duidelijk in defenities van bepaalde groepen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 01, 2005, 04:05:27 pm »

quote:

Meindertd schreef op 01 juli 2005 om 15:14:
Er is ook nog verschil tussen of God iemand als "zijn kind" behandeld en het werkelijk kind worden. En dan moet je nog bedenken dat kind van God een soort beeldspraak is. Want in werkelijkheid zijn we slechts schepselen. Het blijft heel complex en de bijbel is mijns inziens niet altijd even duidelijk in defenities van bepaalde groepen.

We zijn allemaal schepselen. Maar als je kind wordt, krijg je deel aan hetzelfde leven als de Vader. En zijn we zonen geworden en niet meer alleen schepselen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 01, 2005, 04:07:08 pm »

quote:

Knee schreef op 01 juli 2005 om 14:42:
E-line haalde Hebreeën 6 aan en volgens haar worden daar kenmerken van wedergeboorte genoemd. Ik vraag me dat af.

Hieronder citeer ik uit 'Kunnen gelovigen nog verloren gaan?' van J.G. Fijnvandraat, waarin hij o.m. op Heb 6 ingaat.

[...]

Hier ben ik het mee eens en had ooit een post over dat vers uit hebr. 6. Maar dat kan ik met geen mogelijkheid weer vinden. :?
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 04:08:22 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 01, 2005, 04:10:52 pm »

quote:

dingo schreef op 01 juli 2005 om 11:23:
[...]

In de bijbel staan op meerdere plaatsen dat je wel degelijk je geloof kunt verliezen. Neem bijvoorbeeld de gelijkenis van zaaier waarbij behalve het deel wat opgegeten wordt alle zaad ontkiemt. Er is dus sprake van geloof dat zegt Jezus in zijn uitleg wel degelijk:Math 13:20  De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt;
21  maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val.

En ook de al aangehaalde tekst uit Hebreeen 6 is volgens mij niet voor tweeerlei uitleg vatbaar. Kennelijk kun je bij je volle verstand tegen Hem kiezen.

Je kunt het evangelie mooi en prachtig vinden als je het hoort. Maar schiet het wortel in je hart zodat je echt je bekeert? Dat kan aan de biutenkant een tijd goed gaan. Maar als dit geloof wordt beproefd, blijkt pas of het echt was.
En of je dus een 'naamchristen' bent, of een echte christen.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 04:12:08 pm door Priscilla en Aquila »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 01, 2005, 06:33:34 pm »
DUS  een kind blijft een kind, ook al doet hij anders wat de ouders graag zouden willen.

Wedergeboorte is een kind,zoon, dochter worden van de schepper.

Oftewel echt Christen zijn, geen naam Christen van ik ga zondag's 2 keer naar de kerk dus misschien ben ik behouden. Maar de zekerheid hebben van: Eeuwig leven.

En deze persoon wil na enkele jaren  niets meer met GOD te maken, Blijft deze  persoon een kind van GOD ??
Alleen door JEZUS

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 01, 2005, 07:32:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 juli 2005 om 16:07:

[...]

Hier ben ik het mee eens en had ooit een post over dat vers uit hebr. 6. Maar dat kan ik met geen mogelijkheid weer vinden. :?
Bedoel je deze?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 01, 2005, 07:41:13 pm »

quote:

rinuz schreef op 01 juli 2005 om 18:33:
DUS  een kind blijft een kind, ook al doet hij anders wat de ouders graag zouden willen.

Wedergeboorte is een kind,zoon, dochter worden van de schepper.

Oftewel echt Christen zijn, geen naam Christen van ik ga zondag's 2 keer naar de kerk dus misschien ben ik behouden. Maar de zekerheid hebben van: Eeuwig leven.

En deze persoon wil na enkele jaren  niets meer met GOD te maken, Blijft deze  persoon een kind van GOD ??

Wedergeboorte is het geadopteerd worden als kind door God en jouw aanvaarding van dat kindschap
God heeft maar één 'natuurlijk kind' en dat is zijn eniggeboren zoon, onze Here Jezus.

Er is geen afval onder de heiligen. Dus als iemand doet alsof hij een kind van God is, maar dat niet tot in het diepste van zijn wezen heeft laten doordringen kan hij/zij door de mand vallen. Je kunt je afvragen of hij/zij überhaupt wedergeboren geweest is. Een wedergeborene gaat niet verloren, hij kan wel een diepe geloofscrisis meemaken, maar God laat nooit los. :)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 07:42:52 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 02, 2005, 08:54:47 am »

quote:

rinuz schreef op 01 juli 2005 om 23:23:
[...]

Wat bedoel je hiermee??

De discussie is of een wedergeboren iemand, door eigen keuzes later verloren kan zijn??!!??!!???

Nee, dan moet je de vraag beter lezen.
Er staat of een kind van God altijd een kind van God blijft.
Dus niet of je door verkeerde keuzes verloren gaat.
Nee, of je dus altijd een kind van God blijft.

Al die ellelange antwoorden geven ook geen antwoord op deze eenvoudige vraag.
Er wordt moeilijk gedaan en men zoekt moeilijke antwoorden.

Maar het is gewoon heel simpel. Vergelijk het ouderschap hier op aarde maar met het Vader zijn van God. ZO is het en niet anders.
Het gaat in de vraag niet over het feit of je wel behouden bent, of dat je zelfs als kind van God nog verloren kunt gaan.
Ook een verloren kind heet dus nog steeds kind.
Ook een ent die geen vrucht draagt en dus verbrand wordt is nog steeds een ent.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 02, 2005, 03:50:03 pm »
In mijn vorige topic is mijn vraag stelling volgens sommigen niet goed.
Dus probeer ik het opnieuw.

Ik hoorde van iemand het volgende:

Iemand komt tot geloof.

Hij is wedergeboren.

Hij kiest  na enkele jaren, dat hij niets meer met GOD en Christus te maken wil hebben.

Is hij volgens de bijbel dan nog wedergeboren, wat eeuwig leven geeft?
Alleen door JEZUS

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 02, 2005, 03:54:20 pm »
Modbreak:
In deze discussie gaat het om de vraag of iemand ALTIJD een kindvan God blijft...
Andere onderwerpen aandragen is hier off-topic. Heb wat off-topic berichten verwijderd. Over wedergeboorte etc. bestaan een aantal andere open draadjes. Let bij het posten wel op de policies van de verschillende subfora:
[BF] wedergeboorte
[CL] Wie zijn de kinderen van God?
[GL] Verbondsautomatisme of wedergeboorte?

Er kan ook een parralleldiscussie geopend worden in LB, maar over deze onderwerpen gelieven niet hier te posten, het onderwerp is ingewikkeld genoeg en subdiscussies over wedergeboorte maken het alleen maar ingewikkelder. Je kunt natuurlijk altijd een linkje geven naar een andere discussie :)

edit:Ik zal mijn modbreak even toelichten. De startvraag is of je per definitie altijd een kind van God bent. Kind van God wordt gedefinieerd als iemand die wedergeboren is.

De TS wil weten (voor zover ik het begrepen heb) of je waneer je God de rug keert (niks meer met hem te maken wil hebben nog steeds een kind van God bent. Dus dat is de vraag.

Een aparte discussie over wedergeboorte lijkt me daarom niet heel handig omdat dit de discussie vertroebelt. Hiervoor zijn andere topics waar je naartoe kunt linken.
Verder heb ik nog wat offtopic posts weggehaald + de reacties daarop en een enkele waar de poster zelf ook wel noemde dat het offtopic was.

Reacties op de modbreaks bij voorkeur via mail of TopicReport (het oranje handje) en NIET in het topic zelf. :)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2005, 07:43:58 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 02, 2005, 04:38:32 pm »
Je kunt je afvragen of zo iemand überhaupt ooit wedergeboren geweest is... :)
Iemand die zegt dat hij alles gelooft, is niet wedergeboren. De duivelen geloven ook in Jezus, en zij sidderen. Geloof komt niet zonder vruchten. :)

Dus of iemand wedergeboren is kun je zien aan zijn levenswandel. :)

Maar wat wil je nou precies met dit onderwerp/topic: praten over de wedergeboorte, praten over het kindschap en moet dat dan in Levensbeschouwing? CL of BF lijkt me daarvoor meer geschikt en daarin staan al onderwerpen die hierover gaan.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2005, 04:40:51 pm door Roodkapje »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 02, 2005, 08:01:01 pm »
Mattheus 13:

quote:

‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. Tijdens het zaaien viel een deel van het zaad op de weg, en er kwamen vogels die het opaten. Een ander deel viel op rotsachtige grond, waar maar weinig aarde was, en het schoot meteen op omdat het niet diep in de grond kon doordringen. Toen de zon opkwam verschroeide het, en omdat het geen wortel had droogde het uit. Weer een ander deel viel tussen de distels, en toen die opschoten verstikten ze het zaaigoed. Maar er viel ook wat zaad in goede grond, en dat bracht vrucht voort, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.

quote:

Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier: bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid. Het zaad dat op rotsachtige grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en het meteen met vreugde in zich opnemen. Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn. Worden ze vanwege het woord beproefd of vervolgd, dan houden ze geen ogenblik stand. Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. Het zaad dat in goede grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en begrijpen. Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.’
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2005, 08:01:28 pm door Pooh »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 03, 2005, 01:56:10 pm »

quote:

joepie schreef op 02 juli 2005 om 08:54:
[...]

Nee, dan moet je de vraag beter lezen.
Er staat of een kind van God altijd een kind van God blijft.
Dus niet of je door verkeerde keuzes verloren gaat.
Nee, of je dus altijd een kind van God blijft.

Al die ellelange antwoorden geven ook geen antwoord op deze eenvoudige vraag.
Er wordt moeilijk gedaan en men zoekt moeilijke antwoorden.

Maar het is gewoon heel simpel. Vergelijk het ouderschap hier op aarde maar met het Vader zijn van God. ZO is het en niet anders.
Het gaat in de vraag niet over het feit of je wel behouden bent, of dat je zelfs als kind van God nog verloren kunt gaan.
Ook een verloren kind heet dus nog steeds kind.
Ook een ent die geen vrucht draagt en dus verbrand wordt is nog steeds een ent.
Als hij verbrand is is het geen ent meer maar as ;) Verder heb je wel gelijk. Je koopt er dan alleen niks voor... en dat maakt de vraag in feite zinloos.... omdat het er niet om gaat of je officieel kind van God bent of niet... maar of je als kind van Hem leeft. Zo niet, dan heb je niks aan die band... Wat heb je er aan als je bij het laatste oordeel kan zeggen dat je wel kind van God bent terwijl je aan de verkeerde kant staat. Overigens vraag ik me nog steeds af of het klopt wat je zegt... want de bijbel geeft aan dat je Gods kind bent door geloof in Jezus Christus. Dat je daarom erfgenaam bent. Als je dat niet gelooft (ongeacht wat je ouders deden en of je het vroeger zelf hebt geloofd), ben je dan wel kind van God? Je gelooft toch niet in Jezus Christus door wie alleen je Gods kind kan zijn?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 03, 2005, 03:10:41 pm »
Quote] Roodkapje
Moderator LB/CL  
   Bericht geplaatst op zaterdag 02 juli 2005 16:38
myGKV
bekijk

NEIN!

Je kunt je afvragen of zo iemand überhaupt ooit wedergeboren geweest is...
Iemand die zegt dat hij alles gelooft, is niet wedergeboren. De duivelen geloven ook in Jezus, en zij sidderen. Geloof komt niet zonder vruchten.

Dus of iemand wedergeboren is kun je zien aan zijn levenswandel.

Maar wat wil je nou precies met dit onderwerp/topic: praten over de wedergeboorte, praten over het kindschap en moet dat dan in Levensbeschouwing? CL of BF lijkt me daarvoor meer geschikt en daarin staan al onderwerpen die hierover gaan.

Ik weet niet waar ik dit moet posten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Mijn vraag is toch duidelijk!

Als je GOD aangenomen hebt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

En Later na Jaren er niets meer mee te maken wilt hebben.

Wat staat er hier over beschreven in de Bijbel.
Blijft  Hij of Zij een eeuwig kind.

Dat is alleen mijn vraag.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 03, 2005, 03:29:48 pm »
Rinuz, ik denk dat je een denkfout maakt aan het begin van je post. Je zegt: "Iemand komt tot geloof. Hij is wedergeboren." Maar niet iedereen die zegt te geloven is ook wedergeboren!

En mijn vraag aan jou is: hoe kan iemand weten dat hij God echt heeft aangenomen? Daar doelt Pooh ook op met Mattheüs: Als je een oppervlakkige 'bekering' hebt gehad, en je haakt af op het moment dat je geloof echt beproefd wordt, dan betekent dat dat je God nooit echt hebt aangenomen. Er is geen afval der Heiligen. Er staat ook nergens in de bijbel dat wedergeborenen verloren kunnen gaan, wel dat er wolven in schaapskleren rondlopen in de kerk die door de Geest vroeger of later ontmaskerd worden. Een wedergeboren christen herken je aan de vruchten van de Geest. Niet iedereen die zegt te geloven heeft God ook daadwerkelijk aangenomen:

quote:

Mattheüs 7:21-27Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

quote:

Mattheüs 12:33-3733 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

Niet iedereen die zegt dat hij God aangenomen heeft, heeft dat ook werkelijk gedaan in zijn hart. De boze geesten geloven ook, en zij sidderen. Hierover ook Jakobus:

quote:

Jakobus 2:14-2614 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? 15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, 16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? 17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. 19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. 20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof. 25 En is niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet heengaan? 26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

quote:

Mattheüs 13:1-9, 18-231 Die dag verliet Jezus het huis en ging aan de oever van het meer zitten. 2 Er kwam een grote mensenmassa om hem heen staan, en daarom ging hij in een boot zitten, terwijl de menigte op de oever bleef. 3 Hij sprak hen uitvoerig toe en vertelde gelijkenissen: ‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. 4 Tijdens het zaaien viel een deel van het zaad op de weg, en er kwamen vogels die het opaten. 5 Een ander deel viel op rotsachtige grond, waar maar weinig aarde was, en het schoot meteen op omdat het niet diep in de grond kon doordringen. 6 Toen de zon opkwam verschroeide het, en omdat het geen wortel had droogde het uit. 7 Weer een ander deel viel tussen de distels, en toen die opschoten verstikten ze het zaaigoed. 8 Maar er viel ook wat zaad in goede grond, en dat bracht vrucht voort, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig. 9 Laat wie oren heeft goed luisteren!’ [...]18 Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier: 19 bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid. 20 Het zaad dat op rotsachtige grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en het meteen met vreugde in zich opnemen. 21 Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn. Worden ze vanwege het woord beproefd of vervolgd, dan houden ze geen ogenblik stand. 22 Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. 23 Het zaad dat in goede grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en begrijpen. Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.’

Degenen die met weinig zondebesef het woord terstond aannemen in grote vreugde hebben een oppervlakkige bekering gehad. Zodra ze uit de roes van de euforie ontwaakt zijn en wanneer hun geloof op de proef gesteld wordt haken ze af. Ze hebben het Evangelie niet in hun hart aangenomen: het woord van het koninkrijk heeft geen wortel geschoten. Net zoals je huis wegspoelt als je die gewoon op het zand bouwt. Je dient je huis op het Fundament (Jezus) te bouwen en het Evangelie moet wortel schieten om vrucht te kunnen dragen. Zo iemand kan met recht zeggen wedergeboren te zijn.

Er is geen afval onder de Heiligen, immers:

quote:

Johannes 3:1616 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Als iemand afvallig wordt heeft hij of zij geen waarachtig geloof in de Zoon gehad. Zie boven.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2005, 05:45:24 pm door Roodkapje »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 03, 2005, 04:20:14 pm »
Wie worden er eigenlijk met die Heiligen bedoelt?
Zijn dat wel wedergeboren christenen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 03, 2005, 04:38:01 pm »
Wat moet er anders mee bedoeld worden dan?

FEB

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 03, 2005, 05:41:14 pm »

quote:

rinuz schreef op 02 juli 2005 om 15:50:
In mijn vorige topic is mijn vraag stelling volgens sommigen niet goed.
Dus probeer ik het opnieuw.

Ik hoorde van iemand het volgende:

Iemand komt tot geloof.

Hij is wedergeboren.

Hij kiest  na enkele jaren, dat hij niets meer met GOD en Christus te maken wil hebben.

Is hij volgens de bijbel dan nog wedergeboren, wat eeuwig leven geeft?

Jezus zegt: je kiest voor of tegen mij. Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Ik denk dat je dat als uitgangspunt moet nemen. Je moet Jezus aangenomen hebben om bij de Vader te kunnen/ mogen komen. Iemand die bewust God en Jezus aan de kant zet, wil dus blijkbaar niet bij God horen. Ik denk dat zo iemand dan ook niet bij God een eeuwig leven krijgt. Dat klinkt heel hard, maar God is een rechtvaardig God. En je weet nooit of iemand toch tijdens zijn leven nog tot bekering komt. (iemand is dus niet gelijk helemaal "afgeschreven" als hij God naast zich neer legt)