quote:
Nunc schreef op 18 februari 2006 om 17:00:Kennelijk mogen Christenen alleen geen beeld van God maken, want jij bent er toch echt ook continu mee bezig. Het lijkt er dus eerder op dat dit een gelegenheidsargument is omdat het Christelijke beeld je niet aanstaat.
Wij zijn het beeld van G’d Nunc, en ook de schepping is een weerspiegeling van Zijn Wezen. En als dat waar is, kunnen we G’d dus vinden in onszelf, in onze medemens, eigenlijk in alles wat je maar bedenken kunt.
En zo’n Apostolische Geloofsbelijdenis, is een samenvatting van het Nieuwe Testament, niet van de gehele Bijbel. Dus de Schrift ( Handelingen van G’d met de Mensheid ) wordt volledig buitenspel gezet.
Neem je niet de Apostolische Geloofsbelijdenis maar het hele Nieuwe Testament als uitgangspunt van je geloof, dan wordt je herhaaldelijk terugverwezen naar de Schrift. Jezus deed alles volgens de Schrift en volgens Hem kan de Schrift niet gebroken worden. Maar zoals ik al zo vaak betoogd heb: het christendom neemt het Oude Testamant niet serieus. Zou men dat wel doen, dat kom je tot de ontdekking dat het N.T. vaak ( en soms heel subtiel ) strijdig is met de Schrift.
Net alsof G’d alles wat Hij heeft bedacht, nu opeens verwerpt. Kijk maar wat het N.T. over de Mens zegt: zondig en slecht, je moet al je hartstochten en begeerten kruisigen. En dat terwijl G’d de Mens zo geschapen heeft: om lief te hebben en om liefde te geven. We zijn geschapen ZONDER kleding, zodat we altijd bescherming nodig zouden hebben om te overleven.
En G’d heeft onze naaktheid altijd beschermd, totdat we er voor kozen om ( zonder Hem te vragen ) onze eigen weg te gaan. En dan kunnen we de slang wel de schuld geven, maar hadden we toen overleg met G’d gepleegd, was er NIETS gebeurd!!!
En wat doen we nu? Plegen we overleg met G’d of verschuilen we ons achter iets of iemand? Het laatste is dus weer volop bezig: de een zoekt een schuilplaats in de Koran en de ander in het Nieuwe Testament. De werkelijke schuilplaats vind je echter in de Schrift. De Schrift was de leidraad van Jezus en hoort ook onze leidraad te zijn. Ga je dat met een oprecht hart doen, dan ontdek je al heel snel kaf tussen het koren.
Met name Paulus richt heel veel schade aan, omdat hij in zijn tijd de terugkeer van Jezus verwachtte:
1 Tess 4
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen
wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
Dit verwacht Paulus nog bij zijn leven:
wij levenden. Dus dan kun je de Wet wel afschaffen, is immers nergens meer voor nodig? Het is zelfs een lastig juk geworden.
En van de aarde in één keer naar de hemel, dat klinkt bekend.
Genesis 11
De gehele aarde nu was één van taal en één van spraak. 2 Toen zij oostwaarts trokken, vonden zij een vlakte in het land Sinear, waar zij zich vestigden. 3 En zij zeiden tot elkander: Welaan, laten wij tichelen maken en die goed bakken. En de tichel diende hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem. 4 Ook zeiden zij: Welaan, laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de top tot de hemel reikt, en laten wij ons een naam maken, opdat wij niet over de gehele aarde verstrooid worden. 5 Toen daalde de HERE neder om de stad en de toren, die de mensenkinderen bouwden, te bezien, 6 en de HERE zeide: Zie, het is één volk en zij allen hebben één taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen onuitvoerbaar zijn. 7 Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan. 8 Zo verstrooide de HERE hen vandaar over de gehele aarde, en zij staakten de bouw van de stad. 9 Daarom noemt men haar Babel, omdat de HERE daar de taal der gehele aarde verward heeft en de HERE hen vandaar over de gehele aarde verstrooid heeft.
En Babel betekent: poort van G'd, dus de Mens had wel degelijk een 'opening' gevonden om in de hemel te geraken. Dit is dus geen onzinverhaal of een fabeltje. Maar G’d wil de Mens ( om begrijpelijke redenen ) zo niet in de hemel hebben en daarom verwart Hij onze taal zodat we elkaar niet meer verstaan. En wij maar denken dat we de waarheid in pacht hebben…
Dus Nunc en anderen, ga alstublieft jouw waarheid toetsen aan de Schrift en je zult ontdekken dat er heel wat te verklaren valt.
Nog één voorbeeld tot slot. En kijk eens hoe subtiel er een nieuwe waarheid gebracht wordt door Paulus:
Ef 6
De geestelijke wapenrusting
10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11
Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13
Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God.
De wapenrusting van G’d aandoen. En wat zegt nu de Schrift?
Jesaja 59
Maar de HERE zag het en het was kwaad in zijn ogen, dat er geen recht was. 16 Hij zag, dat er niemand was, en Hij ontzette Zich, omdat niemand tussenbeide trad. Toen bracht zijn arm Hem hulp en zijn gerechtigheid ondersteunde Hem; 17 Hij bekleedde Zich met gerechtigheid als met een pantser en de helm des heils was op zijn hoofd; Hij bekleedde Zich met wraak als met een gewaad en Hij hulde Zich in ijver als in een mantel.
Dus niet wij, maar G’d heeft een wapenrusting en de helm van het heil is op Zijn Hoofd.
En wat zegt de Schrift hoe wij worden bekleed?
Jesaja 61
10 Ik verblijd mij zeer in de HERE, mijn ziel juicht in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, met de mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omhuld, gelijk een bruidegom, die zich als een priester het hoofdsieraad ombindt, en gelijk een bruid, die zich met haar versierselen tooit. 11 Want zoals de aarde haar gewas voortbrengt en een hof zijn zaaisel doet uitspruiten, zo zal de Here HERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor het oog van alle volken.
Een wereld van verschil! Wij hoeven ons niet te pantseren ( en daarmee ons hart afschermen van alles wat leeft ), maar G’d zelf zal ons kleden, zoals Hij vanaf het begin al gedaan heeft. Sela.
Genesis 9
16 Als de boog in de wolken is, dan zal Ik hem zien, zodat Ik mijn eeuwig verbond gedenk tussen God en alle levende wezens van alle vlees, dat op aarde is. 17 En God zeide tot Noach: Dit is het teken van het verbond, dat Ik heb opgericht tussen Mij en al wat op de aarde leeft.
Een eeuwig verbond, van G’d, voor ALLE mensen en dieren, ja voor al wat leeft en adem heeft.
P.S. Of is G’d hier heel gemeen en leugenachtig en was zijn smart ( Gen 6:6) maar toneelspel: ja niet door water, maar nu kom Ik met vuur, met de ‘hel’ ? Welnu. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Ik vertrouw dus op een goede G’d.