Auteur Topic: ZEN  (gelezen 21295 keer)

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Gepost op: januari 16, 2006, 11:54:52 am »
Ik blijf hier schrijven, virtuele vrienden, maar ik wilde even vermelden dat ik mij heel erg aangetrokken voel door het Zen-boeddhisme, en dat ik voorlopig niet naar de kerk ga. Ik voel me thuis in de kerk, en vind de Bijbel nog steeds een heilig boek, maar de ultieme waarheid heb ik gevonden in het leven zoals het is, op de Zen-manier dus.

Wie is met mij gegrepen door Zen, of wie wil iets opmerken over (Zen) boeddhisme in het algemeen? (Wellicht in relatie tot het Christendom)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2006, 01:44:25 pm »

quote:

Iris schreef op 16 januari 2006 om 11:54:
Wie is met mij gegrepen door Zen, of wie wil iets opmerken over (Zen) boeddhisme in het algemeen? (Wellicht in relatie tot het Christendom)
Lees dit eens!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2006, 01:45:36 pm »
Weining onderbouwing tbh.. :/

(edit: het stukje van die link )
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 01:48:53 pm door Joesoef »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2006, 01:53:54 pm »

quote:

Ik blijf hier schrijven, virtuele vrienden, maar ik wilde even vermelden dat ik mij heel erg aangetrokken voel door het Zen-boeddhisme, en dat ik voorlopig niet naar de kerk ga. Ik voel me thuis in de kerk, en vind de Bijbel nog steeds een heilig boek, maar de ultieme waarheid heb ik gevonden in het leven zoals het is, op de Zen-manier dus.

Zen is meditatie en heeft m.i. te maken met intuïtieve, geestelijke kennis. Er kan m.i. dan ook niets tegen zijn, Iris. Men zou het kunnen stellen tegenover dogmatische kennis. Een dogma aanvaarden is iets geheel anders. Dat heeft meer te maken met aangeleerde kennis. Het blijft ook vaak aan ‘de buitenkant’. Innerlijke, geestelijke kennis kan leiden tot het verlangen om de eigen persoonlijkheid te verenigen met het goddelijke. Over het algemeen wordt er zeer weinig aandacht geschonken aan de mystieke ervaring van de menselijke persoonlijkheid. Van innerlijke beleving moet men niet veel hebben. Zen is geen verkondiging of een heilsboodschap, maar innerlijke verwerkelijking. De Oosterling  is daarin veel verder gekomen, dan de Westerling. Heel zijn wereldbeschouwing is a.h.w. doordrenkt van religieuze gevoelens. Hij heeft ook niet de moeite, die wij hebben met religie en wijsbegeerte (wetenschap), waartussen hier altijd een kloof blijft bestaan. Zen? De weg tot God loopt door de mens zélf! Het Koninkrijk Gods is in u, zei Jezus.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2006, 02:21:25 pm »
Jammer van je keus.

Kun je eens vertellen wat je nou precies zo getroffen heeft in Zen-Boeddisme?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zijnkind

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2006, 02:38:46 pm »
P.Strootman,
Wat een dwaalleer! Waar komt die bijbeltekst vandaan? Nergens lees ik dat God het koninkrijk in ons plaatst. Wel het volgende uit Johannes 18;

quote:

35 ‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben u aan mij uitgeleverd – wat hebt u gedaan?’ 36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

Iris,
Niet alleen jammer maar levensgevaarlijke keuze  :'( Mediteren is prima. God verlaten is de dood kiezen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2006, 02:42:29 pm »
Ik vind de wijze waarop de logica gerelativeerd wordt altijd wel aardig. Net of je even bevrijd wordt van kluisters die voortdurend om je denken en spreken geslagen zijn.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2006, 02:51:54 pm »
Datgene wat mij in het Zen-boeddhisme aanspreekt is het feit dat het leven terug gebracht wordt naar de kern, naar de essentie van het bestaan.
Geen ingewikkelde toestanden, maar gewoon het bestaan ervaren zoals het is.
En wanneer een mens zich meer en meer ontdoet van uiterlijkheden en maskers, dan wordt het 'juweel' zichtbaar, de essentie van wie de mens is.
En daar is God ook, volgens mij.

Dus P.Strootman, ik onderschrijf hetgeen U zegt hier.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2006, 02:52:54 pm »

quote:

Heidi, ik kan hier niet zoveel mee.
Ik vind het nogal veroordelend.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2006, 02:55:32 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2006 om 14:38:
P.Strootman,
Wat een dwaalleer! Waar komt die bijbeltekst vandaan? Nergens lees ik dat God het koninkrijk in ons plaatst. Wel het volgende uit Johannes 18;
Hoi Zijnkind, ik lees daar juist uit dat alles wat niet bij de essentie van het bestaan hoort (dus alles wat vergankelijk is) niet bij het Koninkrijk hoort. Maar als je beseft wie je diep van binnen bent, dan BEN je het koninkrijk, en heb je je ontdaan van alle illusies.

Enne............ik geloof niet dat ik een levensgevaarlijke keuze maak hoor.

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2006, 03:09:22 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2006 om 14:38:
P.Strootman,

[...]

Iris,
Niet alleen jammer maar levensgevaarlijke keuze  :'( Mediteren is prima. God verlaten is de dood kiezen.

Zijnkind,

Dat staat in Lucas 17.21, maar de vertalers hebben dat hier en ook in andere teksten VERBORGEN. De grondteks heeft:'Het Koninkrijk Gods is IN u. De vertalers waren beslist tegenstanders van de innerlijke Christus!
En... wat een zware woorden, Zijnkind. Levensgevaarlijk? De dood kiezen? Kom kom, beste, je kunt God slechts vinden in jezelf, want Hij is de Vader van je geest.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2006, 03:32:36 pm »
Wat is Zen?
door Derek Lin
vertaald door Dennis Prooi

'Zen' is de Japanse uitspraak van het Chinese karakter 'Chan', wat op zijn beurt weer de Chinese vertaling is van het Sanskriet 'dhyana', wat 'meditatie' betekent.

Zen, net als Tao, kan niet worden uitgelegd in woorden. Wat je begrijpt van Zen hangt geheel af van je intuïtie. Bodhidharma (528 V.C.) had dit erover te vertellen:

Niet afhankelijk van het geschreven woord,
Overdracht die los staat van het heilige boek;
direct verwijzend naar iemands hart,
Ziet iemands natuur en word zo Buddha.

Met dit alles, is de beste beschrijving van Zen in woorden misschien de volgende:

Zen is meer een houding dan een geloof.
Zen is de vrede die voorkomt uit het een worden met een andere entiteit dan jezelf.
Zen betekent het bewust zijn van je eenheid met de wereld en alles wat er in voorkomt.
Zen is het volledig beleven van hetgeen wat nu is.
Zen betekent vrij zijn van de afleidingen en illusies van de materiële wereld.
Zen betekent meegaan met de stroom van het universum.
Zen is het totaal ervaren van het nu, en genieten van het wonder dat het leven is.
Paradoxen maken een deel uit van Zen, en de leer van Zen. Een paradox geeft het verstand het duwtje wat nodig is om de andere kant uit te gaan dan die van de routine. Het helpt je met het loslaten van het rationele, en het accepteren van intuïtie. Het verwijst ook naar een waarheid die niet rationeel kan worden opgelost door het gebruik van logica. Daarom is het zo dat:

Zen alles, maar ook niets is.
Zen leeg is, maar ook vol.
Zen alles omvat en door alles word omvat.
Zen is zowel het begin als het einde.
Het is voor sommige nogal makkelijk om Zen te beschouwen als onzin zonder echte betekenis. Dit zijn de mensen die niet klaar zijn om de spirituele ladder tot dit punt verder te beklimmen. Maar dat is geen probleem. Zulke dingen mogen en kunnen niet worden geforceerd. Michael Valentine Smith, de hoofdrolspeler in 'Stranger in a Strange Land', zou zeggen dat iemand moet 'wachten op volheid' en dat 'wachten is'.

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2006, 03:58:02 pm »

quote:

Heidi,

Hoewel ik er al van op de hoogte was, heb ik die site over het Boeddhisme nog eens gelezen. Maar er zijn misschien meer overeenkomsten met de bijbel(niet: met het christelijk geloof) , dan je misschien denkt of weet. Zo leert Paulus, dat wij allemaal, zowel Joden als niet-joden in één Geest toegang hebben tot de Vader. Let er wél op, dat hier niet staat: ‘in Jezus’ . Jezus heeft wel gezegd, dat niemand tot de Vader kan komen, dan door Hem, maar dat heeft niet die betekenis, die eraan gegeven werd. Anders zouden er twéé wegen zijn, namelijk door Jezus en door de Geest. Maar het Boeddhisme leert, net zoals Paulus, dat er één Geest is, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren.
Ik heb dit nog even gekopieerd:

'Het voornaamste bezwaar tegen het Boeddhisme is het niet erkennen van Jezus Christus. Boeddhisten geloven niet in God, ze geloven niet in de Heilige Geest, ze geloven niet in de Bijbel. Boeddhisten zoeken het geluk in zichzelf. Reden genoeg om het Boeddhisme af te wijzen!'
Een zeer grote vergissing, want het gaat in de bijbel uiteindelijk niet om de persóón van Jezus (Hij was voor de heidenen zelfs ónbereikbaar), maar om de Géést, die in Jezus was. Hoe kunnen wij een vergankelijk mens, die slechts 33 jaar op aarde geleefd heeft, verheffen tot een wereldredder? Hij was wél het bewijs, dat God Zich incarneert in íeder mens. En dit was juist het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht (Johannes 1.9)en dat komende was in deze wereld. Niet pas bij Jezus’geboorte, maar IN DEN BEGINNE (1 Joh.1.1). Hij was  er a.h.w. de manifestatie van.

Sacerdos

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2006, 04:17:12 pm »
Iris blijf daar totaal van daan  van ZEN het is een verlokking van de satan,het is de ultime onwaarheid.

De dwaalleer van P.Strootman zal bekend zijn voor hen die op anderen forums ook wel eens rond kijken ,ten principale anti-christelijk.

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2006, 04:14:32 pm »
Iris, ik sta achter je. Ik heb een wandelingetje door verschillende religies gemaakt voordat ik weer terug kwam bij het christendom. Ditmaal met wat mij betreft dieper inzicht. Misschien is dat je uiteindelijke lot, misschien vind je ook iets binnen Zen wat je lot vervult.

In ieder geval was Zen boedhisme een van de religies die ik heb gepasseerd. Voor mij werkte het niet omdat ik moeite heb met God als een onpersoonlijk principe te zien. Maar ik heb wel geleerd God te zien als het paradoxale "alles omvattend en leeg".

Als voor de "Jezus loslaten is kiezen voor de dood" sentimenten. Die keur ik van harte af. Om te beginnen is dit in lijnrechte tegenspraak met "Een god van liefde" en ten tweede zijn de wetten van het christendom geschreven door mensen die mijn inziens veel te vaak nauwlijks begrip hadden van waar Jezus het over had. Mensen die hem vaak niet eens gekend hebben. Het valt mij verder op dat Jezus af en toe blijk gaf van wanhoop en ongeduld naar zijn discipelen toe. Mijns inziens heeft hij zijn best gedaan ze een gedegen opleiding te geven, maar waren ze al te ver gevangen door de illusie van de dag. Als je werkelijk objectief kijkt zegt Jezus hetzelfde als de boeddha. Maar in de terminologie, van zijn dag. Aansluitend dus op de belevings wereld van daar en toen.

De boeddha gaf een oplossing voor het lijden zonder dat je daar een specifieke God voor moest aanbidden. Zijn oplossing was jezelf losmaken van alle wensen en verlangens en daardoor vrij te worden. Jezus zijn oplossing is alles in de handen van God laten rusten en zelf geen wensen of verlangens te nemen en daardoor vrij te worden.

Er zijn verstandige en wijze mensen die het niet met me eens zullen zijn. Maar dit is mijn conclusie.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #15 Gepost op: januari 16, 2006, 04:23:50 pm »

quote:

Beetje preek voor eigen parochie :/ Een bij elkaar geraapt prutsverhaaltje.
Hier zal een boeddhist echt niet van onder de indruk zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #16 Gepost op: januari 16, 2006, 04:56:39 pm »
Misschien Pulpeet, maar daarom niet minder waar. De conclusie dat Zen God opzij zet voor een duivelse leugen blijft staan. En dat kan je niet krachtig genoeg zeggen. (Grote) woorden schieten daarbij eigenlijk nog te kort in kracht.

Iris, Zen herhaald in wezen genesis 3. De mens wil het op eigen kracht rooien. De ellende die dat geeft is bekend. Toch?

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #17 Gepost op: januari 16, 2006, 04:58:59 pm »
Hai Zijnkind

Als zen-beoefenaar hoef je niet iets op eigen kracht te doen. Je beleeft het leven zoals het is, met alle plussen en minnen. Maar tegelijkertijd hecht je je er niet aan, omdat wereldse zaken nooit tot God zullen leiden. (Ik spreek even van God, maar een andere benaming kan net zo goed) Het is als met een ui: Als alle lagen gepeld ('losgelaten') worden, dan kom je venzelf tot de kern. Daar komt volgens mij geen kracht bij kijken. Het heeft meer met bewustwording te maken.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #18 Gepost op: januari 16, 2006, 05:00:08 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2006 om 16:56:
Misschien Pulpeet, maar daarom niet minder waar. De conclusie dat Zen God opzij zet voor een duivelse leugen blijft staan. En dat kan je niet krachtig genoeg zeggen. (Grote) woorden schieten daarbij eigenlijk nog te kort in kracht.
Ja. Duh. Jij hoort bij die 'parochie' :/

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #19 Gepost op: januari 16, 2006, 05:05:46 pm »

quote:

Nikolov schreef op 16 januari 2006 om 16:14:
Iris, ik sta achter je. Ik heb een wandelingetje door verschillende religies gemaakt voordat ik weer terug kwam bij het christendom. Ditmaal met wat mij betreft dieper inzicht. Misschien is dat je uiteindelijke lot, misschien vind je ook iets binnen Zen wat je lot vervult.

In ieder geval was Zen boedhisme een van de religies die ik heb gepasseerd. Voor mij werkte het niet omdat ik moeite heb met God als een onpersoonlijk principe te zien. Maar ik heb wel geleerd God te zien als het paradoxale "alles omvattend en leeg".

Als voor de "Jezus loslaten is kiezen voor de dood" sentimenten. Die keur ik van harte af. Om te beginnen is dit in lijnrechte tegenspraak met "Een god van liefde" en ten tweede zijn de wetten van het christendom geschreven door mensen die mijn inziens veel te vaak nauwlijks begrip hadden van waar Jezus het over had. Mensen die hem vaak niet eens gekend hebben. Het valt mij verder op dat Jezus af en toe blijk gaf van wanhoop en ongeduld naar zijn discipelen toe. Mijns inziens heeft hij zijn best gedaan ze een gedegen opleiding te geven, maar waren ze al te ver gevangen door de illusie van de dag. Als je werkelijk objectief kijkt zegt Jezus hetzelfde als de boeddha. Maar in de terminologie, van zijn dag. Aansluitend dus op de belevings wereld van daar en toen.

De boeddha gaf een oplossing voor het lijden zonder dat je daar een specifieke God voor moest aanbidden. Zijn oplossing was jezelf losmaken van alle wensen en verlangens en daardoor vrij te worden. Jezus zijn oplossing is alles in de handen van God laten rusten en zelf geen wensen of verlangens te nemen en daardoor vrij te worden.

Er zijn verstandige en wijze mensen die het niet met me eens zullen zijn. Maar dit is mijn conclusie.

Hai Nicolov

Op zich ben ik erop tegen om mijzelf een naam te geven. (Christen, Zen-boeddhist of wat dan ook) Want in wezen leiden vele religies naar het Ene. Ik ben gewoon wie ik ben. Niet meer en niet minder.
En ik ben het helemaal met je eens dat Jezus dingen gezegd heeft die, hoewel in een andere terminologie, vaak niet eens zoveel afwijken van wat Boeddha gezegd heeft. Dat heb je mooi omschreven.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 05:15:40 pm door Iris »

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2006, 05:06:21 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 16 januari 2006 om 16:17:
Iris blijf daar totaal van daan  van ZEN het is een verlokking van de satan,het is de ultime onwaarheid.

De dwaalleer van P.Strootman zal bekend zijn voor hen die op anderen forums ook wel eens rond kijken ,ten principale anti-christelijk.
De bijbel leert niet anders, Sacerdos! Misschien is mijn bewering wel ant-christelijk, maar niet anti-Christus. Want als Christus IN je woont, zal je alleen in je eigen binnenste met Hem kunnen communiceren. Het gaat immers om de onzichtbare Christus en die Christus is Gods, leert Paulus.

Adinomis

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #21 Gepost op: januari 16, 2006, 05:07:15 pm »
Lieve Iris,

Je hebt opnieuw gebed nodig! Er wordt aan je getrokken. Houd je vast aan Jezus, die de weg heeft vrijgemaakt naar God. De ENIGE weg!!

Ik zou iedereen hierbij willen vragen om voor Iris te bidden!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #22 Gepost op: januari 16, 2006, 05:10:33 pm »
Het is misschien wel interessant voor je Iris, om eens te onderzoeken hoe het Boeddhisme hier naar Europa gehaald en gepopulariseerd werd, Alice Bailey en Helena Blavatsky hebben daar een grote rol in gespeeld. Ik persoonlijk geloof dat het een van de vele vehikels voor de antichrist is, ik denk zelfs dat Maitreya één van zijn titels is.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2006, 05:12:28 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 16 januari 2006 om 17:00:
Ja. Duh. Jij hoort bij die 'parochie' :/

En?

Ik vind 't ook een slap stuk, en het zou mij, als ik boeddhist was, beslist niet overtuigen, maar het feit dat ZijnKind een christen is maakt zijn mening over de site niet minder waardevol...

Dat is altijd een beetje een flauw argument, "jij zegt dat want je bent een... man/christen/communist/levensgenieter/feminist", noem maar op. Het gaat erom WAT iemand zegt en niet of hij al dan niet tot de parochie behoort waarvoor hij predikt.
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2006, 05:22:44 pm »
Als je iets gaat beweren over andermans religie, ideologie, spiritualiteit, etc, moet je eerst maar eens laten zien dat je die begrepen hebt. Dit slaat gewoon als een tang op een varken. Of je nu christen bent of niet.

Als Zijnkind moslim was geweest en een dergelijk verhaaltje van een andere moslim over het christendom was bijgevallen, was je het ook niet met hem eens geweest. Zo flauw is dat argument dus niet. Je schiet er niets mee om gelijkgezinden te overtuigen van een overtuiging die ze toch al hadden. Dat zal vast heel fijn zijn. Iedereen voelt zich weer fijn bevestigd. Het gevaar is weer geweken. Maar in feite is het misleiding.

Ik vind de houding dat er veel meer mee door kan, als het uit eigen kring komt, verwerpelijk.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 05:26:28 pm door Pulpeet »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2006, 05:30:51 pm »
Ja, dat ben ik dus helemaal met je eens!

Het enige waar ik bezwaar tegen heb is dat ZK's opvatting "verdacht wordt gemaakt" omdat hij uit dezelfde kring komt. Dat hoeft een opinie niet per se minder betrouwbaar of waar te maken.

Inhoudelijk slaat het schop-stuk over boeddhisme geheel nergens op, dat is al voldoende om het terzijde te schuiven, en ook de mening van ZK als hij wél achter het stuk staat. Maar het feit dat hij christen is hoort er NIET voor te zorgen dat wij zijn mening met meer wantrouwen bezien.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 05:31:21 pm door Bumblebee »

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #26 Gepost op: januari 16, 2006, 05:32:34 pm »
Het is niet meer dan een these, maar toch wil ik het niet achterhouden:
http://www.bijbels-panorama.nl/images/maitreya.gif
bron:http://www.bijbels-panorama.nl/S08_maitreya_antichrist.html
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #27 Gepost op: januari 16, 2006, 05:37:24 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 16 januari 2006 om 17:30:
Ja, dat ben ik dus helemaal met je eens!

Het enige waar ik bezwaar tegen heb is dat ZK's opvatting "verdacht wordt gemaakt" omdat hij uit dezelfde kring komt. Dat hoeft een opinie niet per se minder betrouwbaar of waar te maken.

Inhoudelijk slaat het schop-stuk over boeddhisme geheel nergens op, dat is al voldoende om het terzijde te schuiven, en ook de mening van ZK als hij wél achter het stuk staat. Maar het feit dat hij christen is hoort er NIET voor te zorgen dat wij zijn mening met meer wantrouwen bezien.

Ik vind de "conclusie" (?) dat in Zen God opzij gezet wordt voor een duivelse leugen, van hetzelfde gehalte als dat stukje.

In ieder geval nogal kort door de bocht en ongenuanceerd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2006, 05:41:05 pm »
Nou, de allereerste leugen van de duivel was: "je zult (als) God zijn".
De God/Christus in jezelf zoeken vind ik daar niet ver vanaf staan.
Het is op z'n zachtst gezegd misleidend.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #29 Gepost op: januari 16, 2006, 05:50:46 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 16 januari 2006 om 17:41:
Als je nu ook nog uitlegt hoe deze opmerking verband houdt met het Zen Boeddhisme, wordt het misschien wat overtuigender. Wijs nu eens concreet aan waar het dan 'misgaat'. Daarbij gebruikmakend van bronnen uit, en interpretatiekader van het Zen Boeddhisme zelf.

Als je vanuit het christelijke interpretatiekader een andere godsdienst te lijf gaat, is het vooraf natuurlijk wel duidelijk wie er 'wint'. Een christelijke voorstelling van het Zen Boeddhisme, is natuurlijk altijd christelijk.

Minstens zo interessant in dit verband is een Boeddhistische voorstelling van het Christendom. Blijft er van het Christendom waarschijnlijk ook geen spaan heel...
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 06:03:32 pm door Pulpeet »

Sacerdos

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #30 Gepost op: januari 16, 2006, 06:01:47 pm »
P.Strootman ,droom maar lekker verder.

Met anti christen en  dwaalgeesten  zo als jij wil ik niets mee van doen hebben  totaal niet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #31 Gepost op: januari 16, 2006, 06:05:52 pm »
foutje. kan weg.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 06:06:14 pm door Pulpeet »

dingo

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #32 Gepost op: januari 16, 2006, 06:30:15 pm »
Waarom zou je bronnen uit, en interpretatiekader van het Zen Boeddhisme nodig hebben om het als anti-christelijk te verwerpen? Als ik het Zen Boeddhisme wat vond zou ik nu boeddhist zijn en geen christen. De kern van het christendom is dat je om niet, uit genade alleen, vergeving van zonden en eeuwig leven krijgt. Daar is geen greintje zelfwerkzaamheid bij en onderscheidt het christendom van alle andere goddiensten waar je de hemel zelf moet verdienen, hetzij door goede werken, hetzij door meditatie, hetzij vul zelf maar in.

Elke verbinding die aangebracht wordt tussen boeddhisme en christendom is daarmee een no-go. Wat mij betreft mag Iris er uiteraard anders over denken en jij ook, maar voor mij is elke poging een dergelijke link te maken, iets wat van Jezus Christus af leidt en daarmee idd duivels.

diak2b

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #33 Gepost op: januari 16, 2006, 07:09:21 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 januari 2006 om 17:32:
Het is niet meer dan een these, maar toch wil ik het niet achterhouden:
[afbeelding]
bron:http://www.bijbels-panorama.nl/S08_maitreya_antichrist.html
LOL, zou er ook maar één naam in de geschiedenis zijn waar christenen om hen moverende redenen niet een getallentrucje hebben weten te verzinnen dat op 666 eindigt?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #34 Gepost op: januari 16, 2006, 07:13:53 pm »

quote:

dingo schreef op 16 januari 2006 om 18:30:
[...]
Als ik het Zen Boeddhisme wat vond zou ik nu boeddhist zijn en geen christen.
[...]

Heb je ooit die keuze eerlijk kunnen maken dan? Ik bedoel: Ken je het Zen Boeddhisme van binnenuit?

Als we in Iran geboren waren, waren de meesten van ons moslim geweest...

Het is zo makkelijk om alles waar we vanaf willen zijn maar op de duivel te gooien.

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #35 Gepost op: januari 16, 2006, 07:24:42 pm »

quote:

dingo schreef op 16 januari 2006 om 18:30:
Waarom zou je bronnen uit, en interpretatiekader van het Zen Boeddhisme nodig hebben om het als anti-christelijk te verwerpen? Als ik het Zen Boeddhisme wat vond zou ik nu boeddhist zijn en geen christen. De kern van het christendom is dat je om niet, uit genade alleen, vergeving van zonden en eeuwig leven krijgt. Daar is geen greintje zelfwerkzaamheid bij en onderscheidt het christendom van alle andere goddiensten waar je de hemel zelf moet verdienen, hetzij door goede werken, hetzij door meditatie, hetzij vul zelf maar in.

Elke verbinding die aangebracht wordt tussen boeddhisme en christendom is daarmee een no-go. Wat mij betreft mag Iris er uiteraard anders over denken en jij ook, maar voor mij is elke poging een dergelijke link te maken, iets wat van Jezus Christus af leidt en daarmee idd duivels.

Dat er geen zelfwerkzaamheid gevraagd wordt in de bijbel, heb je gedroomd. Paulus riep zelfs uit, dat hij de GOEDE STRIJD GESTREDEN HAD. En in Filippenzen 2 schreef hij:'...blijf niet alleen in mijn tegenwoordigheid, maar nu  DES TE MEER bij mijn afwezigheid , UW BEHOUDENIS bewerken met vreze en beven, want het God is het, die om zijn welbehagen zowel het werken als het willen in u werkt'
Je weet beslist niet wat je zegt, want de Gave van Gods Geest in onze harten is het KAPITAAL waarmee wij ons eigen behoud moeten verwerkelijken. Als een vader zijn zoon een kapitaal geeft om een bedrijf op te bouwen, moet die zoon dan zeggen: Ik zal het wel aangewaaid krijgen en niet zelf aan de slag gaan? Heb je Matt.25 nooit gelezen? Ik denk het niet. Of geloof je niet, dat de Geest van God een TALENT is, dat je niet mag BEGRAVEN, maar ermee moet werken? Dat IS juist de vrucht van het werk van Jezus Christus. En dat veracht je? Misschien was het wel de duivel, die tegen die slaaf zei: Joh, je moet er niets mee doen hoor, want je krijgt het wel kadol! Maar er staat ook: 'Want aan een ieder die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden'
De mens, die zelfrespect heeft en gelooft, dat de Geest, die in Jezus was, ook in hemzelf woont, die zal met behulp van die Geest, zijn eigen behoud bewerken en er niet van uitgaan, dat een ANDER het wel voor hem gedaan heeft. In dit opzicht houdt het Boeddhisme ons echt wel een spiegel voor!

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #36 Gepost op: januari 16, 2006, 07:35:41 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 16 januari 2006 om 17:41:

Het woord duivel komt niet voor in de tekst, die je bedoelt. Bovendien kwam zijn profetie uit, want in Genesis  3.22 zei de Here God:'Zie, de mens is geworden als onzer een door de kennis van goed en van kwaad' Is dat geen goddelijke Gave? Van de mens wordt in psalm 82 zelfs gezegd, dat zij zonen des Allerhoogste zijn.

Waarom toch dat negatieve beeld van de mens?
Ik denk aan psalm 8:'

'Wat is de mens, dat Gij hem gedenkt
en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet?  
Toch hebt gij hem bijna goddelijk gemaakt
en hem met heerlijkheid gekroond.
Gij doet hem heersen over de werken uwer handen.
Alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd.......'

Er is geen religie, die zo denigrerend denkt over de mens, als het christendom. Het heeft het Europesche mensbeeld zelfs bijzonder veel beschadigd.

diak2b

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #37 Gepost op: januari 16, 2006, 07:45:08 pm »

quote:

Zo, je hebt wat heftigheid los gemaakt Iris. Dapper om er zo niet-defensief over te vertellen, want deze respons had je, neem ik aan, wel ingecalculeerd.

Zen, als basis voor meditatie-techniek, is zeker sinds de jaren 60 van de vorige eeuw diep doorgedrongen in het christendom, met name in die takken die al een rijke mystieke traditie hadden. Persoonlijk is het niet zo mijn ding. Via, o.a. Thomas Merton, dat wat ik gelezen en gezien heb van de ervaringen met Zen bij de Trappisten van de Koningshoeve, en William Johnson, heb ik wel iets meegekregen van de cross-over tussen Zen, of meer in de breedte, de oosterse filosofiën en tehcnieken, en Christendom. Maar misschien heeft het me nooit gegrepen omdat de boodschap van de Dalaï Lama nooit zo aan mij besteed was. De Dalaï Lama heeft er vaker op gewezen dat het hem verbaast, en wat verdriet doet, dat westerlingen zich in hun spirituele honger richten op het oosten, vermoedelijk omdat ze nogal onbekend zijn met de rijke mystieke traditie van het westen. (Dat "rijke" mag overigens een complimenteus bedoelde overdrijving heten: het westen is altijd veel beperkter geweest op dit gebied, en sinds verlichting, reformatie en secularisering is er nog veel minder van over). Ik richt me al jaren op de westerse mystieke traditie, en ik heb gemerkt dat deze beter aansluit bij mij, en ik vermoed meer in het algemeen bij de westerse mens. Maar dan wel de gewortelde westerse mens. In die zin snap ik de zorg van de Dalai Lama ook: de zoekers die hun wortels in het westen niet kennen, en dáárom hun blik naar het oosten wenden zijn ontworteld, en deze ontworteling is niet zo makkelijk op te lossen met een "exotische" spiritualiteit.

Maar dat wil niet zeggen dat die oosterse spiritualiteit "fout" zou zijn, of dat een uitbreiding van je spiritualiteit naar deze vormen verkeerd zou zijn. In tegendeel. De zorg van een aantal mensen die reageert in tamelijk heftige woorden is een liefdevolle en oprechte zorg, vermoed ik, maar ik deel die niet. Mijn vertrouwen in de Heer is absoluut. En ik durf er daarom ook wel op te vertrouwen dat Hij zich een weg verschaft tot het hart van iedere oprechte zoeker. Want het is, naar mijn vaste geloof, niet de dreiging van een externe satan, die ons werkelijk bedreigt. Deze laat ons wel de verlokkingen zien, maar het is het falen van ons eigen hart dat ons doet misstappen op de smalle weg. Het achtvoudige pad is niet minder smal dan de smalle weg van het christendom, en ik wens je toe dat je, als je dit pad kiest, het mag volhouden. Ik geloof, hoe kan ik anders, dat de vier nobele waarheden inderdaad waarheden zijn, maar dat ze onvolledig zijn. Jij kent het ontbrekende deel, en je hebt het, zo te lezen, in je hart geschreven. Zoals ik zei, ik vertrouw genoeg op God, om te denken dat je die laatste waarheid opnieuw zal ontdekken, maar mogelijk in een nieuw en onverwacht licht, dat je in het oosten zal zien opgaan.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #38 Gepost op: januari 16, 2006, 07:49:13 pm »
Mag ik hier het volgende aan toevoegen:

Jesaja 57
[15] ... Ik ben de Heilige die woont in den hoge,
maar ook in het geslagen en diep vernederde gemoed:
Ik geef nieuw leven aan het vernederde gemoed,
nieuw leven aan het geslagen hart.

G'd is in ons als we het moeilijk hebben. Hoe dichterbij wil je Hem hebben?  :)
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Zijnkind

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #39 Gepost op: januari 16, 2006, 07:49:18 pm »
Voor mij is het genoeg dat ze niet Jezus als bron van verlossing erkennen maar het inzichzelf zoeken. Hetzelfde probleem met islam en andere afgoderij. Bij Zen heb ik verder geen bron nodig. Iris bevestigd het immers zelf.

En als dat christelijke propaganda voor eigen pastorie is....
Tja, we kunnen niet altijd de Zen een Zen en de hindoe een hindoe zijn. Eens moet je de boodschap keihard stellen en het stof afschudden van hen die niet willen luisteren. Ook dat is bijbels en uit de mond van Jezus zelf. Je kunt niet blijven inleven in andere "waarheden". Daar zijn grensen aan.

Het argument dat ik in irak een moslim zou zijn is een bekende dooddoener. Klopt ook. Het is grote genade van God dat ik hem heb leren kennen in mijn leven. Niet mijn verdienste. Trouwens, zo heel zeker is dat moslimschap niet. In azie groeit het christendom zo ongeveer het hardst. Die oosterlingen doen het inderdaad nog niet zo gek. Maar ja, Jezus zelf woonde in het (midden-)oosten. Niet zo vreemd dus. Geloof is niet zo regio afhankelijk alswel God(s Geest) afhankelijk.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 07:50:32 pm door Zijnkind »

diak2b

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #40 Gepost op: januari 16, 2006, 08:13:11 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 januari 2006 om 19:49:
En als dat christelijke propaganda voor eigen pastorie is....
Parochie, men preekt voor eigen parochie. Voor de eigen pastorie preken is wel extreem beperkt :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #41 Gepost op: januari 16, 2006, 08:27:21 pm »
Men preekt voor heel wat meer dan de eigen gemeente alleen (als het goed is) ;) .
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2006, 08:40:10 pm door Zijnkind »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #42 Gepost op: januari 16, 2006, 08:39:05 pm »

quote:

Iris schreef op 16 januari 2006 om 14:52:
[...]

Heidi, ik kan hier niet zoveel mee.
Ik vind het nogal veroordelend.
Dit is nog niks, wacht maar eens totdat Jezus terugkomt. Dát kan uitermate vervelend worden... :/
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nikolov

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #43 Gepost op: januari 16, 2006, 08:39:31 pm »
Tsja, geloven vloeien in elkaar over. Christendom is nieuw in het oosten en groeit dus het snelst daar. Islam groeit hier in nederland het snelst. Wicca waar de wereld 50 jaar geleden nog niets over hoorde groeit nu ontzettend snel...

De groei van een religie zegt weinig over hoe goed die is.

Zoals Strootman al aangaf zijn er meerdere interpretaties mogelijk van dat "Ik ben de enige weg". Het kan zoveel betekenen als er nu door christenen aan gehangen wordt. Maar het kan ook zo weinig betekenen als een slecht vertaald volg mij en ik leid je erheen. Jezus heeft nooit gezegd naast mijn kudde is er geen kudde die God zal vinden. Hij heeft zelfs via een aantal gelijkenissen laten zien dat de vreemdeling evenzogoed een naaste is als je broeder. En dat in het geval van de barmhartige samaritaan je soms je redding door een vreemde krijgt. Dat is heus niet alleen fysieke steun in moeilijke tijden.

Als je van zijn lessen mag uitgaan dan betekent dat vooral dat je je gezonde verstand moet gebruiken en dat de wet van de huidige priesterkaste niet persee de wil van God is. Door regelmatig de geboden van de farizeers te schenden toonde hij dit.

Hij heeft ook in de gelijkenis van de meester met de 3 slaven die ieder een goudstuk kregen en waarbij diegenen die een goudstuk lieten groeien voor de meester het meest waardevol waren. Uiteraard is de meester God, de slaven zijn wij mensen en de goudstukken is de ziel van de mens.  Verstoppen tegen de buitenwereld is niet de bedoeling. Investeer erin. Gebruik het en laat het groeien.

Het is niet zo helder als het lijkt. Vertalen is moeilijk zeker als de stof ingewikkeld is, zeker als de informatie meerdere lagen bevat die in nuances worden meegegeven. De bijbel die mensen in hun nachtkastje hebben liggen is het resultaat van een aantal vertalingen en revisies.

Hier is een alternatief van het onze vader. Ontzettend mooi vind ik. Hou in gedachte dat het ook maar een alternatief is er zijn er een aantal. De twee talen zijn zo verschillend dat er vele vertalingen mogelijk zijn, niet elke vertaling pakt de nuances van de oorspronkelijke betekenis goed mee. Ieder van ons kent de hedendaagse vertaling, vergelijk het eens. We hebben het over een tijd plaats en cultuur die totaal niet lijkt op die van ons.  Om de diepte van het christendom te bevatten kunnen we niet blijven plakken op de nederlandse vertaling van de bijbel. Dat boek is beinvloed door  generatie op generatie europeaan. Ik noem toch niet snel iets een feit maar hier kan ik niet om heen.

The Prayer To Our Father
(in the original Aramaic)

Abwûn
"Oh Thou, from whom the breath of life comes,

d'bwaschmâja
who fills all realms of sound, light and vibration.

Nethkâdasch schmach
May Your light be experienced in my utmost holiest.

Têtê malkuthach.
Your Heavenly Domain approaches.

Nehwê tzevjânach aikâna d'bwaschmâja af b'arha.
Let Your will come true - in the universe (all that vibrates)
just as on earth (that is material and dense).

Hawvlân lachma d'sûnkanân jaomâna.
Give us wisdom (understanding, assistance) for our daily need,

Waschboklân chaubên wachtahên aikâna
daf chnân schwoken l'chaijabên.
detach the fetters of faults that bind us, (karma)
like we let go the guilt of others.

Wela tachlân l'nesjuna
Let us not be lost in superficial things (materialism, common temptations),

ela patzân min bischa.
but let us be freed from that what keeps us off from our true purpose.

Metol dilachie malkutha wahaila wateschbuchta l'ahlâm almîn.
From You comes the all-working will, the lively strength to act,
the song that beautifies all and renews itself from age to age.

Amên.
Sealed in trust, faith and truth.
(I confirm with my entire being)

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #44 Gepost op: januari 16, 2006, 09:30:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2006 om 19:09:
[...]
LOL, zou er ook maar één naam in de geschiedenis zijn waar christenen om hen moverende redenen niet een getallentrucje hebben weten te verzinnen dat op 666 eindigt?
Oh zat namen inderdaad, van Bush via Hitler en Nero tot Vicarii dei en WWW, waarbij er vaak ook nog een hoop truc's zijn toegepast om het kloppend te maken, vandaar dat je er terughoudend bij moet zijn.  Overigens hoef je bij Maitreya verder geen trucs toe te passen, alleen de hebreeuwse letters en hun waarde optellen, meer niet.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #45 Gepost op: januari 16, 2006, 09:38:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 16 januari 2006 om 20:39:
[...]

Dit is nog niks, wacht maar eens totdat Jezus terugkomt. Dát kan uitermate vervelend worden... :/
Nou ja zeg, is dit een dreigement?

P. Strootman

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #46 Gepost op: januari 16, 2006, 09:40:27 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 januari 2006 om 17:10:
Het is misschien wel interessant voor je Iris, om eens te onderzoeken hoe het Boeddhisme hier naar Europa gehaald en gepopulariseerd werd, Alice Bailey en Helena Blavatsky hebben daar een grote rol in gespeeld. Ik persoonlijk geloof dat het een van de vele vehikels voor de antichrist is, ik denk zelfs dat Maitreya één van zijn titels is.
Antichristen komen meestal alleen voor in de gemeenten van Christus. In dit geval dan in de gemeente waaraan Johannes schreef. Waarom? Omdat  juist in die gemeenten ook antichristen voorkwamen.  Iemand die niet in Christus gelooft, is immers nog geen antichristus. Hij gelooft er eenvoudig niet in, maar hij is er misschien helemaal niet TEGEN. Maar in de gemeente van Christus, wordt men geacht te geloven, dat Christus in je woont. Wie dat geloof niet had, was in de ogen van Johannes een antichristus. Het zal dan misschien voor Maitreya nog meevallen!

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #47 Gepost op: januari 16, 2006, 09:42:37 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 16 januari 2006 om 19:35:
Het woord duivel komt niet voor in de tekst, die je bedoelt. Bovendien kwam zijn profetie uit, want in Genesis  3.22 zei de Here God:'Zie, de mens is geworden als onzer een door de kennis van goed en van kwaad' Is dat geen goddelijke Gave?
Als er één grote vijand is van de mens, dan is het wel de zucht naar kennis die alleen maar smaakt naar nog meer, daar is in mijn ogen nog nooit iemand beter van geworden, bovendien zie ik dat vers als het verlies van onschuld door de mens, vandaar ook mijn handtekening hieronder

quote:

Er is geen religie, die zo denigrerend denkt over de mens, als het christendom. Het heeft het Europesche mensbeeld zelfs bijzonder veel beschadigd.
Dat ben ik niet met je eens, ik vind dat het Christendom gewoon een reeel beeld geeft van hoe de mens in elkaar zit, overigens heeft het Christendom ons in Europa wel mooi gebracht waar we nu zijn, en dat terwijl we eigenlijk alles tegen hadden.

Iris

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #48 Gepost op: januari 16, 2006, 09:45:26 pm »
Bedankt allemaal, voor alle reacties tot dusver. Morgen reageer ik uitgebreider...

Laodicea

• Bekijk profiel
ZEN
« Reactie #49 Gepost op: januari 16, 2006, 09:51:19 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 16 januari 2006 om 21:40:
Antichristen komen meestal alleen voor in de gemeenten van Christus. In dit geval dan in de gemeente waaraan Johannes schreef. Waarom? Omdat  juist in die gemeenten ook antichristen voorkwamen.
Antichrist is ook maar een titel natuurlijk en als zodanig wordt het ook maar een paar keer vermeld, maar indirect zijn er wel meer aanwijzingen voor in de Schrift.

quote:

Iemand die niet in Christus gelooft, is immers nog geen antichristus. Hij gelooft er eenvoudig niet in, maar hij is er misschien helemaal niet TEGEN. Maar in de gemeente van Christus, wordt men geacht te geloven, dat Christus in je woont. Wie dat geloof niet had, was in de ogen van Johannes een antichristus. Het zal dan misschien voor Maitreya nog meevallen!
Oh de Antichrist gelooft zeker wel in Jezus, je kan moeilijk ergens tegen zijn als je er niet in gelooft, ook in de theosofie, waarvan ik geloof dat het een van de voornaamste springplanken zal zijn van Satan, bedicht men aan Jezus een rol toe, maar als je de boeken van Alice Bailey leest, dan zie je dat er geen mogelijkheid onbenut wordt gelaten om Hem vaak impliciet en soms expliciet te denigreren.