Auteur Topic: Het Nieuwe Testament is compleet overbodig  (gelezen 23712 keer)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Het Nieuwe Testament is compleet overbodig
« Reactie #50 Gepost op: januari 22, 2006, 10:37:03 am »

quote:

reller schreef op 20 januari 2006 om 15:06:
volgens mij is het NT niet overbodig

er zijn blijkbaar mensen die het nodig hebben om te kunnen overleven op deze aardbol
ik leef al jaren zonder en zonder problemen dus...

zoals altijd met religie heb je het nodig in moeilijke tijden
het is gewoon een steunpunt

net als mensen die geloven dat ze ooit worden opgehaald met een UFO, leuk om je daaraan vast te klampen maar het gebeurt nooit

Jouw handtekening: of G'd de mens schiep staat te bezien.

Job 31

15 Heeft Hij, die mij in de moederschoot maakte,
ook hem niet gemaakt?
Heeft niet Eenzelfde ons in de baarmoeder bereid?

Mvg. Pier
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 09:50:31 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 22, 2006, 10:43:29 am »

quote:

Els schreef op 22 januari 2006 om 09:11:
[...]
Ja. Ik zelf geloof dat trouwens niet, hoor. Wel dat je in ieder geval wel behouden bent als je wel gelooft. Ik geloof nl. dat Jezus het oordeel heeft gedragen voor alle mensen. En degene die dat gelooft en aanvaardt komt dan niet meer in het oordeel. En de anderen worden geoordeeld naar hun werken en of hun naam geschreven staat in het boek des levens. En niemand van ons heeft nu al een kijkje mogen nemen in dat boek, dus uitsluiten mogen we niemand. Het oordeel is aan de Zoon gegeven. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Jawel hoor, ik denk alleen dat je onnodig fel interpreteert waar het gaat om uitsluiten. Als ik zeg dat de aarde rond is, sluit ik dan mensen uit die denken dat de aarde plat is? En waarvan dan?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 23, 2006, 10:08:54 am »

quote:

Zijnkind schreef op 20 januari 2006 om 21:36:
Beste Pier, ik hoop maar dat je joods bloed hebt anders ga je gewoon verloren. Het OT (tot de komst van het NT dat is) geldt alleen voor Gods volk. Israel dus. God splitst het specifiek toe op Isaak en zijn nakomelingen.

Jij bent Zijn Kind, ik niet? En dat je mij nu zo veroordeelt, zijn jouw woorden en daarvan zegt de Here Jezus:

Mat 7
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden

Dus als jij NIET zo ruimHARTIG bent om ALLES wat er is in je Hart te sluiten, dan zal het oordeel over jou ook zo zijn. Je krijgt dan niet voor ALLES vergeving omdat je dat zelf ook niet deed. Sela.

Je bent dus niet 'behouden' omdat je een of ander belijdenisversje zo mooi kunt opzeggen, nee, alles wat je zegt, denkt, doet of laat of weet ik veel, kan en zal *  TEGEN jou gebruikt worden.

Mat 12
37 want naar uw woorden ( grondtekst: logos ) zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Dus kies je woorden met zorg, ik heb jou al weer vergeven, dus van mijn kant: een Kus en een Knuffel.  :)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 10:13:21 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 23, 2006, 12:52:42 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 10:08:
[...]

Jij bent Zijn Kind, ik niet? En dat je mij nu zo veroordeelt, zijn jouw woorden en daarvan zegt de Here Jezus:

Mat 7
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden

Dus als jij NIET zo ruimHARTIG bent om ALLES wat er is in je Hart te sluiten, dan zal het oordeel over jou ook zo zijn. Je krijgt dan niet voor ALLES vergeving omdat je dat zelf ook niet deed. Sela.

Je bent dus niet 'behouden' omdat je een of ander belijdenisversje zo mooi kunt opzeggen, nee, alles wat je zegt, denkt, doet of laat of weet ik veel, kan en zal *  TEGEN jou gebruikt worden.

Mat 12
37 want naar uw woorden ( grondtekst: logos ) zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Dus kies je woorden met zorg, ik heb jou al weer vergeven, dus van mijn kant: een Kus en een Knuffel.  :)

Pier, je bent wel een beetje vreemd bezig. Volgens mij heet dit topic:

Het nieuwe testament is compleet overbodig.

Vreemd om nu voor een ander te beslissen dat die persoon vanuit het NT niets over jouw standpunt zou mogen zeggen.

En wat veroordelen betreft: Dit topic is niets anders dan het veroordelen van mensen die in het NT geloven en dit als Woorden van God beschouwen.
In die zin straalt dit topic geen respect uit naar anders denkenden omdat je het als een vastaand feit poneert.
Zie dit citaat van jou in dit topic:

Al het andere, dus ook het Nieuwe Testament, zal je relatie met G’d verslechteren.

Verder komen we in de discussie niet veel verder en is het alleen een herhalen van je stelling. Waarover wil je eigenlijk nog in discussie?
Je kunt beter zeggen: het gaat om je hart - ik heb geen enkel woord van God meer nodig.
Daar komt het op neer dacht ik. Want je versmalt het ook al tot één tekst uit het OT. En geeft ergens aan dat dode woorden ook beter maar aan de kant kunnen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 23, 2006, 03:45:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2006 om 12:52:

Pier, je bent wel een beetje vreemd bezig. Volgens mij heet dit topic:

Het nieuwe testament is compleet overbodig.

Vreemd om nu voor een ander te beslissen dat die persoon vanuit het NT niets over jouw standpunt zou mogen zeggen.

Vanuit het N.T. werd ik veroordeeld en vanuit datzelfde N.T. verdedig ik mij terug. Wat is daar mis mee?
Jezus werd aangevallen uit de Schrift en vanuit diezelfde Schrift sloeg ie net zo hard weer terug. Niks nieuws onder de Zon. Weet wat je EET. :Y)

En compleet overbodig mag je ook lezen: als compleet geheel, aanvaard ik het N.T. niet, maar er staan best wel zaken in waar ik niets op tegen heb, integendeel.

quote:

Je kunt beter zeggen: het gaat om je hart - ik heb geen enkel woord van God meer nodig. Daar komt het op neer dacht ik. Want je versmalt het ook al tot één tekst uit het OT. En geeft ergens aan dat dode woorden ook beter maar aan de kant kunnen.

Jezus deed net zo, Hij versmalde waar het eigenlijk om gaat, ook al tot 1 tekst. G'd is 1. :)

En het gaat om je HART, inderdaad en NERGENS anders om, G'd ziet het HART aan:

Deuteronomium 10
16 Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.

Want onder die voorhuid zit VUILIGHEID, daar STINKT het. :r  En die BESNIJDENIS moet je ZELF doen. Dus kun je je NIET beroepen op iemand anders.

*  Nogmaals:

Mat 12

Dus kun je je NIET beroepen op iemand anders.

Twee getuigen: zowel de Schrift als het N.T. zeggen hier HETZELFDE. Hoe hardnekkig wil je blijven?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 04:47:41 pm door Pier »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 23, 2006, 04:40:29 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 10:08:
[...]

Mat 7

Mat 12

Tuurlijk, pak selectief een bijbeltekst, ruk 'm uit z'n context, en werp 'm voor de voeten van een christen als beschuldiging. Ik vraag me af of een 'discussie' zo nut heeft  :|

Allereerst gaat mat.7:1-6 over hoe mensen onderling met elkaar om moeten gaan, en niet hoe God met mensen om moet/zal gaan.

Ten tweede staat deze tekst in de context van Jezus' scherpe veroordeling van diegenen die Hem (Jezus dus) niet wilden volgen. Het NT maakt duidelijk dat God oordeelt zoals Jezus dat aangegeven heeft, namelijk of je Jezus als Here erkent, en gelooft dat Hij uit de doden is opgestaan.

Ten derde is hier misschien wel sprake van een tikkeltje joodse overdrijving (een geaccepteerde stijlfiguur) omdat Jezus ook tegen z'n discipelen zegt, dat ze zondaars moeten aanspreken op hun overtredingen, en dan mag jij mij uitleggen hoe je dat doet zonder een oordeel over die daden uit te spreken.

Ten vierde staat Zijnkind nog volledig in m'n recht als hij anderen naar die maatstaf oordeel (niet VERoordeel, dat kan alleen God), omdat ik geloof dat God beloofd heeft dat Hij iedereen (dus ook mij, dus ook Zijnkind) naar dat oordeel oordeelt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 23, 2006, 04:41:50 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 15:45:
Want onder die voorhuid zit VUILIGHEID, daar STINKT het. :r  
Speak for yourself  ;)
Bombus terrestris Reginae

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 23, 2006, 04:57:50 pm »
laten we weer on-topic gaan, dat lijkt me een verademing.

Pier, leg eens uit wat je doet met de messiaanse profetieën in het Oude Testament. In het boek Daniel kun je bv. lezen dat de messias (de gezalfde) 70 'profetische' weken (de gangbare interpretatie is 70 weken van jaren = 490 jaar) na het 'uitgaan van het woord' tot herbouw van Jeruzalem zou komen. Aangezien die herbouw (volgens dat zelfde OT) ongeveer 500 voor Christus was, ben ik benieuwd welke messias men massaal gemist heeft 2000 jaar geleden, ten tijde van JEZUS.

Daarnaast valt het mij op dat je het NT (en meer specifiek Jezus) ziet als iets afstotelijks. Er zijn op zich wel positieve uitspraken van Jezus, maar de absolute claim dat Hij degene is via wie God Zijn genade aan mensen geeft, lijkt je tegen de borst te stuiten (zacht gezegd). In dat kader wil ik je wel wijzen op wat in het OT over de messias gezegd werd: "daarom, zo zegt de Here: Zie, Ik leg in Sion een steen ten grondslag, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen" (jes. 28) en eerder in dat zelfde profetische werk: "Dan zal Hij tot een heiligdom zijn, en tot een steen, waaraan men zich stoot, en tot een rotsblok, waarover men struikelt" (jes. 8.).
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 04:55:11 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 23, 2006, 04:59:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 januari 2006 om 16:40:
Tuurlijk, pak selectief een bijbeltekst, ruk 'm uit z'n context, en werp 'm voor de voeten van een christen als beschuldiging. Ik vraag me af of een 'discussie' zo nut heeft  :|

Tuurlijk, Zijnkind mag wel zomaar zeggen dat ik verloren ga, en dan moet ik me stilhouden.

Want jullie heilige overtuiging is de 'waarheid'. Nou mooi niet dus, ik moet er steeds minder van hebben...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 23, 2006, 04:59:43 pm »
Pier,

Ik oordeel of veroordeel je niet. Ik liet je slechts de consequentie zien wat het zou inhouden als God bij het OT was blijven steken. Dat alleen de nakomelingen van Isaak zouden behouden worden. Het staat er. God bevestigd dat nog eens met die nakomelingen bij de sinai in de woestijn.

Maar dan het NT. God laat zien dat Zijn volk Hem niet langer als enige aangaat. Omdat ze Zijn enig geboren Zoon hebben verworpen. Ze kunnen door Jezus nog behouden worden maar het is niet meer uitsluitend voor Israel.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 23, 2006, 05:09:18 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 16:59:
[...]

Tuurlijk, Zijnkind mag wel zomaar zeggen dat ik verloren ga, en dan moet ik me stilhouden.

Want jullie heilige overtuiging is de 'waarheid'. Nou mooi niet dus, ik moet er steeds minder van hebben...

Pier, ga nu alsjeblieft niet de vermoorde onschuld uithangen. Je bent een heel topic lang bezig met het christendom aanvallen (en daarmee dus ook de mensen die daarin geloven). Dat mag je doen, en  Zijnkind mag zijn standpunt ook poneren.

Maar wat jij hem voor de voeten wierp was uit z'n context gerukt, en daar maak ik bezwaar tegen. Je kunt ervoor kiezen daar niet op in te gaan, maar laten we iig geen welles-nietes discussie gaan voeren over wie er wel en wie er niet wat wel en niet over een ander mag zeggen of oordelen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 23, 2006, 05:52:34 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 15:45:
[...]

Vanuit het N.T. werd ik veroordeeld en vanuit datzelfde N.T. verdedig ik mij terug. Wat is daar mis mee?
Jezus werd aangevallen uit de Schrift en vanuit diezelfde Schrift sloeg ie net zo hard weer terug. Niks nieuws onder de Zon. Weet wat je EET. :Y)
Ik eet vanavond kliekjes. En dat is niet zo uitgebreid dat dit met hoofdletters geschreven hoeft te worden. :P

quote:

En compleet overbodig mag je ook lezen: als compleet geheel, aanvaard ik het N.T. niet, maar er staan best wel zaken in waar ik niets op tegen heb, integendeel.

Ja, ik zie dat als het je uitkomt je wel een tekst wil gebruiken.

quote:

Jezus deed net zo, Hij versmalde waar het eigenlijk om gaat, ook al tot 1 tekst. G'd is 1. :)

En het gaat om je HART, inderdaad en NERGENS anders om, G'd ziet het HART aan:

Deuteronomium 10
16 Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.

Want onder die voorhuid zit VUILIGHEID, daar STINKT het. :r  En die BESNIJDENIS moet je ZELF doen. Dus kun je je NIET beroepen op iemand anders.
Nieuw-testamentisch: leg dan af alle - en dan volgen de werken van het vlees/je oude mens. En doe de nieuwe mens aan.

En dat is de Nieuw-testamentische boodschap waarvan je heel goed weet wat die inhoud:
God schenkt ons zijn Geest als we tot geloof komen in de Here Jezus. En hierdoor kunnen  we die tekst uit deutoronomium werkelijkheid laten worden.

Jij zegt dat wij dit moeten. Alleen vreemd dat ik zo weinig meededoggen bij jou zie met Christenen. Voor ons ben je heel hard, al pak je het in in mooie uitspraken als: ik heb je al vergeven etc.:

Zoals hier:

quote:

Pier:
Twee getuigen: zowel de Schrift als het N.T. zeggen hier HETZELFDE. Hoe hardnekkig wil je blijven?

(Vet door P&A)
En twee getuigen? Het NT aanvaardt je alleen als het je uitkomt, en het OT kan wel gereduceerd worden tot één tekst. :?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 05:54:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 23, 2006, 06:36:17 pm »
Beste Pier,

Het bouwt niet op wat er nu in dit topic gebeurt: zo tegenover elkaar staan en ik zou het graag anders zien.
Voor mijzelf zie ik deze discussie verder niet zitten.
Eens ben je ook christen geweest en er zijn blijkbaar factoren geweest waardoor je een andere weg insloeg.
Laat ik je het beste wensen met deze post:

Priscilla en Aquila in "De christennaam"

De volgende is ook lezenswaardig. Ik schrik eigenlijk een beetje van de verandering die je in de tijd hierna weer hebt ondergaan. Het is ook net alsof je op een soort eilandje leeft en de werkelijkheid enigszins uit het oog bent verloren als ik je formuleringen van allerei losse kreten lees. (Zo komt het toch vaak over)

Ik hoop dat je de weg terug vind: Jezus is onze verlosser - zelf hoeven we ons niet op te poetsen. Hij is de Enige die God tevreden kan stellen en wij mogen Hem aannemen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 06:41:16 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 23, 2006, 09:58:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 januari 2006 om 16:57:

Pier, leg eens uit wat je doet met de messiaanse profetieën in het Oude Testament. In het boek Daniel kun je bv. lezen dat de messias (de gezalfde) 70 'profetische' weken (de gangbare interpretatie is 70 weken van jaren = 490 jaar) na het 'uitgaan van het woord' tot herbouw van Jeruzalem zou komen. Aangezien die herbouw (volgens dat zelfde OT) ongeveer 500 voor Christus was, ben ik benieuwd welke messias men massaal gemist heeft 2000 jaar geleden, ten tijde van JEZUS.

Mag ik hier antwoorden met een tegenvraag?

Daniël 7
25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

Het christendom heeft vele heiligen ( Joden van de Allerhoogste ) ten gronde gericht. Een grote bloedschuld op zich geladen. Het christendom heeft tijden en wet veranderd. Joodse jaartelling telt niet meer mee en ook de wet is afgeschaft, tot een juk en een vloek verklaard, men spuugt erop.

Wat zeg je daarvan?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 23, 2006, 10:11:46 pm »

quote:

Pier schreef op 23 januari 2006 om 21:58:
[...]

Mag ik hier antwoorden met een tegenvraag?

Daniël 7
25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

Het christendom heeft vele heiligen ( Joden van de Allerhoogste ) ten gronde gericht. Een grote bloedschuld op zich geladen.
mensen die het christendom *  perverteerden hebben dat gedaan. Waar staat dat wij joden te gronde moeten richten?

quote:

Het christendom heeft tijden en wet veranderd. Joodse jaartelling telt niet meer mee en ook de wet is afgeschaft, tot een juk en een vloek verklaard, men spuugt erop.

De wet is vervuld door Jezus, maar de wet is niet veranderd. Verder zul je moeten bewijzen dat 'tijden' uberhaupt over de 'jaartelling' van de joden gaat.

Verder wordt er in de tekst gesproken over 'een tijd, tijden en een halve tijd', wat over het algemeen als '3 en een half jaar' wordt opgevat. Het Christendom bestaat al een stuk langer.

quote:

Wat zeg je daarvan?

*  Wat ik ervan zeg, is dat een wedervraag een mooie manier is om een vraag te ontwijken.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 10:31:16 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 24, 2006, 11:05:54 am »

quote:

Nunc schreef op 23 januari 2006 om 16:57:

Ik ben geen Jood Nunc, dus niet doorkneed in de Schrift. Ik lees de Schrift met mijn Hart, en dat is het beste wat ik kan doen. De uitleg die jij vraagt, moet ik dus op dit moment even schuldig blijven.

Vraag dit aan een Jood, Suighnap bv. die heeft daar al eens iets over gezegd. En volgens mij is het joodse volk daar zelf ook niet uit. Suighnap zei toen iets in de Geest van: de Messias zou een zich steeds terugkerend en herhalend proces kunnen zijn van openbaringen aan het Joodse volk, of wellicht aan elk mens wat er voor open wil staan.

Axeleradius: ik bedoel maar… :)

quote:

Daarnaast valt het mij op dat je het NT (en meer specifiek Jezus) ziet als iets afstotelijks.

Dit is dus niet leuk Nunc. Bij mijn weten heb ik nog NOOIT Jezus als iets afstotelijks voorgesteld.

Wat ik inderdaad afstotelijk vind, is het symbolisch nuttigen van mensenvlees en het symbolisch nuttigen van mensenbloed. Want symboliek heeft naar mijn stellige overtuiging een bepaalde impact. Denk maar eens aan poppetjes waar men spelden insteekt, dingen over uitspreekt en dat poppetje dan associeert met een bepaalde persoon. Mensen kunnen hierdoor in enorme problemen komen, want je bent aan het spelen met krachten die je niet in de hand hebt. Glaasje draaien: van hetzelfde laken een pak, het werkt, maar je kunt de echte Geestelijke uitwerking NIET overzien. Niet doen dus.

En zo denk ik nu ook over het Avondmaal: het poppetje Jezus wordt elke keer dood verklaard:

1 Kor 11  
26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Dus Hij komt niet, want jullie verklaren Hem steeds dood...

quote:

Er zijn op zich wel positieve uitspraken van Jezus, maar de absolute claim dat Hij degene is via wie God Zijn genade aan mensen geeft, lijkt je tegen de borst te stuiten (zacht gezegd). In dat kader wil ik je wel wijzen op wat in het OT over de messias gezegd werd: "daarom, zo zegt de Here: Zie, Ik leg in Sion een steen ten grondslag, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen" (jes. 28) en eerder in dat zelfde profetische werk: "Dan zal Hij tot een heiligdom zijn, en tot een steen, waaraan men zich stoot, en tot een rotsblok, waarover men struikelt" (jes. 8.).

En hoeveel hoekstenen zitten er in een Huis Nunc? Ik weet dat ook niet, maar ik denk: heel veel. En ik ga Jezus ook steeds meer als een beproefde Hoeksteen zien, maar mijn zicht op Hem wordt daarbij meer en meer bepaald door wat Hij zegt: Wie Mijn Woorden hoort en ze doet.

En kijk ik dan naar het christendom, dan spelen Zijn woorden slechts een minimale rol.

Met Hartelijke Groet, Pier.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 24, 2006, 11:31:18 am »

quote:

Pier schreef op 24 januari 2006 om 11:05:
[...]

Ik ben geen Jood Nunc, dus niet doorkneed in de Schrift. Ik lees de Schrift met mijn Hart, en dat is het beste wat ik kan doen. De uitleg die jij vraagt, moet ik dus op dit moment even schuldig blijven.

Vraag dit aan een Jood, Suighnap bv. die heeft daar al eens iets over gezegd. En volgens mij is het joodse volk daar zelf ook niet uit. Suighnap zei toen iets in de Geest van: de Messias zou een zich steeds terugkerend en herhalend proces kunnen zijn van openbaringen aan het Joodse volk, of wellicht aan elk mens wat er voor open wil staan.

Axeleradius: ik bedoel maar… :)

Wat je hier schetst is in ieder geval niet de messias-verwachting van 2000 jaar geleden. Het kan best dat er tegenwoordig dit soort 'oplossingen' bedacht zijn voor het probleem dat de joden niks weten van een messias die ongeveer 2000 jaar geleden had moeten komen, maar dan denk ik dat de christelijke 'oplossing' toch eleganter is. Gewoon erkennen dat die messias er al geweest is.

quote:

Dit is dus niet leuk Nunc. Bij mijn weten heb ik nog NOOIT Jezus als iets afstotelijks voorgesteld.

sorry, verkeerde woordkeuze, misschien had ik 'wat het Christendom over Jezus zegt" moeten neerzetten? Maar in ieder geval werd m'n uitspraak verduidelijkt in de zinnen die erop volgden.

quote:

Wat ik inderdaad afstotelijk vind, is het symbolisch nuttigen van mensenvlees en het symbolisch nuttigen van mensenbloed. Want symboliek heeft naar mijn stellige overtuiging een bepaalde impact. Denk maar eens aan poppetjes waar men spelden insteekt, dingen over uitspreekt en dat poppetje dan associeert met een bepaalde persoon. Mensen kunnen hierdoor in enorme problemen komen, want je bent aan het spelen met krachten die je niet in de hand hebt. Glaasje draaien: van hetzelfde laken een pak, het werkt, maar je kunt de echte Geestelijke uitwerking NIET overzien. Niet doen dus.

En zo denk ik nu ook over het Avondmaal: het poppetje Jezus wordt elke keer dood verklaard:

1 Kor 11  
26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Dus Hij komt niet, want jullie verklaren Hem steeds dood...

Kijk, hier kan ik dus niks mee. Dit is het aan elkaar associeren van wat begrippen. Het avondmaal is geen voodoo, maar een herdenking. Als wij dodenherdenking houden op 4 mei, verklaren we dan ook iedereen (die toen gestorven is) dood? Nee, we herdenken ze, we houden hun daden in ere.

quote:

En hoeveel hoekstenen zitten er in een Huis Nunc? Ik weet dat ook niet, maar ik denk: heel veel. En ik ga Jezus ook steeds meer als een beproefde Hoeksteen zien, maar mijn zicht op Hem wordt daarbij meer en meer bepaald door wat Hij zegt: Wie Mijn Woorden hoort en ze doet.

Niet zoveel hoor, want hoekstenen dienen als fundament. Dat blijkt wel uit de teksten die ik aanhaalde. Het gaat om één specifieke steen, die God neergelegd heeft, en waarover mensen struikelen, en waartegen ze zich stoten.

quote:

En kijk ik dan naar het christendom, dan spelen Zijn woorden slechts een minimale rol.

huh? Er zijn vast wel kerken te noemen waar de regels teveel op de voorgrond treden, en het feit dat Jezus ons vrijgekocht heeft (en de dankbaarheid daarvoor!) teveel uit het zicht verdwijnt, maar ik denk toch dat dit een zeer onjuiste typering is van het christendom.

Natuurlijk zijn er genoeg 'kerken' waar de opgestane Jezus niet gepredikt wordt, maar ik beschouw die niet als deel van het christendom.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 24, 2006, 02:17:41 pm »
Dank Diak.

Als  er  van uitsluiting sprake is doen mensen dat zelf; de Reformator Johannes Calvijn heeft eens gezegd,als men niet in de Hemel komt is dat je eigen schuld, en niet van God ,die wilt dat iedereen behouden wordt door Zijn Zoon Jezus Christus.

Het Christendom is exclusief.

In het Nieuwe Testament,lezen wij de  Grote Heilsdaden van Jezus Christus onze Heilige Verlosser, de Christen is de erfgenaam van het Nieuwe Testeament; het Nieuwe Testament is compleet bodig,nu en altijd.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 24, 2006, 07:24:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 januari 2006 om 11:31:
Kijk, hier kan ik dus niks mee. Dit is het aan elkaar associeren van wat begrippen. Het avondmaal is geen voodoo, maar een herdenking. Als wij dodenherdenking houden op 4 mei, verklaren we dan ook iedereen (die toen gestorven is) dood? Nee, we herdenken ze, we houden hun daden in ere.

Een herdenking zo zie jij het, maar Paulus ziet het anders:

1 Kor 11

En 'des Heren' daarvan staat in de grondtekst:

kurios: God, the Messiah

Dus bij ieder Avondmaal worden G'd en de Messias dood verklaard.
Modbreak:
Pier, ga op de argumenten in in plaats van je standpunt herhalen. Anders zien wij ons genoodzaakt je posts te verwijderen wegens het niet bijdragen aan de discussie.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 07:42:24 pm door E-line »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 24, 2006, 07:51:08 pm »

quote:

Pier schreef op 24 januari 2006 om 19:24:
[...]

Een herdenking zo zie jij het, maar Paulus ziet het anders:

1 Kor 11

En 'des Heren' daarvan staat in de grondtekst:

kurios: God, the Messiah

Dus bij ieder Avondmaal worden G'd en de Messias dood verklaard.
Modbreak:
Pier, ga op de argumenten in in plaats van je standpunt herhalen. Anders zien wij ons genoodzaakt je posts te verwijderen wegens het niet bijdragen aan de discussie.

Pier, ik weet niet waar dit geassocieer nu weer toe gaat leiden, maar er staat gewoon: "verkondigen", als in "vertellen", "mededelen" ('katagello', afgeleid van 'agello', 'een bericht brengen'). Bij elk avondmaal 'vertellen' Christenen dus over de dood van Jezus.

Waar je dus je 'dood verkaren' vandaan haalt weet ik niet, maar het staat iig niet in de bijbel. Dus hou alsjeblieft op met associeren en poneren, zonder dat het door feiten gestaafd wordt.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 07:52:03 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 24, 2006, 07:49:38 pm »
Ok E-line, ik zal dit standpunt niet meer herhalen. :)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 24, 2006, 08:31:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 januari 2006 om 19:51:
Pier, ik weet niet waar dit geassocieer nu weer toe gaat leiden, maar er staat gewoon: "verkondigen", als in "vertellen", "mededelen" ('katagello', afgeleid van 'agello', 'een bericht brengen'). Bij elk avondmaal 'vertellen' Christenen dus over de dood van Jezus.
Continu vertellen dat Jezus ( grondtekst: G'd, Messias ) dood is, totdat Hij komt.

Dus totdat Hij komt, is Hij dood: *  Hij kan en mag niets doen.

En kan Hij dan komen? Nee natuurlijk. Dus waar wachten we dan op? Juist! Stoppen met het Avondmaal vieren. Dan vertel je niet meer continu dat Jezus dood is, en kan Hij dus gaan Handelen. Geef Hem de Vrijheid, dat is waar de Schepping op wacht!

Ik verklaar hierbij plechtig dat ik NOOIT meer aan het Avondmaal zal deelnemen. :)
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 08:44:27 pm door Pier »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 24, 2006, 11:05:54 pm »

quote:

Pier schreef op 24 januari 2006 om 20:31:
[...]

Continu vertellen dat Jezus ( grondtekst: G'd, Messias ) dood is, totdat Hij komt.

Dus totdat Hij komt, is Hij dood: *  Hij kan en mag niets doen.

En kan Hij dan komen? Nee natuurlijk. Dus waar wachten we dan op? Juist! Stoppen met het Avondmaal vieren. Dan vertel je niet meer continu dat Jezus dood is, en kan Hij dus gaan Handelen. Geef Hem de Vrijheid, dat is waar de Schepping op wacht!

juist ja,.. Pier, vewacht je echt dat iemand dergelijke onzin serieus neemt? Je weet donders goed dat Christenen juist belijden dat Jezus leeft!

Niet "continu vertellen dat Jezus dood is", maar "continu vertellen over de dood van Jezus" (en de reden voor die dood, en dat Hij daarna weer is opgestaan). Dat is nog al een fundamenteel verschil. Als je serieus wilt discussieren, houdt dan op met dit soort rare verdraaiingen, als je daar geen zin in hebt, ga dan je oma plagen ofzo.

quote:

Ik verklaar hierbij plechtig dat ik NOOIT meer aan het Avondmaal zal deelnemen. :)
verstandig.  1 kor. 11:27-29
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2006, 11:04:34 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 25, 2006, 12:02:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 januari 2006 om 23:05:
juist ja,.. Pier, vewacht je echt dat iemand dergelijke onzin serieus neemt? Je weet donders goed dat Christenen juist belijden dat Jezus leeft!

Je verkondigt er steeds de dood des Heren ( van G'd en de Messias ) mee, zo staat het in het N.T. maar ik zal er niet over doordrammen.

quote:

Niet "continu vertellen dat Jezus dood is", maar "continu vertellen over de dood van Jezus" (en de reden voor die dood, en dat Hij daarna weer is opgestaan). Dat is nog al een fundamenteel verschil. Als je serieus wilt discussieren, houdt dan op met dit soort rare verdraaiingen, als je daar geen zin in hebt, ga dan je oma plagen ofzo.

En wat was de reden voor de dood van Jezus?

Als het gaat om het oordeel, dan zegt Hij:

Mat 7
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.

Dus als jij een bepaald beeld ( belijdenis ofzo ) in je hoofd hebt zo van: kijk als je dit doet ben je behouden, dan zul je zelf op soortgelijke manier geoordeeld worden. Ben je iemand die denkt: nou G’d is toch tenminste net liefdevol als mijn eigen ouders en je toetst je dan aan de normen van je opvoeders, dan zal G’d jou ook zo toetsen.

Met de maat waarmee jij meet, zul jij ook gemeten worden. Dus al die mensen hier op het forum die zomaar even iemand een bijbeltekst voorhouden van: jij hebt niet het juiste geloof, zullen zelf ook zo gemeten worden. Kom je dan tekort, ja dan zegt G’d: zo heb je jouw meetlat toch ook steeds langs anderen gehouden?

Mat 7
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Wie doet de wil mijns Vaders. Dus een Geloofsbelijdenis met hart en ziel onderschrijven of kunnen opzeggen, helpt je niet. Je moet tenminste de Woorden van Jezus in de praktijk proberen te brengen.

Mat 7
24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. 25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest

De Woorden van Jezus doen, en dus ook de Wet, want die is door Hem nooit afgeschaft. Anders hoor je straks bij de werkers der Wetteloosheid. En hoe jullie denken over de Wet kan ik me dus echt kwaad over maken. Want nog nooit is het christendom samen met de Joden om de tafel gaan zitten om zich de Schrift uit te laten leggen.

Ik heb net een Friese Bijbel gekocht en daarin zegt men:  de Joden noemden de eerste 5 boeken van Mozes: de Tora.
Meestal vertaald met Wet, maar Onderricht of Instruktie komt vaak veel dichter bij de betekenis van het woord: Tora.

Wat anderen in de Bijbel over Jezus zeggen, probeer dat eens weg te laten, krijg je een totaal ander beeld van Hem. Neem Hem op Zijn woord, op Zijn uitspraken. En vergeet dat idiote ‘volmaakt’ gedoe. De Schepping is NIET volmaakt, ook NOOIT geweest: het was goed, zeer goed. Varierend dus van 8 naar 9.

En volmaaktheid EISEN dat is de omgekeerde wereld: een 8 blijft dan echter toch nog een acht, maar een 9 wordt dan een 6. Een 10 eisen is dus een Beestachtige Eis, want wat is volmaaktheid? Een onmogelijk te definiëren iets. Dus moet je dit nooit willen.
Want dan ga je lijken op een chirurg met smetvrees: je probeert dan zelfs nog ALLE bacterieën weg te poetsen…

*  10: enen en nullen, het getal van een computer oftewel een Beest, want een computer kent geen mededogen. Zwart / wit denken levert ook hetzelfde op: een Beest.

quote:

verstandig.  1 kor. 11:27-29

Dank je, ik ga me met de dag beter voelen na dit besluit… :)

En merk nu eens op hoe G’d naar jou kijkt:

Gen 4
6 En de HERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? 7 Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.

Dus wij mogen ons gezicht naar G’d opheffen iedere keer als wij GOED doen. In het andere geval staat er meteen 1 Belager aan de deur. En zo nu en dan zelfs wel 2, want de Jehovah Getuigen zitten qua doen en laten aanmerkelijk dichter bij de Woorden van Jezus dan het christendom

Verbeter de wereld en begin bij jezelf, is een oude en niet te versmaden levenswijsheid. :)

*  Wie de Zoon heeft: de Woorden van Jezus als gereedschap in je Hart bergen, dan sta je op de Rots.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 12:15:42 pm door Pier »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 25, 2006, 12:50:42 pm »

quote:

Pier schreef op 25 januari 2006 om 12:02:
[...]

Je verkondigt er steeds de dood des Heren ( van G'd en de Messias ) mee, zo staat het in het N.T. maar ik zal er niet over doordrammen.

Je verkondigt ermee dat Jezus dood is gegaan. Dat is hoe het in het NT staat, en ik heb niet anders beweerd. Wat jij echter doet (en wat je nu nog niet erkent, je zegt alleen dat je niet door wil drammen) is die tekst over het avondmaal uit z'n verband halen, en dan ook nog eens de nederlandse vertaling verdraaien, zodat er iets compleet anders staat, namelijk dat christenen met het avondmaal 'Jezus dood verklaren/verkondigen'.

quote:

(..knip..)

Wat anderen in de Bijbel over Jezus zeggen, probeer dat eens weg te laten, krijg je een totaal ander beeld van Hem. Neem Hem op Zijn woord, op Zijn uitspraken. En vergeet dat idiote ‘volmaakt’ gedoe. De Schepping is NIET volmaakt, ook NOOIT geweest: het was goed, zeer goed. Varierend dus van 8 naar 9.

(..knip..)

Is goed: alleen Zijn uitspraken:

quote:

Matth.5
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied

Matth. 8
18 Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. 19 En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. 21 Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 22 Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven

Matth. 9
15 Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

Matth. 10
14 En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af. 15 Voorwaar, Ik zeg u, het zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor die stad.
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.
17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.
(..)
32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
40 Wie u ontvangt, ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft.

Matth. 11
2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.
7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: Wat zijt gij in de woestijn gaan aanschouwen? Een riet, door de wind bewogen? 8 Maar wat zijt gij gaan zien? Een mens in weelderige kleding? Zie, die weelderige kleding dragen, zijn aan de hoven der koningen. 9 Maar waarom zijt gij dan gegaan? Om een profeet te zien? Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.

11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij. 12 Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar. 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!
(..)
25 Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. 26 Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.
27 Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren.
28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
(..)
38 Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en Farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. 39 Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. 41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier.

Matth. 16
13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten. 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen. 20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

Matth. 17
9 En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.
10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.

Matth. 19
13 Toen werden kinderen tot Hem gebracht, opdat Hij hun de handen zou opleggen en bidden; doch de discipelen bestraften hen. 14 Maar Jezus zeide: Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. 15 En Hij legde hun de handen op en vertrok vandaar.
(..)
27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. 29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.

Matth. 20
17 Toen Jezus zou opgaan naar Jeruzalem, nam Hij de twaalven terzijde, en onderweg sprak Hij tot hen: 18 Zie, wij gaan op naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden aan de overpriesters en schriftgeleerden en zij zullen Hem ter dood veroordelen. 19 En zij zullen Hem overleveren aan de heidenen om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen, en ten derden dage zal Hij opgewekt worden.
(..)
25 Doch Jezus riep hen tot Zich en zeide: Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. 26 Zo is het onder u niet. Maar wie onder u groot wil worden, zal uw dienaar zijn, 27 en wie onder u de eerste wil zijn, zal uw slaaf zijn; 28 gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.

Matt. 21
33 Hoort een andere gelijkenis.
Er was een heer des huizes, die een wijngaard plantte, en er een heg omheen zette, en er een wijnpers in groef en een toren bouwde; en hij verhuurde die aan pachters en ging buitenslands. 34 Toen nu de tijd der vruchten naderde, zond hij zijn slaven naar die pachters om zijn vruchten in ontvangst te nemen. 35 Maar de pachters grepen zijn slaven, sloegen de ene, doodden de andere en stenigden een derde. 36 Hij zond weder andere slaven, nog meer dan eerst, en zij behandelden hen op dezelfde wijze. 37 Ten laatste zond hij zijn zoon tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. 38 Maar toen de pachters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen. 39 En zij grepen hem en wierpen hem buiten de wijngaard en doodden hem. 40 Wanneer nu de heer van de wijngaard komt, wat zal hij met die pachters doen? 41 Zij zeiden tot Hem: Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij verhuren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren. 42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften:
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen? 43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.

Matt.23
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Mattt. 24
1 En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.
3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.
(...)
23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd. 26 Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.
29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. 31 En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

matth. 26
26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. 29 Doch Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.

Matth.28
16 En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. 17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op (de) aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

johannes 3
1 En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden; 2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is. 9 Nikodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? 10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? 11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan. 12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek? 13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

johannes 4
 13 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal weder dorst krijgen; 14 maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.

joh. 5
19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo. 20 Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert. 21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

joh. 6
26 Jezus antwoordde hun en zeide: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt. 27 Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want op Hem heeft God, de Vader, zijn zegel gedrukt. 28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken? 29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft
(..)
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. 45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij. 46 Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien. 47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven. 48 Ik ben het brood des levens. 49 Uw vaderen hebben in de woestijn het manna gegeten en zij zijn gestorven; 50 dit is het brood, dat uit de hemel nederdaalt, opdat wie ervan eet, niet sterve. 51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld.

joh.8
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben
(..)
23 En Hij zeide tot hen: Gij zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt van deze wereld, Ik ben niet van deze wereld. 24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven. 25 Zij dan zeiden tot Hem: Wie zijt Gij? Jezus zeide tot hen: Wat spreek Ik eigenlijk nog met u? 26 Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld. 27 Zij hadden niet begrepen, dat Hij tot hen van de Vader sprak. 28 Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. 29 En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.

joh.10
11 Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen; 12 maar wie huurling is en geen herder, wie de schapen niet toebehoren, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en vlucht – en de wolf rooft ze en jaagt ze uiteen – 13 want hij is een huurling en de schapen gaan hem niet ter harte. 14 Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, 15 gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. 16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder. 17 Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. 18 Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af.
(..)
26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.
(..)
23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal opstaan. 24 Marta zeide tot Hem: Ik weet, dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage. 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, 26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat? 27 Zij zeide tot Hem: Ja, Here, ik heb geloofd, dat Gij zijt de Christus, de Zoon van God, die in de wereld komen zou.

joh 12
31 Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buitengeworpen worden; 32 en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken. 33 En dit zeide Hij om aan te duiden, welke dood Hij sterven zou. 34 De schare dan antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus tot in eeuwigheid blijft; hoe kunt Gij dan zeggen, dat de Zoon des mensen moet verhoogd worden? Wie is deze Zoon des mensen? 35 Jezus dan zeide tot hen: Nog een korte tijd is het licht onder u. Wandelt, terwijl gij het licht hebt, opdat de duisternis u niet overvalle; en wie in de duisternis wandelt, weet niet, waar hij heengaat. 36 Gelooft in het licht zolang gij het licht hebt, opdat gij kinderen des lichts moogt zijn.
(..)
44 Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; 45 en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. 46 Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. 47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. 48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

joh 13
31 Toen hij dan heengegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt en God is in Hem verheerlijkt. 32 Als God in Hem verheerlijkt is, zal God ook Hem in Zich verheerlijken, en Hem terstond verheerlijken. 33 Kinderkens, nog een korte tijd ben Ik bij u; gij zult Mij zoeken en, gelijk Ik de Joden gezegd heb: Waar Ik heenga, kunt gij niet komen, zo spreek Ik thans ook tot u.  34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. 35 Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.

joh 14
15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.

joh.15
18 Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. 19 Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. 20 Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. 21 Maar dit alles zullen zij u aandoen om mijn naam, want zij kennen Hem niet, die Mij gezonden heeft. 22 Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij zouden geen zonde hebben, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. 23 Wie Mij haat, haat ook mijn Vader. 24 Indien Ik niet de werken onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben; maar nu hebben zij, hoewel zij ze gezien hebben, toch Mij en mijn Vader gehaat. 25 Maar het woord moet vervuld worden, dat in hun wet geschreven is: Zij hebben Mij zonder reden gehaat.
26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; 27 en gij moet ook getuigen, want gij zijt van het begin aan met Mij.

joh. 16
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
(..)
 24 Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal. 26 Te dien dage zult gij in mijn naam bidden en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u vragen zal, 27 want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitgegaan. 28 Ik ben van de Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; Ik verlaat de wereld weder en ga tot de Vader.

joh. 17
1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

joh.18
33 Pilatus dan keerde terug in het gerechtsgebouw en riep Jezus en zeide tot Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? 34 Jezus antwoordde: Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken? 35 Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan? 36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier. 37 Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dus toch een koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem.
Jezus zegt niks anders dan dat anderen over Hem zeggen in de bijbel. Jezus eist exclusief volgen van Hem, Jezus geeft aan dat Zijn dood als losgeld voor velen is,  Jezus geeft aan dat wie 'omwille van Zijn naam' vervolgd worden, zalig zijn, Jezus geeft aan dat men via Hem tot de Vader komt, etc. Daar heb je inderdaad geen woorden van anderen óver Jezus voor nodig, want Jezus heeft het zelf gezegd.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2007, 10:42:10 am door Nunc »

T. van Dam

• He will straighten your paths
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 25, 2006, 02:14:05 pm »

quote:

Pier:
Ik denk dat jij een verdraaid beeld van de werkelijkheid hebt Nunc. De Schrift zegt mij dat we ons geen beeld van G’d mogen vormen. Jij beschrijft hier G’d die in de vorm van Jezus etc. Dat is een beeld en dus niet toegestaan.

Sorry Pier, waarom staat er dan in Johannes 14:8-10

8 Filippus zeide tot Hem: Here. toon ons de Vader en het is genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan:  Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, zeg Ik niet uit Mijzelf; maar de Vader. die in Mij is; of anders gelooft om de werken zelf.

En wat doe je met al de moslims die Jezus zelf gezien hebben en hierdoor in Hem Zijn gaan geloven. Jezus laat Zichzelf aan die mensen zien, en ze gaan Hem dienen!! Dagen later komen er zendelingen en die mogen ze gaan onderwijzen, dit gebeurt in Afghanistan, het hele dorp bekeerd!

En wat denk je van deze? Ik wil je niet in verlegenheid brengen, maar we kunnen niet om de Gods Woord heen.

Kolossenzen 1:15

Hij is het beeld van de onzichtbare God

Kijk naar de vruchten van de boom, wat werkt het nieuwe testament uit?

Kolossenzen 1:26-27

het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan Zijn heiligen. Hun heeft God willen bekend maken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid.  

Hoe belangrijk is Jezus, welk doel had Jezus toen Hij hier op aarde kwam?
Wat voor positie bekleed Jezus? Welke plaats heeft Hij in je leven?

Gods zegen
Tirsa
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 07:48:21 pm door E-line »
Tirsa

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 25, 2006, 09:03:55 pm »

quote:

T. van Dam schreef op 25 januari 2006 om 14:14:
Sorry Pier, waarom staat er dan in Johannes 14:8-10

8 Filippus zeide tot Hem: Here. toon ons de Vader en het is genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan:  Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, zeg Ik niet uit Mijzelf; maar de Vader. die in Mij is; of anders gelooft om de werken zelf.

Volgens de Schrift is de mens geschapen naar G’ds beeld. En dat beeld ( mens ) is door Hem tot Leven gewekt en Zijn Geest is erin gaan wonen.

Prediker 12

7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.

Na overlijden keert die Geest weer naar G’d terug. Maar bij de vrouwen is nog iets speciaals aan de hand:

Job ( Engels voor: Werk )

ook hem niet gemaakt?

Dus ieder nieuw mens is eigenhandig door G’d gemaakt. Waar G’d woont is daarmee ook bekend: in de vrouw. Dus dat is dan ook meteen de verklaring waarom mannen zo achter vrouwen aanlopen, ze herkennen onbewust hun ‘schat’ .

Wie dit goed gaat overdenken, gaat zijn medemens met geheel andere ogen bekijken en zal het wel uit zijn hoofd laten om die ander iets aan te doen. En G’d is ook in de Natuur:

Job 39
 Wie verschaft de raaf zijn buit,
wanneer zijn jongen tot God roepen, ronddolen zonder eten?

Zelfs de dieren roepen tot G’d…

Modbreak:
respectloos geschop tegen het christendom verwijderd

quote:

En wat denk je van deze? Ik wil je niet in verlegenheid brengen, maar we kunnen niet om de Gods Woord heen.
Kolossenzen 1:15

Hij is het beeld van de onzichtbare God

Ik heb net verteld over de zichtbare G’d die je kunt zien in je medemens en in de Natuur. Laten we eerst maar eens gaan doen wat deze G’d van ons vraagt, dan komt de onzichtbare wereld later wel aan de beurt. Lijkt je dat geen goed plan?

Dus terug naar de Schrift, en dan met name de Tora: de spoorlijn voor een mensenleven, en wie niet wil, wordt gebruikt als dwarsligger, dus je mag zelf kiezen.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2006, 09:20:17 pm door E-line »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 25, 2006, 09:54:30 pm »
Dat van die vrouw mag je me nog eesn wat nader uitleggen Pier.

En dan de trein van de Tora...die is ook langs het station Jezus gekomen, hetgeen het spoorboekje (de Tora) al meermalen heeft aangekondigd...en zo rijdt de trein verder, met NT
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 26, 2006, 01:11:45 pm »

quote:

HenkG schreef op 25 januari 2006 om 21:54:
Dat van die vrouw mag je me nog eesn wat nader uitleggen Pier.

Wat wou je weten?

quote:

En dan de trein van de Tora...die is ook langs het station Jezus gekomen, hetgeen het spoorboekje (de Tora) al meermalen heeft aangekondigd...en zo rijdt de trein verder, met NT
Kan ik me goed in vinden: Jezus is een gepasseerd station. En het N.T. is achter aan de Tora gekoppeld. Misschien tijd voor een kopje koffie in de 1e Klas coupe van Tora?  :9

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 26, 2006, 01:26:04 pm »
Jezus is het eindstation, het doel!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 26, 2006, 01:39:24 pm »

quote:

Pier schreef op 26 januari 2006 om 13:11:
Kan ik me goed in vinden: Jezus is een gepasseerd station. En het N.T. is achter aan de Tora gekoppeld. Misschien tijd voor een kopje koffie in de 1e Klas coupe van Tora?  :9

Ik hou me met alle plezier buiten deze discussie, maar ik volg haar wel, met belangstelling in toenemende verbazing. Pier redeneert vanuit joods geloof blijkbaar, en "de rest" vanuit christelijk geloof. Wat is dan in hemelsnaam de zin van het steeds maar herhalen van varianten op "ik heb gelijk, want jou religie deugt niet"?

Als een moslim beweert dat de bijbel fouten bevat en onvolledig is, heeft hij vanuit zijn geloof gelijk. Als een jood beweert dat het NT een godslasterlijke toevoeging aan de Schriften is, heeft hij vanuit zijn geloof gelijk. En als een boeddhist dit alles glimlachend aanziet, en er op wijst dat al die discussies slechts het lijden vermeerderen, heeft hij ook gelijk vanuit zijn geloof.

Volgens de tekst bij dit forum is hier ruimte om elkaar te vertellen wat je gelooft, nou, dat is vwb Pier vrij duidelijk, zo te zien. Wat heeft het voor zin om Pier te vertellen, of welke zin heeft het voor Pier om christenen te vertellen, dat wat de ander gelooft niet deugt, met als enige argument dat het strijdig is met je eigen geloof?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 26, 2006, 02:54:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 26 januari 2006 om 13:39:
Ik hou me met alle plezier buiten deze discussie, maar ik volg haar wel, met belangstelling in toenemende verbazing. Pier redeneert vanuit joods geloof blijkbaar, en "de rest" vanuit christelijk geloof. Wat is dan in hemelsnaam de zin van het steeds maar herhalen van varianten op "ik heb gelijk, want jou religie deugt niet"?
(...)

Volgens de tekst bij dit forum is hier ruimte om elkaar te vertellen wat je gelooft
offtopic:Dit laatste klopt niet helemaal.
Het forum is bedoeld voor discussie, voor de (bevordering van de) dialoog tussen christenen. Het is dus niet de bedoeling dat er gepreekt wordt. In het verleden zijn daarom bijvoorbeeld diverse moslims, atheisten en Silvers de toegang ontzegd. Vanwege de beoogde dialoog wordt er steeds gehamerd op respect voor elkaar en elkaars overtuiging, maar wordt er ook op gehamerd dat men in moet gaan op elkaars argumenten. Doel daarbij is dat men begrip voor elkaar krijgt, en zo mogelijk nader tot elkaar komt.
Doel is dus niet dat men roept: "mijn geloof is goed, dat van een ander is fout". Daarvoor zoekt men maar een ander forum.

Daarom poogt men hier te discussieren. Ik ben het met je eens dat het tot nog toe weinig vruchtbaar is, omdat de vooronderstellingen absoluut ontzettend uit elkaar liggen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 26, 2006, 02:56:35 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 januari 2006 om 13:26:
Jezus is het eindstation, het doel!

Jezus bracht het Evangelie aan de armen. Eenvoudige mensen die leefden met de Natuur en daarin de Stem van G'd verstonden. Maar die Waarheid wordt verkracht, vermoord en op de brandstapel gegooid. Al eeuwenlang.

Het Echte Evangelie is:

Mat 7

2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden

En de Stem van G'd:

Job 37

Hoort, hoort het daveren van zijn stem,
de donder, die uit zijn mond komt.
3 Hij laat die los onder de ganse hemel
en zijn bliksemlicht tot de einden der aarde.
4 Zijn stem brult achter Hem aan,
Hij dondert met de stem zijner majesteit
en houdt ze niet terug, wanneer zijn stem zich laat horen.
5 Wonderbaar dondert God met zijn stem;
Hij doet grote dingen, en wij begrijpen ze niet;
6 want tot de sneeuw zegt Hij: Val op aarde!
en tot de stortregen en de regenstromen: Wordt machtig!

Dus het geluid van de bliksem is de Stem van G'd. En de sneeuw en de regen vallen op aarde, niet door onze wetenschappelijke dooddoeners, maar als reactie op de Stem van G'd.

Geloof je dit, dan begrijp je nu ook de Woorden van Jezus:

Mat 7
24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. 25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest

Regen, wind, stromen: G’ds Stem die jou oordeelt. En daaronder kun je alleen blijven staan als je de Woorden van Jezus serieus neemt en er elke dag naar wilt handelen. De Wet is door Hem niet afgeschaft, het christendom doet er echter al bijna 2000 jaar niets mee. Dus zet je schrap en maak je maar klaar…

Wordt vervolgd. Amen. Sela.

Mvg. < Pier >

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 26, 2006, 03:13:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 26 januari 2006 om 13:39:
Volgens de tekst bij dit forum is hier ruimte om elkaar te vertellen wat je gelooft, nou, dat is vwb Pier vrij duidelijk, zo te zien. Wat heeft het voor zin om Pier te vertellen, of welke zin heeft het voor Pier om christenen te vertellen, dat wat de ander gelooft niet deugt, met als enige argument dat het strijdig is met je eigen geloof?

Je kunt duidelijk aan deze wereld zien dat onze geloven en religies NIET deugen. De wereld is vol met leugens en onwaarheden. Daarom durf ik ook rustig te stellen dat de bijbel vol zit met leugens. Jezus gebruikte een vergelijking met een Samaritaan, nou die geloven alleen de Tora, omdat zij die leugenachtigheid ook allang herkend hadden.

En in de geestelijke wereld is het al niet anders:

Job 4

18 Zie, in zijn dienaren stelt Hij geen vertrouwen,
en bij zijn engelen vindt Hij dwaling;
19 hoeveel te meer bij hen die in lemen hutten wonen,
welker grondslag is in het stof, die men als motten dood drukt.

Dus er lijkt geen Waarheid meer te bestaan, en wat moet je dan? Juist, al die zaken eruit halen waarvan je hart en geweten zegt: dat klopt wél, dus dat hou ik vast.

Dit is dus de strijd die ik voer, en wie mee wil doen, prima. Maar al de anderen zal ik bestrijden zolang ik leef...

Mvg. < Pier >
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 03:14:02 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 26, 2006, 04:20:52 pm »

quote:

Pier schreef op 25 januari 2006 om 21:03:
 Maar bij de vrouwen is nog iets speciaals aan de hand:

Job ( Engels voor: Werk )

ook hem niet gemaakt?

Dus ieder nieuw mens is eigenhandig door G’d gemaakt. Waar G’d woont is daarmee ook bekend: in de vrouw. Dus dat is dan ook meteen de verklaring waarom mannen zo achter vrouwen aanlopen, ze herkennen onbewust hun ‘schat’ .

Wat is dit voor aparte intepretatie:

God heeft ons in de moederschoot geweven....
Dus woont God in de moederschoot want \daar was Hij ook toen Hij ons maakte.....
:?

God hoeft niet letterlijk daar te zijn. Dan zijn vrouwen zeer bevoorbeeld boven mannen. En ook per definitie gelovig? En de vrouwen die ooit een kind hebben gedragen in de moederschoot (om even bij die termen te blijven) hebben een streepje voor ofzo?
Volgens mij draai je nu rond in eigen interpretaties.

Vandaar mannen die achter de vrouwen aanlopen - ?

Dit is gewoon een staaltje van: ik zeg dit en associeer maar een eind heen en ga daar dan weer op door....
En bouw daar mijn godsbeeld op.
Vreemd om het christelijke geloof af te zweren en ons te vragen of we de torah willen accepteren.
Daar zie ik toch wel andere waarheden in dan wat je hier nu vertelt.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 04:23:06 pm door Priscilla en Aquila »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 26, 2006, 04:35:55 pm »
Volgens mij is elke reactie aan pier paarlen voor de zwijnen werpen.
Schud het stof van jullie voeten en stop met reageren op hem.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 04:36:14 pm door joepie »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 26, 2006, 05:57:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 januari 2006 om 16:20:Wat is dit voor aparte intepretatie:

God heeft ons in de moederschoot geweven....
Dus woont God in de moederschoot want \daar was Hij ook toen Hij ons maakte.....
:?

Is de Schrift niet duidelijk genoeg, het staat er toch letterlijk:

Job 31,15
Heeft Hij, die mij in de moederschoot maakte, ook hem niet gemaakt? Heeft niet Eenzelfde ons in de baarmoeder bereid?

Jer 1,5
Eer Ik u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend, en eer gij voortkwaamt uit de baarmoeder, heb Ik u geheiligd; tot een profeet voor de volkeren heb Ik u gesteld.

Is dit Chinees voor jullie? Voor mij in ieder geval niet. En kijk eens hoe G’d in Exodus Egypte treft met plagen. Hij is in onze Natuur, zeker weten en als je weet hoe je Hem op moet roepen komt Hij ook nog. Denk eens aan de Indiaanse regenmakers, er kwam regen en waar komt die regen dan vandaan? In een situatie waar alles kurkdroog is?

Job 37

5 Wonderbaar dondert God met zijn stem;
Hij doet grote dingen, en wij begrijpen ze niet;
6 want tot de sneeuw *  zegt Hij: Val op aarde!
en tot de stortregen en de regenstromen: Wordt machtig!

Zelf fiets ik vaak langs de zeedijk, en ik heb al menig keer gezien dat er regenbuien ontstonden, soms boven zee, maar vaak ook boven land. Waar komen die donkere wolken ineens vandaan? Ze ontstaan zomaar, waar je bij staat, voor je ogen zie je het gebeuren.

Job 39
 Wie verschaft de raaf zijn buit,
wanneer zijn jongen *  tot God roepen, ronddolen zonder eten?

De dieren doen het beter dan wij, want wij zijn verdeeld tot op het bot. Verstrikt in religies.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 05:54:49 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 26, 2006, 06:24:54 pm »

quote:

joepie schreef op 26 januari 2006 om 16:35:
Volgens mij is elke reactie aan pier paarlen voor de zwijnen werpen.
Schud het stof van jullie voeten en stop met reageren op hem.

You're right zoals ik al eerder aangaf:

Priscilla en Aquila in "Het Nieuwe Testament is compleet overbod..."

(ik had niet in de gaten dat dit hetzelfde topic was als waar ik eerder (zie link) al aangaf de discussie af te sluiten wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2006, 08:01:07 pm door Priscilla en Aquila »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 26, 2006, 08:18:19 pm »

quote:

Pier schreef op 26 januari 2006 om 17:57:
[...]

Is de Schrift niet duidelijk genoeg, het staat er toch letterlijk:

Job 31,15
Heeft Hij, die mij in de moederschoot maakte, ook hem niet gemaakt? Heeft niet Eenzelfde ons in de baarmoeder bereid?

Jer 1,5
Eer Ik u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend, en eer gij voortkwaamt uit de baarmoeder, heb Ik u geheiligd; tot een profeet voor de volkeren heb Ik u gesteld.

Is dit Chinees voor jullie? Voor mij in ieder geval niet.
De hemel en de aarde zijn Gods *  bezit! " Zie, van de HERE, uw God, is de hemel, ja, de hemel der hemelen, de aarde en alles wat daarop is; " (Deut 10:14)

God *  woont niet op aarde: (1 Kon.8:27) "Zou God dan waarlijk op aarde wonen? Zie, de hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan U niet bevatten, hoeveel te min dit huis dat ik gebouwd heb. "

God *  maakte de hemel en de aarde (en daarmee de hele natuur), Gen.1:1 "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

God *  woont wel in de hemel: Ps.115:2-3 '2 Waarom zouden de heidenen zeggen:  Waar is toch hun God? 3 Onze God is in de hemel, Hij doet al wat Hem behaagt.".

God heeft de aarde gemaakt, maar een architect hoeft niet altijd in het gebouw te wonen, wat hij gemaakt heeft. En de bakker bakt ook brood in z'n bakkerij, maar dat betekent nog niet dat ie er hoeft te wonen. Dus je beroepen op job 31 om te bewijzen dat God in de vrouw woont, is onzinnig.

quote:

En kijk eens hoe G’d in Exodus Egypte treft met plagen. Hij is in onze Natuur, zeker weten en als je weet hoe je Hem op moet roepen komt Hij ook nog. Denk eens aan de Indiaanse regenmakers, er kwam regen en waar komt die regen dan vandaan? In een situatie waar alles kurkdroog is?
God woont niet in de natuur. Hij is er wel aanwezig.

God laat Zich niet oproepen door mensen. God kiest ervoor om contact te zoeken met mensen, of juist niet. God wil op ons roepen reageren. God doet het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 26, 2006, 09:30:35 pm »
Modbreak:
en nu weer terug ontopic, discussietijgers!

Verder ben je wel lief hoor, Nunc  :>

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 27, 2006, 01:53:38 pm »
Modbreak:
opmerking met beledigende toon weggehaald.

Luc 10
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij. 32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij. 33 Doch een *  Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen. 34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem. 35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis. 36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen? 37 Hij zeide: Die hem *  barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.

Luc 17
11 En het geschiedde gedurende zijn reis naar Jeruzalem, dat Hij dwars door Samaria en Galilea trok. 12 En toen Hij een zeker dorp binnenging, kwamen Hem tien melaatse mannen tegemoet, die op een afstand bleven staan. 13 En zij verhieven hun stem en zeiden: Jezus, Meester, heb medelijden met ons! 14 En Hij zag hen aan en zeide tot hen: Gaat heen, toont u aan de priesters. En het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. 15 En één van hen keerde terug, toen hij zag, dat hij genezen was, met luider stem God verheerlijkende, 16 en hij wierp zich op zijn aangezicht voor zijn voeten om Hem te danken. En dit was een *  Samaritaan. 17 En Jezus antwoordde en zeide: Zijn niet alle tien rein geworden? Waar zijn de negen anderen? 18 Waren er dan geen anderen om terug te keren en God eer te geven, dan deze *  vreemdeling? 19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.

Een priester en een Leviet ( beide voorname Joden ) gingen aan een gewond mens voorbij. Maar een *  Samaritaan betoonde barmhartigheid. En van de melaatsen kwam er 1 terug: *  een Samaritaan, een vreemdeling.

Een Samaritaan staat dus voor: barmhartigheid en vreemdeling

En de Jezus was ook zo’n vreemde eend in de bijt.

Joh 8
48 De Joden antwoordden en zeiden tot Hem: Zeggen wij niet terecht, dat Gij een Samaritaan zijt en bezeten zijt?

Dus ook Jezus werd qua doen en laten geassocieerd met een Samaritaan. En hoe ‘bezeten’ zijn die Samaritanen? Nou hun geloof is gebaseerd op maar een *  beperkt gedeelte van de Bijbel: de Tora en verder niet. Dus de rest wordt door hen niet voldoende betrouwbaar geacht.

quote:

De Samaritanen zien zichzelf als de ware joden. Zij baseren zich alleen op de Thora, de eerste vijf boeken van de Tenach; deze Samaritaanse Thora wijkt enigszins af van de joodse versie. Alle andere Bijbelboeken en mondelinge overleveringen verwerpen zij. Alleen Mozes wordt door hen aanvaard als een door God gezonden profeet. Ze beschouwen zichzelf als de hoeders van de traditie van Mozes en noemen zichzelf daarom ook hoeders (shomeriem). Zij houden zich streng aan de sabbat en de besnijdenis en doen hun schoenen uit bij het betreden van hun synagoge.

quote:

De Samaritanen zijn een kleine etno-religieuze gemeenschap van 654 leden (telling van 2003) waarvan 346 personen in de Israëlische stad Holon en 308 personen in de plaats Kiryat Luza (bij Nabloes) op de Westelijke Jordaanoever wonen. In de 4e eeuw waren er naar schatting meer dan een miljoen Samaritanen maar na eeuwen van onderdrukking, bloedbaden en gedwongen bekeringen tot het christendom en de islam waren er in 1917 nog maar 146 personen van hen over.
De naam Samaritanen is afgeleid van de landstreek Samaria waar zij als volk zijn ontstaan. Zij noemen zichzelf Shomeriem (behoeders). De Samaritanen spreken modern Hebreeuws of Palestijns Arabisch. Voor de liturgie gebruiken zij eigen varianten van het Hebreeuws en Aramees.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen

Dus Jezus neemt Barmhartigheid en de Wet ( G’ds Handleiding voor een mensenleven ) als uitgangspunten. Ben je echter een priester of een Leviet, dan doe je aan religie: is van nul en generlei waarde.

Religie is wat je aanhangt en wat je doet

Religie is geloof in God, naar de kerk gaan, bijbelstudie doen, gedoopt zijn en bij een kerk of gemeente horen. Religie bestaat uit tradities, rituelen, ceremonies en leren wat het verschil is tussen goed en kwaad. Religie is het lezen en leren van de Bijbel, voorgaan in gebed, geven aan de arme mensen en het vieren van de religieuze feestdagen. Religie is zingen in het koor, ondersteuning van zieken en bejaarden en het goed maken van fouten uit het verleden.
Religie is iets wat werd uitgeoefend door de Farizeeërs, de schriftgeleerde, conservatieve, elitaire geestelijke leiders die Christus voldoende haatten om om Zijn dood te roepen. Ze haatten Hem niet alleen omdat Hij met hun tradities brak maar omdat Hij dwars door hun vrome godsdienstigheid heen hun harten zag. (Mattheüs 15:1-9)

Bron: http://www.1stap.com/html/religie.html

Dus stop met religie, ga de praktisch bruikbare wetten van G’d eens op de proef stellen. Bv eet eens een maand lang geen varkensvlees, en alleen vissoorten met vinnen en schubben. En daar komt zegen op, of je nu gelooft of niet. Want het zijn feitelijk GEHEIME Natuurwetten en alleen de Joden hebben dat geopenbaard gekregen.

Nou, mooi zeg, waarom evangeliseren ze dan niet? Wel, kijk maar naar het verleden, ze hebben zoveel slaag gehad, dat ze hun mond wel kunnen opendoen, maar dan worden ze opnieuw afgestraft. Het Joodse volk is een Knecht van G’d, maar de wereld heeft er lak aan. Maar er is hoop:

Jes 42 Eerste profetie aangaande de knecht des HEREN

1 Zie, mijn knecht, die Ik ondersteun; mijn uitverkorene, in wie Ik een welbehagen heb. Ik heb mijn Geest op hem gelegd: hij zal de volken het recht openbaren. 2 Hij zal niet schreeuwen noch zijn stem verheffen, noch die op de straat doen horen. 3 Het geknakte riet zal hij niet verbreken en de kwijnende vlaspit zal hij niet uitdoven; naar waarheid zal hij het recht openbaren. 4 Hij zal niet kwijnen en niet geknakt worden, tot hij op aarde het recht zal hebben gebracht; en op zijn wetsonderricht zullen de kustlanden wachten.
5 Zo zegt God, de HERE, die de hemel schiep en hem uitspande; die de aarde uitbreidde met alles wat daaruit ontsproot; die aan de mensen die daarop wonen, de adem gaf en de geest aan hen die daarop wandelen: 6 Ik, de HERE, heb u geroepen in gerechtigheid, uw hand gevat, u behoed en u gesteld tot een verbond voor het volk, tot een licht der natiën: 7 om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in duisternis gezeten zijn.

En deze belofte schuilt in ELK mens.

De ECHTE Jezus is dus iemand die zich beseft dat G’ds Geest in hem of  haar woont, maar dan moet je niet de straat opgaan en daar melding van gaan maken, want dan krijg je vreemde bijverschijnselen. Dan wordt je gekruisigd of men stopt je in een gekkenhuis. Of je krijgt toestanden zoals in een ander topic: vallen in de Geest, mensen die dierengeluiden maken etc. Of dat mensen denken dat ze zich letterlijk moeten kruisigen en ga zo maar door.

In elk mens schuilt dus een Jezus: een Barmhartige Samaritaan, die af en toe ‘vreemd’ kan doen, maar dat komt door zijn of haar innerlijke Geestelijke strijd. Ik spreek uit ervaring…

En dan krijg je ook de moed om alles wat je niet zint, te verwerpen. En dan heb ik dus opnieuw grote bewondering voor de Samaritanen, die dus maar een zeer beperkt stuk van de Schrift als Waarheid nemen. Ze worden steeds meer mijn grote voorbeeld: slik niet alles als zoete koek, maar herkauw het keer op keer. Want dat is genezing voor je vlees.

Hoera! Ik ben blij met al mijn hartstochten en begeerten! Hiep hoi! :)

P.S. denk eens aan die Belg die bij Jack Spijkerman was: zag zichzelf ook als Jezus
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 01:26:20 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 28, 2006, 12:50:37 pm »

quote:

Pier schreef op 27 januari 2006 om 13:53:
Voor diegenen die zo heilig in de Bijbel geloven:

Luc 10
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij. 32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij. 33 Doch een *  Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen. 34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem. 35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis. 36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen? 37 Hij zeide: Die hem *  barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.

Luc 17
11 En het geschiedde gedurende zijn reis naar Jeruzalem, dat Hij dwars door Samaria en Galilea trok. 12 En toen Hij een zeker dorp binnenging, kwamen Hem tien melaatse mannen tegemoet, die op een afstand bleven staan. 13 En zij verhieven hun stem en zeiden: Jezus, Meester, heb medelijden met ons! 14 En Hij zag hen aan en zeide tot hen: Gaat heen, toont u aan de priesters. En het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. 15 En één van hen keerde terug, toen hij zag, dat hij genezen was, met luider stem God verheerlijkende, 16 en hij wierp zich op zijn aangezicht voor zijn voeten om Hem te danken. En dit was een *  Samaritaan. 17 En Jezus antwoordde en zeide: Zijn niet alle tien rein geworden? Waar zijn de negen anderen? 18 Waren er dan geen anderen om terug te keren en God eer te geven, dan deze *  vreemdeling? 19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.

Een priester en een Leviet ( beide voorname Joden ) gingen aan een gewond mens voorbij. Maar een *  Samaritaan betoonde barmhartigheid. En van de melaatsen kwam er 1 terug: *  een Samaritaan, een vreemdeling.

Een Samaritaan staat dus voor: barmhartigheid en vreemdeling
Waar heb jij leren redeneren? een Samaritaan is een vreemdeling. Dat is het enige wat je hier uit kunt zeggen. Dat die vreemdeling in de gelijkenis van de barmhartige samaritaan, toevallig een samaritaan is, is niet omdat die per definitie voor 'barmhartigheid' staan, maar omdat samaritanen de 'aartsvijanden' van de joden zijn.

quote:

En de Jezus was ook zo’n vreemde eend in de bijt.

Joh 8
48 De Joden antwoordden en zeiden tot Hem: Zeggen wij niet terecht, dat Gij een Samaritaan zijt en bezeten zijt?

Dus ook Jezus werd qua doen en laten geassocieerd met een Samaritaan.
De elite probeerde Jezus negatief af te schilderen door te suggereren dat Hij een samaritaan was (en nog bezeten ook). Maar Jezus was geen samaritaan, en Hij was ook niet bezeten. Het was dus laster.

quote:

En hoe ‘bezeten’ zijn die Samaritanen? Nou hun geloof is gebaseerd op maar een *  beperkt gedeelte van de Bijbel: de Tora en verder niet. Dus de rest wordt door hen niet voldoende betrouwbaar geacht.

[...]

[...]

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen

Dus Jezus neemt Barmhartigheid en de Wet ( G’ds Handleiding voor een mensenleven ) als uitgangspunten. Ben je echter een priester of een Leviet, dan doe je aan religie: is van nul en generlei waarde.

Religie is wat je aanhangt en wat je doet

Religie is geloof in God, naar de kerk gaan, bijbelstudie doen, gedoopt zijn en bij een kerk of gemeente horen. Religie bestaat uit tradities, rituelen, ceremonies en leren wat het verschil is tussen goed en kwaad. Religie is het lezen en leren van de Bijbel, voorgaan in gebed, geven aan de arme mensen en het vieren van de religieuze feestdagen. Religie is zingen in het koor, ondersteuning van zieken en bejaarden en het goed maken van fouten uit het verleden.
Religie is iets wat werd uitgeoefend door de Farizeeërs, de schriftgeleerde, conservatieve, elitaire geestelijke leiders die Christus voldoende haatten om om Zijn dood te roepen. Ze haatten Hem niet alleen omdat Hij met hun tradities brak maar omdat Hij dwars door hun vrome godsdienstigheid heen hun harten zag. (Mattheüs 15:1-9)

Bron: http://www.1stap.com/html/religie.html

ja hoor, 'mooie woorden'. Maar de mods hebben je herhaaldelijk gevraagd om op te houden met schoppen tegen het christendom. Wij tonen respect voor jouw standpunt, doen de moeite om er inhoudelijk op in te gaan, en het enige wat jij de hele tijd doet, is woorden aan elkaar associeren, en schoppen. Ik kan niet zeggen dat je daar nu veel respect mee verdient.

quote:

(..knip..)

En deze belofte schuilt in ELK mens.

De ECHTE Jezus is dus iemand die zich beseft dat G’ds Geest in hem of  haar woont, maar dan moet je niet de straat opgaan en daar melding van gaan maken, want dan krijg je vreemde bijverschijnselen. Dan wordt je gekruisigd of men stopt je in een gekkenhuis. Of je krijgt toestanden zoals in een ander topic: vallen in de Geest, mensen die dierengeluiden maken etc. Of dat mensen denken dat ze zich letterlijk moeten kruisigen en ga zo maar door.

In elk mens schuilt dus een Jezus: een Barmhartige Samaritaan, die af en toe ‘vreemd’ kan doen, maar dat komt door zijn of haar innerlijke Geestelijke strijd. Ik spreek uit ervaring…

En dan krijg je ook de moed om alles wat je niet zint, te verwerpen. En dan heb ik dus opnieuw grote bewondering voor de Samaritanen, die dus maar een zeer beperkt stuk van de Schrift als Waarheid nemen. Ze worden steeds meer mijn grote voorbeeld: slik niet alles als zoete koek, maar herkauw het keer op keer. Want dat is genezing voor je vlees.

Pier, als je zo hoog opgeeft van de samaritanen, waarom wordt je er dan zelf geen? En waarom blijf je toch uit boeken citeren die door de samaritanen niet als gezaghebbend worden erkend (bv. Jesaja)? Je zou een stuk serieuzer overkomen, als je niet elke 10 minuten een ander inconsistent standpunt had.

quote:

Hoera! Ik ben blij met al mijn hartstochten en begeerten! Hiep hoi! :)

"Gij zult niet begeren (..) noch iets dat van uw naaste is" - gefeliciteerd dus, je hebt bij deze de wet al gebroken (deut 20:17).

Of wat dacht je van 'gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste' (deut 20:16) en 'gij zult geen vals gerucht verspreiden' (deut. 23:1)? Ook niet een punt waar je erg sterk in lijkt te zijn, gezien het feit dat je keer op keer terugkomt met dezelfde lasteringen tegen het christendom, zonder onderscheid te maken tussen de 'ideologie' en de mensen die haar perverteren.

Of het 'gij zult naast mij geen goden maken' (deut 20:23) , terwijl jij van alle mensen goden wilt maken.

En heb je al een altaar in de achtertuin staan? "Een altaar van aarde zult gij voor MIj maken, endaarop offeren uw brandoffers (..)" (deut.20:24)

En ook een hele mooie: "(..) de naam van andere goden zult gij niet noemen, hij zal uit uw mond niet gehoord worden" (deut. 23:13), terwijl jij zelf schreef: "Het oude geloof in Thor ( god van de donder, sterkste onder de goden, beschermheer van mensen, vroeg geen mensenoffers ) was dus zo slecht nog niet" (Pier in "Jehova's getuigen: wat geloven ze (niet)...")

quote:

P.S. denk eens aan die Belg die bij Jack Spijkerman was: zag zichzelf ook als Jezus

en waar zit ie nu? een gesticht? Het lijkt me dat belgen die denken dat ze Jezus zijn, niet zo relevant zijn in deze discussie. Zeker niet als je samaritaanse sympatieën hebt. Wat moet je dan uberhaupt met 'Jezus' die helemaal niet letterlijk in de tora voorkomt?
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 12:51:54 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 28, 2006, 02:02:02 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2006 om 12:50:En heb je al een altaar in de achtertuin staan? "Een altaar van aarde zult gij voor MIj maken, endaarop offeren uw brandoffers (..)" (deut.20:24)

Bij mijn ouderlijk huis hadden we dat ( onbewust ) inderdaad. Er werd altijd voor het eten gebeden en wat er overbleef, werd door mijn vader altijd op ons erf gedeponeerd. Dus de dieren kregen gezegend voedsel.

Deut 24

Aansporing tot barmhartigheid

17 Gij zult het recht van vreemdeling en wees niet buigen; ook zult gij het kleed der weduwe niet tot pand nemen. 18 Gij zult gedenken, dat gij in Egypte slaaf geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u daaruit bevrijd heeft; daarom gebied ik u dit te doen.
19 Wanneer gij de oogst op uw akker binnenhaalt en een garve op de akker vergeet, dan zult gij niet teruggaan om die weg te halen; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal die zijn – opdat de HERE, uw God, u zegene in al het werk uwer handen. 20 Wanneer gij uw olijven afslaat, zult gij de takken niet nog eens afzoeken; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal dit zijn. 21 Wanneer gij de oogst van uw wijngaard inzamelt, zult gij niet nog eens een *  nalezing houden; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal dit zijn. 22 Gij zult gedenken, dat gij in het land Egypte slaaf geweest zijt; daarom gebied ik u dit te doen.

De nalezing is voor de vreemdeling. Zijn wij ook niet vreemdelingen in de Schrift? Dus zou ik een en ander nog maar eens nalezen als ik jou was. Je huidige beeld van G'd zou er zeker door veranderen.

Maar dan moeten er wel zaken bijgesteld gaan worden, een levenslang proces, dus ja, ik veranderd constant van mening, omdat ik steeds weer iets nieuws of andere invalshoeken ontdek...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 28, 2006, 03:59:14 pm »

quote:

Pier schreef op 28 januari 2006 om 14:02:
[...]

Bij mijn ouderlijk huis hadden we dat ( onbewust ) inderdaad. Er werd altijd voor het eten gebeden en wat er overbleef, werd door mijn vader altijd op ons erf gedeponeerd. Dus de dieren kregen gezegend voedsel.

Dat is niet de functie van een altaar. Op een altaar offer je voor de Here, niet voor dieren..

quote:

Deut 24

Aansporing tot barmhartigheid

17 Gij zult het recht van vreemdeling en wees niet buigen; ook zult gij het kleed der weduwe niet tot pand nemen. 18 Gij zult gedenken, dat gij in Egypte slaaf geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u daaruit bevrijd heeft; daarom gebied ik u dit te doen.
19 Wanneer gij de oogst op uw akker binnenhaalt en een garve op de akker vergeet, dan zult gij niet teruggaan om die weg te halen; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal die zijn – opdat de HERE, uw God, u zegene in al het werk uwer handen. 20 Wanneer gij uw olijven afslaat, zult gij de takken niet nog eens afzoeken; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal dit zijn. 21 Wanneer gij de oogst van uw wijngaard inzamelt, zult gij niet nog eens een *  nalezing houden; voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zal dit zijn. 22 Gij zult gedenken, dat gij in het land Egypte slaaf geweest zijt; daarom gebied ik u dit te doen.

De nalezing is voor de vreemdeling. Zijn wij ook niet vreemdelingen in de Schrift? Dus zou ik een en ander nog maar eens nalezen als ik jou was. Je huidige beeld van G'd zou er zeker door veranderen.

Juist ja... 8)7  |:(

een 'nalezing' is een 'tweede oogst', en heeft niks met 'lezen van teksten' maken. Ik snap niet hoe je kunt verwachten dat anderen serieus ingaan op dit soort vaag en betekenisloos geassocieer.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 28, 2006, 05:51:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2006 om 12:50:
Pier, als je zo hoog opgeeft van de samaritanen, waarom wordt je er dan zelf geen? En waarom blijf je toch uit boeken citeren die door de samaritanen niet als gezaghebbend worden erkend (bv. Jesaja)? Je zou een stuk serieuzer overkomen, als je niet elke 10 minuten een ander inconsistent standpunt had.
Je hebt gelijk Nunc, het christendom is inderdaad consistent. De Apostolische Geloofsbelijdenis is zo rond het jaar nul bedacht: als Beeld van hoe en wat je moet geloven.

En dat Beeld aanbid je nog steeds, terwijl de Bijbel oneindig veel rijker is.

Neem bv Gen 1

6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren, en dit make scheiding tussen wateren en wateren

G'd scheidde deze 2 wateren:

7 En God maakte het uitspansel en Hij scheidde de wateren die *  onder het uitspansel waren, van de wateren die *  boven het uitspansel waren; en het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel.

Er is dus 1 water BOVEN de Hemel ( uitspansel ) en 1 water ONDER de Hemel.

En G'd maakt ook lichten AAN diezelfde Hemel:

14 En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; 15 en dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. 16 En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. 17 En God stelde ze aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde, 18 en om te heersen over de dag en over de nacht, en om het licht en de duisternis te scheiden. En God zag, dat het goed was. 19 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vierde dag.

Er is dus WATER achter onze sterrenhemel en dat wordt tegengehouden door de Hemelse sluizen.

Gen 7,11
 In Noachs zeshonderdste levensjaar, in de tweede maand, op de zeventiende dag der maand, op die dag braken alle kolken der grote waterdiepten open en werden de sluizen des hemels *  geopend.  

Gen 8,2
De kolken der waterdiepte en de sluizen des hemels werden *  toegesloten en de regen uit de hemel hield op,  

In Gen 7 zet G'd ze open, en in Gen 8 gaan ze weer dicht. Wat een Schrift he?

G'd krijgt van mij een 9. :)
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 06:03:29 pm door Pier »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 28, 2006, 06:04:10 pm »

quote:

Pier schreef op 28 januari 2006 om 17:51:
[...]

Je hebt gelijk Nunc, het christendom is inderdaad consistent. De Apostolische Geloofsbelijdenis is zo rond het jaar nul bedacht: als Beeld van hoe en wat je moet geloven.

En dat Beeld aanbid je nog steeds, terwijl de Bijbel oneindig veel rijker is.

Neem bv Gen 1

6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren, en dit make scheiding tussen wateren en wateren

G'd scheidde deze 2 wateren:

7 En God maakte het uitspansel en Hij scheidde de wateren die *  onder het uitspansel waren, van de wateren die *  boven het uitspansel waren; en het was alzo. 8 En God noemde het uitspansel hemel.

Er is dus 1 water BOVEN de Hemel ( uitspansel ) en 1 water ONDER de Hemel.

En G'd maakt ook lichten AAN diezelfde Hemel:

14 En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; 15 en dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. 16 En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. 17 En God stelde ze aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde, 18 en om te heersen over de dag en over de nacht, en om het licht en de duisternis te scheiden. En God zag, dat het goed was. 19 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vierde dag.

Er is dus WATER achter onze sterrenhemel en dat wordt tegengehouden door de Hemelse sluizen.

Gen 7,11
 In Noachs zeshonderdste levensjaar, in de tweede maand, op de zeventiende dag der maand, op die dag braken alle kolken der grote waterdiepten open en werden de sluizen des hemels *  geopend.  

Gen 8,2
De kolken der waterdiepte en de sluizen des hemels werden *  toegesloten en de regen uit de hemel hield op,  

In Gen 7 zet G'd ze open, en in Gen 8 gaan ze weer dicht. Wat een Schrift he?

G'd krijgt van mij een 9. :)

Hoe moeten deze citaten over de schepping als argument dienen 'dat de bijbel veel rijker is'? Dacht je dat ik deze verzen niet kende? Dacht je dat christenen deze verzen negeren? Wat wil je nu eigenlijk? Ik kan er niet echt een logisch verhaal van maken. Het enige wat je tot nu toe doet is claimen dat christenen een beeld aanbidden, zonder dat te beargumenteren. En iedere keer dat je met 'een argument' komt, is dat gebaseerd op het aan elkaar associeren van wat losse teksten.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 28, 2006, 07:24:52 pm »
Zijn er ook mensen hier die een goede onderbouwing hebben om te stellen dat het OT niet het Woord van God is i.p.v. het nieuwe? Zo ja, dan scheelt het me heel wat meer leeswerk om de hele bijbel te lezen ;)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 30, 2006, 12:17:07 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 28 januari 2006 om 19:24:
Zijn er ook mensen hier die een goede onderbouwing hebben om te stellen dat het OT niet het Woord van God is i.p.v. het nieuwe? Zo ja, dan scheelt het me heel wat meer leeswerk om de hele bijbel te lezen ;)

De Schrift ( Oude Testament ) is het Enige Woord van G'd. Wordt ook zo verwoord door Jezus:

Joh 10

35 Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden,

Het woord van G'd en de Schrift, zijn 1 en Dezelfde.

http://www.blueletterbibl...ds/3/1138617836-5306.html

Enkele uitleggingen van 'gebroken' :

b) of a husband and wife joined together by the bond of matrimony

Zo heilig is dus de Schrift, alle Woorden zijn Getrouwd met elkaar. Wie dit probeert te verbreken, probeert dus een Huwelijk te ontbinden. Nou vergeet het maar, die mens zal eerder zelf ontbinding zien.

) to declare unlawful

Nooit kun je dus de Schrift onwettig verklaren, op geen enkel punt. Gaat het Nieuwe Testament in tegen de Schrift, zal de Schrift altijd als glorieuze winnnaar uit de bus komen.

En wat zei Jezus nog meer over de Schrift?

Joh 7
[38] wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.'

Dus wie oprecht in Jezus ( Opsteller, Vertegenwoordiger en Uitvoerder van de Schrift ) gelooft, stromen van levend water zullen uit zijn of haar binnenste vloeien. En wat dat levende water dan is, daarvoor moet je je dus in de Schrift gaan verdiepen.

Modbreak:
Uit deze teksten blijkt niet vanzelf dat ze de stelling onderbouwen. Het is geenszins duidelijk waarom deze teksten relevant zijn voor deze discussie. Een zelfvoldane toon aanslaan is dan ook niet gewenst (derhalve is die opmerking verwijderd).
Wat wel gewenst is, is een nadere duiding van de relevantie van deze bijbelteksten, op een manier die ook voor de overige users op dit forum overduidelijk maakt waarom dit zo is. Let daarbij op het feit dat de meesten geschoold zijn in a) de westerse logica en b) op klassiek christelijke wijze bijbelonderwijs genoten hebben. Een antwoord dat hier geen rekening mee houdt, is dan ook niet zinvol in deze discussie.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 12:34:53 pm door elle »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 30, 2006, 12:22:23 pm »
Pier, ik snap het echt niet.

Je stelling is: het NT is volledig overbodig, en continu haal je citaten uit het NT om je stelling te onderbouwen. Dat slaat echt nergens op, wil je daar alsjeblieft op ingaan?
Bombus terrestris Reginae

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 30, 2006, 12:29:02 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2006 om 12:50:Pier, als je zo hoog opgeeft van de samaritanen, waarom wordt je er dan zelf geen? En waarom blijf je toch uit boeken citeren die door de samaritanen niet als gezaghebbend worden erkend (bv. Jesaja)? Je zou een stuk serieuzer overkomen, als je niet elke 10 minuten een ander inconsistent standpunt had.

Jij bent christen, dat betekent dat jij jouw geloof in een paar kernachtige zinnen kunt samenvatten zoals de Apostolische Geloofsbelijdenis. Mij lukt dat allang niet meer, de Bijbel, boeken over Zohar, Kabbala, gnostiek enz. Ik heb die allemaal nodig om iets van G'd te kunnen begrijpen en geloven. Dus vraag mij nooit om consistent te zijn of om wat ik geloof, samen te vatten.

En niet ik, maar Jezus geeft hier hoog op van een Samaritaan, maar zoals ik al zo vaak heb gezegd: de woorden van Jezus hebben bij jou geen enkele prioriteit, want dan zou je je in de Schrift gaan verdiepen. Jezus verheerlijkte de Schrift en daarmee G'd de Vader.

En het is dus niet Zijn schuld dat er al eeuwenlang een scheve schaats gereden wordt. Koop toch nieuwe schaatsen of, nog beter:

Jes 55
1 O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk. 2 Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? Hoort aandachtig naar Mij, opdat gij het goede eet en uw ziel zich in overvloed verlustige. 3 Neigt uw oor en komt tot Mij; hoort, opdat uw ziel leve; Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare genadebewijzen van David.

Een eeuwig verbond biedt de G'd van de Schrift jou aan, gratis, want Echte Liefde rekent niet. :)