Wat een aanklachten tegen het Christendom in het algemeen. Eens kijken wat er allemaal van waar is, wat vooroordelen zijn, en wat helemaal nergens op slaat.
quote:
Het is niet
onze boodschap. En het is niet
onze hel die
wij hebben klaarstaan.
quote:
Huichelaars, jullie die zeggen in liefde te geloven, maar schrijft: “Omdat men vreest dat de hel toch echt waar is en men dus zoveel mogelijk mensen er toch voor wil waarschuwen.”
Is het niet juist liefdevol om mensen te waarschuwen als je gelooft dat er gevaar dreigt?
quote:
Dwazen, jullie die denken het zout der aarde te zijn, maar nooit door hebben dat hoogwaardig menszijn aan gene zijde van beloning en wraak (hemel en hel) staat.
Wat heeft "het zout der aarde zijn" met beseffen hoe ellendig de mensheid er door eigen toedoen aan toe is?
quote:
Huichelaars, jullie die zeggen de rede te eren, maar in de meest absurde wonderen, tekenen, visioenen en willekeurige uitspraken in jullie eigen heilige schrift geloven, terwijl jullie lachen om dezelfde absurde zaken wanneer ze in andere boeken staan.
Dit is erg generaliserend gesproken. Ten eerste is "de rede eren" niet een Christelijk standpunt an sich. Ik ben wel een realist, maar voor mij is het bestaan van God, en het bestaan van wonderen realiteit. Alles om me heen is doordrongen van Zijn kracht en aanwezigheid. Als je eens een echt filosofisch boek wilt lezen over het bestaan van wonderen, kan ik je "Wonderen" van C.S. Lewis (ISBN 9051941021) aanraden! Is overigens geen licht verteerbare kost. Ten tweede lach ik niet om absurde zaken als ze in andere boeken staan. Als je gewoon om je heen kijkt, word je wel gedwongen te geloven in het bestaan van hogere machten. De Bijbel is er ook heel duidelijk over, en waarschuwt ons voor het gevaar van magie en andere occulte zaken.
quote:
Wollige denkers, jullie die denken wijs te zijn en schrijven, "En waarom geloven in de bijbel? Omdat de bijbel de enige werkende verklaring geeft voor waarom zoiets vreemds als het christendom bestaat", terwijl de wereld uitpuilt van de meest vreemde en waanzinnige denkbeelden, en vol is van eeuwenoude andere godsdiensten die jullie als waan bestempelen.
Je draait de boel om, kerel... ik geloof niet in de Bijbel, ik geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, en Zijn Geest. En ik geloof dat Hij zich openbaart door middel van (onder andere) de Bijbel.
quote:
Adderengebroed, jullie die pertinent weigeren de christelijke geschiedenis van 2000 jaar te bestuderen en altijd de handen van het christendom wassen in onschuld, hoewel jullie leermeester jullie leerde dat je de boom herkent aan zijn vrucht.
Je herkent de boom aan de vrucht, zei Jezus. Aan de geschiedenis kun je dus zien dat de mens in de grond van de zaak slecht is. En ook niets meer dan dat. Natuurlijk is het Christendom verkeerd gebruikt tijdens de Kruistochten, maar dat was altijd de schuld van mensen die Gods woorden verkeerd interpreteerden of uitvoerden zoal
zij dat goed vonden. Bovendien zijn er genoeg Christenen die
wel de geschiedenis bestuderen, en ervan proberen te leren...
quote:
Gewitte grafzerken, jullie proberen iemand die opkomt voor humaan en hoogwaardig denken de mond te snoeren met eisen van 'respect', terwijl jullie de meest onbeschofte taal in jullie eigen leerboek laten doorgaan voor goddelijke uitspraken. "Als iemand de Heer niet liefheeft, -hij zij vervloekt!" (1 Kor. 16). "Het was beter voor hen geweest de weg van de rechtvaardigheid nooit gekend te hebben dan die weg wel te kennen, en zich vervolgens af te wenden van het heilige gebod dat hun is overgeleverd. Op hen is het spreekwoord: 'Een hond keert terug naar zijn braaksel' volledig van toepassing, of 'Een gewassen zeug rolt al snel weer door de modder' " ( 2 Petrus 2).
Ik kan dit niet helemaal plaatsen in het Christendom, sorry...
quote:
Waandenkers, jullie zeggen in rechtvaardigheid te geloven maar laten de executie van een onschuldig persoon voor een goddelijke voldoening van straf voor zondaars doorgaan.
Waandenkers, jullie die denken dat God iets te maken heeft met mensenoffers en God bevredigd wordt door bloedvloeiing.
Zo leert God zichzelf kennen in Zijn Woord. Mensenoffers heeft Hij trouwens een afkeer van, kun je nagaan hoeveel pijn het Hem heeft gedaan toen Hij zijn eigen Zoon gaf voor ons...
quote:
Godslasteraars, jullie spreken uit dat jullie God heilig en verheven is, maar laten hem in jullie bijbel precies zo optreden en eruit zien alsof hij een produkt van de brons- en ijzertijd is.
Ik zie juist veel grote verschillen tussen onze God en de goden van de oudheid. Monotheïsme versus polytheïsme, "geen beelden" versus "afbeeldbare goden", een almachtige God die jou gemaakt heeft versus een god die je zelf kunt maken en in bedwang houden... nog meer?
quote:
Leugenaars, jullie weten wat het woordje 'spoedig' betekent, maar zijn niet in staat toe te geven dat de profetie met betrekking tot de zogenaamde wederkomst vals was.
Wat is spoedig voor een alomtegenwoordige en eeuwige God? Lucas 12:40; "Weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen."
quote:
Dwazen, jullie zeggen afgoden te verfoeien, maar hebt van jullie heilige teksten de allergrootste afgod gemaakt die de wereld kent.
Dat is niet de manier hoe wij tegen de Bijbel aankijken NewMilennium. We vereren God, niet de Bijbel. Alleen geloven we dat Hij zich aan ons laat kennen door de Bijbel, en daardoor zien we Zijn Woord als onfeilbaar. En, wat schetst onze verbazing? De Bijbel blijkt zeer plausibele antwoorden te geven op vragen die ontstaan als je om je heen kijkt. Denk bijvoorbeeld aan het scheppingsverhaal als verklaring van het ontstaan van leven op deze aarde.
quote:
Onwetenden, iemand denkt de christelijke God te eren met een opmerking "God heeft dit alles geschapen. En dus komt ook het concept hel uiteindelijk van hem vandaan.", en een ander die wel wat ziet in het christelijk geloof reageert met "Wow, wat een geweldig inzicht!"
Dit is eindelijk een beetje on-topic. En hier is dus ook al heel veel over geschreven in deze thread. Mijn visie op het concept "hel" heb ik al eens eerder gepost, en ga ik niet herhalen.
quote:
Arrogante mensen, jullie die schrijven "Mensen waar je van houdt, zijn beter af met de waarheid dan met een verdoezelen van nare dingen en de consequenties die die hebben." en denken dat alle waarheid een synoniem is voor een antiek boek dat zij aanhangen.
Dit zijn twee aanvallen in één. De eerste heb ik 11 reacties terug al verdedigd. Het heeft niks met arrogantie te maken, maar met liefde voor andere mensen, dat je ze wilt waarschuwen voor komend gevaar.
Wat jij zegt kun je ook met dit voorbeeld vergelijken: "Arrogante mensen, jullie die zeggen "Mensen waar je van houdt, zijn beter af als je ze vertelt dat ze recht op een gevaarlijk ravijn afrijden in hun auto, dan met het verdoezelen van dat ravijn en de niet-fijne ervaring van 300 meter naar beneden storten om vervolgens te pletter te vallen." en denken dat dat ravijn echt bestaat...
Mag je het ons kwalijk nemen, dat, als wij geloven in God, en dat Zijn Woord waarheid is, wij anderen waarschuwen voor het komend oordeel?
quote:
Schijnheiligen, jullie die zeggen "Ik lees de Bijbel en probeer zoveel mogelijk de dogma's van de diverse kerken te laten voor wat ze zijn", alsof het één niet de vrucht van het ander is. Je beschuldigt mij ervan wat je zelf bent: je eigen god, maar alleen in jouw geval is het goed.
De Bijbel is op sommige plaatsen voor meerdere uitleggingen vatbaar. Maar ik kan niet zien hoe de dogma's van de kerken de vrucht kunnen zijn van de Bijbel.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens als je zegt dat de dogma's vaak te "heilig" en onaantastbaar worden gezien. Maar dat is een andere discussie.
quote:
Gelukkig de mens
(....)
[Psalm 1 van de 21ste eeuw]
Dit is iets wat ik niet snap. Waarom gebruik je zoveel elementen uit de Bijbel, en maak je daar karikaturen van, als je het zelf een verwerpelijk boek vindt, en zelf boekgodsdiensten afwijst?