quote:
op 24 Mar 2003 11:17:59 schreef Sam:
Bedankt Berean. Wat ik niet begrijp is dat de heidenen [wij dus] ook behoren tot het verbondsvolk Israel. Betekent dit dat het oude verbondsvolk er niet meer als zodanig is? Kun je daar nog eens op ingaan?
Wow, daar vraag je wat Sam! Om te beginnen is het een erg moeilijk onderwerp, en verder dreig ik met een antwoord vreselijk off-topic te gaan.
Maar toch een probeersel: je zou Romeinen 11 eens moeten lezen. Verder is dde bundel
Begrensde Ruimte van prof. J. Kamphuis een absolute aanrader (p. 236-260). Die bijdrage plaatst je echt in het midden van het Evangelie!
Volgens mij is Israël er als verbondsvolk geweest sinds Abraham, Izaäk en Jakob (de laatste werd natuurlijk pas voor het eerst 'Israël' genoemd). En ook nu is Israël er nog. Maar dan moeten we niet denken aan het volk Israël, maar aan héél Gods volk uit de Joden en uit de heidenen. We leven namelijk na de zogenaamde
versmalling van het heil. Daarmee wordt bedoeld de periode vanaf Abraham (als de HERE Abraham uitkiest, Zijn verbond met hem opricht en daarbij belooft dat uit zíjn nageslacht de Here Jezus geboren zal worden) tot aan de dood en opstanding van de Here Jezus, als het voorhangsel scheurt en Christus zijn discipelen naar "alle volken" zendt en Petrus een visioen krijgt waaruit blijkt dat de scheiding tussen rein en onrein, tussen Jood en heiden is opgeheven (Handelingen 10 vers 1 tot 11 vers 18).
De versmalling van het heil gebruikte de HERE voor Zijn doel, namelijk om Christus geboren te laten worden. Verder ook voor ons, want wat het volk Israël in het OT heeft meegemaakt, is gebeurd en opgeschreven "tot een voorbeeld voor ons" (1 Korinthiërs 10 vers 11). Maar vanaf het begin was het heil niet bedoeld voor het volk Israël alleen, maar voor alle volken, zie Jesaja 49: 6.
Wat ik nu zo mooi en duidelijk vind aan Romeinen 11 vers 25 en 26, is dat Paulus die verschuiving van termen laat zien. "Een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen," (sommige Joden zijn namelijk in Christus gaan geloven, maar anderen niet) "totdat de volheid der heidenen binnengaat" (de mensen die 'geënt' worden) "en aldus zzal gans Israël behouden worden" (
gans Israël, dat is nu: alle mensen die door de Here Jezus gered worden). Vooral het woordje
aldus is van belang. Er staat niet dat alle Joden gered zullen worden nadat de laatste heiden bekeerd is, maar dat het volk Israël gered zal worden
doordat de volheid der heidenen binnengaat.
Om jouw vraag te beantwoorden (voor zover dat hier mogelijk is):
"Betekent dit dat het oude verbondsvolk er niet meer als zodanig is? Kun je daar nog eens op ingaan?"
Het oude verbondsvolk is breder geworden vàn Israël als het Joodse volk, de kinderen van Abraham náár Israël als de gemeente van de Here Jezus. Ook wij zijn kinderen van Abraham door het geloof. Het Joodse volk is dus niet meer het volk van God. Maar het volk van God is nog wel Israël, de gemeente van de Here Jezus uit Joden en heidenen.
Ik ben erg benieuwd wat jij zelf denkt van Israël als verbondsvolk in relatie tot de kerk van Christus. Misschien moeten we er een nieuw thema-forum over openen?
Groeten,
Berean