quote:
Pier schreef op 06 november 2005 om 12:46:[...]
En wat als dat nou juist net de bedoeling is?
Joh 8:36 Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.
Vrij om te gaan en te staan en te denken zoals jij wilt. Geen last meer van zondigen: je doel missen. Dus alles wat je zegt en denkt komt bij G'd aan, Hij wil er iets mee doen. Maar dan moet je Hem wel in Zijn hart weten te raken, anders gebeurt er niets, dan mis je je doel. Zonde!
Je eigen interpretatie van dit vers.
In de contekst staat er dit:
Joh 8
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u,
een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde. 35 En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig. 36
Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.En alleen via Jezus wordt je vrij van die slavernij, het gebonden zijn aan het vanzelf fout doen, niet altijd verdraagzaam zijn, een verkeerd woord zeggen, niet altijd geduldig zijn, maar vooral: het niet kunnen beantwoorden aan Gods normen zoals bijvoorbeeld genoemd in de wet en kijk dan hoe Jezus dit uitwerkt in Matt.5.
Dat is nu eenmaal de norm die Hij aanlegt: als je vrouw aanziet om haar te begeren
heb je al overspel gepleegd. En lees wat er verder allemaal wordt genoemd.
Daar kom ik niet aan toe, maar jij ook niet.

We zijn vanuit onszelf allemaal slaaf van de macht die ons verhindert om aan Matt. 5 te voldoen.
En alleen de Here Jezus kan ons van die macht bevrijden die in onszelf zit. En dan kan het
wel: door de Geest:
Gal 5
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn,
heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
...
13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.
16
Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24
Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
quote:
Maar Zijn hart raken, daar is wel lef voor nodig, en dat heb ik bij jullie nog niet gezien...

Daar komt ie weer.

Jezus heeft Gods hart geraakt, als ik in Hem geloof en op de weg zit zoals aangegeven Galaten 5, houden we het juiste spoor.
En dan is het
Zijn liefde die door de Geest in onze harten is uitgestort.
Maar jij vindt dat ik Zijn hart raak als ik dit allemaal laat varen en het zelf ga doen.
Helaas, ik zie dat anders.