Auteur Topic: Posters, toneel en voorwerpen tijdens de preek  (gelezen 13593 keer)

Garfield

• Bekijk profiel
Posters, toneel en voorwerpen tijdens de preek
« Reactie #150 Gepost op: maart 28, 2003, 04:23:37 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 16:22:03 schreef Wilhelmina:
 Haha, je doet mij aan mijn gereformeerde schoonmoeder denken...
De klassieke schoonmoeder-schoondochter relatie?;)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 28, 2003, 04:24:29 pm »
Wat wordt ik moe van deze discussies, en jullie noemen zich VRIJGEMAAKT ?

Het is wet op wet, regel op regel.

En dan lees ik soms dat enkelen helemaal niet blij naar de kerk gaan, hoe willen ze dan zingen :

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt, zie wij staan
Gereed om naar Gods huis te gaan
Kom ga met ons en doe als wij

???????

Ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat ik naar de zondag uitzie, en de dienst kan me niet lang genoeg duren.

( En Wiering, bij ons staat al af en toe een beeldscherm in de kerk en wordt een video gedraaid van een stad in de derde wereld die massaal tot bekering gekomen is, Is dat ook afgodendienst ?)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 28, 2003, 04:24:55 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 16:23:37 schreef Garfield:
op 28 Mar 2003 16:22:03 schreef Wilhelmina:
 Haha, je doet mij aan mijn gereformeerde schoonmoeder denken...
De klassieke schoonmoeder-schoondochter relatie?;)
SSSSSSSST.  :'(

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 28, 2003, 04:29:19 pm »
Ik wil alleen maar aangeven met die zaken dat ik er steeds meer van overtuigd begin te raken van de kracht van de gereformeerde (klassieke) belijdenis. Net als Kuyper begin ik 'de kracht van het absolute' te zien.
Ik ga voortaan bij elke discussie eens kijken hoe de oudvaders daarover dachten. 't Scheelt veel tijd en werk.

Twee van die kernbegrippen zijn uitverkiezing en zondestaat. Zonder die twee geen gereformeerdheid.

Maar nu ga ik echt pleite; groeten en een prettige avond verder.
Ps. 111:10

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 28, 2003, 06:25:13 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 16:29:19 schreef Wiering:

Ik ga voortaan bij elke discussie eens kijken hoe de oudvaders daarover dachten. 't Scheelt veel tijd en werk.

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar mischien zaten die oudvaders er wel naast (Ik zeg niet dat het zo is).

Maar ik vind het wel gevaarlijk als je alleen maar kijkt hoe men er vroeger over dacht, die oudvaders waren ook maar gewone zondige mensen hoor, niks meer en niks minder.

Lees eerst de bijbel en kijk dan hoe anderen er over denken (Kost wel een hoop tijd).

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 28, 2003, 07:22:03 pm »
Ze kunnen er best naast zitten. Nog veel meer mensen op dit forum zitten ernaast. Bovendien scherpt het je inzicht in de Schrift.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 28, 2003, 07:36:51 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 18:25:13 schreef macguinness:
op 28 Mar 2003 16:29:19 schreef Wiering:

Maar als je later voor God staat kun je moeilijk zeggen: Sorry, ik deed het omdat de oudvaders het ook zo deden.

Wat betekent deze tekst dan nog voor jou?   2 Timotheus 3:16  Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 28, 2003, 07:57:09 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 11:08:51 schreef Wiering:
Ik vind dan eigenlijk dat we askruisjes ook weer kunnen invoeren. Dat is namelijk een zichtbare veruiterlijking van het verbond.

Daar ben ik een voorstander van. Verduidelijking door uitbeelden van datgene dat God ons geeft.

quote:

Jij zegt hier iets wat je de HC in de mond legt. Waar staat in dat antwoord dat alleen de RKK bedoeld wordt? Dat is zuiver dingen opschrijven die er niet staan. De HC is niet een soort anti-rkk-boek, al zitten er natuurlijk dingen in die richting in, maar vooral een belijdenis van onze kerk.

In de tijd dat men de HC schreef was er niet zoveel anders dan de RK-kerk...

quote:

WIE ben jij om te zeggen dat het Woord verduidelijking nodig heeft? Tolle et lege, zou ik zeggen

Wie ik ben weet ik zelf heel goed...
Waarom verduidelijkt Jezus dan zelf het woord dat Hij brengt.
Wie zijn wij als we de middelen die God geschapen heeft (creativiteit!) niet benutten om zijn Woord te verkondigen?

quote:

laat me koud, ik heb geen zin in dat emotionele discussieren

Dat had ik al gedacht.
Jammer dat kritiek op standpunten en uitingsvormen daarvan niet kunnen bij sommige broeders en zusters.

quote:

je bent zelf anders ook nog wel redelijk hard in je oordelen. Ik wil juist niet dat polariserende, en dat merk ik te vaak bij reacties van o.a. Wilhelmina. Het gaat mij om de leer, en om een niet-emotionele discussie.
Sorry dat ik mens met emoties ben(mocht je met je verwijzing naar mijn "harde optreden" verwijzen naar de felle discussie over de klinderdoop lees alles dan nog eens goed door dan ontdek je dat daarin alles is bijgelegd en benoemt naar elkaar. )

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: maart 28, 2003, 08:00:02 pm »
Ik heb hier geen zin meer in. Ik sluit me op in een kerk waar het ware Evangelie nog geleerd wordt. Dat hebben we altijd gedaan. In het isolement ligt onze kracht.

Bovendien doet Wilh. weer eens alsof ik het Woord niet als opperste waarheid zie. De zaak ligt alleen wat complexer dat bijbeltekstbombardementen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: maart 28, 2003, 08:01:07 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 11:56:14 schreef Mezzamorpheus:
op 28 Mar 2003 11:47:24 schreef Wiering:
Ik weet dat ik nu ook erg kort door de bocht ga maar ik baal vreselijk van het gezeur in de evangelische richting.
Accepteren moet je leren

Dat citaat komt uit mijn stuk naar Wiering en niet van Wiering.
Ik ben degene die er van baalt dat men bij vlagen anti - evangelisch is in sommige topics.
Daarmee zoek je elkaar niet, daarmee verwijder je van elkaar.
Zeg maar amputatie van lichaamsdelen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: maart 28, 2003, 08:09:31 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 14:57:22 schreef Wiering:
...Uitleg die al eeuwen geleden door Calvijn verworpen is. Dit wordt wel een simpele discussie zeg.. :(

Ik ga maar eens citeren. "..een spitsvondige onderscheiding. Want zij wenden voor, dat de dienst, die zij de beelden bewijzen idolodulia (beelden-dienst) is, maar niet iolotraria (beelden-verering) is. "

-Institutie XI, 11.<

En tegen welke leer ging Calvijn tekeer????
Jawel, de leer van de roomse kerk (de paapsen zoals hij ze graag noemde)

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: maart 28, 2003, 08:32:53 pm »
Beste Wiering.

Even wat info:
Skynolimit is een persoon die filosofie, sociologie, pedagogiek, ortho-pedagogiek en medische wetenschappen in zijn diplomabundel heeft.
Ik durf mezelf te omschrijven als een persoon die aardig wat kennis heeft (gekregen van God om iets mee te doen)
Naast deze kennis heb ik de universiteit van het leven toch redelijk doorlopen:
I´ve seen it all... Even the bad times made me better.

Theologie is mijn passie, dezelfde passie die je ook bij anderen tegen komt. Zo ook bij Wiering.
Niets mis mee, heel goed zelfs.

Waar de wegen scheiden tussen de groepen is daar waar mensen:
* of terug willen naar de Bijbel en de interpretatie van de grote meesters als Calvijn, Zwingli etc
* of terug wilen naar de Bijbel en die in deze tijd gebruiken met de middelen zoals we die nu kennen.
* er zal vast wel een derde optie zijn zoiets als de vrijzinnige theologie van o.a. Geel en ter Linden.

Ik geloof Gods woord van kaft tot kaft.
Ik geloof in God die geschapen heeft en die Zijn schepping onderhoudt
Ik geloof in Zijn Zoon die mij gered heeft.
Ik geloof in een Geest die ruimte geeft om te ontdekken, die Gods woord wortel geeft in mijn leven.

Ik geloof niet de interpretatie die de groten der protestanten geschreven hebben.
Dat zijn aanvullende verklaringen en persoonlijke inzichten. Zo hoop ik ook dat mensen op het gebied van theologie niet in mij geloven maar in God.

Ik ben GKV-er (ben ook cgk-er geweest, het SOW gekerkt, ben betrokken geweest bij de RK-kant die de paus en maria niet vereren als goddelijken etc. etc.)
Maar boven dat alles staat dat ik Christen ben: ik van Christus. Van top tot teen.
Dat geeft een  heerlijk gevoel. Dat gaat over kerkgrenzen heen en dat werkt van zondag tot zondag.

Nu weet je wat voor vlees je in de beruchte kuip hebt.

En dan nog een vraag:
Heb jij gospelmuziek in huis (Adrian Snell etc.)? Of muziek van Bach, Beethoven etc. (de beroemde Passies etc.)

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 29, 2003, 05:03:45 pm »
Wiering, ben je er nog?
Meestal reageer je erg snel.
Oftewel: ik mis je :)
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2003, 05:21:08 pm door Skynolimit »

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 29, 2003, 05:05:42 pm »
Ik heb hier geen zin meer in. Ik sluit me op in een kerk waar het ware Evangelie nog geleerd wordt. Dat hebben we altijd gedaan. In het isolement ligt onze kracht.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 29, 2003, 05:08:48 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:05:42 schreef Wiering:

Trek de wereld in
Vertel het goede nieuws,
Dat God zijn Zoon gegeven heeft
Opdat een ieder die in Hem gelooft
Niet verloren gaat maar eeuwig leeft!

( Herman Boon, evangelische versie van de Dortse leerregels:( )

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 29, 2003, 05:14:40 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:08:48 schreef Wilhelmina:
( Herman Boon, evangelische versie van de Dortse leerregels:( )
Lekker kort en heel compleet.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 29, 2003, 05:20:51 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:03:45 schreef Skynolimit:
Wiering, ben je er nog?
Meestal reageer je erg snel.
Oftewel: ik mis je ;)

Dit was niet negatief bedoeld Wiering, ik wil alleen graag dat we normaal door kunnen kletsen.
Daarom heb ik het  plaatje ook maar gewijzigd.

Overigens: het was een serieuze vraag
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2003, 05:26:54 pm door Skynolimit »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: maart 29, 2003, 08:26:40 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 15:42:36 schreef Wiering:
Waarom je andere zaken niet mag uitbeelden.

Om het volgende. De kerk, daar moeten we niet luchthartig over doen. Niet alles wat we zelf leuk vinden moet daar maar kunnen. Wanneer we toneelstukken gaan houden als preek, of onderdeel van de preek, komt in plaats van de bediening van het Woord via de mond van een predikant, beeldtaal. Dat is niet goed. De bediening van het Woord geschiedt dan niet middels het gehoor (het geloof is uit het horen), maar via beeldtaal.
Met je eens ben ik dat dit niet zo heel erg is. Een toneelstuk houden als verduidelijking van bepaalde zaken is niet erg. Maar niet tijdens de dienst. Waarom?

Omdat de preek de hoofdmoot van de dienst is. De kerkdienst zoals die nu is, zoals is hij altijd geweest. In de begindagen van het Christendom had men ook een sterke afkeur van toneelspel in de kerken. Iedereen moet zijn eigen voorstelling kunnen maken van de bijbelverhalen.

Wiering, ik hoop dat je dit nog leest en wil reageren. Zomaar stoppen met discussieren omdat 'jouw punt' niet overkomt bij anderen, vind ik een aardige emotionele reactie, en ik dacht dat je 'inhoudelijk discussieren' toch zo hoog in het vaandel had...:?

Een paar opmerkingen:
-over de kerk moeten we zeker niet luchthartig doen. De kerk is de gemeenschap van kinderen van God. Kinderen van God die altijd dicht bij Hem en zijn Woord moeten blijven en steeds meer en beter dienen te beseffen hoe geliefd ze zijn door God: of ze nu leven in het jaar 0, de middeleeuwen of in 2003.

-Volgens mij wordt er tijdens toneelstukken heel veel gesproken, dus ook hiervoor kan gelden: het geloof is uit het gehoor. Bovendien dient een toneelstuk altijd uitgelegd en toegelicht te worden: het geloof is uit het gehoor. Ook posters, platen, tekeningen en dergelijke die getoond worden moeten toegelicht worden: het geloof is uit het gehoor.

-Het gaat hier niet om 'alles wat we zelf leuk vinden'. Het gaat om het aansluiten bij mensen die leven in 2003. Jezus sloot ook aan bij mensen die leefden rond het jaar 30, door voorbeelden te gebruiken die zij snapten etc. Dit 'aansluiten bij' heeft maar 1 doel: HET OVERBRENGEN VAN DE BOODSCHAP.

-'De kerkdienst hoort te zijn zoals hij altijd al geweest is' vind ik echt een non-argument. Ten eerste is de kerkdienst zoals wij die kennen niet ALTIJD zo geweest zoals hij nu is. Je bedoelt waarschijnlijk de kerkdienst die we kennen vanaf ergens midden jaren '1960 ofzo. Waarom ze toen ineens met zijn allen het licht (rondom de kerkdienst) zouden hebben gezien, is mij een volkomen raadsel. Een kerkdienst staat bijna 2000 jaar in ontwikkeling en nu ineens mag die ontwikkeling niet meer?
Ten tweede is 'omdat het altijd zo geweest is' niet normatief. Waarom zou het ook?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: maart 29, 2003, 08:32:13 pm »
Mooi geschreven Mezza

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: maart 30, 2003, 02:20:04 pm »

quote:

...evangelische versie van de Dortse leerregels...( )
Ik ben geen heilig boontje als het over vrijgemaakten gaat (ben ik zelf ook), maar dit vind ik toch echt te kort door de bocht, Wilhelmina. Volgens mij weet je dat zelf ook wel...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: maart 30, 2003, 02:37:46 pm »

quote:

Sluit je maar lekker op en kruip maar lekker bij elkaar, en laat de wereld maar verloren gaan, wat maakt het jou uit, jij bent toch gered ?

Maar eens zal gevraagd worden wat je met je talenten gedaan heb, en kun je dan zeggen : Ik heb me lekker opgesloten in mijn isolement, hier heeft U ze weer terug Heer.
Wat zal de Heer antwoorden ?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: maart 30, 2003, 02:40:50 pm »
Mientje, mag ik je verwijzen naar:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=634&pageID=3
Daar tracht ik de brokstukken bij elkaar te zoeken.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: maart 30, 2003, 04:05:17 pm »

quote:

Ik sluit me op in een kerk waar het ware Evangelie nog geleerd wordt. Dat hebben we altijd gedaan. In het isolement ligt onze kracht.

Wat Ik u zeg in het donker, zegt het in het licht; wat gij in het oor hoort fluisteren, predikt het van de daken. Math 10:27

Gaat heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen (..) en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Math 28:19

Zegt gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat zij wit zijn om te oogsten. Reeds ontvangt de maaier loon en verzamelt hij vrucht ten eeuwigen leven, opdat de zaaier zich tegelijk met de maaier verblijde. Want hier is de spreuk waarachtig: De een zaait, de ander maait. Ik heb u uitgezonden om datgene te maaien, wat u geen arbeid heeft gekost; anderen hebben gearbeid en gij hebt de vrucht van hun arbeid geplukt.  Joh 4: 35-38
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: maart 30, 2003, 04:10:38 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 14:20:04 schreef xgnoom:
...evangelische versie van de Dortse leerregels...( )

Ik ben geen heilig boontje als het over vrijgemaakten gaat (ben ik zelf ook), maar dit vind ik toch echt te kort door de bocht, Wilhelmina. Volgens mij weet je dat zelf ook wel...
Ik dacht dat dit duidelijk een geval van humor was, en volgens mij weet jij dat zelf ook wel.>:)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: maart 30, 2003, 04:11:50 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 14:40:50 schreef Skynolimit:
Mientje, mag ik je verwijzen naar:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=634&pageID=3
Daar tracht ik de brokstukken bij elkaar te zoeken.
Heb het gelezen en sta erachter.