quote:
door bert op 11 Jul 2003 02:23
Maar goed, om te beginnen wil ik kijken of we het over het volgende eens zijn.
Ik ga even af op wat je hier op deze thread hebt gezegd.
Je zegt: Maar kan ik het bestaan van God ook niet ontkennen. Bedoel je daarmee dat je het tegendeel niet kunt bewijzen, of zeg je dat je wel gelooft dat er een God is?
Ik geloof niet in de God van Israël. Ditzelfde geldt voor Allah, Ahura Mazda, Krsna en hoe ze verder ook allemaal mogen heten. Ik sluit echter niet uit dat er een entiteit (of entiteiten) bestaat; een demiurg; schepper van het heelal. Er zijn vele mysteries, en daarnaast is het ook onmogelijk om het bestaan of niet-bestaan van een dergelijke entiteit te bewijzen. Ik ben om deze redenen geen atheist. Ik ben een agnost. Ik weet niets en twijfel aan alles.
quote:
Ergens anders stelde je dat christenen geloven in een God van liefde. De kern van jouw betoog is in feite dat God zoals hij zich in de geschiedenis (in de Bijbel) manifesteerd geen God van liefde is. Ik denk dat de opmerkingen die je plaatst heel herkenbaar zijn. Ik moet wel zeggen dat ik opgegroeit ben met een ander godsbeeld dan jij schetst. Ik ben opgegroeid met het idee van de uitverkiezing. God heeft in Zijn almacht besloten om maar een gedeelte van de mensheid te behouden, Zijn rechtvaardigheid eist dat veel mensen naar de verdoemenis gaan. Hij is ook een jaloers God die niets of niemand naast zich duldt. Dus dat godsbeeld komt wel een beetje overeen met wat jij schetst. Ik ken veel leeftijdsgenoten die daar in onze jeugd erg veel moeite mee hadden. "Dat is toch niet eerlijk van God?" was een heel bekende vraag.
Ik heb grote moeite met dit godsbeeld. Wat er trouwens rechtvaardig is aan het besluit van God om een gedeelte van de mensheid te behouden, is mij een raadsel. Een klein kindje dat in een Islamitisch land is opgegroeid en sterft aan honger of een natuurramp, krijgt in dit godsbeeld nog een trap na richting de hel.
vanzelfsprekend heb ik daar moeite mee.
quote:
door farao op 11 Jul 2003 12:03
Ik wil best op al je punten ingaan maar heb nu weinig tijd, een ding wil ik zeggen ik weet niet alles, niet voor alles is een verklaring, en dat is het stomme mensen proberen alles maar menselijk te verklaren terwijl er een God is die hoger staat als ons en niet gelijk en ik weet niet wat God denkt, voelt of vindt. Dus op sommige dingen kan je gewoon geen antwoord vinden, veel kan je leren uit zijn Woord, maar hoe lees je het? maar nu ga ik gr Harro
Wie zijn volgens jou die stomme mensen die alles menselijk proberen te verklaren? Ik niet, volgens mij. Ik stel alleen maar vragen die niet beantwoordt worden. Althans niet op een voor mij bevredigende manier.
quote:
door zacht_moedig op 11 Jul 2003 13:20 quote
Beste Marcel
Afgelopen dagen niet echt veel tijd. Ik probeer komend weekend uitgebreid op jouw reactie in te gaan, goed? Wat ik hier wel ff vast kwijt wil, is dat ik echt niet agressief word van jouw verhaal. Misschien reageerde ik wat scherp maar ik hoop dat je me wilt geloven als ik zeg dat dat vooral uit bezorgdheid was. Komend weekend dus een langere reactie.
Oké, sans rancune. Zand erover. Ben benieuwd naar je reactie.
quote:
door skeptic op 11 Jul 2003 23:43
Dit klinkt al een stuk zachtmoediger, ga zo door zacht_moedig, hier wordt ik zowaar een beetje vrolijk van.
Héééé, Skeptic. Jij hier??
Voor degenen die denken dat ik schizofreen ben en hier tegen mezelf praat: Nee, ik ben niet dezelfde persoon als Skeptic. Ik hoop dat dit misverstand nu uit de wereld is.
quote:
door xgnoom op 12 Jul 2003 02:55
Als je het zo stelt vraag je je eigenlijk af: wie kan ik nu vertrouwen? Dan kom je er op uit dat je alleen jezelf kan vertrouwen (toch?). Dan zijn we weer terug bij Adam: we willen graag zelf als God zijn....
Bijna. Zelfs jezelf kun je (volgens mij) niet vertrouwen. Ons lichaam kan mankementen vertonen. Door een verkeerde stofwisseling in onze hersenen of andere factoren kunnen we last krijgen van waandenkbeelden of hallucinaties. Deze kunnen door ons voor waar worden gezien. Wat betreft Adam het volgende. Hieronder volgt een gedeelte van hoofdstuk 3 van een artikel dat ik heb geschreven (De rehabilitatie van Lucifer) Dit zal hopelijk duidelijk maken hoe ik hier over denk.
3. KENNIS VAN GOED EN KWAAD.
Adam en Eva kregen in het paradijs kennis van goed en kwaad, nadat ze door de slang (Lucifer?) waren verleidt. Vóór het eten van de verboden vrucht waren Adam en Eva naïeve wezens die naakt door een disneyworldachtig paradijs zwierven. Gespeend van enig zelfbewustzijn waren ze, net als de dieren om hen heen; niet in staat om werkelijk te waarderen wat ze bezaten. Men leert immers pas waarderen wat men heeft, (eeuwig leven, gezondheid, het paradijs) wanneer men het verliest, of wanneer in ieder geval de mogelijkheid bestaat dat men het verliest. Het prachtigste paradijs is dus waardeloos als men de andere kant van de medaille, het kwaad, de ellende, niet kent. Het kennen van goed en kwaad impliceert ook keuzevrijheid. Men kan zelf kiezen welk pad men inslaat, wat een zeker risico inhoudt. Van gevaren en ellende kan men echter leren, waardoor men er wijzer en sterker uitkomt. Voor het ontwikkelen van een sterke persoonlijkheid hebben we dus kennis van goed en kwaad nodig. Hetgeen de slang deed, was daarom eigenlijk een daad van barmhartigheid. Hij verloste de mens van zijn naïeve, dierlijke staat. De enige manier waarop dat kon was door het overbrengen van kennis. Hij verleidde Eva tot het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Het eten van deze boom was door Jahwe verboden. Het verbod om van deze boom te eten lijkt hier synoniem te staan voor een verbod op het vrije denken. Jahwe wilde duidelijk geen vrije mensen, waarschijnlijk omdat hij bang was dat die zich tegen hem konden keren of dat ze zich tot andere goden zouden richten, daarom probeerde hij de mens onnozel en naïef te houden. ‘Geef de mens brood en spelen; dat wil zeggen: ‘geef hen te eten en verlam hun geest met oppervlakkig vermaak,’ dat lijkt de tactiek te zijn die Jahwe hier gebruikte om over de mens te heersen. De slang echter, wilde de mens verheffen tot zijn eigen niveau, kennende goed en kwaad. Het lijkt erop dat hij niet de wens had om aanbeden te worden, in tegenstelling tot Jahwe, die gezeten op zijn gouden troon in de hemel, vierentwintig uur per dag bejubeld wenst te worden door sfinxen, serafs en cherubs.
quote:
door bert op 12 Jul 2003 13:07
Mijn vraag is: Is Marcel Klein dezelfde persoon als sceptic?
Nee!
quote:
Over het dogma van de uitverkiezen mag best een ander topic worden geopend, maar daarvoor haalde ik het onderwerp niet aan. Zeker offtopic. De leer van de uitverkiezing, of misschien breder het calvinisme, zijn heel bepalend geweest voor het godsbeeld wat wij hebben in de GKV. Het God is liefde idee wat Marcel Klein aanhaald is volgens mij dus niet het gangbare godsbeeld in de GKV.
Eureka! Nu wordt mij plotseling iets duidelijk. Ik ben de hele tijd zo naief geweest om te denken dat de christenen op dit forum in het dogma van de liefdevolle God geloven. Hierdoor veranderd de hele discussie. Al heb ik de indruk dat niet alle deelnemers van deze discussie jouw mening delen.
Als dit godsbeeld van jou zou kloppen, dan vraag ik mij af of ik wel naar de hemel wil. Voor eeuwig in een hemel vertoeven met een jaloerse God en Zijn leugengeesten lijkt mij geen pretje. Maar ik zal dan wel gepredestineerd zijn om eeuwig te vertoeven in de kerkers van Satan. Ik vraag mij ook af wat dan nog het nut is van evangeliseren, want iedereen is toch al voorbestemd. Pfff. wat een vooruitzicht. Hoe zeker ben jij zelf van een verblijf in de hemel?
Als jij een ander persoon bent die dezelfde stijl en inhoud hebt als Marcel, en Marcel reageert niet meer op vragen (lees: de kritische geest gaat over van