quote:
Dat leert de Bijbel inderdaad. En het is gericht aan mensen die van 'buiten' komen. Het is zeer de vraag of je deze volgorde mag aanhouden bij mensen die binnen de reikwijdte van het Evangelie zijn opgegroeid. Kleine kinderen geloven ook, maar mogen in veel evangelische gemeenten pas gedoopt worden als ze al jarenlang geloven (meestal rond hun 16e). Omdat men alle schijn van 'kinderdoop' wil vermijden. Dat noem ik doorschieten. Als je wilt dopen op geloof, moet je ook dopen op geloof en niet 'dopen op het geloof, een paar jaar wachten tot je oud genoeg bent.'
Andere vraag: behoort de 'doop' tot de kern van de christelijke leer? Word je door gedoopt te zijn behouden? Ikzelf antwoord hier twee keer 'nee' op. Daarom verbaast het me des te meer dat hier overmatig veel aandacht en energie aan gewijd wordt. Baptisten verbinden hun naam zelfs aan een leerpunt dat niet centraal staat en mensen niet behouden kan. Erg dubieus als je het mij vraagt, ik vind het baptisme ook meer een doopcultus, zoals ze ermee omgaan, dan een volwassen kerk.
quote:
vandaag meegekregen dat onderdompeling inderdaad een uitgangspunt is. Gebaseerd op de vertaalslag van het woord. Gebaseerd op het je totaal met hart en ziel overgeven en opnieuw opstaan tot een nieuw leven. Wat betreft de geloofsdoop, zie voorgaande, gezegd is op voorhand, als je je groot hebt laten dopen binnen een andere kerk en je motivatie was oprecht, wie zijn "wij" dan die doop af te wijzen.
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de onderdompeling op basis van de tekstvertaling wel normatief is.
Dat is het inderdaad, temeer omdat een woord door de jaren heen verschillende betekenissen kan hebben. Voorbeelden genoeg daarvoor. Ik heb het argument 'dopen' betekent in het Grieks 'onderdompelen' altijd al een non-argument gevonden.
quote:
men laat zich dan ook dopen zodra men tot bekering is gekomen. bekering is een bekende term bij de bevindelijken lijkt me.
Kinderen zijn geheiligd in de gelovige ouders, maar over de doop wordt daar niet gesproken. Nergens staat de plicht zich TE LATEN DOPEN. Er staat wel de plicht van de apostel de wereld te discipelen (navolgers van Jezus te maken) en hen op hun geloof TE DOPEN.
Nogmaals, de discipelen worden eropuit gestuurd, ongelovige mensen (heidenen) het Goede Nieuws te brengen, hen te onderwijzen en te dopen. Er staat opnieuw niet bij dat dit ook voor mensen geldt die binnen christelijke gezinnen zijn opgegroeid. De mensen die zich op bekering laten dopen, waren daarvoor niet christelijk.
Bekering is zeker een bekende term bij bevindelijken, evenals wedergeboorte. Maar nergens in de Bijbel wordt gezegd dat de doop een één op één relatie heeft met wedergeboorte. Het heeft wel met elkaar te maken, maar je doopt niet op wedergeboorte. Je doopt op discipelschap, op de keuze een discipel van God te zijn. Dit kun je zelf willen als je van 'buiten' komt, je kunt er ook voor kiezen je kind te dopen omdat je dat kind vanaf dag één opvoedt als een discipel van de Heer.
quote:
Jezus vraagt een duidelijke keuze. Daarvan zijn meerder teksten beschikbaar.
Aan wie vraagt Jezus wat? Ik ben wel benieuwd naar die teksten... Met Mezza vraag ik me werkelijk af waarom je je schepen verbrandt, het heil zoekt in een evangelische gemeente terwijl je zelf al aangeeft dat je dingen binnen de GKv
zelf dingen altijd klakkeloos hebt aangenomen, de GKv de schuld geeft dat je nooit eerder geprobeerd hebt je het geloof eigen te maken. Ik vind het erg makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op de GKv af te schuiven. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om
zelf te gaan geloven, dwz. je het geloof eigen te maken. Dat gaat niet vanzelf. Dat is altijd al de gereformeerde leer geweest, zelfs in de vrijgemaakte kerk. Dat daar in de praktijk misschien verkeerd mee omgegaan is, doet niets af aan je verantwoordelijkheid. Als iedereen in de sloot springt, hoef je er niet achteraan te springen en dan later je gaan beklagen dat je zelf ook nat geworden bent.

quote:
het gaat niet om luek, aardig, tof, te wouw. blitz, joepie. Het gaat centraal om de blijde boodschap. In elke kerk zijn bekeerde mensen. De gemeente is ook niet de afgekaderde ketrkgemeenschap. Het zijn de gelovigen die Jezus hebben aangenomen, doordat Hij hen met zijn genade in het hart heeft geraakt. Aan de vruchten herkent men de boom. Zio is het met gelovigen ook.
Heb ik gezegd dat het op leuk, aardig, tof gaat. Nee, ik zei dat je het eerst helemaal geweldig vindt in de nieuwe gemeente. En dat het gras vele malen groener is dan het grasveldje van je oude kerk. Tot na vijf jaar de 'eerste liefde' uitdooft en je ziet dat elke kerk z'n eigen problemen heeft.
Staat in de gereformeerde kerken de Blijde Boodschap niet centraal? Heb ik gezegd dat de gemeente de afgekaderde kerkgemeenschap is? Staat Jezus niet centraal in de vrijgemaakte kerk? Ik zie veel vrucht van de Heilige Geest in de gereformeerde kerken. Maar ze staan niet met de handjes in de lucht, of met vlaggen te zwaaien etc. dat is ook geen vrucht van de Geest maar kerkcultuur.
quote:
ik zie het wat ons betreft als blikverbreding. Een gehele nieuwe ingang. Een boodschap die niet leidt tot een eenvoudiger christenleven, eerder een intensiever en principieler christenleven. Een leven niet geleid door het moeten, maar door de geest van de wil Jezus te volgen.
Ik vraag me na bovenstaande gelezen te hebben serieus af of je je ooit in de kerkgeschiedenis en gereformeerde traditie verdiept hebt. Ik krijg steeds sterker het idee dat je de GKv de schuld in de schoenen schuift voor het feit dat je zelf jarenlang lauw christen was. Wat je hier neerzet is in principe de kern van de gereformeerde leer. Natuurlijk kan het zijn dat bepaalde denominaties zo rationeel en abstract de zaak benaderen dat het zicht vertroebeld raakt, maar dat maakt niet dat je dan niet op zoek hoeft te gaan naar het oorspronkelijke verhaal.
quote:
wat betreft de veronderstelling dat het "daar"beter zou zijn, dat heb ik niet geschreven. Wel is het zo dat principielere keuzes worden gevraagd. Niet alleen voor de zondag, ook door de week.
Sorry hoor, maar nu zet je een karikatuur neeer van de Gereformeerde Kerken. Alsof daar alleen naamchristenen zitten die alleen op zondag geloven. Ik kom uit Noord-Nederland, waar de GKv op sommige plekken 20 jaar achterloopt, maar zelfs daar gaat het om het maken van principiële keuzes en wordt de vloer aangeveegd met 'zondagschristenen'. Alsof ze in de GKv geen principiële keuzes maken. Als jij dat jarenlang niet gedaan hebt, is dat iets dat je jezelf moet aantrekken, niet iets dat je de GKv in de schoenen kunt schuiven.
quote:
Ik schreef al dat er raakvlakken waren betreffende bevindelijk en evangelisch.
Maar er zijn principiele verschillen. Ik ben geschrokken van de doopleer die ik automatisch heb aanvaard en wat er in de bijbel staat. Eevenzo het avondmaal. Evenzo de leer dat de KERK in plaats van Israel is gesteld. Nooit zelf over nagedacht, nu heb k een andere blik.
Dus het is de schuld van de bevindelijk gereformeerde traditie dat de vrijgemaakten een andere uitleg van de gereformeerde doop- en avondmaalsleer hebben? Weet je zeker dat je je ooit in de
gereformeerde leer hebt verdiept (dit is dus niet per definitie de vrijgemaakte leer). En is 'anders' beter?
En ben je er niet zelf verantwoordelijk voor welke leer je aanvaard. Zit je niet per definitie fout als je iets aanvaardt zonder erover na te denken? Ik krijg steeds sterker het idee dat je een bepaalde karikatuur van de gereformeerde leer en de traditie afwijst, ipv. de leer en traditie die werkelijk geleerd worden.
quote:
het gaat niet om het licht zien. Ik leen me nergens voor, ik lees de bijbel en lee s wat er staat. Mijn vraag is ...wat staat er ten aanzien van het avondmaal en d edoop. Niet via moeilijke dogmatische constructies. Maar is zijn context en eenvoud. Waarom ik dat zo schrijf? Omdat de schrift het ook voor eenvoudige mensen eenvoudig wil houden.
De vraag is of jij 'eenvoudig' kunt begrijpen wat men 2000 jaar geleden geschreven heeft, in een ander deel van de wereld in een andere tijd, in een andere cultuur. Wat jij 'logisch' vindt, hoeft niet zo bedoeld te zijn. En opnieuw zie ik hier een karikatuur van de het gereformeerde denken. Alsof gereformeerden in dogmatische constructies denken. Als je je nooit hebt verdiept in de leer, nooit afgevraagd hebt waarom die lui dat zo vinden, dan kun je dat denken ja. Evangelischen zijn trouwens net zo dogmatisch, ze hanteren alleen andere dogma's. Ik kan me niet voorstellen dat je de bedelingenleer in al zijn facetten zo 'eenvoudig' uit de Bijbel haalt.
quote:
Veel belangrijker is dat i nu geestelijke eenheid ervaar in mijn huwelijk en gezin. Dat was er nooit of veel te weinig.
Nu krijg ik opeens het idee dat dit de werkelijke reden is voor de paradigmashift? Of zie ik dat verkeerd?
Ik bedoel dit alles niet aanvallend, maar ik zet het even scherp neer om mijn punt duidelijk te maken.