quote:
Thom schreef op 09 november 2005 om 11:11:Wat een aanklachten tegen het Christendom in het algemeen. Eens kijken wat er allemaal van waar is, wat vooroordelen zijn, en wat helemaal nergens op slaat.
[...]
Het is niet
onze boodschap. En het is niet
onze hel die
wij hebben klaarstaan.?
Dat zeggen de moslims ook als je hen wijst op gebreken in hun opvattingen. Wat je eigenlijk zegt is dat je het niet kan helpen dat God nu eenmaal primitief is.
quote:
Is het niet juist liefdevol om mensen te waarschuwen als je gelooft dat er gevaar dreigt??
Het is alleen eerlijk en logisch wanneer je ook toegeeft dat er nu eenmaal een duivelse en primiteve God is. Bovendien is het niet liefdevol, maar gedrag geboren uit vrees.
quote:
Wat heeft "het zout der aarde zijn" te maken met beseffen hoe ellendig de mensheid er door eigen toedoen aan toe is?
Dit is jouw commentaar op:
jullie die denken het zout der aarde te zijn, maar hebben nooit door dat hoogwaardig menszijn aan gene zijde van beloning en wraak (hemel en hel) staat.
Ik denk dat het je niet duidelijk werd wat ik wilde zeggen:
Christenen prediken hemel voor goed gedrag (ja, ja, ik weet het, voor geloof in Christus) en hel voor slecht gedrag (nee, voor afwijzing van het geweldige zoenoffer). Jezus' woorden zijn zelfs: doe zus en zo,
opdat je loon groot zal zijn. Hoogwaardig menszijn handelt echter geheel zonder de motivatie beloning/vrees voor straf.
quote:
Dit is erg generaliserend gesproken. Ten eerste is "de rede eren" niet een Christelijk standpunt an sich. Ik ben wel een realist, maar voor mij is het bestaan van God, en het bestaan van wonderen realiteit. Alles om me heen is doordrongen van Zijn kracht en aanwezigheid. Als je eens een echt filosofisch boek wilt lezen over het bestaan van wonderen, kan ik je "Wonderen" van C.S. Lewis (ISBN 9051941021) aanraden! Is overigens geen licht verteerbare kost. Ten tweede lach ik niet om absurde zaken als ze in andere boeken staan. Als je gewoon om je heen kijkt, word je wel gedwongen te geloven in het bestaan van hogere machten. De Bijbel is er ook heel duidelijk over, en waarschuwt ons voor het gevaar van magie en andere occulte zaken.
Voor jou de aanrader: Carl Sagan, The demon-haunted world.
quote:
Je draait de boel om, kerel... ik geloof niet in de Bijbel, ik geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, en Zijn Geest. En ik geloof dat Hij zich openbaart door middel van (onder andere) de Bijbel.
De denkt niet helder genoeg, beste vent. Probeer je eens geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, in te denken zonder dat er bijbelteksten zouden bestaan. Jouw geloof in Jezus = bijbelteksten.
Indien je slechts in Gods Geest zou geloven, zou ik geen probleem met je hebben, want daarin geloven zo ongeveer alle 6 miljard mensen op aarde, maar de bijbelteksten omschrijven voor jou wat Gods Geest is en wat en hoe hij doet.
quote:
Je herkent de boom aan de vrucht, zei Jezus. Aan de geschiedenis kun je dus zien dat de mens in de grond van de zaak slecht is. En ook niets meer dan dat. Natuurlijk is het Christendom verkeerd gebruikt tijdens de Kruistochten, maar dat was altijd de schuld van mensen die Gods woorden verkeerd interpreteerden of uitvoerden zoal zij dat goed vonden. Bovendien zijn er genoeg Christenen die wel de geschiedenis bestuderen, en ervan proberen te leren...
In dat geval zeg je niets meer en minder dan dat God een stumper is. Zelfs zijn laatste plan, het onovertrefbare geweldige idee de Heilige Geest uit te storten op aarde, werd een grove mislukking. Sommige vrediger culturen hebben het zelfs beter gedaan zonder deze goddelijke hulp.
Ach, wat zielig voor God, Hij doet zo zijn best, maar de mens wint het altijd van hem. God wilde geen zondeval, hij wilde geen zondvloed, hij wilde geen ongehoorzaam en hardleers volk, hij gaf echt alles. En hij leert het nooit. Hij heeft altijd maar geduld met ons. Wat zal hij het toch moeilijk hebben ons de gehele tijd maar moeten te bezien, wetende dat het toch nooit wat wordt. waar doet ie het voor, zou je zeggen. Maar ja, hij is liefde, hè. Maar
zet je nooit vraagtekens? Hij kon zelfs nog geen boek afleveren dat zo duidelijk was dat er slechts één in plaats van drie godsdiensten uit zou groeien, om van die 33.000 verschillende kerkgroeperingen op aarde nog maar te zwijgen.
quote:
Ik kan dit niet helemaal plaatsen in het Christendom, sorry...
Ik zette er een paar onbeschofte uitspraken uit de bijbel neer. Indien je die niet kan zien als respectloos ten opzichte van andersdenkenden, dan valt er voor mij weinig meer te zeggen. Ik zal nederig alle beschimpingen van de bijbel op me moeten nemen.
quote:
Zo leert God zichzelf kennen in Zijn Woord. Mensenoffers heeft Hij trouwens een afkeer van, kun je nagaan hoeveel pijn het Hem heeft gedaan toen Hij zijn eigen Zoon gaf voor ons...
Niks God die zich uit; Zo uit
de mensheid zich in de loop van de geschiedenis. Geleidelijk aan bevrijd de mensheid zich van de waan dat goden offers eisen. Sommige mensen klimmen heel hoog: kun je nagaan wat een pijn het hen doet te moeten aanvaarden dat delen van de mensheid nog steeds deze denkbeelden blijven eren, en bloedoffers zogenaamd om God te verzoenen in het geheel niet als verfoeilijk beschouwen.
[/quote]
quote:
Mag je het ons kwalijk nemen, dat, als wij geloven in God, en dat Zijn Woord waarheid is, wij anderen waarschuwen voor het komend oordeel?
Ja, ik neem het jullie kwalijk, omdat jullie aan godslastering meedoen. Op dezelfde manier als oudtestamentische profeten het volk Israël allerlei dingen kwalijk namen, en Jezus waarschuwde voor de Farizeeën. (zo bont als Jezus het maakt, zal ik het niet maken. Er is geen onvergeeflijke zonde). Het mensdom is nu eenmaal niet eeuwig hetzelfde. Inzichten veranderen. De mensheid dient zich te verheffen en altijd te groeien in de richting van de Bovenmens.