quote:
klopt, en één opgestane persoon. Dus als ik een lied moet ('mag') zingen wat over die persoon gaat, maar geschreven is door iemand die daar niet in gelooft
en dat subtiel in de tekst verwerkt heeft, dan heb ik daar niet zo'n behoefte aan, en heb ik zo'n lied bij voorkeur niet in de dienst.
quote:
Imo gaat je vergelijking mank maar ik blijf hier niet over discussieëren want we komen hierover toch niet nader.
Dingo, je hebt -voor zover ik kan zien- niet aangegeven
waarom de vergelijking mank gaat. Dat hoor ik toch wel graag, want ik heb geen behoefte om iets te verdedigen wat niet klopt.
quote:
Het is ongenuanceerd omdat je er bij voorbaat vanuit gaat dat een vrijzinnige dichter bijvoorbeeld geen "verzoeknummers" kan schrijven voor de samensteller van een liedboek.
In jouw optiek is het geschreven lied "fout" omdat de dichter "fout" is. Dat wil er bij mij niet in tenzij de tekst zelf aantoonbaar fout is.
nee, daar ga ik niet bij voorbaat bij uit (maar bedankt dat je m'n standpunt meteen versimpeld hebt

).
Een atheistische drukker kan vast ook wel een bijbel drukken, zonder stiekem blasfemische drukfouten te maken. Maar 'dichten' is niet zomaar iets neutraals wat je op verzoek doet (tenminste, als ik echte dichters begrijp niet). Het is iets waar je jezelf in legt. En dan wordt het al iets
lastiger om 'neutraal' te dichten, lijkt me (maar wellicht niet onmogelijk?). En als er dan sporen van hun theologie te vinden zijn in het gedicht,
die overigens wel gereformeerd kunnen worden geinterpreteerd dan ontstaat er toch een probleem. Bij een flink aantal liedboekliederen is aangetekend dat ze eenzijdig zijn. Ze gaan bv. met name over sociale zaken (sociaal evangelie) of over 'iedereen' in combinatie met het eeuwig leven (alverzoening).
Dus we zitten nu met de situatie dat er bedenkelijke liederen zijn, die je wel gereformeerd
kunt lezen, maar even makkelijk of zelfs makkelijker
niet gereformeerd kan lezen. En de achtergrond van de dichter kennende, is dat niet toevallig. Dus in dat geval is een lied niet verkeerd omdat de dichter verkeerd is, maar is het lied verkeerd omdat er verkeerde dingen in staan die verkeerd bedoeld zijn.
En uiteraard zullen veel mensen het probleem niet zien, omdat ze goed genoeg in het gereformeerde kader zitten, dat ze automatisch wat niet in het lied staat aanvullen (bv. het 'iedereen' lezen als 'alle gelovigen', waardoor er geen alverzoening staat, etc) maar waarom wordt er geen rekening gehouden met die mensen die er wel heel gevoelig voor zijn? Of met diegenen die niet zo in het gereformeerde kader zitten (jongeren bv.) en die in een toegestaan lied iets zien staan wat op alverzoening duidt? Zelfs
als verontruste GKV'ers zich druk maken om niks, dan nog was Paulus was bereid om - omwille van zwakkere gelovigen - nooit meer offervlees te eten! Ik krijg het idee dat de GKV het andersom doet:
"je eet dat offervlees maar, ook al heb je er gewetensproblemen mee, want het is eigenlijk geen probleem. Gewoon even doorbijten!".

quote:
In verband hiermee wil ik ook verwijzen naar wat Paulus schrijft in Fil. 1:18 Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me., imo geldt dat ook voor liedboekliederen waar tekstueel niets op aan te merken is.
Interessant perspectief, en een terechte aanhaling van Fil 1:18. Als er inderdaad niks op een tekst aan te merken is, dan zou de achtergrond van de dichter niet mee moeten tellen. Sterk punt dus, ik had nog niet bedacht dat dit gedeelte van toepassing was.