Eerst over 'kind van God':
quote:
6 Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend. 7 Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden. 9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
(...)
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.
quote:
Marnix schreef op 30 juni 2005 om 12:52:[...]
Dus, de vraag is wat de meerwaarde is van deze discussie. Ik vind het in ieder geval goed om te leren dat je altijd weer bij God terug kan komen.
Maar als iemand die ik voor het gemak even "kind van God" noem (...) gedoopt is, belijdenis heeft gedaan (...) vervolgens God de rug toekeert, maakt het dan uit dat we kunnen zeggen dat zo iemand nog steeds wel een kind van God is? Wat is daar het extra van? Als die persoon zich niet weer bekeert kopen we daar toch niks voor?
(...)
Ik moest hierbij denken aan een aantal teksten.
quote:
Hebreeën 6:4-8
Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. 7 Want de grond, die de regen, welke er telkens op valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God; 8 doch als hij doornen en distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver van de vervloeking, die uitloopt op verbranding.
Je ziet hier dat de Hebreeënbriefschrijver
ervan uitgaat dat het voorkomt, dat mensen die de heilige Geest hebben gekregen en gelovig zijn geweest (volgens mij kenmerken van wedergeboren zijn), alsnog ongelovig worden.
quote:
Hebreeën 10:26-31:
Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. 28 Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon; wanneer er ten minste twee getuigen een verklaring tegen hem afleggen, moet hij sterven. 29 Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn, denkt u, voor wie de Zoon van God vertrapt, het bloed van het verbond ontheiligt – terwijl hij erdoor geheiligd is – en de Geest van de genade veracht? 30 We kennen immers degene die gezegd heeft: ‘Het is aan mij om te wreken, ik zal vergelden,’ en ook: ‘De Heer zal oordelen over zijn volk.’ 31 Huiveringwekkend is het te vallen in de handen van de levende God!
De waarheid hebben leren kennen schept verplichtingen, en de straf op afvallig worden is erger dan de waarheid niet hebben leren kennen en ongelovig blijven... Dat zie je ook in de tekst hieronder.
Trouwens, in Hebreeën wordt de nadruk gelegd op de betrouwbaarheid van Gods beloften. Dáár moet je aan vast blijven houden. Je blijft dus inderdaad kind van God, maar dat is alleen maar in je nadeel als je ongelovig wordt...
quote:
2 Petrus 2:20
Want indien zij, aan de bezoedelingen der wereld ontvloden door de erkentenis van de Here en Heiland Jezus Christus, toch weer erin verstrikt raken en erdoor overmeesterd worden, dan is hun laatste toestand erger dan de eerste. 21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is. 22 Hun is overkomen, wat een waar spreekwoord zegt: Een hond, die teruggekeerd is naar zijn uitbraaksel, of: een gewassen zeug naar de modderpoel.
De tekst hieronder is al eerder genoemd, ik citeer 'm nog even.
quote:
1 Kor 10:1-13
1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.
12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle. 13 Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.
Het volk Israël was Gods volk, zij waren Gods kinderen. Ze dronken uit de geestelijke rots, Christus... en toch niet behouden... Waarschuwing voor ons, kennelijk hebben wij die waarschuwing nodig. Die zouden we niet nodig hebben als het onmogelijk was ongelovig te worden.
quote:
Ik denk dat Bumblebee terecht zich afvraagt of je wel wedergeboren bent als je eerst gelooft maar dan God de rug toekeert.
He, dat is een bekende vraag... die vraag stond ook centraal in het conflict in de jaren-40... al was het toen gekoppeld aan de vraag naar de geldigheid van de doop... is de doop alleen geldig als je uiteindelijk toch God de rug toekeert?
Het antwoord daarop van vrijgemaakten was: de doop is geldig, en betrouwbaar. Het is een verbond tussen God en zijn kind: "Ik ben jouw Vader, Verlosser en Heiligmaker. En als je je ook gedraagt zoals past bij kinderen van Mij, dan zul je rijk gezegend worden. Maar als je mijn belofte minacht en mij niet als Vader wil erkennen, dan zal ik je behandelen als een ongehoorzaam kind."
Dus: belofte, met daaraan gekoppeld de oproep om die belofte op waarde te schatten en God ook als Vader te erkennen.