quote:
Priscilla en Aquila schreef op 17 september 2005 om 19:36:Alleen met het OT kom ik zelfs niet tot de uitkomsten die jij er nu uit haalt. Maar zou ik een orhodoxe Jood zijn die de Messias verwacht.

God had het Jakob het eerstgeboorterecht wel beloofd en het was voorzegd: de oudste zal de jongste dienstbaar zijn. Alleen hoe Jakob dit op een menselijke manier voor elkaar kreeg, door list en bedrog klopte niet.
Ik ben weer begonnen de bijbel overnieuw te lezen:
Genesis 25: [24] Toen de tijd van de bevalling was gekomen, was er inderdaad een tweeling in haar schoot. [25] De eerste die tevoorschijn kwam was rossig* en van top tot teen zo behaard als een mantel; hij kreeg de naam Esau. [26] Na hem kwam zijn broer tevoorschijn. Hij hield met zijn hand
de hiel van Esau vast; om die reden kreeg hij de naam Jakob*. Isaak was zestig jaar, toen zij geboren werden.
Willibrord zegt: De naam Jakob wordt in verband gebracht met ‘hiel’ of met het werkwoord ‘onderkruipen’.
En dat Jakob een onderkruiper is, bewijst het verdere verhaal: hij pakt op slinkse wijze het eerstegeboorterecht van Esau af. En waar komen we de ‘ hiel, onderkruiper ’ ook tegen?
quote:
Genesis 3:
15 Vijandschap sticht Ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw kroost en het hare.
Het zal jouw kop bedreigen, en jij zijn hiel!’
bedreigen; grondtekst ISA: he shall hurt you , velen zullen er dus PIJN gaan lijden
De slang wordt aangewezen als oorzaak van het vallen van Adam en Eva. Maar de slang krijgt ook meteen de belofte dat ie de ‘hiel: onderkruiper’ zal
bedreigen.
En dat zodra ie weer bij z’n positieven komt: z’n Hoofd, terugkrijgt, van G’d. En dan gaat de slang ( nu
met G'ds Wijsheid ) alle hielenlikkers en onderkruipers
bedreigen.
En ik was eigenlijk al gewaarschuwd, want mijn vader had een enorme hekel aan honden die kruipend op de buik en superonderdanig, naar hem toe kwamen. Genesis 3: 14 …Op je buik zul je kruipen en stof zul je eten, alle dagen van je leven! Typisch de houding van het huidige christendom: we zijn niks, we kunnen niks, we zijn slechts stof, niet waard dat U naar ons omkijkt.
Conclusie: de slang wordt ( door angst voor G’d ) een onderkruiper en een hielenlikker: Jakob.
En Jakob gaat verder, hij maakt gebruik van de dodelijke vermoeidheid van Esau en ontfutselt hem zo zijn eerstegeboorterecht: de zegen van vader Isaak. En in hoofdstuk 27 is het dan zover, de slangen Jakob en Rebekka verzinnen een list om die zegen te verkrijgen ( want Isaak is nagenoeg blind geworden ). Jakob neemt de identiteit van Esau aan en verkrijgt zo de rijke zegen:
Volken zullen je dienen en natiën voor je buigen. Dus de slang(en) krijg(en)t zo de macht over de gehele wereld. Maar Esau krijgt ook een belofte: je broer Jakob zul je dienen, maar als je je
losrukt, schud je zijn juk van je nek!
En Jakob ( de slang en onderkruiper ) krijgt in Hoofdstuk 28 ook een belofte van G’d: Uw nageslacht zal als het stof der aarde zijn. En eigenlijk krijgt Jakob hier dus niets. Want wat is stof? Dat blaas je toch zo weg?
En nu gaan we het volgende lezen:
Genesis 28:
20 Daarna legde hij een gelofte af: ‘
Als God mij ter zijde staat en mij op deze reis beschermt,
als hij mij brood te eten geeft en kleren aan mijn lichaam, 21 en
als ik veilig terugkom bij mijn verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. 22
Deze steen die ik gewijd heb, zal dan
een huis van God worden – en ik beloof dat ik u dan
een tiende deel zal afstaan van alles wat u mij geeft.’
Hier heb je dus bijna een letterlijke voorspelling/omschrijving van het huidige christendom in een notedop: De onderkruiper stelt eerst allerlei voorwaarden: als, als, als. En dan gaat hij (Jakob )een huis van steen (
kerkgebouw ) oprichten dat zal dan
huis van God heten. En iedereen die zich bij hem gaat aansluiten, moet dan
tienden gaan afstaan.
En hoe kom je nu uit deze slangenkuil, deze chaos van geloven waaruit bijna niemand meer wijs kan worden?
Wordt een Esau!
Genesis 27: 40 Je zult leven van je zwaard
en dienstbaar zijn aan je broer.
Maar heb je je eenmaal losgerukt,
dan werp je zijn juk van je nek.’En eerlijk waar, ook ik begin nu pas te begrijpen waarom ik alles van me afgeschud heb en op het fundament: wie goed doet, goed ontmoet, ben gaan staan. Want dat heb ik al enige tijd geleden gedaan, al kon ik toen nog niet de echte reden bevatten. Het was louter en alleen mijn hart en mijn gevoel wat mij toen waarschuwde: doe weg al die ingewikkeldheden.
Dus de leider van deze wereld is een onderkruiper en een hielenlikker. En dat lijkt me niet moeilijk te herkennen. Op m’n werk ben ik het dagelijks tegengekomen en het journaal staat er ook bol van. En in het christendom is het niet anders. Alles en iedereen is er mee verziekt. ( ook ik dus, er valt nog veel te doen bij Ome Pier )
En de
kern van dit alles is:
angst voor G’d. Schud het van je af en je mag een Esau zijn. Zoals ik al eerder schreef: mijn angst is steeds meer aan het verdwijnen. Wel een proces, maar het gaat razendsnel, een snelrecht van G’d: met jou ben ik gauw klaar, jij begrijpt het, nu die andere varkentjes nog even wassen…
Van een slang kun je dus een Esau worden, maar die is wel ruig, geeft nergens om, stinkt altijd uren in de wind en een flinke wasbeurt heeft ie vaak nodig.
( ik heb het nu echt over mezelf hoor, dus niet gaan schelden, en ik bedoel dit vooral Geestelijk )
Ruwe bolster, blanke pit: mensen naar G’ds hart. Lees het maar na in het Oude Testament.
Maar elke blanke ( of gekleurde ) pit is welkom, zolang er maar pit in zit…

P.S. Voor mij nadert deze discussie haar einde. Verder 'overtuigen' zal toch niet lukken en dat kost mij ook teveel energie. Tegen: ja, maar daar staat toch... kan ik niet op. Dat is in mijn ogen meedogenloos, maar dat kan ik niet altijd blijven herhalen, dus bedank ik alvast iedereen voor zijn of haar bijdrage. En wie weet wordt het ooit nog 'wat'.
Ik heb dus gekozen om te leven vanuit de Geest: wat er in mijn hart, gevoel, verstand omgaat. En dat leg ik dan ook steeds op tafel ter discussie. Zonder schaamte, want zo ben ik... of liever: zo wens ik te zijn.