quote:
Pier schreef op 25 februari 2006 om 11:57:[...]
Nunc, over tekstverdraaiingen gesproken:
In wat voor bochten wil jij je nu wringen om je
tekstuele gelijk te halen? Dit gaat toch niet over het uiterlijk van Jezus?
kun je me een
reden geven waarom het hier niet over Jezus' uiterlijk zou gaan?
quote:
Jes. 53
1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
Er staat "
hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd." en dat kan toch gewoon over de niet zo indrukwekkende gestalte gaan van de messias (waarover jes.53 gaat)? Zeker omdat de zin ook over 'gedaante' spreekt, lijkt me aannemelijk dat Jesaja hier (ook) het uiterlijk van de messias beschrijft. Daarnaast lijkt het me ook aannemelijk dat 'gestalte noch luister' eveneens op status kan slaan ('aanzien'). Status en uiterlijk hebben vaak met elkaar te maken, dus het is niet vreemd dat ze in één adem genoemd worden. Kun je uitleggen waarom je toch vindt dat ik hier m'n 'textuele gelijk' wil halen? De profetie komt overeen met wat Jezus deed (en wat er met Hem gebeurde) of niet, en daar zijn we hier over aan het discussieren. Het komt op mij wat goedkoop over om iemand van 'textueel gelijk halen' te beschuldigen, zonder dat je dat onderbouwt.
quote:
Pier
Spreek jij zo over jouw Heiland? Alsof Hij even een modeshow kwam lopen?
Klaas f gaf aan dat de messias volgens jes.53 afstotelijk was, en ik geef aan dat in de tekst gesproken wordt over 'geen gestalte noch luister', en dat dat m.i. (ook) op het uiterlijk slaat. Daarna gaf ik aan dat van Jezus nergens beschreven staat dat Hij uitzonderlijk mooi van gestalte was. Ik suggereer of schrijf nergens dat ik denk dat mijn Heiland 'even een modeshow kwam lopen'. Als je denkt dat ik dat geschreven heb, wil ik je vriendelijk aanraden, m'n post nog eens te lezen.
Ik zie niet in dat het een probleem is dat ik het wat 'modern' verwoord. Het valt mij op dat jij geregeld (expres?) je zeer vrij uitdrukt, en dat moet je vooral zelf weten. Hoe ik me uitdruk over mijn Heiland, is tussen Hem en mij.
quote:
Pier
Hij heeft al onze ziekten op Zich genomen, wat een lijden. (..)
En dat doe jij af met: als ik in een ziekenhuis werk, ben ik ook ‘vertrouwd’ met ziekte. Opnieuw wil je hier je tekstueel gelijk halen.
Dank je wel, Pier, dat je me ook op Mat 8:17 wees:
" opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen. ".
Maar ik zie niet in hoe je uit deze weglating kunt (durft!) te beweren dat ik probeer m'n "textueel gelijk" te halen? Ik geef aan dat de tekst uit Jesaja 53 (
"een man van smarten en vertrouwd met ziekte") gewoon op Jezus kan slaan, omdat Jezus genoeg ziekte en smarten om Zich heen zag (veel meer dan wij ooit bij elkaar zullen zien, denk ik), omdat iedereen z'n zieken naar Hem toe bracht om te genezen.
Dat ik daarbij vergat te vermelden dat Jezus ook die ziekten op Zich genomen heeft, dat is toch geen 'textueel gelijk halen'? Dat zou het toch juist zijn, als uit andere bijbelgedeelten bleek, dat een bepaald vers wat ik citeerde, in z'n context heel anders bedoeld is, dan ik het probeer te lezen? Als je vindt van wel, dan verzoek ik je dat nader uit te leggen. Daarnaast suggereer je (met het 'afdoen met') kennelijk (?) dat ik het lijden van Jezus onderwaardeer? Dat is wel het meest onzinnige wat ik ooit gehoord heb, en ik hoop dan ook dat ik je woorden verkeerd begrijp. Uit mijn posts in dit en andere topics zou je moeten weten dat ik dat namelijk absoluut niet doe (sterker nog, volgens mij heb je mij geregeld
"aangevallen
" juist omdat ik zo'n grote waarde hecht aan Jezus' vrijwillige offer aan het kruis). Ik had gewoon niet in de gaten dat Jes.53:3 ook al aan de kruisdood refereerde, omdat ik dacht dat dat pas later in jes.53 aan de orde kwam (lam, slachtbank, etc).
Het ironische is overigens, dat mijn punt alleen maar bevestigd wordt door de tekst waar jij aan refereert. De woorden uit jes.53 over smarten en ziekten kunnen zonder twijfel ook op Jezus slaan (zelfs dubbelop dus). Wat is nu in hemelsnaam je probleem?
quote:
Pier
Als jouw Vriend aan het kruis hangt, ben jij dus het ergste af, want de schande komt over jou heen. Wel, schelden doet maar weinig pijn, maar hoe heeft jouw Vriend geleden Nunc? Dat stip je hier niet aan, je wilt opnieuw zo je tekstueel gelijk halen. Opnieuw geef je Hem zure wijn.
Piet, je zou ook gewoon kunnen letten op de context van wat ik scheef. Klaas f beweerde dat Jes. 53
niet over Jezus kon gaan, omdat Jesaja de messias als 'afstotelijk' (klaas f's woorden) afschildert in het eerste gedeelte van hoofdstuk 53. Ik liet zien dat dat eerste deel van Jes.53 wel degelijk van toepassing is op Jezus. Ik mag toch aannemen dat lezers van die post begrepen hebben, dat ik er niet aan twijfel, dat de hele profetie in jes.53 over de Messias Jezus gaat. Als dat nog niet duidelijk was in m'n eerdere post, dan bied ik daar m'n excuses voor aan. Maar het lijkt mij toch duidelijk dat dat m'n standpunt is, omdat het m.i. wat dwaas is om aan de ene kant te beweren dat Jes.53:1-4
wel over de messias zou gaan, maar dat de rest van Jesaja 53 (over het lam, etc)
juist niet op Jezus zou slaan. Ik ging er dan ook eigenlijk van uit dat dat wel evident was.
Vanuit die achtergrond ging ik in op 1 specifieke zin, namelijk
"ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt", om te laten zien dat dat ook op Jezus sloeg. Want Jezus was inderdaad iemand, waarvoor de mensen zich schaamden of Hem afkeurden (je gelaat afwenden is teken van afkeuring en/of schaamte).
Ik snap dus niet waar je het volgende vandaan haalt:
Als jouw Vriend aan het kruis hangt, ben jij dus het ergste af, want de schande komt over jou heen"
? Ik ga er maar vanuit, dat je m'n woorden per ongeluk verkeerd begreep. Het ging namelijk
nergens in die post (of uberhaupt in dit hele topic) over wat het ergste was (dus "ben jij dus het ergste af" komt uit de lucht vallen), en al helemaal niet over wat
ik het ergste vond, of wat het ergste voor
mij was. Ik bedoelde ook niet dat ik me ervoor schaam, of dat ik me onder die mensen die hun hoofd afwenden zou willen scharen of wat dan ook. Het ging alleen maar over of het vers over het afwenden van het gelaat op de omstandigheden rond Jezus kon slaan, en voor zover ik kan zien, past die profetie gewoon op wat Jezus overkomen is. Zelfs zijn discipelen (vrienden!) vluchtten immers bij zijn kruisiging.
En waarom je dan ineens komt met
"Wel, schelden doet maar weinig pijn, maar hoe heeft jouw Vriend geleden Nunc? Dat stip je hier niet aan (..)" snap ik niet, want dat was helemaal niet aan de orde. Je mag best van mij weten dat ik denk dat Jezus ondragelijke pijnen geleden heeft (vóór
ons!), maar daar hadden we het niet over. Ik hoop dan ook ten zeerste dat je onterechte beschuldiging voortkwam uit een verkeerd begrijpen van mijn post.
quote:
Pier
Je hebt Jezus hier nu 3 keer tekstueel verloochend Nunc.
nou, het enige wat ik in je post heb zien staan is het volgende:
- beschuldiging van 'textueel gelijk halen' m.b.t. het uiterlijk van Jezus, zonder onderbouwing
- verkeerd interpreteren wat ik schreef over het uiterlijk van Jezus (de 'modeshow')
- die 'weglating' aanmerken als 'textueel gelijk halen' terwijl het gewoon een vergissing van mij was, die overigens niet eens iets aan mijn punt afdeed, maar het punt juist versterkte (de 'ziekten op zich genomen').
- het verkeerd begrijpen van mijn woorden over het 'afwenden van het gelaat', alsof ik zelf m'n gelaat zou willen afwenden (terwijl ik het gewoon had over een mogelijke vervulling van de profetie) en het suggereren dat ik dat het ergste zou vinden
- het suggereren dat ik 'textueel gelijk' wil halen omdat ik niet vermeld dat Jezus' lijden aan het kruis het ergste was (terwijl mijn standpunt daarover toch allang duidelijk mag zijn).
En dan daarop de conclusie bouwen dat ik mijn Heiland 3 keer 'textueel verloochend' zou hebben? Ik ga er maar vanuit dat dat per ongeluk was, omdat mijn post kennelijk niet helder genoeg was.