quote:
op 28 Mar 2003 15:42:36 schreef Wiering:
Waarom je andere zaken niet mag uitbeelden.
Om het volgende. De kerk, daar moeten we niet luchthartig over doen. Niet alles wat we zelf leuk vinden moet daar maar kunnen. Wanneer we toneelstukken gaan houden als preek, of onderdeel van de preek, komt in plaats van de bediening van het Woord via de mond van een predikant, beeldtaal. Dat is niet goed. De bediening van het Woord geschiedt dan niet middels het gehoor (het geloof is uit het horen), maar via beeldtaal.
Met je eens ben ik dat dit niet zo heel erg is. Een toneelstuk houden als verduidelijking van bepaalde zaken is niet erg. Maar niet tijdens de dienst. Waarom?
Omdat de preek de hoofdmoot van de dienst is. De kerkdienst zoals die nu is, zoals is hij altijd geweest. In de begindagen van het Christendom had men ook een sterke afkeur van toneelspel in de kerken. Iedereen moet zijn eigen voorstelling kunnen maken van de bijbelverhalen.
Wiering, ik hoop dat je dit nog leest en wil reageren. Zomaar stoppen met discussieren omdat 'jouw punt' niet overkomt bij anderen, vind ik een aardige emotionele reactie, en ik dacht dat je 'inhoudelijk discussieren' toch zo hoog in het vaandel had...:?
Een paar opmerkingen:
-over de kerk moeten we zeker niet luchthartig doen. De kerk is de gemeenschap van kinderen van God. Kinderen van God die altijd dicht bij Hem en zijn Woord moeten blijven en steeds meer en beter dienen te beseffen hoe geliefd ze zijn door God: of ze nu leven in het jaar 0, de middeleeuwen of in 2003.
-Volgens mij wordt er tijdens toneelstukken heel veel gesproken, dus ook hiervoor kan gelden: het geloof is uit het gehoor. Bovendien dient een toneelstuk altijd uitgelegd en toegelicht te worden: het geloof is uit het gehoor. Ook posters, platen, tekeningen en dergelijke die getoond worden moeten toegelicht worden: het geloof is uit het gehoor.
-Het gaat hier niet om 'alles wat we zelf leuk vinden'. Het gaat om het aansluiten bij mensen die leven in 2003. Jezus sloot ook aan bij mensen die leefden rond het jaar 30, door voorbeelden te gebruiken die zij snapten etc. Dit 'aansluiten bij' heeft maar 1 doel: HET OVERBRENGEN VAN DE BOODSCHAP.
-'De kerkdienst hoort te zijn zoals hij altijd al geweest is' vind ik echt een non-argument. Ten eerste is de kerkdienst zoals wij die kennen niet ALTIJD zo geweest zoals hij nu is. Je bedoelt waarschijnlijk de kerkdienst die we kennen vanaf ergens midden jaren '1960 ofzo. Waarom ze toen ineens met zijn allen het licht (rondom de kerkdienst) zouden hebben gezien, is mij een volkomen raadsel. Een kerkdienst staat bijna 2000 jaar in ontwikkeling en nu ineens mag die ontwikkeling niet meer?
Ten tweede is 'omdat het altijd zo geweest is' niet normatief. Waarom zou het ook?