quote:
op 27 Mar 2003 18:21:20 schreef Wiering:
Wilhelmina: mij mag je wel persoonlijk aanvallen, dat is nog niet zo erg, dat doe ik (helaas
) zelf ook nog te vaak. Maar juist ook de kerk gaat mij aan het hart. Ook het aanvallen van de GKv en haar leden is niet erg fijn.
Om op de topic door te gaan: we mogen de HEERE danken dat we nog altijd die goede oude Heidelberger hebben:
Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
a Jer 10:8 Hab 2:18,19 b Ro 10:14,15,17 2Pe 1:19 2Ti 3:16,17
Hierbij dus gelijk de schriftargumenten. Het is fijn dat de Heere Zijn kerk bewaart door de eeuwen heen, en de HC is daar een fijn hulpmiddel bij.
2 Tim 3 : 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
2 Petr. 1 : 19 ¶ En wij achten het profetische woord daarom des te vaster, en gij doet wel er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten.
Rom 10 : 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?
15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde?
17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.
Habakuk 2 : 18 Wat baat het gesneden beeld, daar zijn maker het gehouwen heeft; het gegoten beeld, dat een leugenleraar is, dat de maker op zijn maaksel vertrouwt, terwijl het stomme afgoden zijn, die hij maakt?
19 Wee hem die tot een stuk hout zegt: Ontwaak, en tot een stomme steen: Word wakker. Zou die onderrichten? Zie, hij is gevat in goud en zilver, doch er is volstrekt geen geest in hem.
Jeremia 10 : 6 Niemand is U gelijk, Here! groot zijt Gij en groot is uw naam in kracht!
7 Wie zou U niet vrezen, o Koning der volkeren? Want U komt het toe, want onder al de wijzen der volken en onder al hun koningen is niemand U gelijk!
8 Ja, met hen allen worden zij dom en dwaas, nietswaardige vermaning, hout is het.
9 Geplet zilver wordt uit Tarsis gebracht en goud uit Ufaz, het is het werk van de vakman en van de handen van de goudsmid, blauwpurper en roodpurper is hun gewaad; het werk van deskundigen zijn zij geheel en al.
Ik heb ze er even bij gezocht, de eerste versen gaan slechts over de allesoverheersende macht van het Woord, AMEN, helemaal mee eens, ik heb deze teksten hier al eerder gebruikt.
De laatste versen gaan over wie God is in vergelijking tot stomme afgoden, handgemaakte beelden, die men in die tijd wel eens boven God stelde.
Ik hoop dat we het daar over eens zijn, dat niemand een beeld, of wat dan ook aanbid, of een kind leert een beeld boven God te stellen en zijn heil van een beeld te verwachten.
10 Doch de Here is de waarachtige God,
Ik hoop dat je van mij wil aannemen dat ik geen aanval inzet tegen de GKV, er zijn echter een aantal zaken die ik niet begrijp, die wél in een aantal geschriften zijn bijgemaakt, maar ik vind er zo weinig van terug in de bijbel.
Als wij iets zouden doen, wat een gewoonte is geworden, maar wat jullie totaal onbijbels is, dan zou ik dat ook graag eens horen. Het zou mij in ieder geval aan het denken zetten.
Net als dat hoofddoekje haha